החמיץ זמן ק"ש, האם צריך ליסוע אל מעבר קו התאריך?


פותח הנושא
אריך
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1158
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 09:22
נתן תודה: 111 פעמים
קיבל תודה: 332 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

החמיץ זמן ק"ש, האם צריך ליסוע אל מעבר קו התאריך?

שליחה על ידי אריך » 28 דצמבר 2015, 13:58

שמעתי בשם הגר"א גנחובסקי זצ"ל שמי שהחמיץ זמן ק"ש עליו להוציא חומש ממונו וליסוע מעבר לקו התאריך במקום שעדיין בוקר. ויש שרצו לדון בזה דדלמא כיון שביטל העשה לא מחויב להכניס עצמו למחייב חדש בכדי לתקן. ונראה דאין לדמות לד' הרמב"ם שצ"ל בשכמל"ו כדי שלא יוציא ש"ש לבטלה, דשאני התם דהוי תיקון למפרע.
ועוד יש לדון בעיקר השאלה דדלמא אינו מתחייב שוב בק"ש, דק"ש הוא דין ב'בקומך' וכל שכבר עבר זמן הקימה, מה יועיל שילך למקום ששוב נהיה זמן קימה, והרי ממנ"פ אם זה נחשב לזמן קימה שלו, הרי יתחייב שוב, ואם נאמר שכיון שלא ישן שם גם לא הוי זמן קימה דידיה כאשר פלש לתוך הזמן הזה באמצעו, א"כ אין שייך הדין הזה.
ובכלל יש להעלות צד שלגבי ק"ש אין כלל מושג של קו התאריך, שאינו דבר התלוי בתאריך אלא במחזורי שכיבה וקימה. ויתכן שבקטבים שאין השמש שוקעת בכל יום, צריך לקרוא ק"ש פעמיים ביממה בלי קשר לשמש.

ערכים:


משה
מאמרים: 0
הודעות: 64
הצטרף: 13 אוקטובר 2015, 23:16
נתן תודה: 9 פעמים
קיבל תודה: 32 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: החמיץ זמן ק"ש, האם צריך ליסוע אל מעבר קו התאריך?

שליחה על ידי משה » 28 דצמבר 2015, 22:56

שמעתי (כמדומני מהגר"מ פיינשטין) שאסר לדור בקטבים בגלל קר"ש ועוד מ"ע שהזמן גרמא


מוטי
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 276
הצטרף: 11 אוקטובר 2015, 21:03
נתן תודה: 76 פעמים
קיבל תודה: 103 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: החמיץ זמן ק"ש, האם צריך ליסוע אל מעבר קו התאריך?

שליחה על ידי מוטי » 31 דצמבר 2015, 08:47

אריך כתב:שמעתי בשם הגר"א גנחובסקי זצ"ל שמי שהחמיץ זמן ק"ש עליו להוציא חומש ממונו וליסוע מעבר לקו התאריך במקום שעדיין בוקר
כמה אדם חייב לטרוח בשביל מצוה, בממון כמשנ"ת הוא עד חומש, אבל מצד טירחא דגופא וכל הטירדות שיעבור עליו בגין זה, יש שיעור לזה?
ברור שבפועל ה"עוילם" מתנהג עפ"י תפיסה שיש גבול כמה צריך "לסובב את העולם" בשביל מצוה (ולכן נידון כמו הנ"ל מתקבל כ"וורט" ו"פלפול"), מעניין באמת לדון מבחינה הלכתית הגדרים בזה, מישהו כאן יצא לו ללבן נושא זה?


כבוד שמים
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1049
הצטרף: 07 מרץ 2016, 13:54
נתן תודה: 143 פעמים
קיבל תודה: 140 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: החמיץ זמן ק"ש, האם צריך ליסוע אל מעבר קו התאריך?

שליחה על ידי כבוד שמים » 08 מרץ 2016, 14:08

יש להוכיח מהגמ' ברכות י"א נימא בבקר ובערב, דשכיבה וקימה זה הרעיון של הזמן אבל הזמן בפועל הוא בוקר וערב, וכן נקטו הפוסקים דג' שעות דזמן ק"ש הם שעות זמניות שזה לא מתאים לקימה אלא לבוקר, וא"כ במעבר קו התאריך (לא צריך את קו התאריך אלא לטוס למקום שעדיין לא עבר הזמן) הוא מקיים את החיוב שלו.
אם הוא עובר ליום קודם, מסתבר שזה לא מועיל לק"ש כיון שחיוב ק"ש אינו תאריכי אלא יומי. וזה חיוב אחר


ארזי ביתר
מאמרים: 0
הודעות: 161
הצטרף: 03 ינואר 2016, 16:26
נתן תודה: 34 פעמים
קיבל תודה: 46 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: החמיץ זמן ק"ש, האם צריך ליסוע אל מעבר קו התאריך?

שליחה על ידי ארזי ביתר » 08 מרץ 2016, 16:36

לא הבנתי, מה העניין לנסוע מעבר לקו התאריך. די לו בטיסה למדינה שנמצאת כמה שעות מאוחר יותר ממדינתו.

בכל אופן, כמובן שדברי הגר"א גנחובסקי זצוק"ל, היו על דרך הדרוש, ובכדי לשבר את האוזן עד כמה חשובה ההלכה. במציאות, לא שייך שבן אדם יספיק להזמין כרטיס וכו'...



אגב, אציגה נא בזאת סיפור מרתק, ששמעתי מאדם ששמע ממשב"קו של הגה"ק בעל שפע מחיים מקלויזנבורג זיע"א.

באחד הימים, התארכה קבלת הקהל של הגה"ק זיע"א, ובמשך שעות רבות עמד אותו משב"ק - שהיה אז ה'הויז בחור' שלו - ושירת נאמנה את מורו ורבו. משהסתיימה קבלת הקהל, עוד היה צריך להגיש לאדמו"ר משהו לאכול, כך שיצא שהיה ער שעות רבות מאוד, והתעייף. לאחר שסיים את מלאכת הקודש, פרש לשינה בחדרו אשר בביתו נאוה קודש של הגה"ק זיע"א.

בעייפותו כי רבה, לא התעורר בבוקר בזמן. והנה, מתקרב זמן קרי"ש, ובעל "שפע חיים" מבחין כי הגבאי עדיין לא נעור משנתו. 5 דקות לפני זמן קרי"ש, דפק האדמו"ר על דלת החדר של הבחור, אך הבחור שהיה עייף מאוד לא התעורר. האדמו"ר נכנס לחדרו והעירו, באמרו, קרא את שמע מהר, בטרם יעבור זמן הקריאה. אותו בחור, חיפש את כיפתו שנפלה בתוך שנתו, אך השפע חיים גער בו: "אל תחפש את הכיפה עכשיו, קרא קריאת שמע!". אותו בחור, גחן לעבר קערת ה"נעגל-וואסער", ושוב גוער בו האדמו"ר: "אל תיטול ידיים, קרא קריאת שמע!".

ולמדתי מהסיפור, את אמת המידה האמיתית והתורתית. נטילת ידים שחרית וכיסוי הראש, הם מצוות ותקנות חז"ל. קריאת שמע בזמנה, היא דאורייתא. גם אם ההרגשה שלך אומרת, שא"א לקרוא קרי"ש בלי כיפה ובלי נט"י שחרית, התורה אומרת אחרת!


יהודה1
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1553
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 404 פעמים
קיבל תודה: 320 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: החמיץ זמן ק"ש, האם צריך ליסוע אל מעבר קו התאריך?

שליחה על ידי יהודה1 » 20 יוני 2019, 17:16

ארזי ביתר כתב:
08 מרץ 2016, 16:36
לא הבנתי, מה העניין לנסוע מעבר לקו התאריך. די לו בטיסה למדינה שנמצאת כמה שעות מאוחר יותר ממדינתו.
זה לא שייך במציאות כלל, אלא אם עובר את קו התאריך שאז חוזר יום במעבר של קו אחד.


איש ווילנא
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1056
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 243 פעמים
קיבל תודה: 256 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: החמיץ זמן ק"ש, האם צריך ליסוע אל מעבר קו התאריך?

שליחה על ידי איש ווילנא » 20 יוני 2019, 19:57

יהודה1 כתב:
20 יוני 2019, 17:16
ארזי ביתר כתב:
08 מרץ 2016, 16:36
לא הבנתי, מה העניין לנסוע מעבר לקו התאריך. די לו בטיסה למדינה שנמצאת כמה שעות מאוחר יותר ממדינתו.
זה לא שייך במציאות כלל, אלא אם עובר את קו התאריך שאז חוזר יום במעבר של קו אחד.

ולשם שעשוע  יש לעי' הנמצא מצד אחד של קו התאריך והפסיד זמן ק"ש אי מחוייב להתקדם לצידו השני ששם בשעות היום מוקדם יותר אף ששם הוא יום מאוחר יותר ונמצא שאין זה קריאת שמע של אותו יום ונמצא שאת הקריאת שמע של אותו יום הפסיד או שקריאת שמע אינה מתחשבת בתאריכים ועוד יש לפלפל  


ayedavid
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 353
הצטרף: 14 אפריל 2019, 22:27
נתן תודה: 158 פעמים
קיבל תודה: 117 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: החמיץ זמן ק"ש, האם צריך ליסוע אל מעבר קו התאריך?

שליחה על ידי ayedavid » 20 יוני 2019, 20:13

איש ווילנא כתב:
20 יוני 2019, 19:57
ולשם שעשוע  יש לעי' הנמצא מצד אחד של קו התאריך והפסיד זמן ק"ש אי מחוייב להתקדם לצידו השני ששם בשעות היום מוקדם יותר אף ששם הוא יום מאוחר יותר ונמצא שאין זה קריאת שמע של אותו יום ונמצא שאת הקריאת שמע של אותו יום הפסיד או שקריאת שמע אינה מתחשבת בתאריכים ועוד יש לפלפל

ומה עם ק"ש של ערבית?


איש ווילנא
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1056
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 243 פעמים
קיבל תודה: 256 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: החמיץ זמן ק"ש, האם צריך ליסוע אל מעבר קו התאריך?

שליחה על ידי איש ווילנא » 20 יוני 2019, 20:15

ayedavid כתב:
20 יוני 2019, 20:13
איש ווילנא כתב:
20 יוני 2019, 19:57
ולשם שעשוע  יש לעי' הנמצא מצד אחד של קו התאריך והפסיד זמן ק"ש אי מחוייב להתקדם לצידו השני ששם בשעות היום מוקדם יותר אף ששם הוא יום מאוחר יותר ונמצא שאין זה קריאת שמע של אותו יום ונמצא שאת הקריאת שמע של אותו יום הפסיד או שקריאת שמע אינה מתחשבת בתאריכים ועוד יש לפלפל

ומה עם ק"ש של ערבית?
הסבר לי מה אתה מתכוון לשאול או לומר 


ayedavid
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 353
הצטרף: 14 אפריל 2019, 22:27
נתן תודה: 158 פעמים
קיבל תודה: 117 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: החמיץ זמן ק"ש, האם צריך ליסוע אל מעבר קו התאריך?

שליחה על ידי ayedavid » 20 יוני 2019, 20:19

הערתי שלפי דבריך עד שנחייב אותו להגיע לעוד ק"ש דשחרית של יום ב' בחודש, נמצא שדילג ק"ש דערבית של יום א' בחודש. אבל למה שכתבת זה לא קשה, שהתכוונת על הצד שלא מתחשבים בתאריך


ayedavid
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 353
הצטרף: 14 אפריל 2019, 22:27
נתן תודה: 158 פעמים
קיבל תודה: 117 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: החמיץ זמן ק"ש, האם צריך ליסוע אל מעבר קו התאריך?

שליחה על ידי ayedavid » 20 יוני 2019, 20:47

ומה שכתבתי זה בוודאי לא נכון, שהרי אם נחשוש לערבית שעוד לא הגיעה לעולם יאסר לעבור את קו התאריך קדימה, וע"כ שלא מתחשבים בתאריך.

ומה שיש לשאול הוא רק אם כבר חל עליו חיוב ולא קרא, שאז אולי אפשר לתקן

[וא"כ תהיה קושיא, שהרי נאמר שהוא מעוות לא יוכל לתקון]


זקן ויושב בישיבה
מאמרים: 0
סטטוס: לא מחובר

Re: החמיץ זמן ק"ש, האם צריך ליסוע אל מעבר קו התאריך?

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 20 יוני 2019, 20:51

יהודה1 כתב:
20 יוני 2019, 17:16
ארזי ביתר כתב:
08 מרץ 2016, 16:36
לא הבנתי, מה העניין לנסוע מעבר לקו התאריך. די לו בטיסה למדינה שנמצאת כמה שעות מאוחר יותר ממדינתו.
זה לא שייך במציאות כלל, אלא אם עובר את קו התאריך שאז חוזר יום במעבר של קו אחד.
למה לא שייך?
 


יהודה1
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1553
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 404 פעמים
קיבל תודה: 320 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: החמיץ זמן ק"ש, האם צריך ליסוע אל מעבר קו התאריך?

שליחה על ידי יהודה1 » 20 יוני 2019, 20:53

כי לא קיים מטוס שמקיף את העולם מהר יותר מזמן ההקפה של השמש בכ"ד שעות זה יוצא כאלף מייל שהם 1666 ק"מ לשעה. רק אם יש לו מטוס קרב שטס ב-2 מאך.


זקן ויושב בישיבה
מאמרים: 0
סטטוס: לא מחובר

Re: החמיץ זמן ק"ש, האם צריך ליסוע אל מעבר קו התאריך?

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 20 יוני 2019, 20:56

אפשר לומר עוד סברא הפוכה, מנין שזה תיקון? הרי באותו מקום שהיה ביטל את המצווה.


איש ווילנא
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1056
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 243 פעמים
קיבל תודה: 256 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: החמיץ זמן ק"ש, האם צריך ליסוע אל מעבר קו התאריך?

שליחה על ידי איש ווילנא » 20 יוני 2019, 20:59

ayedavid כתב:
20 יוני 2019, 20:47
ומה שכתבתי זה בוודאי לא נכון, שהרי אם נחשוש לערבית שעוד לא הגיעה לעולם יאסר לעבור את קו התאריך קדימה, וע"כ שלא מתחשבים בתאריך.

ומה שיש לשאול הוא רק אם כבר חל עליו חיוב ולא קרא, שאז אולי אפשר לתקן

[וא"כ תהיה קושיא, שהרי נאמר שהוא מעוות לא יוכל לתקון]


לסברתך האחרונה שהוא נהיה מעוות לא יוכל לתקון כי החיוב הראשון כבר לא קיים אם כן ההולך ממקום שעבר זמן קריאת שמע למקום שעדיין לא עבר יתחייב פעם נוספת בקריאת שמע. ואם נאמר כן שוב נאמר שאפילו ההולך ממקום שלא עבר זמן ק"ש למקום שלא עבר מכל מקום כיון שבאותו מקום נמשך הזמן מאוחר יותר הרי לא שייך לומר שיצא ידי קריאת שמע בקריאת שמע הקודמת וכל זה אין בזה סברא כלל 
ואולי יש חילוק אם יש חפיפה כל שהיא בין שני המקומות בזמן קריאת שמע הרי שקריאה במקום אחד פוטרת את חברו אבל אם אין חפיפה לא וכל זה סברות בעלמא 

 


זקן ויושב בישיבה
מאמרים: 0
סטטוס: לא מחובר

Re: החמיץ זמן ק"ש, האם צריך ליסוע אל מעבר קו התאריך?

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 22 יוני 2019, 22:59

ארזי ביתר כתב:
08 מרץ 2016, 16:36
לא הבנתי, מה העניין לנסוע מעבר לקו התאריך. די לו בטיסה למדינה שנמצאת כמה שעות מאוחר יותר ממדינתו.

בכל אופן, כמובן שדברי הגר"א גנחובסקי זצוק"ל, היו על דרך הדרוש, ובכדי לשבר את האוזן עד כמה חשובה ההלכה. במציאות, לא שייך שבן אדם יספיק להזמין כרטיס וכו'...



אגב, אציגה נא בזאת סיפור מרתק, ששמעתי מאדם ששמע ממשב"קו של הגה"ק בעל שפע מחיים מקלויזנבורג זיע"א.

באחד הימים, התארכה קבלת הקהל של הגה"ק זיע"א, ובמשך שעות רבות עמד אותו משב"ק - שהיה אז ה'הויז בחור' שלו - ושירת נאמנה את מורו ורבו. משהסתיימה קבלת הקהל, עוד היה צריך להגיש לאדמו"ר משהו לאכול, כך שיצא שהיה ער שעות רבות מאוד, והתעייף. לאחר שסיים את מלאכת הקודש, פרש לשינה בחדרו אשר בביתו נאוה קודש של הגה"ק זיע"א.

בעייפותו כי רבה, לא התעורר בבוקר בזמן. והנה, מתקרב זמן קרי"ש, ובעל "שפע חיים" מבחין כי הגבאי עדיין לא נעור משנתו. 5 דקות לפני זמן קרי"ש, דפק האדמו"ר על דלת החדר של הבחור, אך הבחור שהיה עייף מאוד לא התעורר. האדמו"ר נכנס לחדרו והעירו, באמרו, קרא את שמע מהר, בטרם יעבור זמן הקריאה. אותו בחור, חיפש את כיפתו שנפלה בתוך שנתו, אך השפע חיים גער בו: "אל תחפש את הכיפה עכשיו, קרא קריאת שמע!". אותו בחור, גחן לעבר קערת ה"נעגל-וואסער", ושוב גוער בו האדמו"ר: "אל תיטול ידיים, קרא קריאת שמע!".

ולמדתי מהסיפור, את אמת המידה האמיתית והתורתית. נטילת ידים שחרית וכיסוי הראש, הם מצוות ותקנות חז"ל. קריאת שמע בזמנה, היא דאורייתא. גם אם ההרגשה שלך אומרת, שא"א לקרוא קרי"ש בלי כיפה ובלי נט"י שחרית, התורה אומרת אחרת!
יש איסור בפני עצמו של הזכרת שם שמים ללא כיסוי ראש, איסור זה לכאורה עומד אף במקום מצווה דאורייתא.
 


איש ווילנא
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1056
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 243 פעמים
קיבל תודה: 256 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: החמיץ זמן ק"ש, האם צריך ליסוע אל מעבר קו התאריך?

שליחה על ידי איש ווילנא » 22 יוני 2019, 23:02

זקן ויושב בישיבה כתב:
22 יוני 2019, 22:59
ארזי ביתר כתב:
08 מרץ 2016, 16:36
לא הבנתי, מה העניין לנסוע מעבר לקו התאריך. די לו בטיסה למדינה שנמצאת כמה שעות מאוחר יותר ממדינתו.

בכל אופן, כמובן שדברי הגר"א גנחובסקי זצוק"ל, היו על דרך הדרוש, ובכדי לשבר את האוזן עד כמה חשובה ההלכה. במציאות, לא שייך שבן אדם יספיק להזמין כרטיס וכו'...



אגב, אציגה נא בזאת סיפור מרתק, ששמעתי מאדם ששמע ממשב"קו של הגה"ק בעל שפע מחיים מקלויזנבורג זיע"א.

באחד הימים, התארכה קבלת הקהל של הגה"ק זיע"א, ובמשך שעות רבות עמד אותו משב"ק - שהיה אז ה'הויז בחור' שלו - ושירת נאמנה את מורו ורבו. משהסתיימה קבלת הקהל, עוד היה צריך להגיש לאדמו"ר משהו לאכול, כך שיצא שהיה ער שעות רבות מאוד, והתעייף. לאחר שסיים את מלאכת הקודש, פרש לשינה בחדרו אשר בביתו נאוה קודש של הגה"ק זיע"א.

בעייפותו כי רבה, לא התעורר בבוקר בזמן. והנה, מתקרב זמן קרי"ש, ובעל "שפע חיים" מבחין כי הגבאי עדיין לא נעור משנתו. 5 דקות לפני זמן קרי"ש, דפק האדמו"ר על דלת החדר של הבחור, אך הבחור שהיה עייף מאוד לא התעורר. האדמו"ר נכנס לחדרו והעירו, באמרו, קרא את שמע מהר, בטרם יעבור זמן הקריאה. אותו בחור, חיפש את כיפתו שנפלה בתוך שנתו, אך השפע חיים גער בו: "אל תחפש את הכיפה עכשיו, קרא קריאת שמע!". אותו בחור, גחן לעבר קערת ה"נעגל-וואסער", ושוב גוער בו האדמו"ר: "אל תיטול ידיים, קרא קריאת שמע!".

ולמדתי מהסיפור, את אמת המידה האמיתית והתורתית. נטילת ידים שחרית וכיסוי הראש, הם מצוות ותקנות חז"ל. קריאת שמע בזמנה, היא דאורייתא. גם אם ההרגשה שלך אומרת, שא"א לקרוא קרי"ש בלי כיפה ובלי נט"י שחרית, התורה אומרת אחרת!
יש איסור בפני עצמו של הזכרת שם שמים ללא כיסוי ראש, איסור זה לכאורה עומד אף במקום מצווה דאורייתא.


לדעת הגר"א אין כזה איסור כלל ואף לכתחילה ומכל מקום לומר שעומד במקום איסור דאורייתא הוא חידוש גדול ומהייכי תייתי ומה שייך בזה לכאורה 


זקן ויושב בישיבה
מאמרים: 0
סטטוס: לא מחובר

Re: החמיץ זמן ק"ש, האם צריך ליסוע אל מעבר קו התאריך?

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 22 יוני 2019, 23:10

איש ווילנא כתב:
22 יוני 2019, 23:02
זקן ויושב בישיבה כתב:
22 יוני 2019, 22:59
ארזי ביתר כתב:
08 מרץ 2016, 16:36


ולמדתי מהסיפור, את אמת המידה האמיתית והתורתית. נטילת ידים שחרית וכיסוי הראש, הם מצוות ותקנות חז"ל. קריאת שמע בזמנה, היא דאורייתא. גם אם ההרגשה שלך אומרת, שא"א לקרוא קרי"ש בלי כיפה ובלי נט"י שחרית, התורה אומרת אחרת!
יש איסור בפני עצמו של הזכרת שם שמים ללא כיסוי ראש, איסור זה לכאורה עומד אף במקום מצווה דאורייתא.

לדעת הגר"א אין כזה איסור כלל ואף לכתחילה ומכל מקום לומר שעומד במקום איסור דאורייתא הוא חידוש גדול ומהייכי תייתי ומה שייך בזה לכאורה 
מבואר בשו”ע אורח חיים – סימן צא סעיף ג: “יש אומרים שאסור להוציא אזכרה מפיו בראש מגולה”. ובבית יוסף כתב וז”ל: “ורבינו ירוחם כתב בסוף נתיב ט”ז (ח”ז דף קמח ע”ד) שאסור לברך בגילוי הראש. ובמסכת סופרים פי”ד (הט”ו) כתוב פוחח הנראים כרעיו או בגדיו פרומים או מי שראשו מגולה פורס את שמע ויש אומרים בכרעיו ובגדיו פרומים פורס אבל לא בראשו מגולה אינו רשאי להוציא הזכרה מפיו עד כאן נראה שהוא מחלוקת אם מותר לברך בגילוי הראש או אם אסור וכיון דרבינו ירוחם פסק כמאן דאמר אסור הכי נקטינן.
מה דעת הגר"א בענין?
עכ"פ אם הוא איסור גמור ודאי שעומד הוא אף במקום דאורייתא, כשאר איסורי דרבנן שאם צריך לעבור עליהם כדי לקיים מצווה דאורייתא דין הוא שאסור לעבור עכ"פ בקום ועשה.
 


איש ווילנא
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1056
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 243 פעמים
קיבל תודה: 256 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: החמיץ זמן ק"ש, האם צריך ליסוע אל מעבר קו התאריך?

שליחה על ידי איש ווילנא » 22 יוני 2019, 23:22

זקן ויושב בישיבה כתב:
22 יוני 2019, 23:10
איש ווילנא כתב:
22 יוני 2019, 23:02
זקן ויושב בישיבה כתב:
22 יוני 2019, 22:59

יש איסור בפני עצמו של הזכרת שם שמים ללא כיסוי ראש, איסור זה לכאורה עומד אף במקום מצווה דאורייתא.

לדעת הגר"א אין כזה איסור כלל ואף לכתחילה ומכל מקום לומר שעומד במקום איסור דאורייתא הוא חידוש גדול ומהייכי תייתי ומה שייך בזה לכאורה 
מבואר בשו”ע אורח חיים – סימן צא סעיף ג: “יש אומרים שאסור להוציא אזכרה מפיו בראש מגולה”. ובבית יוסף כתב וז”ל: “ורבינו ירוחם כתב בסוף נתיב ט”ז (ח”ז דף קמח ע”ד) שאסור לברך בגילוי הראש. ובמסכת סופרים פי”ד (הט”ו) כתוב פוחח הנראים כרעיו או בגדיו פרומים או מי שראשו מגולה פורס את שמע ויש אומרים בכרעיו ובגדיו פרומים פורס אבל לא בראשו מגולה אינו רשאי להוציא הזכרה מפיו עד כאן נראה שהוא מחלוקת אם מותר לברך בגילוי הראש או אם אסור וכיון דרבינו ירוחם פסק כמאן דאמר אסור הכי נקטינן.
מה דעת הגר"א בענין?
עכ"פ אם הוא איסור גמור ודאי שעומד הוא אף במקום דאורייתא, כשאר איסורי דרבנן שאם צריך לעבור עליהם כדי לקיים מצווה דאורייתא דין הוא שאסור לעבור עכ"פ בקום ועשה.


הגר"א האריך בזה בסימן ח ס"ב וסיום דבריו הם כללא דמילתא אין איסור כלל בראש מכולה לעולם רק לפני הגדולים ובעת התפילה אז נכון הדבר מצד המוסר ושאר היום לקדושים אשר עומדים לפני ד' תמיד. עכ"ל. הרי שגם בעת התפילה הוא רק מצד המוסר ובתוך דבריו מבואר שסתם ברכות הוא אף לכתחילה. ואמנם על עצם הענין לילך בגילוי הראש כתב בשער הציון סימן ב סקי"ז שבזמנינו מודה הגר"א שאין לילך בגילוי הראש מכל מקום וודאי אין כאן איסור שלא להזכיר ה' 

מש"כ שאין לעבור איסור דרבנן בשביל לקיים מצווה דאורייתא צריך עיון אם הוא איסור גמור [אף לסוברים שהוא איסור] או שהוא חובה לנהוג בכבוד אבל במקום שעל ידי זה ימנע ממצווה הרי אין להמנע כיון שהוא רק ענין של כבוד ולא איסור עצמי 


זקן ויושב בישיבה
מאמרים: 0
סטטוס: לא מחובר

Re: החמיץ זמן ק"ש, האם צריך ליסוע אל מעבר קו התאריך?

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 22 יוני 2019, 23:26

איש ווילנא כתב:
22 יוני 2019, 23:22
זקן ויושב בישיבה כתב:
22 יוני 2019, 23:10
איש ווילנא כתב:
22 יוני 2019, 23:02


לדעת הגר"א אין כזה איסור כלל ואף לכתחילה ומכל מקום לומר שעומד במקום איסור דאורייתא הוא חידוש גדול ומהייכי תייתי ומה שייך בזה לכאורה 
מבואר בשו”ע אורח חיים – סימן צא סעיף ג: “יש אומרים שאסור להוציא אזכרה מפיו בראש מגולה”. ובבית יוסף כתב וז”ל: “ורבינו ירוחם כתב בסוף נתיב ט”ז (ח”ז דף קמח ע”ד) שאסור לברך בגילוי הראש. ובמסכת סופרים פי”ד (הט”ו) כתוב פוחח הנראים כרעיו או בגדיו פרומים או מי שראשו מגולה פורס את שמע ויש אומרים בכרעיו ובגדיו פרומים פורס אבל לא בראשו מגולה אינו רשאי להוציא הזכרה מפיו עד כאן נראה שהוא מחלוקת אם מותר לברך בגילוי הראש או אם אסור וכיון דרבינו ירוחם פסק כמאן דאמר אסור הכי נקטינן.
מה דעת הגר"א בענין?
עכ"פ אם הוא איסור גמור ודאי שעומד הוא אף במקום דאורייתא, כשאר איסורי דרבנן שאם צריך לעבור עליהם כדי לקיים מצווה דאורייתא דין הוא שאסור לעבור עכ"פ בקום ועשה.

הגר"א האריך בזה בסימן ח ס"ב וסיום דבריו הם כללא דמילתא אין איסור כלל בראש מכולה לעולם רק לפני הגדולים ובעת התפילה אז נכון הדבר מצד המוסר ושאר היום לקדושים אשר עומדים לפני ד' תמיד. עכ"ל. הרי שגם בעת התפילה הוא רק מצד המוסר ובתוך דבריו מבואר שסתם ברכות הוא אף לכתחילה. ואמנם על עצם הענין לילך בגילוי הראש כתב בשער הציון סימן ב סקי"ז שבזמנינו מודה הגר"א שאין לילך בגילוי הראש מכל מקום וודאי אין כאן איסור שלא להזכיר ה' 

מש"כ שאין לעבור איסור דרבנן בשביל לקיים מצווה דאורייתא צריך עיון אם הוא איסור גמור [אף לסוברים שהוא איסור] או שהוא חובה לנהוג בכבוד אבל במקום שעל ידי זה ימנע ממצווה הרי אין להמנע כיון שהוא רק ענין של כבוד ולא איסור עצמי 
אז זו הכרעת הגר"א אבל עכ"פ שיטת רבינו ירוחם, וכמו שחשש לזה בשו"ע שיש איסור להזכיר שם שמים לבטלה. נכון שיש לדון כמו שכתב מהו גדר איסור זה, וצריך בדיקה.
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “הלכה ומנהג”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: לבי במערב, מאמין | 1 אורח