יש הלכה של קנאין פוגעים בו, הלכה ואין מורין כן.יצחק אמר:שפיכות דמים הוא דזל או טהרת כלים היא דחמירא? האם השבת הוזלה או שאיסור האייפון הוחמר?
לענ"ד לא זה הוחמר ולא זה הוקל, רק "פטומי מילי" הוא דזל. חוסר אחריות על הדיבורים על הכתיבה על הפרסומים.
הדמוי למוסתקי מופרך. בחינת "מוסתקי".אור זרוע אמר:למה באמת שיהיה אסור? הרי לפי הרבה ראשונים אין בנין וסתירה בכלים, אפילו בכלי שלם. ולדעות הסוברים שדוקא במוסתקי התירו לשבור את החבית (שבת קמו, א), וכן פסק בשו"ע שיד, א, יש לדון שהאייפון שאסור בשימוש, ואינו ראוי לכלום, דינו כמוסתקי, ומותר לשברו.
התוס' שם אומרים שמוסתקי הוא כלי רעוע, וזה ממש לא קשור לאייפון.אור זרוע אמר:למה באמת שיהיה אסור? הרי לפי הרבה ראשונים אין בנין וסתירה בכלים, אפילו בכלי שלם. ולדעות הסוברים שדוקא במוסתקי התירו לשבור את החבית (שבת קמו, א), וכן פסק בשו"ע שיד, א, יש לדון שהאייפון שאסור בשימוש, ואינו ראוי לכלום, דינו כמוסתקי, ומותר לשברו.
היתר של מוסתקי כפי שנפסק בשו"ע סימן שיד הוא גם על כלי. אבל הטענה היא לדמות כלי רעוע כמו מוסתקי, ולהשוות לאייפון. מופרך.דוד ריזל (העיתונאי) אמר:ההיתר של מוסתקי הוא על בניין.
אין שום קשר בין המקרה כאן לדין קנאים פוגעים בו, שהוא דין ספיצפי.דוד ריזל (העיתונאי) אמר:יש הלכה של קנאין פוגעים בו, הלכה ואין מורין כן.יצחק אמר:שפיכות דמים הוא דזל או טהרת כלים היא דחמירא? האם השבת הוזלה או שאיסור האייפון הוחמר?
לענ"ד לא זה הוחמר ולא זה הוקל, רק "פטומי מילי" הוא דזל. חוסר אחריות על הדיבורים על הכתיבה על הפרסומים.
וכי שביארה הרה"ק רמ"מ מויטעבסק זי"ע פרי הארץ פרשת פנחס, יעויי"ש בלשונו באריכות.
קטעים מדבריו:
"שאם היה שאלת חכם אם מוכרח להפקיר עצמו לילך בין כ"ד אלף ולהרוג את זמרי לא היו מתירים לו, אבל פנחס לא יכול לסבול לעמוד על חייו
ולא עלתה על דעתו הד"ת מגודל קנאת שפלות השכינה".
ומתאר בלשה"ק שם את גודל הדביקות וחולי האהבה:
"שכל זה אינו שוה לו נגד חסרון השכינה בקנאו את קנאתה, וכל העולם אינו נחשב לו לכלום נגד הצער ומגודל הקנאה בצער השכינה עד שכלו כל כוחותיו ואינו יכול לסבול, ויותר טוב לו אלף אלפי רבוא פעמים מיתתו מחייו, ומה לו לזה להפקיר עצמו ולמסור נפשו על קדושת שמו שהרי נחת רוח הוא לפניו בגודל אהבה בתענוגים".
האם קראת את דברי הפרי הארץ ? לפי ביאורו כן יש קשר.סלע אמר:אין שום קשר בין המקרה כאן לדין קנאים פוגעים בו, שהוא דין ספיצפי.דוד ריזל (העיתונאי) אמר:יש הלכה של קנאין פוגעים בו, הלכה ואין מורין כן.
וכי שביארה הרה"ק רמ"מ מויטעבסק זי"ע פרי הארץ פרשת פנחס, יעויי"ש בלשונו באריכות.
קטעים מדבריו:
"שאם היה שאלת חכם אם מוכרח להפקיר עצמו לילך בין כ"ד אלף ולהרוג את זמרי לא היו מתירים לו, אבל פנחס לא יכול לסבול לעמוד על חייו
ולא עלתה על דעתו הד"ת מגודל קנאת שפלות השכינה".
ומתאר בלשה"ק שם את גודל הדביקות וחולי האהבה:
"שכל זה אינו שוה לו נגד חסרון השכינה בקנאו את קנאתה, וכל העולם אינו נחשב לו לכלום נגד הצער ומגודל הקנאה בצער השכינה עד שכלו כל כוחותיו ואינו יכול לסבול, ויותר טוב לו אלף אלפי רבוא פעמים מיתתו מחייו, ומה לו לזה להפקיר עצמו ולמסור נפשו על קדושת שמו שהרי נחת רוח הוא לפניו בגודל אהבה בתענוגים".
אברך אמר:מצו"ב קטע מעלון עקבתא דמשיחא כסלו תשע''ח, ובו הוראה להתיר בזה, עי"ש. והביא שם שהסכימו עמו הגריש"א והגרע"י. הייתכן???
משיב כהלכה אמר:גדולי ישראל התירו אינטרנט עם סינון ואייפון עם סינון, וכל האומר אחרת הוא טועה ומטעה. בכל ההתבטאויות של גדולי ישראל בעצמם (לא פשקווילים שפורסמו עם חתימותיהם וכו') הם מדברים במפורש על האינטרנט הלא חסום והאפשרות לגלוש ולצפות במרעין בישין. אבל מאז ומעולם התירו אינטרנט חסום, לכל סוג של חסימה יש רבנים העומדים מאחריה.
כל הסייגים שמתירים רק ל"מי שצריך" או לסוחרים ולא לאברכים, הם רק כדי למנוע התפשטות של האייפונים, ומי הוא זה שמנסה למנוע התפשטות של האייפונים, המון בעלי אינטרסים. המוציאים לאור של היתד והמודיע והמבשר וכו', ברגע שיהיו אייפונים כשרים עם וואטסאפ כשר, מספיקה קבוצת חדשות אחת או אתר חדשות אחד על מנת לבטל את המנוי על כל העיתונים הנ"ל. בעלי וממציאי המכשירים הכשרים שמרוויחים הון תועפות (לפי אחד החישובים שנעשו, כשני מליון ש"ח בחודש, רק מהמעשרות הם יכולים לממן הרבה פשקווילים וכנסים ופרסומים...) ואם יעברו לפלאפונים רגילים הם יפסידו את כל הכסף הזה. וכל אלה שעומדים עם היד על השאלטר ומונעים מהציבור ידיעות שונות, הרי זה בטל ומבוטל כאשר בפורומים שונים כל אחד כותב את דעתו בעילום שם ומספר את כל האמת לציבור מבלי שיבולע לו.
הגע בעצמך, הרי עכשיו יש מסע תעמולה ענק נגד מכשירים כשרים לחלוטין, מכשירים שאפילו לא מחוברים לאינטרנט כלל, אלא רק כמה אפליקציות, ומיהו זה שיכול לאסור זאת ע"פ ההלכה? מאיזו סיבה? ואם גדולי ישראל שבבני ברק הכשירו את המכשירים האלה ונתנו הכשר לזה, מי הוא זה שיכול להחציף פניו כנגדם ולטעון טענות של הבל?
כשבאים ואומרים את האמת, שאפשר לקנות מכשיר חכם ומסונן, אבל מאידך גיסא הוא יכול לגרום הרבה ביטול תורה, או מכשלות אחרות, הדברים יכולים להתקבל על הלב. אבל לבוא ולאסור סתם באיסור שרירותי, כאשר הציבור לא קונה את זה כלל, מה יוצא מזה? ש50 אחוז מהציבור החרדי נמצאים באינטרנט ומחזיקים בסתר נייד לא חסום?
למשל, יש רבנים שהסבירו גם את המכשולות שיש בנהיגת רכב, שפיכות דמים המצויה לרוב, גילוי עריות ע"י לקיחת טרמפיסטיות וכו', ועבודה זרה כאשר משתעבדים לרכב ומלקקים אותו כל היום. הרכב (בדומה לסלולרי) גם יכול להקל את החיים מעל החוטא שרוצה לעבור עבירות, וד"ל. ואז מה? פוק חזי מאי עמא דבר, כל אחד מתיר לעצמו לפי צרכיו, ואף פוסק לא אסר נהיגה ברכב לפי ההלכה.
טעם ודעת אמר:אם האייפון שכל כולו משוקץ הלא הוא ממש גרף של רעי האם אין כאן עוד סניף לאבדו בשבת?
דבריך נאמרים בתום לב אך אינם משקפים מציאות.משיב כהלכה אמר:גדולי ישראל התירו אינטרנט עם סינון ואייפון עם סינון, וכל האומר אחרת הוא טועה ומטעה. בכל ההתבטאויות של גדולי ישראל בעצמם (לא פשקווילים שפורסמו עם חתימותיהם וכו') הם מדברים במפורש על האינטרנט הלא חסום והאפשרות לגלוש ולצפות במרעין בישין. אבל מאז ומעולם התירו אינטרנט חסום, לכל סוג של חסימה יש רבנים העומדים מאחריה.
כל הסייגים שמתירים רק ל"מי שצריך" או לסוחרים ולא לאברכים, הם רק כדי למנוע התפשטות של האייפונים, ומי הוא זה שמנסה למנוע התפשטות של האייפונים, המון בעלי אינטרסים. המוציאים לאור של היתד והמודיע והמבשר וכו', ברגע שיהיו אייפונים כשרים עם וואטסאפ כשר, מספיקה קבוצת חדשות אחת או אתר חדשות אחד על מנת לבטל את המנוי על כל העיתונים הנ"ל. בעלי וממציאי המכשירים הכשרים שמרוויחים הון תועפות (לפי אחד החישובים שנעשו, כשני מליון ש"ח בחודש, רק מהמעשרות הם יכולים לממן הרבה פשקווילים וכנסים ופרסומים...) ואם יעברו לפלאפונים רגילים הם יפסידו את כל הכסף הזה. וכל אלה שעומדים עם היד על השאלטר ומונעים מהציבור ידיעות שונות, הרי זה בטל ומבוטל כאשר בפורומים שונים כל אחד כותב את דעתו בעילום שם ומספר את כל האמת לציבור מבלי שיבולע לו.
הגע בעצמך, הרי עכשיו יש מסע תעמולה ענק נגד מכשירים כשרים לחלוטין, מכשירים שאפילו לא מחוברים לאינטרנט כלל, אלא רק כמה אפליקציות, ומיהו זה שיכול לאסור זאת ע"פ ההלכה? מאיזו סיבה? ואם גדולי ישראל שבבני ברק הכשירו את המכשירים האלה ונתנו הכשר לזה, מי הוא זה שיכול להחציף פניו כנגדם ולטעון טענות של הבל?
כשבאים ואומרים את האמת, שאפשר לקנות מכשיר חכם ומסונן, אבל מאידך גיסא הוא יכול לגרום הרבה ביטול תורה, או מכשלות אחרות, הדברים יכולים להתקבל על הלב. אבל לבוא ולאסור סתם באיסור שרירותי, כאשר הציבור לא קונה את זה כלל, מה יוצא מזה? ש50 אחוז מהציבור החרדי נמצאים באינטרנט ומחזיקים בסתר נייד לא חסום?
למשל, יש רבנים שהסבירו גם את המכשולות שיש בנהיגת רכב, שפיכות דמים המצויה לרוב, גילוי עריות ע"י לקיחת טרמפיסטיות וכו', ועבודה זרה כאשר משתעבדים לרכב ומלקקים אותו כל היום. הרכב (בדומה לסלולרי) גם יכול להקל את החיים מעל החוטא שרוצה לעבור עבירות, וד"ל. ואז מה? פוק חזי מאי עמא דבר, כל אחד מתיר לעצמו לפי צרכיו, ואף פוסק לא אסר נהיגה ברכב לפי ההלכה.
העלון הזה החליט לקחת נושא אחד בתורה ולבטל את כל השאר וכל מה שמתאים או לר מתאים לאגנדה שלהם הם מסלפים. והנזק הגדול שאנשים מתייחסים לבעיות הכן רציניות כבעיה של קצונייםאברך אמר:האם אדם של"ע מחזיק ברשותו מכשיר אסור, כמו "אייפון" ודומיו, ובשבת קודש התעורר לשוב מדרכו הרעה, ולשבור את המכשיר, מותר לעשות זאת בשבת?
מצו"ב קטע מעלון עקבתא דמשיחא כסלו תשע''ח, ובו הוראה להתיר בזה, עי"ש. והביא שם שהסכימו עמו הגריש"א והגרע"י. הייתכן???
עקבתא דמשיחא כסלו תשע''ח.jpg
ומה בכך? כל אחד לוקח על עצמו נושא שהוא מעורר עליה. האחד על קדושת ביהכ"נ ושלא לדבר בתפילה וקריאה"ת, חברו על דקדוק בהלכות שבת, האחר על דיני ריבית וכן הלאה. ומה הבעיה שהוא לקח לעצמו נושא הקדושה?ברל אמר:העלון הזה החליט לקחת נושא אחד בתורה ולבטל את כל השאר וכל מה שמתאים או לר מתאים לאגנדה שלהם הם מסלפים. והנזק הגדול שאנשים מתייחסים לבעיות הכן רציניות כבעיה של קצונייםאברך אמר:האם אדם של"ע מחזיק ברשותו מכשיר אסור, כמו "אייפון" ודומיו, ובשבת קודש התעורר לשוב מדרכו הרעה, ולשבור את המכשיר, מותר לעשות זאת בשבת?
מצו"ב קטע מעלון עקבתא דמשיחא כסלו תשע''ח, ובו הוראה להתיר בזה, עי"ש. והביא שם שהסכימו עמו הגריש"א והגרע"י. הייתכן???
עקבתא דמשיחא כסלו תשע''ח.jpg
יוספזון אמר:ומה בכך? כל אחד לוקח על עצמו נושא שהוא מעורר עליה. האחד על קדושת ביהכ"נ ושלא לדבר בתפילה וקריאה"ת, חברו על דקדוק בהלכות שבת, האחר על דיני ריבית וכן הלאה. ומה הבעיה שהוא לקח לעצמו נושא הקדושה?ברל אמר:העלון הזה החליט לקחת נושא אחד בתורה ולבטל את כל השאר וכל מה שמתאים או לר מתאים לאגנדה שלהם הם מסלפים. והנזק הגדול שאנשים מתייחסים לבעיות הכן רציניות כבעיה של קצונייםאברך אמר:האם אדם של"ע מחזיק ברשותו מכשיר אסור, כמו "אייפון" ודומיו, ובשבת קודש התעורר לשוב מדרכו הרעה, ולשבור את המכשיר, מותר לעשות זאת בשבת?
מצו"ב קטע מעלון עקבתא דמשיחא כסלו תשע''ח, ובו הוראה להתיר בזה, עי"ש. והביא שם שהסכימו עמו הגריש"א והגרע"י. הייתכן???
עקבתא דמשיחא כסלו תשע''ח.jpg
גם לי נראים הדברים מוזרים להתיר איסור של חילול שבת, ואם היה בא מעשה לידי לא הייתי סומך עליו. אבל מה זה קשור ללקחת נושא מסויים, כל אחד וההתעוררות שלו, ומכולם יחד יתקלס עילאי.
חוץ מהנושא של פיאות שהם לקחו צד בלי להסתיר ולהתייפייף, מה הם עוד ביטלו?ברל אמר:העלון הזה החליט לקחת נושא אחד בתורה ולבטל את כל השאר וכל מה שמתאים או לר מתאים לאגנדה שלהם הם מסלפים. והנזק הגדול שאנשים מתייחסים לבעיות הכן רציניות כבעיה של קצונייםאברך אמר:האם אדם של"ע מחזיק ברשותו מכשיר אסור, כמו "אייפון" ודומיו, ובשבת קודש התעורר לשוב מדרכו הרעה, ולשבור את המכשיר, מותר לעשות זאת בשבת?
מצו"ב קטע מעלון עקבתא דמשיחא כסלו תשע''ח, ובו הוראה להתיר בזה, עי"ש. והביא שם שהסכימו עמו הגריש"א והגרע"י. הייתכן???
עקבתא דמשיחא כסלו תשע''ח.jpg
משיב כהלכה אמר:אברך אמר:מצו"ב קטע מעלון עקבתא דמשיחא כסלו תשע''ח, ובו הוראה להתיר בזה, עי"ש. והביא שם שהסכימו עמו הגריש"א והגרע"י. הייתכן???
.....
ולגופו של ענין, אדם ה"שובר פלאפון" יתכן מאוד שלמחרת יקנה פלאפון חדש, וכל המניעה היא רק איבוד הממון, ויש הרבה אנשים שהממון לא מפריע להם, או שממילא נמאס עליהם המכשיר ורצו כבר לשדרג...
וההנהגה השפויה והראויה היא לומר לו שיתקין סינון על האייפון שלו ויש כיום סינונים המתאימים לכל מכשיר, ואם התמכר לוואטסאפ - שיפחית במספר הקבוצות ויקבל על עצמו לא להרבות יותר משלוש קבוצות, ואחר כך ירד עוד ועוד עד שיפסיק לגמרי משיחות עם קבוצות שמבטלות את הזמן.
וכן על זה הדרך להיגמל מכל התמכרות, או מנהג רע, ולא לעשות צעדים של שטות שלמחרת יתחרט עליהם ויחזור לסורו (ויש הרבה דוגמאות מדיאטה, וסיגריות, ושאר מרעין בישין).
טעם ודעת אמר:אם האייפון שכל כולו משוקץ הלא הוא ממש גרף של רעי האם אין כאן עוד סניף לאבדו בשבת?
נדיב לב אמר:טעם ודעת אמר:אם האייפון שכל כולו משוקץ הלא הוא ממש גרף של רעי האם אין כאן עוד סניף לאבדו בשבת?
סברא כזו מצאנו באחרונים שדנו אם מותר לטלטל פלאפון המצלצל בשבת מטעם גרף של רעי. ויש המתירים מטעם זה אם כי רבים אוסרים
שאר לעמו אמר:כותרת האשכול, ומצדדיה - שבת לא חשובה בעיניהם! עמ'רצות, ולא עם הארץ חסיד.
קטנות המוחין דהיום פורצת כל גבול.
מבקש אמת אמר:נדיב לב אמר:טעם ודעת אמר:אם האייפון שכל כולו משוקץ הלא הוא ממש גרף של רעי האם אין כאן עוד סניף לאבדו בשבת?
סברא כזו מצאנו באחרונים שדנו אם מותר לטלטל פלאפון המצלצל בשבת מטעם גרף של רעי. ויש המתירים מטעם זה אם כי רבים אוסרים
מי מתיר מטעם גרף של רעי?
גרף של רעי היינו דווקא בדבר מאוס, ובשבת מז,א מבואר דאפילו מחתה באפרה שהוא דבר מאוס במקצת - ולדעת אביי שם חשוב גרף של רעי מטעם זה - להלכה קיי"ל כרבא שאינו בגדר מאוס בשביל להתיר גרף של רעי.
מה שהתירו הפוסקים בפלאפון המצלצל הוא דווקא משום כלי שמלאכתו לאיסור לצורך מקומו, והיינו משום שצריך שהמקום יהיה שקט, וכעין מש"כ הים יששכר שמותר להוציא תפילין מהחדר בשביל להתיר תה"מ מדין צורך מקומו.
מה השאלה?מבקש אמת אמר:טעם ודעת אמר:אם האייפון שכל כולו משוקץ הלא הוא ממש גרף של רעי האם אין כאן עוד סניף לאבדו בשבת?
לפי זה גם מותר לשבור מחשב בשבת, הלא כן?
חוץ מזה היכן מצאנו היתר לקלקל גרף של רעי? ההיתר הוא לטלטל, לא לקלקל (ושמא נתחלף בין ט' לק')