סוטה יג: משכם גנבוהו ולשכם נחזיר אבידתו

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון

פותח הנושא
אוריאל
הודעות: 1558
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 718 פעמים
קיבל תודה: 510 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

סוטה יג: משכם גנבוהו ולשכם נחזיר אבידתו

שליחה על ידי אוריאל » 12 יוני 2019, 13:30

סוטה יג: "משכם גנבוהו ולשכם נחזיר אבידתו". הוקשה לרש"י הא גנבוהו מדותן, וע"ז פירש דדותן אינה מקום אלא רק רמז לו באומרו "הלכו דותינה" שמבקשים למצוא דתות ודינין איך להמיתו, ולעולם גנבוהו משכם ומשם היתה המכירה.
ודברי חז"ל שהכוונה במה שאמר המלאם "הלכו דותינה" שמבקשים דתות ודינין הביא רש"י על התורה, אך כתב שם שלפי פשוטו דותן הוא שם מקום. והרמב"ן שם הביא ג"כ דברי חז"ל, וכתב שלכאורה אם אמר לו כן שהם מבקשים להמיתו איך סיכן עצמו והלך לשם, וביאר שע"כ גם לפי דרשת חז"ל הזו באמת יש כזה מקום הנקרא דותן. אלא שהמלאך התכוון עפ"י הרמז שהם מבקשים להמיתו, ויוסף לא הבין את הרמז אלא את הפשט, שהלכו לאותו מקום, והלך לשם.

ולכאורה צריך להבין לפי הרמב"ן שפירש שגם לפי דברי חז"ל אין המכוון שלא היה מקום כזה שנקרא דותן [דלרש"י נראה שהם ביאורים חלוקים], והיה מקום כזה, ובאמת האחים הלכו לשם, אלא שהיה בזה גם פירוש על צד הרמז שהכוונה שמבקשים להמיתו, א"כ נמצא דס"ס גנבוהו מדותן, ולמה אמרו כאן שגנבוהו משכם.

וצ"ל כמו שפירש רש"י בסנהדרין קב. שדותן היתה כפר ליד העיר שכם ונקראת על שמה, ובאמת גנובוהו מדותן, אבל המקום נקרא ע"ש שכם, ולכן נופל בזה הלשון "גנבוהו משכם" [וראה בתורה תמימה שהוכיח שדותן היתה עיר ולא כפר].

אי נמי יש לפרש, שהרי כבר כתב רש"י ששכם היתה מקום המוכן לפורענות, ולכאורה צריך להבין לפי מה שפירש רש"י ע"ד הפשט שבאמת דותן היתה עיר ושם מקום, ומשם גנבוהו, מהו זה ששכם היתה מקום מוכן לפורענות אחר שלא משם גנבוהו ולא שם היתה המכירה [אא"כ נפרש שפירוש זה ששכם מקום המוכן לפרענות הוא רק לפי דרשת חז"ל שדותן הוא לא שם מקום]. ונראה דהיינו טעמא לפי שאף שהמכירה עצמה היתה בדותן מ"מ המחשבה והעלילה היתה כבר בשכם, ושם החלו לבקש את נפשו וסעו מן האחווה, ולזה אמרו חז"ל ששכם מקום המוכן לפורענות. ולכן על אף שבפועל היתה המכירה בדותן, מכל מקום כיון ששורש וסיבת הדבר שמכרוהו בדותן היתה העלילה בשכם, לכן החזירוהו לשכם ונקבר שם, לתקן את שורש החטא וסיבתו, שהוא כאמור היה בשכם.

ערכים:


משה נפתלי
הודעות: 877
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
נתן תודה: 67 פעמים
קיבל תודה: 259 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סוטה יג: משכם גנבוהו ולשכם נחזיר אבידתו

שליחה על ידי משה נפתלי » 02 ינואר 2020, 03:58

לשון רש"י בפירוש החומש:
נֵלְכָה דֹּתָיְנָה – לְבַקֵּשׁ לְךָ נִכְלֵי דָתוֹת שֶׁיְּמִיתוּךָ בָּהֶם. וּלְפִי פְּשׁוּטוֹ שֵׁם מָקוֹם הוּא, וְאֵין מִקְרָא יוֹצֵא מִידֵי פְּשׁוּטוֹ.
הרב 'בן מלך' נ"ע קרב את המדרש והפשט אחד אל אחד עד שהיו לאחדים:
כל עצמה של הליכת אחי יוסף לדותן לא היתה אלא התנכלות לחייו של יוסף; שבבואו לראות את שלומם בשכם לא ימצאם, וכאשר ילך לבקשם יתעה בדרך ותסתכן נפשו בסכנת הדרכים. וזהו שאמר לו האיש: אחיך הערימו סוד לבקש לך נכלי דתות ולשם כך הלכו לדותן. ודפח"ח.
ועל פי זה אמרתי לבאר בדרך צחות את ההוספה (הבלתי־מובנת לכאורה) שהוסיף רש"י לאחר פשוטו של מקרא: 'ואין מקרא יוצא מידי פשוטו', כלומר, גם לפי המדרש אין המקרא יוצא מידי פשוטו שדותן שם מקום הוא.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה
  • אבידתו ואבידת חבירו אבידתו קודמת
    על ידי איש אל רעהו » 24 ינואר 2020, 15:07 » ב בבא מציעא
    21 תגובות
    218 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי איש אל רעהו
    09 פברואר 2020, 09:04
  • סוטה כו. האם אשה מצווה בשבת?
    על ידי אוריאל » 18 נובמבר 2019, 01:44 » ב סוטה
    16 תגובות
    235 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי HaimL
    19 נובמבר 2019, 23:27
  • סוטה דף סט. - איך יצא שמעון הצדיק מירושלים
    על ידי יושב אוהלים » 08 מאי 2020, 14:24 » ב סוטה
    9 תגובות
    122 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי יושב אוהלים
    10 מאי 2020, 11:13
  • איך היו מוחקים את פרשת סוטה?
    על ידי חלק א׳ ממעל » 30 מאי 2020, 23:24 » ב סוטה
    10 תגובות
    134 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי סופר המלך
    31 מאי 2020, 19:23
  • סוטה אין לה חלק לעולם הבא?
    על ידי שלומי טויסיג » 07 יוני 2020, 18:17 » ב סוטה
    0 תגובות
    34 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי שלומי טויסיג
    07 יוני 2020, 18:17

חזור אל “סוטה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים