ברכה על עישון

מאן דהו

משתמש ותיק
המגן אברהם סימן רי ס"ק ט הסתפק בענין ברכה ראשונה והאחרונה על עישון. ובשו"ת כתב סופר חאו"ח סי' כד הציע שישתה בתחילה מים ויברך כדי לצאת ידי הספק. אך ברוב פוסקים הוכרע [מור וקציעה או"ח סי' רי; מחזיק ברכה או"ח סי' רי אות ד; שע"ת או"ח סי' רי סק"ט; מ"ב שם סקי"ז; זכור לאברהם ח"א הל' ברכות אות ט; מטה יהודה סי' רי סק"ב; שו"ת מים חיים סי' סה] שאין לברך ברכת הנהנין.
 

יצחק

משתמש ותיק
מסברא נראה ש
לנשום עשן זה רעיון מטורף ואפילו שיש בזה הנאה לא תקנו ברכה על כזה דבר, מה יאמרו בברכה?! תודה רבה להקב"ה שברא אפשרות לנשום עשן טעים?!
 

יוסף יצחק

משתמש ותיק
יצחק אמר:
מסברא נראה שלנשום עשן זה רעיון מטורף ואפילו שיש בזה הנאה לא תקנו ברכה על כזה דבר, מה יאמרו בברכה?! תודה רבה להקב"ה שברא אפשרות לנשום עשן טעים?!
עי' במחזיק ברכה להחיד"א סימן ר"י סק"ד "אמנם האמת הוא דכיון שהוא ענין מחודש ואין לו דמיון במה שתקנו רז"ל לברך ודאי דליכא ספיקא שאין לברך ולית דחש לספיקו של הרב מג"א".
 

מאן דהו

משתמש ותיק
פותח הנושא
יצחק אמר:
מסברא נראה ש
לנשום עשן זה רעיון מטורף ואפילו שיש בזה הנאה לא תקנו ברכה על כזה דבר, מה יאמרו בברכה?! תודה רבה להקב"ה שברא אפשרות לנשום עשן טעים?!

את הרעיון המטורף..כתב המגן אברהם!
 

יצחק

משתמש ותיק
מאן דהו אמר:
יצחק אמר:
מסברא נראה ש
לנשום עשן זה רעיון מטורף ואפילו שיש בזה הנאה לא תקנו ברכה על כזה דבר, מה יאמרו בברכה?! תודה רבה להקב"ה שברא אפשרות לנשום עשן טעים?!

את הרעיון המטורף..כתב המגן אברהם!
מה אתה בא לומר בזה? ברור שהמגן אברהם צריך להורות הלכה לכולם, גם לאלו שמיישמים רעיונות מטורפים
אני רק כתבתי הסבר למנהג העולם שחז"ל לא תיקנו ברכה לדבר שנוגד את הטבע. 

ל @יוסף יצחק 
מה שהעתקת מהחיד"א זה לא הסברא שאני כתבתי, הוא רק אומר שחז"ל לא תיקנו ברכה על עישון משום שלא היה בזמנם ובזמן הזה א"א לחדש ברכה, אני כתבתי שגם אם העישון היה קיים בזמן חז"ל הם לא היו מתקנים ע"ז ברכה. 
 

מאן דהו

משתמש ותיק
פותח הנושא
יצחק אמר:
מאן דהו אמר:
יצחק אמר:
מסברא נראה ש
לנשום עשן זה רעיון מטורף ואפילו שיש בזה הנאה לא תקנו ברכה על כזה דבר, מה יאמרו בברכה?! תודה רבה להקב"ה שברא אפשרות לנשום עשן טעים?!

את הרעיון המטורף..כתב המגן אברהם!
מה אתה בא לומר בזה? ברור שהמגן אברהם צריך להורות הלכה לכולם, גם לאלו שמיישמים רעיונות מטורפים
אני רק כתבתי הסבר למנהג העולם שחז"ל לא תיקנו ברכה לדבר שנוגד את הטבע. 

אני מבין מדבריך שגם בלא סכנה זה רעיון מטורף. למה?
ברכה על ריח שאין בו ממש [אין מעילה בו למשל] אתה מבין ועל עשן (כן) לא?
 

יצחק

משתמש ותיק
מאן דהו אמר:
יצחק אמר:
מאן דהו אמר:
מה אתה בא לומר בזה? ברור שהמגן אברהם צריך להורות הלכה לכולם, גם לאלו שמיישמים רעיונות מטורפים
אני רק כתבתי הסבר למנהג העולם שחז"ל לא תיקנו ברכה לדבר שנוגד את הטבע. 

אני מבין מדבריך שגם בלא סכנה זה רעיון מטורף. למה?
ברכה על ריח שאין בו ממש [אין מעילה בו למשל] אתה מבין ועל עשן כן?
האמת היא שהגוף דוחה את זה בגלל שזה לא בריא, אבל באמת לא הבריאות היא הנקודה כאן, הנקודה היא שזה פשוט לא מתאים לגוף. 
 

מאן דהו

משתמש ותיק
פותח הנושא
יצחק אמר:
מאן דהו אמר:
יצחק אמר:
מה אתה בא לומר בזה? ברור שהמגן אברהם צריך להורות הלכה לכולם, גם לאלו שמיישמים רעיונות מטורפים
אני רק כתבתי הסבר למנהג העולם שחז"ל לא תיקנו ברכה לדבר שנוגד את הטבע.

אני מבין מדבריך שגם בלא סכנה זה רעיון מטורף. למה?
ברכה על ריח שאין בו ממש [אין מעילה בו למשל] אתה מבין ועל עשן כן?
האמת היא שהגוף דוחה את זה בגלל שזה לא בריא, אבל באמת לא הבריאות היא הנקודה כאן, הנקודה היא שזה פשוט לא מתאים לגוף.


על סמך מה החלטת שזה לא טוב לגוף [הגוף דוחה?] אם האדם נהנה? [בלא בעית הבריאות]
גם סוכר לא טוב לגוף. גם מלח לא טוב לגוף. וכו' וכו' אלא הכל במידה ובמשורה
 

יצחק

משתמש ותיק
מאן דהו אמר:
יצחק אמר:
מאן דהו אמר:
האמת היא שהגוף דוחה את זה בגלל שזה לא בריא, אבל באמת לא הבריאות היא הנקודה כאן, הנקודה היא שזה פשוט לא מתאים לגוף.
על סמך מה החלטת שזה לא טוב לגוף [הגוף דוחה?] אם האדם נהנה? [בלא בעית הבריאות]
גם סוכר לא טוב לגוף. גם מלח לא טוב לגוף. וכו' וכו' אלא הכל במידה ובמשורה
ההבדל הוא שהבעיה בסוכר ומלח היא רק המינון אבל הסוכר והמלח לכשעצמם הם דבר שמתאים לגוף משא"כ העשן הוא דבר שלא מתאים לגוף, אם נושמים מעט עשן הגוף סובל מעט ואם נושמים הרבה הגוף סובל הרבה.
איך אני יודע שהעשן לא מתאים לגוף? רואים לפי התגובות, השיעולים הדופק וכו' כל אלו הם תגובות של הגוף לעשן שחודר לריאות


 
 
חלק עליון תַחתִית