מבואר במתני' זבחים כט,ב שבשביל שיחול פיגול בעינן שיקרב המתיר כמצוותו, דהיינו שלא יהיה שום פסול אחר מלבד הפיגול.
ויש לתמוה דהנה בדף כב,ב מבואר דרשע שנתנכרו מעשיו לאביו שבשמים פסול לעבודה (והיינו אפי' מומר לדבר אחד כמ"ש רש"י בפסחים כח,ב), וא"כ מי ששחט במחשבת חוץ לזמנו נעשה בזה מומר להכעיס שהרי אין לו שום הנאה ממחשבה זו, ונמצא דשחיטתו פסולה מדין שחיטת מומר ואין כאן קרב המתיר כמצוותו?
ואין לומר שפיגל בשוגג וכמבואר במתני' דגיטין נד,ב הכהנים שפיגלו במקדש שוגגין פטורים, דבשלמא התם מיירי בחטאת שנאכלת ליום ולילה ואיכא למימר שטעה הכהן וחשב שזמנו שני ימים ולילה אחד, אבל עיקר דין פיגול הוא בשלמים ותמוה לומר שכל דין פיגול הוא במי שטעה וחשב שזמנו שלשה ימים, דזיל קרי בי רב הוא. (ובאמת במנחות מט,א מהדר לאוקמי בשחט חטאת וטעה דזמן אכילתה כשלמים, ולא מוקי לה בשלמים שטעה דזמן אכילתו ג' ימים)
ויש לתמוה דהנה בדף כב,ב מבואר דרשע שנתנכרו מעשיו לאביו שבשמים פסול לעבודה (והיינו אפי' מומר לדבר אחד כמ"ש רש"י בפסחים כח,ב), וא"כ מי ששחט במחשבת חוץ לזמנו נעשה בזה מומר להכעיס שהרי אין לו שום הנאה ממחשבה זו, ונמצא דשחיטתו פסולה מדין שחיטת מומר ואין כאן קרב המתיר כמצוותו?
ואין לומר שפיגל בשוגג וכמבואר במתני' דגיטין נד,ב הכהנים שפיגלו במקדש שוגגין פטורים, דבשלמא התם מיירי בחטאת שנאכלת ליום ולילה ואיכא למימר שטעה הכהן וחשב שזמנו שני ימים ולילה אחד, אבל עיקר דין פיגול הוא בשלמים ותמוה לומר שכל דין פיגול הוא במי שטעה וחשב שזמנו שלשה ימים, דזיל קרי בי רב הוא. (ובאמת במנחות מט,א מהדר לאוקמי בשחט חטאת וטעה דזמן אכילתה כשלמים, ולא מוקי לה בשלמים שטעה דזמן אכילתו ג' ימים)