ראובן שפינה פסולת של שמעון

כבוד שמים

משתמש ותיק
מעשה שהי' בראובן ושמעון ששכרו קבלן לבניית דירותיהם. הקבלן ברח כנהוג והשאיר אותם בין השאר עם מכולה מלאה פסולת מהדירה של שמעון, אלא שבעירי' הי' ראובן רשום כאחראי על פינוי הפסולת, הוא נאלץ לפנות את הפסולת של שמעון על חשבונו מחשש קנס.
כעת מגיע ראובן לתבוע את שמעון את הוצאות פינוי הפסולת, ויש מקום לחייב אותו את הוצאות פינוי הפסולת, כיון שאסור לקלקל את רה"ר יש כאן מקום לתביעת הציבור לתקן את רה"ר, וא"כ ראובן הוציא הוצאות למלא את חובתו הממונית של שמעון, וא"כ צריך שמעון להחזיר לו את ההוצאות.
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
האם שמעון היה נתבע ע"פ דין. יתכן שהקבלן התחייב לפנות הפסולת, ומאחר שהוא זה שהוציאו לרה"ר אין שמעון חייב עליו אע"פ שזה בא מדירתו. וא"כ פשוט שאין לראובן תביעה אלא על הקבלן.
באופן ששמעון היה חייב להוציא הפסולת מסתבר שראובן יכול לתבוע אותו מדין יורד, אבל אם הוא פינה הפסולת כדי למנוע ממנו קנס ובשעת מעשה לא חשב לתבוע שמעון לא הוי יורד וא"כ לתבוע אותו.
 
יעויין חו"מ שפח
מי שנתפס על חבירו, ולקחו אנסים ממון ממנו בגלל חבירו, אין חבירו חייב לשלם. אין לך מי שנתפס על חבירו ויהיה חברו חייב לשלם לו, חוץ מהנתפס מפני המס הקצוב על כל איש ואיש בכל שנה, או הנתפס על התשורה שנותן כל איש למלך בעוברו עליהם או חיילותיו, הרי זה חייב לשלם לו; והוא שיקחו ממנו בפירוש בגלל פלוני, בפני עדים
 

כבוד שמים

משתמש ותיק
פותח הנושא
יש לחלק כי כאן אינו באמת נתפס על חבירו, שהרי אם הי' בא לבי"ד לפני הפינוי, יש לדון שהיו בי"ד מחייבים את שמעון לפנות את הפסולת שלו, וא"כ הוא פורע חובו של חבירו או יורד.
 
חלק עליון תַחתִית