לילה כיום יאיר
משתמש ותיק
באמרי היום בבוקר את הקינות, נתעוררתי לכמה חידושים שלא ידעתי, ואמרתי לחלוק אותם עם התלמידי חכמים שבכאן.
כמובן שאשמח אם יביאו עוד חידושים, ותרבה הדעת.
וזה החלי:
בקינה י"ד - "ראה עירום ועריה ונאנח, ולעקודו סוד זה פיענח, עששה מכעס עינו ולא נח", מפרשים בזה, שאברהם ראה את החורבן, וגילה זאת ליצחק בנו בשעת עקידתו, ומכח זה כהתה עינו.
שם - "כלו כסלי ציר כשולח, ונם שלח נא ביד תשלח, כי מה בצע לי להשתלח, ואחרי גלעדי ישולח", היינו, שמה שמשה אמר שלח נא ביד תשלח, זהו משום שאמר שאין טעם בגאולתו, אחר שבלא"ה אחרי כן יגלו, ואליהו יצטרך לגואלם.
בקינה מ"א - "סיני העל כן בך בחר אלוקים, ומאס בגדולים וזרח בגבולייך, להיות למופת לדת, כי תתמעט ותרד מכבודה", שמה שהקב"ה בחר בסיני ולא בהרים הגבוהים, זה מפני ששמחתו לא היתה שלימה, אחר שידע שכבוד התורה יתמעט בחורבן.
כמו כן יש לי גם שאלה בקינה מ"ה אלי ציון ועריה, ואשמח לתשובות התלמידי חכמים הנכבדים שליט"א: "עלי זבחי תמידיה ופדיוני בכוריה", ולכאורה הרי פדיון הבן ופדיון פטר חמור לא נתבטלו, ומדוע צריכה ציון לקונן עליהם?
כמובן שאשמח אם יביאו עוד חידושים, ותרבה הדעת.
וזה החלי:
בקינה י"ד - "ראה עירום ועריה ונאנח, ולעקודו סוד זה פיענח, עששה מכעס עינו ולא נח", מפרשים בזה, שאברהם ראה את החורבן, וגילה זאת ליצחק בנו בשעת עקידתו, ומכח זה כהתה עינו.
שם - "כלו כסלי ציר כשולח, ונם שלח נא ביד תשלח, כי מה בצע לי להשתלח, ואחרי גלעדי ישולח", היינו, שמה שמשה אמר שלח נא ביד תשלח, זהו משום שאמר שאין טעם בגאולתו, אחר שבלא"ה אחרי כן יגלו, ואליהו יצטרך לגואלם.
בקינה מ"א - "סיני העל כן בך בחר אלוקים, ומאס בגדולים וזרח בגבולייך, להיות למופת לדת, כי תתמעט ותרד מכבודה", שמה שהקב"ה בחר בסיני ולא בהרים הגבוהים, זה מפני ששמחתו לא היתה שלימה, אחר שידע שכבוד התורה יתמעט בחורבן.
כמו כן יש לי גם שאלה בקינה מ"ה אלי ציון ועריה, ואשמח לתשובות התלמידי חכמים הנכבדים שליט"א: "עלי זבחי תמידיה ופדיוני בכוריה", ולכאורה הרי פדיון הבן ופדיון פטר חמור לא נתבטלו, ומדוע צריכה ציון לקונן עליהם?