תקרא טוב טוב את דברי הרדב"ז סימן תרמהבן של רב אמר:המעיין היטב באיסור לא תעשון כן לה' אלוקיכם (ראה יב)
יראה נכונה שפשטיה דקרא הוא לא לעבוד את ה' בכל מקום כי אם אל המקום אשר יבחר וכו' וכו'.
וע"ש היטב שהתורה מאריכה מאוד לאפוקי ממחשבה שאפשר לעבדו במקום נוסף מלבד ביהמ"ק .
והנה באמת כל תפילה היא לכיוון הבית, וכמבואר בגמ' ובשו"ע.
וכדברי שלמה המלך בחנוכת ביהמ"ק שתמיד יתפללו דרך שם.
וכן בדניאל וכוין פתיחן ליה בעליתיה נגד ירושלים (ו יא)
אך הנה פשוט שאם אפילו תפילה דרבנן צריכה להיות לכיוון י-ם,
ק"ו תפילה בעת צרה שהיא דאורייתא!
[וכמו שדניאל התפלל את מה שבליבו, ופשיטא שלא התפלל בגלות בית ראשון דוקא את הנוסח שתיקנו אנשי כנה"ג אחרי בניית בית שני...]
וא"כ כל בקשה וכל תהלים צריך להיות לכיוון י-ם!
וצ"ע שמעולם לא שמענו כן, ולמשל בקברים שמתפללים תהלים לכיוון הקבר.
* השתחויה ותפילה הם כמו 'סט'...
ומסתמא אבן משכית היא גם מאותו סוג איסור דלא תעשון כן.
כי אין מקום לשום פולחן מלבד "עבדהו במקדשו"
(מכילתא דרשב"י כג כה. שם מוזכר גם בפירוש שזה על תפילה שאין עבודה אלא שם).
וכמו שלא יעלה על לב להתיר השתחויה על אבן משכית כשזה לא שמונה עשרה
כך לכאורה גם לא שייך להתיר תפילה לכיוון אחר כשזה לא שמונה עשרה,
ודי במה שהותר להתפלל בחוץ
(בשונה משחוטי חוץ שאסור גם אם שוחט לכיוון הבית... )
נ. ב.
גם בכותל מצוי שמתפללים לכיוון האבנים במקום לכיוון קוה"ק.
ושמעתי שהיו שאמרו שהשכינה נמצאת שם ולא בכיפת הסלע.
ולכאורה זו טעות שהיא מכשול דאורייתא כנ"ל וצ"ע .
ומה באמת?
זה בכלל לא כותל של ביהמ"ק אלא רק של הר הבית, וכידוע.
לא ברור מה הרצון המשונה לזלזל בקדושת הכותל המערביבן של רב אמר:הכותל הוא לא 'מקום אשר יבחר' אלא 'מקום אשר נבכה' - על שאין לנו את המקום אשר יבחר.
יתכן למשל שבזמן ביהמ"ק היה שם שוק של בהמות לקרבנות, או סתם בית של מישהו וכדומה.
נ. ב. כתבתי שגם בכותל צריך להזהר לא לחשוב על קיר זה שרק בטעות חשבו פעם שהוא של ביהמ"ק, ולכן החליטו ששכינה לא זזה ממנו.
אמנם כבר כתב הגריש"א שהוא ביהכ"נ קדוש במיוחד מחמת שהתפללו בו תמיד וגם כי זה מקום מיוחד ששם תמיד ביטאו את הגעגועים.
והמפקפק על מקום הכותל שימצא מקום אחר שעליו נאמר המדרש.מדרש רבה:
הנה זה עומד אחר כתלנו, אחר כותל מערבי של בית המקדש, למה שנשבע לו הקב"ה שאינו חרב לעולם... (שיר ב כב)
והמפקפק בהנ"ל וסובר שזה כותל המקדש ולא כותל הר הבית - ינהג בהתאם ויתרחק מרחבת הכותל מחשש זיבה.יהודה1 אמר:והמפקפק על מקום הכותל שימצא מקום אחר שעליו נאמר המדרש.מדרש רבה:
הנה זה עומד אחר כתלנו, אחר כותל מערבי של בית המקדש, למה שנשבע לו הקב"ה שאינו חרב לעולם... (שיר ב כב)
אמנם בהודעה הראשונה כתבת לא כךבן של רב אמר:הכותל הוא לא 'מקום אשר יבחר' אלא 'מקום אשר נבכה' - על שאין לנו את המקום אשר יבחר.
יתכן למשל שבזמן ביהמ"ק היה שם שוק של בהמות לקרבנות, או סתם בית של מישהו וכדומה.
נ. ב. כתבתי שגם בכותל צריך להזהר לא לחשוב על קיר זה שרק בטעות חשבו פעם שהוא של ביהמ"ק, ולכן החליטו ששכינה לא זזה ממנו.
אמנם כבר כתב הגריש"א שהוא ביהכ"נ קדוש במיוחד מחמת שהתפללו בו תמיד וגם כי זה מקום מיוחד ששם תמיד ביטאו את הגעגועים.
בן של רב אמר:גם בכותל מצוי שמתפללים לכיוון האבנים במקום לכיוון קוה"ק.
ושמעתי שהיו שאמרו שהשכינה נמצאת שם ולא בכיפת הסלע.
ולכאורה זו טעות שהיא מכשול דאורייתא כנ"ל וצ"ע .
ומה באמת?
זה בכלל לא כותל של ביהמ"ק אלא רק של הר הבית, וכידוע.
מאן דהו אמר:מה שארז"ל לא זזה שכינה מכותל מערבי דומה למה שאמרו שכינה במערב רוצה לומר במערבו של עולם וצד מערב נקרא כותל מערבי ומה שאמרו ז"ל לפיכך לא חרב כותל מערבי כדאיתא במדרש שיר השירים על פסוק הנה זה עומד אחר כתלנו לפי שכותלי בית המקדש מכוון כנגד עולם העליון וכותל מערבי מכוון כנגד השכינה ולכן לא חרב עד היום הזה.
המדרש נאמר על כותל המערבי של בית המקדש ששרידיו קיימים עד היום ולא על כותל הר הבית המכונה הכותל המערבי. ואגב כל כתלי הר הבית קיימים מה שלא מסתדר עם המדרש שכולם נחרבו חוץ מהכותל המערבי.יהודה1 אמר:והמפקפק על מקום הכותל שימצא מקום אחר שעליו נאמר המדרש.מדרש רבה:
הנה זה עומד אחר כתלנו, אחר כותל מערבי של בית המקדש, למה שנשבע לו הקב"ה שאינו חרב לעולם... (שיר ב כב)
כבר חזרתי בי מהודעה זו מכח דברי הרדב"ז. אמנם על קושייתך עניתי שכותל המערבי של הר הבית הוא הכותל שעליו מדבר המדרש. והוא שאינו חרב כי נשאר שלם. ושאר הכתלים נשאר מהם רק רושם. ואילו אם נאמר שכותל זה הוא סתם חלק מהעיר (ונקבל את המדרש כפשוטו). נצטרך לחפש מקום אחר שיש בו משמעות לצד מערבי שלא חרב. ולהניח שהוא כותל הר הבית או העזרה. ולא ידוע לי על מקום כזה שגם יסתדר עם החשבונות.לא מובן מאיליו אמר:המדרש נאמר על כותל המערבי של בית המקדש ששרידיו קיימים עד היום ולא על כותל הר הבית המכונה הכותל המערבי. ואגב כל כתלי הר הבית קיימים מה שלא מסתדר עם המדרש שכולם נחרבו חוץ מהכותל המערבי.יהודה1 אמר:והמפקפק על מקום הכותל שימצא מקום אחר שעליו נאמר המדרש.מדרש רבה:
הנה זה עומד אחר כתלנו, אחר כותל מערבי של בית המקדש, למה שנשבע לו הקב"ה שאינו חרב לעולם... (שיר ב כב)
זה לא נפק"מ כי תכל'ס הרי אין לאף אחד צד שהוא קיר של בית המקדש.יהודה1 אמר:והמפקפק על מקום הכותל שימצא מקום אחר שעליו נאמר המדרש.מדרש רבה:
הנה זה עומד אחר כתלנו, אחר כותל מערבי של בית המקדש, למה שנשבע לו הקב"ה שאינו חרב לעולם... (שיר ב כב)
יהודה1 אמר:התפילה היא לא לבית המקדש אלא לכיוון ביהמ"ק. ובחו"ל מבואר שצריך לא"י ולא מוזכר לכוון לביהמ"ק ולא כתוב חילוק אם עומד בתורכיה או בירדן שאז יכול לכווין לביהמ"ק.
גם בדניאל מבואר רק לכיון ירושלים ולא לכיוון ביהמ"ק.
עכ"פ השאלה היא רק במי שאומר תהילים דרך תפילה או בקשות משלו. שלא ראינו שמקפידים לכיוון ירושלים. וגם כשאומרים אנא בבית החיים לא מקפידים רק בקדיש וצ"ע למה.
בקומו להתפלל אם היה עומד בחוץ לארץ יחזיר פניו כנגד ארץ ישראל ויכוין גם לירושלים ולמקדש ולבית קדשי הקדשים היה עומד בארץ ישראל יחזיר פניו כנגד ירושלים ויכוין גם למקדש ולבית קדשי הקדשים היה עומד בירושלים יחזיר פניו למקדש ויכוין גם כן לבית קדשי הקדשים היה עומד אחורי הכפורת מחזיר פניו לכפורת:
בן של רב אמר:שארכו כמעט 500 מטר!