מגילת רות - התבוללות ומשיח

הנופל

משתמש ותיק
האם נכון יהיה לקבוע שמהתבוללות מחלון וכליון יצא לנו המשיח.
אם נכונים הדברים מה הביאור בזה?
 

יוספזון

משתמש ותיק
הנופל אמר:
האם נכון יהיה לקבוע שמהתבוללות מחלון וכליון יצא לנו המשיח.
אם נכונים הדברים מה הביאור בזה?
אלו דברי המדרש 'מי יתן טהור מטמא'...
 
 

יוספזון

משתמש ותיק
דרך אגב, המשיח לא יצא ממחלון וכליון, אלא מרות שהתגיירה כהלכה.
 

ראשון לציון

משתמש ותיק
כל התהליך של דוד המלך וכו' עובר כידוע דרך מעשים שלא קיבלו הכשר של העדה החרדית... 

1) לוט ובנותיו

2) רות

3) יהודה ותמר

4) ישי שחשב שבא על שפחתו

5) דוד ובת שבע

[וזה רק מה שידוע לנו כרגע...]
 

יוספזון

משתמש ותיק
ראשון לציון אמר:
כל התהליך של דוד המלך וכו' עובר כידוע דרך מעשים שלא קיבלו הכשר של העדה החרדית... 

1) לוט ובנותיו

2) רות

3) יהודה ותמר

4) ישי שחשב שבא על שפחתו

5) דוד ובת שבע

[וזה רק מה שידוע לנו כרגע...]
זוהי דברי המדרש עה"פ 'מי יתן טהור מטמא' אברהם מתרח וכו', 
רות התגיירה כהלכה ממנה ומבועז יצא מלכות בית דוד.
מעשה דוד ובת שבע כבר שנינו 'כל האומר דוד חטא אינו אלא טועה'. 
ואף על יהודה ותמר נאמרו בחז"ל דברים נעלים. מה שנשאר זה לוט ובנותיו. שעליה אמר הקב"ה 'יש לי שתי פרידות טובות'.
 
 

ראשון לציון

משתמש ותיק
לא הבנתי מה אתה רוצה. וכי על לוט ובנותיו לא נאמרו בחז"ל דברים נעלים?...

הכל בפנימיות הוא טוב ונעלה, אבל בחיצוניות היו אלו מעשים בלתי ראויים, ודוד היה צריך לסבול הרבה וכו'
 

הנופל

משתמש ותיק
פותח הנושא
ראשון לציון אמר:
כל התהליך של דוד המלך וכו' עובר כידוע דרך מעשים שלא קיבלו הכשר של העדה החרדית... 

1) לוט ובנותיו

2) רות

3) יהודה ותמר

4) ישי שחשב שבא על שפחתו

5) דוד ובת שבע

[וזה רק מה שידוע לנו כרגע...]
נכון מאוד.
אגב, זהו ענין יהודה מול יוסף.
 

ראשון לציון

משתמש ותיק
לגבי ישי ושפחתו - ראיתי מציינים שהחיד"א מאריך בזה בפירושו יוסף תהלות לתהלים מזמור מ ומזמור סט ומזמור פט, וכן חומת אנך לתהלים מזמור נו ומזמור מ

ולא עיינתי כרגע
 

מחשבות

משתמש ותיק
יש מה שאפשר לכנות קבלה להמונים
דברים שמקורם בסוד אבל הם מפורסמים ביותר
יש נשמות שאינם יכולות להגיע לעולם כי המקטרג מונע
ולכן צריכים להגיע בדרך שיש בה כיעור.
יש כמה דוגמאות מפורסמות ומכולם מפורסם דוד ומשיח.
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
המקור של העניין הזה מהזוהר

יש שיעור מאוד ברור על נושא רחב זה של הרב נויגרשל
בשם רות אמה של מלכות
 

אליהו52

משתמש ותיק
הנופל אמר:
ראשון לציון אמר:
ישי שחשב שבא על שפחתו
סליחה על הבורות
מה המקור לסיפור של ישי?
(חיד"א) פתח עינים מסכת נדרים פרק ב 
ארז"ל ד' מתו בעטיו של נחש בנימין בן יעקב [ועמרם] וישי וכלאב והנה אמר דוד הע"ה הן בעון חוללתי וכו' ודרז"ל כי אשתו של ישי שמה הצללפונית וישי היה שונא אותה והי"ל לישי פלגש פעם אחת באה אשתו של ישי במקום הפלגש בלא ידיעת ישי ובאותו הלילה נתעברה ממנו וילדה דוד 

יוסף תהילות (חיד"א) תהלים נא
הן בעוון חוללתי וכו'. אפשר במשז"ל דישי תבע שפחתו וגילתה לגבירתה ונכנסה במקומה והרתה מדהע"ה 

אמנם חיפשתי בחז"ל ולא מצאתי אך נאמנים דברי החיד"א
 
 

אליהו52

משתמש ותיק
הנופל אמר:
האם נכון יהיה לקבוע שמהתבוללות מחלון וכליון יצא לנו המשיח.
אם נכונים הדברים מה הביאור בזה?

לא אין קשר למחלון וכליון 
עיין מגילת רות
ואף אם כוונתך שהם נשאו לרות וערפה וכך רות חזרה עם נעמי... הרי ה' יכל לסובב גם בדרכים רבות נוספות ואין הכרח שהם קשורים לעניין זה בדווקא
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
הנופל אמר:
האם נכון יהיה לקבוע שמהתבוללות מחלון וכליון יצא לנו המשיח.
אם נכונים הדברים מה הביאור בזה?

בזוהר חדש רות צה,ב איתא:
 וְאִם תֹּאמַר, מִפְּנֵי מָה בָּאוּ מִן הָאִמָּהוֹת בְּעִנְיַן זֶה. אֶלָּא כֶּסֶף מְזוּקָק מִתּוֹךְ סִגִּים שֶׁבָּהּ. וְזֶרַע דָּוִד צָרוּף מִצַּד זֶה וּמִצַּד זֶה. דִּכְתִיב וְאָהַבְתָּ אֵת ה' אֱלֹהֶיךָ בְּכָל לְבָבְךָ וְגו', בִּשְׁנֵי יְצָרֶיךָ, בְּיֵצֶר הַטוֹב וּבְיֵצֶר הָרָע. הַכֹּל צָרִיךְ כְּאֶחָד. וְזֶרַע דָּוִד אִיצְטְרִיךְ הָכֵי.

וביאור הענין כתב במגילת סתרים (לבעל הנתיבות) על מגילת אסתר עה"פ ותשא חן וחסד לפניו מכל הבתולות, וז"ל:

ולמ"ד שבא אליה וכורש בנה היה ר"ל הטעם שסיבב כך בעל הסיבות כיון שכורש בנה בנה את ביהמ"ק וע"כ היה ניצוץ קדושה באחשורוש ומבואר בגלגולים בקרא דקהלת דיש ששולט האדם באדם לרע לו היינו ששולט האדם הטומאה באדם דקדושה לרע לו כגון דוד שבא ממואב שהי' זה כדי להוציא הניצוצות שנבלע באדם דטומאה ולא ישאר חיות לאדם דטומאה וכמו כן הוצרכה אסתר להינשא לאחשורוש שיצא ממנה כורש שיבנה בית המקדש

וכעי"ז כתב בבאר מים חיים על פרשת בא:

גם יאמר הכתוב למען שתי אותתי אלה בקרבו וגו'. כי הנה חז"ל אמרו (סנהדרין לט,ב) בפסוק וימדדם בחבל השכב אותם ארצה, אמר ר' יוחנן היינו דאמרי אינשי מיניה וביה אבא ליזיל ביה נרגא וכו', ופירש רש"י מעצמו של יער יכנס בתוך הנרגן להיות בית יד ויקצצו בו היער וכן עובדיה לאדום ודוד למואב. והענין כי בחינת ניצוצי הקדושה הנאסרים במאסר הקליפות וניצודים בפח יוקשים כאשר יזכו על ידי תורה ותפלה ומעשים טובים של בני אדם לעלות משם אז הם בצעמם נוקמים נקמת אויביהם אלו הקליפות אשר היו בשביה תחת ידם והם המכלים אותם ונוקמים נקמתם מהם עד אשר לנצח יאבדו, וזה בסוד הכתוב עת אשר שלט האדם באדם לרע לו כי לרע לו ודאי הוא שנשבים שובים את שוביהם, ונצלבין צולבין את צולביהם לנקום מהם נקמתם, ועל כן דוד המלך שבא ממואב הוא הוציא כל בחינות בירורי ניצוצי הקדושה מהם והוא נקם נקמתו וימדדם בחבל וגו'.
 

בן של רב

משתמש ותיק
גם חזרת העם לארצו בימינו - כהבטחת הנביאים - היתה ע"י רשעים גדולים.

מי שמתרגז שילמד הרבה נ"ך לפני שמגיב.
אני כמעט כל יום מוצא פסוקים מפורשים שמבטיחים בדיוק את זה [כולל גם תיאורים על הבעיות החמורות שיש היום] .
 

יוספזון

משתמש ותיק
בן של רב אמר:
גם חזרת העם לארצו בימינו - כהבטחת הנביאים - היתה ע"י רשעים גדולים.

מי שמתרגז שילמד הרבה נ"ך לפני שמגיב.
אני כמעט כל יום מוצא פסוקים מפורשים שמבטיחים בדיוק את זה [כולל גם תיאורים על הבעיות החמורות שיש היום] .
ועל כגון דא קאבכינא.
כי עליהם נאמר ארץ ישראל אינה סובלת עוברי עבירה.
הבטחת הנביאים, לצערנו. טרם נתקיימה. כי עדיין לא באה הגואל. מה שכן באו לנו כאן, זוהי 'ייתי ולא אחמיניה' תחת ידי רשעי ישראל. ואין בן דוד בא עד שתכלה מלכות הזלה מישראל.
 

בן של רב

משתמש ותיק
יוספזון אמר:
בן של רב אמר:
גם חזרת העם לארצו בימינו - כהבטחת הנביאים - היתה ע"י רשעים גדולים.

מי שמתרגז שילמד הרבה נ"ך לפני שמגיב.
אני כמעט כל יום מוצא פסוקים מפורשים שמבטיחים בדיוק את זה [כולל גם תיאורים על הבעיות החמורות שיש היום] .
ועל כגון דא קאבכינא.
כי עליהם נאמר ארץ ישראל אינה סובלת עוברי עבירה.
הבטחת הנביאים, לצערנו. טרם נתקיימה. כי עדיין לא באה הגואל. מה שכן באו לנו כאן, זוהי 'ייתי ולא אחמיניה' תחת ידי רשעי ישראל. ואין בן דוד בא עד שתכלה מלכות הזלה מישראל.
היא לא תכלה כשטפשי ישראל החרדים המזוייפים לא ינסו - לרצות אפילו - להחליפה בשלטון של התורה = מדינת הלכה. 
[או לחילופין לעבור לחו"ל = טומאת העמים...
ולהקים שם מדינת הלכה נוצרית או מוסלמית בראשות המלך טראמפ או עבדאללה...] 
איך אמרת? עכשיו זה - "ייתי" ! 
וידעתם כי אני ה' בפתחי את קברותיכם = חו"ל. 
כולם יכולים לעלות, אך יש בנים שרוצים להשאר בקבר הפתוח. 
זה חזרה על החטא של בית שני. ורק בגללם אין רוב ואין מדינת הלכה. 

למשל - תסתכל בהפטרה האחרונה ותדקדק היטב ותראה איך מתואר שם מה שכבר קרה.
והכל קימעא קימעא כדברי חז"ל שהגאולה היא כמו השחר שמאיר קימעא קימעא = מצמיח ישועה = צמח דוד. 

להכחיש אפשר רק כשלא לומדים את הסוגיא בעיון מהמקורות! 
 
 

יוספזון

משתמש ותיק
בן של רב אמר:
יוספזון אמר:
בן של רב אמר:
גם חזרת העם לארצו בימינו - כהבטחת הנביאים - היתה ע"י רשעים גדולים.

מי שמתרגז שילמד הרבה נ"ך לפני שמגיב.
אני כמעט כל יום מוצא פסוקים מפורשים שמבטיחים בדיוק את זה [כולל גם תיאורים על הבעיות החמורות שיש היום] .
ועל כגון דא קאבכינא.
כי עליהם נאמר ארץ ישראל אינה סובלת עוברי עבירה.
הבטחת הנביאים, לצערנו. טרם נתקיימה. כי עדיין לא באה הגואל. מה שכן באו לנו כאן, זוהי 'ייתי ולא אחמיניה' תחת ידי רשעי ישראל. ואין בן דוד בא עד שתכלה מלכות הזלה מישראל.
היא לא תכלה כשטפשי ישראל החרדים המזוייפים לא ינסו - לרצות אפילו - להחליפה בשלטון של התורה = מדינת הלכה. 
[או לחילופין לעבור לחו"ל = טומאת העמים...
ולהקים שם מדינת הלכה נוצרית או מוסלמית בראשות המלך טראמפ או עבדאללה...] 
איך אמרת? עכשיו זה - "ייתי" ! 
וידעתם כי אני ה' בפתחי את קברותיכם = חו"ל. 
'טפשי ישראל'... חחח. הידעת שאנו אמונים על טפשות זו. עיין במשנה עדיות וירווח לך.
הידעת מה ענה אותו רב לחלוץ השומר הצעיר בחו"ל שבא להפרד טרם עלותו לארץ. שאל אותו החלוץ להרב, האינך חושש מגלגול מחילות בביאת הגואל? ענה לו הרב. המלאכים יעלו אותו לארץ. שאל החילוני, כבודו אינו חושש להטריח את המלאכים בחינם, ענה לו, שזה ממש לא טירחא, כי אותם מלאכים שיחזירו את גופך לכאן, יעלו אותי לארץ.
זה פחות או יותר מזכיר לי אלו שמדברים על מדינת הלכה.
גם כשהיינו בארץ העמים, הכנענו את ראשנו בפני הגויים ששהינו אצלם, ואף נקבע תפילה מיוחדת 'הנותן תשועה למלכים'. 
דרך אגב. אני עדיין לא קולט. אם תרצה להקים מדינת הלכה. אתה יכול להקימה אותו דבר גם באוגנדה. מה זה קשור לארץ ישראל?
 

בן של רב

משתמש ותיק
אם שנית לא קרית? אם קרית לא שנית? אם קרית ושנית לא פירשו לך?

כל התורה כולה לא דיברה אלא רק על ארץ ישראל חמדת העליונים התחתונים.

אחי אהובי ויקירי - רוץ תלמד חומש! שלא תבוש לעולם ועד.
 

יוספזון

משתמש ותיק
בן של רב אמר:
אם שנית לא קרית? אם קרית לא שנית? אם קרית ושנית לא פירשו לך?

כל התורה כולה לא דיברה אלא רק על ארץ ישראל חמדת העליונים התחתונים.

אחי אהובי ויקירי - רוץ תלמד חומש! שלא תבוש לעולם ועד.
דוקא למדתי, ולמדתי טוב טוב. כך שראיתי דברים מסויימים שכנראה נעלמו מעיניך...

 
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
בן של רב אמר:
יוספזון אמר:
בן של רב אמר:
גם חזרת העם לארצו בימינו - כהבטחת הנביאים - היתה ע"י רשעים גדולים.

מי שמתרגז שילמד הרבה נ"ך לפני שמגיב.
אני כמעט כל יום מוצא פסוקים מפורשים שמבטיחים בדיוק את זה [כולל גם תיאורים על הבעיות החמורות שיש היום] .
ועל כגון דא קאבכינא.
כי עליהם נאמר ארץ ישראל אינה סובלת עוברי עבירה.
הבטחת הנביאים, לצערנו. טרם נתקיימה. כי עדיין לא באה הגואל. מה שכן באו לנו כאן, זוהי 'ייתי ולא אחמיניה' תחת ידי רשעי ישראל. ואין בן דוד בא עד שתכלה מלכות הזלה מישראל.
היא לא תכלה כשטפשי ישראל החרדים המזוייפים לא ינסו - לרצות אפילו - להחליפה בשלטון של התורה = מדינת הלכה. 
[או לחילופין לעבור לחו"ל = טומאת העמים...
ולהקים שם מדינת הלכה נוצרית או מוסלמית בראשות המלך טראמפ או עבדאללה...] 
איך אמרת? עכשיו זה - "ייתי" ! 
וידעתם כי אני ה' בפתחי את קברותיכם = חו"ל. 
כולם יכולים לעלות, אך יש בנים שרוצים להשאר בקבר הפתוח. 
זה חזרה על החטא של בית שני. ורק בגללם אין רוב ואין מדינת הלכה. 

למשל - תסתכל בהפטרה האחרונה ותדקדק היטב ותראה איך מתואר שם מה שכבר קרה.
והכל קימעא קימעא כדברי חז"ל שהגאולה היא כמו השחר שמאיר קימעא קימעא = מצמיח ישועה = צמח דוד. 

להכחיש אפשר רק כשלא לומדים את הסוגיא בעיון מהמקורות! 


איני מבין למה הינך חוזר תמיד על התובנה לפיה "טפשי ישראל" אינם רוצים שהעם היהודי יתנהל על פי הלכה. יש מישהו שומר תורה ומצוות באמת שלא רוצה זאת? כולם רוצים זאת, אלא שסבורים שאנחנו לא במצב שזה אפשרי, מסיבות שונות. ממילא כל הדיבורים בענין זה הם רק פטפוטי מלין בעלמא, שכל האפקט שלהם הוא רק חיזוק הלאומנות היהודית/ארצישראלית, ותו לא. אלו שבאמת רוצים שיהודים יקיימו תורה ומצוות, עושים זאת ע"י התנהגות שמקדשת שם שמים, וקירוב לבבות אחינו התועים בדרכי נועם. כינוסים ועלונים של הלאומיים מהסוג של "קדושת ציון" ודומיו לא הועילו לקרב אפילו יהודי אחד לתורה, והדברים פשוטים.
 
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
בן של רב אמר:
כל התורה כולה לא דיברה אלא רק על ארץ ישראל חמדת העליונים התחתונים.

צריך להוסיף: בזמן שישראל שרויין על אדמתן.

בזמן שאינן שרויין על אדמתן, שום מצוה מהמצוות שמתאפשרות בארץ ישראל אינה נוהגת מדאורייתא, ורובן אינן נוהגות כלל. וממילא פשוט, שכל הפסוקים שאתה קורא ומשנן בהתלהבות רבה, פשוט לא נאמרו על זמננו. (ואל תשיבני מדברי הגר"א באגרת, שהרי בודאי שעדיין יש קדושה בארץ, אבל עיקר מעלתה וכל הפסוקים שמדברים על תכלית קיום המצוות בה אינם מדברים על זמן הגלות אלא על זמן שישראל שרויין על אדמתן.)

ויעויין בערכין י,ב שלדעת רבי יצחק אין אומרים הלל בפורים משום שאין אומרים הלל על נס שבחו"ל, אך רבא ורב נחמן חולקים עליו ואומרים טעם אחר, ומבארת הגמ' דס"ל שאין זה שייך אלא בזמן שישראל שרויין על אדמתן ולא בזמן הגלות, וכתב המהרש"א:

"היינו משום דודאי כשישראל על אדמתן אין השכינה שורה אלא בא"י במקום קדושה ואין לומר שירה אלא על נס שבא"י, אבל כשגלו הרי גם שכינה עמהם בחו"ל כדאמרינן עמו אנכי בצרה, ויש לומר הלל גם על נס שבחו"ל"





נ.ב. הסטייפלר פעם סיפר שבביאליסטוק היה משוגע בשם מיכאל, והיה קורא לעצמו "מיכאל המלאך". כל הילדים היו רצים אחריו וזועקים: אינך מלאך אלא סתם מיכאל, והלה היה זועק כנגדם: וכי אינכם רואים פסוקים מפורשים בכתובים, על המלאך מיכאל? היאך לא תבושו להגיד שאיני המלאך מיכאל! והילדים משיבים כנגדו, בודאי שיש מיכאל המלאך, אלא שזה לא אתה...

ואמר הסטייפלר שהוא הדין בענין זה ממש: ישנם יהודים שמסתובבים וזועקים "גאולה גאולה" ומראים כל מיני פסוקים בתורה ובנביאים על הגאולה ועל ארץ ישראל, ואומרים: היאך מלאכם לבכם לומר אחרת מפסוקים מפורשים בתורה? אלא שאנו עונים להם: כל הפסוקים הללו אמת, אלא שזה לא מדבר על המציאות שלנו...
 

גמח

משתמש ותיק
מתוך מאמר שהתפרסם במקו"א:
האריז"ל מגלה לנו דבר מענין ששופך אור גדול על כל הסיפור הזה. האריז"ל מייסד מסוד ה' ליריאיו שלעם ישראל שהם ביישנים רחמנים וגומלי חסדים אין את התכונות להיות מלכים מצד עצמם. מלך צריך תקיפות. שאול באמת נפל על רקע זה. והם מוכרחים להביא את שרש המלוכה מעם אחר. זה נמסר לעמון ומואב. הוא מבאר בזה את החז"ל המופלא במס' ע"ז (מד.) שכל מלך מבית דוד היו מלבישים לו את עטרת מלכום שיקוץ עמון (יש נידון אם זה כתר מלכות או ע"ז) ואם זה הולמתו, זהו הסימן שהוא ראוי למלכות בית דוד. כל רואה ישתומם עד מאד. וכי לא מצינו דרך יותר נורמלית לקבוע מי ראוי למלוך בבית דוד.

הנה המאמר
 

קבצים מצורפים

  • אסיף העצרת שבועות.docx
    24.9 KB · צפיות: 3
מבקש אמת אמר:
בן של רב אמר:
כל התורה כולה לא דיברה אלא רק על ארץ ישראל חמדת העליונים התחתונים.

צריך להוסיף: בזמן שישראל שרויין על אדמתן.

בזמן שאינן שרויין על אדמתן, שום מצוה מהמצוות שמתאפשרות בארץ ישראל אינה נוהגת מדאורייתא, ורובן אינן נוהגות כלל. וממילא פשוט, שכל הפסוקים שאתה קורא ומשנן בהתלהבות רבה, פשוט לא נאמרו על זמננו. (ואל תשיבני מדברי הגר"א באגרת, שהרי בודאי שעדיין יש קדושה בארץ, אבל עיקר מעלתה וכל הפסוקים שמדברים על תכלית קיום המצוות בה אינם מדברים על זמן הגלות אלא על זמן שישראל שרויין על אדמתן.)

ויעויין בערכין י,ב שלדעת רבי יצחק אין אומרים הלל בפורים משום שאין אומרים הלל על נס שבחו"ל, אך רבא ורב נחמן חולקים עליו ואומרים טעם אחר, ומבארת הגמ' דס"ל שאין זה שייך אלא בזמן שישראל שרויין על אדמתן ולא בזמן הגלות, וכתב המהרש"א:

"היינו משום דודאי כשישראל על אדמתן אין השכינה שורה אלא בא"י במקום קדושה ואין לומר שירה אלא על נס שבא"י, אבל כשגלו הרי גם שכינה עמהם בחו"ל כדאמרינן עמו אנכי בצרה, ויש לומר הלל גם על נס שבחו"ל"

מהיכי תיתי לומר שמה שיש מצוות שאין לקיימן רק בזמן שישראל שרויין על אדמתן זה בגלל שיש פחות קדושה?

ומפני מה הגר"א ותלמידיו, הרש"ש, האוה"ח, הבעש"ט ותלמידיו, ורביה"ק ותלמידיו מסרו נפשם לעלות לא"י?
 

מחשבות

משתמש ותיק
אולי הגיע הזמן שתעמולת קדושת ציון תעבור לפורום המתאים בשרשור המתאים
די, נמאס. וזה בלי קשר לדעתי או דעת אחרים בנושא
כמה אפשר לחזור על אותם דברים בלי להוסיף כלום.
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:
מבקש אמת אמר:
בן של רב אמר:
כל התורה כולה לא דיברה אלא רק על ארץ ישראל חמדת העליונים התחתונים.

צריך להוסיף: בזמן שישראל שרויין על אדמתן.

בזמן שאינן שרויין על אדמתן, שום מצוה מהמצוות שמתאפשרות בארץ ישראל אינה נוהגת מדאורייתא, ורובן אינן נוהגות כלל. וממילא פשוט, שכל הפסוקים שאתה קורא ומשנן בהתלהבות רבה, פשוט לא נאמרו על זמננו. (ואל תשיבני מדברי הגר"א באגרת, שהרי בודאי שעדיין יש קדושה בארץ, אבל עיקר מעלתה וכל הפסוקים שמדברים על תכלית קיום המצוות בה אינם מדברים על זמן הגלות אלא על זמן שישראל שרויין על אדמתן.)

ויעויין בערכין י,ב שלדעת רבי יצחק אין אומרים הלל בפורים משום שאין אומרים הלל על נס שבחו"ל, אך רבא ורב נחמן חולקים עליו ואומרים טעם אחר, ומבארת הגמ' דס"ל שאין זה שייך אלא בזמן שישראל שרויין על אדמתן ולא בזמן הגלות, וכתב המהרש"א:

"היינו משום דודאי כשישראל על אדמתן אין השכינה שורה אלא בא"י במקום קדושה ואין לומר שירה אלא על נס שבא"י, אבל כשגלו הרי גם שכינה עמהם בחו"ל כדאמרינן עמו אנכי בצרה, ויש לומר הלל גם על נס שבחו"ל"

מהיכי תיתי לומר שמה שיש מצוות שאין לקיימן רק בזמן שישראל שרויין על אדמתן זה בגלל שיש פחות קדושה?

ומפני מה הגר"א ותלמידיו, הרש"ש, האוה"ח, הבעש"ט ותלמידיו, ורביה"ק ותלמידיו מסרו נפשם לעלות לא"י?


עיין במה שכתבתי בסוגריים, ותראה שהדגשתי שאיני מדבר על קדושת הארץ, אלא על כך שכל הפסוקים שמדברים על כך שעיקר קיום התורה ניתן לעם ישראל בארץ ישראל, הוא דווקא בזמן ששרויין על אדמתן והבית עומד על מכונו. הביאור בזה פשוט מאד: מאחר ואחוז נכבד מאד מהתרי"ג מצוות אינו נוהג אלא בארץ ישראל ובפני הבית, נמצא שבודאי עיקר קיום התורה הוא במצב זה, לעומת מצב של גלות בו רק חלק מהתרי"ג נוגע למעשה. גם מה שמבואר בספרי שגם מצוות שאין תלויות בארץ עיקר קיומן הוא בארץ, היינו משום שזהו המצב השלם של כלל ישראל בהיות בארצו והמקדש עומד על מכונו והשכינה שרויה בו, אבל בזמן הגלות שאין המצב כך, וכפי שהבאתי מהמהרש"א, הרי שאין זה נוגע (הגם שבודאי יש קדושה ומעלה עצומה לקיום המצוות בא"י, גם בזה"ז, וע"כ כל הני צדיקי מסרו נפשם לעלות לארה"ק).

אמנם יש לציין שעצם ההנחה שקדושת א"י לא בטלה והרי היא בתוקפה בזמן הזה, הרי היא שנויה במחלוקת חכמים ורבי יוסי ביבמות פב,א, ומובא להלכה בטור וב"י יו"ד סי' שלא, יעו"ש.
 
 

יצחק

משתמש ותיק
יוספזון אמר:
בן של רב אמר:
גם חזרת העם לארצו בימינו - כהבטחת הנביאים - היתה ע"י רשעים גדולים.

מי שמתרגז שילמד הרבה נ"ך לפני שמגיב.
אני כמעט כל יום מוצא פסוקים מפורשים שמבטיחים בדיוק את זה [כולל גם תיאורים על הבעיות החמורות שיש היום] .
ועל כגון דא קאבכינא.
כי עליהם נאמר ארץ ישראל אינה סובלת עוברי עבירה.
הבטחת הנביאים, לצערנו. טרם נתקיימה. כי עדיין לא באה הגואל. מה שכן באו לנו כאן, זוהי 'ייתי ולא אחמיניה' תחת ידי רשעי ישראל. ואין בן דוד בא עד שתכלה מלכות הזלה מישראל.
כאן הנידון הוא לא אם זה אתחלתא דגאולה או משהו כזה (ונא לא להכנס לנושא הזה באשכול הנוכחי) 
כאן הנידון הוא באופן כללי אם יכולים לבא דברים טובים דרך דברים גרועים, 
כאשר חז"ל אמרו "יתי ולא אחמיניה" משמע קצת שהדרך למשיח עוברת דווקא אצל רשעי ישראל (לפי מה שפירשת שהכוונה לרשעי ישראל) וזה קשור לרעיון של האשכול שדברים טובים יכולים לבא במפתיע דרך דברים גרועים
 
 

בן של רב

משתמש ותיק
מבקש אמת אמר:
בן של רב אמר:
כל התורה כולה לא דיברה אלא רק על ארץ ישראל חמדת העליונים התחתונים.

צריך להוסיף: בזמן שישראל שרויין על אדמתן.

בזמן שאינן שרויין על אדמתן, שום מצוה מהמצוות שמתאפשרות בארץ ישראל אינה נוהגת מדאורייתא, ורובן אינן נוהגות כלל. וממילא פשוט, שכל הפסוקים שאתה קורא ומשנן בהתלהבות רבה, פשוט לא נאמרו על זמננו. (ואל תשיבני מדברי הגר"א באגרת, שהרי בודאי שעדיין יש קדושה בארץ, אבל עיקר מעלתה וכל הפסוקים שמדברים על תכלית קיום המצוות בה אינם מדברים על זמן הגלות אלא על זמן שישראל שרויין על אדמתן.)

ויעויין בערכין י,ב שלדעת רבי יצחק אין אומרים הלל בפורים משום שאין אומרים הלל על נס שבחו"ל, אך רבא ורב נחמן חולקים עליו ואומרים טעם אחר, ומבארת הגמ' דס"ל שאין זה שייך אלא בזמן שישראל שרויין על אדמתן ולא בזמן הגלות, וכתב המהרש"א:

"היינו משום דודאי כשישראל על אדמתן אין השכינה שורה אלא בא"י במקום קדושה ואין לומר שירה אלא על נס שבא"י, אבל כשגלו הרי גם שכינה עמהם בחו"ל כדאמרינן עמו אנכי בצרה, ויש לומר הלל גם על נס שבחו"ל"
מדהים! 
כשישראל על אדמתם! על אדמתם ותו לא, כבר השכינה שורה אפילו כשאין עדיין מקדש. 
אז במקום שיסעו לקברי צדיקים באנטרטיקה - היום השכינה כאן על ראשי עם קודש בארץ הקודש, בדיוק כפי שציטטת! 
אשרינו מה טוב חלקנו. 

את התוספת שהוספת על המילים "חמדת עליונים ותחתונים" תוסיף לאגרת הגר"א, זה לקוח משם, הוא לא זכה אפילו לכזו חמדה טובה ורחבה של ארץ ריקה בלי בניה. 

אנחנו זכינו למצב של חמדה כפולה
גם מה שחמד הגר"א והעליונים והתחתונים את הארץ השוממה.
וגם התוספת של החמידות והחביבות שלה כשישראל שרויים על אדמתם שאז השכינה שרויה על ראשי עם קודש ונהנית לראות את בניה היושבים בנחת בלי מכות מהפריץ ובלי היטלר וסטאלין על הראש. 
נודה לך! ועל הכל אנחנו מודים לך! ככתוב ואכלת... על הארץ הטובה. 

נ. ב. כהכרת הטוב מתבקש לראות לשכנע את הבנים לזכור את האבא ולהודות לו ולשמור מצוותיו ומשפטיו וחוקותיו = קירוב. 
 
 
חלק עליון תַחתִית