אחרונים לא יכולים לחלוק על ראשונים

נושאים שונים

פותח הנושא
יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 1547
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 404 פעמים
קיבל תודה: 283 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אחרונים לא יכולים לחלוק על ראשונים

שליחה על ידי יהודה1 » 20 יוני 2019, 09:32

עוד מקור בנושא במס"י פרק י"א
וימצאו גאים אחרים שתשאר גאותם קבורה בלבם, לא יוציאוה אל המעשה, אבל יחשבו בלבבם שכבר הם חכמים גדולים יודעי הדברים לאמיתם ושלא רבים יחכמו כמוהם, על כן לא ישיתו לב אל דברי זולתם בחשבם כי מה שקשה עליהם לא יהיה נקל לאחרים, ומה ששכלם מראה להם כל כך ברור הוא וכל כך פשוט עד שלא יחושו לדברי החולקים עליהם אם ראשונים ואם אחרונים וספק אין אצלם על סברתם. כל אלה תולדות הגאוה המשיבה החכמים אחור ודעתם מסכלת, מסירה לב ראשי החכמה. ואף כי תלמידים שלא שמשו כל צרכם, שכמעט שנפקחו עיניהם כבר חכמי החכמים שוים להם בלבם.

ואגב, קראתי פעם שאפשר לקבל את מידת הענווה על ידי עיון בסוגיות עם הראשונים, כי כשאדם לומד את דברי בהעה"מ זה נראה לו משכנע לחלוטין ואילו אחר כך כשרואה את המלחמות של הרמב"ן הוא משתכנע להיפך ואם דעתו כל כך קלה ויכול להתפתות מראיות שלא חשב עליהן איך יוכל לחשוב את עצמו לחכם.

ערכים:


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 794
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 173 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אחרונים לא יכולים לחלוק על ראשונים

שליחה על ידי איש ווילנא » 20 יוני 2019, 09:44

דרומאי כתב:
10 נובמבר 2018, 20:36
דע מה שתשיב כתב: מי יימר שאמר לגרח שיכול אולי אמר על עצמו ומאדננו הגרא אין להוכיח שבוודאי הגרא שאני
מי אמר שהגר''א שאני, ולמה הוא שאני?
השאגת אריה גם חולק רבות על ראשונים, ובתקיפות גדולה.
(ידוע שאמר הגר''א על השאג''א: בנגלה הוא ואני, בנסתר אני והוא. וא''כ עדיין אין ראיה למי שקטן מהגר''א)

הנידון אם לחלוק על ראשונים או לא הוא מורכב 
מביאים מהשאגת אריה שחלק הרבה על ראשונים אבל באמת בדרך כלל מדובר בהכרעה בין שיטות וזה שונה אבל השאלה אם קבע להלכה דבר נגד הנחה מוסכמת בראשונים שבזה מצינו להגר"א. אמנם הרבה פעמים בספריו חולק על פירוש התוס' למשל כשאין מי שחולק בפירוש אבל זה שונה כי אין כאן הסכמה רחבה רק דעת יחידאה. 
הכרעה בין ראשונים זהו דרכו של הש"ך בכל חושן משפט ופעמים מצינו לו שחולק אפילו על הסכמת הראשונים בסימן קטו לענין אפותיקי מפורש אם נוטל שבח שמעבר לחוב. ועיקר טענת הש"ך דברי סברא בעלמא 
יעוי' עוד בש"ך סימן פח בסוגיא של טענו חיטים והודה לו בשעורים שחולק על הרא"ש מחמת סברא ובחריפות גדולה [אמנם שם תופס כמו פירוש שונה בסוגיא אבל בעיקר הסברא מתווכח ללא שיש לו מסייעים] ועוד לו חברים 
בענין בית מדרש הגר"א הדבר ידוע שלא נמנעו לכל הפחות לפסוק נגד פסקים מקובלים על פי ראשונים ואמנם מדובר במקום שיש חולקים אבל מכל מקום קבלו את הדעה השניה והגר"א עצמו עשה את זה בהרבה מקומות כידוע לכל מנהגי הגר"א שהרבה פעמים הכריע כדעת השולחן ערוך נגד דעת הרמ"א ומדובר בדברים שנחלקו בהם גדולי הראשונים. 
אבל באמת לא רק הגר"א עשה כן אלא גם תלמידיו. וכל מי שפותח את הספר משכנות יעקב תלמידו הגדול של רבי חיים מוואלזין שאורו של הגר"א זורח עליו יראה זאת שחולק על פסקים מקובלים על פי גדולי הראשונים [כשיש חולקים] והכל פתוח לדיון 
אגב מכאן תשובה למי שהביא פעם טענה כביכול נגד החזו"א בשם גדול אחד על מה שחולק על המגן אברהם וזה סטיה ממה שהיה מקובל עד אז. אבל ברור שתלמידי הגר"א לא נמנעו מכך והחזון איש הגביל את עצמו שלא לסטות מדברי הראשונים אבל על דברי האחרונים הלך בדרכם 
 


חלק א׳ ממעל
משתמש ותיק
הודעות: 1291
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 138 פעמים
קיבל תודה: 155 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אחרונים לא יכולים לחלוק על ראשונים

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 20 יוני 2019, 10:27

גם בנחלת דוד וכמדו׳ שגם בגאון יעקב שהיו במי"ד של הגר"א מצינו כך


יוסף ה'
הודעות: 112
הצטרף: 30 מאי 2019, 00:12
נתן תודה: 66 פעמים
קיבל תודה: 37 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אחרונים לא יכולים לחלוק על ראשונים

שליחה על ידי יוסף ה' » 20 יוני 2019, 11:18

יעקב1 כתב:
09 נובמבר 2018, 10:30
..................................
תמונה
מהדברים המוזרים.

ואם היה בדור אחרי הרמ"א ענק ברמה של 2 דורות לפניו, וכנ"ל לגבי הרא"ש.
 


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 794
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 173 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אחרונים לא יכולים לחלוק על ראשונים

שליחה על ידי איש ווילנא » 20 יוני 2019, 11:50

חלק א׳ ממעל כתב:
20 יוני 2019, 10:27
גם בנחלת דוד וכמדו׳ שגם בגאון יעקב שהיו במי"ד של הגר"א מצינו כך

אכן כן אם כי בדרך כלל מדובר על פירושים ולא עח פסקים 
אפשר לצרף הגרא"מ הורוויץ שראה את עצמו שייך להגר"א [וראה מה שכתב באהל משה סימן א בנידון השגות על הגר"א עצמו. וכן המשכנות יעקב לא נמנע מלחלוק על הגר"א וכן בגאון יעקב מביא הרבה פעמים את הגר"א בשם רבן אליהו וחולק על דבריו] 
 


זוזו
הודעות: 96
הצטרף: 11 דצמבר 2017, 00:51
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 28 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אחרונים לא יכולים לחלוק על ראשונים

שליחה על ידי זוזו » 20 יוני 2019, 16:22

יוסף ה' כתב:
20 יוני 2019, 11:18
יעקב1 כתב:
09 נובמבר 2018, 10:30
..................................
תמונה
מהדברים המוזרים.

ואם היה בדור אחרי הרמ"א ענק ברמה של 2 דורות לפניו, וכנ"ל לגבי הרא"ש.


אגרות חזו"א
2019-06-20_162153.png
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 794
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 173 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אחרונים לא יכולים לחלוק על ראשונים

שליחה על ידי איש ווילנא » 20 יוני 2019, 16:39

נראה שהנושא לא לחלוק על ראשונים מחולק לשנים
א' שהמלה האחרונה היא של הראשונים ופוסקים על פיהם במקום שאין בזה מחלוקת בראשונים וזה נתקבל על ידי הבית יוסף רמ"א ושאר הנו"כ [ואם כי יש חילוקים]
ב' שכל דברי הראשונים קודש ואין לנו זכות להביע דעה כלל רק לנסות ולהבין דברייהם ואף לא להכריע בין דברייהם רק לנסות להבין את דברייהם ודרך זו התקבלה מהרבי עקיבא איגר ואילך ונראה שקבלו הרבה את הדרך הזו מרבי עקיבא איגר

אגב הנני בא להעיר שראיתי באחד מספרי בעל היביע אומר או בנו הראשון לציון. שעושה מחרוזת לומר שהבית יוסף חולק לפעמים על ראשונים ומביא כל מיני מקורות לכך אבל כל המקורות הם מספרים כמו כל בו, ארחות חיים, ועוד כיוצא בו שוודאי אין להם סמכות של ראשונים וכשאנו אומרים שפוסקים על פי ראשונים היינו הראשונים בעלי חכמה בכל התלמוד וכיוצא בו.


יוסף ה'
הודעות: 112
הצטרף: 30 מאי 2019, 00:12
נתן תודה: 66 פעמים
קיבל תודה: 37 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אחרונים לא יכולים לחלוק על ראשונים

שליחה על ידי יוסף ה' » 20 יוני 2019, 21:43

זוזו כתב:
20 יוני 2019, 16:22
יוסף ה' כתב:
20 יוני 2019, 11:18
יעקב1 כתב:
09 נובמבר 2018, 10:30
..................................
תמונה
מהדברים המוזרים.

ואם היה בדור אחרי הרמ"א ענק ברמה של 2 דורות לפניו, וכנ"ל לגבי הרא"ש.

אגרות חזו"א

תמונה

לא מבין מה זה תגובה לדברי.

אין זרות בלקבל שהגר"א היה גדול שלא בהשוואה לבני דורו "ונחשב כאחד מן הראשונים".

הערתי רק על הסגנון של "עד הרמ"א בסברא ועד הרא"ש בראיות", וכי בדורו של הרמ"א כולם שווים? אין יותר גדול מבני דורו, וכנ"ל לגבי הרא"ש.


יוסף ה'
הודעות: 112
הצטרף: 30 מאי 2019, 00:12
נתן תודה: 66 פעמים
קיבל תודה: 37 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אחרונים לא יכולים לחלוק על ראשונים

שליחה על ידי יוסף ה' » 20 יוני 2019, 21:46

איש ווילנא כתב:
20 יוני 2019, 16:39

אגב הנני בא להעיר שראיתי באחד מספרי בעל היביע אומר או בנו הראשון לציון. שעושה מחרוזת לומר שהבית יוסף חולק לפעמים על ראשונים ומביא כל מיני מקורות לכך אבל כל המקורות הם מספרים כמו כל בו, ארחות חיים, ועוד כיוצא בו שוודאי אין להם סמכות של ראשונים וכשאנו אומרים שפוסקים על פי ראשונים היינו הראשונים בעלי חכמה בכל התלמוד וכיוצא בו.
ויהי בימי שפוט השופטים!
 


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 794
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 173 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אחרונים לא יכולים לחלוק על ראשונים

שליחה על ידי איש ווילנא » 20 יוני 2019, 22:28

יוסף ה' כתב:
20 יוני 2019, 21:46
איש ווילנא כתב:
20 יוני 2019, 16:39

אגב הנני בא להעיר שראיתי באחד מספרי בעל היביע אומר או בנו הראשון לציון. שעושה מחרוזת לומר שהבית יוסף חולק לפעמים על ראשונים ומביא כל מיני מקורות לכך אבל כל המקורות הם מספרים כמו כל בו, ארחות חיים, ועוד כיוצא בו שוודאי אין להם סמכות של ראשונים וכשאנו אומרים שפוסקים על פי ראשונים היינו הראשונים בעלי חכמה בכל התלמוד וכיוצא בו.
ויהי בימי שפוט השופטים!






אבקש מחילה ברבים מכבוד  בעל היביע אומר ובנו אחריו בעל הילקוט יוסף כי היה מן הראוי לדבר בדרך כבוד ואם להשיג להשיג להשיג בדרך כבוד כננס על גבי ענקים וכדרכה של תורה. 
 


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 794
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 173 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אחרונים לא יכולים לחלוק על ראשונים

שליחה על ידי איש ווילנא » 20 יוני 2019, 22:28

יוסף ה' כתב:
20 יוני 2019, 21:46
איש ווילנא כתב:
20 יוני 2019, 16:39

אגב הנני בא להעיר שראיתי באחד מספרי בעל היביע אומר או בנו הראשון לציון. שעושה מחרוזת לומר שהבית יוסף חולק לפעמים על ראשונים ומביא כל מיני מקורות לכך אבל כל המקורות הם מספרים כמו כל בו, ארחות חיים, ועוד כיוצא בו שוודאי אין להם סמכות של ראשונים וכשאנו אומרים שפוסקים על פי ראשונים היינו הראשונים בעלי חכמה בכל התלמוד וכיוצא בו.
ויהי בימי שפוט השופטים!










אבקש מחילה ברבים מכבוד  בעל היביע אומר ובנו אחריו בעל הילקוט יוסף כי היה מן הראוי לדבר בדרך כבוד ואם להשיג להשיג להשיג בדרך כבוד כננס על גבי ענקים וכדרכה של תורה. 
 


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2414
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 335 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אחרונים לא יכולים לחלוק על ראשונים

שליחה על ידי מאן דהו » 20 יוני 2019, 22:36

איש ווילנא כתב:
20 יוני 2019, 22:28
יוסף ה' כתב:
20 יוני 2019, 21:46
איש ווילנא כתב:
20 יוני 2019, 16:39

אגב הנני בא להעיר שראיתי באחד מספרי בעל היביע אומר או בנו הראשון לציון. שעושה מחרוזת לומר שהבית יוסף חולק לפעמים על ראשונים ומביא כל מיני מקורות לכך אבל כל המקורות הם מספרים כמו כל בו, ארחות חיים, ועוד כיוצא בו שוודאי אין להם סמכות של ראשונים וכשאנו אומרים שפוסקים על פי ראשונים היינו הראשונים בעלי חכמה בכל התלמוד וכיוצא בו.
ויהי בימי שפוט השופטים!






אבקש מחילה ברבים מכבוד  בעל היביע אומר ובנו אחריו בעל הילקוט יוסף כי היה מן הראוי לדבר בדרך כבוד ואם להשיג להשיג להשיג בדרך כבוד כננס על גבי ענקים וכדרכה של תורה. 
 
כפי שאני מבין הוא בא בטענה על קביעתך מי הם ראשונים עם סמכות ומי לא
ויהי בימי שפוט השופטים!


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 794
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 173 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אחרונים לא יכולים לחלוק על ראשונים

שליחה על ידי איש ווילנא » 20 יוני 2019, 22:42

מאן דהו כתב:
20 יוני 2019, 22:36
איש ווילנא כתב:
20 יוני 2019, 22:28
יוסף ה' כתב:
20 יוני 2019, 21:46

ויהי בימי שפוט השופטים!






אבקש מחילה ברבים מכבוד  בעל היביע אומר ובנו אחריו בעל הילקוט יוסף כי היה מן הראוי לדבר בדרך כבוד ואם להשיג להשיג להשיג בדרך כבוד כננס על גבי ענקים וכדרכה של תורה. 

כפי שאני מבין הוא בא בטענה על קביעתך מי הם ראשונים עם סמכות ומי לא
ויהי בימי שפוט השופטים!

קודם כל לא אני קובע זה מה שמקובל כפי שאני רגיל ועצם זה שהבית יוסף חולק עלייהם ולא על אחרים מוכיח כן 
ואני חושב שגם מהחובה לדעת עד כמה שאפשר 
יש חזון איש שמונה את הראשונים עם הסמכויות של ראשונים וכמדומה שמוכיח כמו שכתבתי ואיני זוכרו כעת
והסברא נותנת כן שאין זה גזירת הכתוב שכל מי שחיבר ספר הקשור לתורה באותה תקופה הלכה כמותו שיש שחיברו חיבורים שעיקרם ליקוט וכיוצא בו [ועצם הספר כל בו בכלל לא נודע שם מחברו כפי הזכור לי] ויש מי שחיבר ספר פירוש על התפילה ורק הגדולים בתלמוד ובקביעת ההלכה הלכה כמותם ואני חושב שזה ההנחה הרווחת בבית המדרש אצל הת"ח


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 794
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 173 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אחרונים לא יכולים לחלוק על ראשונים

שליחה על ידי איש ווילנא » 20 יוני 2019, 22:42

מאן דהו כתב:
20 יוני 2019, 22:36
איש ווילנא כתב:
20 יוני 2019, 22:28
יוסף ה' כתב:
20 יוני 2019, 21:46

ויהי בימי שפוט השופטים!






אבקש מחילה ברבים מכבוד  בעל היביע אומר ובנו אחריו בעל הילקוט יוסף כי היה מן הראוי לדבר בדרך כבוד ואם להשיג להשיג להשיג בדרך כבוד כננס על גבי ענקים וכדרכה של תורה. 
כפי שאני מבין הוא בא בטענה על קביעתך מי הם ראשונים עם סמכות ומי לא
ויהי בימי שפוט השופטים!





קודם כל לא אני קובע זה מה שמקובל כפי שאני רגיל ועצם זה שהבית יוסף חולק עלייהם ולא על אחרים מוכיח כן 
ואני חושב שגם מהחובה לדעת עד כמה שאפשר 
יש חזון איש שמונה את הראשונים עם הסמכויות של ראשונים וכמדומה שמוכיח כמו שכתבתי ואיני זוכרו כעת
והסברא נותנת כן שאין זה גזירת הכתוב שכל מי שחיבר ספר הקשור לתורה באותה תקופה הלכה כמותו שיש שחיברו חיבורים שעיקרם ליקוט וכיוצא בו [ועצם הספר כל בו בכלל לא נודע שם מחברו כפי הזכור לי] ויש מי שחיבר ספר פירוש על התפילה ורק הגדולים בתלמוד ובקביעת ההלכה הלכה כמותם ואני חושב שזה ההנחה הרווחת בבית המדרש אצל הת"ח


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2414
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 335 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אחרונים לא יכולים לחלוק על ראשונים

שליחה על ידי מאן דהו » 20 יוני 2019, 22:44

איש ווילנא כתב:
20 יוני 2019, 22:42
מאן דהו כתב:
20 יוני 2019, 22:36
איש ווילנא כתב:
20 יוני 2019, 22:28







אבקש מחילה ברבים מכבוד  בעל היביע אומר ובנו אחריו בעל הילקוט יוסף כי היה מן הראוי לדבר בדרך כבוד ואם להשיג להשיג להשיג בדרך כבוד כננס על גבי ענקים וכדרכה של תורה. 
כפי שאני מבין הוא בא בטענה על קביעתך מי הם ראשונים עם סמכות ומי לא
ויהי בימי שפוט השופטים!





קודם כל לא אני קובע זה מה שמקובל כפי שאני רגיל ועצם זה שהבית יוסף חולק עלייהם ולא על אחרים מוכיח כן 
ואני חושב שגם מהחובה לדעת עד כמה שאפשר 
יש חזון איש שמונה את הראשונים עם הסמכויות של ראשונים וכמדומה שמוכיח כמו שכתבתי ואיני זוכרו כעת
והסברא נותנת כן שאין זה גזירת הכתוב שכל מי שחיבר ספר הקשור לתורה באותה תקופה הלכה כמותו שיש שחיברו חיבורים שעיקרם ליקוט וכיוצא בו [ועצם הספר כל בו בכלל לא נודע שם מחברו כפי הזכור לי] ויש מי שחיבר ספר פירוש על התפילה ורק הגדולים בתלמוד ובקביעת ההלכה הלכה כמותם ואני חושב שזה ההנחה הרווחת בבית המדרש אצל הת"ח

תוכל לציין מקום אחד שהבית יוסף חולק עליהם מכח עצמו?!
אשמח לראות את דברי החזון איש שמונה ראשונים עם סמכויות ובלי


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 794
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 173 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אחרונים לא יכולים לחלוק על ראשונים

שליחה על ידי איש ווילנא » 20 יוני 2019, 23:45

מאן דהו כתב:
20 יוני 2019, 22:44
איש ווילנא כתב:
20 יוני 2019, 22:42
מאן דהו כתב:
20 יוני 2019, 22:36

כפי שאני מבין הוא בא בטענה על קביעתך מי הם ראשונים עם סמכות ומי לא
ויהי בימי שפוט השופטים!





קודם כל לא אני קובע זה מה שמקובל כפי שאני רגיל ועצם זה שהבית יוסף חולק עלייהם ולא על אחרים מוכיח כן 
ואני חושב שגם מהחובה לדעת עד כמה שאפשר 
יש חזון איש שמונה את הראשונים עם הסמכויות של ראשונים וכמדומה שמוכיח כמו שכתבתי ואיני זוכרו כעת
והסברא נותנת כן שאין זה גזירת הכתוב שכל מי שחיבר ספר הקשור לתורה באותה תקופה הלכה כמותו שיש שחיברו חיבורים שעיקרם ליקוט וכיוצא בו [ועצם הספר כל בו בכלל לא נודע שם מחברו כפי הזכור לי] ויש מי שחיבר ספר פירוש על התפילה ורק הגדולים בתלמוד ובקביעת ההלכה הלכה כמותם ואני חושב שזה ההנחה הרווחת בבית המדרש אצל הת"ח

תוכל לציין מקום אחד שהבית יוסף חולק עליהם מכח עצמו?!
אשמח לראות את דברי החזון איש שמונה ראשונים עם סמכויות ובלי
טרחתי בשבילך לחפש המקור הישן שראיתי מהרבנים לבית יוסף במאגרים תורניים ומצאתיו בילקוט יוסף א ג עמוד שטו שם אסף כל המקומות שהבית יוסף חולק על ראשונים בדברי סברא וכולם מדובר בראשונים שאני משייכם לקבוצה שונה מגדולי הראשונים. וכיון שאחוש שאין הספר מזומן בידך אלקט מעט אבל לא כולו כי הרשימה ארוכה

בסימן קכח בשם שבלי הלקט לענין פתיחת האצבעות בשעת ברכת כהנים 
סימן קמב בשם הכל בו שהחזן הקורא בתורה לא אכפת לן אם טעה באות אחת רק המברך וכתב עליו הב"י שאין טעם לדבריו וכו'
סימן רח בשם האבודרהם על הכוסס שעורים וכו' ועוד ועוד עי' שם ויערב לך ואם יש דחייה לחלק מהמקורות אבל לא לכולם 

 


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 794
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 173 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אחרונים לא יכולים לחלוק על ראשונים

שליחה על ידי איש ווילנא » 20 יוני 2019, 23:47

איש ווילנא כתב:
20 יוני 2019, 23:45
מאן דהו כתב:
20 יוני 2019, 22:44
איש ווילנא כתב:
20 יוני 2019, 22:42






קודם כל לא אני קובע זה מה שמקובל כפי שאני רגיל ועצם זה שהבית יוסף חולק עלייהם ולא על אחרים מוכיח כן 
ואני חושב שגם מהחובה לדעת עד כמה שאפשר 
יש חזון איש שמונה את הראשונים עם הסמכויות של ראשונים וכמדומה שמוכיח כמו שכתבתי ואיני זוכרו כעת
והסברא נותנת כן שאין זה גזירת הכתוב שכל מי שחיבר ספר הקשור לתורה באותה תקופה הלכה כמותו שיש שחיברו חיבורים שעיקרם ליקוט וכיוצא בו [ועצם הספר כל בו בכלל לא נודע שם מחברו כפי הזכור לי] ויש מי שחיבר ספר פירוש על התפילה ורק הגדולים בתלמוד ובקביעת ההלכה הלכה כמותם ואני חושב שזה ההנחה הרווחת בבית המדרש אצל הת"ח

תוכל לציין מקום אחד שהבית יוסף חולק עליהם מכח עצמו?!
אשמח לראות את דברי החזון איש שמונה ראשונים עם סמכויות ובלי
טרחתי בשבילך לחפש המקור הישן שראיתי מהרבנים לבית יוסף במאגרים תורניים ומצאתיו בילקוט יוסף א ג עמוד שטו שם אסף כל המקומות שהבית יוסף חולק על ראשונים בדברי סברא וכולם מדובר בראשונים שאני משייכם לקבוצה שונה מגדולי הראשונים. וכיון שאחוש שאין הספר מזומן בידך אלקט מעט אבל לא כולו כי הרשימה ארוכה

בסימן קכח בשם שבלי הלקט לענין פתיחת האצבעות בשעת ברכת כהנים 
סימן קמב בשם הכל בו שהחזן הקורא בתורה לא אכפת לן אם טעה באות אחת רק המברך וכתב עליו הב"י שאין טעם לדבריו וכו'
סימן רח בשם האבודרהם על הכוסס שעורים וכו' ועוד ועוד עי' שם ויערב לך ואם יש דחייה לחלק מהמקורות אבל לא לכולם 



בקשר למכתב של החזון איש שציינתי. לא כתבתי שהחזון איש מחלק בפירוש רק שמשמעות דבריו כך ובהזדמנות אחפש גם את המכתב אחר שאמתתי את דברי במקור הראשון. 


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2414
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 335 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אחרונים לא יכולים לחלוק על ראשונים

שליחה על ידי מאן דהו » 21 יוני 2019, 00:48

איש ווילנא כתב:
20 יוני 2019, 23:47
איש ווילנא כתב:
20 יוני 2019, 23:45
מאן דהו כתב:
20 יוני 2019, 22:44


תוכל לציין מקום אחד שהבית יוסף חולק עליהם מכח עצמו?!
אשמח לראות את דברי החזון איש שמונה ראשונים עם סמכויות ובלי
טרחתי בשבילך לחפש המקור הישן שראיתי מהרבנים לבית יוסף במאגרים תורניים ומצאתיו בילקוט יוסף א ג עמוד שטו שם אסף כל המקומות שהבית יוסף חולק על ראשונים בדברי סברא וכולם מדובר בראשונים שאני משייכם לקבוצה שונה מגדולי הראשונים. וכיון שאחוש שאין הספר מזומן בידך אלקט מעט אבל לא כולו כי הרשימה ארוכה

בסימן קכח בשם שבלי הלקט לענין פתיחת האצבעות בשעת ברכת כהנים 
סימן קמב בשם הכל בו שהחזן הקורא בתורה לא אכפת לן אם טעה באות אחת רק המברך וכתב עליו הב"י שאין טעם לדבריו וכו'
סימן רח בשם האבודרהם על הכוסס שעורים וכו' ועוד ועוד עי' שם ויערב לך ואם יש דחייה לחלק מהמקורות אבל לא לכולם 



בקשר למכתב של החזון איש שציינתי. לא כתבתי שהחזון איש מחלק בפירוש רק שמשמעות דבריו כך ובהזדמנות אחפש גם את המכתב אחר שאמתתי את דברי במקור הראשון. 

בהודעה הקודמת כתבת: יש חזון איש שמונה את הראשונים עם הסמכויות של ראשונים וכמדומה שמוכיח כמו שכתבתי ואיני זוכרו כעת

בכל מקרה כשיזדמן לידך המראה מקום ארצה לראותו ברשותך


חלק א׳ ממעל
משתמש ותיק
הודעות: 1291
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 138 פעמים
קיבל תודה: 155 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אחרונים לא יכולים לחלוק על ראשונים

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 21 יוני 2019, 00:53

בענין הב"י כמדו׳ שאומרים בשם החזו"א שהב"י חולק על הראשונים ובענוותנותו הוא חיפש מי אוחז גם כך ותולה את זה בו


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2414
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 335 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אחרונים לא יכולים לחלוק על ראשונים

שליחה על ידי מאן דהו » 21 יוני 2019, 01:01

חלק א׳ ממעל כתב:
21 יוני 2019, 00:53
בענין הב"י כמדו׳ שאומרים בשם החזו"א שהב"י חולק על הראשונים ובענוותנותו הוא חיפש מי אוחז גם כך ותולה את זה בו

תוכל לציין מקור בחזון איש?


חלק א׳ ממעל
משתמש ותיק
הודעות: 1291
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 138 פעמים
קיבל תודה: 155 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אחרונים לא יכולים לחלוק על ראשונים

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 21 יוני 2019, 01:27

לא כ׳ בספר


עט ברזל
הודעות: 18
הצטרף: 15 יוני 2019, 23:20
נתן תודה: 2 פעמים
קיבל תודה: 4 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אחרונים לא יכולים לחלוק על ראשונים

שליחה על ידי עט ברזל » 21 יוני 2019, 10:53

יוסף ה' כתב:
20 יוני 2019, 11:18
יעקב1 כתב:
09 נובמבר 2018, 10:30
..................................
תמונה
מהדברים המוזרים.

ואם היה בדור אחרי הרמ"א ענק ברמה של 2 דורות לפניו, וכנ"ל לגבי הרא"ש.

לא הבנתי,ואם יהיה בדורנו אדם כהרשב"א ,אמנם ברור שלא יהיה.
 


יוסף ה'
הודעות: 112
הצטרף: 30 מאי 2019, 00:12
נתן תודה: 66 פעמים
קיבל תודה: 37 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אחרונים לא יכולים לחלוק על ראשונים

שליחה על ידי יוסף ה' » 21 יוני 2019, 11:33

עדיין יש הבדלים בתוך אותו הדור ואם כן זה מוזר ההגדרה הזאת.

אני חושב שגם אתה מסכים שבדור שלנו יכול להיות אדם ברמה של לפני 2 דורות ואדם ברמה של עוד 2 דורות, וא"כ מהי הקביעה עד הרמ"א מסברא ועד הרא"ש בראיות, שמא חי בדור של הרא"ש ת"ח פחות שהוא כהרמ"א שניתן לחלוק עליו בסברא ושמא היה בדורו של הרמ"א אדם ברמה של 200 שנה לפניו שלא ניתן לחלוק עליו אפי' בראיה.

המשפט הכולל הזה, הוא מוזר מאוד.


עתיקא
הודעות: 31
הצטרף: 29 דצמבר 2015, 19:40
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 9 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אחרונים לא יכולים לחלוק על ראשונים

שליחה על ידי עתיקא » 23 יוני 2019, 18:14

ספר בן איש חי - הלכות שנה ראשונה - פרשת אמור
רבי אומר אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו, יש קנקן חדש מלא ישן, וישן שאפילו חדש אין בו, נראה לי בסייעתא דשמיא הכונה, עיקר מעלות האדם וחשיבותו הוא מצד הנפש רוח ונשמה שבו, ולא מצד הגוף לבדו, כי הגוף כל מין האדם שוה בו, ורק ההפרש הוא בנפש רוח ונשמה, ולזה אמר אל תסתכל בקנקן הוא הגוף, שתאמר כעם ככהן כעבד כאדוניו שוים הם, אלא במה שיש בו, שהם הנפש רוח ונשמה שבתוכו, כי הנה יש קנקן חדש של דורות האחרונים האלה, מלא ישן נפש רוח ונשמה גדולים, שהם מדורות הראשונים שהיו כמלאכים, ויש ישן רצונו לומר גוף של דורות הראשונים, שאפילו נפש רוח ונשמה קטנים, שהם בערך דורות האחרונים החדשים, גם כן אין בו:
מיהו כתבו המפרשים ז"ל, כיון דאין רוח הקודש לדעת מה המה הנפש רוח ונשמה שהיו בגופין הראשונים, ומה המה שבגופין האחרונים אתנו, צריכין אנחנו לכבד את הראשונים מסתמא, כי נאמר מאחר שהיו דורות ראשונים מסתמא זכו לנפש רוח ונשמה גדולים, שאין נמצא אתנו אחד ממאה מערך מעלתם, ועוד מפני שבודאי יש להם יתרון עלינו מצד קדימת הזמן, וכמו שאמרו בגמרא דסנהדרין דף קב, רב אשי סיים עד פרק שלשה מלכים אמר למחר נפתח בחברין, פירוש נדרוש בפרק שלשה מלכים שהיו תלמידי חכמים כמותינו, ואין להם חלק לעולם הבא, אתא מנשה אתחזי ליה בחלמיה, אמר חברך וחברא דאבוך קרית לן, מהיכא בעית למשרא המוציא, אמר ליה לא ידענא, אמר ליה מהיכא דבעית למשרא המוציא לא גמרית, וחברך קרית לן, אמר ליה אגמרה לי, ולמחר דרישנא ליה משמך בפרקא, אמר ליה מהיכא דקדים בישולא וכו', עד כאן:
ופירש הגאון מהר"י בי"ד ח"א דרוש יא, דבחטא אדם הראשון נפלו כל הנשמות בסטרא אחרא בארסו של נחש, ובכל דור ודור נלקטים הנשמות מן הסטרא אחרא ובאים לעולם הזה, ולכן אמרו רבותינו זכרונם לברכה, אם ראשונים כמלאכים וכו', שיש להם יתרון ומעלה לדורות הראשונים על דורות האחרונים, מפני שכל נשמה שקדמה לצאת מן הקליפות זמן הרבה יותר מנשמה אחרת, יש לה יתרון ומעלה עליה, שלא שקעה בסטרא דמסאבא זמן ארוך, כמו האחרת שאיחרה לצאת, דאינו דומה שוקע בצואה יום, לשוקע יומים, והראה לו מנשה מעלת הראשונים ממה שקדמה נשמתם לצאת מן הקליפה זמן רב קודם האחרונים, והראה לו זה הענין בפת, דמברכים על היכא דקדים בישולא, פירוש מקום שהאש שולט בו יותר, שקדם להתבשל קודם, לכך יכובד זה המקום יותר לבצוע ממנו, מפני שיש תערובת זוהמא בדומם צומח חי מדבר, וכל דגן ופרי ומאכל אשר יתבשל באש תתגרש ממנו חלאת זוהמת הנחש הדבקה בו, בהיותו זרוע באדמה, ולכן זה המקום שיש בככר זה שקדם להתבשל, נמצא נתגרשה ממנו הזוהמא שתים ושלש רגעים קודם שאר הככר, לכך נבחר יותר לבציעת המוציא, ואם כן כל שכן וכל שכן נשמות הראשונים שקדמו לצאת מטומאת הסטרא אחרא זמן הרבה קודם נשמות האחרונים, שיאות להם המעלה והכבוד, וכיון שהם גדולים במעלה זו, לכך יצרם גם כן גדול, ועל כן אל תתפלא אם חטאו כל כך, עד כאן תוכן דבריו, יעוין שם.


סלקא דעתך
הודעות: 24
הצטרף: 31 ינואר 2018, 00:41
נתן תודה: 2 פעמים
קיבל תודה: 3 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אחרונים לא יכולים לחלוק על ראשונים

שליחה על ידי סלקא דעתך » 23 יוני 2019, 19:09

שמעתי שהמאירי בהקדמה כתב שאמוראים יכולים לחלוק על תנאים ואכן עושים כן עשרות פעמים כגון חסורי מחסרא והכי קתני. ולא בדקתי בפנים.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: כלפי ליא | 3 אורחים