תפילה למפלתן של רשעים האם זה הלכה למעשה או לא.


פותח הנושא
בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1498
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 673 פעמים
קיבל תודה: 333 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

תפילה למפלתן של רשעים האם זה הלכה למעשה או לא.

שליחה על ידי בן של רב » 03 אפריל 2019, 02:28

דוד המלך אמר שירה כשראה במפלתן של רשעים כמבואר בגמ' ברכות
האם יש כעת חובה להתפלל למפלתן של אוייבי הדת
או רק להתפלל שיעזבו אותנו לנפשנו?

ואיך זה לא סותר את הגמ' "יתמו חטאים ולא חוטאים".
וכן הרי שנינו "מעשי ידי טובעים בים ואתם אומרים שירה".

ועלה בדעתי שאולי מפלה זה לא מיתה רק מפח נפש, ודוחק.

ערכים:

סמל אישי של משתמש

פיניפיני
משתמש ותיק
הודעות: 217
הצטרף: 19 יוני 2019, 10:11
נתן תודה: 53 פעמים
קיבל תודה: 47 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תפילה למפלתן של רשעים האם זה הלכה למעשה או לא.

שליחה על ידי פיניפיני » 19 יוני 2019, 11:27

כתב רש"י בפירושו על הפסוק 'יתמו חטאים' חוטאים
היינו שלא פסק כברוריה אשת רבי מאיר שאמרה יתמו חטאים ולא חוטאים.

סמל אישי של משתמש

פיניפיני
משתמש ותיק
הודעות: 217
הצטרף: 19 יוני 2019, 10:11
נתן תודה: 53 פעמים
קיבל תודה: 47 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תפילה למפלתן של רשעים האם זה הלכה למעשה או לא.

שליחה על ידי פיניפיני » 19 יוני 2019, 11:32

בן של רב כתב:
03 אפריל 2019, 02:28
דוד המלך אמר שירה כשראה במפלתן של רשעים כמבואר בגמ' ברכות
האם יש כעת חובה להתפלל למפלתן של אוייבי הדת
או רק להתפלל שיעזבו אותנו לנפשנו?

ואיך זה לא סותר את הגמ' "יתמו חטאים ולא חוטאים".
וכן הרי שנינו "מעשי ידי טובעים בים ואתם אומרים שירה".

ועלה בדעתי שאולי מפלה זה לא מיתה רק מפח נפש, ודוחק.
יעוין דברי תורה לרבי חיים אלעזר ממונקאטש מהדו"ת מו שהאריך הרבה בסוגיה זו 


בנציון
משתמש ותיק
הודעות: 779
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
נתן תודה: 315 פעמים
קיבל תודה: 336 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תפילה למפלתן של רשעים האם זה הלכה למעשה או לא.

שליחה על ידי בנציון » 19 יוני 2019, 13:16

פיניפיני כתב:
19 יוני 2019, 11:27
כתב רש"י בפירושו על הפסוק 'יתמו חטאים' חוטאים
היינו שלא פסק כברוריה אשת רבי מאיר שאמרה יתמו חטאים ולא חוטאים.

האם רש"י יכול לחלוק על דבר שהובא בגמרא שרבי מאיר הסכים לו בלי שום חולק?


יוספזון
משתמש ותיק
הודעות: 930
הצטרף: 28 אוגוסט 2017, 22:09
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 202 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תפילה למפלתן של רשעים האם זה הלכה למעשה או לא.

שליחה על ידי יוספזון » 19 יוני 2019, 14:08

בנציון כתב:
19 יוני 2019, 13:16
פיניפיני כתב:
19 יוני 2019, 11:27
כתב רש"י בפירושו על הפסוק 'יתמו חטאים' חוטאים
היינו שלא פסק כברוריה אשת רבי מאיר שאמרה יתמו חטאים ולא חוטאים.

האם רש"י יכול לחלוק על דבר שהובא בגמרא שרבי מאיר הסכים לו בלי שום חולק?
כנראה שרש"י הק' ידע לפחות כמוך את מאמר חז"ל, ואם מצא לנכון לפסוק כך, מסתמא גם ידע למה פסק כן.
 


יעבץ
משתמש ותיק
הודעות: 1039
הצטרף: 09 ינואר 2016, 20:50
נתן תודה: 404 פעמים
קיבל תודה: 400 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תפילה למפלתן של רשעים האם זה הלכה למעשה או לא.

שליחה על ידי יעבץ » 19 יוני 2019, 14:12

רש"י כתב פעמים רבות ואני פשוטו של מקרא באתי לפרש, ואין חולק שפשוטו של מקרא 'חטאים' הם החוטאים, רק ברוריה דרשה הפסוק שאם יעשו תשובה ויתמו חטאיהם ממילא ורשעים עוד אינם. ממילא אין להקשות ולא ללמוד מפירוש המקרא למה שאמרו בגמ'.


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2415
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 337 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תפילה למפלתן של רשעים האם זה הלכה למעשה או לא.

שליחה על ידי מאן דהו » 19 יוני 2019, 14:36

פיניפיני כתב:
19 יוני 2019, 11:27
כתב רש"י בפירושו על הפסוק 'יתמו חטאים' חוטאים
היינו שלא פסק כברוריה אשת רבי מאיר שאמרה יתמו חטאים ולא חוטאים.
נפתולי כתב:
10 יולי 2018, 22:46
פלא הוא שרש"י בפירושו לתהילים מפרש בפשטות יתמו חטאים - חוטאים.
ולכאו' זה ממש להיפך מדברי ברוריא המובא בגמ'.
וראיתי בספר דברי תורה להרה"ק ממונקאטש (מהדו"ת מ"ו) שמאריך לסתור את דברי ברוריא מטעם שאין חכמה לנשים אלא בפלך, וכן מביא סייעתא לדבריו מפירוש רש"י.
האומנם? כי לכאורה מרגלא בפומיה דאינשי כאילו הלכה למשה מסיני שיתמו חטאים ולא חוטאים.
viewtopic.php?f=7&t=1928#p29481


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2415
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 337 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תפילה למפלתן של רשעים האם זה הלכה למעשה או לא.

שליחה על ידי מאן דהו » 19 יוני 2019, 14:40

יעבץ כתב:
19 יוני 2019, 14:12
רש"י כתב פעמים רבות ואני פשוטו של מקרא באתי לפרש, ואין חולק שפשוטו של מקרא 'חטאים' הם החוטאים, רק ברוריה דרשה הפסוק שאם יעשו תשובה ויתמו חטאיהם ממילא ורשעים עוד אינם. ממילא אין להקשות ולא ללמוד מפירוש המקרא למה שאמרו בגמ'.
במקום אחר הביאו את לשון רש"י ואת הישוב להערת פינפיני
הפקדתי שומרים כתב:
10 יולי 2018, 23:12
נפתולי כתב:פלא הוא שרש"י בפירושו לתהילים מפרש בפשטות יתמו חטאים - חוטאים.
ולכאו' זה ממש להיפך מדברי ברוריא המובא בגמ'.
וראיתי בספר דברי תורה להרה"ק ממונקאטש (מהדו"ת מ"ו) שמאריך לסתור את דברי ברוריא מטעם שאין חכמה לנשים אלא בפלך, וכן מביא סייעתא לדבריו מפירוש רש"י.
האומנם? כי לכאורה מרגלא בפומיה דאינשי כאילו הלכה למשה מסיני שיתמו חטאים ולא חוטאים.
שאין חכמה לנשים אלא בפלך?
לכאורה אשתמיטיה לגאון הנ"ל דברי השל"ה הק'- תורה שבעל פה - (כב) כללי יחוסי החכמים (ט) שהיתה ברוריה גדולה כאחד התנאים וחולקת עמהם עיי"ש. וראה מש"כ הרמ"ע מפאנו - ספר גלגולי נשמות - אות ב שהיתה מלמדת את שלמה עיי"ש.
ב. לא זכתי לענ"ד להבין את המנחת אליעזר שהעדיף להסיק מכח דיוק בד' רש"י, בעוד הוא מתעלם מד' חז"ל שנותנים משקל לדבריה. ובעצם הדיוק מד' רש"י יתכן לומר שפירש את הפסוק כפשוטו וכך היא דרכו של רש"י כל עוד אין קושי בדבר כמו שמעיד רש"י על פירושו (רש"י בראשית פ"ג פסוק ח) ז"ל -"יש מדרשי אגדה רבים, וכבר סדרום רבותינו על מכונם בבראשית רבה ובשאר מדרשות, ואני לא באתי אלא לפשוטו של מקרא ולאגדה המיישבת דברי המקרא דבר דבור על אופניו" ע"כ.
....

ראה עוד מש"כ צל"ח ברכות הנ"ל בזה"ל- מי כתיב חוטאים וכו'. הנה אף שברוריא הביאה הוכחה לדבריה ור' מאיר שמע וקיבל דבריה, אעפ"כ אנו רואים שאין מקרא יוצא מידי פשוטו, שהרי ר' יהודה בריה דר' שמעון בן פזי לעיל [ט' ע"ב] ור' יוחנן לקמן משום רשב"י בהני חמשה ברכי נפשי, מוקמי להאי קרא במפלתן של רשעים. ולקמן בדברי ר' יוחנן משום רשב"י יתבאר בדברינו: עכ"ל. ודוק.
ומי שיעיין בפנ"י שם ועוד מפרשים, ימצא כמה תירוצים לקו' הנ"ל (וככה"נ גם לקושיה המובאת בראש האשכול) ונלאתי למנותם. וכל דברי המנחת אלעזר לענ"ד צריכים עיון גדול. אחרי שהגמ' נתנה משקל לדבריה, וכל גדולי האחרונים דנים בטענתה, לומר עליה "אין חכמה לנשים אלא בפלך" אתמהה. אם תוכל לעלות את דבריו.
וראה עוד במסכת אבות דרבי נתן פרק לו מ"א בשם רבי נחמיה.



מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2415
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 337 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תפילה למפלתן של רשעים האם זה הלכה למעשה או לא.

שליחה על ידי מאן דהו » 19 יוני 2019, 14:41

פיניפיני כתב:
19 יוני 2019, 11:32
בן של רב כתב:
03 אפריל 2019, 02:28
דוד המלך אמר שירה כשראה במפלתן של רשעים כמבואר בגמ' ברכות
האם יש כעת חובה להתפלל למפלתן של אוייבי הדת
או רק להתפלל שיעזבו אותנו לנפשנו?

ואיך זה לא סותר את הגמ' "יתמו חטאים ולא חוטאים".
וכן הרי שנינו "מעשי ידי טובעים בים ואתם אומרים שירה".

ועלה בדעתי שאולי מפלה זה לא מיתה רק מפח נפש, ודוחק.
יעוין דברי תורה לרבי חיים אלעזר ממונקאטש מהדו"ת מו שהאריך הרבה בסוגיה זו 
viewtopic.php?f=7&t=1928#p29501
download/file.php?id=3566


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2415
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 337 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תפילה למפלתן של רשעים האם זה הלכה למעשה או לא.

שליחה על ידי מאן דהו » 19 יוני 2019, 14:50

יעבץ כתב:
19 יוני 2019, 14:12
רש"י כתב פעמים רבות ואני פשוטו של מקרא באתי לפרש, ואין חולק שפשוטו של מקרא 'חטאים' הם החוטאים, רק ברוריה דרשה הפסוק שאם יעשו תשובה ויתמו חטאיהם ממילא ורשעים עוד אינם. ממילא אין להקשות ולא ללמוד מפירוש המקרא למה שאמרו בגמ'.

רבינו יעבץ כונתך שאין להקשות על רש"י בפירושו על התנ"ך מדרשת ברוריה בגמרא
אבל בעצם הקושיה של @בן של רב היא קושיה טובה לפי הדרשה


בנציון
משתמש ותיק
הודעות: 779
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
נתן תודה: 315 פעמים
קיבל תודה: 336 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תפילה למפלתן של רשעים האם זה הלכה למעשה או לא.

שליחה על ידי בנציון » 19 יוני 2019, 14:56

יוספזון כתב:
19 יוני 2019, 14:08
בנציון כתב:
19 יוני 2019, 13:16
פיניפיני כתב:
19 יוני 2019, 11:27
כתב רש"י בפירושו על הפסוק 'יתמו חטאים' חוטאים
היינו שלא פסק כברוריה אשת רבי מאיר שאמרה יתמו חטאים ולא חוטאים.

האם רש"י יכול לחלוק על דבר שהובא בגמרא שרבי מאיר הסכים לו בלי שום חולק?
כנראה שרש"י הק' ידע לפחות כמוך את מאמר חז"ל, ואם מצא לנכון לפסוק כך, מסתמא גם ידע למה פסק כן.

נכון. רש"י ידע את הגמרא היטב ולכן בוודאי הוא לא התכוין לפרש אחרת מדברי הגמרא.
אמנם הביאור הפשוט הוא שגם דברי רש"י עולים בקנה אחד עם דברי הגמרא, ורש"י מפרש על פי פשוטו של מקרא שיתמו חטאים הכוונה חוטאים, אלא שעדיין יש להסתפק כיצד הם יתמו, האם על ידי שהם ימותו, או על ידי שהם יעשו תשובה וממילא לא יהיו חוטאים, ועל זה הגמרא דורשת מכך שהפסוק אמר חטאים ולא חוטאים שזה יהיה בצורה שהם יעשו תשובה, והכל על מקומו יבא בשלום.


יעבץ
משתמש ותיק
הודעות: 1039
הצטרף: 09 ינואר 2016, 20:50
נתן תודה: 404 פעמים
קיבל תודה: 400 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תפילה למפלתן של רשעים האם זה הלכה למעשה או לא.

שליחה על ידי יעבץ » 19 יוני 2019, 15:01

מאן דהו כתב:
19 יוני 2019, 14:50
יעבץ כתב:
19 יוני 2019, 14:12
רש"י כתב פעמים רבות ואני פשוטו של מקרא באתי לפרש, ואין חולק שפשוטו של מקרא 'חטאים' הם החוטאים, רק ברוריה דרשה הפסוק שאם יעשו תשובה ויתמו חטאיהם ממילא ורשעים עוד אינם. ממילא אין להקשות ולא ללמוד מפירוש המקרא למה שאמרו בגמ'.

רבינו יעבץ כונתך שאין להקשות על רש"י בפירושו על התנ"ך מדרשת ברוריה בגמרא
אבל בעצם הקושיה של @בן של רב היא קושיה טובה לפי הדרשה
נכון התכוונתי לענות לשאלת @פיניפיני 
על עצם השאלה יש לומר שעלינו להתפלל לתשובת הרשעים, אך עדיין אם הקב"ה לא זיכה אותם לשוב ונפלו עלינו לשמוח, שכן אוהבי ה' צריכים לשמוח בנפילת הרשע. מה גם שבגמ' מגילה איתא שעל ישראל נאמר בנפול אויבך אל תשמח, ובעכו"ם נאמר ואתה על במותימו תדרוך, וא"כ יש לנו חילוק בין יהודי לגוי, אך יש לחלק ששם הכוונה לאויב אישי ולא מדובר במפלת הרשע בהכרח, ואפשר להאריך עוד.


ברסלבר (ליטאי לשעבר)
משתמש ותיק
הודעות: 351
הצטרף: 04 יולי 2018, 21:22
נתן תודה: 84 פעמים
קיבל תודה: 97 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תפילה למפלתן של רשעים האם זה הלכה למעשה או לא.

שליחה על ידי ברסלבר (ליטאי לשעבר) » 19 יוני 2019, 16:16

"ולמלשינים אל תהי תקוה, וכל הרשעה כרגע תאבד, וכל אויביך מהרה יכרתו"
רואים בפירוש שגדולי הדורות נהגו לאחל ימח שמם וזכרם למנהיגי הרשעים, פוליטיקאים ואנשי תקשורת ששמו להם למטרה לרדוף את היהדות.
גם מרנן הגראי"ל והגר"ע יוסף לא נמנעו מזה. ומצד שני הרי כל ימיהם עסקו בהחזרת עם ישראל בתשובה, כ"א בדרכו. אל המעיין, לב לאחים וקרן ההסעות וכו'.
ואפילו בלקוטי תפילות למוהרנ"ת זי"ע יש תפילות למפלת הרשעים המשכילים שהיו בימיו, שפתחו בתי ספר משכיליים וכו'. והרי מי כמוהרנ"ת הרבה לקרב החוטאים, וכל ספרו הגדול "ליקוטי הלכות" מלא בדברי נחמה וחיזוק ועידוד אפילו למי שעבר על כל התורה כולה 800 פעם. אך הוא גם כתב את הספר "מכניע זדים" ובו דיבורים חריפים ונוראים ואיומים כנגד ראשי ההשכלה שהיו בימיו וצדו נפשות ישראל. גם הספר קנאת ה' צבקות מיוחס אליו.
אז תאמרו אתם - מה החילוק בין "ליקוטי הלכות" ל"מכניע זדים"?


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2415
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 337 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תפילה למפלתן של רשעים האם זה הלכה למעשה או לא.

שליחה על ידי מאן דהו » 19 יוני 2019, 16:18

ברסלבר (ליטאי לשעבר) כתב:
19 יוני 2019, 16:16
"ולמלשינים אל תהי תקוה, וכל הרשעה כרגע תאבד, וכל אויביך מהרה יכרתו"
רואים בפירוש שגדולי הדורות נהגו לאחל ימח שמם וזכרם למנהיגי הרשעים, פוליטיקאים ואנשי תקשורת ששמו להם למטרה לרדוף את היהדות.
גם מרנן הגראי"ל והגר"ע יוסף לא נמנעו מזה. ומצד שני הרי כל ימיהם עסקו בהחזרת עם ישראל בתשובה, כ"א בדרכו. אל המעיין, לב לאחים וקרן ההסעות וכו'.
ואפילו בלקוטי תפילות למוהרנ"ת זי"ע יש תפילות למפלת הרשעים המשכילים שהיו בימיו, שפתחו בתי ספר משכיליים וכו'. והרי מי כמוהרנ"ת הרבה לקרב החוטאים, וכל ספרו הגדול "ליקוטי הלכות" מלא בדברי נחמה וחיזוק ועידוד אפילו למי שעבר על כל התורה כולה 800 פעם. אך הוא גם כתב את הספר "מכניע זדים" ובו דיבורים חריפים ונוראים ואיומים כנגד ראשי ההשכלה שהיו בימיו וצדו נפשות ישראל. גם הספר קנאת ה' צבקות מיוחס אליו.
אז תאמרו אתם - מה החילוק בין "ליקוטי הלכות" ל"מכניע זדים"?
כנראה שיש הבדל בין רשע המחטיא את הרבים ובין רשע לעצמו


ראשון לציון
הודעות: 126
הצטרף: 23 אפריל 2019, 20:47
קיבל תודה: 24 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תפילה למפלתן של רשעים האם זה הלכה למעשה או לא.

שליחה על ידי ראשון לציון » 19 יוני 2019, 16:21

בפירוש לא כל 'גדולי הדורות' נהגו לאחל את האיחולים הנ"ל.

צא וראה כיצד נהג ר"א מבעלזא, ועוד ועוד.

(בכלל הסגנון הספרדי יותר בוטה בענינים אלו וד"ל)


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2415
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 337 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תפילה למפלתן של רשעים האם זה הלכה למעשה או לא.

שליחה על ידי מאן דהו » 19 יוני 2019, 16:22

בן של רב כתב:
03 אפריל 2019, 02:28
דוד המלך אמר שירה כשראה במפלתן של רשעים כמבואר בגמ' ברכות
האם יש כעת חובה להתפלל למפלתן של אוייבי הדת
או רק להתפלל שיעזבו אותנו לנפשנו?

ואיך זה לא סותר את הגמ' "יתמו חטאים ולא חוטאים".
וכן הרי שנינו "מעשי ידי טובעים בים ואתם אומרים שירה".

ועלה בדעתי שאולי מפלה זה לא מיתה רק מפח נפש, ודוחק.
בזכות הערת @ברסלבר ליטאי לשעבר נראה שיש הבדל בין רשע המחטיא את הרבים ובין רשע לעצמו


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2415
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 337 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תפילה למפלתן של רשעים האם זה הלכה למעשה או לא.

שליחה על ידי מאן דהו » 19 יוני 2019, 16:25

ראשון לציון כתב:
19 יוני 2019, 16:21
בפירוש לא כל 'גדולי הדורות' נהגו לאחל את האיחולים הנ"ל.

צא וראה כיצד נהג ר"א מבעלזא, ועוד ועוד.

(בכלל הסגנון הספרדי יותר בוטה בענינים אלו וד"ל)

ידוע על הרב שטינמן שהתבטא ימח שמו על לפיד!
וזכור לי דברים חריפים גם ממרן שר התורה שליט"א


יושב אהל
הודעות: 95
הצטרף: 07 מאי 2019, 14:44
נתן תודה: 37 פעמים
קיבל תודה: 39 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תפילה למפלתן של רשעים האם זה הלכה למעשה או לא.

שליחה על ידי יושב אהל » 19 יוני 2019, 16:25

בן של רב כתב:
03 אפריל 2019, 02:28
דוד המלך אמר שירה כשראה במפלתן של רשעים כמבואר בגמ' ברכות
האם יש כעת חובה להתפלל למפלתן של אוייבי הדת
או רק להתפלל שיעזבו אותנו לנפשנו?

ואיך זה לא סותר את הגמ' "יתמו חטאים ולא חוטאים".
וכן הרי שנינו "מעשי ידי טובעים בים ואתם אומרים שירה".

ועלה בדעתי שאולי מפלה זה לא מיתה רק מפח


כיהודי מאמין אני מתפלל שלשה פעמים ביום תפילת שמונה עשרה אשר בו נתקנה ברכת ולמלשינים, וברמב"ם כ' על זה שזו היא בקשה גדולה מכל הבקשות


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2415
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 337 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תפילה למפלתן של רשעים האם זה הלכה למעשה או לא.

שליחה על ידי מאן דהו » 19 יוני 2019, 16:27

יושב אהל כתב:
19 יוני 2019, 16:25
בן של רב כתב:
03 אפריל 2019, 02:28
דוד המלך אמר שירה כשראה במפלתן של רשעים כמבואר בגמ' ברכות
האם יש כעת חובה להתפלל למפלתן של אוייבי הדת
או רק להתפלל שיעזבו אותנו לנפשנו?

ואיך זה לא סותר את הגמ' "יתמו חטאים ולא חוטאים".
וכן הרי שנינו "מעשי ידי טובעים בים ואתם אומרים שירה".

ועלה בדעתי שאולי מפלה זה לא מיתה רק מפח


כיהודי מאמין אני מתפלל שלשה פעמים ביום תפילת שמונה עשרה אשר בו נתקנה ברכת ולמלשינים, וברמב"ם כ' על זה שזו היא בקשה גדולה מכל הבקשות

מוסר דינו במיתה!
ובן של רב שאל על סתם רשע. ותשובתי שיש חילוק בין המחטיא את הרבים ובין רשע לעצמו

סמל אישי של משתמש

פיניפיני
משתמש ותיק
הודעות: 217
הצטרף: 19 יוני 2019, 10:11
נתן תודה: 53 פעמים
קיבל תודה: 47 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תפילה למפלתן של רשעים האם זה הלכה למעשה או לא.

שליחה על ידי פיניפיני » 19 יוני 2019, 17:59

מאן דהו כתב:
19 יוני 2019, 16:25
ראשון לציון כתב: ↑היום, 16:21
בפירוש לא כל 'גדולי הדורות' נהגו לאחל את האיחולים הנ"ל.

צא וראה כיצד נהג ר"א מבעלזא, ועוד ועוד.

(בכלל הסגנון הספרדי יותר בוטה בענינים אלו וד"ל)


ידוע על הרב שטינמן שהתבטא ימח שמו על לפיד!
וזכור לי דברים חריפים גם ממרן שר התורה שליט"א

בעולם החסידות גם כגון הרב ממונקאטש והרבי מסאטמאר ובכלל בגליציא היו עוד כמה וכמה אדמו"רים שדברו חריף מאד


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2415
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 337 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תפילה למפלתן של רשעים האם זה הלכה למעשה או לא.

שליחה על ידי מאן דהו » 19 יוני 2019, 18:00

פיניפיני כתב:
19 יוני 2019, 17:59
מאן דהו כתב:
19 יוני 2019, 16:25
ראשון לציון כתב:
19 יוני 2019, 16:25
בפירוש לא כל 'גדולי הדורות' נהגו לאחל את האיחולים הנ"ל.

צא וראה כיצד נהג ר"א מבעלזא, ועוד ועוד.

(בכלל הסגנון הספרדי יותר בוטה בענינים אלו וד"ל)

ידוע על הרב שטינמן שהתבטא ימח שמו על לפיד!
וזכור לי דברים חריפים גם ממרן שר התורה שליט"א

בעולם החסידות גם כגון הרב ממונקאטש והרבי מסאטמאר ובכלל בגליציא היו עוד כמה וכמה אדמו"רים שדברו חריף מאד


יושב אהל
הודעות: 95
הצטרף: 07 מאי 2019, 14:44
נתן תודה: 37 פעמים
קיבל תודה: 39 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תפילה למפלתן של רשעים האם זה הלכה למעשה או לא.

שליחה על ידי יושב אהל » 19 יוני 2019, 18:33

מאן דהו כתב:
19 יוני 2019, 16:27
יושב אהל כתב:
19 יוני 2019, 16:25
בן של רב כתב:
03 אפריל 2019, 02:28
דוד המלך אמר שירה כשראה במפלתן של רשעים כמבואר בגמ' ברכות
האם יש כעת חובה להתפלל למפלתן של אוייבי הדת
או רק להתפלל שיעזבו אותנו לנפשנו?

ואיך זה לא סותר את הגמ' "יתמו חטאים ולא חוטאים".
וכן הרי שנינו "מעשי ידי טובעים בים ואתם אומרים שירה".

ועלה בדעתי שאולי מפלה זה לא מיתה רק מפח


כיהודי מאמין אני מתפלל שלשה פעמים ביום תפילת שמונה עשרה אשר בו נתקנה ברכת ולמלשינים, וברמב"ם כ' על זה שזו היא בקשה גדולה מכל הבקשות

מוסר דינו במיתה!
ובן של רב שאל על סתם רשע. ותשובתי שיש חילוק בין המחטיא את הרבים ובין רשע לעצמו
ובכן אני נוהג לומר גם את המשך הברכה גם את ההמשך וכל אויבך מהרה יכרתו
והרמב"ם קרא לברכה זו בשם ברכת המינים ולא ברכת המלשינים,
(ובכלל הנוסח המדוייק היה ולמינים ובעקבות הצינזור שונה למלשינים

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים