לבטל מלימודו לצורך קירוב רחוקים

נושאים שונים

פותח הנושא
מלמד להועיל
הודעות: 678
הצטרף: 10 יוני 2018, 10:41
נתן תודה: 326 פעמים
קיבל תודה: 217 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

לבטל מלימודו לצורך קירוב רחוקים

שליחה על ידי מלמד להועיל » 20 יוני 2019, 00:06

האם יש חיוב לצאת מידי פעם לערי השדה או שכונות מעורבות, וללמוד בהם עם חילונים, ולקרבם ולחזקם, כאשר זה בא על חשבון הלימוד?
האם יש חיוב לעשות כן, והאם מותר לעשות כן או שיש בעיה של ביטול תורה

ערכים:


מאן דהו
הודעות: 2397
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1474 פעמים
קיבל תודה: 364 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לבטל מלימודו לצורך קירוב רחוקים

שליחה על ידי מאן דהו » 20 יוני 2019, 00:08

ברור לך שהנושא נפיץ..

בכל מקרה הרב שטינמן אחז שאין בזה ביטול תורה
ובזמנו שלחו את הפעילים. בחורים צעירים לתוך מחנות העולים
קראתי על רבי שמואל אוירבאך שלא ניחא ליה בזה. והעולם נוהג כמנהג אברהם אבינו שהחזיר אנשים לבוראם


איש ווילנא
הודעות: 2164
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 485 פעמים
קיבל תודה: 587 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לבטל מלימודו לצורך קירוב רחוקים

שליחה על ידי איש ווילנא » 20 יוני 2019, 00:08

ואוסיף לשאול האם יש חיוב לצאת לסייע בידי חולים קשישים. או כל הנצרך לסיוע [אם אתה רוצה לא חסר] לכאורה לפי גדרי ההלכה מחוייבים כל עוד אין אחר שעושה זאת ואם כן אין לדבר סוף ואני בער לא אדע.


יעקב שלם
הודעות: 1680
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 613 פעמים
קיבל תודה: 532 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לבטל מלימודו לצורך קירוב רחוקים

שליחה על ידי יעקב שלם » 20 יוני 2019, 00:11

בכנסים של לב לאחים מדברים גדולי ישראל על מעשר מהזמן

איש ווילנא כתב:
20 יוני 2019, 00:08
ואוסיף לשאול האם יש חיוב לצאת לסייע בידי חולים קשישים. או כל הנצרך לסיוע [אם אתה רוצה לא חסר] לכאורה לפי גדרי ההלכה מחוייבים כל עוד אין אחר שעושה זאת ואם כן אין לדבר סוף ואני בער לא אדע.

השוואה קצת גרועה
ללמוד וללמד זה גם תורה

בפרט שלמשל עם פרוייקט חברותא בטלפון זה לוקח 20 דקות בשבוע עם אפס מאמץ


מאן דהו
הודעות: 2397
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1474 פעמים
קיבל תודה: 364 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לבטל מלימודו לצורך קירוב רחוקים

שליחה על ידי מאן דהו » 20 יוני 2019, 00:18

איש ווילנא כתב:
20 יוני 2019, 00:08
ואוסיף לשאול האם יש חיוב לצאת לסייע בידי חולים קשישים. או כל הנצרך לסיוע [אם אתה רוצה לא חסר] לכאורה לפי גדרי ההלכה מחוייבים כל עוד אין אחר שעושה זאת ואם כן אין לדבר סוף ואני בער לא אדע.

אין מבטלין תורה על מצוה שיכולה לעשות בידי אחרים. וגם רק במזדמן לפניך


איש ווילנא
הודעות: 2164
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 485 פעמים
קיבל תודה: 587 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לבטל מלימודו לצורך קירוב רחוקים

שליחה על ידי איש ווילנא » 20 יוני 2019, 00:22

מאן דהו כתב:
20 יוני 2019, 00:18
איש ווילנא כתב:
20 יוני 2019, 00:08
ואוסיף לשאול האם יש חיוב לצאת לסייע בידי חולים קשישים. או כל הנצרך לסיוע [אם אתה רוצה לא חסר] לכאורה לפי גדרי ההלכה מחוייבים כל עוד אין אחר שעושה זאת ואם כן אין לדבר סוף ואני בער לא אדע.

אין מבטלין תורה על מצוה שיכולה לעשות בידי אחרים. וגם רק במזדמן לפניך
לא הבנתי 
הדין שאין מבטלים תלמוד במצווה שיכולה להעשות על ידי אחרים הוא רק כשאחרים עושים אבל כשאין אחרים עושים מחוייב לעשות בעצמו ואם כן כל שסוף סוף לא כל החולים נענים לעזרה הרי מחוייב לעזור 
בקשר לטענה שבעינן מזדמן לפניך צריך לדעת אם זה שאתה יודע שבבית חולים שנמצא לא רחוק ממך זקוקים הרבה אנשים לחסדך אם זה לא נחשב מזדמן לפניך וכן כל כיוצא בו 
 


מאן דהו
הודעות: 2397
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1474 פעמים
קיבל תודה: 364 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לבטל מלימודו לצורך קירוב רחוקים

שליחה על ידי מאן דהו » 20 יוני 2019, 00:27

איש ווילנא כתב:
20 יוני 2019, 00:22
מאן דהו כתב:
20 יוני 2019, 00:18
איש ווילנא כתב:
20 יוני 2019, 00:08
ואוסיף לשאול האם יש חיוב לצאת לסייע בידי חולים קשישים. או כל הנצרך לסיוע [אם אתה רוצה לא חסר] לכאורה לפי גדרי ההלכה מחוייבים כל עוד אין אחר שעושה זאת ואם כן אין לדבר סוף ואני בער לא אדע.

אין מבטלין תורה על מצוה שיכולה לעשות בידי אחרים. וגם רק במזדמן לפניך
לא הבנתי 
הדין שאין מבטלים תלמוד במצווה שיכולה להעשות על ידי אחרים הוא רק כשאחרים עושים אבל כשאין אחרים עושים מחוייב לעשות בעצמו ואם כן כל שסוף סוף לא כל החולים נענים לעזרה הרי מחוייב לעזור 
בקשר לטענה שבעינן מזדמן לפניך צריך לדעת אם זה שאתה יודע שבבית חולים שנמצא לא רחוק ממך זקוקים הרבה אנשים לחסדך אם זה לא נחשב מזדמן לפניך וכן כל כיוצא בו 
 

עצם העובדה שיש אחרים שיכולים לעזור ואינם לומדים פוטרים את הלומד
מזדמן קרי שהאחריות מוטלת לפתחך. ולא לפתחו של כל עם ישראל


איש ווילנא
הודעות: 2164
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 485 פעמים
קיבל תודה: 587 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לבטל מלימודו לצורך קירוב רחוקים

שליחה על ידי איש ווילנא » 20 יוני 2019, 00:30

מאן דהו כתב:
20 יוני 2019, 00:27
איש ווילנא כתב:
20 יוני 2019, 00:22
מאן דהו כתב:
20 יוני 2019, 00:18


אין מבטלין תורה על מצוה שיכולה לעשות בידי אחרים. וגם רק במזדמן לפניך
לא הבנתי 
הדין שאין מבטלים תלמוד במצווה שיכולה להעשות על ידי אחרים הוא רק כשאחרים עושים אבל כשאין אחרים עושים מחוייב לעשות בעצמו ואם כן כל שסוף סוף לא כל החולים נענים לעזרה הרי מחוייב לעזור 
בקשר לטענה שבעינן מזדמן לפניך צריך לדעת אם זה שאתה יודע שבבית חולים שנמצא לא רחוק ממך זקוקים הרבה אנשים לחסדך אם זה לא נחשב מזדמן לפניך וכן כל כיוצא בו 


עצם העובדה שיש אחרים שיכולים לעזור ואינם לומדים פוטרים את הלומד
מזדמן קרי שהאחריות מוטלת לפתחך. ולא לפתחו של כל עם ישראל
מש"כ שעצם העובדה שיש אחרים שיכולים לעזור פוטרים את הלמד. בעיני זה תמוה שאין כאן אייזה גזה"כ שפוטרת רק הפירוש הוא שעדיף שהוא ילמד ואחרים יעשו את המצווה אבל כשאינם עושים מה פתאום שיעשה. אגב לפי סברתך לעולם אין לבטל מתורה כי פוק חזי כמה בטלני איכא בשוקא ולעולם יש אנשים שיעזרו. 
 


אלכס
הודעות: 336
הצטרף: 19 יולי 2016, 14:17
נתן תודה: 99 פעמים
קיבל תודה: 94 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לבטל מלימודו לצורך קירוב רחוקים

שליחה על ידי אלכס » 20 יוני 2019, 00:32

מלמד להועיל כתב:
20 יוני 2019, 00:06
האם יש חיוב לצאת מידי פעם לערי השדה או שכונות מעורבות, וללמוד בהם עם חילונים, ולקרבם ולחזקם, כאשר זה בא על חשבון הלימוד?
האם יש חיוב לעשות כן, והאם מותר לעשות כן או שיש בעיה של ביטול תורה

לפני החלק של ביטול תורה, מניין שיש חיוב בכלל לקרב רחוקים?


יעקב שלם
הודעות: 1680
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 613 פעמים
קיבל תודה: 532 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לבטל מלימודו לצורך קירוב רחוקים

שליחה על ידי יעקב שלם » 20 יוני 2019, 00:34

אלכס כתב:
20 יוני 2019, 00:32
מלמד להועיל כתב:
20 יוני 2019, 00:06
האם יש חיוב לצאת מידי פעם לערי השדה או שכונות מעורבות, וללמוד בהם עם חילונים, ולקרבם ולחזקם, כאשר זה בא על חשבון הלימוד?
האם יש חיוב לעשות כן, והאם מותר לעשות כן או שיש בעיה של ביטול תורה

לפני החלק של ביטול תורה, מניין שיש חיוב בכלל לקרב רחוקים?

לפי הרמב"ם ?
נובע ממצוות אהבת ה'


מאן דהו
הודעות: 2397
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1474 פעמים
קיבל תודה: 364 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לבטל מלימודו לצורך קירוב רחוקים

שליחה על ידי מאן דהו » 20 יוני 2019, 00:35

אלכס כתב:
20 יוני 2019, 00:32
מלמד להועיל כתב:
20 יוני 2019, 00:06
האם יש חיוב לצאת מידי פעם לערי השדה או שכונות מעורבות, וללמוד בהם עם חילונים, ולקרבם ולחזקם, כאשר זה בא על חשבון הלימוד?
האם יש חיוב לעשות כן, והאם מותר לעשות כן או שיש בעיה של ביטול תורה

לפני החלק של ביטול תורה, מניין שיש חיוב בכלל לקרב רחוקים?

הוא לא קבע הוא שאל

והצד שיהיה חיוב בהצלת נפש יהודי היא מקל וחומר של הצלת גופו


איש ווילנא
הודעות: 2164
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 485 פעמים
קיבל תודה: 587 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לבטל מלימודו לצורך קירוב רחוקים

שליחה על ידי איש ווילנא » 20 יוני 2019, 00:37

אלכס כתב:
20 יוני 2019, 00:32
מלמד להועיל כתב:
20 יוני 2019, 00:06
האם יש חיוב לצאת מידי פעם לערי השדה או שכונות מעורבות, וללמוד בהם עם חילונים, ולקרבם ולחזקם, כאשר זה בא על חשבון הלימוד?
האם יש חיוב לעשות כן, והאם מותר לעשות כן או שיש בעיה של ביטול תורה

לפני החלק של ביטול תורה, מניין שיש חיוב בכלל לקרב רחוקים?
יש חיוב של ערבות עבור כל ישראל ונצטוינו להעמיד שופטים ושוטרים לכפות על התורה והמצוות בכל מקום. וכן נצטויינו להעמיד מלמדים בכל מקום [אמנם שם מדובר על תינוקות אבל דבר למד מענינו]
 


איש מזרע אהרן
הודעות: 64
הצטרף: 10 מאי 2019, 09:47
נתן תודה: 12 פעמים
קיבל תודה: 39 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לבטל מלימודו לצורך קירוב רחוקים

שליחה על ידי איש מזרע אהרן » 20 יוני 2019, 00:42

מלמד להועיל כתב:
20 יוני 2019, 00:06
האם יש חיוב לצאת מידי פעם לערי השדה או שכונות מעורבות, וללמוד בהם עם חילונים, ולקרבם ולחזקם, כאשר זה בא על חשבון הלימוד?
האם יש חיוב לעשות כן, והאם מותר לעשות כן או שיש בעיה של ביטול תורה

שמעתי פעם בכנס לב לאחים מפי הגר"ח מישקובסקי שליט"א, שהמליץ על זה איבעיא דגמ' ביומא
איבעיא להו שפיכות דמים הוא דזל אבל טהרת כלים כדקיימא קיימא או דילמא שפיכות דמים כדקיימא קיימא אבל טהרת כלים היא דחמירא
 
 


אלכס
הודעות: 336
הצטרף: 19 יולי 2016, 14:17
נתן תודה: 99 פעמים
קיבל תודה: 94 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לבטל מלימודו לצורך קירוב רחוקים

שליחה על ידי אלכס » 20 יוני 2019, 00:45

התכוונתי קצת אחרת אבל אין טעם להכנס לזה
מאמר יפה בעניין
https://orot.ac.il/sites/default/files/ ... -124-8.pdf


עניין
הודעות: 184
הצטרף: 07 מאי 2019, 00:02
נתן תודה: 56 פעמים
קיבל תודה: 65 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לבטל מלימודו לצורך קירוב רחוקים

שליחה על ידי עניין » 20 יוני 2019, 04:47

ראיתי בשם ר' משה פיינשטין שכ"א צריך ליתן מעשר מזמנו.

נ.ב. ראיתי א"ז באירגון ללימוד עם קשישים, ואולי בעוד מקומות.
וכן הלשון לא זכור לי האם יש חיוב וכ'ו.


איש ווילנא
הודעות: 2164
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 485 פעמים
קיבל תודה: 587 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לבטל מלימודו לצורך קירוב רחוקים

שליחה על ידי איש ווילנא » 20 יוני 2019, 15:21

עניין כתב:
20 יוני 2019, 04:47
ראיתי בשם ר' משה פיינשטין שכ"א צריך ליתן מעשר מזמנו.

נ.ב. ראיתי א"ז באירגון ללימוד עם קשישים, ואולי בעוד מקומות.
וכן הלשון לא זכור לי האם יש חיוב וכ'ו.

דבר נאה שכמו שיש שיעור לכסף כך יש שיעור לזמן ואינו מחוייב להוציא כל זמנו על כך. אבל קצת צריך עיון אם על כל פנים ראוי להוציא כל זמנו על כך [אף שימנע מללמוד מחמת כן ויש לפלפל בזה] 
ולא אדע מה נענה על פיקוח נפש אם יש. כמו כן לא אדע טעם למה יתחייב אדם ליתן כל כספו עבור תרופות מצילות חיים שאין להם מימון על ידי המדינה והקופה והרי לכאורה להצלת חיים לא ניתן שיעור של מעשר וחומש כך נראה לכאורה פשוט מצד הסברא וצ"ע


דוידי חיים
הודעות: 97
הצטרף: 14 ינואר 2020, 20:35
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 11 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לבטל מלימודו לצורך קירוב רחוקים

שליחה על ידי דוידי חיים » 14 ינואר 2020, 21:17

פעם בשבוע וכמובן אין בזה כללים אלא כל אחד ישאל את רבו

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אברך, חייל של הרבי, נדיב לב | 3 אורחים