שמירה על שעות שינה כראוי

בן של רב

משתמש ותיק
רקע: אני הקטן נוהג לאחרונה להשתתף בדיוני הפורום בשעות לא שעות, ובעקבות כך אני ישן הרבה פחות שעות מהרגלי מקדמת דנא
וב"ה זה מוסיף לי גם חכמה ותבונה וגם נחת רוח לאחר מגוון עיסוקים מתישים במשך היום.
ללמוד זה לא מפריע לי כלל כי בלא"ה אני לוקח ריטלין שמסלק ממני כל שמץ עייפות במשך היום.

שאלתי ובקשתי:
1. מה הפשט בגדולי ישראל שעשו זאת. 
2. מי מהם לא עשה כך. 
3. למי התכוין הרמב"ם שיש לישן 8 שעות "אז ישנתי אז ינוח לי". גם למי שלומד ועוסק במצוות בעירנותו?
4. עד איזה גיל זה משמעותי וכמה מבחינה רפואית אמורים לישן בכל גיל?
5. מה התוצאות העתידיות של חוסר שינה בקביעות? 
6. האם יש בזה שאלה הלכתית של ונשמרתם? 

בתודה מראש ובברכת וקווי ה'... לא ייעפו ולא ייגעו. 
 

עניין

משתמש רגיל
בנוגע להיבט הרפואי אתה יכול להסתכל בהמכלול/ויקיפדיה כמובן לא בתור אמת אבסלוטית אלא בתור התחלה וכמ"מ,
בנוגע ליחס התורני אפשר להביא כל מיני מ"מ אבל זה אתה גם יכול לעשות ע"י חיפוש באוצר החכמה ואני מתאר לעצמי
שלא זאת כוונתך אלא למ"מ שמבארים אחרי הכל מה למעשה.

נ.ב. זה נכון גם לגבי ההיבט הרפואי שאחד יביא מה שרופא פלוני אמר והשני יביא מה שרופא אלמוני אמר, ומה יצא מזה
 

הנופל

משתמש ותיק
בישבת תפרח מספרים על הרב פילץ שנהג כך בצעירותו
ובעקבות כך כיום אינו יכול לישון ברציפות
מי שמכירו יודע שהוא עייף כל היום
וכל הזמן לימודו במסירות נפש מתוך עייפות עצומה
 
בן של רב אמר:
רקע: אני הקטן נוהג לאחרונה להשתתף בדיוני הפורום בשעות לא שעות, ובעקבות כך אני ישן הרבה פחות שעות מהרגלי מקדמת דנא
וב"ה זה מוסיף לי גם חכמה ותבונה וגם נחת רוח לאחר מגוון עיסוקים מתישים במשך היום.
ללמוד זה לא מפריע לי כלל כי בלא"ה אני לוקח ריטלין שמסלק ממני כל שמץ עייפות במשך היום.

שאלתי ובקשתי:
1. מה הפשט בגדולי ישראל שעשו זאת. 
2. מי מהם לא עשה כך. 
3. למי התכוין הרמב"ם שיש לישן 8 שעות "אז ישנתי אז ינוח לי". גם למי שלומד ועוסק במצוות בעירנותו?
4. עד איזה גיל זה משמעותי וכמה מבחינה רפואית אמורים לישן בכל גיל?
5. מה התוצאות העתידיות של חוסר שינה בקביעות? 
6. האם יש בזה שאלה הלכתית של ונשמרתם? 

בתודה מראש ובברכת וקווי ה'... לא ייעפו ולא ייגעו. 
תלמד על פעולת הרטלין למשל כאן ותראה שהוא לא מוסיף לך כח חדש מבחוץ אלא משתמש בכח הפנימי שלך באופן מרוכז במקום שכח זה ישמש אותך למשך שנים מעט מעט כל יום. אז זה ממש סכנה שפשוט יום אחד תיפול ח"ו והרטלין לא יעזור. אה"נ אדם שלא משתמש ברטלין בצורה מוגזמת אלא יושן מספיק ולומד במידה כמו אדם רגיל שלא נוטל רטלין אז ניחא, אבל מה שאתה עושה זה ממש סכנה.
וראה כאן
בריטלין, בדומה לקפה ומשככי כאבים, בעת שימוש מוגבר המוח מפתח סבילות והצורך להגביר מינון עולה, אשר בתורו מעלה את השכיחות של תופעות הלוואי, וחוזר חלילה. כך נוצר מעגל אין-סופי של שימוש לרעה.

מכורים לריטלין נוהגים לפתח חרדה, תחושת אי שקט, נדודי שינה, בחילות וטיקים. במקרים קיצונים סובלים מהתקפים פסיכוטיים ותחושת רדיפה.
וראה עוד כאן
 

חלק א׳ ממעל

משתמש ותיק
כמדו׳ שגדו"י הקה"י והרב שך לא אחזו מלהחסיר שינה (אף שהם כן נהגו כך, אבל ע"ז ראוי לפתוח אשכול נפרד)
 

דורדיא

משתמש ותיק
חלק א׳ ממעל אמר:
כמדו׳ שגדו"י הקה"י והרב שך לא אחזו מלהחסיר שינה (אף שהם כן נהגו כך, אבל ע"ז ראוי לפתוח אשכול נפרד)

ברור שזאת הוראה לכלל לישון 6-8 שעות.
ברור שהרב שך לא היה יוצא הרב שך מלישון 6-8 שעות ביום..
ברור שכ"א צריך לעשות לעצמו הוראת חכם או להכיר את עצמו..
ברור שריטלין, אקסל, קפה ודומיו הם לא מקורות אנרגייה אמיתיים..
 

חלק א׳ ממעל

משתמש ותיק
אני לא בטוח שאתה צודק, הרי מרן הקה"י הי׳ מסביר במתק שפתיו לנערי בר מצוה על 8 שעות שינה 2 לתפלה 2 לצרכי הגוף והשאר לתורה וכמדו׳ שאף נדפס באגרות
אמנם זה לא סותר שמותר לשכוח מדי פעם לישון בגלל הלימוד
 

ראשון לציון

משתמש ותיק
אני מכיר אישית מישהו שעשה חכמות בענין זה בצעירותו וכעת סובל נוראות. ה' יעזור.
 

חלק א׳ ממעל

משתמש ותיק
שמעתי מא׳ מרה"י שכשבחורים בני 18 באים להתלונן שקשה להם להתרכז זה בגלל שבילדותם זלזלו בשעות שינה
 

בן של רב

משתמש ותיק
פותח הנושא
הנופל אמר:
בישבת תפרח מספרים על הרב פילץ שנהג כך בצעירותו
ובעקבות כך כיום אינו יכול לישון ברציפות
מי שמכירו יודע שהוא עייף כל היום
וכל הזמן לימודו במסירות נפש מתוך עייפות עצומה




אני לא צעיר ובצעירותי ישנתי מספיק ודוקא הייתי די עייף בלי הריטאלין. 

[וידוע שכל מי שלא מצא עדיין את ההצלחה >המוחשית >והממשית בלימודו מרגיש עייף גם כשישן...
אבל רק עד שיום אחד יחוש הצלחה אם ע"י סיפוק משטעלע או ספר שבדרך או דומה לזה כל הישג מורגש ב'נקיטת חפץ'] . 

שאלתי: באיזה גיל זה כבר לא חשוב לישן כל כך הרבה? 
 
 

בן של רב

משתמש ותיק
פותח הנושא
עניין אמר:
בנוגע להיבט הרפואי אתה יכול להסתכל בהמכלול/ויקיפדיה כמובן לא בתור אמת אבסלוטית אלא בתור התחלה וכמ"מ,
בנוגע ליחס התורני אפשר להביא כל מיני מ"מ אבל זה אתה גם יכול לעשות ע"י חיפוש באוצר החכמה ואני מתאר לעצמי
שלא זאת כוונתך אלא למ"מ שמבארים אחרי הכל מה למעשה.

נ.ב. זה נכון גם לגבי ההיבט הרפואי שאחד יביא מה שרופא פלוני אמר והשני יביא מה שרופא אלמוני אמר, ומה יצא מזה
אין לי דפדפן ב"ה. 
אם לא קשה לך - אשמח אם תעלה קצת.
את מה שיותר עיקרי שם לענייננו. 
 
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
בן של רב אמר:
רקע: אני הקטן נוהג לאחרונה להשתתף בדיוני הפורום בשעות לא שעות, ובעקבות כך אני ישן הרבה פחות שעות מהרגלי מקדמת דנא
וב"ה זה מוסיף לי גם חכמה ותבונה וגם נחת רוח לאחר מגוון עיסוקים מתישים במשך היום.
ללמוד זה לא מפריע לי כלל כי בלא"ה אני לוקח ריטלין שמסלק ממני כל שמץ עייפות במשך היום.

שאלתי ובקשתי:
1. מה הפשט בגדולי ישראל שעשו זאת. 
2. מי מהם לא עשה כך. 
3. למי התכוין הרמב"ם שיש לישן 8 שעות "אז ישנתי אז ינוח לי". גם למי שלומד ועוסק במצוות בעירנותו?
4. עד איזה גיל זה משמעותי וכמה מבחינה רפואית אמורים לישן בכל גיל?
5. מה התוצאות העתידיות של חוסר שינה בקביעות? 
6. האם יש בזה שאלה הלכתית של ונשמרתם? 

בתודה מראש ובברכת וקווי ה'... לא ייעפו ולא ייגעו. 

עוד ועוד מחקרים מגלים שחוסר שינה גורם נזק נורא לגוף האדם, בעיקר לטווח הארוך. זה מגביר את הסיכויים ללקות בשורה של מחלות, מבעיות לב ושבץ מוחי ועד החלשת המערכת החיסונית באופן כללי ולקיצור ימים ל"ע. 

קוראי אנגלית יכולים לראות בהרחבה את דעת הרופאים באתרים הרפואיים הנחשבים ביותר - אתר בית הספר לרפואה של אוניברסיטת הרווארד (http://healthysleep.med.harvard.edu/need-sleep/whats-in-it-for-you/health, האתר של המרכז הרפואי הגדול בעולם מאיו קליניק, https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/insomnia/expert-answers/lack-of-sleep/faq-20057757 ואתר CDC למידע רפואי נחוץ https://www.cdc.gov/features/sleep-heart-health/index.html

כל הרופאים ממליצים לאדם בוגר ממוצע בין 7-8 שעות שינה לבריאות טובה.

ואעתיק לשון הט"ז באה"ע סי' כה:

ודכוותיה מצינו שכתב הרמב"ם על פסוק בכל דרכיך דעיהו דהיינו מי שאוכל ושותה ומעדן נפשו כדי שיהיה ברי וחזק לעבודת השי"ת יש לו שכר כמו שמתענה ודברים אלו אסמכת' אקר' שוא לכם משכימי קום כולי דהיינו שיש ת"ח מנדרין שינה מעיניהם ועוסקים בתורה הרבה ויש ת"ח שישינים הרבה כדי שיהיה להם כח החזק וזריזות לב לעסוק בתורה ובאמת יכול ללמוד בשעה א' מה שזה מצטער ועוסק בשני שעות ובודאי שניהם יש לכם שכר בשוה ע"כ אמר שוא לכם דהיינו בחנם לכם שאתם מצטערים ומשכימים בבוקר ומאחרי שבת בליל' וממעטים שנתם זה בחנם כי כן יתן ה' לידידו שינה דהיינו מי שישן הרבה כדי שיחזק מוחו בתורה נותן לו הקב"ה חלקו בתורה כמו אותו שממעט בשינה ומצטער עצמו כי הכל הולך אחר המחשבה

לגבי השאלה של ונשמרתם, היה מקום לומר שאין בזה חשש משום שהעולם לא נזהר בזה ושומר פתאים ה', אך כמדומה שבקובץ שעורים כתב שזה שייך רק במקום של סכנה רחוקה אבל אם יש חשש סכנה רציני לא נאמר כלל זה. אמנם מסתבר שאם נוהג כדרך רוב העולם אין בזה איסור, כמו שמי שאוכל מאכלים תעשייתים עם סוכר וחומרים משמרים וכו' שאינם בריאים מסתבר שאינו עובר בזה איסור. אך אם ישן פחות ממה שדרך העולם לישן ואין גופו מתאים לזה מסתבר שעובר על ונשמרתם.

 
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
ראיתי בעבר חוברת מקיפה על נושא השינה
מקורות מקדמונים וידע רפואי

מישהו מכיר?
 

מאן דהו

משתמש ותיק
בן של רב אמר:
רקע: אני הקטן נוהג לאחרונה להשתתף בדיוני הפורום בשעות לא שעות, ובעקבות כך אני ישן הרבה פחות שעות מהרגלי מקדמת דנא
וב"ה זה מוסיף לי גם חכמה ותבונה וגם נחת רוח לאחר מגוון עיסוקים מתישים במשך היום.
ללמוד זה לא מפריע לי כלל כי בלא"ה אני לוקח ריטלין שמסלק ממני כל שמץ עייפות במשך היום.

שאלתי ובקשתי:
1. מה הפשט בגדולי ישראל שעשו זאת. 
2. מי מהם לא עשה כך. 
3. למי התכוין הרמב"ם שיש לישן 8 שעות "אז ישנתי אז ינוח לי". גם למי שלומד ועוסק במצוות בעירנותו?
4. עד איזה גיל זה משמעותי וכמה מבחינה רפואית אמורים לישן בכל גיל?
5. מה התוצאות העתידיות של חוסר שינה בקביעות? 
6. האם יש בזה שאלה הלכתית של ונשמרתם? 

בתודה מראש ובברכת וקווי ה'... לא ייעפו ולא ייגעו. 
1. גמרא בסנהדרין ע"א: "יין ושינה לרשעים הנאה להן והנאה לעולם, ולצדיקים רע להן ורע לעולם". ופירש שם רש"י "רע להם שאין עוסקים בתורה, ורע לעולם, שהתורה שהן עוסקין בה מגינה על הדור, וכשהן מתבטלין פורענות באה לעולם עכ"ל.
לקוח ממה שמצאתי בפורום https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=24&t=2593
 

מאן דהו

משתמש ותיק
בן של רב אמר:
רקע: אני הקטן נוהג לאחרונה להשתתף בדיוני הפורום בשעות לא שעות, ובעקבות כך אני ישן הרבה פחות שעות מהרגלי מקדמת דנא
וב"ה זה מוסיף לי גם חכמה ותבונה וגם נחת רוח לאחר מגוון עיסוקים מתישים במשך היום.
ללמוד זה לא מפריע לי כלל כי בלא"ה אני לוקח ריטלין שמסלק ממני כל שמץ עייפות במשך היום.

שאלתי ובקשתי:
1. מה הפשט בגדולי ישראל שעשו זאת. 
2. מי מהם לא עשה כך. 
3. למי התכוין הרמב"ם שיש לישן 8 שעות "אז ישנתי אז ינוח לי". גם למי שלומד ועוסק במצוות בעירנותו?
4. עד איזה גיל זה משמעותי וכמה מבחינה רפואית אמורים לישן בכל גיל?
5. מה התוצאות העתידיות של חוסר שינה בקביעות? 
6. האם יש בזה שאלה הלכתית של ונשמרתם? 

בתודה מראש ובברכת וקווי ה'... לא ייעפו ולא ייגעו. 
2. חוני המעגל!
חז"ל מספרים שחוני ישן שבעים שנה ושהתעורר לעולם, ומכאן השאלה האם מדובר על שינה או שמא נפטר וקם?
לקוח ממה שמצאתי בפורום https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=7&t=4483&p=52410&hilit=שינה#p52405
 

מאן דהו

משתמש ותיק
ידוע על רבי חיים קניבסקי שאוכל שותה וישן כפי שצריך. גם על רבי ניסים קרליץ ידוע שהיה עושה הליכות ויושן בשעה מוקדמת וכאלה תמצא עוד רבים
 

חלק א׳ ממעל

משתמש ותיק
הגריש"א הי׳ ישן קצת אבל העיד שמעולם לא עבר עליו לילה בלי שינה (חוץ ממוצאי יו"כ האחרון לחייו ואכ"מ)
 

עניין

משתמש רגיל
לשון הפלא יועץ:

אבל לא יגרה אדם את עצמו בשינה ואף אם חבלי שנה נופלים עליו ידחוק עצמו ויעמוד ויפיג על הרצפה וירחוץ פניו עד אשר ירגיל עצמו במיעוט שינה כי ההרגל נעשה טבע וכו'

עיין בכל דבריו שם ערך שינה.

נ.ב. בענין הדרך למיעוט שנה מובן שיש חילוק בין להרגיל את הגוף לבין להכריחו.
 

טעם ודעת

משתמש ותיק
ידוע שמרן השפת אמת זיעא היה ממעט בשני דברים, האחד באכילה והשני בשינה, ובסוף ימיו התבטא שעל מיעוט השינה אינו מתחרט אולם על מיעוט האכילה כן, הוא הרגיש שזה הפריע לו.
 

מאן דהו

משתמש ותיק
טעם ודעת אמר:
ידוע שמרן השפת אמת זיעא היה ממעט בשני דברים, האחד באכילה והשני בשינה, ובסוף ימיו התבטא שעל מיעוט השינה אינו מתחרט אולם על מיעוט האכילה כן, הוא הרגיש שזה הפריע לו.

לא עבר על תוהה על הראשונות?
מיעוט אכילה יש לזה מקור בתורה. קדושים תהיו. נבל ברשות התורה
 

עניין

משתמש רגיל
מתפלא על שאלתך, אולי צריך להפסיק בכלל לאכול?! אלא מאי מה שצריך צריך, והשפ"א הרגיש אח"כ שמיעט יותר מידי.
 

יהושע

משתמש ותיק
בספר של הרב אסחייק מביא מאיזה גדול שאמר שמתחרט על מה שבצעירותו מיעט בשינה.

אין לדמות לדורות הקודמים, שבימינו כל הסביבה מלא בזיהום במים ובמזון ובאוויר, והניקוי וריפוי הגוף העיקרי קורה בשינה, אז הסכנה במיעוט שינה הוא גדול פי כמה מדורות הקודמים.
 

מאן דהו

משתמש ותיק
עניין אמר:
מתפלא על שאלתך, אולי צריך להפסיק בכלל לאכול?! אלא מאי מה שצריך צריך, והשפ"א הרגיש אח"כ שמיעט יותר מידי.

אסביר כוונתי. בצעירותו כשהשפת אמת מיעט מאכילתו [וזכה במעלה של פרישות קדושה ממיעוט מאכלים] הוא לא ניזוק. והנזק בא בהמשך חייו - בזקנותו
ומכאן באה שאלתי האם בכגון זה עובר על תוהה על הראשונות
 

יוסף ה'

משתמש ותיק
עיין בספר "הגאון" ח"א עמוד 107 ואילך.

ובקצרה אומר, מובא שם על הגר"א שהתחרט על מה שהסתגף בצעירותו באוכל ושינה ושהיה מוכיח אחרים (ר' שאול קצנלנבויגען ואחיו) שלא לעשות כך.
 
חלק עליון תַחתִית