שינויים עצמאיים בנוסח התפילה - מצוה או עברה

איש ווילנא

משתמש ותיק
בן של רב אמר:
כתבתי ידיעות >רחבות<, לא קשור לענין העמקות.

אדרבה! הוא אומר במפורש על הלימוד שלנו שזה סתם פלפולים מיותרים.
שומע. אגב אתה אישית לא חושב על הלימוד שלנו שזה פלפולים יתרים כי אני נראה לי שיש לך קשר לקהילה שבין החומות ומושפע ממנה באייזה אופן וכפי ששמעתי זה ההלך רוח שם 
 
 

בן של רב

משתמש ותיק
פותח הנושא
מה שתורת אמת זה אמת.
ומה שמריחת זמן זה שקר.
יש משהו שלישי?
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
בן של רב אמר:
מה שתורת אמת זה אמת.
ומה שמריחת זמן זה שקר.
יש משהו שלישי?
יפה על ההתחמקות ואתה אומר משפט שהכל יחתמו עליו כולל הרב המדקדק שליט"א 
 
 
A

Anonymous

Guest
בן של רב אמר:
דוקא במקורות יש הרבה שינויים. במשך הדורות שינו בסידוריהם הרבה. 
קצת צניעות רבותי.
עדיף ללמוד ולברר לפני שמזדעקים, ורק אז יש טעם להזדעק עם טעם ולעורר על הצורך החדש שנתחדש בדורנו לחזק ככל האפשר את מידת השמרנות המתגברת שלא לשנות שום דבר בשום אופן. 
ולדעת ששמרנות בהיקף כזה - זהו חידוש מחודש שחידשו כיום למיגדר מילתא. 
דווקא היום רואים בחוש עד כמה היא נצרכת,
מי שרואה את השסים והגמרות החדשות שיוצאים לאור מידי תקופה, כשכל אחד שולח את ידו, אחד משנה את רש"י, אחד משנה את תוספות, אחד משנה צורת הדף וכו' וכו', אחד מוסיף על דף הגמרא כל מיני ספרים מוזרים, המצב כיום שזוג חברותא חייבים שיהא להם גמרא מאותה הוצאה לאור - מי שרואה את כל זה מבין היטב היטב.
 

בן של רב

משתמש ותיק
פותח הנושא
איש ווילנא אמר:
בן של רב אמר:
מה שתורת אמת זה אמת.
ומה שמריחת זמן זה שקר.
יש משהו שלישי?
יפה על ההתחמקות ואתה אומר משפט שהכל יחתמו עליו כולל הרב המדקדק שליט"א 
תשאל ברור ברור - ונראה בכמה אחוז מהשאלה ישאר מקום לדיון. 
ואז נדון. 
 
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
בן של רב אמר:
איש ווילנא אמר:
בן של רב אמר:
מה שתורת אמת זה אמת.
ומה שמריחת זמן זה שקר.
יש משהו שלישי?
יפה על ההתחמקות ואתה אומר משפט שהכל יחתמו עליו כולל הרב המדקדק שליט"א 
תשאל ברור ברור - ונראה בכמה אחוז מהשאלה ישאר מקום לדיון. 
ואז נדון. 

אני מתכוון לשאול למה זלזלת ברב המדקדק בעקבות דבריו נגד הפלפולים אולי הוא מתכוון לאחוזים שגם אתה נגד 
 

אש לבנון

משתמש רשום
בושתי ונכלמתי מדבריכם. הנה דברי הרב עובדיה הקדוש על הפלפולים: הלא תקחו מוסר וחדלו מהכפשת גדולי הדור -

יביע אומר א' הקדמה
יש להצטער בראותינו כמה מבחירי בחורי ישראל המבלים כל זמנם רק בפלפולים של הבל, מבלי להבחין אם יכונו דבריהם על פי ההלכה והסברה הישרה, וחבל מאד על כשרונותיהם המזהירים, שהיה אפשר לנצלם לידיעת וליבון הלכות ובעיות אקטואליות, ותחת זאת משקיעים את כל מרצם בפלפולי סרק, המקנים חדות נפש בת חלוף, ועליהם יאות להמליץ, עוזבים חיי עולם ועוסקים בחיי שעה [שבת י.] . . . תלמוד גדול שהתלמוד מביא לידי מעשה. ולכן עיקר הלימוד צריך להיות בעניני אורח חיים ויורה דעה הנוהגים למעשה גם בזמן הזה, כדי שידע לקיים המצות כהלכתן . . . ולא כמו שנוהגים מקצת תלמידי חכמים בישיבות מסויימות שעוסקים בכל זמנם בפלפול בסדר קדשים וטהרות שאינם נוהגים כלל בזמן הזה, אלא הלכתא למשיחא, שהיא בבחינת דרוש לקבל שכר [כמבואר בזבחים מה], ואילו בענינים הנוהגים בזמן הזה אין להם חלק ונחלה . . .
 

מאן דהו

משתמש ותיק
אש לבנון אמר:
בושתי ונכלמתי מדבריכם. הנה דברי הרב עובדיה הקדוש על הפלפולים: הלא תקחו מוסר וחדלו מהכפשת גדולי הדור -

יביע אומר א' הקדמה
יש להצטער בראותינו כמה מבחירי בחורי ישראל המבלים כל זמנם רק בפלפולים של הבל, מבלי להבחין אם יכונו דבריהם על פי ההלכה והסברה הישרה, וחבל מאד על כשרונותיהם המזהירים, שהיה אפשר לנצלם לידיעת וליבון הלכות ובעיות אקטואליות, ותחת זאת משקיעים את כל מרצם בפלפולי סרק, המקנים חדות נפש בת חלוף, ועליהם יאות להמליץ, עוזבים חיי עולם ועוסקים בחיי שעה [שבת י.] . . . תלמוד גדול שהתלמוד מביא לידי מעשה. ולכן עיקר הלימוד צריך להיות בעניני אורח חיים ויורה דעה הנוהגים למעשה גם בזמן הזה, כדי שידע לקיים המצות כהלכתן . . . ולא כמו שנוהגים מקצת תלמידי חכמים בישיבות מסויימות שעוסקים בכל זמנם בפלפול בסדר קדשים וטהרות שאינם נוהגים כלל בזמן הזה, אלא הלכתא למשיחא, שהיא בבחינת דרוש לקבל שכר [כמבואר בזבחים מה], ואילו בענינים הנוהגים בזמן הזה אין להם חלק ונחלה . . .
עפר אני תחת כפות רגליו. ועם זאת כמה בחורים מבלים את זמנם בגירסת הלכה ושותי"ם מבלי להבחין אם יכוונו דברים על פי ההלכה והסברה הישרה
 

בן של רב

משתמש ותיק
פותח הנושא
אש לבנון אמר:
בושתי ונכלמתי מדבריכם. הנה דברי הרב עובדיה הקדוש על הפלפולים: הלא תקחו מוסר וחדלו מהכפשת גדולי הדור -

יביע אומר א' הקדמה
יש להצטער בראותינו כמה מבחירי בחורי ישראל המבלים כל זמנם רק בפלפולים של הבל, מבלי להבחין אם יכונו דבריהם על פי ההלכה והסברה הישרה, וחבל מאד על כשרונותיהם המזהירים, שהיה אפשר לנצלם לידיעת וליבון הלכות ובעיות אקטואליות, ותחת זאת משקיעים את כל מרצם בפלפולי סרק, המקנים חדות נפש בת חלוף, ועליהם יאות להמליץ, עוזבים חיי עולם ועוסקים בחיי שעה [שבת י.] . . . תלמוד גדול שהתלמוד מביא לידי מעשה. ולכן עיקר הלימוד צריך להיות בעניני אורח חיים ויורה דעה הנוהגים למעשה גם בזמן הזה, כדי שידע לקיים המצות כהלכתן . . . ולא כמו שנוהגים מקצת תלמידי חכמים בישיבות מסויימות שעוסקים בכל זמנם בפלפול בסדר קדשים וטהרות שאינם נוהגים כלל בזמן הזה, אלא הלכתא למשיחא, שהיא בבחינת דרוש לקבל שכר [כמבואר בזבחים מה], ואילו בענינים הנוהגים בזמן הזה אין להם חלק ונחלה . . .


אם כי האמת שכדבריו כתב המסילת ישרים בהקדמתו שחובה להתמקד במה שיקדם אותנו למעשה ולא להשקיע מידי הרבה בפלפולים. 

אבל כו"ע לא פליגי שהאמת תמיד נמצאת למטה עמוק עמוק והיא בד"כ הפוכה מהמבט הראשוני.

ולכן גם השטחיות מסוכנת.
>ועוד יותר מסוכן< אם מפתחים סלידה וריאקציה לעמקות אמיתית. 

נא לא לקחת את זה למקום אישי ולהתבונן לגופו של דבר ולא לגופו של אדם. 
 
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
אש לבנון אמר:
בושתי ונכלמתי מדבריכם. הנה דברי הרב עובדיה הקדוש על הפלפולים: הלא תקחו מוסר וחדלו מהכפשת גדולי הדור -

יביע אומר א' הקדמה
יש להצטער בראותינו כמה מבחירי בחורי ישראל המבלים כל זמנם רק בפלפולים של הבל, מבלי להבחין אם יכונו דבריהם על פי ההלכה והסברה הישרה, וחבל מאד על כשרונותיהם המזהירים, שהיה אפשר לנצלם לידיעת וליבון הלכות ובעיות אקטואליות, ותחת זאת משקיעים את כל מרצם בפלפולי סרק, המקנים חדות נפש בת חלוף, ועליהם יאות להמליץ, עוזבים חיי עולם ועוסקים בחיי שעה [שבת י.] . . . תלמוד גדול שהתלמוד מביא לידי מעשה. ולכן עיקר הלימוד צריך להיות בעניני אורח חיים ויורה דעה הנוהגים למעשה גם בזמן הזה, כדי שידע לקיים המצות כהלכתן . . . ולא כמו שנוהגים מקצת תלמידי חכמים בישיבות מסויימות שעוסקים בכל זמנם בפלפול בסדר קדשים וטהרות שאינם נוהגים כלל בזמן הזה, אלא הלכתא למשיחא, שהיא בבחינת דרוש לקבל שכר [כמבואר בזבחים מה], ואילו בענינים הנוהגים בזמן הזה אין להם חלק ונחלה . . .


וכל גדולי ישראל שהיו באותם ישיבות עלייהם מדבר הרב עובדיה הקדוש חלקו על דבריו בתוקף. והטעם משום שראו חשיבות גדולה לדעת ללמוד ולסבור שפעמים גדול על ידיעת ההקף עצמו 
 
 

בן של רב

משתמש ותיק
פותח הנושא
אבל רובם של האשכנזים וגם הספרדים מורים >לאברכים< לשנות כיוון.

וכבר היה לעולמים שראש ישיבת "בית יוסף" חינך את >הבחורים< ללמדנות.
ומאידך תבע בפה מלא >מאברכים< להקדיש את חייהם ללימוד הלכה
וכאשר כתב כמה פעמים שזו מטרת הכוללים לייצר ת"ח שיודעים לפסוק.

[המדובר בבית יוסף נובהרדוק, שכיום נקראת בית מתתיהו.
וראש הישיבה דהתם - הלא הוא אבא של מרן שר התורה] .
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
אבל סוף סוף הרעיון הוא לדעת להגיע להלכה מתוך עיון הייטב בגמ' וראשונים וזה בעיקר מה שחשוב בלימוד ואמנם רוב הישיבות היום רחוקים מזה אבל בכוללים [לפחות הטובים שבכוללים שאני זכיתי להכיר] גם אלו שלומדים בעיון סוגיות הגמ' רבים מגיעים עד ההלכה וכך שמרוויחים את שני העולמות
 
חלק עליון תַחתִית