בתוכו לא נאמר אלא בתוכם

אוריאל

משתמש ותיק
כתב הנפש החיים בשער א' פ"ד "וכמאמרם ז"ל ושכנתי בתוכם בתוכו לא נאמר אלא בתוכם כו'", בכל אחד ואחד.
על איזה מאמר כיוון הנפה"ח, ואיה מקום כבודו?
 

בן של רב

משתמש ותיק
הנביא (ירמיהו ז) הוכיח את בני ישראל שהם אומרים בהצטדקות "היכל ה' היכל ה'.
ועל זה הוא טוען להם - "היכל ה' המה" שקדושת המקום היא רק מושפעת ונגזרת מקדושת האדם.
ולכן לא תשרה השכינה בבית - אם בלב ובמעשים שלכם אתם מתנהלים בניגוד לתכניתו והוראותיו
[כי ביהמ"ק זה הבית שהוא גר ומתחבר איתך = כרובים. ורק אם אני כאן הכל כאן אבל אם אתה לא מעונין בקשר גם הוא לא] .
(שמעתי פעם בשיחה מרבי שלמה ברעוודה זצ"ל)

נ. ב. להרחבה עיין בנפה"ח שם.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
פסיקתא זוטרתא (לקח טוב) שמות פרשת תרומה פרק כה סימן ח ועשו לי מקדש. בעולם הזה ולעולם הבא: ושכנתי בתוכם. לעולמי עולמים. חיבה יתירה חיבב הקדוש ברוך הוא לישראל, לצמצם שכינתו בתוכם, אשרי העם שככה לו אשרי העם שה' אלהיו.
 

יצחק בל

משתמש רגיל
הרצתי חיפוש בפרוייקט השו"ת ויצא לי עשרות מפרשים כ"א מביא זאת לעניין דרשה אחרת. ומלמד זאת אחרת. תוכל לחפש.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
ראשון לציון אמר:
ראה ראשית חכמה שער האהבה פרק ו קרוב לתחלתו. אלשיך תרומה כה, ח. של"ה סט, א. רא, א. שכה, ב. שכו, ב.

כמאמרם ז"ל לא מכוון לאלשיך גם לא להגר"א רבו שכתב בשיר השירים דברים דומים אלא לדברי חז"ל בדורות קודמים יותר
 

ראשון לציון

משתמש ותיק
אבל אין כאלה דברים במקורות קדומים יותר. לאחר בדיקה יסודית

(אגב, עם כל הכבוד הרי יש הבדל של כמה דורות טובים בין הראשית חכמה לבין הגר"א)
 

אוריאל

משתמש ותיק
פותח הנושא
הענין שאכן נראה שהוא מכוון לאיזה דרשה של חז"ל, אולם לא מצאתיה. לפסיקתא הנ"ל לא כיוון, שהרי שם לא כתוב הענין שיהיה משכן בכל אחד ואחד. מישהו טען לי שבאמת המקור הכי קדום הוא האלשיך, ושמחתי לראות שבאמת הדברים כתובים כבר בראשית חכמה. 
[גופא דעובדא הכי הוי, שאותו טוען אמר שזה רק באלשיך, ואמרתי לו שפשוט לי שזה נמצא בחז"ל (כך היה בזכרוני), והבטחנו זה לזה אם השני יצדק בדברו. בינתים אכן לא מצאתי חז"ל, אבל כיון שהנפה"ח העתיק "כמאמרם ז"ל" אולי יש לי כאן פתח להתגדר בו...]
 

בר בי רב

משתמש ותיק
כבר העירו שזה לא חז"ל, ועיין בהערות יד רמ"ה על השל"ה.
איו הכרח גמור שהנפה"ח סבר שזה מחז"ל, אך גם אם הנפה"ח סבר שזה מחז"ל כמובן שזה לא מגרע מאומה מגדלותו.
 

יוספזון

משתמש ותיק
למיטב ידיעתי אין כזה מאמר חז"ל. וזכורני כד הוינא טליא ישבנו בישיבה יחדיו קבוצה של חברים, ולא מצאנו, המקור הראשון שמצאנו היה האלשיך הק'.
 

טל חרמון

משתמש ותיק
ידועה הדרשה על הפסוק ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם - בתוכו לא נא' אלא בתוכם - בתוך כל אחד ואחד.
והנה מלבד מה שזה אינו דרשת חז"ל (מובא לראשונה באלשיך, ותימה מדוע בנפש החיים הביא דרשה זו כדברי חז"ל) יש להדגיש שבשביל לזכות שהשכינה תישרה על כל אחד ואחד מישראל צריך לעשות מקדש לה' - שזה כל הוראת הפסוק - ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם.
 
 

סמל

משתמש רגיל
האם כוונתכם לחדש או להעיר או לשאול?
ויתכן שסתם לחדד נקודה ברורה.
ולכך התכוון בכותבו נוו- היינו יפרט כבודו את כוונתו ביתר ביאור.
(וכן מה רצונו שיגיבו המעיינים)
 

ברסלבר

משתמש רגיל
על מה שהביא ר"ח בשם חז"ל
ייתכן שהוא מדרש לא ידוע
כי עוד רבים וטובים הביאו זאת בשם חז"ל
ליקו"מ צד, באר מים חיים פר' תצוה וקרח, מאור עינים ליקוטים, אור המאיר תרומה, מאור ושמש תרומה, בת עין פרשת החודש, שפת אמת ויקהל (בשם המדרש), וכמובן בנפש החיים כנ"ל.
טפשי לחלוטין לומר שכל הנ"ל שחלקם ידוע בכל ישראל שהיו סופרים את התורה באותיותיה, לא ידעו שאין כזה מדרש,
וגם באלשיך (תרומה כה) עצמו מביאו בשם אחרים וז"ל "והוא בשום לב אל אומרו ושכנתי בתוכם ולא אמר בתוכו. והוא כי הנה שמעתי לומדים מכאן כי עיקר השראת שכינה באדם הוא ולא בבית מאומרו בתוכם", כך שייתכן שהם השיגו ברוחב דעתם שהכוונה לדברי חז"ל אלא שלא נדפסו בימינו כמו הרבה מדברי חז"ל שאינם ידועים לנו אלא מציטוטים וכדו'.
 

מלמד להועיל

משתמש ותיק
אכן ידוע שהמפרשים הביאו מאמר זה בשם חז"ל, ולא נמצא כך מפורש.
אך חשבתי שיש סמך לזה מדברי המד"ר בפרשתן, שם איתא:דָּבָר אַחֵר, וְיִקְחוּ לִי תְּרוּמָה, בְּשָׁעָה שֶׁאָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְמשֶׁה עַל עִסְקֵי הַמִּשְׁכָּן, אָמַר לְפָנָיו רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם יְכוֹלִין הֵם יִשְׂרָאֵל לַעֲשׂוֹתוֹ, אָמַר לוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֲפִלּוּ אֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל יָכוֹל לַעֲשׂוֹתוֹ, מֵאֵת כָּל אִישׁ אֲשֶׁר יִדְּבֶנּוּ לִבּוֹ. 
 

טל חרמון

משתמש ותיק
סמל אמר:
האם כוונתכם לחדש או להעיר או לשאול?
ויתכן שסתם לחדד נקודה ברורה.
ולכך התכוון בכותבו נוו- היינו יפרט כבודו את כוונתו ביתר ביאור.
(וכן מה רצונו שיגיבו המעיינים)

המשפט הזה כידוע הוא "סיסמא" בדר"כ סיסמא זו מושמעת תוך ביטל החשיבות של בית המקדש שכן עיקר השראת השכינה היא בלב וכו' וזה עקירת כל הצורה שה' שוכן בישראל וזלזול במקדש וכנראה נובע מחוסר תשומת לב לאיך תשכון השכינה בישראל.
 

עתיקא

משתמש רגיל
טל חרמון אמר:
מובא לראשונה באלשיך
לפני כן בראשית חכמה (שער האהבה) ומעין זה בשערי אורה (שם אדנ"י) שהביאו השל"ה באריכות.
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
טל חרמון אמר:
ידועה הדרשה על הפסוק ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם - בתוכו לא נא' אלא בתוכם - בתוך כל אחד ואחד.
והנה מלבד מה שזה אינו דרשת חז"ל (מובא לראשונה באלשיך, ותימה מדוע בנפש החיים הביא דרשה זו כדברי חז"ל) יש להדגיש שבשביל לזכות שהשכינה תישרה על כל אחד ואחד מישראל צריך לעשות מקדש לה' - שזה כל הוראת הפסוק - ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם.
יעוי' במלבי"ם.
וי"ל דהכוונה לפי"ז ועשו לי מקדש, בבני ישראל עצמם. כל אחד ואחד מקדש לה' בלבבו.
 
 

ערך רב

משתמש ותיק
אני הק' יש משהו לא ברור לי בעצם הדרשה: מה ההו"א שיהיה כתוב "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכו"?
וכי המטרה של המשכן היא שיהיה להקב"ה מקום לשכון?
הרי בודאי המטרה היא כדי שיהיה לו מקום לשכון בתוכם,
וכידוע מאמרם ז"ל שנתאוה הקב"ה להיות לו דירה בתחתונים.
א"כ מה משמעות הדרשה "בתוכו לא נאמר אלא בתוכם"?
 

משיב דבר

משתמש ותיק
ראה כאן אשכול בעניין בפורמינו:
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?t=5420#p64651
מעניין לציין שגם בלקוטי תורה - כבנפש החיים - הובא הדברי בשם "ארז"ל". ראה בלקו"ת ר"פ נשא (כ, סע"ב). 
 

חמר גמל

משתמש ותיק
טל חרמון אמר:
מלבד מה שזה אינו דרשת חז"ל (מובא לראשונה באלשיך, ותימה מדוע בנפש החיים הביא דרשה זו כדברי חז"ל)

אטו האלשיך הקדוש לא היה חלק מחז"ל? ה"ה מחכמינו זכרונם לברכה...
 

אבר כיונה

משתמש ותיק
יעקב ר אמר:
עתיקא אמר:
טל חרמון אמר:
מובא לראשונה באלשיך
לפני כן בראשית חכמה (שער האהבה) ומעין זה בשערי אורה (שם אדנ"י) שהביאו השל"ה באריכות.
כמדומה שהם היו באותו דור.
באותו דור, אבל הראשית חכמה לפני האלשיך: https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=24&t=20401#p305835
 
 
חלק עליון תַחתִית