האם היתה פעם כזו חלוקה באוכלוסיה היהודית כמו היום?

במה לדיון בנושאים אקטואליים העולים על שולחן מלכים, במבט תורני
כללי הפורום
פורום אקטואליה נועד לתת מענה לנושאים העולים בפורום מעת לעת, ואינם נושאים תורניים מובהקים
מעתה אין לפתוח אשכולות בנושאי חינוך, גיור, ושאר נושאים מעין אלו, אלא כאן
הפורום פועל כרגע במתכונת הרצה, וכדאיות קיומו נבחנת. נא לשמור על רמתו הגבוהה של הפורום.

אסור בתכלית האיסור לפתוח אשכולות או לכתוב הודעות שיש בהם כדי לבוא לזלזול בגדולי תורה או בציבורים שונים
אשכולות שכאלו יימחקו, והפותח או המגיב יורחק מהפורום

פותח הנושא
בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1494
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 673 פעמים
קיבל תודה: 321 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

האם היתה פעם כזו חלוקה באוכלוסיה היהודית כמו היום?

שליחה על ידי בן של רב » 04 יוני 2019, 15:05

[יש לי מידי הרבה ראיות שזאת המציאות ואין לי כח להאריך כי אני מקוה שזה פשוט לכולם] 

המצב היום הוא שיש הרבה סוגים של חוגים שהם יותר ראויים להקרא עבדי ה', ובזה הם משקיעים את כוחם וחינוכם. 

ויש לעומתם כמה מיני סוגים וחוגים שהם פחות מדקדקים בפרטי ההוראות של ה' והם פחות משקיעים בהכנעה אליו. 
אבל מאידך הם יותר מחוברים לכל מה שקשור לאהבה אליו.
והם יותר בעד הכבוד שלו בכל מה שלדעתם מייצג את כבודו. 

אז בעצם יש כאלו שיותר "עבדים" ויש אחרים שיותר "בנים". 

זה משהו חדש?
[קשה לי להאמין, אבל כרגע אין לי בראש שום מקור שזה היה תמיד] . 


פותח הנושא
בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1494
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 673 פעמים
קיבל תודה: 321 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם היתה פעם כזו חלוקה באוכלוסיה היהודית כמו היום?

שליחה על ידי בן של רב » 04 יוני 2019, 15:23

על קצה המזלג.
בן למשל מפשפש בגנזי המלך ומתבונן בטעמי המצוות. (כך כתוב בזוה"ק)
בן מוסיף דברים שהאבא לא ציווה כי הוא מרגיש שזה תואם את רצונו.
(מסילת ישרים פרק החסידות).

ואולי גם זה (אין לי מקור) נכלל בבן שהוא לפעמים מתחצף...
ובטח לא - כנוע לגמרי כמו עבד, וכצפוי הוא גם פחות מפחד מהעונש.

נ. ב. יש לי גם השערה בלתי מבוססת או אולי רק הרגשת בטן בטעות שבמקומות יותר קרובים למלך יש יותר אחוזים של בן ופחות של עבד,
[כלומר י-ם לעומת ב"ב... ]

[[כעת אני נזכר שיש באיזשהו מקום דברים מהגר"א על שר לפני המלך מול עבד. ששר זה בתורה ועבד זה בכוונות וייחודים,
לא ממש דומה אבל נותן השראה לחיפושים... 
תודה]]


יעקב שלם
משתמש ותיק
הודעות: 687
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 231 פעמים
קיבל תודה: 195 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: האם היתה פעם כזו חלוקה באוכלוסיה היהודית כמו היום?

שליחה על ידי יעקב שלם » 04 יוני 2019, 20:42

בן של רב כתב:
04 יוני 2019, 15:23
[[כעת אני נזכר שיש באיזשהו מקום דברים מהגר"א על שר לפני המלך מול עבד. ששר זה בתורה ועבד זה בכוונות וייחודים,
לא ממש דומה אבל נותן השראה לחיפושים... 
תודה]]

בברכות ריב"ז על ההבדל בינו לבין רחב"ד
שריב"ז שר ורחב"ד עבד

והגר"א מסביר (איני יודע היכן) שר' חנינא בן דוסא היה מיחד יחודים
האריכו בזה באשכול אחר


פותח הנושא
בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1494
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 673 פעמים
קיבל תודה: 321 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם היתה פעם כזו חלוקה באוכלוסיה היהודית כמו היום?

שליחה על ידי בן של רב » 04 יוני 2019, 21:06

עוד משהו קשור ולא קשור.
שמעתי מהרב גולדווסר מאור ישראל שהביא את המשל הידוע של חז"ל על קשה עונשו של לבן יותר מעונשו של תכלת.
משל לעבדים שנצטוו ע"י המלך לעשות חותם
אחד נצטווה לעשות חותם של טיט ולא עשה
והשני נצטווה לעשות של זהב ולא עשה.
מי יענש פחות ? מי שלא עשה חותם של זהב כי זה יקר.
עד כאן חז"ל.

והוכיח הגרי"פ גולדווסר בהרחבה שחותם טיט זה 'עבד' וחותם זהב זה 'בן', וכעין המשנה בשבת על מה שעונדים בני מלכים, וכעין המדליות ועיטורי הכבוד (המכונים 'פלאפלים') בימינו.

והנה ראה זה פלא שרבים מאלו הת"ח שמאמינים בתכלת הם יותר טיפוסים של אהבה = בנים.
ורבים מאלו שלא מאמינים בזה - הם יותר מופלגים ביראה ו>בעבדות< נוראה ומופלגת לה' בדקדוקי הלכות ובעמל ודחק.
[בלי הכללות! רק סתם וורט!]

נא לא לחשוב שאני שופט את כולם וקובע בגסות לכאן או לשם בנושא זה שכבר הקפיץ כאן רבים ואין טעם לחזור שוב על הויכוחים העתיקים.

נא ונא לא לשעמם את כולם בויכוח חוזר על הפרט הלזה של תכלת - שהוא ממש לא נושא האשכול.



נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1184
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 189 פעמים
קיבל תודה: 238 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם היתה פעם כזו חלוקה באוכלוסיה היהודית כמו היום?

שליחה על ידי נבשר » 04 יוני 2019, 21:33

בן של רב כתב:
04 יוני 2019, 15:23
ואולי גם זה (אין לי מקור) נכלל בבן שהוא לפעמים מתחצף...
לא בנוסח הזה, אבל גבי חוני המעגל שרצו לנדותו אחר שהתפלל, ושם כתוב "כבן המתחטא לפני אביו".


פותח הנושא
בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1494
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 673 פעמים
קיבל תודה: 321 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם היתה פעם כזו חלוקה באוכלוסיה היהודית כמו היום?

שליחה על ידי בן של רב » 05 יוני 2019, 00:50

נבשר כתב:
04 יוני 2019, 21:33
בן של רב כתב:
04 יוני 2019, 15:23
ואולי גם זה (אין לי מקור) נכלל בבן שהוא לפעמים מתחצף...
לא בנוסח הזה, אבל גבי חוני המעגל שרצו לנדותו אחר שהתפלל, ושם כתוב "כבן המתחטא לפני אביו".
יפה מאוד. קידמת אותי בכיוון. 
ועדיין אשמח לראות אם היה כדבר הזה שהענין של בנים ועבדים יתחלק לציבורים וחוגים. 
אולי בשבטים איפשהו? 
 


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2414
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 335 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם היתה פעם כזו חלוקה באוכלוסיה היהודית כמו היום?

שליחה על ידי מאן דהו » 05 יוני 2019, 00:53

בן של רב כתב:
04 יוני 2019, 15:05
[יש לי מידי הרבה ראיות שזאת המציאות ואין לי כח להאריך כי אני מקוה שזה פשוט לכולם] 

המצב היום הוא שיש הרבה סוגים של חוגים שהם יותר ראויים להקרא עבדי ה', ובזה הם משקיעים את כוחם וחינוכם. 

ויש לעומתם כמה מיני סוגים וחוגים שהם פחות מדקדקים בפרטי ההוראות של ה' והם פחות משקיעים בהכנעה אליו. 
אבל מאידך הם יותר מחוברים לכל מה שקשור לאהבה אליו.
והם יותר בעד הכבוד שלו בכל מה שלדעתם מייצג את כבודו. 


אז בעצם יש כאלו שיותר "עבדים" ויש אחרים שיותר "בנים". 

זה משהו חדש?
[קשה לי להאמין, אבל כרגע אין לי בראש שום מקור שזה היה תמיד] . 
לא ירדתי לסוף דעתך מהם עבדים. אז תסביר
הם אוהבים אבל לא מדקדקים ולא נכנעים? יש משהו כזה?
בסגנון של 'אני אוהב דגים'?


פותח הנושא
בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1494
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 673 פעמים
קיבל תודה: 321 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם היתה פעם כזו חלוקה באוכלוסיה היהודית כמו היום?

שליחה על ידי בן של רב » 05 יוני 2019, 01:01

למשל יותר בקלות תומכים בחמימות ואהדה בכל דבר שבקדושה.
גם כשאין בליבם שמץ של נערווין שמא לא יצאו ידי חובת ערבות...

תסתכל במס"י על החסידות, הוא מתאר היטב איך בן מוסיף מה שנראה לו שאבא יהנה מזה - הגם שאבא לא ציווה. 


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2414
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 335 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם היתה פעם כזו חלוקה באוכלוסיה היהודית כמו היום?

שליחה על ידי מאן דהו » 05 יוני 2019, 01:04

בן של רב כתב:
05 יוני 2019, 01:01
למשל יותר בקלות תומכים בחמימות ואהדה בכל דבר שבקדושה.
גם כשאין בליבם שמץ של נערווין שמא לא יצאו ידי חובת ערבות...

אני חושב שזה חמימות טבעית יותר מאשר עבדות.. למשל אצל עדות המזרח 'הפשוטים' תמצא יותר חמימות מאשר אצל יוצאי אשכנז הפשוטים.
כמו שתמצא אצלם חמימות והערצה לאיש מסוים יותר מאשר יוצאי אשכנז. מילה אחת עמימות וחמימות לא בהכרח אהבה אמיתית לבורא..


פותח הנושא
בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1494
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 673 פעמים
קיבל תודה: 321 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם היתה פעם כזו חלוקה באוכלוסיה היהודית כמו היום?

שליחה על ידי בן של רב » 05 יוני 2019, 01:14

מאן דהו כתב:
05 יוני 2019, 01:04
בן של רב כתב:
05 יוני 2019, 01:01
למשל יותר בקלות תומכים בחמימות ואהדה בכל דבר שבקדושה.
גם כשאין בליבם שמץ של נערווין שמא לא יצאו ידי חובת ערבות...

אני חושב שזה חמימות טבעית יותר מאשר עבדות.. למשל אצל עדות המזרח 'הפשוטים' תמצא יותר חמימות מאשר אצל יוצאי אשכנז הפשוטים.
כמו שתמצא אצלם חמימות והערצה לאיש מסוים יותר מאשר יוצאי אשכנז. מילה אחת עמימות וחמימות לא בהכרח אהבה אמיתית לבורא..
נפלה טעות בהבנה. 
עבד = ירא. בן = אוהב. והכל טבעי מולד + מתחזק ומשתבח עם העיסוק בזה בתרבות ובחינוך

מי שטבעו לאהוב אז הוא יותר אוהב את ה' [במידה שזה קיים ברצון שלו] . 
לעומתו מי שהוא יותר ירא ופחות אוהב בטיפוס - יש לו יותר חרדה חרדית מה' [חרד על דברי]
אבל בעומק נפשו הוא פחות אוהב את ה' - כי זה מעיין דל ומדולדל יחסית בנפשו לעומת היראה הפורחת והגורמת דיסטנס.

וכמו בחיזוק שרירי הגוף או הרגלי פעולה - כך בתכונות הנפש ונטיותיה. 
 


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2414
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 335 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם היתה פעם כזו חלוקה באוכלוסיה היהודית כמו היום?

שליחה על ידי מאן דהו » 05 יוני 2019, 01:21

דברים עמוקים


סתם איש
הודעות: 95
הצטרף: 05 מרץ 2016, 21:56
קיבל תודה: 32 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם היתה פעם כזו חלוקה באוכלוסיה היהודית כמו היום?

שליחה על ידי סתם איש » 10 יוני 2019, 15:19

הרבינו יונה ועוד הרבה מהקדמונים כותבים שמי שאוהב את ה' מדקדק בדבריו אף יותר מהמחויב וכן רוצה שכולם יקיימו את רצון ה', וכאן אני שומע שמי שאוהב הוא פחות מדקדק ואפילו מתחצף.... מוזר.


yosf
משתמש ותיק
הודעות: 293
הצטרף: 23 פברואר 2019, 21:48
נתן תודה: 39 פעמים
קיבל תודה: 110 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם היתה פעם כזו חלוקה באוכלוסיה היהודית כמו היום?

שליחה על ידי yosf » 10 יוני 2019, 15:55

כבר אמרו הצדיקים כי יש לעבוד את השי"ת בשני צורות ואןפנים סותרים ומשלמים כעניין יש לנו אב זקן דהיינו בחינת מלך ובחינת אב 
והרה"ק מברסלב האריך כי ודאי ששני המידות שוות וצריך ליהות בקי ב"רצוא ושוב" דהיינו לנהוג ביראה ואהבה עד הקצה ולא עד בכלל וכל פעם לילך לקצה השני
ככלל לכל יהודי חייב ליהות שני ההנהגות אומנם כל אדם משתנה בזה לפי שורש נשמתו
לדוגמא הגאון החיד"א כותב שהטעם שהאשכנזים הם בעלי חומרות ונערווין והספרדים הם בחינת "חביבותא גבן" הוא מפני ששורש נשמות האשכנזים הם גבורה והספרדים הם שושר החסד ע"ש
כך שלכל אדם ראוי יותר לנהוג אחרת אבל שניהם נצרכים ואין בן שלא ירא ואין עבד אמת שלא אוהב


אליהו52
הודעות: 121
הצטרף: 10 פברואר 2019, 20:53
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 37 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם היתה פעם כזו חלוקה באוכלוסיה היהודית כמו היום?

שליחה על ידי אליהו52 » 10 יוני 2019, 21:18

יעקב שלם כתב:
04 יוני 2019, 20:42
בן של רב כתב:
04 יוני 2019, 15:23
[[כעת אני נזכר שיש באיזשהו מקום דברים מהגר"א על שר לפני המלך מול עבד. ששר זה בתורה ועבד זה בכוונות וייחודים,
לא ממש דומה אבל נותן השראה לחיפושים... 
תודה]]

בברכות ריב"ז על ההבדל בינו לבין רחב"ד
שריב"ז שר ורחב"ד עבד

והגר"א מסביר (איני יודע היכן) שר' חנינא בן דוסא היה מיחד יחודים
האריכו בזה באשכול אחר
בפירושו על מגילת אסתר הוא מביא את ההבדל בין צדיק לחסיד לא זוכר בדיוק היכן ואין תחת ידי כרגע
 


עתיקא
הודעות: 31
הצטרף: 29 דצמבר 2015, 19:40
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 9 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם היתה פעם כזו חלוקה באוכלוסיה היהודית כמו היום?

שליחה על ידי עתיקא » 10 יוני 2019, 22:24

ליקוטי מוהר"ן - מהדורא בתרא סימן ה, אות טו
באמת צריכין דייקא לסלק את המח, כי צריכין להשליך כל החכמות ולעבוד את ה' בפשיטות, כי צריך שיהיו מעשיו מרובין מחכמתו (אבות פרק ג), ולא המדרש הוא העיקר, אלא המעשה (שם פרק א), ועל כן צריכין לסלק כל החכמות ולעבוד את ה' בפשיטות, בלי שום חכמות. לא מבעיא חכמות של שטות של סתם בני אדם, אלא אפילו חכמות גמורות, אפילו מי שיש לו מח גדול באמת, כשמגיע לאיזה עבודה, הוא צריך להשליך כל החכמות ולעסוק בעבודתו יתברך בפשיטות. וצריך אפילו להתנהג ולעשות דברים, שנראה כמשוגע בשביל עבודת ה', בבחינת (משלי ה): "באהבתה תשגה תמיד", שבשביל אהבת ה' צריכין לעשות דברים הנראין כשיגעון, כדי לעשות מצוותיו ורצונו יתברך, כי צריכין להתגלגל בכל מיני רפש וטיט בשביל עבודת ה' ומצוותיו יתברך, ולאו דוקא מצוה ממש, אלא כל דבר שיש בו רצון ה' יתברך נקרא מצוה. כי יש תרי"ג מצוות, ואלו התרי"ג מצוות יש להם ענפים רבים, וכל דבר שיש בו רצון ה' יתברך, שעושין בו נחת לאביו שבשמים, הוא בחינת מצוה, וצריך לגלגל עצמו בכל מיני רפש וטיט, כדי לעשות איזה רצון ונחת לה' יתברך:‏
ואזי כשאהבתו חזקה כל כך לה' יתברך, עד שמסלק כל חכמתו ומשליך עצמו לרפש וטיט בשביל עבודתו יתברך, כדי לעשות לו יתברך איזה נחת, אזי הוא טובה להמוחין, כי אזי זוכה להשיג אפילו מה שהוא למעלה מהמוחין, מה שגם משה בחייו לא השיג, היינו בחינת: "צדיק ורע לו, רשע וטוב לו" (עיין ברכות ז), שזה בחינת עיוות המשפט, כי זה נראה כעיוות הדין חס ושלום, שגם משה בחייו לא השיג זאת. היינו גם כשהמח בשלמות ואינו נסתלק, שזה בחינת משה בחייו, כי הסתלקות המוחין בחינת שינה זה בחינת הסתלקות משה כנ"ל, וקיום המוחין, בעת שהמוחין קיימים ואינם נסתלקין, זה בחינת משה בחייו, וגם אז אין יכולין להשיג השגה הנ"ל, דהינו להשיג מפני מה יש צדיק ורע לו וכו', אבל על ידי שאהבתו חזקה כל כך לה' יתברך, שמשליך ומגלגל עצמו ברפש וטיט בשביל עבודתו יתברך, ועושה עבדות כעבד ממש בשביל אהבתו יתברך, אזי זוכה להשיג גם מה שבחינת משה בחייו, דהיינו בעת קיום המוחין אין יכולין להשיג, דהיינו 'צדיק ורע לו, רשע וטוב לו':‏
כי יש בחינת בן, שהוא מחפש בגנזיא דמלכא, כמו בן (עין זהר בהר קי"א:), ויש בחינת עבד, שאין לו רק לעשות עבודתו שנתנו לו, ואסור לו לשאול שום טעם וחקירה על עבודתו, כי הוא מחוייב רק לעשות את שלו, דהינו עבודתו שנתנו לו לעשות. אבל יש בן, שהוא אוהב כל כך את אביו, עד שמחמת האהבה הוא עושה מעשה עבד, מה שעבד פשוט צריך לעשות, והולך וקופץ בתוך הסוללות הגדולה (שקורין פאסי'), בתוך קשרי המלחמה, ומגלגל עצמו בכל מיני רפש וטיט כדי לעשות נחת רוח לאביו, מה שאפילו עבד פשוט לא היה עושה עבודות כאלו, ואזי כשאביו רואה אהבתו החזקה כל כך, עד שמשליך עצמו לעבדות גמור בשביל אהבתו, אזי הוא מגלה לו גם מה שאין נמסר אפילו לבן, כי אפילו הבן, שהוא מחפש בגנזיא דמלכא, אף על פי כן יש מקומות שגם הבן אסור ליכנס לשם, היינו שיש השגות שגם הבן אינו משיג אותם, אבל על ידי שהבן מסלק כל חכמתו ומשליך עצמו לעבדות כנ"ל, על ידי זה אביו מרחם עליו ומגלה לו מה שאינו נמסר אפילו לבן, הינו שנתגלה לו בחינת 'צדיק ורע לו, רשע וטוב לו', שגם משה בחייו לא השיג זאת:‏
וזהו בחינת (מלאכי ג): וחמלתי עליהם כאשר יחמול איש על בנו העובד אתו. 'העובד אתו' דייקא, היינו בחינת בן שמשליך עצמו לעבדות, שמסלק כל חכמתו ועושה מעשה עבד, וזהו: בנו העובד אתו, היינו בן שעושה מעשה עבד כנ"ל, על ידי זה: 'וחמלתי עליו', כי על ידי זה ה' יתברך מרחם עליו, מחמת שרואה אהבתו חזקה כל כך, ומראה ומגלה לו בחינת 'צדיק ורע לו, רשע וטוב לו' כנ"ל. וזהו (מה שכתוב שם): ושבתם וראיתם בין צדיק לרשע וכו', דהיינו שזוכה להשיג על ידי זה צדיק ורע לו, רשע וטוב לו, כנ"ל:‏
וזה בחינת תיקון המשפט; כי זוכה להשיג 'צדיק ורע לו, רשע וטוב לו', שזה נראה כעיוות המשפט, ועכשיו, כשזוכה להשיג ולהבין זאת, זה בחינת תיקון המשפט.


איטשע מאיר לורנץ
משתמש ותיק
הודעות: 248
הצטרף: 18 דצמבר 2017, 20:41
נתן תודה: 12 פעמים
קיבל תודה: 42 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם היתה פעם כזו חלוקה באוכלוסיה היהודית כמו היום?

שליחה על ידי איטשע מאיר לורנץ » 10 יוני 2019, 23:39

סתם איש כתב:
10 יוני 2019, 15:19
הרבינו יונה ועוד הרבה מהקדמונים כותבים שמי שאוהב את ה' מדקדק בדבריו אף יותר מהמחויב וכן רוצה שכולם יקיימו את רצון ה', וכאן אני שומע שמי שאוהב הוא פחות מדקדק ואפילו מתחצף.... מוזר.

עיין באוה"ח הק' על פרשת יתרו שם הוא מאריך על כה תאמר לבית יעקב וגו' 

ומבאר את החיסרון שיש באהבה, כאשר הוא מציין שם כי האוהב ירשה לעצמו גם לחטוא לפעמים מפני הקירבה, והוא מרגיש שזה נסלח לו בגלל האהבה 

עיי"ש 


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2414
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 335 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם היתה פעם כזו חלוקה באוכלוסיה היהודית כמו היום?

שליחה על ידי מאן דהו » 10 יוני 2019, 23:45

איטשע מאיר לורנץ כתב:
10 יוני 2019, 23:39
סתם איש כתב:
10 יוני 2019, 15:19
הרבינו יונה ועוד הרבה מהקדמונים כותבים שמי שאוהב את ה' מדקדק בדבריו אף יותר מהמחויב וכן רוצה שכולם יקיימו את רצון ה', וכאן אני שומע שמי שאוהב הוא פחות מדקדק ואפילו מתחצף.... מוזר.

עיין באוה"ח הק' על פרשת יתרו שם הוא מאריך על כה תאמר לבית יעקב וגו' 

ומבאר את החיסרון שיש באהבה, כאשר הוא מציין שם כי האוהב ירשה לעצמו גם לחטוא לפעמים מפני הקירבה, והוא מרגיש שזה נסלח לו בגלל האהבה 

עיי"ש 
באופן אקראי. ולא סותר לרבינו יונה והשכל הישר שאוהב פירושו מדקדק בדבריו


איטשע מאיר לורנץ
משתמש ותיק
הודעות: 248
הצטרף: 18 דצמבר 2017, 20:41
נתן תודה: 12 פעמים
קיבל תודה: 42 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם היתה פעם כזו חלוקה באוכלוסיה היהודית כמו היום?

שליחה על ידי איטשע מאיר לורנץ » 10 יוני 2019, 23:48

מאן דהו כתב:
10 יוני 2019, 23:45
איטשע מאיר לורנץ כתב:
10 יוני 2019, 23:39
סתם איש כתב:
10 יוני 2019, 15:19
הרבינו יונה ועוד הרבה מהקדמונים כותבים שמי שאוהב את ה' מדקדק בדבריו אף יותר מהמחויב וכן רוצה שכולם יקיימו את רצון ה', וכאן אני שומע שמי שאוהב הוא פחות מדקדק ואפילו מתחצף.... מוזר.

עיין באוה"ח הק' על פרשת יתרו שם הוא מאריך על כה תאמר לבית יעקב וגו' 

ומבאר את החיסרון שיש באהבה, כאשר הוא מציין שם כי האוהב ירשה לעצמו גם לחטוא לפעמים מפני הקירבה, והוא מרגיש שזה נסלח לו בגלל האהבה 

עיי"ש 
באופן אקראי. ולא סותר לרבינו יונה והשכל הישר שאוהב פירושו מדקדק בדבריו

לא הבנתי את הפירכא נראה שלכך התכוון מי שמכנה עצמו בן של רב 

כי האהבה גורם לפעמים לחוצפה 
כי הבן מרשה לעצמו יותר להתחצף לאביו מאשר העבד למלך 

ואף במקורותינו
האב שמחל על כבודו כבודו מחול בעוד המלך שמחל אין כבודו מחול 


יצחק
משתמש ותיק
הודעות: 984
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 308 פעמים
קיבל תודה: 309 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם היתה פעם כזו חלוקה באוכלוסיה היהודית כמו היום?

שליחה על ידי יצחק » 11 יוני 2019, 07:59

נבשר כתב:
04 יוני 2019, 21:33
בן של רב כתב:
04 יוני 2019, 15:23
ואולי גם זה (אין לי מקור) נכלל בבן שהוא לפעמים מתחצף...
לא בנוסח הזה, אבל גבי חוני המעגל שרצו לנדותו אחר שהתפלל, ושם כתוב "כבן המתחטא לפני אביו".
צריך לזכור שהסיפור הזה לא מופיע כשבח לחוני המעגל אלא כביקורת עליו, שמעון בן שטח לא יכול היה לנדות אותו בגלל זה שהוא כבן המתחטא לפני אביו, הסיפור כללותו מופיע במשנה רק בשביל ללמד אותנו את הביקורת הזו (-כ"כ הרמב"ם בפיה"מ). 
אולם לדעתי נראה שאפילו הכי יש כאן איזה "מהלך", הביקורת של שמעון בן שטח היתה רק על ה"מינון".
 


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2414
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 335 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם היתה פעם כזו חלוקה באוכלוסיה היהודית כמו היום?

שליחה על ידי מאן דהו » 16 יוני 2019, 21:39

קראתי היום בספר שמביא זוהר שהחילוק בין עבד לבן תלוי אם לומד סודות התורה
לא זוכר את המראה מקום

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Bing [Bot] | 0 אורחים