שחיטת מי שמאמין שהתגלה המשיח

סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.

ראשון לציון

משתמש ותיק
כמו שכתבתי לעיל, המציאות היא שהזמן עושה את שלו.

תעשו חשבון בכנות כמה אנשים נמנעו מלאכול את הכשר הרב לנדא בתשמ"ט, כמה נמנעו בתשס"ט, וכמה בתשע"ט...

עם הזמן מתברר שזה לא בדיוק כמו שחשבו בהתחלה, וכמו בכל הסוגיות שהיו בעבר. בסרט הזה כבר היינו וזה ממש שידור חוזר.
 

ראשון לציון

משתמש ותיק
משום מה עושה רושם שגם טענת הכפירה היא יותר ענין של 'השקפה' מאשר 'הלכה'.

וכמדומה שפוסקי ההלכה המקובלים בדור האחרון - השבט הלוי, האגרות משה, ועוד - לא עשו מזה 'ענין' כלל, למרות שהיתה להם היכרות עם הנושא.
 

שמעיה

משתמש ותיק
שמעיה אמר:
חלק א׳ ממעל אמר:
לגבי ההסבר של @שמעיה כבר כתבתי לעיל שלענ"ד ע"ז כתב הרמב"ם ולא כח בגוף
ולגבי מש"כ @מבקש אמת לשונו בשנה הראשונה לנשיאותו היא הרבי הוא הא"ס שנתלבש בגוף אדם (את הלשון המדוייקת תראה הספר השיחות חלק א׳)



יש לך את הזכות ללמוד פשטים ברמב''ם, אך השאר נא זכות זו גם ליהודים אחרים הסבורים אחרת ממך.

https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?p=66484#p66484
לענ''ד לפי גישה זו, אין כל הכרח מהרמב''ם לסתור את שיטתם. וההגדרה מהי 'פשט פשוט' ומה לא - נתונה למחלוקת.
 

שמעיה

משתמש ותיק
איש ירושלים אמר:
שמעיה אמר:
איש ירושלים אמר:
לכן ה"הדחף והמניע לתרץ את התנהגות אותם אנשים, שלא כמו הנוצרים, כי הם מצהירים על מחויבותם לדברי הרמב''ם והשו''ע. ועל כרחינו שיש להם הסבר (שיתכן והוא מוטעה) איך אמונתם מתיישבת עם העקרונות המחייבים הללו" אינו במקומו לדעתי.

אני לא מעוניין לתרץ את הנוצרים, כי אני יהודי של הרמב''ם והשו''ע. והם לא. אם הם רוצים לתרץ - שיתרצו...
את ה.. אני מעוניין לתרץ, כי הם יהודים של הרמב''ם ושל השו''ע, כמוני.

הראיה היא להיפך שהרצון לתרץ  יהודים של הרמב"ם ושו"ע (נניח... ע"ע שינה בסוכה ועוד אבל נעזוב את זה בצד) לא מתיר לסלף את אמונת ישראל. גם הנוצרים בתחילתם היו "יהודים של הרמב"ם ושו"ע".

לא דברתי על היתרים. באתי ולמדתי פשט ברמב''ם, לא מוצא חן בעיניך? בסדר גמור, אל תנהג כשיטתי. אך קבל בהבנה את העובדה שיש אחרים שכן מוצא חן בעיניהם, והם קבלו את סמכות הרמב''ם והשו''ע ולא את סמכותך, ובשל כך פרשנותך אינה מחייבת אותם.
הנוצרים בתחילתם היו יהודים של התנ''ך, כי הרמב''ם והשו''ע עדיין לא נוסדו אז. הם כמובן לא היו יהודים של הסנהדרין שרדפה אותם. אכן, אני מניח שהנוצרים אז כהיום, חזרו וגבשו היתרים על פי המקראות, וזה אפילו לא מעניין אותי - כי קיבלתי עלי את סמכות הסנהדרין של אותו דור, ושל הדורות שלאחריהם. מה שאין כן בשאלת חב''ד, הואיל ולא קבלתי עלי את סמכותך, ולא את סמכות אחרים המפרשים את הרמב''ם בצורה שתציב את היהודים הללו בעמדה של אפיקורסים, אני כן מוכן לפתוח עיניים ולהבין שיש גישות נוספות ביהדות של הרמב''ם והשו''ע.
 
 

שמעיה

משתמש ותיק
איש ירושלים אמר:
בשרשי האמונה ויסודות הדת אין "גישות נוספות" ואין אלו ואלו דברי א"ח, יש אמת ויש שקר (או למצער טעות).

זו דעתך, ואני מכבד אותה מאוד. עם זאת, כל גדולי הדורות הקדמונים שדנו והתווכחו בשרשי האמונה ויסודות הדת - סבורים אחרת. זה כמובן לא שולל ממך את הזכות להחזיק בדעתך הלאה, אני אישית סבור כמותם.
 

איש ירושלים

משתמש רגיל
אם תדיק בדבריהם תראה שהם סבורים כמוני (או מדויק יותר למדתי את דברי מדבריהם), ומכיון שכך בשונה ממך אני מכבד מאד אותך אבל לא את דעתך. 
 

שמעיה

משתמש ותיק
איש ירושלים אמר:
אם תדיק בדבריהם תראה שהם סבורים כמוני (או מדויק יותר למדתי את דברי מדבריהם), ומכיון שכך בשונה ממך אני מכבד מאד אותך אבל לא את דעתך. 

לא הבנתי. להבנתך מחלוקת הרמב''ם והראב''ד בשאלת ההגשמה - לדוגמא בעלמא - מראה כי אין בסוגיות אלו אפשרות לגישות שונות?
 

חלק א׳ ממעל

משתמש ותיק
שמעיה אמר:
שמעיה אמר:
חלק א׳ ממעל אמר:
לגבי ההסבר של @שמעיה כבר כתבתי לעיל שלענ"ד ע"ז כתב הרמב"ם ולא כח בגוף
ולגבי מש"כ @מבקש אמת לשונו בשנה הראשונה לנשיאותו היא הרבי הוא הא"ס שנתלבש בגוף אדם (את הלשון המדוייקת תראה הספר השיחות חלק א׳)



יש לך את הזכות ללמוד פשטים ברמב''ם, אך השאר נא זכות זו גם ליהודים אחרים הסבורים אחרת ממך.

https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?p=66484#p66484
לענ''ד לפי גישה זו, אין כל הכרח מהרמב''ם לסתור את שיטתם. וההגדרה מהי 'פשט פשוט' ומה לא - נתונה למחלוקת.


כבר כתבתי את זה שם שזה לא מתרץ על מה שכתב הרמב"ם ולא כח בגוף
 
 

שמעיה

משתמש ותיק
חלק א׳ ממעל אמר:
שמעיה אמר:
שמעיה אמר:
יש לך את הזכות ללמוד פשטים ברמב''ם, אך השאר נא זכות זו גם ליהודים אחרים הסבורים אחרת ממך.

https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?p=66484#p66484
לענ''ד לפי גישה זו, אין כל הכרח מהרמב''ם לסתור את שיטתם. וההגדרה מהי 'פשט פשוט' ומה לא - נתונה למחלוקת.


כבר כתבתי את זה שם שזה לא מתרץ על מה שכתב הרמב"ם ולא כח בגוף
 

זה לשון התרגום מדברי הרמב''ם:
והיסוד השלישי, שלילת הגשמוּת ממנו. וזהו כי האחד הזה אינו גוף ולא כוח בגוף. ולא יַשִּׂיגוּהוּ מְאוֹרְעוֹת הגופים כמו התנועה והמשכן, לא מצד עצמוּת ולא במקרה. ולכן שללו ממנו החכמים זכרונם לברכה החיבור וְהַפֵּרוּד, ואמרו (חגיגה ט"ו ע"א): אין למעלה לא ישיבה ולא עמידה, לא עֹרֶף ולא עִפּוּי. כלומר: לא פֵרוּד והוא "עֹרֶף", ולא חיבור והוא "עִפּוּי" מלשון "וְעָפוּ בְכָתֵף פְּלִשְׁתִּים" (ישעיהו יא יד), כלומר: יִדְחֲפוּ אותם בכתף לְהִתְחַבְּרָם בהם.
אני לא רואה כאן כל סתירה. היישות האלוקית, אינו גוף, ולא כוח גופני.
אך כל זה לא סותר את יכולתו של הקב''ה לצמצם עצמו ולהתלבש בבריאה. וכן היא שיטת חלק מהמקובלים, שזה מה שהוא עשה, ואתה עצמך מהווה התלבשות מסוימת של האלוקות.
 

איש ירושלים

משתמש רגיל
שמעיה אמר:
איש ירושלים אמר:
אם תדיק בדבריהם תראה שהם סבורים כמוני (או מדויק יותר למדתי את דברי מדבריהם), ומכיון שכך בשונה ממך אני מכבד מאד אותך אבל לא את דעתך. 

לא הבנתי. להבנתך מחלוקת הרמב''ם והראב''ד בשאלת ההגשמה - לדוגמא בעלמא - מראה כי אין בסוגיות אלו אפשרות לגישות שונות?



אדרבה משם באתי תראה איך הרמב"ם לא משאיר פתח וגוזר את דינם של המגשימים ובמיוחד באיגרותיו (שאין לפני כרגע לצטט) שהוא מתיחס במפורש לכך שהדעות האלו נאמרו ע"י מי שמחשיבים עצמם כחכמים (זה לשונו בערך). ומצד שני גם הראב"ד לא נותן לגיטמציה לדעתו.
 

שמעיה

משתמש ותיק
איש ירושלים אמר:
שמעיה אמר:
איש ירושלים אמר:
אם תדיק בדבריהם תראה שהם סבורים כמוני (או מדויק יותר למדתי את דברי מדבריהם), ומכיון שכך בשונה ממך אני מכבד מאד אותך אבל לא את דעתך. 

לא הבנתי. להבנתך מחלוקת הרמב''ם והראב''ד בשאלת ההגשמה - לדוגמא בעלמא - מראה כי אין בסוגיות אלו אפשרות לגישות שונות?



אדרבה משם באתי תראה איך הרמב"ם לא משאיר פתח וגוזר את דינם של המגשימים ובמיוחד באיגרותיו (שאין לפני כרגע לצטט) שהוא מתיחס במפורש לכך שהדעות האלו נאמרו ע"י מי שמחשיבים עצמם כחכמים (זה לשונו בערך). ומצד שני גם הראב"ד לא נותן לגיטמציה לדעתו.

שוב. הרמב''ם גוזר את דינם של המגשימים, והראב''ד - חולק. במקרה זה, הראב''ד מסכים עם עיקר שיטתו של הרמב''ם אף אם לא עם ההחלטה שהטועים מוגדרים כאפיקורסים, אך כל מי שמתמצא בספרות הקדמונים, יודע שהמגשימים לא היו קטלי קניא כלל, ודבריהם - בעניינים אחרים - נמסרים עד היום בביהמ''ד. הרי לנו, שהיו גישות שונות בין חכמי ישראל.
אני לא חולק על העובדה שכל צד החזיק על רעהו שהם אפיקורסים, והמגשימים טענו על החולקים עליהם שהם כופרים בדברי תורה המתארים את האלוקות בעניינים גשמיים, ואני מבין בהחלט את מי שירצה גם היום לקבוע על מי שחושב אחרת ממנו שהוא אפיקורוס, אני רק מזכיר, שככל דיון תורני, קיימת אפשרות ל2 דעות ויותר.
 

ראשון לציון

משתמש ותיק
מסקרן אותי לדעת מה אמרו בנושא זה גדולי המחשבה בדורנו, שבוודאי התמצאו בעניני אמונות ודיעות יותר מהמשתתפים כאן, כגון: הרב פינקוס, הרב הוטנר, ר' משה שפירא
 

ראשון לציון

משתמש ותיק
הטענות מהגר"א רק מחזקות את העובדה שיש כאן מקום לכמה דיעות, שכן על הגר"א נחלקו רבים וטובים!
 

איש ירושלים

משתמש רגיל
זהו בדיוק הדיון האם יש כאן שתי דעות לגיטימיות או שלא, ומהגר"א הראיה שהוא לא נתן בזה מקום לדיון אלא חתך ובצורה הכי מוחלטת. ואלו שנחלקו עליו הגר"א לא יסכים להגדירם כטובים (וגם הרמב"ם לא). וממילא הענין של רבים לא רלוונטי.
 

ראשון לציון

משתמש ותיק
אתרגם את דבריך לעברית פשוטה: חב"ד הם 'כופרים' וממשיכים בזה את דרך ה'כפירה' של המגיד ממעזריטש, ר' לוי יצחק מברדיטשוב, ר' אהרן מקרלין, ר' זושא מאניפולי, הגר"ז, 

אם זה מה שהתכוונת אז זה כבוד גדול לחב"ד
 

שמעיה

משתמש ותיק
איש ירושלים אמר:
זהו בדיוק הדיון האם יש כאן שתי דעות לגיטימיות או שלא, ומהגר"א הראיה שהוא לא נתן בזה מקום לדיון אלא חתך ובצורה הכי מוחלטת.

כל חכם בישראל, גם בהלכות שבת, חותך ובצורה הכי מוחלטת. רבי יהודה סבר שהגורר כסא וספסל בשבת חייב, ובצורה הכי מוחלטת, ואילו רבי שמעון פשוט חלק עליו, כן, גם בצורה הכי מוחלטת.
כך גם הגר''א חתך בצורה הכי מוחלטת בהלכות עיקרי הדת, והחולקים עליו, איך לא, חלקו עליו בצורה הכי מוחלטת.
מה הוכחתך?
 

שמעיה

משתמש ותיק
איש ירושלים אמר:
זהו בדיוק הדיון האם יש כאן שתי דעות לגיטימיות או שלא, ומהגר"א הראיה שהוא לא נתן בזה מקום לדיון אלא חתך ובצורה הכי מוחלטת. ואלו שנחלקו עליו הגר"א לא יסכים להגדירם כטובים (וגם הרמב"ם לא). וממילא הענין של רבים לא רלוונטי.

ולכן, אלו שקבלו עליהם את סמכותו של הגר''א, וודאי יילכו בשיטתו. ואלו שלא קבלו עליהם סמכות זו, כמה מפתיע, לא ילכו בשיטתו.
לעומת זאת, בשאלת ההגשמה, כל יראי ה' בזמנינו - הידועים לי - קבלו עליהם את סמכותו של הרמב''ם, ובשל כך הדעה הנוגדת לא משפיעה עליהם.
 

שמעיה

משתמש ותיק
חלק א׳ ממעל אמר:
@ראשון לציון
זה לא נכון כי הם המציאו שהא"ס נתלבש ברבי רח"ל ולא זה מה שנחלק על החסידים שאחזו בצמצום כפשוטו

בנקודת זמן זו, האשכול עוסק בשאלה האם יש אופציה לשתי גישות בעיקרי הדת. באם יתברר שאכן קיימת אפשרות זו, הרי לחסידי חב''ד יש את כל הלגיטימציה לחדש כהבנתם, ובלבד שהדברים יתאימו - עכ''פ לדעתם - לדברי הרמב''ם שמהווה עבורם מקור סמכות.
לאלו שאינם חסידי חב''ד, נשמרת הזכות להתנגד לפרשנותם, ולטעון שעל פי פרשנותם הם, אלו שמפרשים אחרת הם אפיקורסים בשוגג. צריכים הם לדעת, שעדיין אין להם סמכות על כלל ישראל.
 
סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
חלק עליון תַחתִית