כמה יהודים צפויים להיות כאן בתחיית המתים? איך נעמוד בזה?

בן של רב

משתמש ותיק
התעוררתי לזה מפרשת השבוע בעקבות גזרת המיתה לדור המדבר על חטא המרגלים.
וכמדומה שבסוף סנהדרין יש מחלוקת תנאים אם דור המדבר עתידים לקום לתחיה"מ.

ופתאום אני משתומם על המראה. 
הרי זה ויכוח על עוד 600000 יהודים האם הם יפלו עלינו כאן בארצנו הקטנטונת!
ומיד תירצתי לעצמי "ארץ הצבי". 

אבל פתאום נזכרתי שבכל דור ודור היו עוד רבים כאלו... 
ואם כל דור שמוליד דור זה 30 שנה ונניח שכולם לא הולידו רק שני ילדים בלבד = מינימום אלף מליון איש. 
עד כמה זה ריאלי? 

[כל מי שאצלו זה אמונה תלושה וחלושה, והוא מפריח סיסמאות מהשפה ולחוץ.
אבל בסתר מעמקי ליבו הוא לא באמת מאמין בשלמות בתחיה"מ - - - יגיד מיד בנחרצות: "כן בטח, ברור! פשיטא! מה הבעיה?! אתה כויפר? מה עבר עליך?! השתגעת!" ...] 


נ. ב.
יש לי תשובה לכאורה מהגר"א,
אבל אני מעדיף לשמוע קודם ממכם ולהחכים מגיוון האפשרויות. 
תודה מראש. 

 
 

אאא

משתמש ותיק
מעיקרא לא היה צריך כלל להגיב על שאלה כזו, אך מכיוון שלצערי זה נכתב כבר, איאלץ להתחיל לענות.

א. אני מאמין באמונה שלימה שתהיה תחיית המתים בעת שיעלה רצון מאת הבורא יתברך שמו ויתעלה זכרו לעד ולנצח נצחים.

ב. עתידה ירושלים שתגיע עד דמשק. וקל וחומר עד היכן יגיע שאר ארץ ישראל. פשוט ארץ ישראל תגדל מאוד מאוד. כמו"כ כתוב שארץ ישראל היא ארץ הצבי.

ג. בפסוקים בסוף יחזקאל ובעוד נביאים מוכח שארץ ישראל לעתיד לבוא תגדל מאוד מאוד, הרבה יותר ממה שכיום.

ד. כיום, השטח הבנוי מתוך מדינת ישראל הוא רק 7% (!). תחשוב איך יראה כאשר יתחילו לבנות ערים בצורה רצינית. ובפרט כאשר יבנו ויישבו את המדבריות, שכרגע ריקים כמעט לגמרי [אפשרי בעידן המודרני].

ה. כמובן שיש עוד מה להוסיף ולבאר בענין. אך אעצור כאן.
 
 

כרם

משתמש ותיק
שאלה זו נשאלה כבר בידי רס"ג.
בספרו האמונות והדעות מאמר שביעי (תחיית המתים) פרק ח', השאלה השלישית היא: התכיל אותם הארץ?
 

עניין

משתמש רגיל
כרם אמר:
שאלה זו נשאלה כבר בידי רס"ג.
בספרו האמונות והדעות מאמר שביעי (תחיית המתים) פרק ח', השאלה השלישית היא: התכיל אותם הארץ?
מאמר שביעי פרק ב
 
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
אאא אמר:
מעיקרא לא היה צריך כלל להגיב על שאלה כזו, אך מכיוון שלצערי זה נכתב כבר, איאלץ להתחיל לענות.

למה

לפי מה העונים היקרים והמסורים מחליטים מה ראוי שיתפרסם ומה לו

לך זה לא נראה לאחרים (ולרס"ג) זה כן נראה

אני כותב בכאב
כי מדי פעם יש תגובות כאלה בפורום של "מי התיר בכלל לשאול את זה"
ואם אתה שולל תסביר את הבעיה
 

כרם

משתמש ותיק
עניין אמר:
כרם אמר:
שאלה זו נשאלה כבר בידי רס"ג.
בספרו האמונות והדעות מאמר שביעי (תחיית המתים) פרק ח', השאלה השלישית היא: התכיל אותם הארץ?
מאמר שביעי פרק ב

במהדורה שבידי, עם פירוש שביל האמונה, ד"צ מיוזעפאף שנת "האמונה והדעת בלבבי" - הוא בפרק ח.
 

פיניפיני

משתמש ותיק
חלק א׳ ממעל אמר:
אם ננקוט כמפרשים באכ"ר שהמספרים שם כפשוטו, הרי בבית ראשון בירושלים בלבד היו עשרות מליארדי בני אדם
כמו"כ בגמ' בגיטין עיי"ש
 
 

מחשבות

משתמש ותיק
הוא מתכוון למה שכתוב בגמ' על הר המלך
אמנם זה מדבר על בית שני ועל תקופה זו יש מקורות רבים
ולפי כל המקורות לא היו אפילו אלפית ממספר זה בארץ וצע"ג.
 

פיניפיני

משתמש ותיק
חלק א׳ ממעל אמר:
פיניפיני אמר:
חלק א׳ ממעל אמר:
אם ננקוט כמפרשים באכ"ר שהמספרים שם כפשוטו, הרי בבית ראשון בירושלים בלבד היו עשרות מליארדי בני אדם
כמו"כ בגמ' בגיטין עיי"ש
לא זכור לי, למה אתה מתכוון?
נז ע"א וע"ב כמה פעמים לדוג' " ואמרי לה ארבעת אלפים ריבוא" עיי"ש
 
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
בן של רב אמר:
התעוררתי לזה מפרשת השבוע בעקבות גזרת המיתה לדור המדבר על חטא המרגלים.
וכמדומה שבסוף סנהדרין יש מחלוקת תנאים אם דור המדבר עתידים לקום לתחיה"מ.

ופתאום אני משתומם על המראה. 
הרי זה ויכוח על עוד 600000 יהודים האם הם יפלו עלינו כאן בארצנו הקטנטונת!
ומיד תירצתי לעצמי "ארץ הצבי". 

אבל פתאום נזכרתי שבכל דור ודור היו עוד רבים כאלו... 
ואם כל דור שמוליד דור זה 30 שנה ונניח שכולם לא הולידו רק שני ילדים בלבד = מינימום אלף מליון איש. 
עד כמה זה ריאלי? 

[כל מי שאצלו זה אמונה תלושה וחלושה, והוא מפריח סיסמאות מהשפה ולחוץ.
אבל בסתר מעמקי ליבו הוא לא באמת מאמין בשלמות בתחיה"מ - - - יגיד מיד בנחרצות: "כן בטח, ברור! פשיטא! מה הבעיה?! אתה כויפר? מה עבר עליך?! השתגעת!" ...] 


נ. ב.
יש לי תשובה לכאורה מהגר"א,
אבל אני מעדיף לשמוע קודם ממכם ולהחכים מגיוון האפשרויות. 
תודה מראש. 
כמובן שצריך לצרף לנושא את ענין הגלגולים שיש לומר שכל הדורות חוזרים על עצמם
 
 

בן של רב

משתמש ותיק
פותח הנושא
אני שמח שגם בדרך הפשט אפשר ליישב.
אבל לי אישית הכי מתיישב על הלב מה שרמזו כאן לדברי הגר"א שכל השישים ריבוא מתגלגלים שוב ושוב בכל הדורות.

והגם שאין לנו עסק בנסתרות - זה הבדל דרמטי!
כי לפי זה כל המהלך מתהפך שבעצם אנחנו אלו שהיינו ביציאת מצרים ובמעמד הר סיני וגם כד' האר"י בדור המבול והפלגה וכו'.

וממילא התחייה היא משהו שאינו חורג כ"כ מסדר העולם!
כי היא לא משהו תמוה קצת - שדוקא האנשים שהיו יותר מוקדם הם אלו שנתקעו אלפי שנים בצער של המוות שבא מהחטא.
( בהפרדת גופם ונפשם - הקשורה עדיין בגוף שבקבר - מהרוח והנשמה שהתרוממו והתנתקו.
אלא כדברי הגר"א שגם הם כבר מזמן חזרו לפעול שוב וזה בעצם אנחנו.

ומובן באור אחר לגמרי הצורך שלנו ללמוד עליהם ולעסוק בהם.
 

מאן דהו

משתמש ותיק
בן של רב אמר:
אני שמח שגם בדרך הפשט אפשר ליישב.
אבל לי אישית הכי מתיישב על הלב מה שרמזו כאן לדברי הגר"א שכל השישים ריבוא מתגלגלים שוב ושוב בכל הדורות.

והגם שאין לנו עסק בנסתרות - זה הבדל דרמטי!
כי לפי זה כל המהלך מתהפך שבעצם אנחנו אלו שהיינו ביציאת מצרים ובמעמד הר סיני וגם כד' האר"י בדור המבול והפלגה וכו'.

וממילא התחייה היא משהו שאינו חורג כ"כ מסדר העולם!
כי היא לא משהו תמוה קצת - שדוקא האנשים שהיו יותר מוקדם הם אלו שנתקעו אלפי שנים בצער של המוות שבא מהחטא.
( בהפרדת גופם ונפשם - הקשורה עדיין בגוף שבקבר - מהרוח והנשמה שהתרוממו והתנתקו.
אלא כדברי הגר"א שגם הם כבר מזמן חזרו לפעול שוב וזה בעצם אנחנו.

ומובן באור אחר לגמרי הצורך שלנו ללמוד עליהם ולעסוק בהם.


ראיתי פעם בשם האר"י שהנשמה מתחלקת לכמה חלקים ובכל גוף אחר שוכן חלק ממנה. כך שהשאלה לא נפתרה גם אחרי שגלגלנו אותה לפתחו של גלגול
 

בן של רב

משתמש ותיק
פותח הנושא
וזו בעצם המשמעות של שישים ריבוא אותיות לתורה.
כי כלל ישראל הוא רק זה וזה חוזר שוב ושוב בכל דור עד להשלמת התיקון מכח כל המצבים וצורות ההופעה השונות של חיינו בכל דור.
וכל השאר ענפים.
 

בן של רב

משתמש ותיק
פותח הנושא
מאן דהו אמר:
ראיתי פעם בשם האר"י שהנשמה מתחלקת לכמה חלקים ובכל גוף אחר שוכן חלק ממנה. כך שהשאלה לא נפתרה גם אחרי שגלגלנו אותה לפתחו של גלגול
דוקא עזרת לי מאוד. 
כי הרי הגופים עצמם נרקבו, ומה שנשאר הוא הלוז/נסכוי שזה רומז על התוכן הפנימי של האישיות = נשמה. 
ולכן אין שום בעיה שמכמה קברים יצא רק איש אחד! 

זה לא מיועד למי שמאמין באמונה שלמה שאם לא מבינים עד הסוף אז אי אפשר להבין כלום. 
​​​​​​(על זה בדיוק כתב הרמח"ל בדרך עץ החיים - למיגמר והדר למיסבר)
 
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
בן של רב אמר:
מאן דהו אמר:
ראיתי פעם בשם האר"י שהנשמה מתחלקת לכמה חלקים ובכל גוף אחר שוכן חלק ממנה. כך שהשאלה לא נפתרה גם אחרי שגלגלנו אותה לפתחו של גלגול
דוקא עזרת לי מאוד. 
כי הרי הגופים עצמם נרקבו, ומה שנשאר הוא הלוז/נסכוי שזה רומז על התוכן הפנימי של האישיות = נשמה. 
ולכן אין שום בעיה שמכמה קברים יצא רק איש אחד! 

זה לא מיועד למי שמאמין באמונה שלמה שאם לא מבינים עד הסוף אז אי אפשר להבין כלום. 
​​​​​​(על זה בדיוק כתב הרמח"ל בדרך עץ החיים - למיגמר והדר למיסבר)




בתורת האר"י [ואולי אף קדמו לו] יש מציאות שבאדם אחד הנשמה היא מפלוני והרוח מפלונית והנפש מפלוני וכל זה צריך ביאור רב ומצפים אנו למעמיקים בחכמה זו ואינם מסתפקים בקריאה בעלמא ובחזרה עלייהם [וכך מקובל מרבותיינו בגלות אירופא שחכמה זו צריכה הסבר] שיסבירו לנו זאת וזאת מלבד המושגים עיבור נשמה וניצוצות נשמה וכו'. 
 
 

מאן דהו

משתמש ותיק
בן של רב אמר:
מאן דהו אמר:
ראיתי פעם בשם האר"י שהנשמה מתחלקת לכמה חלקים ובכל גוף אחר שוכן חלק ממנה. כך שהשאלה לא נפתרה גם אחרי שגלגלנו אותה לפתחו של גלגול
דוקא עזרת לי מאוד. 
כי הרי הגופים עצמם נרקבו, ומה שנשאר הוא הלוז/נסכוי שזה רומז על התוכן הפנימי של האישיות = נשמה. 
ולכן אין שום בעיה שמכמה קברים יצא רק איש אחד! 
וכעת מצאתי את הדברים מפורש
"מבואר בכתבי האר"י ז"ל שער הגלגולים הקדמה ה דף ח שכאשר הנשמה יורדת אל הגוף בתור גלגול, לא כל הנשמה במלואה מתגלגלת, אלא רק חלק מהנשמה המקורית. לכן בזמן תחיית המתים, כל הגופות יקומו לתחייה, שאע"פ שהיו הרבה גופות ששייכים לאותה נשמה, מ"מ כל גוף יש לו חלק בנשמה משל עצמו".

ועוד מציינים לדברי הזוהר ח"א קלא, א. תיקוני זוהר תיקון מ'. האריז"ל בשער הגלגולים הקדמה ד.
 

מאן דהו

משתמש ותיק
איש ווילנא אמר:
בן של רב אמר:
מאן דהו אמר:
ראיתי פעם בשם האר"י שהנשמה מתחלקת לכמה חלקים ובכל גוף אחר שוכן חלק ממנה. כך שהשאלה לא נפתרה גם אחרי שגלגלנו אותה לפתחו של גלגול
דוקא עזרת לי מאוד. 
כי הרי הגופים עצמם נרקבו, ומה שנשאר הוא הלוז/נסכוי שזה רומז על התוכן הפנימי של האישיות = נשמה. 
ולכן אין שום בעיה שמכמה קברים יצא רק איש אחד! 

זה לא מיועד למי שמאמין באמונה שלמה שאם לא מבינים עד הסוף אז אי אפשר להבין כלום. 
​​​​​​(על זה בדיוק כתב הרמח"ל בדרך עץ החיים - למיגמר והדר למיסבר)




בתורת האר"י [ואולי אף קדמו לו] יש מציאות שבאדם אחד הנשמה היא מפלוני והרוח מפלונית והנפש מפלוני וכל זה צריך ביאור רב ומצפים אנו למעמיקים בחכמה זו ואינם מסתפקים בקריאה בעלמא ובחזרה עלייהם [וכך מקובל מרבותיינו בגלות אירופא שחכמה זו צריכה הסבר] שיסבירו לנו זאת וזאת מלבד המושגים עיבור נשמה וניצוצות נשמה וכו'. 
 

יש עובדות ויש פרשנות והעובדות כפי שהאר"י כתב שכל גוף יקום עם חלק הנשמה ששכנה בו [מי שלא יודע לתת פרשנות לעובדה לא בהכרח שאינה קיימת...]
 

מאן דהו

משתמש ותיק
מאידך בספר נשמת חיים לפילוסוף רבי מנשה בן ישראל כתב שאותה נשמה תקום בתחיית המתים בגוף שימצא ה' לנכון (אולי בגוף המתוקן ביותר), ולא צריכים לקום כל הגופות. גברת שיש לה כמה שמלות - לא תלבש כל שמלותיה בחופה אחת. ושאלתך קיימת עדיין לדברי האר"י
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
מאן דהו אמר:
איש ווילנא אמר:
בן של רב אמר:
דוקא עזרת לי מאוד. 
כי הרי הגופים עצמם נרקבו, ומה שנשאר הוא הלוז/נסכוי שזה רומז על התוכן הפנימי של האישיות = נשמה. 
ולכן אין שום בעיה שמכמה קברים יצא רק איש אחד! 

זה לא מיועד למי שמאמין באמונה שלמה שאם לא מבינים עד הסוף אז אי אפשר להבין כלום. 
​​​​​​(על זה בדיוק כתב הרמח"ל בדרך עץ החיים - למיגמר והדר למיסבר)




בתורת האר"י [ואולי אף קדמו לו] יש מציאות שבאדם אחד הנשמה היא מפלוני והרוח מפלונית והנפש מפלוני וכל זה צריך ביאור רב ומצפים אנו למעמיקים בחכמה זו ואינם מסתפקים בקריאה בעלמא ובחזרה עלייהם [וכך מקובל מרבותיינו בגלות אירופא שחכמה זו צריכה הסבר] שיסבירו לנו זאת וזאת מלבד המושגים עיבור נשמה וניצוצות נשמה וכו'. 

יש עובדות ויש פרשנות והעובדות כפי שהאר"י כתב שכל גוף יקום עם חלק הנשמה ששכנה בו [מי שלא יודע לתת פרשנות לעובדה לא בהכרח שאינה קיימת...]
בכל זאת אבל אולי יש למשהו משהו לחדש בהסבר המושגים 
בסידור הגרנ"ה הלוי יש דברים מחודשים בהסברת מושגים שונים בקבלה והוא מפשיט אותם מאוד והרבה יותר קיצוני מהרמח"ל אולי מופיע שם גם הסברים למושגים אלו לפי דרכו 
משהו יודע אם יש בתורת הרמח"ל עיסוק במושגים אלו
 

בן של רב

משתמש ותיק
פותח הנושא
וכעת אני מתחיל לחשוב צעד נוסף.
מי יימר שתחיית המתים זה או הכל או כלום?

הרי אם צדיקים במיתתם קרויים חיים, והרשעים להיפך ויש להם רק חיי בע"ח.
הוי אומר שהשראת נשמה היא היא חיי הגוף האמיתיים, וסילוקה = מוות.

א"כ כבר כעת יש תחיית המתים לכל אלו שזכו לחזור לקיום המצוות שלא קיימנו בעבר.


זאת ועוד.
הרי להרמב"ן שגם המצוות בחו" ל אינם אלא בגדר "הציבי לך ציונים" ותו לא - נמצא שכל המצוות כולם חזרו לתחייה בנפשותינו גם אם קיימנום בחו"ל.
[וכמובן שזה כלום לעומת התחייה העיקרית כי אינו דומה מצוות כיום למצוות כשיש ביהמ"ק, אבל מ"מ יש משהו של תחיית המתים = תחייתנו אנו] .

וזה נפלא עם מה שלימדונו רבותינו שנבואת יחזקאל בבקעת דורא על "וידעתם כי אני ה' בפתחי את קברותיכם" מדברת על חו"ל כקבר.
וזה בדיוק כמו שהמרגלים בפרשה שגרמו שלא יכנסו מוגדרים כמתים
אבל כלב ויהושע שנכנסו מוגדרים >"חיו מן האנשים ההם"<

(וכן תמיד חיים זה נשמה בגוף - ונשמת ישראל המחוברת למקומה בארצה.
ולהיפך: מיתה זה היפרדות הגוף מהנשמה - והעם מאלוקיו.
וכהגדרת הגר"א הידועה שחורבן הבית זה המיתה והיציאה לחו"ל היא הקבר)
 

בן של רב

משתמש ותיק
פותח הנושא
ונזכרתי כעת שהח"ח כבר קדמני כשהגדיר את טעות הציוניים.
וכך אמר: כלל ישראל בארצו בלי תורה - הוא גוף בלי נשמה.
ועם תורה בלי ארץ - הוא כנשמה בלי גוף.

[ואמר שעדיף נשמה בלי גוף מאשר גוף בלי נשמה]

* זהירות! יש טועים שלא מבדילים בין וורטים ורעיונות יפים - לתורה ממשית שכל ענינה הוא תיאור והגדרת מציאויות חיות וקיימות לגמרי.

ועל זה אמר הגר"ש וולבה שבכל שיחותיו בכל ימי חייו הוא אמר רק דבר אחד:
שרוחניות היא מציאות גמורה לא פחות מגשמיות.
 

zxc

משתמש רגיל
קדושת לוי סוף פרשת ואתחנן​​​​​​
אמנם הנה ידוע המחלוקות בין המקובלים למחקרי האלקים בענין אדם אשר נתגלגל בכמה גלגולים באיזה גוף יתחדש. שדעת המקובלים בגוף הראשון. ודעת המחקרים, בגוף האחרון. ולי נראה בדרך ממוצע, דהנה ידוע שרמ"ח מצות עשה הם נגד רמ"ח אברים, ושס"ה לא תעשה הם נגד שס"ה גידין וכל אבר הוא נגד מצות פרטיות וכמו שידוע מאמר חכמינו ז"ל (יומא כח ע"ב) שאברהם אבינו עליו השלום קיים אפילו ערובי תחומין שהוא קודם מתן תורה. אמנם בהשגת האברים שלו היה משיג כל התורה כולה ונמצא כשאדם הוא מקיים כל התורה כולה הוא מתקן ומשלים כל בנין גופו ברמ"ח אברים ושס"ה גידין וכשהוא פוגם באיזה מצוה אזי הוא פוגם ומקלקל אותו האבר שהוא נגד אותו המצוה והוא מחוסר אבר. ולכן אותו אדם שהוא פוגם במצות עשה או בלא תעשה הוא פוגם ומקלקל את עצמו ועושה עצמו מחוסר אבר שהוא נגד אותו מצוה שפוגם בה וצריך לבוא בגלגולים רבים עד שיתקן כל המצות ועל ידי זה נתרפאו כל האברים שלו עד שהוא מתקן ומשלים כל בנין גופו בתכלית השלימות. ולכן בת"ה בעת אשר יקבץ ה' כל נדחי ישראל לנקבציו אזי כל אחד ואחד מישראל יהיה נשלם בבנין גופו ונפשו בתכלית השלימות, דהיינו שיהיה ראוי לבא בהיכל המלך בלי שום חסרון אבר כלל על ידי שיתקבצו כל האברים שלו השלימים, היינו כל אבר ואבר המתוקן ונשלם ונתרפא בכל גלגול וגלגול ומאותן האברים אשר נתקנו ונתרפאו בכל הגלגולים מכל גלגול וגלגול פרטי אותו האבר פרטי אשר הוא מתוקן יהיה מצורף ונתלקט לבנין גופו עד שיהיה גופו שלם בתכלית השלימות מכל אותן האברים השלימים ומתוקנים על ידי כל הגלגולים בלי שום חסרון כלל וכלל:
 

סתם

משתמש רגיל
עניין אמר:
כרם אמר:
שאלה זו נשאלה כבר בידי רס"ג.
בספרו האמונות והדעות מאמר שביעי (תחיית המתים) פרק ח', השאלה השלישית היא: התכיל אותם הארץ?
מאמר שביעי פרק ב
יש אפשרות להביא כאן קישור? תודה.
 
 

בן ישיבה

משתמש ותיק
אאא אמר:
מעיקרא לא היה צריך כלל להגיב על שאלה כזו, אך מכיוון שלצערי זה נכתב כבר, איאלץ להתחיל לענות.

א. אני מאמין באמונה שלימה שתהיה תחיית המתים בעת שיעלה רצון מאת הבורא יתברך שמו ויתעלה זכרו לעד ולנצח נצחים.

ב. עתידה ירושלים שתגיע עד דמשק. וקל וחומר עד היכן יגיע שאר ארץ ישראל. פשוט ארץ ישראל תגדל מאוד מאוד. כמו"כ כתוב שארץ ישראל היא ארץ הצבי.

ג. בפסוקים בסוף יחזקאל ובעוד נביאים מוכח שארץ ישראל לעתיד לבוא תגדל מאוד מאוד, הרבה יותר ממה שכיום.

ד. כיום, השטח הבנוי מתוך מדינת ישראל הוא רק 7% (!). תחשוב איך יראה כאשר יתחילו לבנות ערים בצורה רצינית. ובפרט כאשר יבנו ויישבו את המדבריות, שכרגע ריקים כמעט לגמרי [אפשרי בעידן המודרני].

ה. כמובן שיש עוד מה להוסיף ולבאר בענין. אך אעצור כאן.

מצטרף לדבריך הנכונים, 
אך לאחר שכבר העלה אותו אכן נאלצים אנו להתחיל ולענות,
ולא אכנס בזה לכל מה שאפשר לומר בנידון, אך די לנו בזה מה שחז"ל מספרים לנו על כמות היהודים שהיו בבית המקדש, וכמה היו בכל עיר ועיר, רק ניקח לדוגמא את חורבן ביתר מה שחז"ל מנו שם,
ודי לנו בזה, 
הן אמת שיש שכתבו כי לא כל הגלגולים יקומו לתחיה, וכד', 
אך כל זה אינו בגלל חוסר ההבנה בעיניים והמחשבות המגושמות שלנו במציאות חלילה, אלא מטעמים אחרים,

וכבר סיפרו חז"ל על אותו תלמיד שבא וסיפר שראה את האבני כדכוד בעמקי הים, ועשאו לגל של עצמות, מאחר שהיה לו חוסר אמונה בדעתו ובעיניו ובמחשבתו, 
ודי בזה למבין,
 
 

תיובתא

משתמש ותיק
המפתח לשאלות מעין אלו, נמצא במדרש רבה איכה ב' ד'
שְׁלשָׁה עֲיָרוֹת הָיוּ בַּדָּרוֹם וְהָיוּ מוֹצִיאוֹת כִּפְלַיִם כְּיוֹצְאֵי מִצְרַיִם, וְאֵלּוּ הֵן: כְּפַר בִּישׁ, כְּפַר שַׁחֲלַיִם, כְּפַר דִּיכְרִין. כְּפַר בִּישׁ, לָמָּה נִקְרָא שְׁמָהּ כְּפַר בִּישׁ, דְּלָא הֲוַת מְקַבְּלָא אַכְסַנְיָא. כְּפַר שַׁחֲלַיִם, לָמָּה נִקְרָא שְׁמָהּ כְּפַר שַׁחֲלַיִם, דַּהֲווֹ מְרַבְיָן בְּנֵיהוֹן כְּאִילֵין תַּחֲלוּסַיָּיא. כְּפַר דִּיכְרִין, לָמָּה נִקְרָא שְׁמָהּ כְּפַר דִּיכְרִין, דְּכָל אִתְּתָא דַּהֲוַת תַּמָּן הֲוַת יָלְדָה בְּנִין דִּיכְרִין, וְכָל אִתְּתָא דַּהֲוַת בָּעְיָא לְמֵילַד נְקֵבָה, הֲוַת נָפְקָא לְבַר מִן קַרְתָּא וַהֲוַת יָלְדָה נְקֵבָה, וְכָל אִתְּתָא אַחֲרִיתָא דַּהֲוַת בָּעְיָא לְמֵילַד בַּר דְּכַר, הֲוַת אַתְיָא תַּמָּן וַהֲוַת יָלְדָה זָכָר. וְכַדּוּ כַּד אַתְּ נְצַעְהוֹן בְּשִׁתִּין רִבְוָון דְּקַנְיֵי לָא נָסְיָין לְהוֹן.
אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן קָפְצָה לָהּ אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל
ובעברית מדוברת:
המדרש מתאר תיאור של מספר עצום, של אנשים שחיו בעיירות שבדרום בא"י (כפליים כיוצאי מצריים),
ומקשה, הן עכשיו (היינו לאחר החורבן) לא נכנסים במקום המדובר אפילו 60 ריבוא קנים, ואיך נכנסו שם כ"כ הרבה אנשים?
ומתרץ ר"י שקפצה א"י, כלומר התקצרה (מלשון קפיצת יד).
 
חלק עליון תַחתִית