המבשרני שתלד אשתי זכר יקבל 200 ובנקבה יקבל 100 מה הדין ילדה זכר ונקבה?

במבי

משתמש ותיק
ראיתי בירושלמי ב"ב פ"ט ה"ב (מובא בכפתור ופרח) האומר המבשרני אם ילדה אשתי זכר יטול מאתיים, ילדה זכר יטול מאתיים. אם נקיבה מנה, ילדה נקיבה נוטל מנה. זכר ונקיבה אין לו אלא מנה, א"ר מנא ביטלה צרת נקיבה שמחת זכר.
 

מאן דהו

משתמש ותיק
לא מובן אם ילדה נקבה מדוע מנה? ואם מחמת שיש בזה שמחה, מדוע בטלה נקבה שמחת זכר לגמרי, ולא יקבל לפחות 150
 

חלק א׳ ממעל

משתמש ותיק
לכאו׳ זה כאומר אם תלד אשתי זכר יקבל מאתיים כו׳ בב"ב וכמדו׳ ששם נתבאר אם אמר את שניהם וילדה זכר ונקיבה עי"ש ואינו תח"י כעת
 

יעבץ

משתמש ותיק
במבי אמר:
ראיתי בירושלמי ב"ב פ"ט ה"ב (מובא בכפתור ופרח) האומר המבשרני אם ילדה אשתי זכר יטול מאתיים, ילדה זכר יטול מאתיים. אם נקיבה מנה, ילדה נקיבה נוטל מנה. זכר ונקיבה אין לו אלא מנה, א"ר מנא ביטלה צרת נקיבה שמחת זכר.

עי' ברמב"ן שפי' שלא ניחא ליה בתאומים.
 

במבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
יעבץ אמר:
במבי אמר:
ראיתי בירושלמי ב"ב פ"ט ה"ב (מובא בכפתור ופרח) האומר המבשרני אם ילדה אשתי זכר יטול מאתיים, ילדה זכר יטול מאתיים. אם נקיבה מנה, ילדה נקיבה נוטל מנה. זכר ונקיבה אין לו אלא מנה, א"ר מנא ביטלה צרת נקיבה שמחת זכר.

עי' ברמב"ן שפי' שלא ניחא ליה בתאומים.
גירסת הרמב"ן בירושלמי הפוכה שבלידת זכר ישלם 100 ובנקיבה ישלם 200 ואם ילדה שניהם ישלם 100 כי בתאומה לא ניחה ליה. אך מעירים שלגירסתינו מיושב טפי "בטלה צרת נקיבה את שמחת הזכר" (ב"ב קמא:)
 
 
חלק עליון תַחתִית