פרשת במדבר

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
המקים
הודעות: 4
הצטרף: 29 מאי 2019, 21:49
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 1 פעמים
סטטוס: לא מחובר

פרשת במדבר

שליחה על ידי המקים » 29 מאי 2019, 22:42

איך מבינים שתמיד במניני השבטים המספר הוא מספר עגול?

ערכים:


כלפי ליא
משתמש ותיק
הודעות: 902
הצטרף: 22 ינואר 2017, 19:40
נתן תודה: 70 פעמים
קיבל תודה: 239 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת במדבר

שליחה על ידי כלפי ליא » 29 מאי 2019, 22:45

מה זה איך מבינים?

או שהמספר באמת כך היה. או שהתורה עיגלה ולא ירדה לפרטים, ולחומרא.
אלו שתי הבנות בקדמונים. ואלו ואלו דא"ח.


יעקב שלם
משתמש ותיק
הודעות: 448
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 152 פעמים
קיבל תודה: 120 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת במדבר

שליחה על ידי יעקב שלם » 29 מאי 2019, 23:16

כלפי ליא כתב:
29 מאי 2019, 22:45
מה זה איך מבינים?

השאלה שנשאלה נכונה ומציקה ונשאלה ע"י קדמונים
(אם זה באמת כך זה נס וצריך להבין מה העניין בנס זה)

יש לי כמה מראי מקומות על עניין זה שרשמתי לעצמי בעבר

אברבנאל בא (יב כא) הגדול בולע את הקטן

רמבן ג מג שהיה נס

נימוקי הריד במדבר ?
ר אברהם בן הרמב"ם בשם אבי אביו בראשית מו כו

יש ראש בפסחים דף מ על עניין חמישים יום למרות שזה בעצם רק מט
משך חכמה במדבר ג טז

דן בזה הגרח"ק מובא בדרך שיחה
ובספר טעמא דקרא על במדבר

(בביאור קהתי עירובין א ה)


יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 1259
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 364 פעמים
קיבל תודה: 238 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת במדבר

שליחה על ידי יהודה1 » 31 מאי 2019, 11:22

כלפי ליא כתב:
29 מאי 2019, 22:45
מה זה איך מבינים?

או שהמספר באמת כך היה. או שהתורה עיגלה ולא ירדה לפרטים, ולחומרא.
אלו שתי הבנות בקדמונים. ואלו ואלו דא"ח.
מי אומר שהתורה עיגלה. זה דוחק למה בפרשת פינחס דווקא שלושים.


שמעיה
משתמש ותיק
הודעות: 870
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 192 פעמים
קיבל תודה: 192 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת במדבר

שליחה על ידי שמעיה » 31 מאי 2019, 11:38

כלפי ליא כתב:
29 מאי 2019, 22:45
מה זה איך מבינים?

או שהמספר באמת כך היה. או שהתורה עיגלה ולא ירדה לפרטים, ולחומרא.
אלו שתי הבנות בקדמונים. ואלו ואלו דא"ח.

או, שהואיל ומצד הסוד יש עניין במספרים אלו, הרי יוצר האדם קבע שכך יהיה סכום הנפשות בכל שבט ושבט.
ובכך מיושבת תמיהת @יעקב שלם 


חלק א׳ ממעל
משתמש ותיק
הודעות: 1111
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 131 פעמים
קיבל תודה: 125 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת במדבר

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 31 מאי 2019, 12:12

שמעתי בשם החת"ס שמה שהתורה סיכמה בסוף את הסכום הכולל הוא להגיד שזה דווקא כך והא מספר מדוייק


הכהן
משתמש ותיק
הודעות: 597
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 175 פעמים
קיבל תודה: 191 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת במדבר

שליחה על ידי הכהן » 31 מאי 2019, 14:34

עי' העמק דבר בחידושים מפתיעים בעניין


פרלמן משה
משתמש ותיק
הודעות: 581
הצטרף: 26 יוני 2017, 14:29
נתן תודה: 174 פעמים
קיבל תודה: 97 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת במדבר

שליחה על ידי פרלמן משה » 01 יוני 2019, 22:59

@יעקב שלם
לא מצאתי את דברי הרמב"ן שציינת.


רמתים צופים
משתמש ותיק
הודעות: 369
הצטרף: 31 דצמבר 2017, 18:29
נתן תודה: 32 פעמים
קיבל תודה: 60 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת במדבר

שליחה על ידי רמתים צופים » 02 יוני 2019, 13:31

המקים כתב:
29 מאי 2019, 22:42
איך מבינים שתמיד במניני השבטים המספר הוא מספר עגול?

נימוקי הרי"ד (מובא ב"אמרי נועם" לבעלי התוספות, וב"פני דוד" לבעל החיד"א):
"פקדיהם למטה ראובן ששה וארבעים אלף וחמש מאות" - תימא: וכי אפשר שלא היה חסר אחד או שניים מן הכללים שאומר בכאן, או יותר?
ויש לומר: שאין הכתוב מקפיד בזה
, כדכתיב (ויקרא כ"ג, טז) 'תספרו חמשים יום' - ואינם אלא ארבעים ותשעה. וכן (דברים כ"ה, ג) 'ארבעים יכנו' ואינם אלא שלושים ותשעה".


כעין דבריו מצינו גם בפסקי הרא"ש בסוף מס' פסחים בנוגע לספירת העומר:
יש מקשין: כיוון שהפסוק אומר 'תספרו חמשים יום', למה אין אנו מונין אלא תשע וארבעים יום? ודוחקין לפרש הפסוק 'עד ממחרת השבת' - שהוא יום החמשים - 'תספרו'; או גם: 'חמשים יום' על 'והקרבתם' שאחריו הוא עולה, וכך הוא אומר: 'עד ממחרת השבת תספרו' - ולא עד בכלל - 'חמשים יום, והקרבתם מנחה חדשה לה'.
ולי נראה, שאין אנו צריכין לדחוקות הללו. כיוון שכתוב בו בפירוש (דברים ט"ז, ט) 'שבעה שבעת תספר לך' - אין לספור יותר משבעה שבועות. ומ'תספרו חמשים יום' - לא קשה דבר, שכן דרך המקרא, כשמגיע המניין לסכום עשירית פחות אחת - מונה אותו בחשבון עשירית, ואינו משגיח על חסרון האחד.


רוצה להחכים
הודעות: 3
הצטרף: 11 פברואר 2019, 15:45
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת במדבר

שליחה על ידי רוצה להחכים » 06 יוני 2019, 15:50

שמעתי מבארים (כמדומה בשם ר"י 'אור ישראל', הרב רוזן) שהיה ענין במספר עגול (ויש שפי' דהיינו כמו שרי מלכות דכבוד המלכות הוא טפי במספר עגול), ואי"ז נס שהיה כן, אלא הוא מענין דקוב"ה איסתכל באורייתא וברא עלמא. 


עניין
הודעות: 162
הצטרף: 07 מאי 2019, 00:02
נתן תודה: 51 פעמים
קיבל תודה: 51 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת במדבר

שליחה על ידי עניין » 12 יוני 2019, 23:10

שיעור מהרב רייזמאן בנושא.
ר' מנשה ישראל רייזמאן-מספר בני ישראל פ במדבר.pdf
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 4 אורחים