הלבוש על הפטרת קדושים כשהיא מחוברת


פותח הנושא
יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 1265
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 364 פעמים
קיבל תודה: 238 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

הלבוש על הפטרת קדושים כשהיא מחוברת

שליחה על ידי יהודה1 » 04 יוני 2019, 21:56

הלבוש בלבוש החור סימן תצג האריך להשיג על בעל מטה משה שכתב שהפטרת קדושים כשהיא מחוברת היא הלוא כבני כושיים. בגלל שהתשפוט התשפוט היא גנותם של ישראל שחטאו בעריות וכמו שאסרו חז"ל להפטיר בהודע את ירושלים.זה מויקיטקסט
אבל נראה לי דהכא והתם טעות סופר הוא, לפי ההקדמה שהקדמנו בטעמא, דלעולם מפטירין בשנייה משום דסליק מינה; ואם כן מאי שנא כפולין דהכא מכל הכפולין בשנה, דמפטירין בשנייה? על כן אומר אני דוודאי למדין מן הכלל הזה, דלעולם מפטירין בשנייה גם באלו השנים, רוצה לומר באחרי מות וקדושים, כמו בכל השאר, דמאי שנא? והיינו שמפטירין ב"התשפוט" כשהן כפולין כמו כשהם חלוקים, דמפטירין "התשפוט" לקדושים. דנראה לי שעל ידי טעות הדפוסים בחומשים נפל טעות אחד בפי הבריות ועל ידי זה נפל טעות בדפוס המנהגים והמרדכי, והוא זה. כבר ידעת שכתב בעל המנהגים בהקדמתו שטעות נפל בחומשים, שכתבו והדפיסו "התשפוט" לאחרי מות, והוא שייך לקדושים, וכן תקן הוא וסדר לומר "כבני כושיים" לאחרי ו"התשפוט" לקדושים. והכלל הנמסר שלעולם מפטירין בכפולים בשנייה נמסר על כולם בשוה; ומה שנמסר על פי המנהגים והמרדכי "חוץ מבאחרי מות וקדושים", הוא נמסר על החומשים שנדפס "התשפוט" לאחרי מות שהיא הראשונה, ועכשיו שכבר נתקן המנהג ונתפשט ע״פ מהר׳׳א טירנ״א לומר "כבני כושיים" לאחרי, וכלל הראשון שנמסר להם דלעולם מפטירין בשנייה חוץ מבאחרי מות וקדושים נשאר בידם, והם סוברים שהכלל ההוא נמסר על המנהג של עכשיו, וסוברים שרוצה לומר שבאחרי וקדושים יפטירו "כבני כושיים", ופשט המנהג המוטעה ההוא לומר "כבני כושיים" כשהם כפולים. אבל נראה לי שאינו אמת, כי הכלל של "חוץ מאחרי וקדושים" הנאמר לא נמסרו אלא על החומשים שהיה כתוב בהם "התשפוט" לאחרי מות, והכלל לא נמסר אלא על סתם "חוץ מאחרי וקדושים" ותו לא, והם הגיהו המרדכי והמנהגים והדפיסו בפירוש: "חוץ מן אחרי וקדושים שמפטירין כבני כושיים", ואינו אמת. וזה נראה לי פשוט. ואי איישר חילי אבטל המנהג "כבני כושיים", לומר "התשפוט" גם בכפולין.
זה מויקיטקסט וחסר שם עדיין
הוא מוסיף שם שאין זה "מנהג עוקר הלכה" כי בטעות הונהג מתחילה.
האם ידוע למישהו על תשובה שענו על טענות בעל הלבוש.
א.מה עניין זה להודע את ירושלים הרי לא מנעו מכל הפטרה שיש בה תוכחות לישראל. והודע את ירושלים זה מכיון שכתוב בה "אביך האמורי ואמך חיתית"
ב. למה כשהם מופרדים כן קוראים התשפוט והרי היו יכולים לקרוא את הפטרת הספרדים.
 

ערכים:


פותח הנושא
יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 1265
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 364 פעמים
קיבל תודה: 238 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלבוש על הפטרת קדושים כשהיא מחוברת

שליחה על ידי יהודה1 » 04 יוני 2019, 21:58

ראו גם viewtopic.php?f=8&t=2744 
אולי כדאי להעביר את הודעה זו לשם.


פותח הנושא
יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 1265
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 364 פעמים
קיבל תודה: 238 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלבוש על הפטרת קדושים כשהיא מחוברת

שליחה על ידי יהודה1 » 04 יוני 2019, 22:26



מחשבות
משתמש ותיק
הודעות: 341
הצטרף: 19 מאי 2019, 15:44
נתן תודה: 45 פעמים
קיבל תודה: 80 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלבוש על הפטרת קדושים כשהיא מחוברת

שליחה על ידי מחשבות » 05 יוני 2019, 00:48

לכאורה התשובה פשוטה
הלבוש מניח שמה שאמרו חוץ מאחרי מות וקדושים זה על גירסא מוטעית
לפיה מפטירים התשפוט באחרי מות.
החולקים סברו כפשטות שחוץ מאחרי מות וקדושים כגירסא הנכונה ובכל זאת לא מפטירים בשניה
שאף שמפטירים בגנותם של ישראל, כשאפשר לא עושים זאת
וכיון שהלא כבני כושיים מתאים לאחרי ולקדושים כשמחובר מפטירין אותה בקדושים.
אמנם כשכבר הפטירו באחרי מפטירין אף בגנות בקדושים
וכמובן כל ההפטרות לקדושים בכל גרסותיהם הם גנות עם ישראל.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Bing [Bot] | 0 אורחים