ונסתם ואין רודף אתכם

מולי

משתמש חדש
יש לעיין מדוע הקללה שעם ישראל ינוס בלא שום סיבה חוזרת ע"ע ג' פעמים, "ונסתם ואין רודף אתכם (כ"ו,יז), ונסו מנוסת חרב ואין רודף(פסוק ל"ו),  וכן וכשלו איש באחיו וכו' ורודף אין(פסוק ל"ז) 
ואולי יש בזה מידה כנגד מידה מיוחדת?
 

חלק א׳ ממעל

משתמש ותיק
אולי כי זה משמעותי מאד כי תחילת נפילה ניסה וסה גם מוריד את המורל כשמתברר שסתם ברחו
 

נדיב לב

משתמש ותיק
מולי אמר:
יש לעיין מדוע הקללה שעם ישראל ינוס בלא שום סיבה חוזרת ע"ע ג' פעמים, "ונסתם ואין רודף אתכם (כ"ו,יז), ונסו מנוסת חרב ואין רודף(פסוק ל"ו),  וכן וכשלו איש באחיו וכו' ורודף אין(פסוק ל"ז) 
ואולי יש בזה מידה כנגד מידה מיוחדת?

הקללות באים על חסרון האמונה שהתוצאה הוא אי קיום המצוות. ולברוח מכלום באין רודף הרי זה סוג של פרנויה. ומידה כנגד מידה על חסרון אמונה וכפירה בבורא שכביכול איננו שיברחו מדבר שאיננו
 

מולי

משתמש חדש
פותח הנושא
כך גם אני חשבתי, שהיות ועם ישראל בורחים מקיום המצוות ללא שום סיבה כך ירדפו אחריהם בלא שום סיבה.
ועד"ז יש גם לפרש לצד השני, מה דכתיב ורדפו מכם חמשה מאה ומאה מכם רבבה ירדופו, דע''י מה שמקיימים אם בחוקותי תלכו להיות עמלים בתורה לרדוף אחר תורה ומצות, זהו הסגולה להתגבר על האויבים שהם ינוסו, דכשם שהאדם רודף אחר המצוה להשיג עוד ועוד, כן יהי' לו הכח לרדוף אחר האויבים, והם ינוסו מלפניו, וכמו שהי' במלחמת אברהם אבינו את הארבעה מלכים, וכמו שמצאנו כמה פעמים שהאויבים ברחו ונסו בלי רודף.(שמעתי מא"מ)
 

בן ישיבה

משתמש ותיק
בדברי אליהו בי' בזה הגר"א מוילנא, ע"פ הפסוק והאלוקים יבקש את הנרדף ואמרו בגמ' אפילו צדיק רודף רשע,
ולאור זה בי' הגר"א דחלק מהקללה היא שלא יהיו נרדפים
 

בן ישיבה

משתמש ותיק
וממו"ר הגרמ"ד הלוי סולובייציק שמעתי לבאר בזה עוד,
דבאחד שנס מפני רודף הרי שיש גבול לניסתו, בשעה שהרודף יפסיק מרדיפתו אחריו הרי שהנס יוכל לנוח,
אך כשנס ללא שום רודף הרי שינוס ללא סוף, כי אין טעם להפסיק מנוסתו,
 
חלק עליון תַחתִית