פרשת בהעלותך | הדרך הנכונה היא הדרך הממוצעת

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
אוריאל
משתמש ותיק
הודעות: 1308
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 624 פעמים
קיבל תודה: 431 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

פרשת בהעלותך | הדרך הנכונה היא הדרך הממוצעת

שליחה על ידי אוריאל » 14 יוני 2019, 00:45

מספר אהל יצחק (להרה"ג יצחק חסון, תרצ"ט]
image.png

לעומת זו, זכורני שראיתי פעם באחד מהאחרונים שביאר ודקדק בלשון הרמב"ם בהל' דעות, שלהמון העם הדרך הישרה היא הדרך הממוצעת, אבל לחסידים ויראי השם הדרך היא הקיצונית שלצד הטוב, ולפ"ז ליתא.
אשמח למי שיאיר עיני היכן דברי המפרשים הנ"ל.
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.

ערכים:


ייעוץ תורני
משתמש ותיק
הודעות: 307
הצטרף: 27 אפריל 2019, 23:40
נתן תודה: 146 פעמים
קיבל תודה: 69 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת בהעלותך | הדרך הנכונה היא הדרך הממוצעת

שליחה על ידי ייעוץ תורני » 14 יוני 2019, 00:49

מקובל שההקצנה היא תרופה זמנית.
והמיצוע של הרמב"ם הוא לא כמו שטועים העולם פשרנות ורפיון וכו' - אלא הכרע הדעת, כלומר לנהוג בכל מקרה לגופו ע"פ הדין והסברא, ולהתעלם מהטבע האישי שמושך לכיון כזה או אחר.


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2414
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 335 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת בהעלותך | הדרך הנכונה היא הדרך הממוצעת

שליחה על ידי מאן דהו » 14 יוני 2019, 00:50

רבי שמחה בונים מפשיסחה שאל: מה גדולה שלא שינה?' הרי גם יהודי פשוט לא היה מעז פנים לשנות ממצווה שציווה ה'? אלא, שבחו של אהרן שלא שינה את עצמו, ונשאר איש העם ואוהב את הבריות כמקודם, רודף שלום ומשכין שלום, בין איש לאשתו ובין אדם לחברו "שלא שינה"- הגדולה לא הביאה אותו לשנות את הליכותיו, מידותיו הטובות וענוותנותו.


והמגיד מדובנא תירץ במשל על פי דרכו שלשה אנשים שחלו במחלה קשה. פנו שלשתם לרופא מפורסם ובקשו את עזרתו. נתן הרופא לשלושתם תרופות והוראות מתאימות. החולה הראשון, מילא אחר הוראות הרופא במדויק ולאחר זמן קצר החלים כליל. השני, הבין קצת בחכמת הרופא, ומשום כך התחכם בטיב התרופות, ונטל רק את אלו שנשאו חן בעיניו, ולא הבריא. השלישי, גם הוא חקר את טיב התרופות, אולם למרות זאת, נטל את כולם והבריא.
כן הוא הנמשל: התורה - סיים המגיד - היא התרופה שנתן לנו הקב"ה כנגד היצר הרע! ישנם בני אדם המקיימים את מצוות התורה בלא להרהר אחריהם כלל. לעומתם, ישנם כאלה המנסים להבין את טעמי המצוות ,ומקיימים רק את הנראה להם. אולם חכמי ישראל מקיימים את כל המצוות ומנסים עם זאת להבין את טעמיהם. אהרון הכהן לא שינה, בין מתוך אי הבנה, ובין מתוך הבנה, אלא לא שינה רק משום שכך ציווה ה! על כך נאמר שבחו!


פותח הנושא
אוריאל
משתמש ותיק
הודעות: 1308
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 624 פעמים
קיבל תודה: 431 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת בהעלותך | הדרך הנכונה היא הדרך הממוצעת

שליחה על ידי אוריאל » 14 יוני 2019, 01:40

לע"ע מצאתי מה שכתבתי, שדברי הרמב"ם שצריך ללכת במידה ממוצעת אינם אמורים ל"חסידים", אלא ל"חכמים", בשיחה המצו"ב של הגאון רבי אביגדור נבנצל שליט"א [ויש בדבריו התייחסות גם למה שנידון באשכול אחר, אודות הנושא של כמות השינה הנדרשת לתלמידי חכמים, ושם מתבאר יפה החילוק בין מידת החכמים בזה, למידת החסידים].
אולם נהירנא שראיתי כן כבר בספר של אחד מן האחרונים, והמקום ישיב לי אבידתי.
הרב נבנצל.PDF
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2414
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 335 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת בהעלותך | הדרך הנכונה היא הדרך הממוצעת

שליחה על ידי מאן דהו » 14 יוני 2019, 01:53

אולי סברא לחיזוק הדברים. העושה לפנים משורת הדין נקרא חסיד והרמב"ם כתב בהלכות רוצח פרק יד הלכה ד ואם היה חסיד ועושה לפנים משורת הדין. ובמקום אחר בהלכות אבידה כתב ההולך בדרך הטוב והישר ועושה לפנים משורת הדין. מהרמב"ם מדוקדק שחסיד העושה לפנים משורת הדין הוא ההולך בדרך הטוב והישר. ודרוש ברור וכי העושה כמדת הדין הוא רע [צריך לבדוק בגמרא בבא קמא גבי חביות שנשברו] וכנראה שהטוב מתיחס לדרך הקיצונית שאין טובה ממנה. והוא נמצא אצל חסיד כמו שמבואר ברמב"ם ולא אצל המון העם ההולכים בדך הממוצעת

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים