הבוחר בשירי זמרה


בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1144
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 475 פעמים
קיבל תודה: 243 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: הבוחר בשירי זמרה

שליחה על ידי בן של רב » 29 מאי 2019, 20:55

בוא נוסיף את הרקע ההיסטורי לדבריו.

הוא כתב את הנפה"ח כדי שישמש ככלי התגוננות של התורה מפני החשש שהציבור יתחיל לחשוב שהתורה לא חשובה כמו היראה והאהבה.

יש כיו"ב הרבה דברים שבאים בזמן מסויים להדגיש דבר מסויים רק כדי לאפוקי מטעות מסויימת.
והמבין יבין שגם הוא לא התכוין שיום אחד אנחנו ניסחף לסטות לכיוון ההפוך.

ערכים:


פותח הנושא
מחשבות
משתמש ותיק
הודעות: 273
הצטרף: 19 מאי 2019, 15:44
נתן תודה: 40 פעמים
קיבל תודה: 63 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הבוחר בשירי זמרה

שליחה על ידי מחשבות » 29 מאי 2019, 22:37

יוסף יצחק כתב:
28 מאי 2019, 02:18
אמונת אומן כתב:
28 מאי 2019, 02:06
חלק א׳ ממעל כתב:
27 מאי 2019, 22:32
למה הולהו​​​​​סיף שדוד ביקש שיחשב תהילים כנגעים ואהלות ולא נענה
זהו חידוש גדול של הנפה''ח שכיון שלא מצינו שנענה אפשר שלא נענה. 
ברור שזהו חידוש היפך מהפשט הפשוט.
בפשטות אם הגמרא מביאה את בקשתו  המיוחדת והחריגה של דהע''ה ולא מציינת שלא נענה, ודאי שנענה. 
מילים מזעזעות
מי מחליט מה הפשט הפשוט אם לא הנפש החיים ושאר גדולי עולם?!
​​​​​​
נראה פשוט שיש בכוחנו לומר מה הפשט ומה חידוש אחרת כל לימודנו זה רק לצטט את חכמי הדורות שלפננו.


יוסף יצחק
משתמש ותיק
הודעות: 332
הצטרף: 21 אוגוסט 2017, 02:00
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 107 פעמים
קיבל תודה: 125 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הבוחר בשירי זמרה

שליחה על ידי יוסף יצחק » 29 מאי 2019, 22:39

מחשבות כתב:
29 מאי 2019, 22:37
יוסף יצחק כתב:
28 מאי 2019, 02:18
אמונת אומן כתב:
28 מאי 2019, 02:06
זהו חידוש גדול של הנפה''ח שכיון שלא מצינו שנענה אפשר שלא נענה. 
ברור שזהו חידוש היפך מהפשט הפשוט.
בפשטות אם הגמרא מביאה את בקשתו  המיוחדת והחריגה של דהע''ה ולא מציינת שלא נענה, ודאי שנענה. 
מילים מזעזעות
מי מחליט מה הפשט הפשוט אם לא הנפש החיים ושאר גדולי עולם?!
נראה פשוט שיש בכוחנו לומר מה הפשט ומה חידוש אחרת כל לימודנו זה רק לצטט את חכמי הדורות שלפננו.
אתה צודק באופן כללי, דברתי על הדברים שנכתבו ספציפית כאן, שהחידוש כאן הוא הסבר הפשט, זה לא שהנפש החיים הסביר באופן אחר אלא זה מאמר חז"ל שיש אחריו (כאילו) שלש נקודות ומי אנחנו שנדע להגיד מה פשוט שההמשך...
 


אמונת אומן
הודעות: 73
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 2 פעמים
קיבל תודה: 18 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הבוחר בשירי זמרה

שליחה על ידי אמונת אומן » 30 מאי 2019, 16:38

ברור שעיסוק בנגעים ואהלות מצריך עסק גדול ולפום צערא אגרא, ודהע''ה ביקש שלמרות שזו שירה ובקשה יהיה שכרו כנגעים ואהלות.


אמונת אומן
הודעות: 73
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 2 פעמים
קיבל תודה: 18 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הבוחר בשירי זמרה

שליחה על ידי אמונת אומן » 30 מאי 2019, 16:40

יוסף יצחק כתב:
29 מאי 2019, 22:39
מחשבות כתב:
29 מאי 2019, 22:37
יוסף יצחק כתב:
28 מאי 2019, 02:18

מילים מזעזעות
מי מחליט מה הפשט הפשוט אם לא הנפש החיים ושאר גדולי עולם?!
נראה פשוט שיש בכוחנו לומר מה הפשט ומה חידוש אחרת כל לימודנו זה רק לצטט את חכמי הדורות שלפננו.
אתה צודק באופן כללי, דברתי על הדברים שנכתבו ספציפית כאן, שהחידוש כאן הוא הסבר הפשט, זה לא שהנפש החיים הסביר באופן אחר אלא זה מאמר חז"ל שיש אחריו (כאילו) שלש נקודות ומי אנחנו שנדע להגיד מה פשוט שההמשך...


הפשט הפשוט הוא איך פירשוהו עד שכתב הנפה''ח את חידושו


יעקב שלם
משתמש ותיק
הודעות: 351
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 117 פעמים
קיבל תודה: 96 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הבוחר בשירי זמרה

שליחה על ידי יעקב שלם » 30 מאי 2019, 21:14

חלק א׳ ממעל כתב:
27 מאי 2019, 22:32
ולהוסיף שדוד ביקש שיחשב תהילים כנגעים ואהלות ולא נענה

אגב
קראתי פעם באחד מספרי החסידים שמביאים מדרש שדוד המלך כן נענה
אשמח אם מישהו מכיר


חלק א׳ ממעל
משתמש ותיק
הודעות: 840
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 119 פעמים
קיבל תודה: 102 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הבוחר בשירי זמרה

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 30 מאי 2019, 21:28

אם יש למישהו תהלים המפורש כדאי שיבדוק שם במבוא או בספר החדש על דוד המלך


אמונת אומן
הודעות: 73
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 2 פעמים
קיבל תודה: 18 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הבוחר בשירי זמרה

שליחה על ידי אמונת אומן » 02 יוני 2019, 02:48

חלק א׳ ממעל כתב:
30 מאי 2019, 21:28
אם יש למישהו תהלים המפורש כדאי שיבדוק שם במבוא או בספר החדש על דוד המלך

אם כי לדידי פשיטא לי וכמש''כ לעיל, אך לשבר את האוזן ת''ח שכאן, עיינתי בתהלים הנ''ל, ואכן להלן רשימת הסוברים במפורש שנתקבלה תפלתו של דהע''ה: 

חוות דעת בצוואתו, 
של''ה
פלא יועץ
ר''י בר יקר רבו של הרמב''ן
אשכול
אור השנים לבעל הפרדס, עם הסכמת הגר"א! 
מדרש חכמים לתלמיד הגר"א 


בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1144
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 475 פעמים
קיבל תודה: 243 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: הבוחר בשירי זמרה

שליחה על ידי בן של רב » 02 יוני 2019, 02:55

אמנם ודאי דוד לא דיבר על דקלום אלא על השתפכות הנפש.

כי מהיכי תיתי שאמירת מילים קדושות אלו - זה יהיה יותר מהחומש עצמו שעם כל קדושתו איננו תחליף ללימוד נגעים ואהלות בעיון...

וגם מי שקורא בחומש שוב ושוב את פרשת נגעים/אהלות איננו מתקדם כמו מי שמעיין היטב בפרטי הלכותיה המעשיות... 


חדא
הודעות: 106
הצטרף: 07 ספטמבר 2018, 01:45
נתן תודה: 5 פעמים
קיבל תודה: 30 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הבוחר בשירי זמרה

שליחה על ידי חדא » 02 יוני 2019, 03:19

רוב הראשונים מסבירים ש'זמרה' הכוונה שבח, כמו מזמרת הארץ, והכוונה בשירי שבחו, שהקב"ה חפץ בקילוסם של ישראל.


פותח הנושא
מחשבות
משתמש ותיק
הודעות: 273
הצטרף: 19 מאי 2019, 15:44
נתן תודה: 40 פעמים
קיבל תודה: 63 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הבוחר בשירי זמרה

שליחה על ידי מחשבות » 02 יוני 2019, 03:35

ומניין שהקב"ה חפץ בשבחם של ישראל
כמו שכבר כתבתי בשביל ברכה צריך ודאות מעבר לכל ספק ומקור בפסוק.


חדא
הודעות: 106
הצטרף: 07 ספטמבר 2018, 01:45
נתן תודה: 5 פעמים
קיבל תודה: 30 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הבוחר בשירי זמרה

שליחה על ידי חדא » 02 יוני 2019, 03:45

לזה יש מאות מקורות
והנה אחד מהם
תלמוד ירושלמי (וילנא) מסכת סוכה פרק ה
ולקילוסן הוא צריך. והכתיב [דניאל ז י] אלף אלפין ישמשוניה וריבות ריבויין קדמוהי יקומון. כד הוה חמין לון עבדין בכושר הוה אמר די לא נן הכא מאן הכא שאף על פי שיש לפניו כמה קילוסין חביב הוא קילוסן של ישראל יותר מכל. מה טעמא [שמואל ב כג א] ונעים זמירות ישראל [תהילים כב ד] יושב תהלות ישראל.


אמונת אומן
הודעות: 73
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 2 פעמים
קיבל תודה: 18 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הבוחר בשירי זמרה

שליחה על ידי אמונת אומן » 02 יוני 2019, 04:05

בן של רב כתב:
02 יוני 2019, 02:55
אמנם ודאי דוד לא דיבר על דקלום אלא על השתפכות הנפש.

כי מהיכי תיתי שאמירת מילים קדושות אלו - זה יהיה יותר מהחומש עצמו שעם כל קדושתו איננו תחליף ללימוד נגעים ואהלות בעיון...

וגם מי שקורא בחומש שוב ושוב את פרשת נגעים/אהלות איננו מתקדם כמו מי שמעיין היטב בפרטי הלכותיה המעשיות... 
בכמה מהמקורות הנ"ל מפורש שאין צריך כוונה, ואינו כעת לפני. 
 


בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1144
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 475 פעמים
קיבל תודה: 243 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: הבוחר בשירי זמרה

שליחה על ידי בן של רב » 02 יוני 2019, 14:35

אמונת אומן כתב:
02 יוני 2019, 04:05
בן של רב כתב:
02 יוני 2019, 02:55
אמנם ודאי דוד לא דיבר על דקלום אלא על השתפכות הנפש.

כי מהיכי תיתי שאמירת מילים קדושות אלו - זה יהיה יותר מהחומש עצמו שעם כל קדושתו איננו תחליף ללימוד נגעים ואהלות בעיון...

וגם מי שקורא בחומש שוב ושוב את פרשת נגעים/אהלות איננו מתקדם כמו מי שמעיין היטב בפרטי הלכותיה המעשיות... 
בכמה מהמקורות הנ"ל מפורש שאין צריך כוונה, ואינו כעת לפני. 

כמו בחומש. 
וזה ממש לא סותר שמי שיושב בכולל ואומר כל היום פסוקי תנ"ך בלי לחשוב כלום = הוא בטלן... 
 


אמונת אומן
הודעות: 73
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 2 פעמים
קיבל תודה: 18 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הבוחר בשירי זמרה

שליחה על ידי אמונת אומן » 02 יוני 2019, 14:48

יש סברא בדבריך אבל הם טעונים מקור


חלק א׳ ממעל
משתמש ותיק
הודעות: 840
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 119 פעמים
קיבל תודה: 102 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הבוחר בשירי זמרה

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 02 יוני 2019, 14:51

אמונת אומן כתב:
02 יוני 2019, 02:48
חלק א׳ ממעל כתב:
30 מאי 2019, 21:28
אם יש למישהו תהלים המפורש כדאי שיבדוק שם במבוא או בספר החדש על דוד המלך

אם כי לדידי פשיטא לי וכמש''כ לעיל, אך לשבר את האוזן ת''ח שכאן, עיינתי בתהלים הנ''ל, ואכן להלן רשימת הסוברים במפורש שנתקבלה תפלתו של דהע''ה: 

חוות דעת בצוואתו, 
של''ה
פלא יועץ
ר''י בר יקר רבו של הרמב''ן
אשכול
אור השנים לבעל הפרדס, עם הסכמת הגר"א! 
מדרש חכמים לתלמיד הגר"א 
אפשר ציון מקום לר"י בר יקר ואור השנים?
 


אמונת אומן
הודעות: 73
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 2 פעמים
קיבל תודה: 18 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הבוחר בשירי זמרה

שליחה על ידי אמונת אומן » 02 יוני 2019, 15:47

אשתדל בע''ה


אמונת אומן
הודעות: 73
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 2 פעמים
קיבל תודה: 18 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הבוחר בשירי זמרה

שליחה על ידי אמונת אומן » 02 יוני 2019, 20:32

יוסף יצחק כתב:
28 מאי 2019, 02:18
אמונת אומן כתב:
28 מאי 2019, 02:06
חלק א׳ ממעל כתב:
27 מאי 2019, 22:32
ולהו​​​​​סיף שדוד ביקש שיחשב תהילים כנגעים ואהלות ולא נענה
זהו חידוש גדול של הנפה''ח שכיון שלא מצינו שנענה אפשר שלא נענה. 
ברור שזהו חידוש היפך מהפשט הפשוט.
בפשטות אם הגמרא מביאה את בקשתו  המיוחדת והחריגה של דהע''ה ולא מציינת שלא נענה, ודאי שנענה. 
מילים מזעזעות
מי מחליט מה הפשט הפשוט אם לא הנפש החיים ושאר גדולי עולם?!
​​​​​​
המלצה מאד שימושית:
מי שקיבל כל תורתו ממקור אחד, נהיה איזה שיהיה [ישיבה ליטאית, חסידית, חבדי'ת, ספרדית וכדומה] ולא נחשף הרבה לסגנונות שונים, מוטב יבדוק היטב לפני שהוא 'מזדעזע' כאשר הוא שומע פשט אחר ממה שהורגל.
 


אליהו52
הודעות: 109
הצטרף: 10 פברואר 2019, 20:53
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 34 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הבוחר בשירי זמרה

שליחה על ידי אליהו52 » 02 יוני 2019, 20:54

דרך ה' חלק ד פרק ו
פסוקי דזמרה - הכוונה בהם בכלל לגלות אור פניו, יתברך, על ידי התהילות שאנו מתהללים בו ומספרים בשבחו, שזה ענין תלאו הבורא, יתברך, במעשה הזה, דהיינו בהילול לפניו, והוא ענין "הבוחר בשירי זמרה".

היינו ה' בחר לגלות את אור פניו ע"י שירי זמרה


אמונת אומן
הודעות: 73
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 2 פעמים
קיבל תודה: 18 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הבוחר בשירי זמרה

שליחה על ידי אמונת אומן » 03 יוני 2019, 00:55

חלק א׳ ממעל כתב:
02 יוני 2019, 14:51
אמונת אומן כתב:
02 יוני 2019, 02:48
חלק א׳ ממעל כתב:
30 מאי 2019, 21:28
אם יש למישהו תהלים המפורש כדאי שיבדוק שם במבוא או בספר החדש על דוד המלך

אם כי לדידי פשיטא לי וכמש''כ לעיל, אך לשבר את האוזן ת''ח שכאן, עיינתי בתהלים הנ''ל, ואכן להלן רשימת הסוברים במפורש שנתקבלה תפלתו של דהע''ה: 

חוות דעת בצוואתו, 
של''ה
פלא יועץ
ר''י בר יקר רבו של הרמב''ן
אשכול
אור השנים לבעל הפרדס, עם הסכמת הגר"א! 
מדרש חכמים לתלמיד הגר"א 
אפשר ציון מקום לר"י בר יקר ואור השנים?

ר'י בר יקר בברכת ברוך שאמר, עמ' י'ג, עמ' טו, עמ' עד.
אור השנים מובא שם ללא ציון מדויק. 
 


פיניפיני
הודעות: 44
הצטרף: 19 יוני 2019, 10:11
נתן תודה: 17 פעמים
קיבל תודה: 10 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הבוחר בשירי זמרה

שליחה על ידי פיניפיני » 19 יוני 2019, 11:42

יוסף יצחק כתב:
28 מאי 2019, 02:18
מי מחליט מה הפשט הפשוט אם לא הנפש החיים ושאר גדולי עולם?!
אכן, אך פשט זה שלא נענה סבר ה'נפש החיים' אך ודאי וידוע שגדולי עולם החסידיים חלקו עליו באופן מוחלט וסברו שנענה.


יוסף יצחק
משתמש ותיק
הודעות: 332
הצטרף: 21 אוגוסט 2017, 02:00
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 107 פעמים
קיבל תודה: 125 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הבוחר בשירי זמרה

שליחה על ידי יוסף יצחק » 19 יוני 2019, 14:05

פיניפיני כתב:
19 יוני 2019, 11:42
יוסף יצחק כתב:
28 מאי 2019, 02:18
מי מחליט מה הפשט הפשוט אם לא הנפש החיים ושאר גדולי עולם?!
אכן, אך פשט זה שלא נענה סבר ה'נפש החיים' אך ודאי וידוע שגדולי עולם החסידיים חלקו עליו באופן מוחלט וסברו שנענה.

וכ"כ רבו של הרמב"ן - רבינו יהודה בר יקר בפירוש התפלות והברכות בברכת "ברוך שאמר" ז"ל: ואמר בסוף ובשירי דוד עבדך נהללך, שאותם המזמורים הנהדרים רומזים המאמרות, ואף כל המזמורים חשובים כדברי תורה. כדאמרינן במדרש תהלים(פרק עח) אל יאמר אדם שאין המזמורים תורה, אלא תורה הם ואף הנביאים תורה, וכן אסף אמר, הואיל והמזמורות תורה, האזינה עמי תורתי, וכן במקום אחר, וקורין בהם והוגים ונוטלים שכר עליהם כנגעים ואהלות"
(ויש שפירשו דווקא בהוגים, שמעיינים בהם ולא דרך קריאה בעלמא ואכמ"ל).
וכ"א בשל"ה הקדוש (יומא עמוד התשובה)
ומה שהערתי היה על הניסוח ואחר שראיתי את דברי רבו של הרמב"ן הבנתי שטעיתי

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: בן של רב | 0 אורחים