טעמי המצוות
-
פותח הנושא - הודעות: 31
- הצטרף: 17 יוני 2019, 16:24
- נתן תודה: 22 פעמים
- קיבל תודה: 5 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
טעמי המצוות
בהרבה מצוות ניתן להבין את טעמם כגון שנתנו לצרף את הבריות וכו'. אך במנחות אינני מצליח להבין את התועלת שיש כביכול בקמיצה ובתנופה בהקטרה וכו'. מה התועלת שבזה שצוונו הבורא יתעלה בדקדוקי מצוה זו?
ערכים:
-
- הודעות: 2397
- הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
- נתן תודה: 1474 פעמים
- קיבל תודה: 379 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
פותח הנושא - הודעות: 31
- הצטרף: 17 יוני 2019, 16:24
- נתן תודה: 22 פעמים
- קיבל תודה: 5 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: טעמי המצוות
במדרש תנחומא שמיני ח מובא דוגמאות של 'לצרף' כגון זה ששוחטים מהצואר ולא עורפים בקופיץ. וכן אכילת טהורות ולא נבלות. וא''כ דל מינה ואוקי באתרה. אבל גבי פרטי הקמיצה וכו' איך נעשה בזה צירוף, זה משהו רוחני כזה?
-
- הודעות: 1547
- הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
- נתן תודה: 404 פעמים
- קיבל תודה: 299 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: טעמי המצוות
לא הבנתי למה כתבת "אך במנחות" וכי בכל המצוות מובן? אם כן תביא למה בקרבנות בהמה בשחיטה ובעוף במליקה. ובאמת הרבה מטעמי המצוות מובנים רק על פי תורת הסוד ולא דורשים בהם ברבים.
-
פותח הנושא - הודעות: 31
- הצטרף: 17 יוני 2019, 16:24
- נתן תודה: 22 פעמים
- קיבל תודה: 5 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- הודעות: 1547
- הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
- נתן תודה: 404 פעמים
- קיבל תודה: 299 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: טעמי המצוות
אבל למה בעוף דווקא מליקה (ולא כמו בחולין ששחיטה מן הצואר). היה ראוי יותר לשאול את השאלה כך: בשלמא בהמה ועוף זה כדי שישים על לבו שהיה ראוי להיות במקומו אבל מנחה מה עניינה.
ועל זה לכאורה התשובה היא כמו שכתוב ברש"י שמנחה היא קרבן של עני ועל ידי זה נחשב לו כאילו מקריב את נפשו. וכמובן חייבים לתת מזה משהו למזבח, שעל ידי זה נחשב שמקריב. אם היה רק נותן לכוהן לאכול אין זו אלא מתנה לאדם.
העניין של הקרבה על המזבח נידון בראשונים ונראה לי שלדעת הרמב"ן הוא מסודות התורה ורק הרמב"ם במורה נבוכים טעם שאני לא זוכר בבירור ואני חושש להביאו בלא דיוק.
ועל זה לכאורה התשובה היא כמו שכתוב ברש"י שמנחה היא קרבן של עני ועל ידי זה נחשב לו כאילו מקריב את נפשו. וכמובן חייבים לתת מזה משהו למזבח, שעל ידי זה נחשב שמקריב. אם היה רק נותן לכוהן לאכול אין זו אלא מתנה לאדם.
העניין של הקרבה על המזבח נידון בראשונים ונראה לי שלדעת הרמב"ן הוא מסודות התורה ורק הרמב"ם במורה נבוכים טעם שאני לא זוכר בבירור ואני חושש להביאו בלא דיוק.
-
פותח הנושא - הודעות: 31
- הצטרף: 17 יוני 2019, 16:24
- נתן תודה: 22 פעמים
- קיבל תודה: 5 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: טעמי המצוות
כתבת בטוטו''ד. אלא שעדיין צריכא לי לדכוותך מה טעם התנופות (בכל הקרבנות והלויים). ואגב שחושבני שמצורע עשיר גם מביא סולת
-
- הודעות: 2397
- הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
- נתן תודה: 1474 פעמים
- קיבל תודה: 379 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: טעמי המצוות
מה ההבדל בין דקדוקי שחיטה בצואר ולא בעורף לבין דקדוקי קמיצה?
דון מינה ואוקי באתרה!..
-
פותח הנושא - הודעות: 31
- הצטרף: 17 יוני 2019, 16:24
- נתן תודה: 22 פעמים
- קיבל תודה: 5 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: טעמי המצוות
מה ההבדל בין דקדוקי שחיטה בצואר ולא בעורף לבין דקדוקי קמיצה?
[/quote]
לכאורה משום צעב''ח. וצעב''ח משום פגם הנפש
[/quote]
לכאורה משום צעב''ח. וצעב''ח משום פגם הנפש
-
- הודעות: 2397
- הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
- נתן תודה: 1474 פעמים
- קיבל תודה: 379 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: טעמי המצוות
@ינון אתה נסתר מהמדרש שהבאת.. שכתב בטעם השחיטה לצרף!
-
פותח הנושא - הודעות: 31
- הצטרף: 17 יוני 2019, 16:24
- נתן תודה: 22 פעמים
- קיבל תודה: 5 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: טעמי המצוות
היא גופא. ע''י שיעדן אדם את עצמו בדרכיו כגון שישחט ולא יערוף, מצטרפת (מזדככת) נפשו בכך, שאינו נעשה אכזרי
-
- הודעות: 1547
- הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
- נתן תודה: 404 פעמים
- קיבל תודה: 299 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: טעמי המצוות
טעם התנופות קשור למשהו אחר. בכל אופן יש כלל ידוע שבהרבה דברים בגלל טעם שקיים בהם נקבע הלכה שאין לשנותה אפילו כשהטעם לא קיים ולא דרשינן טעמא דקרא.
-
- הודעות: 2397
- הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
- נתן תודה: 1474 פעמים
- קיבל תודה: 379 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: טעמי המצוות
לשון התנחומא
מֹשֶׁה, שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מְבַקֵּשׁ שֶׁיַּזְהִיר אֶת יִשְׂרָאֵל עַל הַטְּהֹרוֹת וְעַל הַטְּמֵאוֹת, אַתָּה תָּמֵהַּ שֶׁהֶרְאָה לוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא כֵן, שֶׁכָּתוּב, וְזֹאת הַחַיָּה אֲשֶׁר תֹּאכְלוּ וְזֶה אֲשֶׁר לֹא תֹּאכְלוּ, שֶׁאָמַר לוֹ: הַזְהֵר אֶת יִשְׂרָאֵל שֶׁלֹּא לֶאֱכֹל דְּבָרִים טְמֵאִים. שֶׁלֹּא יַטְעֶךָ יִצְרְךָ לוֹמַר, שֶׁכָּל דְּבָרִים טוֹבִים אָסַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְיִשְׂרָאֵל, אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, כָּל מַה שֶּׁאָסַרְתִּי לְךָ, הִתַּרְתִּי לְךָ כְּנֶגְדוֹ. כֵּיצַד, אָסַרְתִּי לְךָ דַּם נִדָּה, הִתַּרְתִּי לְךָ דַּם בְּתוּלִים. אָסַרְתִּי לְךָ אֶת הַדָּם, הִתַּרְתִּי לְךָ אֶת הַכָּבֵד שֶׁכֻּלּוֹ דָּם. אָסַרְתִּי לְךָ אֶת הַחֲזִיר, הִתַּרְתִּי לְךָ אֶת הַדָּג שֶׁשְּׁמוֹ שִׁבּוּטָא, שֶׁהוּא דּוֹמֶה לַחֲזִיר. אָסַרְתִּי לְךָ אֵשֶׁת אִישׁ, הִתַּרְתִּי לְךָ גְּרוּשַׁת אִישׁ. אָסַרְתִּי לְךָ נָכְרִית, הִתַּרְתִּי לְךָ אֵשֶׁת יְפַת תֹּאַר. אָסַרְתִּי לְךָ אֵשֶׁת אָח, הִתַּרְתִּי לְךָ יְבָמָה לְאַחַר מִיתָתוֹ בְּלֹא בָּנִים, שֶׁנֶּאֱמַר: יְבָמָהּ יָבֹא עָלֶיהָ (דברים כה, ה). אָסַרְתִּי לְךָ כִּלְאַיִם, הִתַּרְתִּי לְךָ סָדִין בְּצִיצִית. אָסַרְתִּי לְךָ חֲלֵב בְּהֵמָה, הִתַּרְתִּי לְךָ חֲלֵב חַיָּה. אָמַר רַבִּי בִּיסְנָא בְּשֵׁם רַבִּי חִיָּא, כָּל מַה שֶּׁאָסַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בַּבְּהֵמָה, הִתִּיר בַּחַיָּה. וְכָל מַה שֶּׁאָסַר בַּחַיָּה, הִתִּיר בָּעוֹף. וְאֶת שֶׁאָסַר בָּעוֹף, הִתִּיר בַּדָּג. כֵּיצַד, אָסַר חֵלֶב בַּבְּהֵמָה, הִתִּיר חֵלֶב חַיָּה. אָסַר גִּיד הַנָּשֶׁה בַּחַיָּה, וְהִתִּיר אוֹתָהּ בָּעוֹף. אָסַר בָּעוֹף הַדָּם, הִתִּיר אוֹתוֹ בַּדָּג. וְכָל כָּךְ לָמָּה. כְּדֵי שֶׁיִּתֵּן שָׂכָר טוֹב לְיִשְׂרָאֵל שֶׁמְּשַׁמְּרִין אֶת הַמִּצְוֹת. לְכָךְ נֶאֱמַר: הָאֵל תָּמִים דַּרְכּוֹ (תהלים יח, לא), שֶׁכָּל דְּרָכָיו שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא תְּמִימוֹת הֵן. וְכִי מָה אִכְפַּת לוֹ לְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, בֵּין שֶׁשּׁוֹחֵט אֶת הַבְּהֵמָה וְאוֹכֵל אוֹ אִם נוֹחֵר וְאוֹכֵל. כְּלוּם אַתָּה מוֹעִילוֹ אוֹ כְּלוּם אַתָּה מַזִּיקוֹ. אוֹ מָה אִכְפַּת לוֹ, בֵּין אוֹכֵל טְהוֹרוֹת לְאוֹכֵל נְבֵלוֹת. אָמַר שְׁלֹמֹה, אִם חָכַמְתָּ חָכַמְתָּ לָךְ וְגוֹ' (משלי ט, יב). הָא לֹא נִתְּנוּ הַמִּצְוֹת אֶלָּא לְצָרֵף בָּהֶן אֶת הַבְּרִיּוֹת וְיִשְׂרָאֵל, שֶׁנֶּאֱמַר: אִמְרַת ה' צְרוּפָה (תהלים יח, לא). לָמָּה, שֶׁיְּהֵא מָגֵן עָלֶיךָ, שֶׁנֶּאֱמַר: מָגֵן הוּא לְכָל הַחוֹסִים בּוֹ (תהלים יח, לא). הֱוֵי אוֹמֵר, זֹאת הַחַיָּה וְגוֹ'.
בתנחומא מבואר שאין זה ענין לבעלי חיים וגם לא לאדם אלא לצרף שיקבלו שכר
-
פותח הנושא - הודעות: 31
- הצטרף: 17 יוני 2019, 16:24
- נתן תודה: 22 פעמים
- קיבל תודה: 5 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: טעמי המצוות
.
כתבת ''תנחומא מבואר שאין זה ענין לבעלי חיים וגם לו לאדם אלא לצרף שיקבלו שכר''.
אה''נ אך שכר אינו פירוש שמקבלים שכר כתמורה. אלא הקירבה הרחנית להשי''ת היא השכר וככל שאדם קרוב אליו נחשב שמקבל שכר יותר. והקרבה אליו נגזרת מכח היות האדם קדוש ומזוכך בנשמתו,
כתבת ''תנחומא מבואר שאין זה ענין לבעלי חיים וגם לו לאדם אלא לצרף שיקבלו שכר''.
אה''נ אך שכר אינו פירוש שמקבלים שכר כתמורה. אלא הקירבה הרחנית להשי''ת היא השכר וככל שאדם קרוב אליו נחשב שמקבל שכר יותר. והקרבה אליו נגזרת מכח היות האדם קדוש ומזוכך בנשמתו,
-
- הודעות: 2397
- הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
- נתן תודה: 1474 פעמים
- קיבל תודה: 379 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: טעמי המצוות
מאן דהו כתב: ↑19 יוני 2019, 17:48ינון כתב: ↑19 יוני 2019, 17:54מאן דהו כתב: ↑19 יוני 2019, 17:48
לשון התנחומא
מֹשֶׁה, שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מְבַקֵּשׁ שֶׁיַּזְהִיר אֶת יִשְׂרָאֵל עַל הַטְּהֹרוֹת וְעַל הַטְּמֵאוֹת, אַתָּה תָּמֵהַּ שֶׁהֶרְאָה לוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא כֵן, שֶׁכָּתוּב, וְזֹאת הַחַיָּה אֲשֶׁר תֹּאכְלוּ וְזֶה אֲשֶׁר לֹא תֹּאכְלוּ, שֶׁאָמַר לוֹ: הַזְהֵר אֶת יִשְׂרָאֵל שֶׁלֹּא לֶאֱכֹל דְּבָרִים טְמֵאִים. שֶׁלֹּא יַטְעֶךָ יִצְרְךָ לוֹמַר, שֶׁכָּל דְּבָרִים טוֹבִים אָסַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְיִשְׂרָאֵל, אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, כָּל מַה שֶּׁאָסַרְתִּי לְךָ, הִתַּרְתִּי לְךָ כְּנֶגְדוֹ. כֵּיצַד, אָסַרְתִּי לְךָ דַּם נִדָּה, הִתַּרְתִּי לְךָ דַּם בְּתוּלִים. אָסַרְתִּי לְךָ אֶת הַדָּם, הִתַּרְתִּי לְךָ אֶת הַכָּבֵד שֶׁכֻּלּוֹ דָּם. אָסַרְתִּי לְךָ אֶת הַחֲזִיר, הִתַּרְתִּי לְךָ אֶת הַדָּג שֶׁשְּׁמוֹ שִׁבּוּטָא, שֶׁהוּא דּוֹמֶה לַחֲזִיר. אָסַרְתִּי לְךָ אֵשֶׁת אִישׁ, הִתַּרְתִּי לְךָ גְּרוּשַׁת אִישׁ. אָסַרְתִּי לְךָ נָכְרִית, הִתַּרְתִּי לְךָ אֵשֶׁת יְפַת תֹּאַר. אָסַרְתִּי לְךָ אֵשֶׁת אָח, הִתַּרְתִּי לְךָ יְבָמָה לְאַחַר מִיתָתוֹ בְּלֹא בָּנִים, שֶׁנֶּאֱמַר: יְבָמָהּ יָבֹא עָלֶיהָ (דברים כה, ה). אָסַרְתִּי לְךָ כִּלְאַיִם, הִתַּרְתִּי לְךָ סָדִין בְּצִיצִית. אָסַרְתִּי לְךָ חֲלֵב בְּהֵמָה, הִתַּרְתִּי לְךָ חֲלֵב חַיָּה. אָמַר רַבִּי בִּיסְנָא בְּשֵׁם רַבִּי חִיָּא, כָּל מַה שֶּׁאָסַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בַּבְּהֵמָה, הִתִּיר בַּחַיָּה. וְכָל מַה שֶּׁאָסַר בַּחַיָּה, הִתִּיר בָּעוֹף. וְאֶת שֶׁאָסַר בָּעוֹף, הִתִּיר בַּדָּג. כֵּיצַד, אָסַר חֵלֶב בַּבְּהֵמָה, הִתִּיר חֵלֶב חַיָּה. אָסַר גִּיד הַנָּשֶׁה בַּחַיָּה, וְהִתִּיר אוֹתָהּ בָּעוֹף. אָסַר בָּעוֹף הַדָּם, הִתִּיר אוֹתוֹ בַּדָּג. וְכָל כָּךְ לָמָּה. כְּדֵי שֶׁיִּתֵּן שָׂכָר טוֹב לְיִשְׂרָאֵל שֶׁמְּשַׁמְּרִין אֶת הַמִּצְוֹת. לְכָךְ נֶאֱמַר: הָאֵל תָּמִים דַּרְכּוֹ (תהלים יח, לא), שֶׁכָּל דְּרָכָיו שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא תְּמִימוֹת הֵן. וְכִי מָה אִכְפַּת לוֹ לְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, בֵּין שֶׁשּׁוֹחֵט אֶת הַבְּהֵמָה וְאוֹכֵל אוֹ אִם נוֹחֵר וְאוֹכֵל. כְּלוּם אַתָּה מוֹעִילוֹ אוֹ כְּלוּם אַתָּה מַזִּיקוֹ. אוֹ מָה אִכְפַּת לוֹ, בֵּין אוֹכֵל טְהוֹרוֹת לְאוֹכֵל נְבֵלוֹת. אָמַר שְׁלֹמֹה, אִם חָכַמְתָּ חָכַמְתָּ לָךְ וְגוֹ' (משלי ט, יב). הָא לֹא נִתְּנוּ הַמִּצְוֹת אֶלָּא לְצָרֵף בָּהֶן אֶת הַבְּרִיּוֹת וְיִשְׂרָאֵל, שֶׁנֶּאֱמַר: אִמְרַת ה' צְרוּפָה (תהלים יח, לא). לָמָּה, שֶׁיְּהֵא מָגֵן עָלֶיךָ, שֶׁנֶּאֱמַר: מָגֵן הוּא לְכָל הַחוֹסִים בּוֹ (תהלים יח, לא). הֱוֵי אוֹמֵר, זֹאת הַחַיָּה וְגוֹ'.
בתנחומא מבואר שאין זה ענין לבעלי חיים וגם לו לאדם אלא לצרף שיקבלו שכר
ידידי הפלגת ממני והלאה..
-
- הודעות: 2397
- הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
- נתן תודה: 1474 פעמים
- קיבל תודה: 379 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: טעמי המצוות
כדבריך כתב הרמב"ן חומש דברים פרק כב פסוק ו: וכן מה שאמרו (ברכות לג ב) לפי שעושה מדותיו של הקב"ה רחמים ואינן אלא גזרות, לומר שלא חס האל על קן צפור ולא הגיעו רחמיו על אותו ואת בנו, שאין רחמיו מגיעין בבעלי הנפש הבהמית למנוע אותנו מלעשות בהם צרכנו, שאם כן היה אוסר השחיטה, אבל טעם המניעה ללמד אותנו מדת הרחמנות ושלא נתאכזר. כי האכזריות תתפשט בנפש האדם, כידוע בטבחים שוחטי השורים הגדולים והחמורים שהם אנשי דמים זובחי אדם אכזרים מאד, ומפני זה אמרו (קידושין פב א) טוב שבטבחים שותפו של עמלק. והנה המצות האלה בבהמה ובעוף אינן רחמנות עליהם, אלא גזירות בנו להדריכנו וללמד אותנו המדות הטובות. וכן יקראו הם כל המצות שבתורה עשה ולא תעשה גזירות, כמו שאמרו (מכילתא בחדש ו) במשל המלך שנכנס למדינה אמרו לו עבדיו גזור עליהם גזירות, אמר להם כשיקבלו מלכותי אגזור עליהם גזירות, כך אמר הקב"ה קבלתם מלכותי אנכי ה' אלהיך (שמות כ ב), קבלו גזירותי לא יהיה לך וכו עד כאן
-
- הודעות: 2580
- הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
- נתן תודה: 559 פעמים
- קיבל תודה: 773 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: טעמי המצוות
כשהראשונים כותבים טעם למצוות בדרך כלל היינו טעם לכלל המצווה ולא לפרטים.
אני חושב שאת הטעם של הפרטים צריך להבין מיניה וביה
וניקח למשל מנחה אחרי שאנו מבינים שחלקו צריך להיות גבוה הרי נקבע שיקח חלק לגבוה בקמיצתו [קמיצה לדעת הרמב"ם הוא עם כל האצבעות. ולפשטות הגמ' יש לחפש טעם]
כמובן שהקטרה אינה צריכה טעם היא כמו כל הקרבנות
אגב. נראה לפרש את החילוק בין קרבן למנחה. קרבן הוא עיקר אכילת המזבח ולכן יש גם עולות שכולם לגבוה
מה שאין כן מנחה חוץ ממנחת כהן הרי אינו בא כליל
והיינו משום שקמח אינו בעיקרו אכילתו של מזבח אלא שצריך ליתן ממנו רק אזכרה בעלמא לשתף את גבוה באכילת הדיוט
החידוש של מנחה הוא לשתף את המזבח באוכל שלנו שהוא מאכל אדם
-
- נושאים דומים
- תגובות
- צפיות
- הודעה אחרונה
-
- 4 תגובות
- 88 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי לבי במערב
18 נובמבר 2020, 18:27
-
- 7 תגובות
- 206 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי לבי במערב
18 נובמבר 2020, 18:19
-
- 1 תגובות
- 64 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי לישועתך קויתי השם
11 ינואר 2021, 00:02
-
- 9 תגובות
- 398 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי מיכה
12 מרץ 2020, 23:17
-
- 1 תגובות
- 70 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי מעל הסטנדרט
05 מאי 2020, 18:16
מי מחובר
משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] | 2 אורחים