האם מותר לנסוע באוטובוס?


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2414
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 335 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם מותר לנסוע באוטובוס?

שליחה על ידי מאן דהו » 22 מאי 2019, 16:24

מבקש אמת כתב:
20 מאי 2019, 23:28


למעשה כמעט כל הכללים שמתפרסמים בנושאי צניעות (למעט כמה בודדים ממש) הם רק ענין של מקובלות חברתית ותו לא. לכל אלו שחושבים שההרגשה שלהם בענין היא אובייקטיבית ולא מבוססת על הנורמה החברתית לה התרגלו, מומלץ להתאמץ לצאת מהצמצום ולראות את העולם במבט רחב, נבון ובוגר יותר.


הכללים שקבע הרב וואזנר הם מצומצמים. הכללים שקבע בית דין בני ברק הם מצומצמים?!
מי שהתרגל לבסס כל הנהגה רוחנית באשר היא על נורמה חברתית ולא רואה מעבר למה שנקבע - על פי גדולים, מתכבד לצאת מהצמצום של אוביקטיביות מזויפת ולראות את העולם הרוחני במשקפים אחרות קודם שהוא מטיל דופי ברבים או עושה נסיון עקר לחנך את הרבים!


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2414
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 335 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם מותר לנסוע באוטובוס?

שליחה על ידי מאן דהו » 22 מאי 2019, 22:20

פרלמן משה כתב:
20 מאי 2019, 22:36
נושא למחשבה כתב:
20 מאי 2019, 22:17
דורדיא כתב:
20 מאי 2019, 20:20
 




ראה בשו"ת אג"מ (אה"ע ח"ב סי' י"ד) שעוסק במעין שאלה זו (בנסיעה באוטובוס עמוס, שא"א להמלט מנגיעה)
נגיעת בגדים יש בה איסור?
 
עיין שבת יג


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1784
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 168 פעמים
קיבל תודה: 591 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם מותר לנסוע באוטובוס?

שליחה על ידי מבקש אמת » 22 מאי 2019, 23:31

סתם איש כתב:
22 מאי 2019, 16:19
מבקש אמת כתב:
20 מאי 2019, 23:28


למעשה כמעט כל הכללים שמתפרסמים בנושאי צניעות (למעט כמה בודדים ממש) הם רק ענין של מקובלות חברתית ותו לא. לכל אלו שחושבים שההרגשה שלהם בענין היא אובייקטיבית ולא מבוססת על הנורמה החברתית לה התרגלו, מומלץ להתאמץ לצאת מהצמצום ולראות את העולם במבט רחב, נבון ובוגר יותר.
לתושמת ליבך,
טענה זו יכולה להיות לשני הצדדים, להחמיר ולהקל

אמת לאמיתה.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1784
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 168 פעמים
קיבל תודה: 591 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם מותר לנסוע באוטובוס?

שליחה על ידי מבקש אמת » 22 מאי 2019, 23:37

מאן דהו כתב:
22 מאי 2019, 16:24
מבקש אמת כתב:
20 מאי 2019, 23:28


למעשה כמעט כל הכללים שמתפרסמים בנושאי צניעות (למעט כמה בודדים ממש) הם רק ענין של מקובלות חברתית ותו לא. לכל אלו שחושבים שההרגשה שלהם בענין היא אובייקטיבית ולא מבוססת על הנורמה החברתית לה התרגלו, מומלץ להתאמץ לצאת מהצמצום ולראות את העולם במבט רחב, נבון ובוגר יותר.


הכללים שקבע הרב וואזנר הם מצומצמים. הכללים שקבע בית דין בני ברק הם מצומצמים?!
מי שהתרגל לבסס כל הנהגה רוחנית באשר היא על נורמה חברתית ולא רואה מעבר למה שנקבע - על פי גדולים, מתכבד לצאת מהצמצום של אוביקטיביות מזויפת ולראות את העולם הרוחני במשקפים אחרות קודם שהוא מטיל דופי ברבים או עושה נסיון עקר לחנך את הרבים!
לא כתבתי שהכללים מצומצמים. כל חברה צריכה כללים. כתבתי שמי שלא מבין שהכללים (לא כולם, אבל הרבה מהם) נקבעו על פי מקובלות חברתית הוא המצומצם, משום שאינו מבין שהרבה דברים הם יחסיים ולא מוחלטים. 

(למשל לצבוע את הצפרניים בלק זורח או לענוד עגילים באף נחשב בזמננו כבלתי צנוע, ואילו בזמן התנ"ך והתלמוד היה מקובל לחלוטין. מאידך בגד שאינו רחב מאד היה נחשב כפרוץ בתקופות ומקומות מסויימים, ואילו בזמננו נחשב צנוע לגמרי).
 


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2414
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 335 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם מותר לנסוע באוטובוס?

שליחה על ידי מאן דהו » 22 מאי 2019, 23:39

מבקש אמת כתב:
22 מאי 2019, 23:37
מאן דהו כתב:
22 מאי 2019, 16:24
מבקש אמת כתב:
20 מאי 2019, 23:28


למעשה כמעט כל הכללים שמתפרסמים בנושאי צניעות (למעט כמה בודדים ממש) הם רק ענין של מקובלות חברתית ותו לא. לכל אלו שחושבים שההרגשה שלהם בענין היא אובייקטיבית ולא מבוססת על הנורמה החברתית לה התרגלו, מומלץ להתאמץ לצאת מהצמצום ולראות את העולם במבט רחב, נבון ובוגר יותר.



הכללים שקבע הרב וואזנר הם מצומצמים. הכללים שקבע בית דין בני ברק הם מצומצמים?!
מי שהתרגל לבסס כל הנהגה רוחנית באשר היא על נורמה חברתית ולא רואה מעבר למה שנקבע - על פי גדולים, מתכבד לצאת מהצמצום של אוביקטיביות מזויפת ולראות את העולם הרוחני במשקפים אחרות קודם שהוא מטיל דופי ברבים או עושה נסיון עקר לחנך את הרבים!
לא כתבתי שהכללים מצומצמים. כל חברה צריכה כללים. כתבתי שמי שלא מבין שהכללים (לא כולם, אבל הרבה מהם) נקבעו על פי מקובלות חברתית הוא המצומצם, משום שאינו מבין שהרבה דברים הם יחסיים ולא מוחלטים. 

(למשל לצבוע את הצפרניים בלק זורח או לענוד עגילים באף נחשב בזמננו כבלתי צנוע, ואילו בזמן התנ"ך והתלמוד היה מקובל לחלוטין. מאידך בגד שאינו רחב מאד היה נחשב כפרוץ בתקופות ומקומות מסויימים, ואילו בזמננו נחשב צנוע לגמרי).
 
כתבת דברים אחרים. ראה מודגש!
ושוב אשאלך. הכללים שקבע הרב וואזנר הם מצומצמים. הכללים שקבע בית דין בני ברק הם מצומצמים?!
מי שהתרגל לבסס כל הנהגה רוחנית באשר היא על נורמה חברתית ולא רואה מעבר למה שנקבע - על פי גדולים, מתכבד לצאת מהצמצום של אוביקטיביות מזויפת ולראות את העולם הרוחני במשקפים אחרות קודם שהוא מטיל דופי ברבים או עושה נסיון עקר לחנך את הרבים!

ואל תברח עתה לזמן תנ"ך. כוונתך נסובה על הכללים שאינם תקפים גם לבני דורינו! כנגד גדולי ההוראה שקבעו בהם מסמרות!


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1784
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 168 פעמים
קיבל תודה: 591 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם מותר לנסוע באוטובוס?

שליחה על ידי מבקש אמת » 23 מאי 2019, 00:06

מאן דהו כתב:
22 מאי 2019, 23:39
מבקש אמת כתב:
22 מאי 2019, 23:37
מאן דהו כתב:
22 מאי 2019, 16:24



הכללים שקבע הרב וואזנר הם מצומצמים. הכללים שקבע בית דין בני ברק הם מצומצמים?!
מי שהתרגל לבסס כל הנהגה רוחנית באשר היא על נורמה חברתית ולא רואה מעבר למה שנקבע - על פי גדולים, מתכבד לצאת מהצמצום של אוביקטיביות מזויפת ולראות את העולם הרוחני במשקפים אחרות קודם שהוא מטיל דופי ברבים או עושה נסיון עקר לחנך את הרבים!
לא כתבתי שהכללים מצומצמים. כל חברה צריכה כללים. כתבתי שמי שלא מבין שהכללים (לא כולם, אבל הרבה מהם) נקבעו על פי מקובלות חברתית הוא המצומצם, משום שאינו מבין שהרבה דברים הם יחסיים ולא מוחלטים. 

(למשל לצבוע את הצפרניים בלק זורח או לענוד עגילים באף נחשב בזמננו כבלתי צנוע, ואילו בזמן התנ"ך והתלמוד היה מקובל לחלוטין. מאידך בגד שאינו רחב מאד היה נחשב כפרוץ בתקופות ומקומות מסויימים, ואילו בזמננו נחשב צנוע לגמרי).
כתבת דברים אחרים. ראה מודגש!
ושוב אשאלך. הכללים שקבע הרב וואזנר הם מצומצמים. הכללים שקבע בית דין בני ברק הם מצומצמים?!
מי שהתרגל לבסס כל הנהגה רוחנית באשר היא על נורמה חברתית ולא רואה מעבר למה שנקבע - על פי גדולים, מתכבד לצאת מהצמצום של אוביקטיביות מזויפת ולראות את העולם הרוחני במשקפים אחרות קודם שהוא מטיל דופי ברבים או עושה נסיון עקר לחנך את הרבים!

ואל תברח עתה לזמן תנ"ך. כוונתך נסובה על הכללים שאינם תקפים גם לבני דורינו! כנגד גדולי ההוראה שקבעו בהם מסמרות!

לא הבנת את כוונת הדברים. הכוונה לא היתה שקביעת הכלל על פי נורמה חברתית היא מצומצמת, משום שאם נאמר כן לעולם אי אפשר לקבוע שום כלל. אלא הכוונה שקביעת הכלל איננה על פי בסיס חיצוני אובייקטיבי, אלא על פי הנהוג בחברה. ומי שחושב שמה שנהוג בחברה שלו היא האמת האבסולוטית, הוא פשוט מצומצם.

אם ברצונך לדבר על מושגי דורינו, ניחא.
למשל, הקביעה של הרב וואזנר שחובה לכסות את הפרק התחתון של הרגל, הרי קביעה זו מתבססת על מקור חיצוני בלתי תלוי בנוהג חברתי (היינו, ההבנה שדברי חז"ל "שוק באשב ערוה" מוסבים על הפרק התחתון ולא על הפרק העליון). אמנם קביעה זו שנויה במחלוקת, והמשנ"ב פסק לא כך, אבל עצם הקביעה מבוססת על הנחה אובייקטיבית ולא יחסית. הפירוש המילולי של "שוק" אינו תלוי משום כיוון במנהג הציבור.
אמנם מאידך, הקביעה שלו שאסור לאשה לרכב על אופנים (כשלא מתגלה כלום) או לנהוג במכונית, הרי לקביעה זו אין שום מקור להתבסס עליו, אלא אדרבה בגמ' מבואר שדרך נשים כן היה לרכב שלא בפיסוק רגלים. קביעה זו מתבססת אך ורק על הרגשה אישית שזה דבר גברי ולא נשי, והמושג "דבר גברי" הוא תלוי במנהג הגברים במדינה. אם המנהג היה להיפך, שרק נשים רוכבות על אופנים ונוהגות במכונית ולא גברים, הרי שכולם היו אומרים שזה "דבר נשי". 
אבהיר שוב, שאין הכוונה בזה לומר שהקביעה שלו היא טעות, אלא אך ורק שהיא מתבססת על נורמה מסויימת, וכל עוד הנורמה תקפה - גם הקביעה נכונה. אך במקום שהנורמה אינה תקפה (כמו באנטוורפן לגבי אופניים, ובהרבה מקומות לגבי נהיגה) אין הקביעה תקפה. (שמעתי מיהודי חסידי שמרן הגר בלייקווד, שהרב וואזנר עצמו אמר כך לחבריו הגרים שם).


בהזדמנות זו אבקש מהרוצים להגיב שיגיבו אך ורק עם טענות ענייניות, ולא עם טענות מהסוג "ההרגשה האמיתית אומרת לא כך" ושאר הצהרות מלאות סופרלטיבים המבטאים את כאבי הבטן של הכותב. הצהרות כאלו יש לרוב בפשקוילים השונים, ואין מקומם בפורום זה המיועד לברי דעת.


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2414
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 335 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם מותר לנסוע באוטובוס?

שליחה על ידי מאן דהו » 23 מאי 2019, 00:13

מבקש אמת כתב:
23 מאי 2019, 00:06
מאן דהו כתב:
22 מאי 2019, 23:39
מבקש אמת כתב:
22 מאי 2019, 23:37

לא כתבתי שהכללים מצומצמים. כל חברה צריכה כללים. כתבתי שמי שלא מבין שהכללים (לא כולם, אבל הרבה מהם) נקבעו על פי מקובלות חברתית הוא המצומצם, משום שאינו מבין שהרבה דברים הם יחסיים ולא מוחלטים.

(למשל לצבוע את הצפרניים בלק זורח או לענוד עגילים באף נחשב בזמננו כבלתי צנוע, ואילו בזמן התנ"ך והתלמוד היה מקובל לחלוטין. מאידך בגד שאינו רחב מאד היה נחשב כפרוץ בתקופות ומקומות מסויימים, ואילו בזמננו נחשב צנוע לגמרי).
כתבת דברים אחרים. ראה מודגש!
ושוב אשאלך. הכללים שקבע הרב וואזנר הם מצומצמים. הכללים שקבע בית דין בני ברק הם מצומצמים?!
מי שהתרגל לבסס כל הנהגה רוחנית באשר היא על נורמה חברתית ולא רואה מעבר למה שנקבע - על פי גדולים, מתכבד לצאת מהצמצום של אוביקטיביות מזויפת ולראות את העולם הרוחני במשקפים אחרות קודם שהוא מטיל דופי ברבים או עושה נסיון עקר לחנך את הרבים!

ואל תברח עתה לזמן תנ"ך. כוונתך נסובה על הכללים שאינם תקפים גם לבני דורינו! כנגד גדולי ההוראה שקבעו בהם מסמרות!

לא הבנת את כוונת הדברים. הכוונה לא היתה שקביעת הכלל על פי נורמה חברתית היא מצומצמת, משום שאם נאמר כן לעולם אי אפשר לקבוע שום כלל. אלא הכוונה שקביעת הכלל איננה על פי בסיס חיצוני אובייקטיבי, אלא על פי הנהוג בחברה. ומי שחושב שמה שנהוג בחברה שלו היא האמת האבסולוטית, הוא פשוט מצומצם.

אם ברצונך לדבר על מושגי דורינו, ניחא.
למשל, הקביעה של הרב וואזנר שחובה לכסות את הפרק התחתון של הרגל, הרי קביעה זו מתבססת על מקור חיצוני בלתי תלוי בנוהג חברתי (היינו, ההבנה שדברי חז"ל "שוק באשב ערוה" מוסבים על הפרק התחתון ולא על הפרק העליון). אמנם קביעה זו שנויה במחלוקת, והמשנ"ב פסק לא כך, אבל עצם הקביעה מבוססת על הנחה אובייקטיבית ולא יחסית. הפירוש המילולי של "שוק" אינו תלוי משום כיוון במנהג הציבור.
אמנם מאידך, הקביעה שלו שאסור לאשה לרכב על אופנים (כשלא מתגלה כלום) או לנהוג במכונית, הרי לקביעה זו אין שום מקור להתבסס עליו, אלא אדרבה בגמ' מבואר שדרך נשים כן היה לרכב שלא בפיסוק רגלים. קביעה זו מתבססת אך ורק על הרגשה אישית שזה דבר גברי ולא נשי, והמושג "דבר גברי" הוא תלוי במנהג הגברים במדינה. אם המנהג היה להיפך, שרק נשים רוכבות על אופנים ונוהגות במכונית ולא גברים, הרי שכולם היו אומרים שזה "דבר נשי".
אבהיר שוב, שאין הכוונה בזה לומר שהקביעה שלו היא טעות, אלא אך ורק שהיא מתבססת על נורמה מסויימת, וכל עוד הנורמה תקפה - גם הקביעה נכונה. אך במקום שהנורמה אינה תקפה (כמו באנטוורפן לגבי אופניים, ובהרבה מקומות לגבי נהיגה) אין הקביעה תקפה. (שמעתי מיהודי חסידי שמרן הגר בלייקווד, שהרב וואזנר עצמו אמר כך לחבריו הגרים שם).


בהזדמנות זו אבקש מהרוצים להגיב שיגיבו אך ורק עם טענות ענייניות, ולא עם טענות מהסוג "ההרגשה האמיתית אומרת לא כך" או "דברי גדולי הדור הם אמת מוחלטת" ושאר הצהרות מלאות סופרלטיבים המבטאים את כאבי הבטן של הכותב. הצהרות כאלו יש לרוב בפשקוילים השונים, ואין מקומם בפורום זה המיועד לברי דעת.


חזרת בך אחרי שהעלו טענות כנגד דברים שכתבת. כל מי שיקרא את הודעתך הראשונה מבין שההודעה השניה היא נסיון לתקן דבר חמור שיצא מתחת ידך. אבל ניחא.

הרב וואזנר לא סייג את דבריו. ולשיטתו דין ערווה בשוק בפרק התחתון, ודין נהיגה תרוויהו חד הם חוסר צניעות.

יש לך ספק אם דברי גדולי הדור הם אמת?

ברי דעת אלו אנשים כמוך שדעתם האוביקטיבית שווה עשרת מונים מדעות הגדולים?

הפורום הוא לא פשקוויל אבל גם לא פורום הפקר של כל זב חוטם ובעל דעה פסולה יכול להכניס את חטמו בין יראי ה!


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1784
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 168 פעמים
קיבל תודה: 591 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם מותר לנסוע באוטובוס?

שליחה על ידי מבקש אמת » 23 מאי 2019, 00:30

מאן דהו כתב:
23 מאי 2019, 00:13
מבקש אמת כתב:
23 מאי 2019, 00:06
מאן דהו כתב:
22 מאי 2019, 23:39

כתבת דברים אחרים. ראה מודגש!
ושוב אשאלך. הכללים שקבע הרב וואזנר הם מצומצמים. הכללים שקבע בית דין בני ברק הם מצומצמים?!
מי שהתרגל לבסס כל הנהגה רוחנית באשר היא על נורמה חברתית ולא רואה מעבר למה שנקבע - על פי גדולים, מתכבד לצאת מהצמצום של אוביקטיביות מזויפת ולראות את העולם הרוחני במשקפים אחרות קודם שהוא מטיל דופי ברבים או עושה נסיון עקר לחנך את הרבים!

ואל תברח עתה לזמן תנ"ך. כוונתך נסובה על הכללים שאינם תקפים גם לבני דורינו! כנגד גדולי ההוראה שקבעו בהם מסמרות!

לא הבנת את כוונת הדברים. הכוונה לא היתה שקביעת הכלל על פי נורמה חברתית היא מצומצמת, משום שאם נאמר כן לעולם אי אפשר לקבוע שום כלל. אלא הכוונה שקביעת הכלל איננה על פי בסיס חיצוני אובייקטיבי, אלא על פי הנהוג בחברה. ומי שחושב שמה שנהוג בחברה שלו היא האמת האבסולוטית, הוא פשוט מצומצם.

אם ברצונך לדבר על מושגי דורינו, ניחא.
למשל, הקביעה של הרב וואזנר שחובה לכסות את הפרק התחתון של הרגל, הרי קביעה זו מתבססת על מקור חיצוני בלתי תלוי בנוהג חברתי (היינו, ההבנה שדברי חז"ל "שוק באשב ערוה" מוסבים על הפרק התחתון ולא על הפרק העליון). אמנם קביעה זו שנויה במחלוקת, והמשנ"ב פסק לא כך, אבל עצם הקביעה מבוססת על הנחה אובייקטיבית ולא יחסית. הפירוש המילולי של "שוק" אינו תלוי משום כיוון במנהג הציבור.
אמנם מאידך, הקביעה שלו שאסור לאשה לרכב על אופנים (כשלא מתגלה כלום) או לנהוג במכונית, הרי לקביעה זו אין שום מקור להתבסס עליו, אלא אדרבה בגמ' מבואר שדרך נשים כן היה לרכב שלא בפיסוק רגלים. קביעה זו מתבססת אך ורק על הרגשה אישית שזה דבר גברי ולא נשי, והמושג "דבר גברי" הוא תלוי במנהג הגברים במדינה. אם המנהג היה להיפך, שרק נשים רוכבות על אופנים ונוהגות במכונית ולא גברים, הרי שכולם היו אומרים שזה "דבר נשי".
אבהיר שוב, שאין הכוונה בזה לומר שהקביעה שלו היא טעות, אלא אך ורק שהיא מתבססת על נורמה מסויימת, וכל עוד הנורמה תקפה - גם הקביעה נכונה. אך במקום שהנורמה אינה תקפה (כמו באנטוורפן לגבי אופניים, ובהרבה מקומות לגבי נהיגה) אין הקביעה תקפה. (שמעתי מיהודי חסידי שמרן הגר בלייקווד, שהרב וואזנר עצמו אמר כך לחבריו הגרים שם).


בהזדמנות זו אבקש מהרוצים להגיב שיגיבו אך ורק עם טענות ענייניות, ולא עם טענות מהסוג "ההרגשה האמיתית אומרת לא כך" או "דברי גדולי הדור הם אמת מוחלטת" ושאר הצהרות מלאות סופרלטיבים המבטאים את כאבי הבטן של הכותב. הצהרות כאלו יש לרוב בפשקוילים השונים, ואין מקומם בפורום זה המיועד לברי דעת.


חזרת בך אחרי שהעלו טענות כנגד דברים שכתבת. כל מי שיקרא את הודעתך הראשונה מבין שההודעה השניה היא נסיון לתקן דבר חמור שיצא מתחת ידך. אבל ניחא.

הרב וואזנר לא סייג את דבריו. ולשיטתו דין ערווה בשוק בפרק התחתון, ודין נהיגה תרוויהו חד הם חוסר צניעות.

יש לך ספק אם דברי גדולי הדור הם אמת?

ברי דעת אלו אנשים כמוך שדעתם האוביקטיבית שווה עשרת מונים מדעות הגדולים?

הפורום הוא לא פשקוויל אבל גם לא פורום הפקר של כל זב חוטם ובעל דעה פסולה יכול להכניס את חטמו בין יראי ה!
תפסיק בבקשה עם הצהרותיך הבומבסטיות. מי שלמד דבר או שנים בהבנת הנקרא רואה שאין שום חזרה, וכל ההודעות שכתבתי מבטאים את אותו העקרון.
כדאי שתלמד קצת על המושג "אמת מוחלטת" לעומת "אמת יחסית". זו תורה שלמה שעסקו בה הרבה חכמים במשך הדורות, אך צרי הדעת וקטני המוחין קצרה דעתם מלהבין את עומק המושג, ואצלם כל רעיון שחונכו עליו מהווה את האמת המוחלטת והבלעדית.
 


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2414
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 335 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם מותר לנסוע באוטובוס?

שליחה על ידי מאן דהו » 23 מאי 2019, 00:35

מבקש אמת כתב:
23 מאי 2019, 00:30
מאן דהו כתב:
23 מאי 2019, 00:13
מבקש אמת כתב:
23 מאי 2019, 00:06


לא הבנת את כוונת הדברים. הכוונה לא היתה שקביעת הכלל על פי נורמה חברתית היא מצומצמת, משום שאם נאמר כן לעולם אי אפשר לקבוע שום כלל. אלא הכוונה שקביעת הכלל איננה על פי בסיס חיצוני אובייקטיבי, אלא על פי הנהוג בחברה. ומי שחושב שמה שנהוג בחברה שלו היא האמת האבסולוטית, הוא פשוט מצומצם.

אם ברצונך לדבר על מושגי דורינו, ניחא.
למשל, הקביעה של הרב וואזנר שחובה לכסות את הפרק התחתון של הרגל, הרי קביעה זו מתבססת על מקור חיצוני בלתי תלוי בנוהג חברתי (היינו, ההבנה שדברי חז"ל "שוק באשב ערוה" מוסבים על הפרק התחתון ולא על הפרק העליון). אמנם קביעה זו שנויה במחלוקת, והמשנ"ב פסק לא כך, אבל עצם הקביעה מבוססת על הנחה אובייקטיבית ולא יחסית. הפירוש המילולי של "שוק" אינו תלוי משום כיוון במנהג הציבור.
אמנם מאידך, הקביעה שלו שאסור לאשה לרכב על אופנים (כשלא מתגלה כלום) או לנהוג במכונית, הרי לקביעה זו אין שום מקור להתבסס עליו, אלא אדרבה בגמ' מבואר שדרך נשים כן היה לרכב שלא בפיסוק רגלים. קביעה זו מתבססת אך ורק על הרגשה אישית שזה דבר גברי ולא נשי, והמושג "דבר גברי" הוא תלוי במנהג הגברים במדינה. אם המנהג היה להיפך, שרק נשים רוכבות על אופנים ונוהגות במכונית ולא גברים, הרי שכולם היו אומרים שזה "דבר נשי".
אבהיר שוב, שאין הכוונה בזה לומר שהקביעה שלו היא טעות, אלא אך ורק שהיא מתבססת על נורמה מסויימת, וכל עוד הנורמה תקפה - גם הקביעה נכונה. אך במקום שהנורמה אינה תקפה (כמו באנטוורפן לגבי אופניים, ובהרבה מקומות לגבי נהיגה) אין הקביעה תקפה. (שמעתי מיהודי חסידי שמרן הגר בלייקווד, שהרב וואזנר עצמו אמר כך לחבריו הגרים שם).


בהזדמנות זו אבקש מהרוצים להגיב שיגיבו אך ורק עם טענות ענייניות, ולא עם טענות מהסוג "ההרגשה האמיתית אומרת לא כך" או "דברי גדולי הדור הם אמת מוחלטת" ושאר הצהרות מלאות סופרלטיבים המבטאים את כאבי הבטן של הכותב. הצהרות כאלו יש לרוב בפשקוילים השונים, ואין מקומם בפורום זה המיועד לברי דעת.


חזרת בך אחרי שהעלו טענות כנגד דברים שכתבת. כל מי שיקרא את הודעתך הראשונה מבין שההודעה השניה היא נסיון לתקן דבר חמור שיצא מתחת ידך. אבל ניחא.

הרב וואזנר לא סייג את דבריו. ולשיטתו דין ערווה בשוק בפרק התחתון, ודין נהיגה תרוויהו חד הם חוסר צניעות.

יש לך ספק אם דברי גדולי הדור הם אמת?

ברי דעת אלו אנשים כמוך שדעתם האוביקטיבית שווה עשרת מונים מדעות הגדולים?

הפורום הוא לא פשקוויל אבל גם לא פורום הפקר של כל זב חוטם ובעל דעה פסולה יכול להכניס את חטמו בין יראי ה!
תפסיק בבקשה עם הצהרותיך הבומבסטיות. מי שלמד דבר או שנים בהבנת הנקרא רואה שאין שום חזרה, וכל ההודעות שכתבתי מבטאים את אותו העקרון.
כדאי שתלמד קצת על המושג "אמת מוחלטת" לעומת "אמת יחסית". זו תורה שלמה שעסקו בה הרבה חכמים במשך הדורות, אך צרי הדעת וקטני המוחין קצרה דעתם מלהבין את עומק המושג, ואצלם כל רעיון שחונכו עליו מהווה את האמת המוחלטת והבלעדית.
 
מכיר את המושג. והוא לקוח מעולם החיצוני הפלוסופי. אל תשכח שכאן מה שקובע זו השקפה היהודית. שכל דברי הגדולים הם אמת אבסולטית.


בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1494
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 673 פעמים
קיבל תודה: 321 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם מותר לנסוע באוטובוס?

שליחה על ידי בן של רב » 23 מאי 2019, 00:45

@מבקש אמת
גם אם יש לך ולרבים כמותך חלום להפוך אנשים לחכמים ונבונים ויודעים - עדיין כדאי להביא בחשבון את הטעויות המרובות שנוצרות בדרך.

זה קורה כמעט בכל נושא ציבורי שכל מי שמנסה לפתוח מוסכמות ומורכבויות
מגלה מהר מאוד לצערו שיצא הרבה חילול השם ונזקים - כתוצאה מהבנה מסולפת בדבריו.

ומהפרט אל הכלל [לא קשור לאשכול זה]:
"אינטליגנציה" - כוללת גם זהירות מטעויות השומעים בכוונת המשמיע.
זה לא פחות חשוב אינטלקטואלית - "ויחכם מכל האדם אפילו מן..."


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1784
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 168 פעמים
קיבל תודה: 591 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם מותר לנסוע באוטובוס?

שליחה על ידי מבקש אמת » 23 מאי 2019, 00:48

מאן דהו כתב:
23 מאי 2019, 00:35
מבקש אמת כתב:
23 מאי 2019, 00:30
מאן דהו כתב:
23 מאי 2019, 00:13



חזרת בך אחרי שהעלו טענות כנגד דברים שכתבת. כל מי שיקרא את הודעתך הראשונה מבין שההודעה השניה היא נסיון לתקן דבר חמור שיצא מתחת ידך. אבל ניחא.

הרב וואזנר לא סייג את דבריו. ולשיטתו דין ערווה בשוק בפרק התחתון, ודין נהיגה תרוויהו חד הם חוסר צניעות.

יש לך ספק אם דברי גדולי הדור הם אמת?

ברי דעת אלו אנשים כמוך שדעתם האוביקטיבית שווה עשרת מונים מדעות הגדולים?

הפורום הוא לא פשקוויל אבל גם לא פורום הפקר של כל זב חוטם ובעל דעה פסולה יכול להכניס את חטמו בין יראי ה!
תפסיק בבקשה עם הצהרותיך הבומבסטיות. מי שלמד דבר או שנים בהבנת הנקרא רואה שאין שום חזרה, וכל ההודעות שכתבתי מבטאים את אותו העקרון.
כדאי שתלמד קצת על המושג "אמת מוחלטת" לעומת "אמת יחסית". זו תורה שלמה שעסקו בה הרבה חכמים במשך הדורות, אך צרי הדעת וקטני המוחין קצרה דעתם מלהבין את עומק המושג, ואצלם כל רעיון שחונכו עליו מהווה את האמת המוחלטת והבלעדית.

מכיר את המושג. והוא לקוח מעולם החיצוני הפלוסופי. אל תשכח שכאן מה שקובע זו השקפה היהודית. שכל דברי הגדולים הם אמת אבסולטית.

אז איך יתכנו מחלוקות אצל גדולים? הרי אמת אבסולוטית יש רק אחת.


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2414
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 335 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם מותר לנסוע באוטובוס?

שליחה על ידי מאן דהו » 23 מאי 2019, 00:49

מבקש אמת כתב:
23 מאי 2019, 00:48
מאן דהו כתב:
23 מאי 2019, 00:35
מבקש אמת כתב:
23 מאי 2019, 00:30

תפסיק בבקשה עם הצהרותיך הבומבסטיות. מי שלמד דבר או שנים בהבנת הנקרא רואה שאין שום חזרה, וכל ההודעות שכתבתי מבטאים את אותו העקרון.
כדאי שתלמד קצת על המושג "אמת מוחלטת" לעומת "אמת יחסית". זו תורה שלמה שעסקו בה הרבה חכמים במשך הדורות, אך צרי הדעת וקטני המוחין קצרה דעתם מלהבין את עומק המושג, ואצלם כל רעיון שחונכו עליו מהווה את האמת המוחלטת והבלעדית.

מכיר את המושג. והוא לקוח מעולם החיצוני הפלוסופי. אל תשכח שכאן מה שקובע זו השקפה היהודית. שכל דברי הגדולים הם אמת אבסולטית.

אז איך יתכנו מחלוקות אצל גדולים? הרי אמת אבסולוטית יש רק אחת.
אצל גדולים דייקא!
לא כשמאן דהו מערער על דברי הגדולים בכללותם! מאובר אוביקטיבות מזויפת.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1784
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 168 פעמים
קיבל תודה: 591 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם מותר לנסוע באוטובוס?

שליחה על ידי מבקש אמת » 23 מאי 2019, 01:04

מאן דהו כתב:
23 מאי 2019, 00:49
מבקש אמת כתב:
23 מאי 2019, 00:48
מאן דהו כתב:
23 מאי 2019, 00:35

מכיר את המושג. והוא לקוח מעולם החיצוני הפלוסופי. אל תשכח שכאן מה שקובע זו השקפה היהודית. שכל דברי הגדולים הם אמת אבסולטית.

אז איך יתכנו מחלוקות אצל גדולים? הרי אמת אבסולוטית יש רק אחת.
אצל גדולים דייקא!
לא כשמאן דהו מערער על דברי הגדולים בכללותם! מאובר אוביקטיבות מזויפת.
איפה ערערתי על דברי הגדולים בכללותם?

כתבתי רק שישנם קביעות שנעשו על ידי גדולים, המבוססות על פי נורמות חברתיות ולא על מקור תורני כלשהו. כל המושג של "מנהג" הוא נורמה חברתית. אינני יודע מה הבעיה ברעיון הזה.
 


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2414
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 335 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם מותר לנסוע באוטובוס?

שליחה על ידי מאן דהו » 23 מאי 2019, 01:05

אשיב לך בפרטי


פרלמן משה
משתמש ותיק
הודעות: 660
הצטרף: 26 יוני 2017, 14:29
נתן תודה: 194 פעמים
קיבל תודה: 111 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם מותר לנסוע באוטובוס?

שליחה על ידי פרלמן משה » 23 מאי 2019, 01:06

מאן דהו כתב:
22 מאי 2019, 22:20
פרלמן משה כתב:
20 מאי 2019, 22:36
נושא למחשבה כתב:
20 מאי 2019, 22:17
 
נגיעת בגדים יש בה איסור?
עיין שבת יג
מה ענין אשתו נדה להכא
 


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1784
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 168 פעמים
קיבל תודה: 591 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם מותר לנסוע באוטובוס?

שליחה על ידי מבקש אמת » 23 מאי 2019, 01:18

בן של רב כתב:
23 מאי 2019, 00:45
@מבקש אמת
גם אם יש לך ולרבים כמותך חלום להפוך אנשים לחכמים ונבונים ויודעים - עדיין כדאי להביא בחשבון את הטעויות המרובות שנוצרות בדרך.

זה קורה כמעט בכל נושא ציבורי שכל מי שמנסה לפתוח מוסכמות ומורכבויות
מגלה מהר מאוד לצערו שיצא הרבה חילול השם ונזקים - כתוצאה מהבנה מסולפת בדבריו.

ומהפרט אל הכלל [לא קשור לאשכול זה]:
"אינטליגנציה" - כוללת גם זהירות מטעויות השומעים בכוונת המשמיע.
זה לא פחות חשוב אינטלקטואלית - "ויחכם מכל האדם אפילו מן..."
מקבל את הדברים. אני כנראה צריך להשלים עם המציאות בה הרבה מהציבור יותר מצומצם ממה שחשבתי.
 


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1784
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 168 פעמים
קיבל תודה: 591 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם מותר לנסוע באוטובוס?

שליחה על ידי מבקש אמת » 23 מאי 2019, 01:33

למען הסר לעז מחלק מהקוראים שמבינים את דבריי שלא כהוגן, אבאר לאן אני חותר בהודעות "אנרכיסטיות" מעין אלו שכתבתי קודם.

כמה וכמה פעמים נתקלתי ביחס מזלזל של אנשים מחוגים מסויימים כלפי אנשים שבאים ממקומות וחוגים אחרים, היות ונוהגים בהנהגות שבחוג או מקום שלהם מקובלים כהנהגות לא ראויות (אין המדובר על מנהגים של הקהילה אליה אני משתייך, אלא באופן כללי). יחס זה מקבל משנה תוקף בשל העובדה שמנהג חוגם ומקומם אכן נקבע על פי גדולים.
הבעיה היא, שהמתבונן הישר והנבון יראה שיחס זה אין לו הצדקה, לא בגלל שהאנשים האחרים הם שוגגים או ברמה רוחנית פחותה, אלא פשוט בגלל שאצלם במקום או בקהילה נהוג אחרת, וכיון שכל קביעת הגדולים התבססה על נורמה מקומית, עליהם להבין שבמקום שהנורמה אחרת אין כל פסול בהנהגתם. דבר זה נכון בהרבה נושאים, ובפרט בנושאי צניעות שרובם נקבעים לפי מנהג המקום והנורמה החברתית. כמובן שגם במקרים בהם פסק הגדולים איננו מבוסס על נורמה חברתית אלא על מקור תורני ומסורת רבת שנים, עדיין צריך לזכור שישנם דעות רבות ושונות בין הת"ח והגדולים, וגם מסורות שונות בחוגים שונים, ואין כל ערובה שהאמת נמצאת דווקא אצל גדול כזה או אחר.
ההשקפה המתנשאת לפיה רק מה שנהוג במקומו ובחוגו של המתנשא הוא הנכון, ורק פסק רבניו הוא הצודק, ורק המוסכמות של חברתו הם הם האמת הבלעדית - היא השקפה שמרגיזה אותי מאד (ומהסרטון המפורסם נראה שגם את הגראי"ל - להבדיל ביני ובינו - זה מאד הרגיז), הן בגלל היוהרה שבה והן בגלל צמצום המוחין שבה.
אבקש שכל הקוראים יקחו את הדברים ביחס הנכון, ויבינו לאיזה כיוון הם חותרים.


ברל
משתמש ותיק
הודעות: 261
הצטרף: 07 מאי 2018, 06:10
נתן תודה: 13 פעמים
קיבל תודה: 59 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם מותר לנסוע באוטובוס?

שליחה על ידי ברל » 23 מאי 2019, 01:54

נושא למחשבה כתב:
20 מאי 2019, 22:13
Practic כתב:
20 מאי 2019, 21:44
אני חושב שיש לדון על משהו אחר, 
בלא מעט מהריכוזים החרדים אוחזים שנהיגה לאשה [עדיין...] אינה מדרכי הצניעות. ובאמת תמוה בעיני, וכי שאשתי תעלה לאוטובוס ויופיה יהיה חשוף לכל הנוכחים בו. וגם שלפעמים יבואו לידי נגיעה בטעות או שלא בטעות, וכן באוטובוס יש מקרים רבים של הטרדות.. לכן כל כך לא מתיישב על לבי קידוש המנהג שאשה לא תנהג.בפרט שעבודת האשה היא מן הדברים שמעמידים בית של תורה. (סיפור ששמעתי מאשתי שעובדת בעיר חרדית, ואחת הלקוחות שלה שם ספרה לה שכל יום היא נוסעת שעה וחצי באוטובוס כדי להגיע לעבודה, ואם היא תסע עם רכב לא יקבלו את בניה לת"ת..)
ידוע שיסוד הדברים מגיע מידיהם של פוסקי הדור, יש בזה תשובה בשבט הלוי שאסר את הנהיגה לנשים מטעמי גדרי איסור לא תלבש.
אני יודע שרבים מתווכחים בזה, בעיקר מחמת שינויי ותנאי החיים, ויש גם פוסק גדול שחלק על השבט הלוי בזה,
עכ"פ זו שאלה שמוכרעת רק בידי גדולי הפוסקים, ועל כל אחד לנהוג כפי הוראת רבותיו, יבין או לא יבין.
אך לגוף הטענה שלך כלפי הת"ת שלא מקבלים וכו', אני באמת לא מבין זאת, הרי מאחר ויש פוסקים שהתירו, מה שייכות של כופין על המצות בזה? 


היה מעשה שאחד שאני מכיר הלך לראיון באחד מהחיידרים הירושלמים ושאל אץ המנהל מה המעלה שלך על פני החיידר ההוא? וענה לו שאצלינו לא מקבלים ילדים שיש לאמא שלהם רשיון. 
למותר לציין שבחזור הבעל נהג ולא האישה😂


ייעוץ תורני
משתמש ותיק
הודעות: 309
הצטרף: 27 אפריל 2019, 23:40
נתן תודה: 146 פעמים
קיבל תודה: 69 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם מותר לנסוע באוטובוס?

שליחה על ידי ייעוץ תורני » 23 מאי 2019, 02:17

מבקש אמת כתב:
23 מאי 2019, 01:33
למען הסר לעז מחלק מהקוראים שמבינים את דבריי שלא כהוגן, אבאר לאן אני חותר בהודעות "אנרכיסטיות" מעין אלו שכתבתי קודם.

כמה וכמה פעמים נתקלתי ביחס מזלזל של אנשים מחוגים מסויימים כלפי אנשים שבאים ממקומות וחוגים אחרים, היות ונוהגים בהנהגות שבחוג או מקום שלהם מקובלים כהנהגות לא ראויות (אין המדובר על מנהגים של הקהילה אליה אני משתייך, אלא באופן כללי). יחס זה מקבל משנה תוקף בשל העובדה שמנהג חוגם ומקומם אכן נקבע על פי גדולים.
הבעיה היא, שהמתבונן הישר והנבון יראה שיחס זה אין לו הצדקה, לא בגלל שהאנשים האחרים הם שוגגים או ברמה רוחנית פחותה, אלא פשוט בגלל שאצלם במקום או בקהילה נהוג אחרת, וכיון שכל קביעת הגדולים התבססה על נורמה מקומית, עליהם להבין שבמקום שהנורמה אחרת אין כל פסול בהנהגתם. דבר זה נכון בהרבה נושאים, ובפרט בנושאי צניעות שרובם נקבעים לפי מנהג המקום והנורמה החברתית. כמובן שגם במקרים בהם פסק הגדולים איננו מבוסס על נורמה חברתית אלא על מקור תורני ומסורת רבת שנים, עדיין צריך לזכור שישנם דעות רבות ושונות בין הת"ח והגדולים, וגם מסורות שונות בחוגים שונים, ואין כל ערובה שהאמת נמצאת דווקא אצל גדול כזה או אחר.
ההשקפה המתנשאת לפיה רק מה שנהוג במקומו ובחוגו של המתנשא הוא הנכון, ורק פסק רבניו הוא הצודק, ורק המוסכמות של חברתו הם הם האמת הבלעדית - היא השקפה שמרגיזה אותי מאד (ומהסרטון המפורסם נראה שגם את הגראי"ל - להבדיל ביני ובינו - זה מאד הרגיז), הן בגלל היוהרה שבה והן בגלל צמצום המוחין שבה.
אבקש שכל הקוראים יקחו את הדברים ביחס הנכון, ויבינו לאיזה כיוון הם חותרים.
נכון בהחלט.
ומאידך, יש מציאות עובדתית שכאשר הנפש לא מצליחה לחלק חילוקים דקים היא מגיעה ע"י הבנה זו עצמה לקרירות בחומרת הנושא עצמו. 

דהיינו: אם הקיצוני/השמרן/המחמיר/החוג שלי
לא יראה את המודרני/החוצניק/החוג השני כחוטא וקריר ומרוחק וכו'
[באופן שבאמת יש לשני סיבות הלכתיות מוצדקות ומבוססות כגון שזו מחלוקת אמיתית בפוסקים וכו'] 
צפוי מאוד שבעקבות הידע והאינטליגנציה תקרה לו גם תופעה שלילית של ירידה בחשיבות הדבר שבו הוא מדקדק יותר - - - יחד עם התופעה החיובית של אהבת ישראל ומיעוט לה"ר ומניעת גאוה וכו'.
​​​​​
[כי הנפש איננה חכמה, תת ההכרה הוא טיפש והוא מעורה בכל ענין. 
​​​​וכפי שניתן להכיר את קצות דרכיו בפעילות המוח בחלומות בלילה] 

זה כעין מש"כ הרב וולבה בעלי שור (ח"ב ב'ועדים' - סבלנות)  שצריך להיות למדן היודע לחלק בין ענינים דקים ולהצליח גם להיות סבלן כלפי חוטא וגם לא להתקרר ביר"ש. 
ולכן מי שלא למדן (ואולי בתת מודע - לכל אחד יש משהו מזה כנ"ל)
יתכן שההכרעה תהיה שעדיף שיחשוב שזה אסור בלי שום צד שני. 

וזה כנראה שורש הסתירות בש"ס ובפוסקים - שלפעמים כתוב שיש ענין להחמיר ולפעמים אדרבה זה מיחזי כיוהרא,
כי באמת יכול להיות נזק עקיף גם מהחומרא וגם מהקולא! 
וכיון שההכרעה קשה ולא חתוכה - ממילא בכל מקרה לגופו. 
 


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1784
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 168 פעמים
קיבל תודה: 591 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם מותר לנסוע באוטובוס?

שליחה על ידי מבקש אמת » 23 מאי 2019, 02:34

ברל כתב:
23 מאי 2019, 01:54
נושא למחשבה כתב:
20 מאי 2019, 22:13
Practic כתב:
20 מאי 2019, 21:44
אני חושב שיש לדון על משהו אחר, 
בלא מעט מהריכוזים החרדים אוחזים שנהיגה לאשה [עדיין...] אינה מדרכי הצניעות. ובאמת תמוה בעיני, וכי שאשתי תעלה לאוטובוס ויופיה יהיה חשוף לכל הנוכחים בו. וגם שלפעמים יבואו לידי נגיעה בטעות או שלא בטעות, וכן באוטובוס יש מקרים רבים של הטרדות.. לכן כל כך לא מתיישב על לבי קידוש המנהג שאשה לא תנהג.בפרט שעבודת האשה היא מן הדברים שמעמידים בית של תורה. (סיפור ששמעתי מאשתי שעובדת בעיר חרדית, ואחת הלקוחות שלה שם ספרה לה שכל יום היא נוסעת שעה וחצי באוטובוס כדי להגיע לעבודה, ואם היא תסע עם רכב לא יקבלו את בניה לת"ת..)
ידוע שיסוד הדברים מגיע מידיהם של פוסקי הדור, יש בזה תשובה בשבט הלוי שאסר את הנהיגה לנשים מטעמי גדרי איסור לא תלבש.
אני יודע שרבים מתווכחים בזה, בעיקר מחמת שינויי ותנאי החיים, ויש גם פוסק גדול שחלק על השבט הלוי בזה,
עכ"פ זו שאלה שמוכרעת רק בידי גדולי הפוסקים, ועל כל אחד לנהוג כפי הוראת רבותיו, יבין או לא יבין.
אך לגוף הטענה שלך כלפי הת"ת שלא מקבלים וכו', אני באמת לא מבין זאת, הרי מאחר ויש פוסקים שהתירו, מה שייכות של כופין על המצות בזה? 

היה מעשה שאחד שאני מכיר הלך לראיון באחד מהחיידרים הירושלמים ושאל אץ המנהל מה המעלה שלך על פני החיידר ההוא? וענה לו שאצלינו לא מקבלים ילדים שיש לאמא שלהם רשיון. 
למותר לציין שבחזור הבעל נהג ולא האישה😂

אני חושב שהבעיה כאן היא לא עצם העובדה שלא מקבלים ילדים שלאמא יש רשיון. זכותו של מנהל החיידר לייעד את החיידר לסוג ציבור שמתנגד לנהיגת נשים*. הבעיה כאן היא שחושב שמנהג כזה, גם אם הוא צודק ונכון, הופך אותם לציבור נעלה ומרומם יותר מאחרים.



*אפשר לדון מצד הענין של ממון ציבורי, אבל איני מתייחס לזה, ואצא בהנחה שמדובר במוסד פרטי.


בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1494
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 673 פעמים
קיבל תודה: 321 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם מותר לנסוע באוטובוס?

שליחה על ידי בן של רב » 23 מאי 2019, 02:41

לקראת שבועות...
יש לי שאיפה עמוקה להקים קהילה חזקה שבה רק החומש יהיה רלוונטי למדידת חשיבויות ומעמדות.
ואחרי כמה שנות עמל ויגיעה נפתח 'קיבוץ' שבו יתקבלו גם אלו שיקיימו דינא דגמ' דרבנן בשלמות.
בגלגול הבא נפתח גם מושב זקנים לאלו שזכו והתקדמו אל האוורסט של ניואנסים כאלו שהזכרתם כי באמת באמת לא נשאר להם לא דאורייתא ולא דרבנן ולא תקנות הגאונים וכו' וכו' [שהם פספסו או לא ביררו או סתם שכחו]

מי לה' אלי!


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1784
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 168 פעמים
קיבל תודה: 591 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם מותר לנסוע באוטובוס?

שליחה על ידי מבקש אמת » 23 מאי 2019, 02:43

ייעוץ תורני כתב:
23 מאי 2019, 02:17
מבקש אמת כתב:
23 מאי 2019, 01:33
למען הסר לעז מחלק מהקוראים שמבינים את דבריי שלא כהוגן, אבאר לאן אני חותר בהודעות "אנרכיסטיות" מעין אלו שכתבתי קודם.

כמה וכמה פעמים נתקלתי ביחס מזלזל של אנשים מחוגים מסויימים כלפי אנשים שבאים ממקומות וחוגים אחרים, היות ונוהגים בהנהגות שבחוג או מקום שלהם מקובלים כהנהגות לא ראויות (אין המדובר על מנהגים של הקהילה אליה אני משתייך, אלא באופן כללי). יחס זה מקבל משנה תוקף בשל העובדה שמנהג חוגם ומקומם אכן נקבע על פי גדולים.
הבעיה היא, שהמתבונן הישר והנבון יראה שיחס זה אין לו הצדקה, לא בגלל שהאנשים האחרים הם שוגגים או ברמה רוחנית פחותה, אלא פשוט בגלל שאצלם במקום או בקהילה נהוג אחרת, וכיון שכל קביעת הגדולים התבססה על נורמה מקומית, עליהם להבין שבמקום שהנורמה אחרת אין כל פסול בהנהגתם. דבר זה נכון בהרבה נושאים, ובפרט בנושאי צניעות שרובם נקבעים לפי מנהג המקום והנורמה החברתית. כמובן שגם במקרים בהם פסק הגדולים איננו מבוסס על נורמה חברתית אלא על מקור תורני ומסורת רבת שנים, עדיין צריך לזכור שישנם דעות רבות ושונות בין הת"ח והגדולים, וגם מסורות שונות בחוגים שונים, ואין כל ערובה שהאמת נמצאת דווקא אצל גדול כזה או אחר.
ההשקפה המתנשאת לפיה רק מה שנהוג במקומו ובחוגו של המתנשא הוא הנכון, ורק פסק רבניו הוא הצודק, ורק המוסכמות של חברתו הם הם האמת הבלעדית - היא השקפה שמרגיזה אותי מאד (ומהסרטון המפורסם נראה שגם את הגראי"ל - להבדיל ביני ובינו - זה מאד הרגיז), הן בגלל היוהרה שבה והן בגלל צמצום המוחין שבה.
אבקש שכל הקוראים יקחו את הדברים ביחס הנכון, ויבינו לאיזה כיוון הם חותרים.
נכון בהחלט.
ומאידך, יש מציאות עובדתית שכאשר הנפש לא מצליחה לחלק חילוקים דקים היא מגיעה ע"י הבנה זו עצמה לקרירות בחומרת הנושא עצמו. 

דהיינו: אם הקיצוני/השמרן/המחמיר/החוג שלי
לא יראה את המודרני/החוצניק/החוג השני כחוטא וקריר ומרוחק וכו'
[באופן שבאמת יש לשני סיבות הלכתיות מוצדקות ומבוססות כגון שזו מחלוקת אמיתית בפוסקים וכו'] 
צפוי מאוד שבעקבות הידע והאינטליגנציה תקרה לו גם תופעה שלילית של ירידה בחשיבות הדבר שבו הוא מדקדק יותר - - - יחד עם התופעה החיובית של אהבת ישראל ומיעוט לה"ר ומניעת גאוה וכו'.
​​​​​
[כי הנפש איננה חכמה, תת ההכרה הוא טיפש והוא מעורה בכל ענין. 
​​​​וכפי שניתן להכיר את קצות דרכיו בפעילות המוח בחלומות בלילה] 

זה כעין מש"כ הרב וולבה בעלי שור (ח"ב ב'ועדים' - סבלנות)  שצריך להיות למדן היודע לחלק בין ענינים דקים ולהצליח גם להיות סבלן כלפי חוטא וגם לא להתקרר ביר"ש. 
ולכן מי שלא למדן (ואולי בתת מודע - לכל אחד יש משהו מזה כנ"ל)
יתכן שההכרעה תהיה שעדיף שיחשוב שזה אסור בלי שום צד שני. 

וזה כנראה שורש הסתירות בש"ס ובפוסקים - שלפעמים כתוב שיש ענין להחמיר ולפעמים אדרבה זה מיחזי כיוהרא,
כי באמת יכול להיות נזק עקיף גם מהחומרא וגם מהקולא! 
וכיון שההכרעה קשה ולא חתוכה - ממילא בכל מקרה לגופו. 
המציאות שהינך מציג היא נכונה בהחלט. אך מסקנתך מתבססת על שתי תובנות:

א. כשיש התנגשות בין הערך של החמרה הלכתית או הנהגה טובה לבין הערך של כבוד הזולת ואי התנשאות, הערך הראשון גובר.
ב. כשיש התנגשות בין הערך של החמרה הלכתית או הנהגה טובה לבין הערך של להיות חכם ולהכיר באמת*, הערך הראשון גובר.

במילים אחרות, ובוטות יותר: עדיף להיות גאוותן, מזלזל בזולת, טיפש ומתעלם מן האמת - כשזה מאפשר להיות מחמיר ונוהג בהנהגת חסידות, מאשר להיות עניו, מכבד את הזולת, חכם ואמיתי - כשזה גורם לו להיות מיקל ומסתפק בעיקר הדין. כמובן שהכי טוב כשאפשר לקיים שניהם, אבל כשצריך לבחור בין השניים - זו תהיה הבחירה.

משום מה קשה לי לקבל את המסקנא הלזו.




*שהרי האמת היא שהנהגת השני גם מבוססת ומוסמכת, ואיננה אסורה.


טעם ודעת
משתמש ותיק
הודעות: 232
הצטרף: 03 אפריל 2019, 15:29
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 57 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם מותר לנסוע באוטובוס?

שליחה על ידי טעם ודעת » 26 מאי 2019, 00:09

יש דברים, שאם כך זה הנוהג וכך זה המקובל, אזי זה הרבה יותר מ-'פוק חזי עמא עמא דבר', ואם כך הונהג בקהילות החרדים כאן בארץ הקודש, אזי גם אם להבנתי הדלה לא מובן לי מדוע לאסור נהיגה בנשים, לא תשתנה מפני כך הגדר שגדרו ראשונים.


שניאור
משתמש ותיק
הודעות: 463
הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
נתן תודה: 200 פעמים
קיבל תודה: 99 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם מותר לנסוע באוטובוס?

שליחה על ידי שניאור » 13 יוני 2019, 09:38

שירת הלווים כתב:
20 מאי 2019, 20:26
דרכא אחרינא נחשב רק מה שבטווח ההגיוני כגון להאריך דרכו אבל ברור שלא צריך לנסוע לבני ברק דרך מטולה למשל כנ"ל אוטובוס
גם זה לא מדוייק, הרבה פוסקים כתבו בפשיטות שאיכא דרכא אחרינא הוא רק כשלא מאריך את הדרך (משמעותית)


שניאור
משתמש ותיק
הודעות: 463
הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
נתן תודה: 200 פעמים
קיבל תודה: 99 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם מותר לנסוע באוטובוס?

שליחה על ידי שניאור » 13 יוני 2019, 09:46

ראשון לציון כתב:
21 מאי 2019, 09:40
שאל אביך ויגדך זקניך ויאמרו לך. בפולין, במרוקו ובליטא לא גרו יהודים חרדים בתוך מקומות סגורים ושמורים, ולכל יהודי צדיק היתה איזה שכנה גויה פרוצה, ולא עלה על דעתו שהוא צריך לעבור דירה לירח בשביל זה.
ראשון לציון כתב:
21 מאי 2019, 09:40
צריך
פשוט לא נכון, אני לא יודע אם יש היום את מי לשאול אבל אני שמעתי בעצמי מכמה שכבר לא חיים היום שהם זוכרים שלפני תשעים שנה כולם הלכו בצניעות פחות או יותר גם הגויים חוץ מאזורים מפורסמים כמו פריז או ניו יורק וכד'


שניאור
משתמש ותיק
הודעות: 463
הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
נתן תודה: 200 פעמים
קיבל תודה: 99 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם מותר לנסוע באוטובוס?

שליחה על ידי שניאור » 13 יוני 2019, 09:52

בן של רב כתב:
23 מאי 2019, 02:41
לקראת שבועות...
יש לי שאיפה עמוקה להקים קהילה חזקה שבה רק החומש יהיה רלוונטי למדידת חשיבויות ומעמדות.
ואחרי כמה שנות עמל ויגיעה נפתח 'קיבוץ' שבו יתקבלו גם אלו שיקיימו דינא דגמ' דרבנן בשלמות.
בגלגול הבא נפתח גם מושב זקנים לאלו שזכו והתקדמו אל האוורסט של ניואנסים כאלו שהזכרתם כי באמת באמת לא נשאר להם לא דאורייתא ולא דרבנן ולא תקנות הגאונים וכו' וכו' [שהם פספסו או לא ביררו או סתם שכחו]

מי לה' אלי!
אני מצטרף ראשון

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח