מחשבות אמר:חידה 105
עיר במצרים ובא"י המשמשת כרפת או דיר
ואף שם לתקופה בה בנ"א עוברים דירה.
מחשבות אמר:חידה 105
נביא מלך ללא סוף
ללא ראש לבסוף
איפה הסוף ללא ראשמאן דהו אמר:מלכי צדק?
בט"ז יו"ד סימן קס"א ס"ק ד מבואר שאם אדם גבה בריבית חפץ ששווה פחות מסכום הריבית והוא קיבל את זה בתור פירעון. אז הלווה יכול לתבוע ממנו להחזיר לו את שווי החפץ, כי אומר לו אתה קיבלתו בסכום זה ועכשיו אתה חייב להחזיר את הריבית שלקחת,לכן יצטרך לשלם לו את כל הריבית שקיבל, ולא יוכל לפטור את עצמו בחפץ כי הוא שווה פחות.יהודה1 אמר:חידה 106: איך ייתכן אדם שנתן לחבירו חפץ מדעתו לא על מנת שייתן לו תמורה, ובכל זאת הוא יכול לתבוע אותו בבי"ד שיחזיר לו, ולא את החפץ אלא את שוויו.
בלעם בן בעורמחשבות אמר:חידה 105
נביא מלך ללא סוף
ללא ראש לבסוף
אוריאל אמר:בבקשה מכל חברי הפורום, להעלות כאן חידות תורניות, בהלכה ובאגדה, מכל מרחבי התוה"ק, לחדודא ולפלפולא.
החידה שלי: היכי תמצי שאדם יניח על פי ההלכה תפילין בשבת, להלכה דקי"ל כמ"ד שבת לאו זמן תפילין.
במתו אחיו מחמת מילה וא"כ לית ליה אות דמילה וכל מה שפטור בשבת בתפלין בגלל שיש אות שבת ואות מילה אבל במתו אחיו שאין לו אות יהיה צריך ללבוש תפלין
יישר כח. וכבר הביא כן @אברך, כאן.יהי חסדך עלינו אמר:אוריאל אמר:בבקשה מכל חברי הפורום, להעלות כאן חידות תורניות, בהלכה ובאגדה, מכל מרחבי התוה"ק, לחדודא ולפלפולא.
החידה שלי: היכי תמצי שאדם יניח על פי ההלכה תפילין בשבת, להלכה דקי"ל כמ"ד שבת לאו זמן תפילין.
במתו אחיו מחמת מילה וא"כ לית ליה אות דמילה וכל מה שפטור בשבת בתפלין בגלל שיש אות שבת ואות מילה אבל במתו אחיו שאין לו אות יהיה צריך ללבוש תפלין
מחשבות אמר:חידה 105
נביא מלך ללא סוף
ללא ראש לבסוף
מחשבות אמר:כשלא באו עדים ועברו חודש אלול
ובחוה"מ סוכות באו עדים
זו מחלוקת ידועה בין גדולי האחרונים (אני לא זוכר בדיוק מי)רוצה לדעת אמר:מדביק פת בתנור סמוך למוצ"ש
מחשבות אמר:בפסח הבא בטומאה נאכל בטומאת בשר הקל מטומאת הגוף
וממילא לא נפסל בטומאת ידים ובשאר טומאות.
בכל פסח הבא בטומאה כיוון שאין בו איסור של שבירת עצם כמבואר בגמ' פסחים פדשמעיה אמר:איך יתכן שדווקא בפסח הבא בטומאה, יש יותר בשר הראוי לאכילה, ומצווה לאכלו?
1. שנים אוכלים תרומה. אחד הוא כהן ומקיים בזה מצוה והשני הוא ישראל ועובר באיסור [וכה"ג ניתן לחשוב עוד הרבה, למשל שנים נושאים כפים, אחד הוא כהן והשני הוא זר].נדיב לב אמר:שני אנשים עושים אותו מעשה בדיוק לאחד נחשב עבירה ולשני מצוה
אתה מתכוון כנראה לאכילת המוח שבתוך העצמות. ואכן, לכך כיוונתי. יישר.שניאור אמר:בכל פסח הבא בטומאה כיוון שאין בו איסור של שבירת עצם כמבואר בגמ' פסחים פדשמעיה אמר:איך יתכן שדווקא בפסח הבא בטומאה, יש יותר בשר הראוי לאכילה, ומצווה לאכלו?
(ולכאורה גם אוכלים יותר כי כשבא בטומאה לא מקירבים חגיגת י"ד)
למה כוונתך?yosf אמר:יעויען בשו"ת תורה לשמה למרן הגרי"ח שנשאל שם שאלה זו ממש
מחשבות אמר:כל נדרי??
א"כ לא בכל תפוצות ישראל.
לכה דודי??
כנ"ל וגם שהוא פיוט ככל הפיוטים שהתחברו הרבה הרבה אחרי אנשי כנה"ג
נדיב לב אמר:שני אנשים עושים אותו מעשה בדיוק לאחד נחשב עבירה ולשני מצוה
לא יודע כמה שנים, עכ"פ שמא כוונתך להרחמן שאומרים בסוף ברכת המזון.טעם ודעת אמר:סדר התפילות של עם ישראל יסדותו מאנשי כנסת הגדולה, מ"מ מי יודע יש תפילה מסויימת שנתחברה רק לפני כמה מאות שנה, ואפילו הכי התפשטה בכל תפוצות עם ישראל כמו תפילות אנשי הכנסה"ג, מי יודע?