איכות חיים ולא אריכות חיים

נושאים שונים

פותח הנושא
יעקב שלם
משתמש ותיק
הודעות: 448
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 152 פעמים
קיבל תודה: 120 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

איכות חיים ולא אריכות חיים

שליחה על ידי יעקב שלם » 16 יוני 2019, 08:25

שמעתי בעבר מיהודי מבוגר 
כל אימת שהיו מברכים אותו באריכות ימים וכו עד מאה ועשרים
הוא היה מגיב במשפט הבא

"איכות חיים ולא אריכות חיים"

שנים זה צימרר אותי 
הרי אנו כיהודים מודעים לערך החיים ולאריכות ימים ולחשיבות כל רגע של חיי יהודי
דברים שהם אבן יסוד ביהדות

והנה השבת ראיתי במהרש"א ברכות מז. שמשמע כדברי אותו יהודי

וז"ל כל העונה אמן יותר מדאי אינו אלא טועה כו'. שהוא סובר שעל ידי שיאריך באמן יאריך ימים ושנים כדאמרינן בסמוך כל המאריך באמן מאריכין לו ימיו ושנותיו והוא טועה דאריכות ימים ושנים יותר מדאי נמי אינן טובים כמ"ש והגיעו שנים אשר תאמר אין לי בהם חפץ וגו' וק"ל:

 

ערכים:


Practic
הודעות: 80
הצטרף: 03 יולי 2018, 21:18
נתן תודה: 23 פעמים
קיבל תודה: 36 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איכות חיים ולא אריכות חיים

שליחה על ידי Practic » 16 יוני 2019, 08:46

בגלל זה שמעתי שמברכים עד 120 שנה ולא יותר.


נושא למחשבה
הודעות: 111
הצטרף: 03 מאי 2019, 17:08
נתן תודה: 39 פעמים
קיבל תודה: 59 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איכות חיים ולא אריכות חיים

שליחה על ידי נושא למחשבה » 16 יוני 2019, 08:56

ראה סוטה (מו:) "תניא, היא לוז שצובעין בה תכלת, היא לוז שבא סנחריב ולא בלבלה, נבוכדנצר ולא החריבה, ואף מלאך המות אין לו רשות לעבור בה, אלא זקנים שבה בזמן שדעתן קצה עליהן, יוצאין חוץ לחומה והן מתים"
עוד ראה במדרש קהלת רבה (ז, ד), "נולד אדם הכל שמחין, מת הכל בוכין, ואינו כן, אלא נולד אדם ואין שמחין לו, שאין יודעין באיזה פרק ומעשים יעמוד, אם צדיק ואם רשע אם טוב ואם רע, ומת הם צריכין לשמוח שנפטר בשם טוב ויצא מן העולם בשלום, משל לשני ספינות פורשות לים הגדול, אחת יוצאת מן הלמן ואחת נכנסת ללמן היוצאת מן הלמן הכל שמחין והנכנסת ללמן לא שמחו לה, היה שם פקח אחד אמר להם חילוף הדברים אני רואה זו שהיתה יוצאה מן הלמן לא צריכין לשמוח עמה שאין יודעין באיזה פרק עומדת כמה ימים מזדווגת לה כמה עלעולין הן מזדווגות, ושנכנסת ללמן הכל צריכין לשמוח שנכנסה לשלום, כך מת אדם הכל צריכין לשמוח ולשבח שנפטר בשם טוב בשלום מן העולם הוא ששלמה אמר ויום המות מיום הולדו". 
השל"ה (חיי שרה דרך חיים אות כ"ח) עה"פ, "ואברהם זקן בא בימים" (בראשית כד, א) כותב: "יוצא מזה מוסר גדול, שצריך האדם לראות שבכל יום ויום מימי חייו יעשה בו טוב ולא רע, ואז יש מציאות חיות לזה היום. ו'יראת ה' [היא] תוסיף ימים' (משלי י, כז), כלומר, שכל יום ויום יש בו חיות מחמת מעשה הטוב שנעשה בהם. אבל 'שנות רשעים תקצרנה' (שם), כלומר, אפילו שנים רבות שחיה, נחשב בחייו כמת, מאחר שלא פעל בהם טוב. 'ואברהם זקן בא בימים', בכל יום ויום היה בו חיות ונעשה זקן". ולמדנו מדבריו שהמושג של אריכות ימים מתבטא בעיקר בניצול הזמן של החיים, שכל רגע ורגע מוקדש לעוד עליה ברוחניות. והאריכות החיים הגשמיים לא בהכרח שהם לטובת האדם.

 


תנא-קמא
משתמש ותיק
הודעות: 223
הצטרף: 14 יוני 2019, 11:23
נתן תודה: 57 פעמים
קיבל תודה: 65 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איכות חיים ולא אריכות חיים

שליחה על ידי תנא-קמא » 16 יוני 2019, 11:28

הגר"ח קנייבסקי פסק שאסור לאחל עד מאה ועשרים שנה מפני שהוא קללה ולא ברכה. והטעם הפשוט הוא שנותן קצבה לשנותיו. ואולי י"ל הטעם כנ"ל אריכות ימים ושנים יותר מדאי נמי אינן טובים.

וזה דבר מוחש שרואין זקנים שדעתן קצה עליהן. וכדברי חז"ל בחוני המעגל "או חברותא או מיתותא".

אכן הבעש"ט נהג לאחל "עד מאה שנה".

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 4 אורחים