כל הפוסק מדברי תורה מאכילים אותו גחלי רתמים

נושאים שונים

פותח הנושא
מלמד להועיל
משתמש ותיק
הודעות: 408
הצטרף: 10 יוני 2018, 10:41
נתן תודה: 220 פעמים
קיבל תודה: 141 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

כל הפוסק מדברי תורה מאכילים אותו גחלי רתמים

שליחה על ידי מלמד להועיל » 06 יוני 2019, 01:55

מה הגדר של "פוסק מדברי תורה"? מי שלומד נניח שעה, אינו יכול לעשות אתנחתא בין פרק לפרק? אני מבין שאם יש לו צורך אמיתי לצאת, או אם הוא מתעייף וטובת הלימוד שיעשה אתנחתא, אין בזה איסור. השאלה במי שאין בו את זה, ויכול ללמוד רצוף שעה, אבל הוא סיים נניח את תלמודו במסכת אחת ורוצה לעבור לשניה, אסור לו להפסיק מתלמודו ולדבר בשיחת חולין?
כלומר, האיסור להפסיק זה גם כשהוא לא באמצע סוגיא וכדו'?
היות והתווכחתי עם מישהו, אשמח למקורות בנושא.

ערכים:


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 1398
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 940 פעמים
קיבל תודה: 176 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כל הפוסק מדברי תורה מאכילים אותו גחלי רתמים

שליחה על ידי מאן דהו » 06 יוני 2019, 02:12

מה השאלה? לא כתוב 'כל הפוסק ממסכת'?


מחשבות
משתמש ותיק
הודעות: 230
הצטרף: 19 מאי 2019, 15:44
נתן תודה: 33 פעמים
קיבל תודה: 48 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כל הפוסק מדברי תורה מאכילים אותו גחלי רתמים

שליחה על ידי מחשבות » 06 יוני 2019, 02:17

כתב הספר חסידים שהפוסק מדברי תורה ועוסק בדברי שיחה
יענש לא רק על השיחה אלא גם על התורה
וכתב שם שכן הוא בלומד ומסתכל בנשים
ונראה פשוט שהטעם שהכל זה בזיון התורה
וא"כ ההפסק הוא רק בתוך הלימוד שזה מבזה התורה.
ומאז שראיתי את הס"ח חלחלה אחזני מלדבר באמצע הלימוד
אפשר ללמוד שעות ובסוף בשיחה קלה להפוך את הכל לחטא ולהענש על הכל!!!


עניין
הודעות: 99
הצטרף: 07 מאי 2019, 00:02
נתן תודה: 34 פעמים
קיבל תודה: 31 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כל הפוסק מדברי תורה מאכילים אותו גחלי רתמים

שליחה על ידי עניין » 06 יוני 2019, 02:43

מחשבות כתב:
06 יוני 2019, 02:17
אפשר ללמוד שעות ובסוף בשיחה קלה להפוך את הכל לחטא ולהענש על הכל!!!
למה את הכל?


מחשבות
משתמש ותיק
הודעות: 230
הצטרף: 19 מאי 2019, 15:44
נתן תודה: 33 פעמים
קיבל תודה: 48 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כל הפוסק מדברי תורה מאכילים אותו גחלי רתמים

שליחה על ידי מחשבות » 06 יוני 2019, 02:45

הס"ח אומר שהוא יענש על התורה שהוא למד


עניין
הודעות: 99
הצטרף: 07 מאי 2019, 00:02
נתן תודה: 34 פעמים
קיבל תודה: 31 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כל הפוסק מדברי תורה מאכילים אותו גחלי רתמים

שליחה על ידי עניין » 06 יוני 2019, 02:51

בבקשה אם אפשר מ"מ בספר


חלק א׳ ממעל
משתמש ותיק
הודעות: 794
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 117 פעמים
קיבל תודה: 96 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כל הפוסק מדברי תורה מאכילים אותו גחלי רתמים

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 06 יוני 2019, 11:10

מסתבר שמי שהתחיל לללמוד וכוונתו הייתה עד מקום מסוים שהוא יכול להפסיק אז גם מתכנן להמשיך אח"כ עוד


בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1062
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 437 פעמים
קיבל תודה: 222 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כל הפוסק מדברי תורה מאכילים אותו גחלי רתמים

שליחה על ידי בן של רב » 06 יוני 2019, 14:26

אולי נפסיק בכלל ללמוד?

צריך קצת שכל כדי להבין בפשיטות שהכל ענין של כבוד התורה.
וזה אומר שאמור להתפתח אצלנו תהליך ארוך של הכרה הגוברת במשך השנים בכך שגם אם לא רואים כלום = משהו גדול קורה כאן!

כלומר הלימוד פועל חיזוק ההופעה של הנוכחות האלוקית בבריאה - וזה מה שגורם לאדם להירתע מלהפסיק בפתאומיות את החיבור הזה.

בקיצור: בדורנו אדם צריך קודם כל להגיע למצב שהוא בכלל מזדהה עם האמונה במציאות השכינה ע"י לימודו [ולא אומר "בשמים היא"] .
והטענה של השי"ת כלפיו "למה הפסקת את החיבור שלי איתך"
היא רק אחרי - "למה לא ידעת ולא עלה בדעתך שאני איתך כאן"


>>> לענ"ד לא יתכן שחומרא כזו היא רלוונטית - במקרה שזה מרחיק מהתורה וממאיס אותה על האדם! 
אדרבה! ביטולה זהו קיומה. 
מדובר רק על מקרה שהאדם מצידו ממש לא זקוק להתאוורר - אלא סתם מזלזל במצב של שכינה כנגדו [מחמת שהוא לא באמת מאמין בזה...]  


יושב אהל
הודעות: 74
הצטרף: 07 מאי 2019, 14:44
נתן תודה: 27 פעמים
קיבל תודה: 26 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כל הפוסק מדברי תורה מאכילים אותו גחלי רתמים

שליחה על ידי יושב אהל » 06 יוני 2019, 15:01

מלמד להועיל כתב:
06 יוני 2019, 01:55
מה הגדר של "פוסק מדברי תורה"? מי שלומד נניח שעה, אינו יכול לעשות אתנחתא בין פרק לפרק? אני מבין שאם יש לו צורך אמיתי לצאת, או אם הוא מתעייף וטובת הלימוד שיעשה אתנחתא, אין בזה איסור. השאלה במי שאין בו את זה, ויכול ללמוד רצוף שעה, אבל הוא סיים נניח את תלמודו במסכת אחת ורוצה לעבור לשניה, אסור לו להפסיק מתלמודו ולדבר בשיחת חולין?
כלומר, האיסור להפסיק זה גם כשהוא לא באמצע סוגיא וכדו'?
היות והתווכחתי עם מישהו, אשמח למקורות בנושא.

הלשון בחז"ל הוא המפסיק ממשנתו ואומר מה נאה אילן זה,
בפשטות נראה כי מדובר שבאמצע לימודו מפסיק לדבר אחר שאינו צורך הגוף רק לדוגמא רואה פתאום דבר מעניין ונעמד על זה, אבל כשאחד מפסיק לצורך הגוף כגון אכילה ושתיה או אפילו אחד שמעשן ומפסיק לשם עישון סיגריה שזה יעזור לו בהמשך הלימוד, או מפסיק משום צרכי פרנסה או שנגמר הסדר, וכד' לא נראה שזה בכלל זה


אוריאל
משתמש ותיק
הודעות: 1162
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 566 פעמים
קיבל תודה: 382 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כל הפוסק מדברי תורה מאכילים אותו גחלי רתמים

שליחה על ידי אוריאל » 06 יוני 2019, 15:18

מלמד להועיל כתב:
06 יוני 2019, 01:55
מה הגדר של "פוסק מדברי תורה"? מי שלומד נניח שעה, אינו יכול לעשות אתנחתא בין פרק לפרק? אני מבין שאם יש לו צורך אמיתי לצאת, או אם הוא מתעייף וטובת הלימוד שיעשה אתנחתא, אין בזה איסור. השאלה במי שאין בו את זה, ויכול ללמוד רצוף שעה, אבל הוא סיים נניח את תלמודו במסכת אחת ורוצה לעבור לשניה, אסור לו להפסיק מתלמודו ולדבר בשיחת חולין?
כלומר, האיסור להפסיק זה גם כשהוא לא באמצע סוגיא וכדו'?
היות והתווכחתי עם מישהו, אשמח למקורות בנושא.

הדברים מפורשים בשער הציון סי' רפ"ה סקי"א, שמה שאמרו "מאכילין אותו" זהו מי שפוסק באמצע ענין, אבל אם מפסיק בין ענין לענין, אינו בכלל זה, אלא שראוי ונכון שגם בזה לא להפסיק, ע"ש.


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 1398
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 940 פעמים
קיבל תודה: 176 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כל הפוסק מדברי תורה מאכילים אותו גחלי רתמים

שליחה על ידי מאן דהו » 06 יוני 2019, 23:51

אוריאל כתב:
06 יוני 2019, 15:18
מלמד להועיל כתב:
06 יוני 2019, 01:55
מה הגדר של "פוסק מדברי תורה"? מי שלומד נניח שעה, אינו יכול לעשות אתנחתא בין פרק לפרק? אני מבין שאם יש לו צורך אמיתי לצאת, או אם הוא מתעייף וטובת הלימוד שיעשה אתנחתא, אין בזה איסור. השאלה במי שאין בו את זה, ויכול ללמוד רצוף שעה, אבל הוא סיים נניח את תלמודו במסכת אחת ורוצה לעבור לשניה, אסור לו להפסיק מתלמודו ולדבר בשיחת חולין?
כלומר, האיסור להפסיק זה גם כשהוא לא באמצע סוגיא וכדו'?
היות והתווכחתי עם מישהו, אשמח למקורות בנושא.

הדברים מפורשים בשער הציון סי' רפ"ה סקי"א, שמה שאמרו "מאכילין אותו" זהו מי שפוסק באמצע ענין, אבל אם מפסיק בין ענין לענין, אינו בכלל זה, אלא שראוי ונכון שגם בזה לא להפסיק, ע"ש.
המשנה ברורה הדגיש 'על שום דבר'. ולא בא על הפסק בעלמא. ואין ראיה מדבריו לשאלה לעיל שעוסקת בשאין בו צורך אמיתי
משנה ברורה סימן רפה
אם אפשר לו שלא יפסיק בשמו"ת על שום דבר הוא (יא) טוב ויפה מאד וכן ראיתי מהמדקדקים עושין כן וכן ראוי לבעל נפש לעשות [שכנה"ג בשם סדר היום וכ"כ ש"א]:
וכתב השער הציון: נ"ל דזה הוא אף בין פרשה לפרשה אבל באמצע ענינא מן הדין אסור להפסיק וכמו שאחז"ל הפוסק מדברי תורה ועוסק בדברי שיחה מאכילין אותו גחלי רתמים ואפשר שלזה כוון הבה"ט שכתב ואיסור גדול להפסיק בקריאת שמו"ת בדבור:

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 4 אורחים