האם מותר לשבור אייפון בשבת?

אברך

משתמש ותיק
האם אדם של"ע מחזיק ברשותו מכשיר אסור, כמו "אייפון" ודומיו, ובשבת קודש התעורר לשוב מדרכו הרעה, ולשבור את המכשיר, מותר לעשות זאת בשבת?
מצו"ב קטע מעלון עקבתא דמשיחא כסלו תשע''ח, ובו הוראה להתיר בזה, עי"ש. והביא שם שהסכימו עמו הגריש"א והגרע"י. הייתכן???
עקבתא דמשיחא כסלו תשע''ח.jpg
 

יצחק

משתמש ותיק
שפיכות דמים הוא דזל או טהרת כלים היא דחמירא? האם השבת הוזלה או שאיסור האייפון הוחמר?
לענ"ד לא זה הוחמר ולא זה הוקל, רק "פטומי מילי" הוא דזל. חוסר אחריות על הדיבורים על הכתיבה על הפרסומים.
 

כותר

משתמש ותיק
יצחק אמר:
שפיכות דמים הוא דזל או טהרת כלים היא דחמירא? האם השבת הוזלה או שאיסור האייפון הוחמר?
לענ"ד לא זה הוחמר ולא זה הוקל, רק "פטומי מילי" הוא דזל. חוסר אחריות על הדיבורים על הכתיבה על הפרסומים.
יש הלכה של קנאין פוגעים בו, הלכה ואין מורין כן.
וכי שביארה הרה"ק רמ"מ מויטעבסק זי"ע פרי הארץ פרשת פנחס, יעויי"ש בלשונו באריכות.
קטעים מדבריו:
"שאם היה שאלת חכם אם מוכרח להפקיר עצמו לילך בין כ"ד אלף ולהרוג את זמרי לא היו מתירים לו, אבל פנחס לא יכול לסבול לעמוד על חייו
ולא עלתה על דעתו הד"ת מגודל קנאת שפלות השכינה".
ומתאר בלשה"ק שם את גודל הדביקות וחולי האהבה:
"שכל זה אינו שוה לו נגד חסרון השכינה בקנאו את קנאתה, וכל העולם אינו נחשב לו לכלום נגד הצער ומגודל הקנאה בצער השכינה עד שכלו כל כוחותיו ואינו יכול לסבול, ויותר טוב לו אלף אלפי רבוא פעמים מיתתו מחייו, ומה לו לזה להפקיר עצמו ולמסור נפשו על קדושת שמו שהרי נחת רוח הוא לפניו בגודל אהבה בתענוגים".
 

אור זרוע

משתמש ותיק
למה באמת שיהיה אסור? הרי לפי הרבה ראשונים אין בנין וסתירה בכלים, אפילו בכלי שלם. ולדעות הסוברים שדוקא במוסתקי התירו לשבור את החבית (שבת קמו, א), וכן פסק בשו"ע שיד, א, יש לדון שהאייפון שאסור בשימוש, ואינו ראוי לכלום, דינו כמוסתקי, ומותר לשברו.
 

סלע

משתמש ותיק
אור זרוע אמר:
למה באמת שיהיה אסור? הרי לפי הרבה ראשונים אין בנין וסתירה בכלים, אפילו בכלי שלם. ולדעות הסוברים שדוקא במוסתקי התירו לשבור את החבית (שבת קמו, א), וכן פסק בשו"ע שיד, א, יש לדון שהאייפון שאסור בשימוש, ואינו ראוי לכלום, דינו כמוסתקי, ומותר לשברו.
הדמוי למוסתקי מופרך. בחינת "מוסתקי".
אבל אם באנו ליישב את הפסק הנ"ל, יתכן לתלות במה שנכתב בשו"ע שאפשר לחלל שבת להציל ישראל שיבלע בן העכו"מ וכו'. ושם אפילו איסור תורה. כאן לכל הפחות באיסור דרבנן.
 

כותר

משתמש ותיק
ההיתר של מוסתקי הוא על בניין.
אבל יש בעיה גם בטלטול מוקצה, זה כלי שמלאכתו לאיסור, ומוקצה מחמת חיסרון כיס. ואם זה לא ראוי בכלל לשימוש - אולי זה מוקצה מחמת גופו ...
 

יהודי

משתמש ותיק
אור זרוע אמר:
למה באמת שיהיה אסור? הרי לפי הרבה ראשונים אין בנין וסתירה בכלים, אפילו בכלי שלם. ולדעות הסוברים שדוקא במוסתקי התירו לשבור את החבית (שבת קמו, א), וכן פסק בשו"ע שיד, א, יש לדון שהאייפון שאסור בשימוש, ואינו ראוי לכלום, דינו כמוסתקי, ומותר לשברו.
התוס' שם אומרים שמוסתקי הוא כלי רעוע, וזה ממש לא קשור לאייפון.
הריטב"א בעירובין (לד:) מסביר שהוא דומה למיטה של פרקים, וגם זה ממש לא דומה לאייפון.
 

סלע

משתמש ותיק
דוד ריזל (העיתונאי) אמר:
ההיתר של מוסתקי הוא על בניין.
היתר של מוסתקי כפי שנפסק בשו"ע סימן שיד הוא גם על כלי. אבל הטענה היא לדמות כלי רעוע כמו מוסתקי, ולהשוות לאייפון. מופרך.
 

סלע

משתמש ותיק
דוד ריזל (העיתונאי) אמר:
יצחק אמר:
שפיכות דמים הוא דזל או טהרת כלים היא דחמירא? האם השבת הוזלה או שאיסור האייפון הוחמר?
לענ"ד לא זה הוחמר ולא זה הוקל, רק "פטומי מילי" הוא דזל. חוסר אחריות על הדיבורים על הכתיבה על הפרסומים.
יש הלכה של קנאין פוגעים בו, הלכה ואין מורין כן.
וכי שביארה הרה"ק רמ"מ מויטעבסק זי"ע פרי הארץ פרשת פנחס, יעויי"ש בלשונו באריכות.
קטעים מדבריו:
"שאם היה שאלת חכם אם מוכרח להפקיר עצמו לילך בין כ"ד אלף ולהרוג את זמרי לא היו מתירים לו, אבל פנחס לא יכול לסבול לעמוד על חייו
ולא עלתה על דעתו הד"ת מגודל קנאת שפלות השכינה".
ומתאר בלשה"ק שם את גודל הדביקות וחולי האהבה:
"שכל זה אינו שוה לו נגד חסרון השכינה בקנאו את קנאתה, וכל העולם אינו נחשב לו לכלום נגד הצער ומגודל הקנאה בצער השכינה עד שכלו כל כוחותיו ואינו יכול לסבול, ויותר טוב לו אלף אלפי רבוא פעמים מיתתו מחייו, ומה לו לזה להפקיר עצמו ולמסור נפשו על קדושת שמו שהרי נחת רוח הוא לפניו בגודל אהבה בתענוגים".
אין שום קשר בין המקרה כאן לדין קנאים פוגעים בו, שהוא דין ספיצפי.
 

כותר

משתמש ותיק
סלע אמר:
דוד ריזל (העיתונאי) אמר:
יש הלכה של קנאין פוגעים בו, הלכה ואין מורין כן.
וכי שביארה הרה"ק רמ"מ מויטעבסק זי"ע פרי הארץ פרשת פנחס, יעויי"ש בלשונו באריכות.
קטעים מדבריו:
"שאם היה שאלת חכם אם מוכרח להפקיר עצמו לילך בין כ"ד אלף ולהרוג את זמרי לא היו מתירים לו, אבל פנחס לא יכול לסבול לעמוד על חייו
ולא עלתה על דעתו הד"ת מגודל קנאת שפלות השכינה".
ומתאר בלשה"ק שם את גודל הדביקות וחולי האהבה:
"שכל זה אינו שוה לו נגד חסרון השכינה בקנאו את קנאתה, וכל העולם אינו נחשב לו לכלום נגד הצער ומגודל הקנאה בצער השכינה עד שכלו כל כוחותיו ואינו יכול לסבול, ויותר טוב לו אלף אלפי רבוא פעמים מיתתו מחייו, ומה לו לזה להפקיר עצמו ולמסור נפשו על קדושת שמו שהרי נחת רוח הוא לפניו בגודל אהבה בתענוגים".
אין שום קשר בין המקרה כאן לדין קנאים פוגעים בו, שהוא דין ספיצפי.
האם קראת את דברי הפרי הארץ ? לפי ביאורו כן יש קשר.
 

איש

משתמש ותיק
גדולי ישראל אסרו את האיפון. כל רגע שקיים אצלו עובר על איסור לא תסורו מהתורה. ואולי מהטעם הזה דוחה את איסור מוקצה וסתירת כלי שהוא מדברי חכמים.
 

משיב כהלכה

משתמש ותיק
אברך אמר:
מצו"ב קטע מעלון עקבתא דמשיחא כסלו תשע''ח, ובו הוראה להתיר בזה, עי"ש. והביא שם שהסכימו עמו הגריש"א והגרע"י. הייתכן???

ראשית, מצאתי בעלון זה כל כך הרבה שקרים ובדותות, באופן שאפילו לתאריך הכתוב בו אסור להאמין.

וגם בקטע זה ניתן לראות שהם מפרסמים כל דבר שטוב בעיניהם, אם מאן דהו מזדהה כאברך פלוני או כספרא דדיינא, ושולח להם את הקטע.

והיו סמוכים ובטוחים שאותו סיפור עם ה"תלמיד חכם עצום ראש כולל ומחבר ספרים" (שעד עכשיו לא שמענו את שמו, משום מה...) שחוזרים עליו שוב ושוב ושוב, לא היה ולא נברא, ועינינו רואות שיש אלפי ת"ח המחוברים לאינטרנט בכל מיני צורות שונות, אף אחד מהם לא גילח את זקנו, ובטח שלא ברח לחו"ל ולא חי עם גויה.

וכל הסיפורים האלה רק גורמים להמון העם להטיל ספק בסיפורים אמיתיים.

ולגופו של ענין, אדם ה"שובר פלאפון" יתכן מאוד שלמחרת יקנה פלאפון חדש, וכל המניעה היא רק איבוד הממון, ויש הרבה אנשים שהממון לא מפריע להם, או שממילא נמאס עליהם המכשיר ורצו כבר לשדרג...

וההנהגה השפויה והראויה היא לומר לו שיתקין סינון על האייפון שלו ויש כיום סינונים המתאימים לכל מכשיר, ואם התמכר לוואטסאפ - שיפחית במספר הקבוצות ויקבל על עצמו לא להרבות יותר משלוש קבוצות, ואחר כך ירד עוד ועוד עד שיפסיק לגמרי משיחות עם קבוצות שמבטלות את הזמן.

וכן על זה הדרך להיגמל מכל התמכרות, או מנהג רע, ולא לעשות צעדים של שטות שלמחרת יתחרט עליהם ויחזור לסורו (ויש הרבה דוגמאות מדיאטה, וסיגריות, ושאר מרעין בישין).
 

כותר

משתמש ותיק
הדרך הראויה היא לציית לגדולי ישראל, ולא להתיר סינונים שונים והרע במיעוטו.
 

משיב כהלכה

משתמש ותיק
גדולי ישראל התירו אינטרנט עם סינון ואייפון עם סינון, וכל האומר אחרת הוא טועה ומטעה. בכל ההתבטאויות של גדולי ישראל בעצמם (לא פשקווילים שפורסמו עם חתימותיהם וכו') הם מדברים במפורש על האינטרנט הלא חסום והאפשרות לגלוש ולצפות במרעין בישין. אבל מאז ומעולם התירו אינטרנט חסום, לכל סוג של חסימה יש רבנים העומדים מאחריה.

כל הסייגים שמתירים רק ל"מי שצריך" או לסוחרים ולא לאברכים, הם רק כדי למנוע התפשטות של האייפונים, ומי הוא זה שמנסה למנוע התפשטות של האייפונים, המון בעלי אינטרסים. המוציאים לאור של היתד והמודיע והמבשר וכו', ברגע שיהיו אייפונים כשרים עם וואטסאפ כשר, מספיקה קבוצת חדשות אחת או אתר חדשות אחד על מנת לבטל את המנוי על כל העיתונים הנ"ל. בעלי וממציאי המכשירים הכשרים שמרוויחים הון תועפות (לפי אחד החישובים שנעשו, כשני מליון ש"ח בחודש, רק מהמעשרות הם יכולים לממן הרבה פשקווילים וכנסים ופרסומים...) ואם יעברו לפלאפונים רגילים הם יפסידו את כל הכסף הזה. וכל אלה שעומדים עם היד על השאלטר ומונעים מהציבור ידיעות שונות, הרי זה בטל ומבוטל כאשר בפורומים שונים כל אחד כותב את דעתו בעילום שם ומספר את כל האמת לציבור מבלי שיבולע לו.

הגע בעצמך, הרי עכשיו יש מסע תעמולה ענק נגד מכשירים כשרים לחלוטין, מכשירים שאפילו לא מחוברים לאינטרנט כלל, אלא רק כמה אפליקציות, ומיהו זה שיכול לאסור זאת ע"פ ההלכה? מאיזו סיבה? ואם גדולי ישראל שבבני ברק הכשירו את המכשירים האלה ונתנו הכשר לזה, מי הוא זה שיכול להחציף פניו כנגדם ולטעון טענות של הבל?

כשבאים ואומרים את האמת, שאפשר לקנות מכשיר חכם ומסונן, אבל מאידך גיסא הוא יכול לגרום הרבה ביטול תורה, או מכשלות אחרות, הדברים יכולים להתקבל על הלב. אבל לבוא ולאסור סתם באיסור שרירותי, כאשר הציבור לא קונה את זה כלל, מה יוצא מזה? ש50 אחוז מהציבור החרדי נמצאים באינטרנט ומחזיקים בסתר נייד לא חסום?

למשל, יש רבנים שהסבירו גם את המכשולות שיש בנהיגת רכב, שפיכות דמים המצויה לרוב, גילוי עריות ע"י לקיחת טרמפיסטיות וכו', ועבודה זרה כאשר משתעבדים לרכב ומלקקים אותו כל היום. הרכב (בדומה לסלולרי) גם יכול להקל את החיים מעל החוטא שרוצה לעבור עבירות, וד"ל. ואז מה? פוק חזי מאי עמא דבר, כל אחד מתיר לעצמו לפי צרכיו, ואף פוסק לא אסר נהיגה ברכב לפי ההלכה.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
משיב כהלכה אמר:
גדולי ישראל התירו אינטרנט עם סינון ואייפון עם סינון, וכל האומר אחרת הוא טועה ומטעה. בכל ההתבטאויות של גדולי ישראל בעצמם (לא פשקווילים שפורסמו עם חתימותיהם וכו') הם מדברים במפורש על האינטרנט הלא חסום והאפשרות לגלוש ולצפות במרעין בישין. אבל מאז ומעולם התירו אינטרנט חסום, לכל סוג של חסימה יש רבנים העומדים מאחריה.

כל הסייגים שמתירים רק ל"מי שצריך" או לסוחרים ולא לאברכים, הם רק כדי למנוע התפשטות של האייפונים, ומי הוא זה שמנסה למנוע התפשטות של האייפונים, המון בעלי אינטרסים. המוציאים לאור של היתד והמודיע והמבשר וכו', ברגע שיהיו אייפונים כשרים עם וואטסאפ כשר, מספיקה קבוצת חדשות אחת או אתר חדשות אחד על מנת לבטל את המנוי על כל העיתונים הנ"ל. בעלי וממציאי המכשירים הכשרים שמרוויחים הון תועפות (לפי אחד החישובים שנעשו, כשני מליון ש"ח בחודש, רק מהמעשרות הם יכולים לממן הרבה פשקווילים וכנסים ופרסומים...) ואם יעברו לפלאפונים רגילים הם יפסידו את כל הכסף הזה. וכל אלה שעומדים עם היד על השאלטר ומונעים מהציבור ידיעות שונות, הרי זה בטל ומבוטל כאשר בפורומים שונים כל אחד כותב את דעתו בעילום שם ומספר את כל האמת לציבור מבלי שיבולע לו.

הגע בעצמך, הרי עכשיו יש מסע תעמולה ענק נגד מכשירים כשרים לחלוטין, מכשירים שאפילו לא מחוברים לאינטרנט כלל, אלא רק כמה אפליקציות, ומיהו זה שיכול לאסור זאת ע"פ ההלכה? מאיזו סיבה? ואם גדולי ישראל שבבני ברק הכשירו את המכשירים האלה ונתנו הכשר לזה, מי הוא זה שיכול להחציף פניו כנגדם ולטעון טענות של הבל?

כשבאים ואומרים את האמת, שאפשר לקנות מכשיר חכם ומסונן, אבל מאידך גיסא הוא יכול לגרום הרבה ביטול תורה, או מכשלות אחרות, הדברים יכולים להתקבל על הלב. אבל לבוא ולאסור סתם באיסור שרירותי, כאשר הציבור לא קונה את זה כלל, מה יוצא מזה? ש50 אחוז מהציבור החרדי נמצאים באינטרנט ומחזיקים בסתר נייד לא חסום?

למשל, יש רבנים שהסבירו גם את המכשולות שיש בנהיגת רכב, שפיכות דמים המצויה לרוב, גילוי עריות ע"י לקיחת טרמפיסטיות וכו', ועבודה זרה כאשר משתעבדים לרכב ומלקקים אותו כל היום. הרכב (בדומה לסלולרי) גם יכול להקל את החיים מעל החוטא שרוצה לעבור עבירות, וד"ל. ואז מה? פוק חזי מאי עמא דבר, כל אחד מתיר לעצמו לפי צרכיו, ואף פוסק לא אסר נהיגה ברכב לפי ההלכה.

כמה שטויות אפשר להעמיס בהודעה אחת!
 

נדיב לב

משתמש ותיק
טעם ודעת אמר:
אם האייפון שכל כולו משוקץ הלא הוא ממש גרף של רעי האם אין כאן עוד סניף לאבדו בשבת?

סברא כזו מצאנו באחרונים שדנו אם מותר לטלטל פלאפון המצלצל בשבת מטעם גרף של רעי. ויש המתירים מטעם זה אם כי רבים אוסרים
 

בן של רב

משתמש ותיק
משיב כהלכה אמר:
גדולי ישראל התירו אינטרנט עם סינון ואייפון עם סינון, וכל האומר אחרת הוא טועה ומטעה. בכל ההתבטאויות של גדולי ישראל בעצמם (לא פשקווילים שפורסמו עם חתימותיהם וכו') הם מדברים במפורש על האינטרנט הלא חסום והאפשרות לגלוש ולצפות במרעין בישין. אבל מאז ומעולם התירו אינטרנט חסום, לכל סוג של חסימה יש רבנים העומדים מאחריה.

כל הסייגים שמתירים רק ל"מי שצריך" או לסוחרים ולא לאברכים, הם רק כדי למנוע התפשטות של האייפונים, ומי הוא זה שמנסה למנוע התפשטות של האייפונים, המון בעלי אינטרסים. המוציאים לאור של היתד והמודיע והמבשר וכו', ברגע שיהיו אייפונים כשרים עם וואטסאפ כשר, מספיקה קבוצת חדשות אחת או אתר חדשות אחד על מנת לבטל את המנוי על כל העיתונים הנ"ל. בעלי וממציאי המכשירים הכשרים שמרוויחים הון תועפות (לפי אחד החישובים שנעשו, כשני מליון ש"ח בחודש, רק מהמעשרות הם יכולים לממן הרבה פשקווילים וכנסים ופרסומים...) ואם יעברו לפלאפונים רגילים הם יפסידו את כל הכסף הזה. וכל אלה שעומדים עם היד על השאלטר ומונעים מהציבור ידיעות שונות, הרי זה בטל ומבוטל כאשר בפורומים שונים כל אחד כותב את דעתו בעילום שם ומספר את כל האמת לציבור מבלי שיבולע לו.

הגע בעצמך, הרי עכשיו יש מסע תעמולה ענק נגד מכשירים כשרים לחלוטין, מכשירים שאפילו לא מחוברים לאינטרנט כלל, אלא רק כמה אפליקציות, ומיהו זה שיכול לאסור זאת ע"פ ההלכה? מאיזו סיבה? ואם גדולי ישראל שבבני ברק הכשירו את המכשירים האלה ונתנו הכשר לזה, מי הוא זה שיכול להחציף פניו כנגדם ולטעון טענות של הבל?

כשבאים ואומרים את האמת, שאפשר לקנות מכשיר חכם ומסונן, אבל מאידך גיסא הוא יכול לגרום הרבה ביטול תורה, או מכשלות אחרות, הדברים יכולים להתקבל על הלב. אבל לבוא ולאסור סתם באיסור שרירותי, כאשר הציבור לא קונה את זה כלל, מה יוצא מזה? ש50 אחוז מהציבור החרדי נמצאים באינטרנט ומחזיקים בסתר נייד לא חסום?

למשל, יש רבנים שהסבירו גם את המכשולות שיש בנהיגת רכב, שפיכות דמים המצויה לרוב, גילוי עריות ע"י לקיחת טרמפיסטיות וכו', ועבודה זרה כאשר משתעבדים לרכב ומלקקים אותו כל היום. הרכב (בדומה לסלולרי) גם יכול להקל את החיים מעל החוטא שרוצה לעבור עבירות, וד"ל. ואז מה? פוק חזי מאי עמא דבר, כל אחד מתיר לעצמו לפי צרכיו, ואף פוסק לא אסר נהיגה ברכב לפי ההלכה.
דבריך נאמרים בתום לב אך אינם משקפים מציאות. 
אני מתנדב בשני ארגונים הפועלים בנושא ואין להם שקל על הנשמה. 

ולא רק אני אלא כמוני עוד עשרות מתנדבים שפועלים באחריות ומסירות יוצאת דופן וללא שום ציפיות. 

אנא ממך תנסה להבין >בראש גדול< שזה הרבה יותר מורכב!
כי לכל חומרא או קולא יהיו השפעות עקיפות על תהליכים חברתיים דרמטיים.
ותמיד תמיד יהיה תקף בהם הכלל "כל מידי דמעלי להאי קשי להאי". 

 
 

ברל

משתמש ותיק
אברך אמר:
האם אדם של"ע מחזיק ברשותו מכשיר אסור, כמו "אייפון" ודומיו, ובשבת קודש התעורר לשוב מדרכו הרעה, ולשבור את המכשיר, מותר לעשות זאת בשבת?
מצו"ב קטע מעלון עקבתא דמשיחא כסלו תשע''ח, ובו הוראה להתיר בזה, עי"ש. והביא שם שהסכימו עמו הגריש"א והגרע"י. הייתכן???
עקבתא דמשיחא כסלו תשע''ח.jpg
העלון הזה החליט לקחת נושא אחד בתורה ולבטל את כל השאר וכל מה שמתאים או לר מתאים לאגנדה שלהם הם מסלפים. והנזק הגדול שאנשים מתייחסים לבעיות הכן רציניות כבעיה של קצוניים
 
 

יוספזון

משתמש ותיק
ברל אמר:
אברך אמר:
האם אדם של"ע מחזיק ברשותו מכשיר אסור, כמו "אייפון" ודומיו, ובשבת קודש התעורר לשוב מדרכו הרעה, ולשבור את המכשיר, מותר לעשות זאת בשבת?
מצו"ב קטע מעלון עקבתא דמשיחא כסלו תשע''ח, ובו הוראה להתיר בזה, עי"ש. והביא שם שהסכימו עמו הגריש"א והגרע"י. הייתכן???
עקבתא דמשיחא כסלו תשע''ח.jpg
העלון הזה החליט לקחת נושא אחד בתורה ולבטל את כל השאר וכל מה שמתאים או לר מתאים לאגנדה שלהם הם מסלפים. והנזק הגדול שאנשים מתייחסים לבעיות הכן רציניות כבעיה של קצוניים
ומה בכך? כל אחד לוקח על עצמו נושא שהוא מעורר עליה. האחד על קדושת ביהכ"נ ושלא לדבר בתפילה וקריאה"ת, חברו על דקדוק בהלכות שבת, האחר על דיני ריבית וכן הלאה. ומה הבעיה שהוא לקח לעצמו נושא הקדושה?
גם לי נראים הדברים מוזרים להתיר איסור של חילול שבת, ואם היה בא מעשה לידי לא הייתי סומך עליו. אבל מה זה קשור ללקחת נושא מסויים, כל אחד וההתעוררות שלו, ומכולם יחד יתקלס עילאי.
 
 

ברל

משתמש ותיק
יוספזון אמר:
ברל אמר:
אברך אמר:
האם אדם של"ע מחזיק ברשותו מכשיר אסור, כמו "אייפון" ודומיו, ובשבת קודש התעורר לשוב מדרכו הרעה, ולשבור את המכשיר, מותר לעשות זאת בשבת?
מצו"ב קטע מעלון עקבתא דמשיחא כסלו תשע''ח, ובו הוראה להתיר בזה, עי"ש. והביא שם שהסכימו עמו הגריש"א והגרע"י. הייתכן???
עקבתא דמשיחא כסלו תשע''ח.jpg
העלון הזה החליט לקחת נושא אחד בתורה ולבטל את כל השאר וכל מה שמתאים או לר מתאים לאגנדה שלהם הם מסלפים. והנזק הגדול שאנשים מתייחסים לבעיות הכן רציניות כבעיה של קצוניים
ומה בכך? כל אחד לוקח על עצמו נושא שהוא מעורר עליה. האחד על קדושת ביהכ"נ ושלא לדבר בתפילה וקריאה"ת, חברו על דקדוק בהלכות שבת, האחר על דיני ריבית וכן הלאה. ומה הבעיה שהוא לקח לעצמו נושא הקדושה?
גם לי נראים הדברים מוזרים להתיר איסור של חילול שבת, ואם היה בא מעשה לידי לא הייתי סומך עליו. אבל מה זה קשור ללקחת נושא מסויים, כל אחד וההתעוררות שלו, ומכולם יחד יתקלס עילאי.

אתה לא יכול לעורר על עבירה דרבנן ולעשות ממנה שלושת העברות החמורות לא לחינם רק שלושה עברות הם חמורות ולא יותר.
ברגעשאתה מקדש נושא אחד וממציא כל מיני דברים להסביר כמה הוא חמור אתה מערר את כל הנושא כולו 
 

מאן דהו

משתמש ותיק
ברל אמר:
אברך אמר:
האם אדם של"ע מחזיק ברשותו מכשיר אסור, כמו "אייפון" ודומיו, ובשבת קודש התעורר לשוב מדרכו הרעה, ולשבור את המכשיר, מותר לעשות זאת בשבת?
מצו"ב קטע מעלון עקבתא דמשיחא כסלו תשע''ח, ובו הוראה להתיר בזה, עי"ש. והביא שם שהסכימו עמו הגריש"א והגרע"י. הייתכן???
עקבתא דמשיחא כסלו תשע''ח.jpg
העלון הזה החליט לקחת נושא אחד בתורה ולבטל את כל השאר וכל מה שמתאים או לר מתאים לאגנדה שלהם הם מסלפים. והנזק הגדול שאנשים מתייחסים לבעיות הכן רציניות כבעיה של קצוניים
 
חוץ מהנושא של פיאות שהם לקחו צד בלי להסתיר ולהתייפייף, מה הם עוד ביטלו?
 

מאן דהו

משתמש ותיק
נפסק שמותר לחלל שבת בשביל להציל נפש שמגיע לידי שמד. אפשר אולי לדמות לאייפון פרוץ שהמחזיק בו התבטא הרב וואזנר עליו חמורות שגורם להכשלה בג' עבירות?
 

מאן דהו

משתמש ותיק
משיב כהלכה אמר:
אברך אמר:
מצו"ב קטע מעלון עקבתא דמשיחא כסלו תשע''ח, ובו הוראה להתיר בזה, עי"ש. והביא שם שהסכימו עמו הגריש"א והגרע"י. הייתכן???

.....

ולגופו של ענין, אדם ה"שובר פלאפון" יתכן מאוד שלמחרת יקנה פלאפון חדש, וכל המניעה היא רק איבוד הממון, ויש הרבה אנשים שהממון לא מפריע להם, או שממילא נמאס עליהם המכשיר ורצו כבר לשדרג...

וההנהגה השפויה והראויה היא לומר לו שיתקין סינון על האייפון שלו ויש כיום סינונים המתאימים לכל מכשיר, ואם התמכר לוואטסאפ - שיפחית במספר הקבוצות ויקבל על עצמו לא להרבות יותר משלוש קבוצות, ואחר כך ירד עוד ועוד עד שיפסיק לגמרי משיחות עם קבוצות שמבטלות את הזמן.

וכן על זה הדרך להיגמל מכל התמכרות, או מנהג רע, ולא לעשות צעדים של שטות שלמחרת יתחרט עליהם ויחזור לסורו (ויש הרבה דוגמאות מדיאטה, וסיגריות, ושאר מרעין בישין).

אתה טוען יש רבים שהממון לא מפריע להם. ואני טוען שיש רבים שהממון כן מפריע להם וגם למי שלא חסר ממון כל בר דעת מבין שפעולת השבירה יש בה משהו מעבר לממון - אדם לא ישים עצמו בעצמו לשוטה השובר בחמת זעם כלי משחית ותיכף קונה חדש..

הנהגתך השפויה לרכוש אייפון עם סינון, מנוגדת למה שנכתב שאייפון מביא להתמכרות הוואטספ. ועצתך שיקבל על עצמו לא להרבות יותר משלוש קבוצות...עצתי פשוטה יותר למה שלא יקבל על עצמו לא להשתמש באייפון מסונן..
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
כותרת האשכול, ומצדדיה - שבת לא חשובה בעיניהם! עמ'רצות, ולא עם הארץ חסיד.
קטנות המוחין דהיום עם ה'גדולי הדור' אמרו - פורצת כל גבול. 
יש מישהו שחושב שזה מותר בשבת? בינת הדעת נסתרה לגמרי ????
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
טעם ודעת אמר:
אם האייפון שכל כולו משוקץ הלא הוא ממש גרף של רעי האם אין כאן עוד סניף לאבדו בשבת?

לפי זה גם מותר לשבור מחשב בשבת, הלא כן?


חוץ מזה היכן מצאנו היתר לקלקל גרף של רעי? ההיתר הוא לטלטל, לא לקלקל (ושמא נתחלף בין ט' לק')
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
טעם ודעת אמר:
אם האייפון שכל כולו משוקץ הלא הוא ממש גרף של רעי האם אין כאן עוד סניף לאבדו בשבת?

סברא כזו מצאנו באחרונים שדנו אם מותר לטלטל פלאפון המצלצל בשבת מטעם גרף של רעי. ויש המתירים מטעם זה אם כי רבים אוסרים

מי מתיר מטעם גרף של רעי?

גרף של רעי היינו דווקא בדבר מאוס, ובשבת מז,א מבואר דאפילו מחתה באפרה שהוא דבר מאוס במקצת - ולדעת אביי שם חשוב גרף של רעי מטעם זה - להלכה קיי"ל כרבא שאינו בגדר מאוס בשביל להתיר גרף של רעי.

מה שהתירו הפוסקים בפלאפון המצלצל הוא דווקא משום כלי שמלאכתו לאיסור לצורך מקומו, והיינו משום שצריך שהמקום יהיה שקט, וכעין מש"כ הים יששכר שמותר להוציא תפילין מהחדר בשביל להתיר תה"מ מדין צורך מקומו.
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
שאר לעמו אמר:
כותרת האשכול, ומצדדיה - שבת לא חשובה בעיניהם! עמ'רצות, ולא עם הארץ חסיד.
קטנות המוחין דהיום פורצת כל גבול. 

על דרך מה שאמרו ביומא כג,ב: איבעיא להו, שבת כדקיימא קיימא ושמירת עיניים הוא דחמירא, או דשמירת עיניים כדקיימא קיימא ושבת הוא דזל...

אך האמת הוא דלא הא חמירא ולא הא חמירא, אלא נתקיימו בהם דברי התוס' בפסחים קיג,ב שמתוך השנאה המחוייבת לעבירה באו לידי שנאה אישית המקלקלת את השורה.
 

יוספזון

משתמש ותיק
מבקש אמת אמר:
נדיב לב אמר:
טעם ודעת אמר:
אם האייפון שכל כולו משוקץ הלא הוא ממש גרף של רעי האם אין כאן עוד סניף לאבדו בשבת?

סברא כזו מצאנו באחרונים שדנו אם מותר לטלטל פלאפון המצלצל בשבת מטעם גרף של רעי. ויש המתירים מטעם זה אם כי רבים אוסרים

מי מתיר מטעם גרף של רעי?

גרף של רעי היינו דווקא בדבר מאוס, ובשבת מז,א מבואר דאפילו מחתה באפרה שהוא דבר מאוס במקצת - ולדעת אביי שם חשוב גרף של רעי מטעם זה - להלכה קיי"ל כרבא שאינו בגדר מאוס בשביל להתיר גרף של רעי.

מה שהתירו הפוסקים בפלאפון המצלצל הוא דווקא משום כלי שמלאכתו לאיסור לצורך מקומו, והיינו משום שצריך שהמקום יהיה שקט, וכעין מש"כ הים יששכר שמותר להוציא תפילין מהחדר בשביל להתיר תה"מ מדין צורך מקומו.


העלה כאן אחד הלומדים איזה סברא של הצלה משמד שמותר לחלל שבת עליה. אם כי קשה מאוד לאנשים כמונו להכריע בדברים חמורים כקדושת שבת.
 
 

מאן דהו

משתמש ותיק
מבקש אמת אמר:
טעם ודעת אמר:
אם האייפון שכל כולו משוקץ הלא הוא ממש גרף של רעי האם אין כאן עוד סניף לאבדו בשבת?

לפי זה גם מותר לשבור מחשב בשבת, הלא כן?


חוץ מזה היכן מצאנו היתר לקלקל גרף של רעי? ההיתר הוא לטלטל, לא לקלקל (ושמא נתחלף בין ט' לק')
מה השאלה?
אייפון פרוץ אינו דומה למחשב פרוץ. ואם זה האחרון פרוץ אכן אין הבדל למורים שמותר לשבור
 
חלק עליון תַחתִית