חופשה קסומה בפראג, המסע לפולין, נופש קיץ חלומי באלפים. מה רשב"י אומר על זה?


פותח הנושא
בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1494
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 673 פעמים
קיבל תודה: 321 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

חופשה קסומה בפראג, המסע לפולין, נופש קיץ חלומי באלפים. מה רשב"י אומר על זה?

שליחה על ידי בן של רב » 21 מאי 2019, 20:59

אני לא שואל מה ההיתר לפרסם את כל אלו וכיוצא באלו.
כי אם יש חולים הנזקקים לכך באמת - זה כבר לא "לפני עור".

ועכ"פ אין זה דאורייתא מצד תרי עברי דנהרא כי בין כה וכה הם יפרסמו במקומות אחרים.

השאלה מי התיר לטעות בהלכה ולחשוב שכבר אין איסור לצאת לחו"ל או שזה איסור קל
[הלאו ד"השמר לך פן תשכח" שנאמר על מעמד הר סיני ואת התורה כולה מן הסתם כולל גם באיכות = שדבר חמור יהפוך לקל
כי אינספור הלכות הם על דיני קדימה.
ובכלל עצם ידיעת ערך הדבר גם הוא גופי תורה. 

והשאלה השניה (ברצינות) אולי אני הוא זה שטעיתי בהלכה... 

* זה עניני דיומא כי אלימלך ובניו מתו על זה. 
וזה עניני דיומא כי מי שאמר את זה הוא רשב"י בבבא בתרא צא. 
והוא זה שקבע כמה עניות וירידת שערים נצרכת כדי להתיר.
 
והשאלה השלישית: מה התרגום של זה בדורנו ע"פ פוסקי דורנו,
וכמה שיעור של דוחק ועוני מתיר יציאה זמנית. 

ערכים:


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 1935
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 291 פעמים
קיבל תודה: 558 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חופשה קסומה בפראג, המסע לפולין, נופש קיץ חלומי באלפים. מה רשב"י אומר על זה?

שליחה על ידי שאר לעמו » 21 מאי 2019, 22:22

ברגע שיש קברי צדיקים, גם דרך יפן... גם רשב"י יסכים איתם..
איך נהיה שכל העולם פתאום חולה..זה סתם 'מודה' שכולם רצים אחריה ומקוששים היתרים, וההיתר הגדול ביותר זה שכולם נוסעים..
תוכ"ד עולה בי הרהור שהמוסיקה המקצועית הנשמעת במכשירים שונים, גם לה אין היתר ואיננה שונה מכלי שיר ממש בכלום, ואעפ"כ דשו בה.

סמל אישי של משתמש

מכל מלמדי השכלתי
משתמש ותיק
הודעות: 1030
הצטרף: 04 מאי 2018, 17:26
מיקום: בני ברק ישראל
נתן תודה: 179 פעמים
קיבל תודה: 295 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חופשה קסומה בפראג, המסע לפולין, נופש קיץ חלומי באלפים. מה רשב"י אומר על זה?

שליחה על ידי מכל מלמדי השכלתי » 21 מאי 2019, 22:27

בכמה אשכולות כבר דנו בזה.
והבאתי בהם מה שכתב בשבט הלוי שמותר לצאת כדי לראות פלאות ד' אם עושה כן ע"מ לחזור. ובדרך של מצוה ולא של פורקן והוללות.

וכך הוא עצמו היה נוהג.
ואמנם יש המחמירים בזה אך לשאלת השואל על מה נסמכים המתירים. הנה התשובה


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 1935
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 291 פעמים
קיבל תודה: 558 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חופשה קסומה בפראג, המסע לפולין, נופש קיץ חלומי באלפים. מה רשב"י אומר על זה?

שליחה על ידי שאר לעמו » 21 מאי 2019, 22:50

מכל מלמדי השכלתי כתב:
21 מאי 2019, 22:27
בכמה אשכולות כבר דנו בזה.
והבאתי בהם מה שכתב בשבט הלוי שמותר לצאת כדי לראות פלאות ד' אם עושה כן ע"מ לחזור. ובדרך של מצוה ולא של פורקן והוללות.

וכך הוא עצמו היה נוהג.
ואמנם יש המחמירים בזה אך לשאלת השואל על מה נסמכים המתירים. הנה התשובה

זה חידוש גדול, שלא הוזכר לא בגמ' ולא בפוסקים. לראות פלאות ה' יכול גם בארץ חמדה. ההיפך של פורקן והוללות זה לא דרך של מצוה.
כל הפוסקים בא"י אוסרים את זה מכל וכל, אא"כ מדובר באמת על חולי, או אדם שחייב להרגע (מצויים דברים כאלו, אך הללו אינם מתפארים בכך). וגם אני כתבתי בא' האשכולות שהוראה ליחיד או הוראות יחיד לעצמו כשהגיע להוראה לעצמו, איננה דרך לרבים.

אני אישית הפסקתי את המנוי ביתד נאמן, באדר תשע"א, בגלל הריבוי החולני של מודעות תרבות תאוות הצריכה והנופשונים, ובעיקר של הנופשונים בחו"ל. והחלטתי אז שאם זה יצא שכרו בהפסדו אחדש את המנוי.. מעשה קרה אז, וידעתי על רצח משפחת פוגל שהתבצע בשבת יומיים אחרי הפסקת המנוי שלי, וידעתי מזה במקרה רק ביום שישי שלאחריו, ואמרתי לעצמי לא מתים מלא לדעת באותו יום. דברים חשובים שומעים בסוף. ובזה נגמר..


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 1018
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 82 פעמים
קיבל תודה: 193 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חופשה קסומה בפראג, המסע לפולין, נופש קיץ חלומי באלפים. מה רשב"י אומר על זה?

שליחה על ידי נדיב לב » 21 מאי 2019, 22:52

מכל מלמדי השכלתי כתב:
21 מאי 2019, 22:27
בכמה אשכולות כבר דנו בזה.
והבאתי בהם מה שכתב בשבט הלוי שמותר לצאת כדי לראות פלאות ד' אם עושה כן ע"מ לחזור. ובדרך של מצוה ולא של פורקן והוללות.

וכך הוא עצמו היה נוהג.
ואמנם יש המחמירים בזה אך לשאלת השואל על מה נסמכים המתירים. הנה התשובה
השבט הלוי התיר וזהו בזה זה הסתיים?
סוגיות ערוכות ונידונים מסועפים בראשונים ואחרונים נעלמים במחי יד. העיקר שהשבט הלוי התיר...תירץ....

סמל אישי של משתמש

מכל מלמדי השכלתי
משתמש ותיק
הודעות: 1030
הצטרף: 04 מאי 2018, 17:26
מיקום: בני ברק ישראל
נתן תודה: 179 פעמים
קיבל תודה: 295 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חופשה קסומה בפראג, המסע לפולין, נופש קיץ חלומי באלפים. מה רשב"י אומר על זה?

שליחה על ידי מכל מלמדי השכלתי » 21 מאי 2019, 23:25

נדיב לב כתב:
21 מאי 2019, 22:52
מכל מלמדי השכלתי כתב:
21 מאי 2019, 22:27
בכמה אשכולות כבר דנו בזה.
והבאתי בהם מה שכתב בשבט הלוי שמותר לצאת כדי לראות פלאות ד' אם עושה כן ע"מ לחזור. ובדרך של מצוה ולא של פורקן והוללות.

וכך הוא עצמו היה נוהג.
ואמנם יש המחמירים בזה אך לשאלת השואל על מה נסמכים המתירים. הנה התשובה
השבט הלוי התיר וזהו בזה זה הסתיים?
סוגיות ערוכות ונידונים מסועפים בראשונים ואחרונים נעלמים במחי יד. העיקר שהשבט הלוי התיר...תירץ....
אני קצת מתפלא עליך. הרי כתבתי בהודעתי שדנו בזה בכמה אשכולות בפורום.
וציינתי לשבט הלוי. והמעיין בו יראה בהחלט שהוא נסמך על הגמ' והראשונים כדרכה של תורה. ולא נסמך על עצמו בלבד.

אך למעשה השורה התחתונה היא שלמקילים יש בהחלט על מי לסמוך לכתחילה.

ומי שיוציא קצפו עליהם הרי הוא כמניח קיצפו על קרן הצבי


ברל
משתמש ותיק
הודעות: 261
הצטרף: 07 מאי 2018, 06:10
נתן תודה: 13 פעמים
קיבל תודה: 59 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חופשה קסומה בפראג, המסע לפולין, נופש קיץ חלומי באלפים. מה רשב"י אומר על זה?

שליחה על ידי ברל » 21 מאי 2019, 23:31

אני מאמין שמי שהתיר בשביל בצע כסף לפרסם השקעות שאין בינם לבין המציאות ולא כלום. וכן הלוואות בשוק אפור התיר גם את זה לצערנו מציאות עגומה.
לעצם העניין ידוע שהרבה גדוחי ישראל טסו לנפוש בחו"ל טומנם בציבןר החסידי זה מצוי יותר אבל. גם בין גדולי תורה ליטאים ראינו כזה דבר. ושמעתי מפוסק גדול שלא צריך להיות חולה אנוש בשביל התיר זה אלא אם עצם הניתוק המלא מרפא אותו יותר. ומנסיון אישי כשנסעתי לחול בתחום עיסוקי אין ספק שבעבר כשהתקשורת היתה קשה הניתוק הזה היה מחייה את הנפש.
אנחנו בדור שאנשים צריכים להיות מועדכנים ומחוברים או ליין לכך אפצ'י שקורה ואין ספק שניתוק כזה הוא דבר שבהחלט יכול לרפא הרבה


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1186
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 189 פעמים
קיבל תודה: 239 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חופשה קסומה בפראג, המסע לפולין, נופש קיץ חלומי באלפים. מה רשב"י אומר על זה?

שליחה על ידי נבשר » 21 מאי 2019, 23:46

ברל כתב:
21 מאי 2019, 23:31
אני מאמין שמי שהתיר בשביל בצע כסף לפרסם השקעות שאין בינם לבין המציאות ולא כלום. וכן הלוואות בשוק אפור התיר גם את זה לצערנו מציאות עגומה.
לעצם העניין ידוע שהרבה גדוחי ישראל טסו לנפוש בחו"ל טומנם בציבןר החסידי זה מצוי יותר אבל. גם בין גדולי תורה ליטאים ראינו כזה דבר. ושמעתי מפוסק גדול שלא צריך להיות חולה אנוש בשביל התיר זה אלא אם עצם הניתוק המלא מרפא אותו יותר. ומנסיון אישי כשנסעתי לחול בתחום עיסוקי אין ספק שבעבר כשהתקשורת היתה קשה הניתוק הזה היה מחייה את הנפש.
אנחנו בדור שאנשים צריכים להיות מועדכנים ומחוברים או ליין לכך אפצ'י שקורה ואין ספק שניתוק כזה הוא דבר שבהחלט יכול לרפא הרבה
אתה מעורר אותי, לכאו' הדבר מצוי במיוחד אצל חסידים ובכלל אצל אדמורי"ם, ואצל ליטאים לא תמצא הרבה שטסים, וודאי לא הרבה רבנים, והדבר לפלא הרי חסידים מלאים בענינים כרימון, ומסתמא יודעים את כל מאמרי הזוה"ק על מעלת א"י, ועוזבים את א"י, ומסתמא תגיד לחסיד שלא יהיה במירון בל"ג בעומר, אינו מסוגל לעזוב את ר' שמעון, ואת א"י עוזבים בקלות שהק"ה דורש אותה, ואצל ליטאים בדיוק הפוך שלא עושים מענינים עסק גדול, ולא יוצאים, השאלה אינה מופנית לאנשים השטחיים משני הצדדים, אלא על האדמורי"ם שכן עושים, ואף חסידים ואנשי מעשה, ולא באתי לקנטר אלא שבעיני הדבר לפלא, ונא לא להגרר לזלזול בהלכה ומעין אלו. 
 


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1784
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 168 פעמים
קיבל תודה: 591 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חופשה קסומה בפראג, המסע לפולין, נופש קיץ חלומי באלפים. מה רשב"י אומר על זה?

שליחה על ידי מבקש אמת » 22 מאי 2019, 01:42

בן של רב כתב:
21 מאי 2019, 20:59



אינני מבין על מה יצא הקצף כאן, ולמה אנשים מקטרגים שלא כדין.

הארכתי בנושא זה באשכול אחר, ואסכם את תורף הדברים לתועלת הציבור:

המשנ"ב תקלא,יד הביא מהמג"א שמותר לצאת מא"י לחו"ל לצורך הרווחת ממון או לראות פני חבירו דחשיב דבר מצוה, ורק לטיול אסור. בגמ' במועד קטן יד,א מבואר שהרווחת ממון אין הכוונה מי שזקוק לפרנסה כדי להחיות נפשו, אלא גם למי שרוצה להתעשר. נשאלת השאלה, מה ההגיון בכך שלהתעשר מותר ואילו לטייל אסור, הלא שניהם אינם בגדר הכרח?
התשובה הפשוטה והמסתברת ביותר לענ"ד היא, שלא אסרו חכמים יציאה אלא כשאין בה תועלת כלל, אבל אם יש בה תועלת התירו. הטיול המדובר בגמ' הוא טיול לסיפוק הסקרנות בעלמא, וכלשון רש"י במו"ק "לשוט בעולם ולראותו", וכזה טיול לא מוגדר כמביא תועלת אלא לתענוג בעלמא, ולא התירו לתענוג בלבד. משא"כ התעשרות נחשבת כדבר שיש בו תועלת, משום שהגם שאין המתעשר עצמו זקוק לכסף, מ"מ הכנסת כסף זר לא"י מביא תועלת לכלכלה כידוע. ולפי זה נראה לענ"ד פשוט, שאם אדם רוצה לטייל בשביל להתרענן ולהחליף כוחות, הרי יש בזה תועלת לא פחותה מהגדלת הונו של עשיר, וממילא נכלל בהיתר של "הרווחה". (ויעויין במנחת אשר פ' מסעי שכתב יותר מזה שהוא גם מוגדר כצורך מצוה, מאחר ומסייע לו בעבודת השי"ת, ולא גרע מראיית פני חבירו. אבל לענ"ד א"צ להגיע לזה, משום דלא גרע מהרווחה שמותרת גם בלא צורך מצוה).
כמובן שלפי המבואר אין היתר לאלו הנוסעים לתענוג בעלמא, כגון למטרות סקי וכד', אלא רק למי שבאמת מרגיש שהנסיעה מסייעת לו לנפוש ולהחליף כח, ולא ישיג זאת בא"י (אם משום שרוצה להתנתק מהשגרה, או משום שבחו"ל יש מקומות חדשים או מהנים יותר). אני מניח שרוב הנוסעים אכן מקבלים תועלת גדולה מהנסיעה (לפחות אצל אלו שאני מכיר זה כך), ולכן סבורני שאלו המטילים בהם דופי (שבודאי נובע מאהבתם העצומה לארץ הקדושה) שלא כדין עושים.

על הנ"ל יש להוסיף, שגם על אלו הנוסעים למטרת תענוג בלבד יש ללמד זכות, משום שיש להם על מי לסמוך, הלא הוא המהרי"ט בחידושיו לקידושין לא,ב שנוקט בפשיטות גמורה שאין שום איסור כלל לצאת באופן עראי, וכל האיסור המוזכר בגמ' אינו אלא ביציאה לדור, יעו"ש. דעה זו נתמכת מדברי המאירי בסוף כתובות, שביאר שטעם איסור היציאה הוא מפני שסתם חכמה ויראת חטא מצויים רק בא"י, ולכן בבל דינה כא"י. ולטעם זה מסתבר שאין איסור ביציאה עראית, כמו שבא"י עצמה נוסעים גם למקומות בהם אין חכמה ויראת חטא (ואין להקשות מסוגיא דמו"ק משום שהרבה ראשונים (המובאים בשעה"צ תקלא,יב) מפרשים את הסוגיא באופן דלא מיירי כלל ביציאה מא"י לחו"ל).
ובישועות יעקב להגרי"ח בן נאים בדרוש לפ' לך לך חידש עוד יותר, שכל איסור היציאה הוא רק מחמת מצוות התלויות בארץ (כמשמעות דברי הרשב"ם ב"ב צא,א) ובזמן הזה שקדושת הארץ בטלה וחיוב מצוות התלויות בארץ אינו אלא מדרבנן אין האיסור נוהג כלל, ומטעם זה הרא"ש והטור השמיטו הלכה זו. אך כתבתי כן ללימוד זכות בלבד, משום שגדולי הפוסקים השו"ע המג"א והמשנ"ב נקטו לא כן, אלא שהאיסור נוהג גם בזה"ז וההיתר הוא דווקא לתועלת. (אם כי יש לדון שאם כל האיסור משום מצוות התלויות בארץ א"כ בזמננו שרובא דרובא של הדרים בא"י אין מקיימים מצוות התלויות בארץ, מאחר ואין להם שדות וקונים תוצרת מעושרת, יל"ע האם עדיין האיסור במקומו עומד, וצ"ע).


מה שהקשו ממימרא דרשב"י בב"ב צא,א שאין היתר לצאת לחו"ל אלא אם חזק הרעב בארץ, ומייתי עלה ממעשה דמחלון וכליון, אינו נוגע לעניננו כלל, משום שהגמ' שם מדברת ביציאה להשתקע, ואילו הגמ' במו"ק מדברת ביציאה עראית. וחילוק זה מבואר ברמב"ם פ"ה מהל' מלכים ה"ט ע"ש. ובאמת מאחר וכל טעם איסור היציאה הוא משום הפקעה מן המצוות או קדושת הארץ יש סברא גדולה לחלק בין הפקעה גמורה להפקעה זמנית (הא למה זה דומה, למצוות ישיבה בסוכה, שלא אסרו אלא לקבוע עצמו חוץ לסוכה, אבל דברי עראי מותר. הגדרים בהלכה אינם שוים, אבל הרעיון דומה).


מאחר והנני צופה מחובבי החומרות או הארץ התקפות בלתי ענייניות בנוסח "אלו סברות כרסיות" וכדומה, כנהוג אצל אלו שסברתם בכרסם ורגשותיהם משתלטים על שכלם, אבקש מראש תגובות לגופו של ענין וסוגיא בלבד.
[בשביל פריקת רגשות זעם על המקילים המופקרים של דורינו השפל יש את לוחות המודעות המעוטרות לתפארה ברגשות של זועמים רבים אחרים אשר אש קנאותם לחם חוקם (וכמאמרם ביבמות עא,ב "דזנתיה אישתא"), או למצער אפשר לנסות בכתיבת מאמרי מערכת בביטאון המפלגתי].




נ.ב. להבנתי, המטרה שלשמה נוסד הפורום היא בשביל ללבן ולברר דברי תורה, ולא בשביל לפרוק רגשות או לשפשף את יכולת הניצוח והויכוח. מטרה זו איננה מושגת כשכל צד מתחפר בעמדתו (הידועה מראש) וחוזר עליה פעם אחר פעם. התועלת מדיונים וויכוחים בפורום הינה כשכל צד מציג את הסברות והטענות שבעמדתו בצורה ענינית ואינטלגנטית, ובכך מאפשרים לצד שכנגד (וגם לקורא מן הצד) לשקול את הדברים ולחשוב עליהם. כל ויכוח שאינו עומד בקריטריון זה אינו מועיל לאף אחד ומתאים לילדים בכיתות שבאזור האות א'.



 


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2414
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 335 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חופשה קסומה בפראג, המסע לפולין, נופש קיץ חלומי באלפים. מה רשב"י אומר על זה?

שליחה על ידי מאן דהו » 22 מאי 2019, 01:47

קצת משונה על פי 'שאלת הגיון' להמציא חילוק [הסותר להמ"ב שלא חילק בין טיול ארוך לקצר] ולהכריע דברים מוסכמים לאיסור בלי להציע את הסוגיא כמו שצריך


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1784
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 168 פעמים
קיבל תודה: 591 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חופשה קסומה בפראג, המסע לפולין, נופש קיץ חלומי באלפים. מה רשב"י אומר על זה?

שליחה על ידי מבקש אמת » 22 מאי 2019, 01:51

מאן דהו כתב:
22 מאי 2019, 01:47
קצת משונה על פי 'שאלת הגיון' להמציא חילוק [על אף שהמ"ב לא חילק בין טיול ארוך לקצר] ולהכריע דברים מוסכמים לאיסור בלי להציע את הסוגיא כמו שצריך

למה לא הוצעה הסוגיא כמו שצריך?

בסוגיא מבואר שלהתעשר מותר לצאת לחו"ל יציאה זמנית. הטענה הפשוטה כאן היא שנופש המביא תועלת לאדם לא גרע מעשיית עסקים למטרת התעשרות. אפשר לחלק חילוקים שונים ומשונים, אבל ההגיון הפשוט אומר שרמת התועלת בהם שווה. (במנחת אשר כתב שתועלת זו היא גם בגדר צורך מצוה, כיון שמסייעו להחליף כח ולהמשיך בעבודת ה'. אבל גם בלא זה א"צ לכך).

החילוק הוא לא בין טיול ארוך לקצר אלא בין יציאה לטיול - שהינה במהותה עראית - ליציאה לדור. חילוק זה מבואר ברמב"ם ומוכח מהסוגיות.


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2414
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 335 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חופשה קסומה בפראג, המסע לפולין, נופש קיץ חלומי באלפים. מה רשב"י אומר על זה?

שליחה על ידי מאן דהו » 22 מאי 2019, 01:52

המשנה ברורה מעלה כללים ברורים דוקא לצורך ממון או מצוה אבל לא לטיול. ואתה על פי קושיות מומצאות - הגיוניות.. כותב לחלק בין ארוך לקצר....


דורדיא
משתמש ותיק
הודעות: 467
הצטרף: 30 אפריל 2018, 23:31
נתן תודה: 232 פעמים
קיבל תודה: 198 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חופשה קסומה בפראג, המסע לפולין, נופש קיץ חלומי באלפים. מה רשב"י אומר על זה?

שליחה על ידי דורדיא » 22 מאי 2019, 01:52

אם איני טועה בסעודתו של אחשוורוש הכל היה כשר למהדרין.
גלאט, מעשר לחומרה ועוד.

זה אולי כשר, אבל זה מסריח..


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2414
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 335 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חופשה קסומה בפראג, המסע לפולין, נופש קיץ חלומי באלפים. מה רשב"י אומר על זה?

שליחה על ידי מאן דהו » 22 מאי 2019, 01:53

זה רחוק מלהיות כשר. המשנה ברורה פסק בסכינו החריפה לאיסור, בלי כל ההוספות והפלפולים המשונים שכתבו כאן


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1784
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 168 פעמים
קיבל תודה: 591 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חופשה קסומה בפראג, המסע לפולין, נופש קיץ חלומי באלפים. מה רשב"י אומר על זה?

שליחה על ידי מבקש אמת » 22 מאי 2019, 01:57

מאן דהו כתב:
22 מאי 2019, 01:52
המשנה ברורה מעלה כללים ברורים דוקא לצורך ממון או מצוה אבל לא לטיול. ואתה על פי קושיות מומצאות - הגיוניות.. כותב לחלק בין ארוך לקצר....
סלח לי, אבל כמדומני שלא למדת כלל את הסוגיא. אם תלמד את הסוגיות תראה שהחילוק בין יציאה עראית לקבועה (לא בין ארוך לקצר, לא זו הנקודה כאן) מוכרחת, ומבואר להדיא ברמב"ם בפ"ה ממלכים ה"ט. ע"ש היטב.
 


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2414
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 335 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חופשה קסומה בפראג, המסע לפולין, נופש קיץ חלומי באלפים. מה רשב"י אומר על זה?

שליחה על ידי מאן דהו » 22 מאי 2019, 01:59

מבקש אמת כתב:
22 מאי 2019, 01:57
מאן דהו כתב:
22 מאי 2019, 01:52
המשנה ברורה מעלה כללים ברורים דוקא לצורך ממון או מצוה אבל לא לטיול. ואתה על פי קושיות מומצאות - הגיוניות.. כותב לחלק בין ארוך לקצר....
סלח לי, אבל כמדומני שלא למדת כלל את הסוגיא. אם תלמד את הסוגיות תראה שהחילוק בין יציאה עראית לקבועה (לא בין ארוך לקצר, לא זו הנקודה כאן) מוכרחת, ומבואר להדיא ברמב"ם בפ"ה ממלכים ה"ט. ע"ש היטב.
 

סלח לי לא צריך להיות חכם גדול להבין שאם המשנה ברורה כתב לאסור בטיול ולא חילק בין קצר לארוך שזה לא רציני להמציא על סמך רסיסי גמרות ורמב"ם בין טיול ארוך לקצר!


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1784
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 168 פעמים
קיבל תודה: 591 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חופשה קסומה בפראג, המסע לפולין, נופש קיץ חלומי באלפים. מה רשב"י אומר על זה?

שליחה על ידי מבקש אמת » 22 מאי 2019, 02:02

מאן דהו כתב:
22 מאי 2019, 01:53
זה רחוק מלהיות כשר. המשנה ברורה פסק בסכינו החריפה לאיסור, בלי כל ההוספות והפלפולים המשונים שכתבו כאן





טענתי היא שהוא לא פסק לאיסור אלא בטיול שאין בו תועלת אבל לא בטיול שכן מביא תועלת. ולזה הבאתי ראיה מהרווחה שמותרת, מאחר ונשמע לי משונה מאד לומר שלעשות עסקים כדי להרויח עוד מליון נוסף על המאה מליון הקיימים מותר, ואילו נופש שמרענן את האדם ומסייע לו להחליף כוחות אסור. מי שחושב לא כך, זכותו המלאה, אבל נראה לי שכל בעל הגיון ישר יסכים לזה.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1784
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 168 פעמים
קיבל תודה: 591 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חופשה קסומה בפראג, המסע לפולין, נופש קיץ חלומי באלפים. מה רשב"י אומר על זה?

שליחה על ידי מבקש אמת » 22 מאי 2019, 02:13

מאן דהו כתב:
22 מאי 2019, 01:59
מבקש אמת כתב:
22 מאי 2019, 01:57
מאן דהו כתב:
22 מאי 2019, 01:52
המשנה ברורה מעלה כללים ברורים דוקא לצורך ממון או מצוה אבל לא לטיול. ואתה על פי קושיות מומצאות - הגיוניות.. כותב לחלק בין ארוך לקצר....
סלח לי, אבל כמדומני שלא למדת כלל את הסוגיא. אם תלמד את הסוגיות תראה שהחילוק בין יציאה עראית לקבועה (לא בין ארוך לקצר, לא זו הנקודה כאן) מוכרחת, ומבואר להדיא ברמב"ם בפ"ה ממלכים ה"ט. ע"ש היטב.

סלח לי לא צריך להיות חכם גדול להבין שאם המשנה ברורה כתב לאסור בטיול ולא חילק בין קצר לארוך שזה לא רציני להמציא על סמך רסיסי גמרות ורמב"ם בין טיול ארוך לקצר!
יסלח לי מר שוב, אבל מדבריו נראה שאינו עומד על כוונת הדברים. אין כאן חילוק בין טיול ארוך לקצר כלל. אשתדל להבהיר את הדברים בקצרה:
במשנ"ב מובא (ומקורו בגמ') שלהתעשרות מותר לצאת לחו"ל. ההוספה שלי על הדברים היא שאם מותר לצאת להתעשרות, הרי אין זה גזירת הכתוב שדווקא להרויח כסף מותר לצאת, אלא הדעת נותנת שגם טיול שמביא תועלת - אף אם אינה הכרחית - דומה להתעשרות שיש בה תועלת מסויימת, אף שאינה הכרחית. הגמ' שאוסרת טיול מדברת על טיול לסקרנות בעלמא, כמבואר ברש"י שם. 

החילוק שכתבתי בין זמן ארוך לקצר הוא כדי לענות על שאלה אחרת. בגמ' המובאת במשנ"ב מבואר שמותר לצאת כדי להתעשר. לכאורה זה סותר לגמ' בב"ב שאוסרת כל יציאה אלא א"כ יש רעב. על זה כתבתי ליישב שיש לחלק בין יציאה עראית ליציאה קבועה, וביארתי את הסברא בזה. החילוק הזה הוא לא "רסיסים" של רמב"ם אלא כתוב ברמב"ם במפורש, שיש חילוק בין יציאה לזמן קצוב לבין יציאה להשתקע.

אקוה שכעת הדברים מובנים.
 


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1784
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 168 פעמים
קיבל תודה: 591 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חופשה קסומה בפראג, המסע לפולין, נופש קיץ חלומי באלפים. מה רשב"י אומר על זה?

שליחה על ידי מבקש אמת » 22 מאי 2019, 02:33

דורדיא כתב:
22 מאי 2019, 01:52
אם איני טועה בסעודתו של אחשוורוש הכל היה כשר למהדרין.
גלאט, מעשר לחומרה ועוד.

זה אולי כשר, אבל זה מסריח..

החטא שם היה מחמת שיש בזה שייכות לעבודה זרה כמבואר בע"ז ח,א, וכך פירשו היעב"ץ ומנות הלוי בהקדמתו. ובאסתר רבה מובא שישראל עסקו בזנות בסעודה. והרי"ף על העין יעקב ביאר שהשתמשו בכלי המקדש והראו בזה ששמחים על החורבן.

אני מקווה שמובן לבד החילוק בין נידון דידן לנידון דהתם.


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 1935
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 291 פעמים
קיבל תודה: 558 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חופשה קסומה בפראג, המסע לפולין, נופש קיץ חלומי באלפים. מה רשב"י אומר על זה?

שליחה על ידי שאר לעמו » 22 מאי 2019, 08:39

בודדים האנשים שטיול ונופש בארץ לא יכול להרגיעם. כל השאר זה סתם הנאות עולם הזה. כל הסיפורים מתחילים באופנה.. ואז גם מגיעות, איך לא, המילים: 'אני לא יכול בלי זה'.. ולא דברו הפוסקים על נבל ברשות התורה שמותר.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1784
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 168 פעמים
קיבל תודה: 591 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חופשה קסומה בפראג, המסע לפולין, נופש קיץ חלומי באלפים. מה רשב"י אומר על זה?

שליחה על ידי מבקש אמת » 22 מאי 2019, 09:04

שאר לעמו כתב:
22 מאי 2019, 08:39
בודדים האנשים שטיול ונופש בארץ לא יכול להרגיעם. כל השאר זה סתם הנאות עולם הזה. כל הסיפורים מתחילים באופנה.. ואז גם מגיעות, איך לא, המילים: 'אני לא יכול בלי זה'.. ולא דברו הפוסקים על נבל ברשות התורה שמותר.

יל"ע אם אבחנה זו נובעת מהבנה פסיכולוגית עמוקה בנפשם של אנשים, או שמא מצורך נפשי להרגיש צדיק על ידי תקיפתם.

וסתם מעניין לדעת, האם כבודו אי פעם נפש בחו"ל, כדי להעיד שאין בזה שום תועלת?


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 1935
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 291 פעמים
קיבל תודה: 558 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חופשה קסומה בפראג, המסע לפולין, נופש קיץ חלומי באלפים. מה רשב"י אומר על זה?

שליחה על ידי שאר לעמו » 22 מאי 2019, 09:12

לא צריך להיות גאון גדול בשביל להכיר במה שכתבתי, אך צריך להיות עיוור ונגוע כדי להתוכח ע"ז.
ברוך ה' יום יום שאני בריא בנפשי, והפעם היחידה שעליתי על מטוס היה בגן העצמאות ברחובות על מטוס קרב ישן...
ולא, אני לא יושב בד' אמות, יוצא פעמים רבות למרחבי ארץ הקודש בשביל להרחיב את הנפש (יש כאלו שאינם צריכים לצאת מביתם אלא לעיתים רחוקות מאוד, ואשריהם), ועדיין סבור שרוב מוחלט שבמוחלט של האנשים הולך לבלות, נקודה. יתירה מכך, אף לועג אני לרוב האנשים המטיילים שאפילו לא מבינים את עומק התיור והמקומות.. העיקר הוא היה בחו"ל.. שח לי ידיד כבדרך אגב, שהלך לראות את האקרופוליס של אתונה (בתחנת ביניים ביוון), שאלתיו אם הבחין באדריכלות הקאלסית של המבנה, הביט בי כקוף בפני אדם... שאלתיו מה הלכת לראות ?
הייתי ממליץ לכל ה'חולים' ו'לחוצי הנפש' להכיר 500 מקומות בארץ שכמעט ורגל אדם לא דורכת בהם, ואף לא שמעו עליהם מימיהם, ולהחליף כח ולהתנתק (רק שיכבו טלפון)..


מתחזק
סטטוס: לא מחובר

Re: חופשה קסומה בפראג, המסע לפולין, נופש קיץ חלומי באלפים. מה רשב"י אומר על זה?

שליחה על ידי מתחזק » 22 מאי 2019, 09:18

נבשר כתב:
21 מאי 2019, 23:46
ברל כתב:
21 מאי 2019, 23:31
אני מאמין שמי שהתיר בשביל בצע כסף לפרסם השקעות שאין בינם לבין המציאות ולא כלום. וכן הלוואות בשוק אפור התיר גם את זה לצערנו מציאות עגומה.
לעצם העניין ידוע שהרבה גדוחי ישראל טסו לנפוש בחו"ל טומנם בציבןר החסידי זה מצוי יותר אבל. גם בין גדולי תורה ליטאים ראינו כזה דבר. ושמעתי מפוסק גדול שלא צריך להיות חולה אנוש בשביל התיר זה אלא אם עצם הניתוק המלא מרפא אותו יותר. ומנסיון אישי כשנסעתי לחול בתחום עיסוקי אין ספק שבעבר כשהתקשורת היתה קשה הניתוק הזה היה מחייה את הנפש.
אנחנו בדור שאנשים צריכים להיות מועדכנים ומחוברים או ליין לכך אפצ'י שקורה ואין ספק שניתוק כזה הוא דבר שבהחלט יכול לרפא הרבה
אתה מעורר אותי, לכאו' הדבר מצוי במיוחד אצל חסידים ובכלל אצל אדמורי"ם, ואצל ליטאים לא תמצא הרבה שטסים, וודאי לא הרבה רבנים, והדבר לפלא הרי חסידים מלאים בענינים כרימון, ומסתמא יודעים את כל מאמרי הזוה"ק על מעלת א"י, ועוזבים את א"י, ומסתמא תגיד לחסיד שלא יהיה במירון בל"ג בעומר, אינו מסוגל לעזוב את ר' שמעון, ואת א"י עוזבים בקלות שהק"ה דורש אותה, ואצל ליטאים בדיוק הפוך שלא עושים מענינים עסק גדול, ולא יוצאים, השאלה אינה מופנית לאנשים השטחיים משני הצדדים, אלא על האדמורי"ם שכן עושים, ואף חסידים ואנשי מעשה, ולא באתי לקנטר אלא שבעיני הדבר לפלא, ונא לא להגרר לזלזול בהלכה ומעין אלו. 

מה לעשות שהכסף מצוי יותר אצל החסידים מהמתנגדים, כנראה שאף זה בכלל 'יד החסידים על העליונה'..
 


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 1935
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 291 פעמים
קיבל תודה: 558 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חופשה קסומה בפראג, המסע לפולין, נופש קיץ חלומי באלפים. מה רשב"י אומר על זה?

שליחה על ידי שאר לעמו » 22 מאי 2019, 09:22

אינני חושב שזה בגלל כסף. בני תורה לא נוסעים לחו"ל, גם לא אצל החסידים. רק שם אולי הם מעטים יותר. אבל בהחלט שזו גם הסיבה.
לא מדבר מזמנינו שלצערינו הרב בחורי ישיבות נוסעים לחו"ל מפאת המגמה ההולכת ונפרצת... או שאולי גם הם צריכים להנפש..


יוספזון
משתמש ותיק
הודעות: 930
הצטרף: 28 אוגוסט 2017, 22:09
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 199 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חופשה קסומה בפראג, המסע לפולין, נופש קיץ חלומי באלפים. מה רשב"י אומר על זה?

שליחה על ידי יוספזון » 22 מאי 2019, 10:18

שאר לעמו כתב:
22 מאי 2019, 09:12
לא צריך להיות גאון גדול בשביל להכיר במה שכתבתי, אך צריך להיות עיוור ונגוע כדי להתוכח ע"ז.
ברוך ה' יום יום שאני בריא בנפשי, והפעם היחידה שעליתי על מטוס היה בגן העצמאות ברחובות על מטוס קרב ישן...
ולא, אני לא יושב בד' אמות, יוצא פעמים רבות למרחבי ארץ הקודש בשביל להרחיב את הנפש (יש כאלו שאינם צריכים לצאת מביתם אלא לעיתים רחוקות מאוד, ואשריהם), ועדיין סבור שרוב מוחלט שבמוחלט של האנשים הולך לבלות, נקודה. יתירה מכך, אף לועג אני לרוב האנשים המטיילים שאפילו לא מבינים את עומק התיור והמקומות.. העיקר הוא היה בחו"ל.. שח לי ידיד כבדרך אגב, שהלך לראות את האקרופוליס של אתונה (בתחנת ביניים ביוון), שאלתיו אם הבחין באדריכלות הקאלסית של המבנה, הביט בי כקוף בפני אדם... שאלתיו מה הלכת לראות ?
הייתי ממליץ לכל ה'חולים' ו'לחוצי הנפש' להכיר 500 מקומות בארץ שכמעט ורגל אדם לא דורכת בהם, ואף לא שמעו עליהם מימיהם, ולהחליף כח ולהתנתק (רק שיכבו טלפון)..
סליחה שאני מערב מין בשאינו מינו. כי זה נותן טעם לפגם. מתוך עיון באשכול אחר הבנתי שיש בעיה מסויימת של ביטול תורה ושמירת עיניים כשיוצאים ביום מסויים בשנה לאחד ממרחבי ארה"ק להרחיב את הנפש (האלוקית) במקום מסויים בגליל העליון. בתפילות ושירות ותשבחות לקל חי. לכן שאלתי, האם אכן יש מזיק מיוחד שיוצא ביום זה (כמו שיוצא מזיק בערב שבועות) שגורם לביטול תורה ושמירת עיניים מה שאין בימים אחרים? או שיש בזה טעם אחר? נא להחכים אותי בענין. תודה.
 


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 1935
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 291 פעמים
קיבל תודה: 558 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חופשה קסומה בפראג, המסע לפולין, נופש קיץ חלומי באלפים. מה רשב"י אומר על זה?

שליחה על ידי שאר לעמו » 22 מאי 2019, 10:24

חושבני שהנושא של יציאה להתאוורר או לא, אינה קשורה לשמירת עיניים. בדרך כלל במקומות שאינם מועדים, בהחלט ניתן לשמור על תור העיניים.
לא בטוח שמי שיוצא לחו"ל לא שומר את עיניו. זה לא הנושא בכלל.
גם לא הנושא של ביטול תורה, כי כ"א צריך לחשב בנפשו מה נצרך, בדיו כמו במאכל שצדיק אוכל לשובע נפשו. וככל שמדרגת האדם גדולה, הוא יודע כמה נצרך לו וכמה לא.
הנושא הוא יציאה לחו"ל שאסורה על פי דין, ואנשים מקוששים היתרים מן הגורן ומן היקב (בצרפת..)

ואם עירוב מין באינו מינו נותן טעם לפגם, אז באמת לא צריך לערב.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1784
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 168 פעמים
קיבל תודה: 591 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חופשה קסומה בפראג, המסע לפולין, נופש קיץ חלומי באלפים. מה רשב"י אומר על זה?

שליחה על ידי מבקש אמת » 22 מאי 2019, 10:30

שאר לעמו כתב:
22 מאי 2019, 10:24
חושבני שהנושא של יציאה להתאוורר או לא, אינה קשורה לשמירת עיניים. בדרך כלל במקומות שאינם מועדים, בהחלט ניתן לשמור על תור העיניים.
לא בטוח שמי שיוצא לחו"ל לא שומר את עיניו. זה לא הנושא בכלל.
גם לא הנושא של ביטול תורה, כי כ"א צריך לחשב בנפשו מה נצרך, בדיו כמו במאכל שצדיק אוכל לשובע נפשו. וככל שמדרגת האדם גדולה, הוא יודע כמה נצרך לו וכמה לא.
הנושא הוא יציאה לחו"ל שאסורה על פי דין, ואנשים מקוששים היתרים מן הגורן ומן היקב (בצרפת..)

ואם עירוב מין באינו מינו נותן טעם לפגם, אז באמת לא צריך לערב.

לא הבנתי, אם כבודו טוען שעל ביטול תורה אין לו טענה משום שכל אחד מחשב בנפשו מה נצרך, ושפיר יש להניח שחישב שהתועלת מהטיול מצדיקה את ביטול תורתו, א"כ גם יש להניח שחישב שאותה תועלת מצדיקה את יציאתו מהארץ, שלא נאסרה אלא ללא שום תועלת. 

אם כבודו חולק על מסקנתי מהסוגיא וטוען שאפילו לתועלת אסור לצאת מהארץ (ורק להרווחה או לראות פני חבירו התירו משום מה), אז דבריו כאן מיושבים. אבל מהודעתו הקודמת היה משמע שבעצם מסכים לעיקר הדין אלא דס"ל שלמעשה רוב האנשים אינם מחשבים שום תועלת וכל כוונתם אינה אלא לתענוג בעלמא. וא"כ הדר הדין שיש בעיה של ביטול תורה.


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 1935
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 291 פעמים
קיבל תודה: 558 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חופשה קסומה בפראג, המסע לפולין, נופש קיץ חלומי באלפים. מה רשב"י אומר על זה?

שליחה על ידי שאר לעמו » 22 מאי 2019, 10:40

מכובדי מבקש אמת.
ידעתי את דעתך זו. כתבתהּ באשכולות אחרים בענין, וחזרת עליה פה. כמדומה שגם עניתי לך עליה וענו לך עליה אחרים, באשכולות אחרים, ואשיב גם פה בקצרה.
ללא קשר לענין ביטול תורה לשם הנאת הגוף הנצרכת, אין נידון זה שייך לנידון האשכול - בניגוד למה שאתה משייכו מבחינה הלכתית,
משום שיש איסור לצאת מא"י. ואין היתר של תועלת! לא אנחנו ממציאים מה זה צורך 'מצווה קצת'; אלו הוגדרו בראשונים ובאחרונים ובפוסקים.
יציאה לראות פני חברו זה 'מצווה קצת', וכן לצורך 'הרווחה'. אבל לא הוזכר להנפש. והטעם שלא הוזכר מחמת שאין זה 'צורך'. להנפש אפשר בארץ.

זה שנוצר מצב שבו יאמר אדם לנפשו שלהנפש חייב חו"ל, הוא חידוש שחייב להיות מבוסס על ההכרה הברורה שבאמת אין אפשרות אחרת.
המצב הזה הוא עדין מאוד, ונוטה לרוב שאנשים משקרים עצמם בזה לרוב. הרי התופעה הזו החלה בעקבות התיור העולמי ומשום שזה קל יותר מבעבר, והעיתונים מפמפמים בראש. אבל לא משום כך זה יקרא 'מצווה קצת'.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1784
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 168 פעמים
קיבל תודה: 591 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חופשה קסומה בפראג, המסע לפולין, נופש קיץ חלומי באלפים. מה רשב"י אומר על זה?

שליחה על ידי מבקש אמת » 22 מאי 2019, 10:45

שאר לעמו כתב:
22 מאי 2019, 10:40
מכובדי מבקש אמת.
ידעתי את דעתך זו. כתבתהּ באשכולות אחרים בענין, וחזרת עליה פה. כמדומה שגם עניתי לך עליה וענו לך עליה אחרים, באשכולות אחרים, ואשיב גם פה בקצרה.
ללא קשר לענין ביטול תורה לשם הנאת הגוף הנצרכת, אין נידון זה שייך לנידון האשכול - בניגוד למה שאתה משייכו מבחינה הלכתית,
משום שיש איסור לצאת מא"י. ואין היתר של תועלת! לא אנחנו ממציאים מה זה צורך 'מצווה קצת'; אלו הוגדרו בראשונים ובאחרונים ובפוסקים.
יציאה לראות פני חברו זה 'מצווה קצת', וכן לצורך 'הרווחה'. אבל לא הוזכר להנפש. והטעם שלא הוזכר מחמת שאין זה 'צורך'. להנפש אפשר בארץ.

זה שנוצר מצב שבו יאמר אדם לנפשו שלהנפש חייב חו"ל, הוא חידוש שחייב להיות מבוסס על ההכרה הברורה שבאמת אין אפשרות אחרת.
המצב הזה הוא עדין מאוד, ונוטה לרוב שאנשים משקרים עצמם בזה לרוב. הרי התופעה הזו החלה בעקבות התיור העולמי ומשום שזה קל יותר מבעבר, והעיתונים מפמפמים בראש. אבל לא משום כך זה יקרא 'מצווה קצת'.

כבודו מבין את ההגיון שעשיר מותר לצאת לחו"ל בכדי להוסיף עוד מליון על מאת המליונים השייכים לו, ואילו אדם שמרגיש שכוחותיו יתרעננו דווקא משהייה באויר הצח של האלפים ולא מאוירה הלח של טבריה אסור לו לצאת?

אני לא מבין.


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 1935
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 291 פעמים
קיבל תודה: 558 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חופשה קסומה בפראג, המסע לפולין, נופש קיץ חלומי באלפים. מה רשב"י אומר על זה?

שליחה על ידי שאר לעמו » 22 מאי 2019, 10:50

לא מבין אז תלמד שוב הסוגיא.
פרנסת ישראל היא למעלה ראש. גם עשיר המרויח עוד מליון על מאה מליון שכבר יש לו, לא לדידו בלבד עשה אלא לכל סביבתו. וגם כשזה לדידו בלבד יכול לעשות עם זה דברים מועילים, ומשו"ה זה נקרא מצווה קצת.

אדם לא יתאוור משהיה באויר האלפים אא"כ חולה..
לשנות אוירה זה דבר שהיה מקובל תמיד. אבל א"צ בשביל זה לצאת מן הארץ.. וא"צ בשביל זה לנפוש באויר המהביל של טבריה. רגע, הנוסעים למזרח הרחוק נוסעים לאויר פסגות קסום? אם מישהו חפץ אויר טוב בארץ ובאמת לא יודע.. אציע לו בפרטי תמורת תשלום טיפים למטיילים...

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים