שמות הרבנים שמסכימים שיפרסמו את עמדתם בענין התכלת.


איש מזרע אהרן
הודעות: 62
הצטרף: 10 מאי 2019, 09:47
נתן תודה: 12 פעמים
קיבל תודה: 37 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שמות הרבנים שמסכימים שיפרסמו את עמדתם בענין התכלת.

שליחה על ידי איש מזרע אהרן » 18 יוני 2019, 17:35

יהודה1 כתב:
18 יוני 2019, 09:45
שמעתי שאחד שאל את הגרי"ש למה לא ילך אם תכלת בצינעא. ואמר לא "מי אמר שאיני הולך" אמר לו כי אז כולם היו יודעים, ענה לו "אם כן קיבלת את התשובה".
יהושע כתב:
18 יוני 2019, 16:19
וכמו שאומר הרב צבי שכטר בשם הרב אלישיב, וכששאלו אותו למה הרב לא לובש הוא אמר מי אומר שאני לא לובש.
מצא את ההבדלים...

ערכים:


חלק א׳ ממעל
משתמש ותיק
הודעות: 1491
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 146 פעמים
קיבל תודה: 183 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שמות הרבנים שמסכימים שיפרסמו את עמדתם בענין התכלת.

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 18 יוני 2019, 17:39

יהודה1 כתב:
18 יוני 2019, 09:45

שמעתי שאחד שאל את הגרי"ש למה לא ילך אם תכלת בצינעא. ואמר לא "מי אמר שאיני הולך" אמר לו כי אז כולם היו יודעים, ענה לו "אם כן קיבלת את התשובה".

אוי כמה שזה טוב


חלק א׳ ממעל
משתמש ותיק
הודעות: 1491
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 146 פעמים
קיבל תודה: 183 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שמות הרבנים שמסכימים שיפרסמו את עמדתם בענין התכלת.

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 18 יוני 2019, 17:41

איש מזרע אהרן כתב:
18 יוני 2019, 17:35
יהודה1 כתב:
18 יוני 2019, 09:45
שמעתי שאחד שאל את הגרי"ש למה לא ילך אם תכלת בצינעא. ואמר לא "מי אמר שאיני הולך" אמר לו כי אז כולם היו יודעים, ענה לו "אם כן קיבלת את התשובה".
יהושע כתב:
18 יוני 2019, 16:19
וכמו שאומר הרב צבי שכטר בשם הרב אלישיב, וכששאלו אותו למה הרב לא לובש הוא אמר מי אומר שאני לא לובש.
מצא את ההבדלים...
והנה התשובה 
איש מזרע אהרן כתב:
18 יוני 2019, 10:24
יהודה1 כתב:
18 יוני 2019, 09:45
שמעתי שאחד שאל את הגרי"ש למה לא ילך אם תכלת בצינעא. ואמר לא "מי אמר שאיני הולך" אמר לו כי אז כולם היו יודעים, ענה לו "אם כן קיבלת את התשובה".
סופר על הגראי"ל
והאמת זה לא מתרץ על ה׳ראיה׳ בעד התכלת כי זה נכון בלי קשר למי אמר
 


כרם
משתמש ותיק
הודעות: 369
הצטרף: 13 ספטמבר 2017, 15:52
נתן תודה: 31 פעמים
קיבל תודה: 116 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שמות הרבנים שמסכימים שיפרסמו את עמדתם בענין התכלת.

שליחה על ידי כרם » 18 יוני 2019, 17:50

פרשת שלח - בה פרשת ציצית -היא שבתם של בעלי התכלת, ש"אינם מבינים מדוע לא כולם לובשים תכלת".
שבת הבאה תהיה פרשת קרח - זה ההמשך?...


חלק א׳ ממעל
משתמש ותיק
הודעות: 1491
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 146 פעמים
קיבל תודה: 183 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שמות הרבנים שמסכימים שיפרסמו את עמדתם בענין התכלת.

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 18 יוני 2019, 17:53

בפרשת קורח החובה על כל אחד ואחד אשר בשם ישראל יכונה להסביר היטב לכל בני ביתו ועירו למה מי שלא חושב כמוהו הוא בעל מחלוקת ושרבני המגזר האחר הם קורח (ובמקרה הגרוע - מרכבה ל...)


שניאור
משתמש ותיק
הודעות: 569
הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
נתן תודה: 286 פעמים
קיבל תודה: 141 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שמות הרבנים שמסכימים שיפרסמו את עמדתם בענין התכלת.

שליחה על ידי שניאור » 18 יוני 2019, 18:20

יהושע כתב:
18 יוני 2019, 17:27
אתה לא חושב שלהגיד שבגלל שאין מבינים הטעם פטורים מהמצווה זה דברים בטלים ממש אם לא יותר גרוע מזה?
למה זה דברים בטלים כי זה אחרת ממה שאתה חושב?


יהושע
משתמש ותיק
הודעות: 1332
הצטרף: 07 ספטמבר 2017, 18:07
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 102 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שמות הרבנים שמסכימים שיפרסמו את עמדתם בענין התכלת.

שליחה על ידי יהושע » 18 יוני 2019, 19:19

שניאור כתב:
18 יוני 2019, 18:20
יהושע כתב:
18 יוני 2019, 17:27
אתה לא חושב שלהגיד שבגלל שאין מבינים הטעם פטורים מהמצווה זה דברים בטלים ממש אם לא יותר גרוע מזה?
למה זה דברים בטלים כי זה אחרת ממה שאתה חושב?
נו אדרבה, אם אתה חושב שיש מקום לזה, תסביר איך
 


חלק א׳ ממעל
משתמש ותיק
הודעות: 1491
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 146 פעמים
קיבל תודה: 183 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שמות הרבנים שמסכימים שיפרסמו את עמדתם בענין התכלת.

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 18 יוני 2019, 19:46

יהושע כתב:
18 יוני 2019, 17:27
חלק א׳ ממעל כתב:
18 יוני 2019, 16:30
מהגר"ש נדל שדוקא אוחז שהתכלת נמצאה ובכ"ז לא ללבוש (יש לציין שדבריו עוררו סערה בזמנו)
‏תמלול שיעורו של הרב שמואל נדל על התכלת (1).pdf

וזה מבלי להביא את הקו' שמוכיחים שלא נמצאה התכלת, אם ירצו אעלה בל"נ גם אותם

אתה לא חושב שלהגיד שבגלל שאין מבינים הטעם פטורים מהמצווה זה דברים בטלים ממש אם לא יותר גרוע מזה? 

המקור של דבריו הם החזו"א, לא הוא המציא את זה 


נחפשה דרכינו
משתמש ותיק
הודעות: 363
הצטרף: 19 פברואר 2019, 00:18
נתן תודה: 29 פעמים
קיבל תודה: 50 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שמות הרבנים שמסכימים שיפרסמו את עמדתם בענין התכלת.

שליחה על ידי נחפשה דרכינו » 18 יוני 2019, 19:51

יוסף ה' כתב:
18 יוני 2019, 09:31
הגר"י לנדא ראש ישיבת "היכל יצחק", הוא ובניו מטילים תכלת בטליתם והולכים עם זה בריש גלי.

הגר"י הוא מאסכולת ישיבת "חברון", פתח את הישיבה לע"נ אחיו הג"ר יצחק לנדא זצ"ל שהיה ר"מ בישיבת חברון גבעת מרדכי.

הישיבה היא ישיבה ליטאית רגילה ומצליחה.

באופן כללי הוא נחשב לאדם מקורי.

הגר"י לנדא למד בישיבת בית מתתיהו


נחפשה דרכינו
משתמש ותיק
הודעות: 363
הצטרף: 19 פברואר 2019, 00:18
נתן תודה: 29 פעמים
קיבל תודה: 50 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שמות הרבנים שמסכימים שיפרסמו את עמדתם בענין התכלת.

שליחה על ידי נחפשה דרכינו » 18 יוני 2019, 19:54

יהודה1 כתב:
18 יוני 2019, 09:45
נחפשה דרכינו כתב:
18 יוני 2019, 08:31
חכמי ישראל שהכריעו שלא צריך להטיל התכלת "ארגמון קהה קוצים":
הגרי"ש אלישיב. הגראי"ל שטינמן. הגר"ש אויערבאך. הגר"נ קרליץ. הגר"מ שטרנבוך. הגר"ד לנדו.

הגרי"ש אלישיב סבר שמי שרוצה יכול להטיל, אבל רק בצנעא כדי שלא לשנות מהמנהג. הגר"נ קרליץ סבר שלא ראוי להטיל, כדי שלא להנהיג דברים חדשים, וכמליצת החת"ס חדש אסור מן התורה. הגר"מ שטרנבוך סבור שיש בזה חשש בל תוסיף.


על הגרי"ש אלישיב מפורש בספר קובץ תשובות את תשובתו לאסור. 
הגראי"ל לא הלך אבל לא הובא מקור מה אמר. על הגר"ש שמעתי שמועות שלא התנגד אמנם הוא לא הלך. 
הגר"נ קרליץ זכור לי שכתוב בספר חוט שני אבל אייני זוכר היכן. (התנגד)
שמעתי שאחד שאל את הגרי"ש למה לא ילך אם תכלת בצינעא. ואמר לא "מי אמר שאיני הולך" אמר לו כי אז כולם היו יודעים, ענה לו "אם כן קיבלת את התשובה".
הגרי"ש אלישיב לא כתב שאסור, אלא שלא צריך.
הגרנ"ק בחוט שני הלכות ציצית
 


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2931
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 416 פעמים
קיבל תודה: 571 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שמות הרבנים שמסכימים שיפרסמו את עמדתם בענין התכלת.

שליחה על ידי יהודי » 18 יוני 2019, 19:55

כנראה שעד שבת מסיון התכלת יעבוד במלוא הקיטור, היכונו.


כלפי ליא
משתמש ותיק
הודעות: 1254
הצטרף: 22 ינואר 2017, 19:40
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 366 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שמות הרבנים שמסכימים שיפרסמו את עמדתם בענין התכלת.

שליחה על ידי כלפי ליא » 18 יוני 2019, 19:56

למה הנושא הזה מעורר כ"כ הרבה אמוציות?
עם ישראל לא הולך ללכת עם תכלת עד שלא יורו לו גדולי הדור לעשות את זה. חלאס. אין כאן מה להתווכח למה כן ולמה לא ומי כן ומה לא.


פותח הנושא
בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1504
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 674 פעמים
קיבל תודה: 337 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שמות הרבנים שמסכימים שיפרסמו את עמדתם בענין התכלת.

שליחה על ידי בן של רב » 18 יוני 2019, 19:59

חלק א׳ ממעל כתב:
18 יוני 2019, 19:46
יהושע כתב:
18 יוני 2019, 17:27
חלק א׳ ממעל כתב:
18 יוני 2019, 16:30
מהגר"ש נדל שדוקא אוחז שהתכלת נמצאה ובכ"ז לא ללבוש (יש לציין שדבריו עוררו סערה בזמנו)
‏תמלול שיעורו של הרב שמואל נדל על התכלת (1).pdf

וזה מבלי להביא את הקו' שמוכיחים שלא נמצאה התכלת, אם ירצו אעלה בל"נ גם אותם


אתה לא חושב שלהגיד שבגלל שאין מבינים הטעם פטורים מהמצווה זה דברים בטלים ממש אם לא יותר גרוע מזה? 

המקור של דבריו הם החזו"א, לא הוא המציא את זה 


פה קדוש לא אמר דבר זה. 
אין אף אחד מתלמידיו החיים עמנו שיעלה על דעתו כפירה זו. 

לכשעצמי אין לי היתר להאמין גם על רש"נ שכך אמר, כי זה בעצם להאמין על ת"ח שהוא ע"ה גמור שלא קרא ולא שנה. 

כל התורה כולה מלאה בחוקים שכל כולם - נעשה ואח"כ נשמע. 

צריך להסביר בכלל??? 

 


יעקב שלם
משתמש ותיק
הודעות: 961
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 341 פעמים
קיבל תודה: 275 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שמות הרבנים שמסכימים שיפרסמו את עמדתם בענין התכלת.

שליחה על ידי יעקב שלם » 18 יוני 2019, 20:01

כלפי ליא כתב:
18 יוני 2019, 19:56
למה הנושא הזה מעורר כ"כ הרבה אמוציות?
עם ישראל לא הולך ללכת עם תכלת עד שלא יורו לו גדולי הדור לעשות את זה. חלאס. אין כאן מה להתווכח למה כן ולמה לא ומי כן ומה לא.

כי רואים יותר ויותר אנשים רציניים מאוד שהולכים עם תכלת וזה מטריד
וממילא חושבים אולי כדאי ללכת (מרוויחים מצוה) וכל מה שגדול"י לא מורים כן כי א"א לחייב אבל בהחלט העושה ירוויח
(אני לא א' מהם לא רציני וגם לא הולך..)


נחפשה דרכינו
משתמש ותיק
הודעות: 363
הצטרף: 19 פברואר 2019, 00:18
נתן תודה: 29 פעמים
קיבל תודה: 50 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שמות הרבנים שמסכימים שיפרסמו את עמדתם בענין התכלת.

שליחה על ידי נחפשה דרכינו » 18 יוני 2019, 20:06

סופר המלך כתב:
18 יוני 2019, 11:43
נחפשה דרכינו כתב:
18 יוני 2019, 08:31
חכמי ישראל שהכריעו שלא צריך להטיל התכלת "ארגמון קהה קוצים":
הגרי"ש אלישיב. הגראי"ל שטינמן. הגר"ש אויערבאך. הגר"נ קרליץ. הגר"מ שטרנבוך. הגר"ד לנדו.

הגרי"ש אלישיב סבר שמי שרוצה יכול להטיל, אבל רק בצנעא כדי שלא לשנות מהמנהג. הגר"נ קרליץ סבר שלא ראוי להטיל, כדי שלא להנהיג דברים חדשים, וכמליצת החת"ס חדש אסור מן התורה. הגר"מ שטרנבוך סבור שיש בזה חשש בל תוסיף.
דברי הגריש"א נמצאים בקובץ תשובות - שאין לחוש לדברי חוקרים שטענו שמצאו התכלת. אך מאז זמנו עד ימינו כבר יצא מגדר טענת חוקרים מדומיינים והוסכם אצל הרבה מומחים יר"ש, וסביר להניח שנתון זה מצריך הכרעה מחודשת.
באשר להגראי"ל נשמח לשמוע מה אמרו לו ומה הכריע ומה טעמיו, נשמע לי מוזר שנכנסו אליו שיכריע בשאלה זו. 
הגר"ש אויערבאך לא ראה את עצמו כמי שאמור להכריע בענין, וסמך על כך שהגריש"א לא קיבל את הזיהוי.
באשר לגר"נ קרליץ, מעולם לא שלל את הזיהוי, אלא סובר שכיון שאנחנו לא יכולים להכריע בזה, אנו פטורים מהשתדלות בענין עד שיקום חכם ויברר את הנושא ויתקבלו דבריו בעיני חכמי ישראל. 
הגר"מ שטרנבוך, סמך את דעתו על הנתונים המובאים בחוברת הדמיונית תכלא דחלזון. בתקופה האחרונה חזר בו מעמדתו שיש חשש בלבישת התכלת, ואף עשה מעשה בעצמו כידוע. ולמעשה לא הכריע לכאן או לכאן. 

מאידך:

הגרמ"מ שפרן, כתב שהתכלת נכונה, אלא שיש חשש חדש ויש כח ביד חכמים וכו'.
הגרחי"ד וייס, כתב שהתכלת אמיתית.
הר"ש נדל, אמר שאפשר להתיר עגונה עם כאלו ראיות. 
הגר"מ מאזוז ג"כ סבור שזו התכלת, וכן נוהג ומנהיג.
הגר"ע אופמן מהעדה"ח כותב שרגלים לדבר שזו התכלת, וכן הוא נוהג.
ולהבחל"ח
הגר"י בעלסקי מארה"ב, כתב שהדברים נכונים וח"ו לדחותם בקש. וכך נהג והנהיג.
הגרי"ש זילברמן, כתב שהוא משוכנע שהדבר יצא מגדר ספק, וכך נהג והנהיג.
הג"ר יהודה אריה הרשלר, אחר ששמע את הצדדים וקיבל את עמדת המחייבים, החל ללבוש בט"ק בצנעא.

ומסתמא יש עוד ואיני זוכר כעת.


א. הגרי"ש אלישיב לא כתב שזה חוקרים מדומיינים, אלא טעמו מפורש שם, שאיננו צריכים להיכנס לדון בזה. ומבחינה זו לא השתנה.
ב. הרב איסר שוב משב"ק הגראי"ל העיד ששמע ממנו כמה פעמים שלא צריך להטיל התכלת. ולמי שלא יודע, הגראי"ל היה איש הוראה מובהק.
ג. שמעתי ממי ששמע מהגר"ש אויערבאך, שודאי לא חייבים להטיל התכלת.
ד. במצב העכשווי הורה הגרנ קרליץ שלא צריך ואף לא ראוי להטיל התכלת. גם שאר הפוסקים שהכריעו שאי"צ להטיל, לאו-דוקא חלקו על הזיהוי, אלא סברו שאיננו מחוייבים להיכנס לזה כל זמן שאין על זה מסורת וידיעה ברורה, או מטעמים דומים.
וכדאי לציין, שגם כשהגאון מראדזין הביא את ממצאיו לבית הלוי, לא נכנס לדון בזה אלא אמר שאנו פטורים מחוסר מסורת.
ה. מה הכונה שהגר"מ שטרנבוך עשה מעשה בעצמו? אגב, הוא לא תמים, ובודאי הסיבה לא היתה רק בגלל הקונטרס הנ"ל, אלא העיקר ודאי מחוסר מסורת, ורק הוסיף שאם היה ברור שזה התכלת היה מקום לדון, אבל כיון שגם כך יש ראיות לכאן ולכאן, אנו פטורים מלהיכנס לזה.
ו. כל הרבנים שהובאו ברשימה השניה, אינם ברי סמכא כלל מול כל הפוסקים הנ"ל.
ז. הגרחי"ד וייס, לא ידוע מיהו.
ח. הגר"ע אופמן הדגיש שגם מי שבטוח שזו התכלת אינו צריך מדינא להטיל.


נחפשה דרכינו
משתמש ותיק
הודעות: 363
הצטרף: 19 פברואר 2019, 00:18
נתן תודה: 29 פעמים
קיבל תודה: 50 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שמות הרבנים שמסכימים שיפרסמו את עמדתם בענין התכלת.

שליחה על ידי נחפשה דרכינו » 18 יוני 2019, 20:08

יהושע כתב:
18 יוני 2019, 12:12
עניין התכלת הולך ומתברר יותר ויותר, רבי משה אלישיב אומר שאבא שלו בהתחלה התנגד לתכלת כי לא שמע שני הצדדים וחשב שזה סתם כמה אנשים הזויים, אח״כ כששמע צד השני הוא אמר שזה צד חזק ושכבר אינו מתנגד אבל גם אינו מחייב, רבי צבי שכטר ראש ישיבת רבי יצחק אלחנן אמר שהבין מדברי הרב אלישיב שהטעם שאינו מחייב זה בגלל שאם יפסוק שחייבים המחיר ירגיע שחקים והציבור לא יוכל לעמוד בזה, רבי חיים קנייבסקי גם אמר לאחרונה שהטעם שאין לובשים תכלת זה בגלל שאין הציבור יכול לעמוד בו, גם רבי משה שטרנבוך חזר בו מהתנגדותו לתכלת ואפילו לבש בעצמו.
מה שהובא בשם ר"צ שכטר מעורר גיחוך, וכמדומה שאין צורך לבאר
 


נחפשה דרכינו
משתמש ותיק
הודעות: 363
הצטרף: 19 פברואר 2019, 00:18
נתן תודה: 29 פעמים
קיבל תודה: 50 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שמות הרבנים שמסכימים שיפרסמו את עמדתם בענין התכלת.

שליחה על ידי נחפשה דרכינו » 18 יוני 2019, 20:10

יעקב ר כתב:
18 יוני 2019, 12:27
קראתי על האדמו"ר מערלוי זצ"ל שלבש תכלת.
וראיתי תמונה של הגרח"פ שיינברג זצ"ל שבין מאות הטליתות שלבש בצבצו פתילי תכלת.
כמדומה שהאדמו"ר מערלוי לבש תכלת ראדזין. ומסתבר שגם הוא לא חשב שזו התכלת, אלא מצד הנהגה חסידית ואם לא יועיל לא יזיק.
 


נחפשה דרכינו
משתמש ותיק
הודעות: 363
הצטרף: 19 פברואר 2019, 00:18
נתן תודה: 29 פעמים
קיבל תודה: 50 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שמות הרבנים שמסכימים שיפרסמו את עמדתם בענין התכלת.

שליחה על ידי נחפשה דרכינו » 18 יוני 2019, 20:12

יהושע כתב:
18 יוני 2019, 12:49
אין היום כמעט ת״ח רציני שבירר את הנושא היטב שלא מסכים עם הזיהוי, רק חלקם מוצאים כל מיני טעמים צדדיים למה לא ללבוש, ואין כמעט שניים שאומרים אותו טעם.

ניתן למנות את הג"ר שלמה פישר והגרמ"מ קארפ, שיצא להם שלא מסתבר שזו התכלת.
מי שחושב שהוא יותר חכם מכל גדולי הפוסקים, צריך לעשות בדיקה בעצמו.


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2415
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 345 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שמות הרבנים שמסכימים שיפרסמו את עמדתם בענין התכלת.

שליחה על ידי מאן דהו » 18 יוני 2019, 20:12

יעקב שלם כתב:
18 יוני 2019, 20:01
כלפי ליא כתב:
18 יוני 2019, 19:56
למה הנושא הזה מעורר כ"כ הרבה אמוציות?
עם ישראל לא הולך ללכת עם תכלת עד שלא יורו לו גדולי הדור לעשות את זה. חלאס. אין כאן מה להתווכח למה כן ולמה לא ומי כן ומה לא.

כי רואים יותר ויותר אנשים רציניים מאוד שהולכים עם תכלת וזה מטריד
וממילא חושבים אולי כדאי ללכת (מרוויחים מצוה) וכל מה שגדול"י לא מורים כן כי א"א לחייב אבל בהחלט העושה ירוויח
(אני לא א' מהם לא רציני וגם לא הולך..)
אם ההכרעה הברורה של גדולי ישראל לא מספקת את אותם מוטרדים איך לא מטריד אותם העליה להר הבית?


נחפשה דרכינו
משתמש ותיק
הודעות: 363
הצטרף: 19 פברואר 2019, 00:18
נתן תודה: 29 פעמים
קיבל תודה: 50 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שמות הרבנים שמסכימים שיפרסמו את עמדתם בענין התכלת.

שליחה על ידי נחפשה דרכינו » 18 יוני 2019, 20:14

מאן דהו כתב:
18 יוני 2019, 14:04
נחפשה דרכינו כתב:
18 יוני 2019, 08:31
חכמי ישראל שהכריעו שלא צריך להטיל התכלת "ארגמון קהה קוצים":
הגרי"ש אלישיב. הגראי"ל שטינמן. הגר"ש אויערבאך. הגר"נ קרליץ. הגר"מ שטרנבוך. הגר"ד לנדו.

הגרי"ש אלישיב סבר שמי שרוצה יכול להטיל, אבל רק בצנעא כדי שלא לשנות מהמנהג. הגר"נ קרליץ סבר שלא ראוי להטיל, כדי שלא להנהיג דברים חדשים, וכמליצת החת"ס חדש אסור מן התורה. הגר"מ שטרנבוך סבור שיש בזה חשש בל תוסיף.

בקובץ תשובות ח”א סי’ ב כתב מרן הגרי”ש אלישיב שליט”א וז”ל “ע”ד השאלה האם ראוי ונכון להטיל צצית צבוע בצבע תכלת אחרי שלדעת חוקרים בזמנינו ברור להם שמצאו את החלזון שאמרה תורה. ואף אם נטיל ספק בדבר מ”מ לא גרע מקלא אילן (לא יהא אלא לבן), ומאידך מרוויחים שמא באמת הוא החלזון האמיתי ומקיימים מצות צצית ככל חוקתו ומשפטו הכתוב בתורת משה.

אכן דבר זה כבר היה לעולמים וכידוע שלפני יותר ממאה שנה סבר אחד מגדולי האדמורים שהוא מצא את החלזון והכריז קבל עם ועדה שאין לו ספק בדבר והרעיש עולמות למה מתעלמים מקיום מצות עשה מה”ת. אך גדולי ישראל בדורו לא הסכימו עמו. והנה כעבור ימים ושנים באו חוקרים ובטלו דבריו מכל וכל, אלא הצביעו הם על משהוא אחר שהוא הוא החלזון ((כמדומה שכוונתו לינטינה של הרב הרצוג. )) . שוב אחרי תקופה יותר מאוחרת קמו אנשי מדע וטענו שכל מה שחזו עד כה הוא שוא ותפל, ורק הם היודעים ומכירים את החלזון האמיתי. ואנחנו לא נדע אם כעבור שנים יבואו אחרים ויבטלו גם דבריהם.

והנה טענת הבית הלוי נגד התכלת של הרבי מרדזין ז”ל היא שאם הדג היה במציאות וגם הוצאת צבעו היה ידוע בכל זמן מהזמנים מעת שנפסקה התכלת מישראל ועכ”ז לא לבשוהו אבותינו ה”ה כאילו יש לנו מסורת מאבותינו כי זה הדג וצבעו אינו החלזון והתכלת אף שיש בו כל הסימנים שסמנו בו (הנ”ל) [חז”ל]. ואנא לא ידענא מה עם ההמצאה שהמציאו חוקרי זמנינו אם גם עליה חל הטענה הנ”ל.

והגאון מקוטנא בספרו ישועות מלכו כ’ “כבר הוחזק אצל ישראל יותר מאלף שנה שנגנז בתכלת ופשט לשון הספרי פ’ ברכה ומדרשו של האריז”ל מסכים לזה שאין תכלת אלא בזמן ביהמ”ק, וגם מלאכת הצביעה לא נתברר, כי לדעת רש”י היורה שנותנים לתוכה דם החלזון לצבוע לא היו רשאין לערב סמנים אחרים כ”א דם החלזון לבד, ולהרמב”ם ביורה שנותנים החלזון נותנים הסממנים, ומי יכריע בזה”ז.” ע”ש בסי’ א ב ג. ומסיק “ע”כ א”א לסמוך ולסייע את מלאכתו.”

ובאו”ח סי’ ט י”א שצריך לעשות הציצית מצבע הטלית והטעם דבעינן בזה מין הכנף ובפמ”ג שם מלמד שנתעטף הקב”ה בטלית ולבושיה כתלג חיור, א”כ בהכרח יעשה הטלית והציצית לבנים ע”ש.” עכ”ל הגרי”ש אלישיב.

אינני מבין מה יש בשורות המוצהבות כדי להשיב על דבריי


נחפשה דרכינו
משתמש ותיק
הודעות: 363
הצטרף: 19 פברואר 2019, 00:18
נתן תודה: 29 פעמים
קיבל תודה: 50 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שמות הרבנים שמסכימים שיפרסמו את עמדתם בענין התכלת.

שליחה על ידי נחפשה דרכינו » 18 יוני 2019, 20:17

מאן דהו כתב:
18 יוני 2019, 14:43
סופר המלך כתב:
18 יוני 2019, 14:40
מאן דהו כתב:
18 יוני 2019, 14:32

להבדיל הוא כתב נימוקים הגיוונים אתה משכתב את המציאות בדחייה חסרת טעם לדעתי.. הכתבה העיתונאית.. נכתבה בשנים האחרונות...

אשמח לשמוע במה מסתכמות ידיעותיך על התכלת, והראיות שהובאו לה. 
דעתי מסתכמת בזה שאין לי אג'נדה ואני כפוף לדעת גדולי הדורות
רבי חיים קניבסקי רבי יוסף שלום אלישיב הרב אהרון לייב שטינמן רבי ניסים קרליץ רבי שמואל וואזנר רבי שמואל אוירבאך רבי משה שטרנבוך רבי דב לנדאו ועוד גדולים וטובים לאפוקי מרבני שכונה או מגידי שיעורים בקול הלשון או למטה מכך בישיבות הסדר וישיבה יונברסיטי
האם יש מקור לכך שהגר"ש ואזנר סבר שלא צריך להטיל תכלת זו?
 


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2415
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 345 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שמות הרבנים שמסכימים שיפרסמו את עמדתם בענין התכלת.

שליחה על ידי מאן דהו » 18 יוני 2019, 20:17

בא להשיב על דברי אחרים שכתבו באשכול בדעת הרב אלישיב


נחפשה דרכינו
משתמש ותיק
הודעות: 363
הצטרף: 19 פברואר 2019, 00:18
נתן תודה: 29 פעמים
קיבל תודה: 50 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שמות הרבנים שמסכימים שיפרסמו את עמדתם בענין התכלת.

שליחה על ידי נחפשה דרכינו » 18 יוני 2019, 20:22

יהושע כתב:
18 יוני 2019, 15:07
מאן דהו כתב:
18 יוני 2019, 14:51
בן של רב כתב:
18 יוני 2019, 02:09
אשכול זה לא מיועד להבעת דעות אישיות - אלא רק לאינפורמציה בלבד.

אבקש אם אפשר פעם אחת ולתמיד לברר מי בעד מי נגד ומי מסופק. 

נא לציין פרטים משמעותיים נחוצים על כל אחד מהרבנים,
[כמובן מתוך זהירות בכבוד ת"ח והימנעות מ"הולך רכיל מגלה סוד"] . 

כמו:
כמה הוא השקיע לברר, כמה הוא בטוח בדעתו לכאן או לשם, האם הוא חושב שיש איסור ללכת, האם לדעתו רק אין חיוב לבדוק או שהוא בירר ויצא לו שלא, כמה הוא באופן כללי נגד חידושים וכמה משמע ממנו שגם כאן זה הנושא.
וכדאי לציין גם:
כמה הוא נוהג לבטל דעתו לאחרים בהלכה בכל נושא.
והאם יש דברים אחרים שבהם הוא נוהג >בפרהסיא< נגד המקובל. 

מי בעד מי נגד?
שכחת להבדיל מי ראוי להיות בעד ומי נגד?
משנה לך מה אמר רב שכונה או מגיד שיעור בקול הלשון או רבי דל"י או רב המשתייך לכת תמהונים כלשהי ביודעך שדעת גדולי הדורות נגד?!
רבי חיים קניבסקי רבי יוסף שלום אלישיב הרב אהרון לייב שטינמן רבי ניסים קרליץ רבי שמואל וואזנר רבי שמואל אוירבאך רבי משה שטרנבוך רבי דב לנדאו ועוד גדולים וטובים לאפוקי מרבני שכונה או מגידי שיעורים בקול הלשון או למטה מכך בישיבות הסדר וישיבה יונברסיטי

כל התמהונים והמזרוחניקים והמגי"ש ביררו את הנושא היטב היטב, לאפוקי מהגדולים שלא בררו את הנושא, וכשהתחילו לשמוע צד שני התחילו לשנות דעתם. 
כבר כתב מרן החזו"א: אמונת חכמים תלויה באמונת התורה בכלל, אין חכמה בעולמנו בלתי אם עברה דרך נשמת חכם חי. ע"כ. כנראה שאתה צריך לברר מה מצב "אמונת התורה" אצלך.
 


כלפי ליא
משתמש ותיק
הודעות: 1254
הצטרף: 22 ינואר 2017, 19:40
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 366 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שמות הרבנים שמסכימים שיפרסמו את עמדתם בענין התכלת.

שליחה על ידי כלפי ליא » 18 יוני 2019, 20:22

נחפשה דרכינו כתב:
18 יוני 2019, 20:06

ז. הגרחי"ד וייס, לא ידוע מיהו.



לא ידוע לך, וגם זה מוזר, כי מי לא שמע את שמו לפחות כראשי תיבות "החיד"ו".
הוא רב ידוע מאוד ברחבי העולם, מרבני אנטוורפן. מח"ס שו"ת ויען דוד כמה חלקים.
גאון מופלג, כבר בצעירותו כבחור צעיר סיים את הש"ס, והרב מפוניבז' זצ"ל אירגן סיום הש"ס גדול לכבודו והביא את גדולי ישראל לחזות בפלא.


נחפשה דרכינו
משתמש ותיק
הודעות: 363
הצטרף: 19 פברואר 2019, 00:18
נתן תודה: 29 פעמים
קיבל תודה: 50 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שמות הרבנים שמסכימים שיפרסמו את עמדתם בענין התכלת.

שליחה על ידי נחפשה דרכינו » 18 יוני 2019, 20:25

יהושע כתב:
18 יוני 2019, 15:21
מאן דהו כתב:
18 יוני 2019, 15:10
יהושע כתב:
18 יוני 2019, 15:07


כל התמהונים והמזרוחניקים והמגי"ש ביררו את הנושא היטב היטב, לאפוקי מהגדולים שלא בררו את הנושא, וכשהתחילו לשמוע צד שני התחילו לשנות דעתם. 
הם ביררו היטב היטב נושא זה ונושאים אחרים. העליה להר הבית. עזרת נשים. צבא ועוד המון נושאים....אולי הם יכריעו לנו?...
אתה מבין לבד שיש הבדל גדול בין הנושאים א. בעניין התכלת רוב הגדולים לא הביעו דעה בכלל ובעניין הר הבית וצבא כן, ב. בעניין התכלת יש הרבה מאוד רבנים ות״ח חרדים גדולים וחשובים מאוד שהם בעד משא״כ הר הבית וצבא וכו׳ ג. בלבישת תכלת אין שום חשש איסור ואדרבא במניעת תכלת יש חשש של עשה ולא תעשה דאורייתא כל רגע ורגע ביום שלש מאות ששים וחמשה ימים בשנה.
א. לא נכון כלל, בענין התכלת רוב הגדולים הביעו דעה וכמפורט לעיל
ג. הגר"מ שטרנבוך טוען שזה חשש בל תוסיף, הגר"נ קרליץ טוען מצד חדש אסור מן התורה. ואחרי שכל הפוסקים הכריעו שלא צריך להטיל, שוב אין חשש ביטול עשה ולא תעשה.
 


כלפי ליא
משתמש ותיק
הודעות: 1254
הצטרף: 22 ינואר 2017, 19:40
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 366 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שמות הרבנים שמסכימים שיפרסמו את עמדתם בענין התכלת.

שליחה על ידי כלפי ליא » 18 יוני 2019, 20:26

יעקב שלם כתב:
18 יוני 2019, 20:01
כלפי ליא כתב:
18 יוני 2019, 19:56
למה הנושא הזה מעורר כ"כ הרבה אמוציות?
עם ישראל לא הולך ללכת עם תכלת עד שלא יורו לו גדולי הדור לעשות את זה. חלאס. אין כאן מה להתווכח למה כן ולמה לא ומי כן ומה לא.

כי רואים יותר ויותר אנשים רציניים מאוד שהולכים עם תכלת וזה מטריד
וממילא חושבים אולי כדאי ללכת (מרוויחים מצוה) וכל מה שגדול"י לא מורים כן כי א"א לחייב אבל בהחלט העושה ירוויח
(אני לא א' מהם לא רציני וגם לא הולך..)



אדם שפוי לא אמור להיות מוטרד מכזה דבר, גם אם יש מאתיים אנשים רציניים שמטילים תכלת, ולא מ"להרוויח מצוה" בצורה של להיות חכמים יותר מזקני גדולי הדור שלא מחפשים ולא מעניין אותם להרוויח מצוה בצורה כזו.
לי מספיק שגדולי הדור שכל בית ישראל נשען עליהם, כמו מרן הגראי"ל זצוק"ל ויבלחט"א מרן הגרח"ק שליט"א, שלא חסכו כל מאמץ כדי לקיים כל מצוה דאורייתא ודרבנן בצורה המושלמת והמהודרת ביותר, לא התייחסו אל התכלת יותר מאשר קוריוז, שכל עוד שלא יבוא לפחות גדול הדור ויורה שהתברר לאחר מכן שזה כן התכלת, שזה פשוט לא מעניין בכלל. 
לא רלוונטי מה פלוני כתב ומה פלוני בירר. זו מחשבה שאמורה ללוות כל אדם שפוי בעם ישראל [ולא בגלל שאני יותר שפוי, אלא בגלל שזו המחשבה השפויה שהיתה תמיד בעמישראל עד שבאו סנחרבים ובלבלו את העולם].


נחפשה דרכינו
משתמש ותיק
הודעות: 363
הצטרף: 19 פברואר 2019, 00:18
נתן תודה: 29 פעמים
קיבל תודה: 50 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שמות הרבנים שמסכימים שיפרסמו את עמדתם בענין התכלת.

שליחה על ידי נחפשה דרכינו » 18 יוני 2019, 20:26

יהושע כתב:
18 יוני 2019, 15:38
יהודה1 כתב:
18 יוני 2019, 15:29
יהושע כתב:
18 יוני 2019, 15:07


כל התמהונים והמזרוחניקים והמגי"ש ביררו את הנושא היטב היטב, לאפוקי מהגדולים שלא בררו את הנושא, וכשהתחילו לשמוע צד שני התחילו לשנות דעתם. 
לזה אנו מחכים. מי מגדולי ישראל הידועים שינה את דעתו אחרי ששמע את הצד השני.
הטענה שמי שחולק לא בירר את הנושא אינה תקפה שהרי לא חלק לפני שראה שראוי לחלוק "בלי" לברר. וכבר הובא כאן דברי הגרי"ש אלישיב בקובץ תשובות ולא שמענו תשובה נגדם (שהתקבלה אצל גדולי ישראל).
אמנם אני סבור שאינו מן הראוי לזלזל בחלק מהרבנים שדעותיהם שנויות במחלוקת בציבור החרדי ומ"מ מקובל לכבד אותם.
הרב אלישיב לא כתב בתשובתו שום דעה, רק כותב שזה שהמדענים אומרים שזה התכלת זה לא מחייב, וכבר הבאתי מה שאמר בנו רבי משה והרב צבי שכטר בשמם.


בע"פ הורה בנחרצות שלא צריך להטיל.
 


נחפשה דרכינו
משתמש ותיק
הודעות: 363
הצטרף: 19 פברואר 2019, 00:18
נתן תודה: 29 פעמים
קיבל תודה: 50 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שמות הרבנים שמסכימים שיפרסמו את עמדתם בענין התכלת.

שליחה על ידי נחפשה דרכינו » 18 יוני 2019, 20:29

יהושע כתב:
18 יוני 2019, 15:53
מאן דהו כתב:
18 יוני 2019, 15:49
יהודה1 כתב:
18 יוני 2019, 15:38
 

אבל לא פוסקים על פי אגדה וגם אולי כבר מתקרבת הגאולה. כמו כן אין הוכחה מ"מדרשי גננת"
ושוב אני טוען הרי הרב אלישיב גם ידע את תשובות אלה.

מה כונתך מדרשי גננת?
הוא מנמק א. הוחזק אלפי שנים ב. מביא לשון המדרש ג. דברי האר"י


אנחנו יכולים להכריע כמו בכל סוגייה לא צריך דווקא את הב"י או המ"ב.
נו נו...

אם גדולי המכריעים בעגונות לא מצאו הכרעה בתכלת קטנים מהם כן יכריעו?


לא מצאו כי לא נכנסו לזה
לא נכנסו כי סברו שלא צריך להיכנס. ואתה יותר חכם מהם?
 


יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 1556
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 404 פעמים
קיבל תודה: 296 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שמות הרבנים שמסכימים שיפרסמו את עמדתם בענין התכלת.

שליחה על ידי יהודה1 » 18 יוני 2019, 20:38

יהושע כתב:
18 יוני 2019, 15:51
יהודה1 כתב:
18 יוני 2019, 15:38
ע”ד השאלה האם ראוי ונכון להטיל צצית צבוע בצבע תכלת אחרי שלדעת חוקרים בזמנינו ברור להם שמצאו את החלזון שאמרה תורה. ואף אם נטיל ספק בדבר מ”מ לא גרע מקלא אילן (לא יהא אלא לבן), ומאידך מרוויחים שמא באמת הוא החלזון האמיתי ומקיימים מצות צצית ככל חוקתו ומשפטו הכתוב בתורת משה.

אכן דבר זה כבר היה לעולמים וכידוע שלפני יותר ממאה שנה סבר אחד מגדולי האדמורים שהוא מצא את החלזון והכריז קבל עם ועדה שאין לו ספק בדבר והרעיש עולמות למה מתעלמים מקיום מצות עשה מה”ת. אך גדולי ישראל בדורו לא הסכימו עמו. והנה כעבור ימים ושנים באו חוקרים ובטלו דבריו מכל וכל, אלא הצביעו הם על משהוא אחר שהוא הוא החלזון ((כמדומה שכוונתו לינטינה של הרב הרצוג. )) . שוב אחרי תקופה יותר מאוחרת קמו אנשי מדע וטענו שכל מה שחזו עד כה הוא שוא ותפל, ורק הם היודעים ומכירים את החלזון האמיתי. ואנחנו לא נדע אם כעבור שנים יבואו אחרים ויבטלו גם דבריהם.

והנה טענת הבית הלוי נגד התכלת של הרבי מרדזין ז”ל היא שאם הדג היה במציאות וגם הוצאת צבעו היה ידוע בכל זמן מהזמנים מעת שנפסקה התכלת מישראל ועכ”ז לא לבשוהו אבותינו ה”ה כאילו יש לנו מסורת מאבותינו כי זה הדג וצבעו אינו החלזון והתכלת אף שיש בו כל הסימנים שסמנו בו (הנ”ל) [חז”ל]. ואנא לא ידענא מה עם ההמצאה שהמציאו חוקרי זמנינו אם גם עליה חל הטענה הנ”ל.

והגאון מקוטנא בספרו ישועות מלכו כ’ “כבר הוחזק אצל ישראל יותר מאלף שנה שנגנז בתכלת ופשט לשון הספרי פ’ ברכה ומדרשו של האריז”ל מסכים לזה שאין תכלת אלא בזמן ביהמ”ק, וגם מלאכת הצביעה לא נתברר, כי לדעת רש”י היורה שנותנים לתוכה דם החלזון לצבוע לא היו רשאין לערב סמנים אחרים כ”א דם החלזון לבד, ולהרמב”ם ביורה שנותנים החלזון נותנים הסממנים, ומי יכריע בזה”ז.” ע”ש בסי’ א ב ג. ומסיק “ע”כ א”א לסמוך ולסייע את מלאכתו.”

ובאו”ח סי’ ט י”א שצריך לעשות הציצית מצבע הטלית והטעם דבעינן בזה מין הכנף ובפמ”ג שם מלמד שנתעטף הקב”ה בטלית ולבושיה כתלג חיור, א”כ בהכרח יעשה הטלית והציצית לבנים ע”ש.” עכ”ל הגרי”ש אלישיב.
וכעת לטענות המצדדים בתכלת:
אכן דבר זה כבר היה לעולמים וכידוע שלפני יותר ממאה שנה סבר אחד מגדולי האדמורים שהוא מצא את החלזון והכריז קבל עם ועדה שאין לו ספק בדבר והרעיש עולמות למה מתעלמים מקיום מצות עשה מה”ת. אך גדולי ישראל בדורו לא הסכימו עמו. והנה כעבור ימים ושנים באו חוקרים ובטלו דבריו מכל וכל, אלא הצביעו הם על משהוא אחר שהוא הוא החלזון ((כמדומה שכוונתו לינטינה של הרב הרצוג. )) . שוב אחרי תקופה יותר מאוחרת קמו אנשי מדע וטענו שכל מה שחזו עד כה הוא שוא ותפל, ורק הם היודעים ומכירים את החלזון האמיתי. ואנחנו לא נדע אם כעבור שנים יבואו אחרים ויבטלו גם דבריהם.
א. ומה בכך? הרי אין לדיין אלא מה שעיניו רואות ועכשיו מצאנו דבר שאין עליו פירכא.
ב. כבר מספיק זמן לא ביטלו דבריהם.
נו... הרב אלישיב לא ידע את הטענות הללו? 
והנה טענת הבית הלוי נגד התכלת של הרבי מרדזין ז”ל היא שאם הדג היה במציאות וגם הוצאת צבעו היה ידוע בכל זמן מהזמנים מעת שנפסקה התכלת מישראל ועכ”ז לא לבשוהו אבותינו ה”ה כאילו יש לנו מסורת מאבותינו כי זה הדג וצבעו אינו החלזון והתכלת אף שיש בו כל הסימנים שסמנו בו (הנ”ל) [חז”ל]. ואנא לא ידענא מה עם ההמצאה שהמציאו חוקרי זמנינו אם גם עליה חל הטענה הנ”ל.
אכן הוא לא בדק ואנו יודעים שזה לא דומה. (אמנם זו הפרכת טענה אחת בלבד).
והגאון מקוטנא בספרו ישועות מלכו כ’ “כבר הוחזק אצל ישראל יותר מאלף שנה שנגנז בתכלת ופשט לשון הספרי פ’ ברכה ומדרשו של האריז”ל מסכים לזה שאין תכלת אלא בזמן ביהמ”ק,
אבל לא פוסקים על פי אגדה וגם אולי כבר מתקרבת הגאולה. כמו כן אין הוכחה מ"מדרשי גננת"
ושוב אני טוען הרי הרב אלישיב גם ידע את תשובות אלה.
וגם מלאכת הצביעה לא נתברר, כי לדעת רש”י היורה שנותנים לתוכה דם החלזון לצבוע לא היו רשאין לערב סמנים אחרים כ”א דם החלזון לבד, ולהרמב”ם ביורה שנותנים החלזון נותנים הסממנים, ומי יכריע בזה”ז
אנחנו יכולים להכריע כמו בכל סוגייה לא צריך דווקא את הב"י או המ"ב.
נו נו...


עיין בישעות מלכו שכתב זאת רק בצירוף שאין ראיות לתכלת, אבל משום זה שנגנז לבד לא.
וכן הראדזינער מביא בשמו שחזר בו מטעם של נגנז.
והרב אלישיב לא כותב שבגלל שהופרך כמה תכלת אז גם לזה אין לחוש, רק כותב שזה עצמו שהמדענים אומרים כן זה לא מחייב.
עיינתי בישועות מלכו. הרב אלישיב הביא ממנו רק מה שרצה להוכיח את דעתו שמפורש על פי זה שאין לומר אפילו "לא יהא אלא לבן" ואסור לצבוע משום כל הטענות הללו. ברור שהוא כתב שלא נכון לעשות כן. ולא רק שלא צריך. לומר שחזר בו אחר שראה את הראיות אינו נראה. שהרי כתב בפירוש שגם הרדזינר היו לו ראיות משכנעות ובסוף באו אחרים ומצאו דבר אחר.
טענה זו ברורה שהרי אם כל אחד יכול להוכיח ששלו הוא הנכון ואותנו למדו רבותינו שנגנז אם כן אולי כשימצא האמיתי תראה למה לא היו צריכים חז"ל להזהיר מהמזוייפים של היום. ויש לנו ללכת אחרי חזקה זו ולא לומר כאן "אין לדיין אלא מה שעיניו רואות". 
אפילו אם נצדיק את כל הטענות בעד התכלת, ההתנגדות לרדזינר קיימת גם היום שהם לא התנגדו רק בגלל שזה לא מספיק מוכח. וכל החולק על רבותינו שאין טעם בדבריהם לחלוק על הארגמון חולק בעצם גם על רוב גדולי ישראל של אז.
 


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 1056
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 244 פעמים
קיבל תודה: 254 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שמות הרבנים שמסכימים שיפרסמו את עמדתם בענין התכלת.

שליחה על ידי איש ווילנא » 18 יוני 2019, 20:42

יהושע כתב:
18 יוני 2019, 12:49
אין היום כמעט ת״ח רציני שבירר את הנושא היטב שלא מסכים עם הזיהוי, רק חלקם מוצאים כל מיני טעמים צדדיים למה לא ללבוש, ואין כמעט שניים שאומרים אותו טעם.





מצדדי התכלת מתייחסים לכך שעל עצם זיהוי התכלת אין מה לערער וכל הערעור הוא מצד המניעה מלעשות דברים חדשים 

אבל באמת הנושא לא כל כך ברור בסך הכל כל הראיות שמביאים על התכלת הוא שהשתמשו בחלזון זה ומקובל שהשתמשו בו לארגמן רק טוענים שבנוסף השתמשו בו גם לצבע התכלת ולזה אין ראיה ברורה שהשתמשו בו לצבע התכלת והראיות מהספרים של היוונים מדובר בתרגום ואי אפשר לדעת בבירור לאייזה צבע התכוונו וככה שמעתי בשם בקיאים בתרגומים מלטינית. 

והראיה השניה היא שבאזור צור מצאו שהתשמשו בחלזונות אלו ולא מצאנו חלזונות נוספים ואמנם מדובר בהשערה יפה אבל קשה להחליט שזה מוכרע ואני חושב שהרבה ממצדדי התכלת לא חקרו בעצמם באופן מלא רק בהסתכלות שטחית בהיות שלא התרגלו בזה בבית המדרש רק סמכו על דעת החוקרים אבל לומר שזה מוכרח באופן מוחלט קשה לומר וצריך לדעת אם מכל מקום מכלל ספק לא נפקא וספק דאורייתא לחומרא או שבכגון דא לא נאמר. 

 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים