עישון - נשים

נושאים שונים

פותח הנושא
מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2414
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 335 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

עישון - נשים

שליחה על ידי מאן דהו » 10 יוני 2019, 01:43

בספר תשובות והנהגות כתב שיש איסור מיוחד על נשים לעשן משום איסור לא ילבש. [תשובות והנהגות ח"א סי' תנו]

וצריך עיון אם נמשך אחר עניני צניעות או מקורו הלכתי טהור?! [קרדיט. שאלה במק"א]
ציטוט: רבי יצחק אייזיק מקאמארנא כתב לפסוק כי מכיון שאנשים רבים אינם מעשנים, וכן הנשים אינם מעשנות, וגם אם מעשנות הדבר מהווה פריצות, נמצא כי רוב האנשים בעולם אינם מעשנים, והדבר אינו נחשב שווה לכל נפש

אם עישון אסור לנשים משום פריצות ולא ילבש [כך כתב בתשובות והנהגות הנזכר] מה ראה להכליל אותם ברוב העולם?

איך בדיוק לאו דלא ילבש מתיחס להנהגות גבריות?

הניחא משום גדר צניעות [כמו שמוצג כאן] אבל לא ילבש?
http://beta.hebrewbooks.org/reader/read ... hlts=&ocr=

ערכים:


יוסף יצחק
משתמש ותיק
הודעות: 424
הצטרף: 21 אוגוסט 2017, 02:00
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 125 פעמים
קיבל תודה: 150 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עישון - נשים

שליחה על ידי יוסף יצחק » 10 יוני 2019, 07:57

עי' בהג"ה יורה דעה סי' קנו סעיף ב


בבבלי עז
הודעות: 92
הצטרף: 14 דצמבר 2018, 15:53
נתן תודה: 5 פעמים
קיבל תודה: 15 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עישון - נשים

שליחה על ידי בבבלי עז » 10 יוני 2019, 10:29

עיין ס' לבוש מלכות גיאת


פותח הנושא
מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2414
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 335 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עישון - נשים

שליחה על ידי מאן דהו » 10 יוני 2019, 17:48

בבבלי עז כתב:
10 יוני 2019, 10:29
עיין ס' לבוש מלכות גיאת

לא מכיר את הספר.
מה הוא אומר?


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2625
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 385 פעמים
קיבל תודה: 492 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עישון - נשים

שליחה על ידי יהודי » 10 יוני 2019, 20:17

לו יצויר שנשים מעולם לא היו אוכלות מאכל מסוים, וכעת התחילו כמה נשים לאכלו, יש בזה משום לא ילבש? מסתבר שרק דבר השייך בצורה מובהקת לגברים אסור לנשים (וכן להיפך), מעניין אם כן מהיכי תיתי להגדיר כך עישון.


פותח הנושא
מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2414
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 335 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עישון - נשים

שליחה על ידי מאן דהו » 10 יוני 2019, 20:32

יהודי כתב:
10 יוני 2019, 20:17
לו יצויר שנשים מעולם לא היו אוכלות מאכל מסוים, וכעת התחילו כמה נשים לאכלו, יש בזה משום לא ילבש? מסתבר שרק דבר השייך בצורה מובהקת לגברים אסור לנשים (וכן להיפך), מעניין אם כן מהיכי תיתי להגדיר כך עישון.

אתה מתכוין צורת אכילה שונה ולא מאכל שונה


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2625
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 385 פעמים
קיבל תודה: 492 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עישון - נשים

שליחה על ידי יהודי » 10 יוני 2019, 20:42

התכונתי לדמות אחד לשני


אמת מארץ תצמח
משתמש ותיק
הודעות: 240
הצטרף: 10 יוני 2019, 00:33
נתן תודה: 9 פעמים
קיבל תודה: 55 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עישון - נשים

שליחה על ידי אמת מארץ תצמח » 11 יוני 2019, 02:30

מאן דהו כתב:
10 יוני 2019, 01:43

אם עישון אסור לנשים משום פריצות ולא ילבש [כך כתב בתשובות והנהגות הנזכר] מה ראה להכליל אותם ברוב העולם?

איך בדיוק לאו דלא ילבש מתיחס להנהגות גבריות?
 
יהודי כתב:
10 יוני 2019, 20:17
לו יצויר שנשים מעולם לא היו אוכלות מאכל מסוים, וכעת התחילו כמה נשים לאכלו, יש בזה משום לא ילבש? מסתבר שרק דבר השייך בצורה מובהקת לגברים אסור לנשים (וכן להיפך), מעניין אם כן מהיכי תיתי להגדיר כך עישון.
וכי איש שאשתו מושלת בו - גברי דנשי קטלוהו. עוברים שניהם באיסור לא ילבש ולא תלבש?!
​​​​​​
וכן נשים המסולולות עוברות על כמעשה ארץ מצרים לא תעשו אבל לא שמענו שעוברות על לא תלבש.
וכן גבר היסטרי (בהנחה שהטבע הפוך) 

מצאנו התדמות חיצונית וכן דברים שיש בהם התנאות כאשה שייך להתדמות חיצונית.
במקום שרק נשים מסתכלות במראה, מצינו איסור לגבר להסתכל במראה רק לשם התנאות בלבד, אבל מותר להסתכל במראה  שלא כדי להתנאות (שולחן ערוך)
.


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2625
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 385 פעמים
קיבל תודה: 492 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עישון - נשים

שליחה על ידי יהודי » 11 יוני 2019, 21:09

לא הבנתי מה כוונתכם


נושא למחשבה
הודעות: 111
הצטרף: 03 מאי 2019, 17:08
נתן תודה: 39 פעמים
קיבל תודה: 59 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עישון - נשים

שליחה על ידי נושא למחשבה » 28 יוני 2019, 11:54

זה עתה ראיתי בעלון נר לשולחן שבת (קורח תשע"ט עמ' ב') שמספר כדלהלן:
מעשה באברך צעיר שהיה מעשן סיגריות. אשתו התחננה אליו שיפסיק. ביקשה רחמים על הבריאות שלו ושלה.
והוא בכל פעם היה מבטיח שהוא מפסיק. שתחכה בסבלנות, הוא כל יום מפחית קצת. אך היא הריחה על בגדיו
שהוא לא עומד בדיבורו... כיון שהיא ראתה שזה לא נגמר, החליטה לעשות מעשה. יוםאחד בחוזרו לביתו ראה
את אשתו מעשנת סיגריה, הוא נדהם... 'מה זה?!' מלמל. אמרה האישה: 'זה מפריע לך? אז ארד למטה לעשן...'
והוא כנגדה קורא בקול גדול: 'מה זה, את חייבת להפסיק!' והיא אומרת לו להרגע: "מה לא טוב בזה? אתה יודע
שזה קשה להגמל בבת אחת, אני לאט לאט אפחית..." באותו רגע התעשת, הבין את המצב, לקח את קופסאות
הסיגריות שלו ושלה וזרקם לאשפה... מאז הוא לא חזר לעשן!
מעניין האם יש מקום לדון בזה משום לא תלבש (אם אכן זה אסור), בעוד שאין כוונתה כלל אלא 'לחנך'..


אמת מארץ תצמח
משתמש ותיק
הודעות: 240
הצטרף: 10 יוני 2019, 00:33
נתן תודה: 9 פעמים
קיבל תודה: 55 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עישון - נשים

שליחה על ידי אמת מארץ תצמח » 29 יוני 2019, 22:20

נושא למחשבה כתב:
28 יוני 2019, 11:54

מעניין האם יש מקום לדון בזה משום לא תלבש (אם אכן זה אסור), בעוד שאין כוונתה כלל אלא 'לחנך'..
אילו היה שייך לא תלבש יש מקום לדמות זאת לנידון לא תלבש באופן של שמחה .
ועיין שו"ע ונו"כ אורח חיים סימן תרצ"ו ויורה דעה סימן סימן קפ"ב לגבי לא תלבש לשמחת פורים ושמחת חתונה שדנו אם יש בזה איסור.
אמנם אמנם בלא"ה לא תלבש  שייך רק על התנאות איש כאשה או אשה כאיש או התדמות חיצונית של אישה לאיש ואישה לאישה. נראה ברור כאחותו וכבוקר שאשה שנוהגת או מעשנת אין לזה שום קשר ללא תלבש.
ואולי האומר לא תלבש לא אמר זאת אלא כדי לסבר את האוזן דנדמה בעיניו כדרך פריצות.
​​​​​


פותח הנושא
מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2414
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 335 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עישון - נשים

שליחה על ידי מאן דהו » 29 יוני 2019, 22:24

נושא למחשבה כתב:
28 יוני 2019, 11:54
זה עתה ראיתי בעלון נר לשולחן שבת (קורח תשע"ט עמ' ב') שמספר כדלהלן:
מעשה באברך צעיר שהיה מעשן סיגריות. אשתו התחננה אליו שיפסיק. ביקשה רחמים על הבריאות שלו ושלה.
והוא בכל פעם היה מבטיח שהוא מפסיק. שתחכה בסבלנות, הוא כל יום מפחית קצת. אך היא הריחה על בגדיו
שהוא לא עומד בדיבורו... כיון שהיא ראתה שזה לא נגמר, החליטה לעשות מעשה. יוםאחד בחוזרו לביתו ראה
את אשתו מעשנת סיגריה, הוא נדהם... 'מה זה?!' מלמל. אמרה האישה: 'זה מפריע לך? אז ארד למטה לעשן...'
והוא כנגדה קורא בקול גדול: 'מה זה, את חייבת להפסיק!' והיא אומרת לו להרגע: "מה לא טוב בזה? אתה יודע
שזה קשה להגמל בבת אחת, אני לאט לאט אפחית..." באותו רגע התעשת, הבין את המצב, לקח את קופסאות
הסיגריות שלו ושלה וזרקם לאשפה... מאז הוא לא חזר לעשן!
מעניין האם יש מקום לדון בזה משום לא תלבש (אם אכן זה אסור), בעוד שאין כוונתה כלל אלא 'לחנך'..
שאלתך מתבססת על הצד שיש בזה משום לא תלבש מה יהיה אם כוונתו לחנך?
ומה ספק בזה. אם אישה או גבר ילבשו לבוש של המין השני בשביל חינוך גם נסתפק?


חדא
הודעות: 189
הצטרף: 07 ספטמבר 2018, 01:45
נתן תודה: 6 פעמים
קיבל תודה: 61 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עישון - נשים

שליחה על ידי חדא » 30 יוני 2019, 02:08

כידוע מהתולדות אדם על' ר' זלמלה שאמר לאשתו שלהחזיק גרזן זה לא תלבש ולמד זאת מהתרגום יונתן על יעל


אמת מארץ תצמח
משתמש ותיק
הודעות: 240
הצטרף: 10 יוני 2019, 00:33
נתן תודה: 9 פעמים
קיבל תודה: 55 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עישון - נשים

שליחה על ידי אמת מארץ תצמח » 30 יוני 2019, 02:58

חדא כתב:
30 יוני 2019, 02:08
כידוע מהתולדות אדם על' ר' זלמלה שאמר לאשתו שלהחזיק גרזן זה לא תלבש ולמד זאת מהתרגום יונתן על יעל
בתולדות אדם לא כתב כך.
ראה כאן 
image.png
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... 23&hilite=
מדובר שם על חרב וכתב בתולדות אדם אף שאין איסור גמור הוא צל ודמות איסור יש בזה, ומביא את התרגום יונתן בשופטים.
והטעם שאין בזה איסור גמור הוא כי אין בזה התדמות חיצונית לאיש, אולם הסיבה שבכ"ז יש בזה צל ודמות איסור נלענ"ד שזה רק בחרב כי לשון התורה הוא לא יהיה כלי גבר על אשה, ואף שהכוונה היא להתדמות חיצונית כמו על ידי ענידת חרב וכלי מלחמה אבל היות ולשון התורה הוא כלי גבר יש בזה צל ודמות איסור. אבל זה לא עלה על דעת אדם לומר שיהיה איסור לעשות מעשה של גבר
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


נושא למחשבה
הודעות: 111
הצטרף: 03 מאי 2019, 17:08
נתן תודה: 39 פעמים
קיבל תודה: 59 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עישון - נשים

שליחה על ידי נושא למחשבה » 30 יוני 2019, 16:14

מאן דהו כתב:
29 יוני 2019, 22:24
שאלתך מתבססת על הצד שיש בזה משום לא תלבש מה יהיה אם כוונתו לחנך?
ומה ספק בזה. אם אישה או גבר ילבשו לבוש של המין השני בשביל חינוך גם נסתפק?
אכן נסתפקתי אף בזאת. ראה בפמ"ג (או"ח סי' תרצ"ו משב"ז סק"ה), "ויראה כשכל המלבושים של איש, רק מלבוש אחד של אשה,
וניכרים הם, גם להרבה דיעות (ביורה דעה סימן קפ"ב) אין איסור תורה כהאי גוונא, אין למחות בפורים". הרי שלצורך שמחת פורים
הקלו במלבוש אחד, א"כ לצורך חינוך שמא ג"כ יש להקל.


ינון
הודעות: 31
הצטרף: 17 יוני 2019, 16:24
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 5 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עישון - נשים

שליחה על ידי ינון » 30 יוני 2019, 17:49

לדברי ר' זלמל'ה מה ס''ל בפטיש ומקדחה?


חדא
הודעות: 189
הצטרף: 07 ספטמבר 2018, 01:45
נתן תודה: 6 פעמים
קיבל תודה: 61 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עישון - נשים

שליחה על ידי חדא » 01 יולי 2019, 02:38

מדברי החינוך נראה שלאו דוקא כלי זין, אמנם פטיש ומקדחה ישנם נשים שגם משתמשות בו
ספר החינוך פרשת כי תצא מצוה תקמב
שלא ילבשו הנשים מלבושי האנשים ולא יזדיינו בזיונם, ועל זה נאמר [דברים כ"ב, ה'], לא יהיה כלי גבר על אשה, ותרגם אנקלוס לא יהא תיקון זין דגבר על אתתא. ומן הדומה כי מפני כן פירש הכתוב בכלי זין, לפי שהם הכלים המיוחדים לגמרי לאנשים, שאין דרך אשה בעולם לצאת בכלי זין, אבל הוא הדין שאסור להם מדאוריתא לצאת במלבושים שדרך האנשים באותו המקום להשתמש בהם, כגון שתשים בראשה מצנפת או שאר כלים המיוחדים לאיש.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח