מה המקור למה שנהגו לצאת מביהכ"נ בעת אמירת יזכור


פותח הנושא
בן ישיבה
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 390
הצטרף: 15 פברואר 2016, 17:58
נתן תודה: 125 פעמים
קיבל תודה: 147 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

מה המקור למה שנהגו לצאת מביהכ"נ בעת אמירת יזכור

שליחה על ידי בן ישיבה » 13 יוני 2016, 01:26

נתעוררתי לכך היום,
מה שנהגו בתפוצות ישראל כי בעת אמירת יזכור יוצאים כל המתפללים מביהכ"נ, ונשארים רק אלו שאומרים יזכור,


אריך
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1158
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 09:22
נתן תודה: 111 פעמים
קיבל תודה: 332 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה המקור למה שנהגו לצאת מביהכ"נ בעת אמירת יזכור

שליחה על ידי אריך » 13 יוני 2016, 07:36

שמעתי הסבר בדרך הלצה, וייתכן שיש בו מן האמת, שהלא מנהג הקהילות היה להזכיר את הנשמות של בני הקהילה ששחל"ח וכן את הרבנים והמנהיגים ועוד, דבר זה לוקח הרבה זמן, והציבור איבד סבלנות וזלג החוצה בזמן שהגבאי עומד ומזכיר את השמות.


אריך
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1158
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 09:22
נתן תודה: 111 פעמים
קיבל תודה: 332 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה המקור למה שנהגו לצאת מביהכ"נ בעת אמירת יזכור

שליחה על ידי אריך » 13 יוני 2016, 07:50

חיפשתי עתה באוצה"ח וראיתי בספר אפיקי מגינים (פירוש על השו"ע) או"ח סי' סח כתב אהא שאמרו שאין לפרוש מן הציבור שאומרים איזה דבר ויש לומר עימם ביחד, אפשר דמה"ט נהגו כל מי שיש לו אב ואם לצאת מבהכנ"ס בשעה שהציבור אומרים יזכור.
ובשם שערי אפרים י, לב מביאים ב' טעמים: א' כנ"ל שלא ישתוק כשהציבור אומר. ב' משום עין הרע.


כבוד שמים
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1049
הצטרף: 07 מרץ 2016, 13:54
נתן תודה: 143 פעמים
קיבל תודה: 140 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה המקור למה שנהגו לצאת מביהכ"נ בעת אמירת יזכור

שליחה על ידי כבוד שמים » 13 יוני 2016, 07:55

נ"מ בין ב' הטעמים בציבור צעיר שיש בו אומרים בודדים שלא שייך לומר עליהם שלא לפרוש מן הציבור.


אריך
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1158
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 09:22
נתן תודה: 111 פעמים
קיבל תודה: 332 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה המקור למה שנהגו לצאת מביהכ"נ בעת אמירת יזכור

שליחה על ידי אריך » 13 יוני 2016, 07:59

גם במקרה כזה חושבני ששייך הטעם, כי היזכור הוא עכשיו השלב הנוכחי בסדר התפילה, והציבור אומר אותו כל שזה רלוונטי עבורו.


אריך
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1158
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 09:22
נתן תודה: 111 פעמים
קיבל תודה: 332 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה המקור למה שנהגו לצאת מביהכ"נ בעת אמירת יזכור

שליחה על ידי אריך » 13 יוני 2016, 08:00

אגב, מה ההיתר לומר יזכור ביו"ט כאשר ברור שמביא את האדם לידי צער, בפרט כשמדובר בנפטר צעיר וכדומה.


כבוד שמים
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1049
הצטרף: 07 מרץ 2016, 13:54
נתן תודה: 143 פעמים
קיבל תודה: 140 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה המקור למה שנהגו לצאת מביהכ"נ בעת אמירת יזכור

שליחה על ידי כבוד שמים » 13 יוני 2016, 08:27

כתוב באחרונים לא לומר יזכור בשנה ראשונה מטעם זה, ולכאו' ה"ה כל שיכול לבוא לידי צער.


אריך
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1158
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 09:22
נתן תודה: 111 פעמים
קיבל תודה: 332 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה המקור למה שנהגו לצאת מביהכ"נ בעת אמירת יזכור

שליחה על ידי אריך » 13 יוני 2016, 09:51

ברבים מן המקרים הטראגיים ברור שגם כעבור שנה וגם עשרים, יש צביטה משמעותית בלב ואף יותר. וצ"ע.


Yeshiv
מאמרים: 0
הודעות: 40
הצטרף: 23 מרץ 2016, 13:21
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה המקור למה שנהגו לצאת מביהכ"נ בעת אמירת יזכור

שליחה על ידי Yeshiv » 18 יוני 2016, 22:48

עי' בספר שערי פסח של הגר"י טזנר שנוקט דהיודע שיבכה ביזכור עדיף שלא יגיד שאסור ביו"ט כמו שנוהגים לא לומר בשנה ראשונה.


אריך
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1158
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 09:22
נתן תודה: 111 פעמים
קיבל תודה: 332 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה המקור למה שנהגו לצאת מביהכ"נ בעת אמירת יזכור

שליחה על ידי אריך » 18 יוני 2016, 23:17

וכי האיסור הוא "לבכות"? אסור להצטער בין עם דמעות ובין בלי.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “הלכה ומנהג”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Bing [Bot] | 0 אורחים