ברכת התרומה כחלק מהמצוה

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון

פותח הנושא
יעקב שלם
משתמש ותיק
הודעות: 510
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 169 פעמים
קיבל תודה: 136 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

ברכת התרומה כחלק מהמצוה

שליחה על ידי יעקב שלם » 03 יוני 2019, 22:51

עלתה לי מחשבה לפשט אשמח לדעתכם

המשנה בתרומות א ב חרש המדבר ואינו שומע לא יתרום ואם תרם תרומתו תרומה

א. למה זה נאמר דווקא בתרומה ולא בשאר מצוות
ב. לכאו ברכת המצוות זה לא חלק מהמצוה אלא מעלה והיה יותר מתאים לכתוב התורם חייב לברך אבל לשון המשנה משמע שחוסר הברכה זה חיסרון בחלות ורק בדיעבד התרומה תרומה וזה תמוה

היום למדתי בברכות מ: שחלק מוידוי מעשרות לא שכתי מלברך וברש"י שם אקב"ו להפריש תרומה ומעשר וממילא יוצא שמי שלא מברך לא יכול לומר וידוי מעשרות ולפ"ז א"ש שהברכה של תרומה היא חלק משלימות מצוות תרומה ושפיר מתורצות הקושיות הנ"ל


חלק א׳ ממעל
משתמש ותיק
הודעות: 1207
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 133 פעמים
קיבל תודה: 137 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ברכת התרומה כחלק מהמצוה

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 04 יוני 2019, 01:18

וכ"ז רק אי ברכות דאו׳


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2433
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 373 פעמים
קיבל תודה: 448 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ברכת התרומה כחלק מהמצוה

שליחה על ידי יהודי » 04 יוני 2019, 01:53

אולי מבואר מכאן שבכל המצוות הברכה היא חלק מהמצוה, ומי אמר שאין דין זה בשאר מצוות.
מטו מהגרי"ז שלמד כן ברש"י על החומש בפרשת כי תבוא שביאר 'ולא שכחתי' שהכוונה לברכה (ולדברי פותח האשכול שפיר טפי).
בתוס' הרא"ש (ברכות טו:) כתב שאם ברכת המצוות מה"ת הרי"ז מעכב בהפרשת תרו"מ, והשאלה אם ללמוד מדבריו שהגדר שהברכה היא חלק מהמצוה גם בדרבנן. יעו' בזה עוד בהר צבי או"ח ח"א.


האחד בא לגור
משתמש ותיק
הודעות: 1527
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 217 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ברכת התרומה כחלק מהמצוה

שליחה על ידי האחד בא לגור » 04 יוני 2019, 02:14

יעקב שלם כתב:
03 יוני 2019, 22:51
עלתה לי מחשבה לפשט אשמח לדעתכם

המשנה בתרומות א ב חרש המדבר ואינו שומע לא יתרום ואם תרם תרומתו תרומה

א. למה זה נאמר דווקא בתרומה ולא בשאר מצוות
ב. לכאו ברכת המצוות זה לא חלק מהמצוה אלא מעלה והיה יותר מתאים לכתוב התורם חייב לברך אבל לשון המשנה משמע שחוסר הברכה זה חיסרון בחלות ורק בדיעבד התרומה תרומה וזה תמוה


הרבה ראשונים( וכך גם נפסק להלכה) כתבו שגם בשחיטה אסור לכתחילה לשחוט בערום או באילם, מכח המשנה הזאת בתרומה.

והמשותף בין תרומה לשחיטה - זה הענין שחל חלות ע"י המעשה ובזה יש בעיה שאם לא ברך חסר בצורה המושלמת של החלת החלות שחוטה או התרומה , אבל לא מצד המצווה

ובאמת בהלכות אלדד הדני הביאהו כמה ראשונים - איתא שהשוחט בלא ברכה שחיטתו פסולה והבהמה נבילה אמנם לא נפסק כך להלכה .

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים