הבדלים בין הכשרויות בעופות

אוי טאטע זיסער

משתמש ותיק
אשמח אם יוכלו המשתתפים להסביר בפרוטרוט את המעלות והחסרות (אם ישנם) בהשגחה של עופות
בהשגחות של: העדה החרדית, הרב לנדא, הרב רובין, קהילות, וכו' וכו'
ז"א ההידורים של כל אחד ואיך מתייחסים לזה במקומות האחרים
תודה רבה
 

כבוד שמים

משתמש ותיק
כל ההכשרים שמנית הם מהודרים. ז"א קצב השחיטה עומד על 9 עופות בדקה, ולא יותר, יש צוות רב משתתפים במליחה והכנה אלי', ובודקים את האיברים שהנהיג הגר"מ בראנסדארפער.
ההבדלים הם בדברים קלים, שבחלקם או ברובם הויכוח הוא מה יותר הידור.
 

אוי טאטע זיסער

משתמש ותיק
פותח הנושא
אז אפרט יותר
א. בדיקת הסכינים
ב. מי בודק את הסכינים לשוחטים כל כמה דקות
ג. בדיקת כבד
ד. בדיקת מעיים
ה. חיתוך העוף לפני בדיקת הריאות
ו. בדיקת השוק, איפה?
ז. בדיקת שני מרות
וכו'
 

אוי טאטע זיסער

משתמש ותיק
פותח הנושא
כנראה לא קראת את הכתבה שהתפרסמה במשפחה כמדומני בעת הסערה על הזריקות, מביאים שם שבודקים אם יש שתי מרות
וגם את הכבדים בודקים שאם יש בעיה בהם זה מטריף את העוף
אוקיי אני רואה שהחברה פה לא מעורים בפרטי הענינים
אנסה לבדוק במקומות אחרים
 

יעבץ

משתמש ותיק
אוי טאטע זיסער אמר:
אוקיי אני רואה שהחברה פה לא מעורים בפרטי הענינים
אנסה לבדוק במקומות אחרים

רק בבקשה תחזור אלינו עם התשובות, כדי שגם אנחנו נהיה מעורים!
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
אם אתה בודק תבדוק כבר מה ההבדל בין שחיטה רגילה לשחיטה עבור מי שדורש יותר. ההכשירים אינם אוהבים לדבר על זה מחשש שיפגום בשמו של ההכשר באופן רגיל, אבל למעשה יש גבול כמה הידורים אפשר לעשות בלי להעלות המחיר יותר מדאי וצריכים תמיד לשקול ריווח ההידור נגד הפסידו הכספי. ממילא גם אצל שחיטה מהודרת עדיין אפשר להוסיף עוד. יש שחיטות הנותנים אפשרות למדקדקים לבוא ולעשות זה.
בגלאט עוף יש אפשרות לעמוד על השחיטה, לבחר שוחט, לבקש מרב המשחטה לבודק הסכין בנוסף לבודק הסכינים, שלא לקחת העופות אם הסכין לא נמצא חלק לגמרי אע"פ שלפי פסקי הרבנים אין שום פגימה המטריף את העופות, לבחור בודק צוה"ג והראיות ולעמוד על הבדיקות, אפשר להכשיר העופות בלבד במפעל או לקחת אותם לפני מליחה ולהכשיר בבית, ודומני שיש אפשרות לסדר שהעופות ילכו ד' אמות. יש לזה מחיר, זה נקרא מיועד ועולה קצת יותר מעופות רגילות מלגאט עוף. [לדעתי זה מוסיף הידור גם לגבי העופות הרגילות. אין אף רגע שאין שם אברכים מדקדקים שאינם שייכים לא לההכשר ולא להמפעל המסתובבים שם בכל פינה, שאין להם שום נגיע חוץ מכשרות. מסתמא כולם מבינים לכה"פ משהו בשחיטה ומיעוטם מבינים הרבה. הם לא ישתוקו אם יראו משהו לא בסדר, ובנוסף לעצם שתיקתם יש מרתת גדולה הן מצד המפעל והן מצד ההכשר שלא יתפסו אותם ויפגם שמם.]
בהשחיטה של ר' יברוב בעוף ירושלים יש מה שנקרא שחיטת חבורה. העופות הולכות ד' אמות ויש אפשרות להכשיר שם. לא ידוע לי אם יש עוד הידורים או אם אפשר לעמוד שם ולבקש הידורים באופן פרטי, ולא אם זה עולה יותר.
שמעתי שיש אברכים המסדרים שחיטה מיוחדת אצל השחיטה של הרב לנדא. הם אינם לוקחים אלא מעופות שהמשיכו לשחוט עם הסכין אח"כ בלי להשחית אותו עוד. לא ידוע לי אם אפשר לדרוש עוד הידורים או אם יש לזה מחיר.
 

אוי טאטע זיסער

משתמש ותיק
פותח הנושא
מה ש"אחד התלמידים" כותב זה עדיין בגדר כללי, אני רוצה לדעת יותר פרטים
ולמשל מה עושים במקרה שהגיע עוף בלי מעיים או בלי ריאות וכן בכל אלה הדברים שפירטתי לעיל
ועוד הרבה פרטי פרטים שאת זה יודעים רק אלו המעורים בפרטי הענינים
 

אוי טאטע זיסער

משתמש ותיק
פותח הנושא
אני גם מצטט מ"אחד התלמידים":
אין אף רגע שאין שם אברכים מדקדקים שאינם שייכים לא לההכשר ולא להמפעל המסתובבים שם בכל פינה, שאין להם שום נגיע חוץ מכשרות. מסתמא כולם מבינים לכה"פ משהו בשחיטה ומיעוטם מבינים הרבה. הם לא ישתוקו אם יראו משהו לא בסדר
כל זה היה נכון בגלאט עוף ורק שם ורק מתי שהיה הבלאגן בנושא הדלקות בצוה"ג, אבל כיום שוב נסגרו השערים ואין כניסה רק למי שמזמין שם עופות.
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
אוי טאטע זיסער אמר:
אני גם מצטט מ"אחד התלמידים":
אין אף רגע שאין שם אברכים מדקדקים שאינם שייכים לא לההכשר ולא להמפעל המסתובבים שם בכל פינה, שאין להם שום נגיע חוץ מכשרות. מסתמא כולם מבינים לכה"פ משהו בשחיטה ומיעוטם מבינים הרבה. הם לא ישתוקו אם יראו משהו לא בסדר
כל זה היה נכון בגלאט עוף ורק שם ורק מתי שהיה הבלאגן בנושא הדלקות בצוה"ג, אבל כיום שוב נסגרו השערים ואין כניסה רק למי שמזמין שם עופות.
כמעט אין מציאות שאין מי שהזמין עופות שם. הייתי שם כמה פעמים ותמיד נמצא שם עוד אנשים שבאו לראות השחיטה או להכשיר. בד"כ א"א לסדר הזמנים שיהיה אפשר להתחיל מיד כשמגיעים או שרציכים לחכות בין המליחה ושטיפה אח"כ, והרבה מהבאים מנצלים זמן ההמתנה להסתובב שם באופן שא"א להם להיות בטוח באף רגע שבדיוק עכשיו יראו אותם אדם שאינו קשור להמערכת.
 

אוי טאטע זיסער

משתמש ותיק
פותח הנושא
צודק, קראתי שוב פעם את מה שקראת ובאמת יש הרבה שבאים כשמזמינים, אבל כשהיה הבלאגן הגיעו לשם הרבה סתם ככה, שאת זה אין היום
טוב נחזור לענינינו
אם יש כאן עם מי לדון אשמח אם יעלו לפה את הנושאים השנויים במחלוקת בין הכשרויות השונות
תודה
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
אחד התלמידים אמר:
בהשחיטה של ר' יברוב בעוף ירושלים יש מה שנקרא שחיטת חבורה. העופות הולכות ד' אמות ויש אפשרות להכשיר שם. לא ידוע לי אם יש עוד הידורים או אם אפשר לעמוד שם ולבקש הידורים באופן פרטי, ולא אם זה עולה יותר.
דברתי עם אחד שנהג בעבר לקחת משחיטת חבורה של הרנ"י. בשחיטת חבורה רנ"י בוחר שוחט מיוחד. גם בודקים כל המעיים שלא כשחיטה הרגילה שם שבודקים רק מדגם. הוא חושב שמסתמא מדקדים יותר בשאר בדיקות אבל הוא לא ידע פרטים.
לשם השוואה, פעם אחרונה שהייתי בגלאט עוף עקפתי אחר הבדיקות והם בדקו כל המעיים ולא רק מדגם, אבל יתכן שהיתה סיבה מיוחדת לאותו יום, לא שאלתי.
 

אוי טאטע זיסער

משתמש ותיק
פותח הנושא
למיטב ידיעתי בודקים לכל עוף את המעיים בגלאט עוף כל יום
אם אתה כבר מעלה את שחיטת יברוב, ספר לנו קצת על זה, למשל האם בודקים את הסכין כל כמה דקות, והאם בודקים מעיים, ריאות, צוה"ג (ואיפה בודקים) על השולחן או על הליין
וכן מי מולח את העופות האם יהודים או ערבים
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
אוי טאטע זיסער אמר:
למיטב ידיעתי בודקים לכל עוף את המעיים בגלאט עוף כל יום
אם אתה כבר מעלה את שחיטת יברוב, ספר לנו קצת על זה, למשל האם בודקים את הסכין כל כמה דקות, והאם בודקים מעיים, ריאות, צוה"ג (ואיפה בודקים) על השולחן או על הליין
וכן מי מולח את העופות האם יהודים או ערבים
כמעט לא ראיתי השחיטה של ר' יברוב. פעם כששחיטת יראים היתה בעוף ירושלים הלכתי לראות אותו ונסיתי לכנס לשחיטת ר' יברוב שם, אבל הם גרשו אותי מיד כשראו אותו. הספקתי לראות רק שהם בדקו משהו על שולחן, מסתמא צוה"ג ואולי גם ריאות. מה שכתבתי חוץ מזה שמעתי מאחד שהיה קונה בעבר משחיטת החבורה של ר' יברוב. [עכשיו בדעתו לעבור לגלאט עוף מחמת הכרעת רד"א מורגנשטרן שהגרמ"ב צדק שעדיף להזריק בשוק]. אם אפגוש אותו אשאל אותו אם הוה יודע יותר.
 

הברכות

משתמש רשום
אולי מכאן תצא הקריאה למי שיטול על עצמו את המלאכה ויזכה את הרבים בסיכום כל ענייני ההידורים השונים והחילוקים שבין הכשרויות השונות, דבר דבור על אופניו.
הדברים כה עמומים ורוב המידע של האנשים בענייני הכשרויות נסמך על שמועות בלבד.
כמעט אין שיחה שאני משוחח עם מישהו בעניינים אלו ואני לא יוצא עם מסקנות הפוכות לגמרי מהקודם לו. אחד אומר שידוע לו שדווקא בבקר הכשר זה הוא המהודר ביותר, ושכגנדו טוען שדווקא להיפך וכו' וכו'. בקיצור 'בוקה ומבלוקה'.
אני לא מדבר על החלק של ההשגחה שיש בכל כשרות, היינו כמה צוות המשגיחים שלו מומחים וכמה ניתן לסמוך עליהם. דבר זה אין הרבה מה לברר, וגם אם כן ברור שלא על גבי הכתב, מכמה וכמה סיבות, ואכמ"ל. אני מדבר על החלק ההלכתי של כל כשרות, היינו מה שהכשרות עצמה מצהירה כיצד היא נוהגת בכל עניין ועניין. להציג את הדברים זה מול זה וכך כל אחד יוכל לדעת את מציאות הדברים ולבחור בטוב.
 

יהודי

משתמש ותיק
ישנה בעי'ה עקרונית בעיקר בנושא השחיטה והיא שרוב הציבור לא יודע את עיקרי ההלכות ברור כדי לדעת האם מה שעושה פלוני זו חומרא או מעיקר הדין או עשיית אויר, ואין סוף לחרושת השמועות ולחרושת המעשים שהיו ולא היו [סיפר לי פעם חבר בלהיטות דקדושה בגנותו של א' ההכשרים שביקר שם וראה מכשולות גדולים, אותו חבר במקרה הטוב יודע באיזה סימן בשו"ע נמצאות הלכות אלו ותו לא מידי - ועשרות ששמעו ממנו בטוחים בצדקת דבריו...], ובדר"כ כל א' נצמד למישהו שליבו אומר לו להאמין לו יותר [או שכדאי לו וד"ל]. כך שלדעתי העני' גם אם יביאו את כל החומרות והקולות של כל הכשר, הרי מבלי לדעת את הפרקטיקה ההלכתית בדבר לא יועיל דבר, שהרי יתכן שחומרא א' שמונעת מכשולות בעיקר הדין עדיפא מעשרה חומרות יתירות שלא מוסיפות הרבה.
ישנו הרי ויכוח לגבי בדיקות המעיים בין ב' ה"שארית", הרב יברוב טוען שאין צורך לבדוק והרב שוורץ או' שצריך לבדוק [השאלה אם ישנן כ"כ הרבה שאלות במעיים שמצריכים בדיקה], איזה "מבין" טען לי שלא פליגי, כל א' מביא מלול אחר ובלול של זה כמעט לא מצוי שאלות במעיים ולכך אין צורך לבדוק ובשל זה יש. הא לך חומרא שלא ברור שישנה עדיפות ואולי אם אלו בודקים דבר שלא נצרך מקילים במשהו אחר וכו' וכו'. ישנם דוג' כאלו לרוב, ויכלה מקום האחסון באתר והם לא יכלו.
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
יש שחיטה חדשה בשלומי, בהשגת העדה"ח ובניהול אהרן גרשון איינהורן שהיה פעם מנהל בגלאט עוף. האם ידוע משהו עליו, בעיקר אם רמת הכשרות והניהולים שם זהה לגלאט עוף.
חשש אחד אפשרי, בעדה"ח מקפידים שהשוחטים ובודקים אינם משתתפים בבחירות. אין הרבה אנשים כאלו סביבות המפעל ומסתמא מייבאים צוות מירושלים ובית שמש. יתכן שנפגם הרגש עדין אחר נסיעה ארוכה. הרגש עדין חשוב מאד לבדיקות, בפרט בדיקת הסכין. כשעושים שחיטה בחו"ל נותנים להצוות יום להתאושש מהנסיעה מטעם זה. כמובן אין זה דומה לנסיעה לחו"ל, אבל בכל זאת צ"ע אם זה מוריד איכות השחיטה ובדיקות.
 

אריך

משתמש ותיק
אחד התלמידים אמר:
בעדה"ח מקפידים שהשוחטים ובודקים אינם משתתפים בבחירות

מילא שוחטים, דלא להוי שחיטת מומר לעבודת כוכבים זו הציונות, דאף אומר מותר חשיב מומר, אבל בודקים אמאי, וכי לדעתם מי שמצביע על פי רבותיו - רבותינו הוא לא יר"ש? ואפשר שהטעם הפנימי הוא לפרנס את אנשיהם?
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
מי שמכיר המנטליות של העדה"ח יודע שזה אינו לפרנס את אנשיהם, אפשר לקבל דברי חבירות וזה יספיק עבורם. [שמעתי על חסיד ביאן ששאל האדמו"ר שלו אם לקבל. הוא ענה שכל הליכה לבחירות אינו לכתחילה אבל השטעבינר רב אמר שצריכים להתיר עבור פרנסה. כ"ש דכשהפרנסה הוי ע"י אי הליכה לבחירות שאין ללכת.] צ"ע אם הם מאמינים בזה ברצינות, או שזה רק לרצות תומכיהם חסידי סאטמר בחו"ל.
 

אריך

משתמש ותיק
אחד התלמידים אמר:
מי שמכיר המנטליות של העדה"ח יודע שזה אינו לפרנס את אנשיהם, אפשר לקבל דברי חבירות וזה יספיק עבורם.

מה הכוונה לקבל דברי חבירות בענין זה?
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
אריך אמר:
מה הכוונה לקבל דברי חבירות בענין זה?
כפשוטו שלא להשתתף בבחירות. תליית שלטים במרפסת או השתתפות בכינוסים ודרשות נגד בחירות אינם לעיכובא.
 

אוי טאטע זיסער

משתמש ותיק
פותח הנושא
אגב בעדה החרדית יש שוחט א' שאינו משתייך להעדה החרדית, אלא קיבל ע"ע לא להשתתף בבחירות
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
היום כתוב בהפלס על שחיטת 'מסורת'. לא ניתן שום פרטים על השחיטה ובדיקות חוץ מהצהרה שזה מהודרת. אבל אפשר לראות בבירור בהתמונה שהם בודקים צה"ג על הליין ולא על השולחן כמקובל בהכשרים מהודרים.
יש להוסיף ששחיטת מסורת נעשה במסגרת שחיטת קהילות. היות שלא מסתבר שהם דורשים מקהילות להוריד מרמת ההידורים עבורים, יש להקיש מזה גם לשחיטת קילות.
 

יהודי

משתמש ותיק
איך שהבנתי [כך אמרו בהתחלה, אך אינני עוקב כלל וכלל] אי"ז שחיטה עצמאית אלא חלק משחיטת "קהילות".
 

יודע ספר

משתמש ותיק
אחד התלמידים אמר:
יש שחיטה חדשה בשלומי, בהשגת העדה"ח ובניהול אהרן גרשון איינהורן שהיה פעם מנהל בגלאט עוף. האם ידוע משהו עליו, בעיקר אם רמת הכשרות והניהולים שם זהה לגלאט עוף.
חשש אחד אפשרי, בעדה"ח מקפידים שהשוחטים ובודקים אינם משתתפים בבחירות. אין הרבה אנשים כאלו סביבות המפעל ומסתמא מייבאים צוות מירושלים ובית שמש. יתכן שנפגם הרגש עדין אחר נסיעה ארוכה. הרגש עדין חשוב מאד לבדיקות, בפרט בדיקת הסכין. כשעושים שחיטה בחו"ל נותנים להצוות יום להתאושש מהנסיעה מטעם זה. כמובן אין זה דומה לנסיעה לחו"ל, אבל בכל זאת צ"ע אם זה מוריד איכות השחיטה ובדיקות.

השוחטים לא משתתפים בבחירות, אבל המשחטה נמצאת 'בשטחים' במקום של ציונים ומזרוחניקעס? האם זה לא מגוחח? צ"ע.
גם במעלה אדומים לא ברור איך אפשר לשחוט לפי הסברא הנ"ל.
 

יודע ספר

משתמש ותיק
שחיטת מסורת לפי עדותו של ר' חיים כץ מחיפה אינה שחיטה בהשגחה נפרדת אלא חלק משחיטת קהילות שכידוע יש בה קולות כמו בשחיטת הרב רובין- כך עדותו המפורשת שמעתי מפיו של ר' חיים כץ מחיפה!!
בעבר כבר התפרסם שהרב מיטלמן מנאות הפסגה מתנער גם משחיטה זו בתואנה שאין שם שום חידוש מצד מסורת אלא חותמת. ואף טען שמיד בפתיחת מסורת הדביקו על עופות ישנים את כשרות מסורת, כך טען ר' מיטלמן ממודיעין עילית שהוא מרבני הר' מרדכי גרוס מבדץ חניכי הישיבות בני ברק.
 

זקן ממרא

משתמש רגיל
שמעתי שהר' ש"צ רוזנבלט שעבר מקהילות לשא"י הביא עמו לשא"י את הקולות מ'קהילות'. יש למישהו מידע בענין?
 

Yeshiv

משתמש רגיל
איזה קולות? הם בודקים ריאות וגידין על השולחן כמו שתמיד עשו.
הגרשצ"ר הצריך שלא יסמכו על בדיקת הסכינים של השוחט עצמו - גם בין השחיטות ואחר השחיטה ולכן בשארית הוסיפו עוד בודק סכינים שבודק בין העופות וגם אחרי השחיטה.
 

יהודי

משתמש ותיק
זה נכון שעדיין בודקים על השלחן, השאלה אם זה עדיין כ"כ חשוב וברור כפי שהיה קודם.
 
חלק עליון תַחתִית