כשרות המסעדות ב'איקאה'

כל מה שקשור לכשרות, בצורה ענינית בלבד
כללי הפורום
כל אשכול שיסטה מענינו, ימחק לאלתר. כל משתמש שידון לגופם של אנשים או יכנס לענינים פוליטים וכיוצ"ב יורחק לצמיתות.

פותח הנושא
מלמד להועיל
משתמש ותיק
הודעות: 523
הצטרף: 10 יוני 2018, 10:41
נתן תודה: 254 פעמים
קיבל תודה: 166 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

כשרות המסעדות ב'איקאה'

שליחה על ידי מלמד להועיל » 20 מאי 2019, 00:58

הייתי בחנות איקאה בנתניה. יש שם מסעדה בשרית, וכתוב שם בפרוטרוט שהבשר בכשרות עה"ח או רובין, העוף עה"ח, וכן הלאה. בפועל אין להם תעודת כשרות מגוף כשרות רציני, אלא מתנוססת שם חתימתו של משגיח מקומי [איני זוכר את שמו] על הכשרות ועל נכונות היות המוצרים האלו מהכשרויות המהודרות הנזכרות

רציתי לשאול אם יש למישהו ידיעה מבוררת אם אפשר לסמוך ע"ז שם


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2414
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 335 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כשרות המסעדות ב'איקאה'

שליחה על ידי מאן דהו » 20 מאי 2019, 01:05

רבים מהסועדים שם הם מהציבור החרדי כפי שחזיתי ל א פעם


דורדיא
משתמש ותיק
הודעות: 465
הצטרף: 30 אפריל 2018, 23:31
נתן תודה: 231 פעמים
קיבל תודה: 198 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כשרות המסעדות ב'איקאה'

שליחה על ידי דורדיא » 20 מאי 2019, 01:22

מאן דהו כתב:
20 מאי 2019, 01:05
רבים מהסועדים שם הם מהציבור החרדי כפי שחזיתי ל א פעם

ולכן מה..?


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2414
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 335 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כשרות המסעדות ב'איקאה'

שליחה על ידי מאן דהו » 20 מאי 2019, 01:23

דורדיא כתב:
20 מאי 2019, 01:22
מאן דהו כתב:
20 מאי 2019, 01:05
רבים מהסועדים שם הם מהציבור החרדי כפי שחזיתי ל א פעם

ולכן מה..?

ולכן כלום...!


דורדיא
משתמש ותיק
הודעות: 465
הצטרף: 30 אפריל 2018, 23:31
נתן תודה: 231 פעמים
קיבל תודה: 198 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כשרות המסעדות ב'איקאה'

שליחה על ידי דורדיא » 20 מאי 2019, 01:23

אהה.
 


לענין
הודעות: 63
הצטרף: 24 אוקטובר 2017, 20:40
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 40 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כשרות המסעדות ב'איקאה'

שליחה על ידי לענין » 20 מאי 2019, 01:33

כפי ידיעתי זה בהשגחת הכשר 'קהילות'.
גם המוצרים המיובאים שם משבדיה, הם בהשגחת הנ''ל.


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2414
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 335 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כשרות המסעדות ב'איקאה'

שליחה על ידי מאן דהו » 20 מאי 2019, 01:36

לענין כתב:
20 מאי 2019, 01:33
כפי ידיעתי זה בהשגחת הכשר 'קהילות'.
גם המוצרים המיובאים שם משבדיה, הם בהשגחת הנ''ל.

רבים מהסועדים שם הם מהציבור החרדי כפי שחזיתי ל א פעם
ולא מסתבר לחשוד את כולם כאוכלי רבנות כפי שאשרת זאת


דורדיא
משתמש ותיק
הודעות: 465
הצטרף: 30 אפריל 2018, 23:31
נתן תודה: 231 פעמים
קיבל תודה: 198 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כשרות המסעדות ב'איקאה'

שליחה על ידי דורדיא » 20 מאי 2019, 01:39

למעדני זהבה בב"ב אין אפילו רבנות ובכ"א לא ראינו שנמנעים מלאכול מהם..

ואולי כדאי לפתוח ע"ז אשכול חדש..


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2610
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 383 פעמים
קיבל תודה: 490 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כשרות המסעדות ב'איקאה'

שליחה על ידי יהודי » 20 מאי 2019, 01:40

השאלה מה ענינו של הכשר קהילות בשאר מוצרים (לא בשחיטה), על מי בדיוק סומכים שם בענין זה וכמה הוא מקצועי.
לא קצת מהציבור החרדי אינם מבינים בכשרות מימינם לשמאלם, וסגי להו מכתב של איזה משגיח שהעופות בד"ץ.


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2414
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 335 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כשרות המסעדות ב'איקאה'

שליחה על ידי מאן דהו » 20 מאי 2019, 01:40

דורדיא כתב:
20 מאי 2019, 01:39
למעדני זהבה בב"ב אין אפילו רבנות ובכ"א לא ראינו שנמנעים מלאכול מהם..

מיסטר דורדיא.. רק אל תשכח שלמעדני זהבה מהיום הראשון לא היה הכשר...


דורדיא
משתמש ותיק
הודעות: 465
הצטרף: 30 אפריל 2018, 23:31
נתן תודה: 231 פעמים
קיבל תודה: 198 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כשרות המסעדות ב'איקאה'

שליחה על ידי דורדיא » 20 מאי 2019, 01:41

מאן דהו כתב:
20 מאי 2019, 01:40
דורדיא כתב:
20 מאי 2019, 01:39
למעדני זהבה בב"ב אין אפילו רבנות ובכ"א לא ראינו שנמנעים מלאכול מהם..

מיסטר דורדיא.. רק אל תשכח שלמעדני זהבה מהיום הראשון לא היה הכשר...

ולכן מה..?


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2414
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 335 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כשרות המסעדות ב'איקאה'

שליחה על ידי מאן דהו » 20 מאי 2019, 01:58

דורדיא כתב:
20 מאי 2019, 01:41
מאן דהו כתב:
20 מאי 2019, 01:40
דורדיא כתב:
20 מאי 2019, 01:39
למעדני זהבה בב"ב אין אפילו רבנות ובכ"א לא ראינו שנמנעים מלאכול מהם..

מיסטר דורדיא.. רק אל תשכח שלמעדני זהבה מהיום הראשון לא היה הכשר...

ולכן מה..?
מאן דהו כתב:
20 מאי 2019, 01:36
לענין כתב:
20 מאי 2019, 01:33
כפי ידיעתי זה בהשגחת הכשר 'קהילות'.
גם המוצרים המיובאים שם משבדיה, הם בהשגחת הנ''ל.

רבים מהסועדים שם הם מהציבור החרדי כפי שחזיתי ל א פעם
ולא מסתבר לחשוד את כולם כאוכלי רבנות כפי שאשרת זאת

סמל אישי של משתמש

פעלעד
משתמש ותיק
הודעות: 537
הצטרף: 27 דצמבר 2015, 22:20
נתן תודה: 53 פעמים
קיבל תודה: 154 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כשרות המסעדות ב'איקאה'

שליחה על ידי פעלעד » 20 מאי 2019, 02:05

איזה מין שיח זה?
מה זה עוזר לי שהמוצרים הם מהכשר כזה וכזה, מקום חילוני כזה עם עובדים חילונים במקום, יש לך מושג כמה עשרות מכשולים יכולים לצאת מהמסעדה, החל מבשר בחלב וכלה מחששות על מוצרים ללא כשרות שהוכנסו בטעות או בשעת הדחק לחנות בהעדר משגיח תמידי.
חששות של יין נסך ושל תולעים, של חמץ שעבר עליו הפסח ואולי גם מעשה שבת, ועוד ועוד ועוד, איך יעלה על הדעת של חרד לדבר ה' בכלל לשאול שאלה כזו אם מותר לאכול ועוד בשרי בחנות חילונית לגמרי שיש שם איזה משגיח עלום שם שמצהיר שכל המוצרים הם בהשגחת...
אתמהה


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1784
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 168 פעמים
קיבל תודה: 590 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כשרות המסעדות ב'איקאה'

שליחה על ידי מבקש אמת » 20 מאי 2019, 09:22

פעלעד כתב:
20 מאי 2019, 02:05
איזה מין שיח זה?
מה זה עוזר לי שהמוצרים הם מהכשר כזה וכזה, מקום חילוני כזה עם עובדים חילונים במקום, יש לך מושג כמה עשרות מכשולים יכולים לצאת מהמסעדה, החל מבשר בחלב וכלה מחששות על מוצרים ללא כשרות שהוכנסו בטעות או בשעת הדחק לחנות בהעדר משגיח תמידי.
חששות של יין נסך ושל תולעים, של חמץ שעבר עליו הפסח ואולי גם מעשה שבת, ועוד ועוד ועוד, איך יעלה על הדעת של חרד לדבר ה' בכלל לשאול שאלה כזו אם מותר לאכול ועוד בשרי בחנות חילונית לגמרי שיש שם איזה משגיח עלום שם שמצהיר שכל המוצרים הם בהשגחת...
אתמהה

זה שהצהרה על המוצרים אינה מספיקה זהו דבר פשוט, אבל מש"כ "משגיח עלום שם" תמוה לי, משום שהדין של עד אחד נאמן באיסורים לא נאמר דווקא על מי שמכירים אותו, אלא גם על מישהו לא מוכר שנראה כיהודי כשר, שהרי כל עד שמעיד בבית דין אינו מוכר ע"י הבית דין (ובפרט בעדות דבפני נכתב ובפני נחתם שמגיע מארץ רחוקה) ורק סומכים על זה שנראה כיהודי כשר ויש לו חזקת כשרות, אף שיתכן שהוא רמאי וגנב.


חלק א׳ ממעל
משתמש ותיק
הודעות: 1305
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 138 פעמים
קיבל תודה: 158 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כשרות המסעדות ב'איקאה'

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 20 מאי 2019, 12:05

דורדיא כתב:
20 מאי 2019, 01:39
למעדני זהבה בב"ב אין אפילו רבנות ובכ"א לא ראינו שנמנעים מלאכול מהם..

ואולי כדאי לפתוח ע"ז אשכול חדש..

מי שאכל כשזה נפתח מסתמא סמך כל הבעלים ואח"כ זה התרחב

סמל אישי של משתמש

פעלעד
משתמש ותיק
הודעות: 537
הצטרף: 27 דצמבר 2015, 22:20
נתן תודה: 53 פעמים
קיבל תודה: 154 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כשרות המסעדות ב'איקאה'

שליחה על ידי פעלעד » 21 מאי 2019, 00:48

מבקש אמת כתב:
20 מאי 2019, 09:22
פעלעד כתב:
20 מאי 2019, 02:05
איזה מין שיח זה?
מה זה עוזר לי שהמוצרים הם מהכשר כזה וכזה, מקום חילוני כזה עם עובדים חילונים במקום, יש לך מושג כמה עשרות מכשולים יכולים לצאת מהמסעדה, החל מבשר בחלב וכלה מחששות על מוצרים ללא כשרות שהוכנסו בטעות או בשעת הדחק לחנות בהעדר משגיח תמידי.
חששות של יין נסך ושל תולעים, של חמץ שעבר עליו הפסח ואולי גם מעשה שבת, ועוד ועוד ועוד, איך יעלה על הדעת של חרד לדבר ה' בכלל לשאול שאלה כזו אם מותר לאכול ועוד בשרי בחנות חילונית לגמרי שיש שם איזה משגיח עלום שם שמצהיר שכל המוצרים הם בהשגחת...
אתמהה

זה שהצהרה על המוצרים אינה מספיקה זהו דבר פשוט, אבל מש"כ "משגיח עלום שם" תמוה לי, משום שהדין של עד אחד נאמן באיסורים לא נאמר דווקא על מי שמכירים אותו, אלא גם על מישהו לא מוכר שנראה כיהודי כשר, שהרי כל עד שמעיד בבית דין אינו מוכר ע"י הבית דין (ובפרט בעדות דבפני נכתב ובפני נחתם שמגיע מארץ רחוקה) ורק סומכים על זה שנראה כיהודי כשר ויש לו חזקת כשרות, אף שיתכן שהוא רמאי וגנב.
כדי ללמור את ההלכות או לברר אצל רב לפני שדופקים סתם
עד אחד נאמן באיסורים לא נאמר אצל אדם שמוכר להרוויח כסף, בחנות הדין הזה לא תקף.
מלבד זאת אם זה היה תקף אז לא היו צריכים כשרות לאף חנות בבעלות חרדית.
עוד נקודה, אפילו לו יצוייר שכאן היו אומרים כאן ע"א נאמן באיסורים, על טמטום זה לא עוזר... כידוע שבמאכלות אסורות אפילו אם לא היה באיסור כגון פיקו"נ וכדומה זה עדיין מטמטם ה"י.
 


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2610
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 383 פעמים
קיבל תודה: 490 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כשרות המסעדות ב'איקאה'

שליחה על ידי יהודי » 21 מאי 2019, 01:01

ע"א באיסורין לא שייך בדברים שלעד עצמו אין הבנה בהם, אא"כ ברור שהוא מבין בהם.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1784
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 168 פעמים
קיבל תודה: 590 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כשרות המסעדות ב'איקאה'

שליחה על ידי מבקש אמת » 21 מאי 2019, 01:39

פעלעד כתב:
21 מאי 2019, 00:48
מבקש אמת כתב:
20 מאי 2019, 09:22
פעלעד כתב:
20 מאי 2019, 02:05
איזה מין שיח זה?
מה זה עוזר לי שהמוצרים הם מהכשר כזה וכזה, מקום חילוני כזה עם עובדים חילונים במקום, יש לך מושג כמה עשרות מכשולים יכולים לצאת מהמסעדה, החל מבשר בחלב וכלה מחששות על מוצרים ללא כשרות שהוכנסו בטעות או בשעת הדחק לחנות בהעדר משגיח תמידי.
חששות של יין נסך ושל תולעים, של חמץ שעבר עליו הפסח ואולי גם מעשה שבת, ועוד ועוד ועוד, איך יעלה על הדעת של חרד לדבר ה' בכלל לשאול שאלה כזו אם מותר לאכול ועוד בשרי בחנות חילונית לגמרי שיש שם איזה משגיח עלום שם שמצהיר שכל המוצרים הם בהשגחת...
אתמהה

זה שהצהרה על המוצרים אינה מספיקה זהו דבר פשוט, אבל מש"כ "משגיח עלום שם" תמוה לי, משום שהדין של עד אחד נאמן באיסורים לא נאמר דווקא על מי שמכירים אותו, אלא גם על מישהו לא מוכר שנראה כיהודי כשר, שהרי כל עד שמעיד בבית דין אינו מוכר ע"י הבית דין (ובפרט בעדות דבפני נכתב ובפני נחתם שמגיע מארץ רחוקה) ורק סומכים על זה שנראה כיהודי כשר ויש לו חזקת כשרות, אף שיתכן שהוא רמאי וגנב.
כדי ללמור את ההלכות או לברר אצל רב לפני שדופקים סתם
עד אחד נאמן באיסורים לא נאמר אצל אדם שמוכר להרוויח כסף, בחנות הדין הזה לא תקף.
מלבד זאת אם זה היה תקף אז לא היו צריכים כשרות לאף חנות בבעלות חרדית.
עוד נקודה, אפילו לו יצוייר שכאן היו אומרים כאן ע"א נאמן באיסורים, על טמטום זה לא עוזר... כידוע שבמאכלות אסורות אפילו אם לא היה באיסור כגון פיקו"נ וכדומה זה עדיין מטמטם ה"י.


אני גם מצטרף להמלצה זו (ללמוד את ההלכות לפני שכותבים סתם), וכדלהלן:

א. הכלל הזה שע"א נאמן באיסורים לא נאמר אצל אדם שמוכר להרויח שאין מכירים אותו כמוחזק בכשרות הוא מחלוקת המחבר והרמ"א בסי' קיט ס"א. (יעו"ש בט"ז ובש"ך) אך אם מוכר ומוחזק בכשרות לכו"ע ע"א נאמן באיסורים. והחכמת אדם בכלל עא כתב שיש לחשוש לדברי הרמ"א בפרט בזמן הזה, ולא לקנות מאדם שאינו מוחזק בכשרות.

ב. לפי מה שהבנתי המדובר כאן הוא על משגיח שאינו הבעלים של החנות.

ג. מה שכתבת ש"כידוע" מאכלות אסורות מטמטם את הלב אפילו לא היה באיסור, אין זה ברור כלל וכלל, ויש הרבה ראיות לא כן.
יש שהוכיחו כן מדברי הרשב"א המובא ברמ"א (פא,ז) שאין לעכו"ם להניק תינוק יהודי משום שחלבה מטמטם את הלב, ומוכח שמאכלות אסורות מטמטמים אף אם לא נאכלו באיסור. אבל אין מזה ראיה לנידון דידן, משום שהרשב"א כותב שהוא משום שבחלב יש את טבע העכו"ם שאין להם מידות טובות, ואין מזה שום ראיה למאכלות אסורות. הרי לפרה שנשחטה שלא כדין אין טבע שונה מפרה שנשחטה כדין... ובאמת הר"ן בדרוש י"א כתב שהאוכל מאכל אסור עפ"י הוראת ב"ד אינו מטמטם את הלב משום שעשה כרצון ה' לנהוג עפ"י בית דין, ומאחר והר"ן עצמו בעבודה זרה הביא את דברי הרשב"א הנ"ל, בע"כ שיש לחלק בין חלב גויה למאכלות אסורות.
גם בשו"ת מהרי"ל החדשות סי' פז נשאל מקהילה שסמכה על שוחט והתברר שהכשילם בטריפות, וביקשוהו שיורה להם אם צריכים כפרה, וכתב שהם אנוסים וא"צ כפרה כלל, ומשמע שגם אין בזה טמטום. גם הגר"י ענגיל בספרו בית האוצר כלל כד הוכיח מהא דאסתר אכלה בבית המלך קדלי דחזירי שאין מאכלות אסורות מטמטמים כשנאכלו באונס, דאל"כ הא אין הקב"ה מביא תקלה לצדיקים (וכמ"ש התוס' בגיטין ז,א שמדובר על מאכלות אסורות), והיינו משום שאונס כמאן דלא עביד דמי. וכן כתב המהר"ל בתפארת ישראל פרק ח' שאין המאכל בעצמותו גורם טמטום אלא האיסור, והוכיח מהיתר קדלי דחזירי בזמן כיבוש הארץ. 
אמנם יעויין במשך חכמה פ' ואתחנן שכתב שקדלי דחזירי כן מטמטמים את הלב אף שהותר לאכלם, וע"כ כתבה התורה אחר ההיתר "השמר לך פן תשכח" וגו'. ולדבריו ה"ה האוכל מאכ"א באונס יש טמטום הלב.

ויש לציין שבעל האגרות משה זצ"ל אמר שמי שאוכל מהשגחה על סמך הדין של ע"א נאמן באיסורין הרי הוא בגדר אונס, ואילו מי שאוכל משום שסומך על חשבונותיו שהשגחה זו טובה והתברר שההשגחה לא היתה טובה ואכל מאכל אסור הרי זה בגדר שוגג (מובא במסורת משה ח"א בעניני כשרות).



נ.ב. אני מקווה שמובן לכל שאינני דן על המסעדה הנ"ל שאיני מכירה ולא יודע שום דבר עליה, אלא רק על ההלכה שהעלו בקשר לנידון. וכאמור, אם ההשגחה רק על המוצרים ולא על דברים אחרים שמכניסים או לא מכניסים לחנות, אין ההשגחה מועילה כלל ולא שייך בזה הדין של ע"א נאמן באיסורין.

סמל אישי של משתמש

פעלעד
משתמש ותיק
הודעות: 537
הצטרף: 27 דצמבר 2015, 22:20
נתן תודה: 53 פעמים
קיבל תודה: 154 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כשרות המסעדות ב'איקאה'

שליחה על ידי פעלעד » 21 מאי 2019, 02:26

כיום משגיחים בכשרויות חלשות יש להם דין של בעל החנות והמבין יבין... ממה שהם עושים את הכסף.


בחור כהלכה
הודעות: 4
הצטרף: 07 מרץ 2018, 10:20
קיבל תודה: 4 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: כשרות המסעדות ב'איקאה'

שליחה על ידי בחור כהלכה » 21 מאי 2019, 09:41

מלמד להועיל כתב:
20 מאי 2019, 00:58
הייתי בחנות איקאה בנתניה. יש שם מסעדה בשרית, וכתוב שם בפרוטרוט שהבשר בכשרות עה"ח או רובין, העוף עה"ח, וכן הלאה. בפועל אין להם תעודת כשרות מגוף כשרות רציני, אלא מתנוססת שם חתימתו של משגיח מקומי [איני זוכר את שמו] על הכשרות ועל נכונות היות המוצרים האלו מהכשרויות המהודרות הנזכרות

רציתי לשאול אם יש למישהו ידיעה מבוררת אם אפשר לסמוך ע"ז שם

ביררתי כעת, ואלו הן הנתונים שקיבלתי (ממישהו משם):
הסניף בראשל"צ בהשגחת קהילות
הסניפים בנתניה וקרית אתא רבנות מהדרין
הסניף בבאר שבע אני לא יודע אם הם רק מהדרין מקומי או גם קהילות
אבל בנוסף להנ"ל יש צוות של כ-20 משגיחים כשמעליהם מפקח הרב פייגנבוים (מוכר בקהילות והרב לנדא, ודורש סטנדרטים לא פחותים מקהילות), צוות זה הוא צוות נוסף מהמשגיחים של הרבנות וקהילות, במימון של איקאה (בנוסף וללא קשר לתשלום אותו גובה מערכת הכשרות והרבנות עבור המשגיחים שהיא שולחת), על מנת לדאוג שהכשרות תהיה ברמה גבוהה. 
המודעה "בשרים בד"ץ ורובין" תקפה רק בסניפים בהם יש רק רבנות מהדרין, בראשל"צ שהוא בהשגחת קהילות הבשר כמובן גם קהילות


אחד התלמידים
משתמש ותיק
הודעות: 1318
הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
נתן תודה: 94 פעמים
קיבל תודה: 349 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כשרות המסעדות ב'איקאה'

שליחה על ידי אחד התלמידים » 22 מאי 2019, 20:09

מבקש אמת כתב:
20 מאי 2019, 09:22
פעלעד כתב:
20 מאי 2019, 02:05
איזה מין שיח זה?
מה זה עוזר לי שהמוצרים הם מהכשר כזה וכזה, מקום חילוני כזה עם עובדים חילונים במקום, יש לך מושג כמה עשרות מכשולים יכולים לצאת מהמסעדה, החל מבשר בחלב וכלה מחששות על מוצרים ללא כשרות שהוכנסו בטעות או בשעת הדחק לחנות בהעדר משגיח תמידי.
חששות של יין נסך ושל תולעים, של חמץ שעבר עליו הפסח ואולי גם מעשה שבת, ועוד ועוד ועוד, איך יעלה על הדעת של חרד לדבר ה' בכלל לשאול שאלה כזו אם מותר לאכול ועוד בשרי בחנות חילונית לגמרי שיש שם איזה משגיח עלום שם שמצהיר שכל המוצרים הם בהשגחת...
אתמהה

זה שהצהרה על המוצרים אינה מספיקה זהו דבר פשוט, אבל מש"כ "משגיח עלום שם" תמוה לי, משום שהדין של עד אחד נאמן באיסורים לא נאמר דווקא על מי שמכירים אותו, אלא גם על מישהו לא מוכר שנראה כיהודי כשר, שהרי כל עד שמעיד בבית דין אינו מוכר ע"י הבית דין (ובפרט בעדות דבפני נכתב ובפני נחתם שמגיע מארץ רחוקה) ורק סומכים על זה שנראה כיהודי כשר ויש לו חזקת כשרות, אף שיתכן שהוא רמאי וגנב.
עד אחד אינו נאמן אלא כשהו מעיד. מכתב בקיר אינו עדות. ולא שייך חזקת כשרות לאדם שלא ראית מעולם. קודם כל צריך לראות המשגיח ולדבר איתו, ורק אז יש לדון אם שייך עד כלל.
אם אתה מדבר עם המשגיח, אפשר כבר לשאול השאלות הנכונות ולהחליט אם זה ברמה שלך. אם אין לך מספיק הבנה בכשרות לדעת מה השאלות הנכונות לא הייתי סומך על מה שאתה שומע מהמשגיח בכל אופן.


אחד התלמידים
משתמש ותיק
הודעות: 1318
הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
נתן תודה: 94 פעמים
קיבל תודה: 349 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כשרות המסעדות ב'איקאה'

שליחה על ידי אחד התלמידים » 22 מאי 2019, 20:17

פעלעד כתב:
21 מאי 2019, 00:48
...
עוד נקודה, אפילו לו יצוייר שכאן היו אומרים כאן ע"א נאמן באיסורים, על טמטום זה לא עוזר... כידוע שבמאכלות אסורות אפילו אם לא היה באיסור כגון פיקו"נ וכדומה זה עדיין מטמטם ה"י.


בלי לזלזל בזהירות מטמטום, בל"ס לעבור על איסור תורה חמור בהרבה מטמטום, שאינו אלא ענין. אם אפשר לסמוך ע"א לגבי איסורים ולהניח שאין כאן איסור, כ"ש שיש לסמוך על זה לגבי טמטום.


ברל
משתמש ותיק
הודעות: 258
הצטרף: 07 מאי 2018, 06:10
נתן תודה: 12 פעמים
קיבל תודה: 57 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כשרות המסעדות ב'איקאה'

שליחה על ידי ברל » 22 מאי 2019, 21:52

מסעדת איקאה הסניפים שאני מכיר זה קרית אתה וראשל"ץ מבחינת המשגחים מדובר במשגיחים שיודעים את העבודה! יתכן שלא כל פסק הלכה שלהם בהכרח אני הולך כמותם אבל לצורך העניין הת"לץח הכי גדול אני לא יסמוך עליו אם הוא לר מכיר את הפרקטיקה של הכשרות ושם יש אנשים שיודעים את העבודה.
עניין הכשרות מצריך הרבה ידע מעבר לידע ההילכתי.


ברל
משתמש ותיק
הודעות: 258
הצטרף: 07 מאי 2018, 06:10
נתן תודה: 12 פעמים
קיבל תודה: 57 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כשרות המסעדות ב'איקאה'

שליחה על ידי ברל » 22 מאי 2019, 21:54

המשגיח בקרית אתה שאני מכירו אמר לי פעם שהבעלים שוא יהודי חרדי מעוניין ואף משקיע הרבה כסף כדי שהמקום יהיה בכשרות ברמה גבוהה


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1784
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 168 פעמים
קיבל תודה: 590 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כשרות המסעדות ב'איקאה'

שליחה על ידי מבקש אמת » 22 מאי 2019, 23:29

אחד התלמידים כתב:
22 מאי 2019, 20:09
מבקש אמת כתב:
20 מאי 2019, 09:22
פעלעד כתב:
20 מאי 2019, 02:05
איזה מין שיח זה?
מה זה עוזר לי שהמוצרים הם מהכשר כזה וכזה, מקום חילוני כזה עם עובדים חילונים במקום, יש לך מושג כמה עשרות מכשולים יכולים לצאת מהמסעדה, החל מבשר בחלב וכלה מחששות על מוצרים ללא כשרות שהוכנסו בטעות או בשעת הדחק לחנות בהעדר משגיח תמידי.
חששות של יין נסך ושל תולעים, של חמץ שעבר עליו הפסח ואולי גם מעשה שבת, ועוד ועוד ועוד, איך יעלה על הדעת של חרד לדבר ה' בכלל לשאול שאלה כזו אם מותר לאכול ועוד בשרי בחנות חילונית לגמרי שיש שם איזה משגיח עלום שם שמצהיר שכל המוצרים הם בהשגחת...
אתמהה

זה שהצהרה על המוצרים אינה מספיקה זהו דבר פשוט, אבל מש"כ "משגיח עלום שם" תמוה לי, משום שהדין של עד אחד נאמן באיסורים לא נאמר דווקא על מי שמכירים אותו, אלא גם על מישהו לא מוכר שנראה כיהודי כשר, שהרי כל עד שמעיד בבית דין אינו מוכר ע"י הבית דין (ובפרט בעדות דבפני נכתב ובפני נחתם שמגיע מארץ רחוקה) ורק סומכים על זה שנראה כיהודי כשר ויש לו חזקת כשרות, אף שיתכן שהוא רמאי וגנב.
עד אחד אינו נאמן אלא כשהו מעיד. מכתב בקיר אינו עדות. ולא שייך חזקת כשרות לאדם שלא ראית מעולם. קודם כל צריך לראות המשגיח ולדבר איתו, ורק אז יש לדון אם שייך עד כלל.
אם אתה מדבר עם המשגיח, אפשר כבר לשאול השאלות הנכונות ולהחליט אם זה ברמה שלך. אם אין לך מספיק הבנה בכשרות לדעת מה השאלות הנכונות לא הייתי סומך על מה שאתה שומע מהמשגיח בכל אופן.
מכתב בקיר כן מהווה עדות, משום שהדין של "מפיהם ולא מפי כתבם" הוא דין דווקא בקבלת עדות בבית דין ולא בעדות דאיסורין, כמ"ש המאירי ביבמות פח,א בשם אחד מהגאונים, וכ"כ בנובי"ת חו"מ סי' ד יעו"ש. ובשו"ת מהר"ם די בוטון סי' ז' האריך בנידון דידן האם אפשר לסמוך על כתב כשרות, והוכיח מכמה טעמים שאפשר, ואחד מהם משום דע"א נאמן באיסורין מתוך הכתב, ולא חיישינן לזיוף, ואכן כך המנהג כידוע.

לגבי הטענה שאיני יודע מי המעיד, בפשטות י"ל שרוב המצויים אצל כשרות נאמנים הן, כמו שרוב המצויין אצל שחיטה מומחין הם, אלא שאני יודע שהכשרותיים דכאן מיד יקפצו בטענות ומענות איך שרובא דרובא של המשגיחים הם נוכלים או חסרי יר"ש וכו', ואין בכוונתי לדון על זה.

לגבי טענתך האחרונה, ברש"י בגיטין ב,ב מבואר שהמקור של ע"א נאמן באיסורים הוא משום דאל"כ אין לך אדם אוכל אצל חבירו, ורוב בני האדם אינן מומחים לשאול את כל השאלות הנכונות. מה שכן, אם יש חשש שהמשגיח אינו מקפיד על דברים מסויימים משום שהוא מיקל בענין, ואילו האוכל כן מקפיד, אזי בודאי צודקת הטענה שעדות המשגיח אינה מועילה, מאחר והוא לא מעיד על כשרות בסטנדרט אותו מבקש האוכל.
 


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1784
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 168 פעמים
קיבל תודה: 590 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כשרות המסעדות ב'איקאה'

שליחה על ידי מבקש אמת » 22 מאי 2019, 23:30

אחד התלמידים כתב:
22 מאי 2019, 20:17
פעלעד כתב:
21 מאי 2019, 00:48
...
עוד נקודה, אפילו לו יצוייר שכאן היו אומרים כאן ע"א נאמן באיסורים, על טמטום זה לא עוזר... כידוע שבמאכלות אסורות אפילו אם לא היה באיסור כגון פיקו"נ וכדומה זה עדיין מטמטם ה"י.

בלי לזלזל בזהירות מטמטום, בל"ס לעבור על איסור תורה חמור בהרבה מטמטום, שאינו אלא ענין. אם אפשר לסמוך ע"א לגבי איסורים ולהניח שאין כאן איסור, כ"ש שיש לסמוך על זה לגבי טמטום.

הנחה זו שכתבת תלויה במחלוקת השקפתית על היחס של ענינים לעומת מצוות, ואכמ"ל.


אחד התלמידים
משתמש ותיק
הודעות: 1318
הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
נתן תודה: 94 פעמים
קיבל תודה: 349 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כשרות המסעדות ב'איקאה'

שליחה על ידי אחד התלמידים » 22 מאי 2019, 23:47

מבקש אמת כתב:
22 מאי 2019, 23:29
אחד התלמידים כתב:
22 מאי 2019, 20:09
עד אחד אינו נאמן אלא כשהו מעיד. מכתב בקיר אינו עדות. ולא שייך חזקת כשרות לאדם שלא ראית מעולם. קודם כל צריך לראות המשגיח ולדבר איתו, ורק אז יש לדון אם שייך עד כלל.
אם אתה מדבר עם המשגיח, אפשר כבר לשאול השאלות הנכונות ולהחליט אם זה ברמה שלך. אם אין לך מספיק הבנה בכשרות לדעת מה השאלות הנכונות לא הייתי סומך על מה שאתה שומע מהמשגיח בכל אופן.
מכתב בקיר כן מהווה עדות, משום שהדין של "מפיהם ולא מפי כתבם" הוא דין דווקא בקבלת עדות בבית דין ולא בעדות דאיסורין, כמ"ש המאירי ביבמות פח,א בשם אחד מהגאונים, וכ"כ בנובי"ת חו"מ סי' ד יעו"ש. ובשו"ת מהר"ם די בוטון סי' ז' האריך בנידון דידן האם אפשר לסמוך על כתב כשרות, והוכיח מכמה טעמים שאפשר, ואחד מהם משום דע"א נאמן באיסורין מתוך הכתב, ולא חיישינן לזיוף, ואכן כך המנהג כידוע.

לגבי הטענה שאיני יודע מי המעיד, בפשטות י"ל שרוב המצויים אצל כשרות נאמנים הן, כמו שרוב המצויין אצל שחיטה מומחין הם, אלא שאני יודע שהכשרותיים דכאן מיד יקפצו בטענות ומענות איך שרובא דרובא של המשגיחים הם נוכלים או חסרי יר"ש וכו', ואין בכוונתי לדון על זה.

לגבי טענתך האחרונה, ברש"י בגיטין ב,ב מבואר שהמקור של ע"א נאמן באיסורים הוא משום דאל"כ אין לך אדם אוכל אצל חבירו, ורוב בני האדם אינן מומחים לשאול את כל השאלות הנכונות. מה שכן, אם יש חשש שהמשגיח אינו מקפיד על דברים מסויימים משום שהוא מיקל בענין, ואילו האוכל כן מקפיד, אזי בודאי צודקת הטענה שעדות המשגיח אינה מועילה, מאחר והוא לא מעיד על כשרות בסטנדרט אותו מבקש האוכל.

לא מובן כלל מה שייך עדות בכתב כשאין לך שום מושג מי המעיד. בפוסקים יש שכתבו שבכתב יהודי לא צריך לחוש שכתבו גוי, אבל דומני שגם הם כתבו שבמקום שיש משומדים צריך לחוש. וברור שבמדינה שרוב היהודים חילונים, וגם רוב הגוים העובדים אצל יהודים יכולים לכתוב בעברית, שאין שום ערך לכתב גם בעברית כשלא ידוע מי כתבו.
ומנין לך הכתפיים הרחבות לחדש חזקה שרוב עוסקים בכשרות נאמנים הם? יש לך סמך לזה בפוסקים? וגם לדבריך, מי הגיד לך שכותב התעודה בקיר הוא באמת עוסק בכשרות, ולא שבעל העסיק הכין זה במחשב ביתי שלו?
הדמיון לרש"י בזמן שכולם הכינו הכל לבד, לענף מזון התעשייתו בימינו ממש פלא.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1784
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 168 פעמים
קיבל תודה: 590 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כשרות המסעדות ב'איקאה'

שליחה על ידי מבקש אמת » 23 מאי 2019, 00:20

אחד התלמידים כתב:
22 מאי 2019, 23:47
מבקש אמת כתב:
22 מאי 2019, 23:29
אחד התלמידים כתב:
22 מאי 2019, 20:09
עד אחד אינו נאמן אלא כשהו מעיד. מכתב בקיר אינו עדות. ולא שייך חזקת כשרות לאדם שלא ראית מעולם. קודם כל צריך לראות המשגיח ולדבר איתו, ורק אז יש לדון אם שייך עד כלל.
אם אתה מדבר עם המשגיח, אפשר כבר לשאול השאלות הנכונות ולהחליט אם זה ברמה שלך. אם אין לך מספיק הבנה בכשרות לדעת מה השאלות הנכונות לא הייתי סומך על מה שאתה שומע מהמשגיח בכל אופן.
מכתב בקיר כן מהווה עדות, משום שהדין של "מפיהם ולא מפי כתבם" הוא דין דווקא בקבלת עדות בבית דין ולא בעדות דאיסורין, כמ"ש המאירי ביבמות פח,א בשם אחד מהגאונים, וכ"כ בנובי"ת חו"מ סי' ד יעו"ש. ובשו"ת מהר"ם די בוטון סי' ז' האריך בנידון דידן האם אפשר לסמוך על כתב כשרות, והוכיח מכמה טעמים שאפשר, ואחד מהם משום דע"א נאמן באיסורין מתוך הכתב, ולא חיישינן לזיוף, ואכן כך המנהג כידוע.

לגבי הטענה שאיני יודע מי המעיד, בפשטות י"ל שרוב המצויים אצל כשרות נאמנים הן, כמו שרוב המצויין אצל שחיטה מומחין הם, אלא שאני יודע שהכשרותיים דכאן מיד יקפצו בטענות ומענות איך שרובא דרובא של המשגיחים הם נוכלים או חסרי יר"ש וכו', ואין בכוונתי לדון על זה.

לגבי טענתך האחרונה, ברש"י בגיטין ב,ב מבואר שהמקור של ע"א נאמן באיסורים הוא משום דאל"כ אין לך אדם אוכל אצל חבירו, ורוב בני האדם אינן מומחים לשאול את כל השאלות הנכונות. מה שכן, אם יש חשש שהמשגיח אינו מקפיד על דברים מסויימים משום שהוא מיקל בענין, ואילו האוכל כן מקפיד, אזי בודאי צודקת הטענה שעדות המשגיח אינה מועילה, מאחר והוא לא מעיד על כשרות בסטנדרט אותו מבקש האוכל.

לא מובן כלל מה שייך עדות בכתב כשאין לך שום מושג מי המעיד. בפוסקים יש שכתבו שבכתב יהודי לא צריך לחוש שכתבו גוי, אבל דומני שגם הם כתבו שבמקום שיש משומדים צריך לחוש. וברור שבמדינה שרוב היהודים חילונים, וגם רוב הגוים העובדים אצל יהודים יכולים לכתוב בעברית, שאין שום ערך לכתב גם בעברית כשלא ידוע מי כתבו.
ומנין לך הכתפיים הרחבות לחדש חזקה שרוב עוסקים בכשרות נאמנים הם? יש לך סמך לזה בפוסקים? וגם לדבריך, מי הגיד לך שכותב התעודה בקיר הוא באמת עוסק בכשרות, ולא שבעל העסיק הכין זה במחשב ביתי שלו?
הדמיון לרש"י בזמן שכולם הכינו הכל לבד, לענף מזון התעשייתו בימינו ממש פלא.

לפי דבריך אי אפשר לסמוך על שום תעודת כשרות, גם לא של הבד"ץ הכי טוב, בגלל שאפשר לזייף את זה, הלא כן?

לגבי החזקה שרוב העוסקים בכשרות נאמנים הם, זו שאלה שתלויה במציאות, אבל בפשטות כל יהודי יש לו חזקת כשרות, ואם אומר שמשגיח על הכשרות מדינא נאמן. אך עדיין יש מקום לטעון שלמרות נאמנותו הוא לא מומחה וממילא אפשר לעבוד עליו, מה שאומר שנאמנותו לא תעזור לנו, את זה אני צריך לברר מפי אנשים נאמנים (ולא אלו שמקבלים סיפוק חייהם מהיותם "מבקרי הכשרות", כמו כמה שפגשתי).
למעשה בעל האג"מ טען שאפשר לסמוך על השגחה מדין עד אחד נאמן באיסורין, וכפי הידוע לי המצב בזמנו היה גרוע יותר מאשר בזמננו.


אחד התלמידים
משתמש ותיק
הודעות: 1318
הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
נתן תודה: 94 פעמים
קיבל תודה: 349 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כשרות המסעדות ב'איקאה'

שליחה על ידי אחד התלמידים » 23 מאי 2019, 08:44

מבקש אמת כתב:
23 מאי 2019, 00:20
אחד התלמידים כתב:
22 מאי 2019, 23:47
מבקש אמת כתב:
22 מאי 2019, 23:29

מכתב בקיר כן מהווה עדות, משום שהדין של "מפיהם ולא מפי כתבם" הוא דין דווקא בקבלת עדות בבית דין ולא בעדות דאיסורין, כמ"ש המאירי ביבמות פח,א בשם אחד מהגאונים, וכ"כ בנובי"ת חו"מ סי' ד יעו"ש. ובשו"ת מהר"ם די בוטון סי' ז' האריך בנידון דידן האם אפשר לסמוך על כתב כשרות, והוכיח מכמה טעמים שאפשר, ואחד מהם משום דע"א נאמן באיסורין מתוך הכתב, ולא חיישינן לזיוף, ואכן כך המנהג כידוע.

לגבי הטענה שאיני יודע מי המעיד, בפשטות י"ל שרוב המצויים אצל כשרות נאמנים הן, כמו שרוב המצויין אצל שחיטה מומחין הם, אלא שאני יודע שהכשרותיים דכאן מיד יקפצו בטענות ומענות איך שרובא דרובא של המשגיחים הם נוכלים או חסרי יר"ש וכו', ואין בכוונתי לדון על זה.

לגבי טענתך האחרונה, ברש"י בגיטין ב,ב מבואר שהמקור של ע"א נאמן באיסורים הוא משום דאל"כ אין לך אדם אוכל אצל חבירו, ורוב בני האדם אינן מומחים לשאול את כל השאלות הנכונות. מה שכן, אם יש חשש שהמשגיח אינו מקפיד על דברים מסויימים משום שהוא מיקל בענין, ואילו האוכל כן מקפיד, אזי בודאי צודקת הטענה שעדות המשגיח אינה מועילה, מאחר והוא לא מעיד על כשרות בסטנדרט אותו מבקש האוכל.

לא מובן כלל מה שייך עדות בכתב כשאין לך שום מושג מי המעיד. בפוסקים יש שכתבו שבכתב יהודי לא צריך לחוש שכתבו גוי, אבל דומני שגם הם כתבו שבמקום שיש משומדים צריך לחוש. וברור שבמדינה שרוב היהודים חילונים, וגם רוב הגוים העובדים אצל יהודים יכולים לכתוב בעברית, שאין שום ערך לכתב גם בעברית כשלא ידוע מי כתבו.
ומנין לך הכתפיים הרחבות לחדש חזקה שרוב עוסקים בכשרות נאמנים הם? יש לך סמך לזה בפוסקים? וגם לדבריך, מי הגיד לך שכותב התעודה בקיר הוא באמת עוסק בכשרות, ולא שבעל העסיק הכין זה במחשב ביתי שלו?
הדמיון לרש"י בזמן שכולם הכינו הכל לבד, לענף מזון התעשייתו בימינו ממש פלא.

לפי דבריך אי אפשר לסמוך על שום תעודת כשרות, גם לא של הבד"ץ הכי טוב, בגלל שאפשר לזייף את זה, הלא כן?

לגבי החזקה שרוב העוסקים בכשרות נאמנים הם, זו שאלה שתלויה במציאות, אבל בפשטות כל יהודי יש לו חזקת כשרות, ואם אומר שמשגיח על הכשרות מדינא נאמן. אך עדיין יש מקום לטעון שלמרות נאמנותו הוא לא מומחה וממילא אפשר לעבוד עליו, מה שאומר שנאמנותו לא תעזור לנו, את זה אני צריך לברר מפי אנשים נאמנים (ולא אלו שמקבלים סיפוק חייהם מהיותם "מבקרי הכשרות", כמו כמה שפגשתי).
למעשה בעל האג"מ טען שאפשר לסמוך על השגחה מדין עד אחד נאמן באיסורין, וכפי הידוע לי המצב בזמנו היה גרוע יותר מאשר בזמננו.

באופן כללי מקווים שכשזה הכשר מפורסם הם היו דואגים לידע הציבור שיש מכתב מזויף בשמם. כשזה גוף או איש לא מוכר וידוע קשה לסמוך על זה.
איפה כתב האג"מ את זה.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1784
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 168 פעמים
קיבל תודה: 590 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כשרות המסעדות ב'איקאה'

שליחה על ידי מבקש אמת » 23 מאי 2019, 08:51

אחד התלמידים כתב:
23 מאי 2019, 08:44
מבקש אמת כתב:
23 מאי 2019, 00:20
אחד התלמידים כתב:
22 מאי 2019, 23:47


לא מובן כלל מה שייך עדות בכתב כשאין לך שום מושג מי המעיד. בפוסקים יש שכתבו שבכתב יהודי לא צריך לחוש שכתבו גוי, אבל דומני שגם הם כתבו שבמקום שיש משומדים צריך לחוש. וברור שבמדינה שרוב היהודים חילונים, וגם רוב הגוים העובדים אצל יהודים יכולים לכתוב בעברית, שאין שום ערך לכתב גם בעברית כשלא ידוע מי כתבו.
ומנין לך הכתפיים הרחבות לחדש חזקה שרוב עוסקים בכשרות נאמנים הם? יש לך סמך לזה בפוסקים? וגם לדבריך, מי הגיד לך שכותב התעודה בקיר הוא באמת עוסק בכשרות, ולא שבעל העסיק הכין זה במחשב ביתי שלו?
הדמיון לרש"י בזמן שכולם הכינו הכל לבד, לענף מזון התעשייתו בימינו ממש פלא.

לפי דבריך אי אפשר לסמוך על שום תעודת כשרות, גם לא של הבד"ץ הכי טוב, בגלל שאפשר לזייף את זה, הלא כן?

לגבי החזקה שרוב העוסקים בכשרות נאמנים הם, זו שאלה שתלויה במציאות, אבל בפשטות כל יהודי יש לו חזקת כשרות, ואם אומר שמשגיח על הכשרות מדינא נאמן. אך עדיין יש מקום לטעון שלמרות נאמנותו הוא לא מומחה וממילא אפשר לעבוד עליו, מה שאומר שנאמנותו לא תעזור לנו, את זה אני צריך לברר מפי אנשים נאמנים (ולא אלו שמקבלים סיפוק חייהם מהיותם "מבקרי הכשרות", כמו כמה שפגשתי).
למעשה בעל האג"מ טען שאפשר לסמוך על השגחה מדין עד אחד נאמן באיסורין, וכפי הידוע לי המצב בזמנו היה גרוע יותר מאשר בזמננו.

באופן כללי מקווים שכשזה הכשר מפורסם הם היו דואגים לידע הציבור שיש מכתב מזויף בשמם. כשזה גוף או איש לא מוכר וידוע קשה לסמוך על זה.
איפה כתב האג"מ את זה.
זה מובא במסורת משה ח"א בעניני כשרות. אך מדבריו אין ראיה נגד מה שכתבת, כיון שהוא דיבר על השגחה באופן כללי ולא נכנס לנושא של איזה השגחות וכו'. יתכן שאכן אם מדובר בהכשר של רב פרטי יש יותר בעיה, אבל עדיין נדמה לי שבדרך כלל תעודת כשרות של רב מקומי הינה אמינה ולא מזוייפת, ויש הרבה מקומות שהרב המקומי נותן כשרות על כמה עסקים מקומיים והציבור סומך עליו ללא פקפוק. (באיזה רמה הכשרות זה כבר סיפור אחר, ולא על זה דיברתי, אלא על האמינות)
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים