שלא שינו את לבושם


פותח הנושא
הכהן
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 897
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 261 פעמים
קיבל תודה: 278 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

שלא שינו את לבושם

שליחה על ידי הכהן » 26 מאי 2019, 10:19

ברשות קהלא קדישא, יש לי כמה שאלות על הלבוש החסידי:
  1. מה עניין הוועסט?
  2. ה'חניוקים' הלובשים בגד עליון כל היום, מה ההבדל אם לובשים הט"ק מעל החולצה או מתחתיה?
  3. כנ"ל החוגרים עצמם כל היום בגארטל, איך מקיימים 'הכון'?

ערכים:


יוספזון
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 993
הצטרף: 28 אוגוסט 2017, 22:09
נתן תודה: 87 פעמים
קיבל תודה: 232 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שלא שינו את לבושם

שליחה על ידי יוספזון » 26 מאי 2019, 11:23

בדרך הלצה: בשיטת קא בדחי רבנן.
בעת שנתנה תורה לישראל במדבר, כידוע זכו לניסים גדולים ששמלתך לא בלתה מעליך, והבגדים גדלו עם האנשים, זאת אומרת ששמלתו של ילד גדל עמו עד שגדל והיה לאיש, ולכן. החסידים שנוהגים ללבוש בגד עליון בשעת הלימוד, הלבוש גדל אתם, משא"כ אלו שלא נוהגים ללבוש בגד עליון בשעת הלימוד, הלבוש נשאר כפי שהיה, ולכן זה נשאר קצר.
- בענין החגורה, לכן, נהוג אצל החסידים ללבוש 'גארטל' מיוחד לתפילה בנוסף לגארטל שלובשים כל היום.


חלק א׳ ממעל
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1594
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 150 פעמים
קיבל תודה: 209 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שלא שינו את לבושם

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 26 מאי 2019, 11:39

כמדו׳ שהוועסט הוא לצאת ידי שניהם שזה מעל הבגדים אבל יש עוד מעין בגד מעל אבל הציצית נראית


פותח הנושא
הכהן
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 897
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 261 פעמים
קיבל תודה: 278 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שלא שינו את לבושם

שליחה על ידי הכהן » 26 מאי 2019, 11:48

יוספזון כתב:
26 מאי 2019, 11:23
- בענין החגורה, לכן, נהוג אצל החסידים ללבוש 'גארטל' מיוחד לתפילה בנוסף לגארטל שלובשים כל היום.
לא ראיתי בעלזערס עם שני גארטלאך


שמעיה
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1367
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 344 פעמים
קיבל תודה: 333 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שלא שינו את לבושם

שליחה על ידי שמעיה » 26 מאי 2019, 11:56

הכהן כתב:
26 מאי 2019, 11:48
יוספזון כתב:
26 מאי 2019, 11:23
- בענין החגורה, לכן, נהוג אצל החסידים ללבוש 'גארטל' מיוחד לתפילה בנוסף לגארטל שלובשים כל היום.
לא ראיתי בעלזערס עם שני גארטלאך

הכוונה כנראה לגארטל מיוחד לתפילה.
שמעתי פעם שהאדמו''ר מבעלזא הקודם היה מהדק את הגארטל לפני התפילה משום היכון.


ראשון לציון
מאמרים: 0
הודעות: 150
הצטרף: 23 אפריל 2019, 20:47
קיבל תודה: 34 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שלא שינו את לבושם

שליחה על ידי ראשון לציון » 26 מאי 2019, 12:03

המנחת אלעזר ממונקאטש היה ביריבות עם בעלזא, ואחד הטענות שלו עליהם היתה כנגד העובדה שהם הולכים בגארטל כל היום, ולדבריו צריך לאזור מתניו לקראת התפילה דוקא.

ואכן, בכמה חסידויות נהוג שלא הולכים עם גארטל כל היום אלא רק בתפילה ובעוד מעמדים קדושים (מישהו פעם אמר לי שהיו חסידים שנהגו לחגור גארטל לפני קיום מצות כביקור חולים וניחום אבלים, והיו שחגרו לפני ברכת המזון, ועוד)


תנא קמא 1
מאמרים: 0
הודעות: 2
הצטרף: 09 ינואר 2019, 18:40
סטטוס: לא מחובר

Re: שלא שינו את לבושם

שליחה על ידי תנא קמא 1 » 13 יוני 2019, 23:52

ראשון לציון כתב:
26 מאי 2019, 12:03
המנחת אלעזר ממונקאטש היה ביריבות עם בעלזא, ואחד הטענות שלו עליהם היתה כנגד העובדה שהם הולכים בגארטל כל היום
מקור?
ראשון לציון כתב:
26 מאי 2019, 12:03
ואכן, בכמה רוב חסידויות נהוג שלא הולכים עם גארטל כל היום


אאא
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 834
הצטרף: 11 ינואר 2016, 20:07
נתן תודה: 257 פעמים
קיבל תודה: 100 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שלא שינו את לבושם

שליחה על ידי אאא » 14 יוני 2019, 01:07

לפני שאבוא לענות, יש להקדים ולומר שאין זה הלבוש החסידי, אלא זה הלבוש שכלל ישראל נהגו, גם הליטאים. עד שהיו הגזירות מהממשלה כידוע, שאז בליטא נאלצו לשנות.
ויש תמונות רבות מגדולי ישראל הליטאיים [כהגר"א והנצי"ב ועוד ועוד], מלפני זמני הגזירות, עם הלבוש הזה שנהגו בו מדור דור.

לגבי שאלות 1 ו- 2, אחת מהתשובות היא:
כתוב באריז"ל שיש ללבוש את הטלית קטן תחת הבגד ולא בגלוי כטלית גדול.
אמנם לא רצו ללבוש את הבגד סמוך לגוף מפני ביזוי המצוה, על כן לבשו את הטלית קטן מעל החולצה, ועליו הוועסט או החליפה.

לגבי 3:
אפשר להדק את הגארטל שוב לפני התפילה. או להסירו וללבשו שוב.
או ללבוש גארטל נוסף [כפי שיש רבים העושים כן].
ובזה יש לציין שלבישת גארטל לפני התפילה משום היכון, זה הלכה פסוקה בשו"ע. ועל כן אלו שאינם הולכים עם גארטל צריכים להקפיד שיהיה להם חגורה.


מאן דהו
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 2410
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1485 פעמים
קיבל תודה: 425 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שלא שינו את לבושם

שליחה על ידי מאן דהו » 16 יוני 2019, 00:54

הכהן כתב:
26 מאי 2019, 10:19
ברשות קהלא קדישא, יש לי כמה שאלות על הלבוש החסידי:
  1. מה עניין הוועסט?
  2. ה'חניוקים' הלובשים בגד עליון כל היום, מה ההבדל אם לובשים הט"ק מעל החולצה או מתחתיה?
  3. כנ"ל החוגרים עצמם כל היום בגארטל, איך מקיימים 'הכון'?
viewtopic.php?f=8&t=354&p=2070#p2070
אריך כתב:
27 פברואר 2016, 19:40
מה הטעם של הלובשים גארטל בתפילה?

כתב השו"ע בסי' צא שיש ללבוש אזור בתפילה, משום הכון, מלבד האבנט שבא להפסיק בין לבו לערוה. ו"היכון" הכוונה משום כבוד התפילה שלובש בגדים מכובדים (כן פשוט וכן כתוב ב'לבוש' כאן). וכאן הבן שואל: האם הגארטל נחשב בעיני הלובשים אותו כ"בגד מכובד"? ניקח למשל חבר כנסת חסידי, כשיש לו פגישה עם אדם חשוב, האם הוא לובש גארטל? בודאי שלא. זה נתפס כ"חפץ של קדושה", ולא כחגורת כבוד, כפי שהיה בזמן הגמ' והשו"ע.

יתירה מזו, החסידים שלובשים כל היום את הגארטל, לכאורה איבדו את מעלת היכון שבגארטל, כי נמצא שאינו הכנה לתפילה כלל. וכבר העירו בזה הדברי חיים והדינובר כמו שמובא במ"ב עוז והדר. אך שוב נתבוננתי שיש להשיב בפשטות, שהיכון אינו הכנה מיוחדת לתפילה, אלא הכנה הכוונה שיהיה לבוש בבגד חשוב, וזה שלובש כל היום בגד חשוב לא מגרע. והגע בעצמך, ראש ישיבה שלובש פראק כל היום לא מקיים היכון בלבישת הפראק לתפילה.

אך טענה א' בעינה עומדת.

בקיצור. ללבוש חגורת קלאץ' וכיו"ב הוא לכאורה הרבה יותר קיום של "היכון", כאשר יש בכך מכובדות ובגד יפה. אבל גארטל לכאורה אינו ענין של חשיבות אלא של "קדושה".


yosf
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 294
הצטרף: 23 פברואר 2019, 21:48
נתן תודה: 39 פעמים
קיבל תודה: 116 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שלא שינו את לבושם

שליחה על ידי yosf » 16 יוני 2019, 08:30

כיון שאני לא חסידי אינני ראוי לדון לגוף העניין
אבל ידוע בשם היהודי הק' שפעם שאל אותו איזה אפיקורס מה העניין בבגדים אלו אטו אברום אבינו ג"כ לבש כן???
השיבו הרבה, מה הוא לבש איני יודע אך דבר אחד אני ויודע בודאי שהוא ראה כיצד העולם לובש והלך ללבוש אחרת,
וכמו שאומרים בסיפורים... ופניו חפו

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “הלכה ומנהג”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: עמנואל | 1 אורח