קברו של רבי עקיבא

מאן דהו

משתמש ותיק
שמעיה אמר:
יוסף יוסף אמר:
מכל מלמדי השכלתי אמר:
פעם שמעתי שבהר מירון

לפי הרבה מהחוקרים (היהודים החרדים) הם מתו במגיפה בשעת מלחמה, כך שלכאו' לא נקברו.
וגם יש להביא בנותן טעם שר' עקיבא והתלמידים הראשונים שלו (הלא אלו הם הכ"ד אלף) היו באיזור הדרום של א"י (יבמות סב:)
ורק לאחר שמצא את התלמידים החדשים הגיע לצפון.

אני תמיד ידעתי שיש חוקרים הסבורים שהם מתו במלחמה עצמה, מאידך, יש שאינם חוקרים הסבורים שהם מתו במגיפה.
הגישה המחודשת שאתה מצטט היא אולי פשרה יפה. תוכל להביא את הדברים עצמם במקורם?
בדברי חז"ל הלא חוקרים... מבואר שמתו במגיפה ובמיתה רעה -אסכרה

אמרו: שנים עשר אלף זוגים תלמידים היו לו לרבי עקיבא מגבת עד אנטיפרס וכולן מתו בפרק אחד, מפני שלא נהגו כבוד זה בזה. והיה העולם שמם, עד שבא רבי עקיבא אצל רבותינו שבדרום ושׁנאה (לימדה) להם, רבי מאיר, רבי יהודה, רבי יוסי, רבי שמעון ורבי אלעזר בן שמוע, והם הם העמידו תורה אותה שעה. תנא כולם מתו מפסח עד עצרת. אמר רב חמא בר אבא ואיתימא ר' חייא בר אבין כולם מתו מיתה רעה מאי היא אמר רב נחמן אסכרה

ואילו הדעה שתפסת לעיקר מובאת על ידי מלומדים חילונים בחלקם ואומצה על ידי התנועה הציונית [לא סתם...]


מתוך ויקפדיה


על פי הנוסח הספרדי של "אגרת רב שרירא גאון", ששם נאמר שתלמידי רבי עקיבא מתו בשמדא, הסיק שי"ר[2] וחוקרים נוספים - שמואל ספראי[4] ש"המגפה" הנזכרת כאן, היא ביטוי אלגורי הרומז למות תלמידיו במרד בר כוכבא. הם מבססים זאת בעיקר על תמיכתו הברורה של רבי עקיבא במרד זה, על כך שבתי המדרש לא היו יכולים להכיל מספר כה רב של לומדים, ועל כך שהדבר עשוי להסביר מוות של תלמידים רבים כל כך בפרק זמן קצר. לפי דעה זו, "תלמידיו" - מתפרש לא כתלמידים היושבים בבית המדרש, אלא כאלו הדוגלים במשנתו הרוחנית. ראיה חלקית לכך יש ממדרש תנחומא (פרשת חיי שרה), "מעשה ברבי עקיבא שהיו לו שלש מאות תלמידים בנערותו ומתו כולם...", מה שמצביע לדעתם על מספר נמוך של תלמידים מזה המתואר.

דעת החוקרים אומצה על ידי התנועה הציונית, שבעקבות כך הפכה את ל"ג בעומר לחג לאומי לזכר הגבורה שהתגלתה במרד בר כוכבא.

אמנם הרב יצחק אייזיק הלוי בספרו "דורות הראשונים" הוכיח שמרוב המקורות התלמודיים משמע שתלמידי רבי עקיבא מתו במגפה שנים רבות לפני מרד בר כוכבא[5], וכך סובר גם החוקר גדליה אלון[6]


מעדיף את החלטת רוב החוקרים... או דברי חז"ל?
 

שמעיה

משתמש ותיק
מאן דהו אמר:
שמעיה אמר:
יוסף יוסף אמר:
לפי הרבה מהחוקרים (היהודים החרדים) הם מתו במגיפה בשעת מלחמה, כך שלכאו' לא נקברו.
וגם יש להביא בנותן טעם שר' עקיבא והתלמידים הראשונים שלו (הלא אלו הם הכ"ד אלף) היו באיזור הדרום של א"י (יבמות סב:)
ורק לאחר שמצא את התלמידים החדשים הגיע לצפון.

אני תמיד ידעתי שיש חוקרים הסבורים שהם מתו במלחמה עצמה, מאידך, יש שאינם חוקרים הסבורים שהם מתו במגיפה.
הגישה המחודשת שאתה מצטט היא אולי פשרה יפה. תוכל להביא את הדברים עצמם במקורם?
בדברי חז"ל הלא חוקרים... מבואר שמתו במגיפה ובמיתה רעה -אסכרה

אמרו: שנים עשר אלף זוגים תלמידים היו לו לרבי עקיבא מגבת עד אנטיפרס וכולן מתו בפרק אחד, מפני שלא נהגו כבוד זה בזה. והיה העולם שמם, עד שבא רבי עקיבא אצל רבותינו שבדרום ושׁנאה (לימדה) להם, רבי מאיר, רבי יהודה, רבי יוסי, רבי שמעון ורבי אלעזר בן שמוע, והם הם העמידו תורה אותה שעה. תנא כולם מתו מפסח עד עצרת. אמר רב חמא בר אבא ואיתימא ר' חייא בר אבין כולם מתו מיתה רעה מאי היא אמר רב נחמן אסכרה

ואילו הדעה שתפסת לעיקר מובאת על ידי מלומדים חילונים בחלקם ואומצה על ידי התנועה הציונית [לא סתם...]


מתוך ויקפדיה


על פי הנוסח הספרדי של "אגרת רב שרירא גאון", ששם נאמר שתלמידי רבי עקיבא מתו בשמדא, הסיק שי"ר[2] וחוקרים נוספים - שמואל ספראי[4] ש"המגפה" הנזכרת כאן, היא ביטוי אלגורי הרומז למות תלמידיו במרד בר כוכבא. הם מבססים זאת בעיקר על תמיכתו הברורה של רבי עקיבא במרד זה, על כך שבתי המדרש לא היו יכולים להכיל מספר כה רב של לומדים, ועל כך שהדבר עשוי להסביר מוות של תלמידים רבים כל כך בפרק זמן קצר. לפי דעה זו, "תלמידיו" - מתפרש לא כתלמידים היושבים בבית המדרש, אלא כאלו הדוגלים במשנתו הרוחנית. ראיה חלקית לכך יש ממדרש תנחומא (פרשת חיי שרה), "מעשה ברבי עקיבא שהיו לו שלש מאות תלמידים בנערותו ומתו כולם...", מה שמצביע לדעתם על מספר נמוך של תלמידים מזה המתואר.

דעת החוקרים אומצה על ידי התנועה הציונית, שבעקבות כך הפכה את ל"ג בעומר לחג לאומי לזכר הגבורה שהתגלתה במרד בר כוכבא.

אמנם הרב יצחק אייזיק הלוי בספרו "דורות הראשונים" הוכיח שמרוב המקורות התלמודיים משמע שתלמידי רבי עקיבא מתו במגפה שנים רבות לפני מרד בר כוכבא[5], וכך סובר גם החוקר גדליה אלון[6]


מעדיף את החלטת רוב החוקרים... או דברי חז"ל?

ראשית, לא תפסתי לעיקר כשום צד.
שנית, רבינו שרירא גאון הכיר את דברי חז''ל כמובן.
שלישית, החוקרים אינם מתכחשים לדברי חז''ל, אלא מסבירים אותם בצורה פרשנית אליגורית. פרשנות מסתברת בהחלט כאשר אנו יודעים על הצנעת חלקים מלחמתיים שונים.
כל זאת, מבלי להתייחס לעצם ההשערה שתלמידי ר''ע מתו במלחמה, אלא לכך שהבאתי את הצד כצד.
עיינת בקובץ שקישרתי אליו?
 

נדיב לב

משתמש ותיק
מאן דהו אמר:
יוסף יוסף אמר:
מכל מלמדי השכלתי אמר:
פעם שמעתי שבהר מירון

לפי הרבה מהחוקרים (היהודים החרדים) הם מתו במגיפה בשעת מלחמה, כך שלכאו' לא נקברו.
וגם יש להביא בנותן טעם שר' עקיבא והתלמידים הראשונים שלו (הלא אלו הם הכ"ד אלף) היו באיזור הדרום של א"י
ורק לאחר שמצא את התלמידים החדשים הגיע לצפון.
ישיבתו של רבי עקיבא לא היתה בטבריה?
המצאה בלי שום מקור.
בגמרא סנהדרין לב: כמעט מפורש שעיקר ישיבתו של רבי עקיבא היתה בבני ברק
 

יוסף יוסף

משתמש ותיק
שמעיה אמר:
יוסף יוסף אמר:
מכל מלמדי השכלתי אמר:
פעם שמעתי שבהר מירון

לפי הרבה מהחוקרים (היהודים החרדים) הם מתו במגיפה בשעת מלחמה, כך שלכאו' לא נקברו.
וגם יש להביא בנותן טעם שר' עקיבא והתלמידים הראשונים שלו (הלא אלו הם הכ"ד אלף) היו באיזור הדרום של א"י (יבמות סב:)
ורק לאחר שמצא את התלמידים החדשים הגיע לצפון.

אני תמיד ידעתי שיש חוקרים הסבורים שהם מתו במלחמה עצמה, מאידך, יש שאינם חוקרים הסבורים שהם מתו במגיפה.
הגישה המחודשת שאתה מצטט היא אולי פשרה יפה. תוכל להביא את הדברים עצמם במקורם?

זה חיבור שלי מלפני שנים כבר
פשוט ניסתי לצרף את חז"ל לסיפור עם מלחמת בר כוכבא
והבנתי שלכאו' פעם בהרבה צבאות היו שולטות המגיפות בקרב החיילים
ולכן כבר סבור אני
ואולי גם שמעתי את זה ממשהו
 

טעם ודעת

משתמש ותיק
זקני טבריה קבלה בידם שהעשרים וארבעה אלף תלמידים קבורים שם בהר אצל רבי עקיבא.
 

יוסף ה'

משתמש ותיק
יוסף יוסף אמר:
מכל מלמדי השכלתי אמר:
מאן דהו אמר:
היכן עשרים וארבע אלף תלמידי רבי עקיבא נקברו?

פעם שמעתי שבהר מירון

לפי הרבה מהחוקרים (היהודים החרדים) הם מתו במגיפה בשעת מלחמה, כך שלכאו' לא נקברו.
וגם יש להביא בנותן טעם שר' עקיבא והתלמידים הראשונים שלו (הלא אלו הם הכ"ד אלף) היו באיזור הדרום של א"י (יבמות סב:)
ורק לאחר שמצא את התלמידים החדשים הגיע לצפון.

לדעות אלו כמדומני שהם חלק מהרוגי ביתר, ואם כן הם נקברו וע"ז תיקנו ברכת הטוב והמטיב
 

יהודה1

משתמש ותיק
יוסף יוסף אמר:
לפי הרבה מהחוקרים (היהודים החרדים) הם מתו במגיפה בשעת מלחמה, כך שלכאו' לא נקברו.
וגם יש להביא בנותן טעם שר' עקיבא והתלמידים הראשונים שלו (הלא אלו הם הכ"ד אלף) היו באיזור הדרום של א"י (יבמות סב:)
ורק לאחר שמצא את התלמידים החדשים הגיע לצפון.
להיפך. שם משמע שהלך לדרום רק אחר שמתו אותם כ"ד אלף תלמידים. זה כמובן לא מוכיח היכן נקבר. ייתכן שמת בגליל וקברוהו במקום הסמוך לשאר החכמים.
 

פולני

משתמש ותיק
שמעיה אמר:
בנימין חינקיס כתב לי שלא הוא כתב את המאמר.
אנסה להיזכר מי כן.

זו היתה כתבה של ישראל קצובר - א. פאר.
הוא כתב שקברו של הרמח"ל האמיתי הוא ככל הנראה בבית הקברות בכפר יסיף, כיום בית קברות מוזנח ועזוב בכפר ערבי.
ההוכחה לכך היא שהמסורת על קברו של הרמח"ל העכשווי וכן המצבה במקום זה משהו טרי מהעשרות שנים האחרונות, וכל גדולי טבריה שתיארו בספריהם את המקומות הקדושים באיזור לא הזכירו כלל את ציונו של הרמח"ל.
זאת ועוד, הרמח"ל נפטר בעכו בערב שבת, ובתנאי הימים ההם זה כמעט בלתי אפשרי שהביאוהו לטבריה לקבורה. 
 

פיילוט 0.4

משתמש ותיק
הקפצה:
ידוע שיש בצפון קבר שנקרא קבר רבי עקיבא, כמו כן ידוע שהיה בבני ברק קבר שייחסו אותו לרבי עקיבא.
האם יש מקום שיש עליו מקור מוסמך שהוא קבר רבי עקיבא?
האם ידוע לאי מי על קברו של רבי עקיבא בבני ברק?
מרן הגרח קניבסקי הזכיר כמה פעמים על קבר ר"ע באזור גן העיר בבני ברק.
זה מוזכר בספרים עליו.
האם יש שמועה מדוייקת יותר בשם הגרח''ק?
לכאו' זו ידיעה עם פוטנציאל כלכלי עצום!
 

את בש

משתמש ותיק
הקפצה:

האם ידוע לאי מי על קברו של רבי עקיבא בבני ברק?

האם יש שמועה מדוייקת יותר בשם הגרח''ק?
לכאו' זו ידיעה עם פוטנציאל כלכלי עצום!
ברור שזה שטויות והבלים אולי אמרו כן בהלצה בני ברק של זמנינו לא היתה מיושבת כלל בזמן חז"ל וקבר רבי עקיבא בטבריה זה מסורת עתיקה מאוד ומוסמכת מהארי הקדוש
 

פיילוט 0.4

משתמש ותיק
ברור שזה שטויות והבלים אולי אמרו כן בהלצה בני ברק של זמנינו לא היתה מיושבת כלל בזמן חז"ל וקבר רבי עקיבא בטבריה זה מסורת עתיקה מאוד ומוסמכת מהארי הקדוש
על זה שלא אני יודע, רציתי לשמוע את מי שאומר שכן.
תאר לך אהל "אור הר"ע" ברחוב ירושלים, אין צורך להאריך ולתאר, זה יהיה אחד הההדברים!
 

כת הצפוני

משתמש ותיק
לפי הרבה מהחוקרים (היהודים החרדים) הם מתו במגיפה בשעת מלחמה, כך שלכאו' לא נקברו.
וגם יש להביא בנותן טעם שר' עקיבא והתלמידים הראשונים שלו (הלא אלו הם הכ"ד אלף) היו באיזור הדרום של א"י (יבמות סב:)
ורק לאחר שמצא את התלמידים החדשים הגיע לצפון.
הגמ' לא לפני אבל בזכרוני מונח הפוך 'והיה העולם שמם עד שבא אצל רבותינו שבדרום'לא כך?
 

בר נפחא

משתמש ותיק
בענין מיקום קברו של ר"ע צריך לשאול את הקברן שקברו, הלא הוא.... ביחד עם ר' יהושע הגרסי, ויעוי"ש
 

דבש לפי

משתמש ותיק
בענין מיקום קברו של ר"ע צריך לשאול את הקברן שקברו, הלא הוא.... ביחד עם ר' יהושע הגרסי, ויעוי"ש
עד היום תמהתי מה ראה מרן הסטייפלר זצ"ל להתייחס ברצינות למערת ר' עקיבא שלכאורה זו המצאה בלי בסיס, אבל שאלתך גרמה לי להבין שאולי הוא שאל על זה את אהז"ל.
 
הגר"ח סיפר שבהר השלום היתה מערה שקראו לה מערת ר"ע ופעם אביו זיע"א אמר תהילים שם, אבל הוא לא אמר שר"ע קבור שם
אולי בדרך צחות יש כאלו שאומרים רחוב עקיבא כנראה את ר' עקיבא הם קברו
 
חלק עליון תַחתִית