איך להתנהג בגמ"ח

שניאור

משתמש ותיק
יש לי גמ"ח של גמרות מבוארות (שוטנשטיין וכד'), כמובן שאני לא נותן ספר בלי צ'ק פקדון, אבל הרבה פעמים עוברים זמן זמנים טובא ואין קול ואין עונה, האם זה צודק שבכל פעם כשמישהו לא מחזיר אקח את הצ'ק שלו ואקנה ספר חדש? הרי את הצ'ק הוא כאילו נתן על זה, אבל אני מרגיש מכמה טעמים שיש בזה משום חסרון ב"ועשית הישר והטוב"
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
שניאור אמר:
יש לי גמ"ח של גמרות מבוארות (שוטנשטיין וכד'), כמובן שאני לא נותן ספר בלי צ'ק פקדון, אבל הרבה פעמים עוברים זמן זמנים טובא ואין קול ואין עונה, האם זה צודק שבכל פעם כשמישהו לא מחזיר אקח את הצ'ק שלו ואקנה ספר חדש? הרי את הצ'ק הוא כאילו נתן על זה, אבל אני מרגיש מכמה טעמים שיש בזה משום חסרון ב"ועשית הישר והטוב"


לדעתי הסיבה שראוי שתפדה את הצ'ק משום ועשית הישר והטוב

כי אתה וכל אדם שמזכה את הרבים כמוך לא יחזיקו מעמד אם הגמח יהיה חד סיטרי
ובדומה לזה אם גמ"חים של כספים ירחמו על הלווה והערב שלא יתכוון...

מהר מאוד זה יהפך להיות מגמ"ח הלואות קרן תמיכה במעוטי יכולת שזה מצוה נפלאה אבל קצת שונה

אמר מישהו לחסד אין גבול..  אבל יש 'משפט'  שהוא מגדיר מתי זה חסד ומתי זה כבר לא
 

תיובתא

משתמש ותיק
אפשר לפנים משורת הדין להודיע, כי באם לא יווצר קשר עם המלווה לאחר X ימים, הצ'ק יופקד מידית. כך יבינו שההפקדה אינה בדיחה.
 

מאן דהו

משתמש ותיק
@שניאור היקר ראשית כל ובשם כל עם ישראל תודה רבה. בהערכה רבה על פועלך המבורך אתה ושאר בעלי הגמחי"ם
שנית דעתי כדעת קודמי @תיובתא . אם כי צריך להבדיל בין מקרה חד פעמי ובין משאיל שהסיפור חוזר על עצמו שאז אין צורך להודיעו. וכדברי @יעקב שלם
 

משה סט

משתמש רגיל
דבר ראשון אשריך שאתה נושא בעול של גמ"ח כזה שנית ועשית הישר והטוב הוא לפדות את הצ'ק ולקנות את גמרא החסירה. ועיין רמב"ם, הלכות ערכין וחרמין, פרק ח, הלכה יח לְעוֹלָם לֹא יַקְדִּישׁ אָדָם וְלֹא יַחֲרִים כָּל נְכָסָיו. והרי פשוט שאם לא תפדה את הצ'ק אתה עלול לעבור על דברי הרמב"ם...
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
אולי כדאי מראש לבקש מספר טלפון זמין, ולהשאיר הודעה, תוך שבוע מהיום יופקד השיק, וכמובן אם יגיע לפדות מבעוד מועד מה טוב ומה נעים.
 

מחשבות

משתמש ותיק
לדעתי הפקדת צ'ק זה רק על אי החזרה ולא על איחור
וראוי להתריע למאחר שהצ'ק יופקד ורק אחרי כמה ימים שלא החזיר להפקיד
אין מקום לקנוס מי שמאחר להחזיר במחיר הספר כולו.
 

yosf

משתמש ותיק
תרשו לי לומר דבר מנקודת מבטי כמנהל גמ"ח וגם כמשתמש בשירותי גמחי"ם
אין שום חובה לפתוח גמ"ח... אלא מאי... מה הוא רחום מה הוא חנון להתדבק במידותיו וכו'!!
מנקודת מבט זו שכל עצמותו של גמ"ח הוא לפני ולפנים וכל הנהגתו של מנהל גמ"ח הוא איש חסד ולא יקוב הדין נראה לי שצריך מטה כלפי חסד 99% ורק במקרים קיצוניים ממש.... אז נהפך הדין עצמו לרחמים בבחינת מי שמרחם על אכזרים וכו'
אבל מהכרתי את "הציבור" נדיר למצוא אנשים כאלה.
דרך אגב, מנסיוני משיכת צ'ק אפ' בסכום פעוט שווה ערך לגביית קנס בערך מופרז!!!
 

שניאור

משתמש ותיק
פותח הנושא
yosf אמר:
תרשו לי לומר דבר מנקודת מבטי כמנהל גמ"ח וגם כמשתמש בשירותי גמחי"ם
אין שום חובה לפתוח גמ"ח... אלא מאי... מה הוא רחום מה הוא חנון להתדבק במידותיו וכו'!!
מנקודת מבט זו שכל עצמותו של גמ"ח הוא לפני ולפנים וכל הנהגתו של מנהל גמ"ח הוא איש חסד ולא יקוב הדין נראה לי שצריך מטה כלפי חסד 99% ורק במקרים קיצוניים ממש.... אז נהפך הדין עצמו לרחמים בבחינת מי שמרחם על אכזרים וכו'
אבל מהכרתי את "הציבור" נדיר למצוא אנשים כאלה.
דרך אגב, מנסיוני משיכת צ'ק אפ' בסכום פעוט שווה ערך לגביית קנס בערך מופרז!!!
גם אני מרגיש כך ואני באמת מופתע שכל הדוברים הנכבדים כאן - שאני מוכיר להם טובה שהם בכלל התייחסו לשאלה שלי - לא חושבים כך,
חוץ מזה אני תוהה לעצמי הרי כל אלו שלא החזירו לא באמת התכוונו שאפקיד את הצ'ק שלהם, האם אין כאן דמיון כלשהו לאסמכתא?!
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
yosf אמר:
תרשו לי לומר דבר מנקודת מבטי כמנהל גמ"ח וגם כמשתמש בשירותי גמחי"ם
אין שום חובה לפתוח גמ"ח... אלא מאי... מה הוא רחום מה הוא חנון להתדבק במידותיו וכו'!!
מנקודת מבט זו שכל עצמותו של גמ"ח הוא לפני ולפנים וכל הנהגתו של מנהל גמ"ח הוא איש חסד ולא יקוב הדין נראה לי שצריך מטה כלפי חסד 99% ורק במקרים קיצוניים ממש.... אז נהפך הדין עצמו לרחמים בבחינת מי שמרחם על אכזרים וכו'
אבל מהכרתי את "הציבור" נדיר למצוא אנשים כאלה.
דרך אגב, מנסיוני משיכת צ'ק אפ' בסכום פעוט שווה ערך לגביית קנס בערך מופרז!!!




מסכים לגמרי עם דבריך, אך מצד שני ספר זה דבר שנוטים להשאיר בארון גם עד 120... וע"כ נ"ל הנכון שישאיר הודעה כשהגיע זמן מסוים ( לפי הצורך, אם בזמן המיועד להחזיר או תקופה מסוימת אחר כך ) שביום פלוני יופקד השיק. כך גם ייחסך עוגמת נפש של שיק חוזר, ל2 הצדדים.
אולי נכון יותר לקחת פיקדון במזומן? 
 

שניאור

משתמש ותיק
פותח הנושא
אמונת אומן אמר:
אולי נכון יותר לקחת פיקדון במזומן?
מנסיוני כמנהל את הגמ"ח כבר שתים עשרה שנה זה לא עוזר להחזיר את הספרים, רק מה שככה יש לי כסף בשביל לקנות חדשים, וכ"ז בתנאי שתוכל לזכור של מי הכסף ולשמור אותו שלא יתערב עם כסף פרטי וכו'
 

יושב אהל

משתמש רגיל
yosf אמר:
תרשו לי לומר דבר מנקודת מבטי כמנהל גמ"ח וגם כמשתמש בשירותי גמחי"ם
אין שום חובה לפתוח גמ"ח... אלא מאי... מה הוא רחום מה הוא חנון להתדבק במידותיו וכו'!!
מנקודת מבט זו שכל עצמותו של גמ"ח הוא לפני ולפנים וכל הנהגתו של מנהל גמ"ח הוא איש חסד ולא יקוב הדין נראה לי שצריך מטה כלפי חסד 99% ורק במקרים קיצוניים ממש.... אז נהפך הדין עצמו לרחמים בבחינת מי שמרחם על אכזרים וכו'
אבל מהכרתי את "הציבור" נדיר למצוא אנשים כאלה.
דרך אגב, מנסיוני משיכת צ'ק אפ' בסכום פעוט שווה ערך לגביית קנס בערך מופרז!!!

אני מזדהה עם כל מילה שכתבת,
כאחד שגם עבודתי הוא בגמ"ח אבל אני בגמ"ח של הלוואות כספים, כאשר מצד אחד אני יודע שצריך להיות רחום וחנון, אך מצד שני היות שהכסף הם מופקדים אצלי ואני שומר אליהם וחייב באחריות לדאוג על הכסף, זו היא כל פעם ההתלבטות שלי איך להלך בין הטיפין, מצד אחד להיות רחום וחנון אך מצד שני לשמור על הכסף, אני כל פעם מסביר לאנשים שלא מחזירים את הסיטואציה הזו, איך להתנהג במצב כזה, בדרך כלל אני באמת מנסה להגיע לכל הסדר שהוא,
 
חלק עליון תַחתִית