נישואין עם גיורת


פותח הנושא
אוריאל
משתמש ותיק
הודעות: 1338
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 639 פעמים
קיבל תודה: 439 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

נישואין עם גיורת

שליחה על ידי אוריאל » 16 יוני 2019, 20:30

אשמח לדעת מפי סופרים וספרים, היאך היה היחס של גדולי הדורות, בענין הנישואין של בן ישראל מיוחס לגיורת.
אכן, מצד אחד לכאורה הלא יש בזה מ"ע דואהבתם את הגר, וגם ידוע שדוד המלך ע"ה לא יצא אלא מרות המואביה, אך מאידך הן אמרו בפ"ק דברכות לא תשבו על מיטת ארמית, ולחד לישנא היינו דלא תנסבו גיורתא.

ערכים:


באמונתו יחיה
הודעות: 81
הצטרף: 07 אוקטובר 2018, 15:36
נתן תודה: 51 פעמים
קיבל תודה: 29 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נישואין עם גיורת

שליחה על ידי באמונתו יחיה » 16 יוני 2019, 20:47

כוונתו של עמרם בלוי להתחתן עם הגיורת רות בן-דוד (שמה הקודם: מדליין פיריי) עוררה בשנת 1963 סערה ציבורית בקרב אנשי נטורי קרתא והעדה החרדית, בשל היות הכלה המיועדת קתולית לשעבר וצעירה ממנו באופן ניכר (בת 45 אז). תלמידיו ובניו ראו במעשה זה פחיתות כבוד עבורו. רבני העדה החרדית התנגדו לנישואין בנימוק שלמנהיג במעמדו אסור לשאת גיורת[16] והטילו עליו חרם. בלוי נאלץ להעתיק את מגוריו לתקופה מסוימת לבני ברק, ובה נערכו נישואיו לרות בן-דוד ב-1965[17].
מויקפדיה


בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1494
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 673 פעמים
קיבל תודה: 321 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נישואין עם גיורת

שליחה על ידי בן של רב » 16 יוני 2019, 20:55

באמונתו יחיה כתב:
16 יוני 2019, 20:47
כוונתו של עמרם בלוי להתחתן עם הגיורת רות בן-דוד (שמה הקודם: מדליין פיריי) עוררה בשנת 1963 סערה ציבורית בקרב אנשי נטורי קרתא והעדה החרדית, בשל היות הכלה המיועדת קתולית לשעבר וצעירה ממנו באופן ניכר (בת 45 אז). תלמידיו ובניו ראו במעשה זה פחיתות כבוד עבורו. רבני העדה החרדית התנגדו לנישואין בנימוק שלמנהיג במעמדו אסור לשאת גיורת[16] והטילו עליו חרם. בלוי נאלץ להעתיק את מגוריו לתקופה מסוימת לבני ברק, ובה נערכו נישואיו לרות בן-דוד ב-1965[17].
מויקפדיה
זכורני שכך גם היה עם משה רבינו. 
וכטענת ת"ח אחד מגדולי חשובי העדה "בת יתרו מי התירה לך".

אבל לצערנו או לשמחתנו - רבינו אכן סר מהדרך...
ותלמידיו אחריו סרו גם הם, ובראשם מרן רבינו יהושע בן נון זיע"א שנשא גיורת העונה לשם "רחב" כשמאחוריה עבר בזוי ומגונה במיוחד... 
 


אליהו52
הודעות: 121
הצטרף: 10 פברואר 2019, 20:53
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 37 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נישואין עם גיורת

שליחה על ידי אליהו52 » 16 יוני 2019, 21:07

מכר שלי שהיה לו נערווועעעןןן בעניין יוחסין (לא על עצמו כמובן אלא על כל שאר ישראל) הלך לר' חיים קנייבסקי עם ספקותיו והוא המליץ לו להתחתן עם גיורת דהרי גר שנתגייר כקטן שנולד דמי ואין בעיות יחוס.
וכך הוי.
כך הוא סיפר בזמנו


נושא למחשבה
הודעות: 111
הצטרף: 03 מאי 2019, 17:08
נתן תודה: 39 פעמים
קיבל תודה: 59 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נישואין עם גיורת

שליחה על ידי נושא למחשבה » 16 יוני 2019, 22:41

ספר חסידים (סי' שע"ז): כל שיש לו לב טוב ולוקח גיורת שיש לה לב טוב וצנועים וגומלי חסדים ונעימים במשא ומתן מוטב להתחתן בזרעם מלהתחתן בזרע ישראל שאין בהם אלה המדות לפי שהזרע של גר יהיו צדיקים וטובים.


מחשבות
משתמש ותיק
הודעות: 341
הצטרף: 19 מאי 2019, 15:44
נתן תודה: 45 פעמים
קיבל תודה: 82 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נישואין עם גיורת

שליחה על ידי מחשבות » 16 יוני 2019, 22:55

אליהו52 כתב:
16 יוני 2019, 21:07
מכר שלי שהיה לו נערווועעעןןן בעניין יוחסין (לא על עצמו כמובן אלא על כל שאר ישראל) הלך לר' חיים קנייבסקי עם ספקותיו והוא המליץ לו להתחתן עם גיורת דהרי גר שנתגייר כקטן שנולד דמי ואין בעיות יחוס.
וכך הוי.
כך הוא סיפר בזמנו
ענה רבינו כסיל כאיוולתו וד"ל
ולס"ח שהביאו כדאי לשים לב שהס"ח מדבר כשיש שתיים אחת גיורת ואחת במידות פחות טובות.
ועדיין גם אם זה חיסרון לא נתבאר מידת החיסרון ובפרט בנושא גיורת שהיחוס ע"פ האב.
וכמו שהביאו מספר חסידים יש הרבה מאוד מיוחסים ומיוחסות שייחוס העצמי של הגר עדיף.
 


באמונתו יחיה
הודעות: 81
הצטרף: 07 אוקטובר 2018, 15:36
נתן תודה: 51 פעמים
קיבל תודה: 29 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נישואין עם גיורת

שליחה על ידי באמונתו יחיה » 16 יוני 2019, 23:39

507.jpg
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


דורדיא
משתמש ותיק
הודעות: 466
הצטרף: 30 אפריל 2018, 23:31
נתן תודה: 232 פעמים
קיבל תודה: 198 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נישואין עם גיורת

שליחה על ידי דורדיא » 17 יוני 2019, 00:41

בן של רב כתב:
16 יוני 2019, 20:55
באמונתו יחיה כתב:
16 יוני 2019, 20:47
כוונתו של עמרם בלוי להתחתן עם הגיורת רות בן-דוד (שמה הקודם: מדליין פיריי) עוררה בשנת 1963 סערה ציבורית בקרב אנשי נטורי קרתא והעדה החרדית, בשל היות הכלה המיועדת קתולית לשעבר וצעירה ממנו באופן ניכר (בת 45 אז). תלמידיו ובניו ראו במעשה זה פחיתות כבוד עבורו. רבני העדה החרדית התנגדו לנישואין בנימוק שלמנהיג במעמדו אסור לשאת גיורת[16] והטילו עליו חרם. בלוי נאלץ להעתיק את מגוריו לתקופה מסוימת לבני ברק, ובה נערכו נישואיו לרות בן-דוד ב-1965[17].
מויקפדיה
זכורני שכך גם היה עם משה רבינו. 
וכטענת ת"ח אחד מגדולי חשובי העדה "בת יתרו מי התירה לך".

אבל לצערנו או לשמחתנו - רבינו אכן סר מהדרך...
ותלמידיו אחריו סרו גם הם, ובראשם מרן רבינו יהושע בן נון זיע"א שנשא גיורת העונה לשם "רחב" כשמאחוריה עבר בזוי ומגונה במיוחד... 


אפילו שלחלק מהדעות למכור מזונות ומגדנות לא הוי ביזיון..
אבל נהניתי כמו תמיד מתגובתך....


יוספזון
משתמש ותיק
הודעות: 930
הצטרף: 28 אוגוסט 2017, 22:09
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 199 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נישואין עם גיורת

שליחה על ידי יוספזון » 17 יוני 2019, 01:11

באמונתו יחיה כתב:
16 יוני 2019, 23:39
507.jpg

לא הבנתי מה בדיוק ראית בפשקוויל זה. אם תרצה, יש לי עוד עשרות כאלו. למאי נפק"מ לעניננו?


פותח הנושא
אוריאל
משתמש ותיק
הודעות: 1338
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 639 פעמים
קיבל תודה: 439 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נישואין עם גיורת

שליחה על ידי אוריאל » 17 יוני 2019, 01:29

בן של רב כתב:
16 יוני 2019, 20:55
ותלמידיו אחריו סרו גם הם, ובראשם מרן רבינו יהושע בן נון זיע"א שנשא גיורת העונה לשם "רחב" כשמאחוריה עבר בזוי ומגונה במיוחד...
ראה בהגהת היעב"ץ ברכות ח: שמצדד אצודדי בכל ענין זה, ובתו"ד כתב שאין להביא ראיה מאבות העולם שנשאו גיורות שבודאי היה זה עפ"י רוה"ק, והושע עשה כן לפי שנצטוה ליקח אשת זנונים.
ועוד צידד שם דכל זה רק בגיורת שהתגיירה לאחר נישואיה, מה שבנידו"ד [עליו שאלתי] לא מדובר כך.

ובהוריות יג. שאלו תלמידיו את רבי צדוק מפני מה הכל רצין לישא גיורת, ופירש שם המהרש"א דרוצין לישא גיורת יותר מלישא בת ישראל מטעם דאמרינן נחית דרגא ונסיב איתתא.


תנא-קמא
משתמש ותיק
הודעות: 322
הצטרף: 14 יוני 2019, 11:23
נתן תודה: 82 פעמים
קיבל תודה: 94 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נישואין עם גיורת

שליחה על ידי תנא-קמא » 17 יוני 2019, 01:30



בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1494
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 673 פעמים
קיבל תודה: 321 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נישואין עם גיורת

שליחה על ידי בן של רב » 17 יוני 2019, 15:45

אוריאל כתב:
17 יוני 2019, 01:29
בן של רב כתב:
16 יוני 2019, 20:55
ותלמידיו אחריו סרו גם הם, ובראשם מרן רבינו יהושע בן נון זיע"א שנשא גיורת העונה לשם "רחב" כשמאחוריה עבר בזוי ומגונה במיוחד...
ראה בהגהת היעב"ץ ברכות ח: שמצדד אצודדי בכל ענין זה, ובתו"ד כתב שאין להביא ראיה מאבות העולם שנשאו גיורות שבודאי היה זה עפ"י רוה"ק, והושע עשה כן לפי שנצטוה ליקח אשת זנונים.
ועוד צידד שם דכל זה רק בגיורת שהתגיירה לאחר נישואיה, מה שבנידו"ד [עליו שאלתי] לא מדובר כך.

ובהוריות יג. שאלו תלמידיו את רבי צדוק מפני מה הכל רצין לישא גיורת, ופירש שם המהרש"א דרוצין לישא גיורת יותר מלישא בת ישראל מטעם דאמרינן נחית דרגא ונסיב איתתא.
לענ"ד (כמו הכל) גם זה מתחיל ונגמר בשני המושגים הקבועים "פרישות" ו"קדושה". 
כשתמיד בשלב ראשון הפרישות היא מצוה, אבל אח"כ התכלית היא קדושה והאריך בזה המס"י בפרק הקדושה. 

לקדש גם את הגויים זה גם חלק מהתכלית לתקן עולם במלכות שדי. 

אבל כמו כל קדושה שיש בה סיכון שבמקום להעלות את העולם, אדרבה הוא עצמו ימשך למטה ח"ו - כך גם בזה, ואכן בדיוק בזה נכשל שלמה המלך באלף נשותיו. 
ואם היה מצליח הוא היה המשיח כידוע. 

ור"ע כידוע מהאר"י היה גלגול זמרי וכשראה את (גלגול כזבי) אשת טורנוסרופוס עמד באתגר הפרישות וירק... 
ולבסוף נשא אותה והשלים גם את דרגת הקדושה שהיא התכלית. 

(וצ"ע אם 24 אלף המתים במגיפה משבטו של זמרי תיקנו חלקית בגלגול הבא בהיותם תלמידי ר"ע ... )
 


יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 1547
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 404 פעמים
קיבל תודה: 283 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נישואין עם גיורת

שליחה על ידי יהודה1 » 17 יוני 2019, 16:01

עיין רש"י ב"ק מ"ט ע"א ד"ה היתה שפחה ונשתחררה "דסתם שפחה משוחררת נשואה למשוחרר וסתם גיורת לגר"
ומשמע שם שלא דרך של בת ישראל להינשא לגר ואינו נושא אלא גיורת. ולכאורה הוא הדין להיפך. אמנם חיוב לא מצאנו שהרי רק כהן אסור בגיורת.


יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 1547
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 404 פעמים
קיבל תודה: 283 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נישואין עם גיורת

שליחה על ידי יהודה1 » 17 יוני 2019, 16:03

יוספזון כתב:
17 יוני 2019, 01:11
באמונתו יחיה כתב:
16 יוני 2019, 23:39
507.jpg

לא הבנתי מה בדיוק ראית בפשקוויל זה. אם תרצה, יש לי עוד עשרות כאלו. למאי נפק"מ לעניננו?
הוא רצה להוכיח את מה שהביאו מויקיפדיה. שהיו שטענו נגד ר' עמרם בלוי על שנשא גיורת. 


יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 1547
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 404 פעמים
קיבל תודה: 283 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נישואין עם גיורת

שליחה על ידי יהודה1 » 17 יוני 2019, 18:22

ראיתי שבשוטנשטיין על ברכות ח: הביאו על הנושא מהיעב"ץ בהוריות. שהקשה מבועז ומיהושע בן נון וכתב שיש לחלק בין גיורת לגיורת. וכתבו עיין ביעב"ץ כאן.
בדקתי שם ושם כתב שאין ללמוד מנביאים וחכמים שהשתמשו ברוה"ק. ושם נתן גן טעמים למניעה מלשאת גיורת או משום שהיא היתה נשואה לגוי או אפילו בקטנה כמו שלכהן אסור שנקראת זונה. או טעם אחר שכיון שהיתה גויה אינה כשרה כבת ישראל יעויין שם.


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2414
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 335 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נישואין עם גיורת

שליחה על ידי מאן דהו » 17 יוני 2019, 20:33

אוריאל כתב:
16 יוני 2019, 20:30
אשמח לדעת מפי סופרים וספרים, היאך היה היחס של גדולי הדורות, בענין הנישואין של בן ישראל מיוחס לגיורת.
אכן, מצד אחד לכאורה הלא יש בזה מ"ע דואהבתם את הגר, וגם ידוע שדוד המלך ע"ה לא יצא אלא מרות המואביה, אך מאידך הן אמרו בפ"ק דברכות לא תשבו על מיטת ארמית, ולחד לישנא היינו דלא תנסבו גיורתא.

את רות נשא בועז לאישה רק בכדי להקים שם ונחלה לבני אלימלך ואין ראיה לסתם נישואי גיורת. ויפה כתב לדייק מדוד שיצא ממנה


חדא
הודעות: 189
הצטרף: 07 ספטמבר 2018, 01:45
נתן תודה: 6 פעמים
קיבל תודה: 61 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נישואין עם גיורת

שליחה על ידי חדא » 18 יוני 2019, 01:43

בספר אהבת יהונתן [לר' יהונתן אייבשיץ] על הפטרת פרשת שלח [ד"ה ויאמרו] הביא קושית העולם, אהא דאמר רבינו הקדוש [פסחים קי"ב ע"ב]: "לא תנסבו גיורתא", שהרי יהושע נשא את רחב שהתגיירה, כמבואר במגילה יד, ב. ותירץ, דיש שני מיני גרים. יש גרים שנשמתם מישראל, אלא שנתערבה בין האומות. ויש גרים, שהם הטובים שבאומות העולם, אבל באמת נשמתם - נשמת עכו"ם היא. ורחב - נשמתה היתה מישראל, והיתה במעלה גבוהה, ולכך נסבה יהושע. ודבר זה נרמז במה שאמרו לה המרגלים [יהושע ב' י"ד]: "נפשנו תחתיכם למות", דהיינו, שהיא היתה במדרגה גבוהה מהם. עיין שם.


פותח הנושא
אוריאל
משתמש ותיק
הודעות: 1338
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 639 פעמים
קיבל תודה: 439 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נישואין עם גיורת

שליחה על ידי אוריאל » 21 יוני 2019, 01:01

באמת התעוררתי, שהרי בעין יעקב כתב לבאר מה שרבא הזהיר בברכות ח: לבניו שלא ישאו גיורת, לפי שרבא היה כהן וגיורת אסורה עליהם. ותמהו רבים שהרי גם רבי הזהיר כן בפסחים כנ"ל, וע"כ שזה מטעם אחר [וגם תמהו דאם מצד שהיה כהן, א"כ מה לו להזהיר ע"ז הרי ודאי שלא יעברו על איסור תורה כזה].
וחשבתי שאולי גם ברבי היה טעם מיוחד בענין זה, לפי שהיה נשיא, ואין מכבוד הנשיאות שיתערבו בו גרים. וביותר, שהרי ידוע שאין ממנין גר לשררה כמו שכתוב שום תשים עליך מלך, מאחיך, והרי נמצא שזו סתירה לנשיאות.

עוד התעוררתי בהאי ענינא, דהנה בהוריות יג. איתא "שאלו תלמידיו את רבי אלעזר ברבי צדוק מפני מה הכל רצין לישא גיורת ואין הכל רצין לישא משוחררת אמר להם זו היתה בכלל ארור וזו לא היתה בכלל ארור דבר אחר זו היתה בחזקת שמור וזו לא היתה בחזקת שמור", ופירש רש"י "משוחררת לא היתה בחזקת שמור. דסתם שפחה מופקרת לשון אחר גיורת בעיא לאיגיורי ומשמרת עצמה לפי שבדעתה להתגייר אבל שפחה אין בידה לשחרר עצמה ואינה משמרת עצמה".

והעירו ע"ז שהרי בגמרא בכתובות יא. ועוד מבואר דגיורת היא בחזקת בעולה, ומהו זה שאמר רבי צדוק שהיא בחזקת שמור.

ונראה שרש"י במתק לשונו בא ליישב זה ואמר "משמרת עצמה לפי שבדעתה להתגייר". והיינו, דבאמת פשוט שגיורת בעודה בגיותה היתה פרוצה, אבל כיון שהיתה אז גויה, אין אנו משגיחים בזה, מאחר וגר שנגייר כקטן שנולד דמי. אלא שמשעה שנתנה דעתה להתגייר. מכאן ואילך יש עליה גדרי תביעה מיוחדים, כמו שמצינו שאמרו מפני מה גרים מעונין ששהו עצמן מליכנס תחת כנפי השכינה, וכן מבואר בת"י ביבמות שממתי שגר בדעתו להתגייר אינו בדין גוי ששבת, ולכן בזמן הזה יש צורך וחשיבות שתהיה גדורה וצנועה, וכלפי זמן זה אמר רבי צדוק שהיא בחזקת שמור די לנו בזה. אבל משוחררת שמאז ומעולם היתה מחוייבת בכמה מצוות, הרי היה עליה תביעה מסויימת [וגם אין אצלה הכלל דגר שנתגייר כקטן שנולד דמי], ואפ"ה בהפקרא ניחא לה.


עניין
הודעות: 183
הצטרף: 07 מאי 2019, 00:02
נתן תודה: 55 פעמים
קיבל תודה: 59 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נישואין עם גיורת

שליחה על ידי עניין » 22 יולי 2019, 07:54

מתוך שו"ת מים חיים שאלות להגרח"ק, ההערות הם מהמו"ל.
מים חיים (2).jpg
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: הכהן | 1 אורח