האם מצוות פ"ו [ולשבת יצרה] יש לקיים לשמה?

נושאים שונים

פותח הנושא
ידידיה
מאמרים: 0
הודעות: 169
הצטרף: 27 אוקטובר 2016, 16:11
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 38 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

האם מצוות פ"ו [ולשבת יצרה] יש לקיים לשמה?

שליחה על ידי ידידיה » 23 יוני 2019, 17:24

הנה יש מצוות שמי שמקיים רק משום שרחמנא אמר זה חסרון, אלא צריך להתחבר לשורש המצווה, וכגון בכל מצוות שבין אדם לחבירו שבודאי שרצון השי"ת הוא שנזהר בכבוד חברינו מכח אהבה שבלבנו ולא מתוך פרומקייט.
ויש לברר לגבי מצוות פ"ו, האם מי שאין לו רצון כלל להוליד בנים [או שיש לו בן ובת ואין לו רצון עצמי להוליד עוד ולקיים לשבת יצרה] ומ"מ מקיים המצוה לשמה יש בזה איזה חסרון. ולכאו' אין סברא שיהא בזה חסרון אבל לבי אומר לי להיפך.


דורדיא
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 472
הצטרף: 30 אפריל 2018, 23:31
נתן תודה: 232 פעמים
קיבל תודה: 202 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם מצוות פ"ו [ולשבת יצרה] יש לקיים לשמה?

שליחה על ידי דורדיא » 23 יוני 2019, 17:50

ידידיה כתב:
23 יוני 2019, 17:24
הנה יש מצוות שמי שמקיים רק משום שרחמנא אמר זה חסרון, אלא צריך להתחבר לשורש המצווה, וכגון בכל מצוות שבין אדם לחבירו שבודאי שרצון השי"ת הוא שנזהר בכבוד חברינו מכח אהבה שבלבנו ולא מתוך פרומקייט.
ויש לברר לגבי מצוות פ"ו, האם מי שאין לו רצון כלל להוליד בנים [או שיש לו בן ובת ואין לו רצון עצמי להוליד עוד ולקיים לשבת יצרה] ומ"מ מקיים המצוה לשמה יש בזה איזה חסרון. ולכאו' אין סברא שיהא בזה חסרון אבל לבי אומר לי להיפך.

מנין לך שבמצוות בנ''א לחבירו יש לקיים מתוך אהבה שבלבנו?
לדוג' במצוות צדקה עיקר המצווה היא דווקא לנתק את הרגש ולתת רק בגלל שד' ציווה,

נא לבדוק את הנחות היסוד שלך.


עניין
מאמרים: 0
הודעות: 183
הצטרף: 07 מאי 2019, 00:02
נתן תודה: 55 פעמים
קיבל תודה: 61 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם מצוות פ"ו [ולשבת יצרה] יש לקיים לשמה?

שליחה על ידי עניין » 23 יוני 2019, 18:40

גם לי לא ברור ההתיחסות למצוות שהרי מצד אחד הכוונה היא לעשות רצון השי"ת, אבל מצד שני המצוות מתקנות את האדם ומורים לו המבט וההרגש הנכון ואם מסתכלים על עני או חבר בתור חפצא של מצווה אז לא נראה לי שהבנ"א ישתנה כ"כ.
מי שיכול להאיר את עיני בזה אודה לו מאוד.


דורדיא
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 472
הצטרף: 30 אפריל 2018, 23:31
נתן תודה: 232 פעמים
קיבל תודה: 202 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם מצוות פ"ו [ולשבת יצרה] יש לקיים לשמה?

שליחה על ידי דורדיא » 23 יוני 2019, 18:45

היה על זה נידון באשכול תחת השם
'אשכול סיפורים מחכימים ואמרות שפר מרבותינו'
אך איני יודע איך עושים קישור לזה


אסף
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 304
הצטרף: 20 פברואר 2019, 01:36
נתן תודה: 150 פעמים
קיבל תודה: 193 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם מצוות פ"ו [ולשבת יצרה] יש לקיים לשמה?

שליחה על ידי אסף » 23 יוני 2019, 18:51

פשוט נכנסים לאשכול - בוחרים את הכותרת המבוקשת שהיא בעצם קישור - העתק והדבק.
 


אסף
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 304
הצטרף: 20 פברואר 2019, 01:36
נתן תודה: 150 פעמים
קיבל תודה: 193 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם מצוות פ"ו [ולשבת יצרה] יש לקיים לשמה?

שליחה על ידי אסף » 23 יוני 2019, 18:52



הערשל
מאמרים: 0
הודעות: 36
הצטרף: 14 ינואר 2020, 20:14
נתן תודה: 7 פעמים
קיבל תודה: 7 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם מצוות פ"ו [ולשבת יצרה] יש לקיים לשמה?

שליחה על ידי הערשל » 18 ינואר 2020, 23:55

דורדיא כתב:
23 יוני 2019, 17:50
מנין לך שבמצוות בנ''א לחבירו יש לקיים מתוך אהבה שבלבנו?
לדוג' במצוות צדקה עיקר המצווה היא דווקא לנתק את הרגש ולתת רק בגלל שד' ציווה,

נא לבדוק את הנחות היסוד שלך.
נראה דההנחה מסתברת שהרי מצות חסד היא והלכת בדרכיו. והיינו שנדבק במדת הרחמים. ואילו אם מטרתו אינה להיטיב, אינו מחזק בעצמו את הטבע הרצוי.
ויותר נראה שאף עושה שלא כהוגן בכך שמאבד את ההזדמנות להתחזק בהטבה. ואולי אף מוסיף אכזריות בכך שאומר לעצמו אינני מיטיב מפני שרע לחברי אלא מפני האינטרסים של קיום המצוה.
מה שכתבת בענין הצדקה. מקור בבקשה.


תנא היכא קאי
מאמרים: 0
הודעות: 147
הצטרף: 16 יולי 2019, 23:23
נתן תודה: 34 פעמים
קיבל תודה: 49 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם מצוות פ"ו [ולשבת יצרה] יש לקיים לשמה?

שליחה על ידי תנא היכא קאי » 19 ינואר 2020, 00:04

דורדיא כתב:
23 יוני 2019, 17:50
ידידיה כתב:
23 יוני 2019, 17:24
 

מנין לך שבמצוות בנ''א לחבירו יש לקיים מתוך אהבה שבלבנו?
לדוג' במצוות צדקה עיקר המצווה היא דווקא לנתק את הרגש ולתת רק בגלל שד' ציווה,

נא לבדוק את הנחות היסוד שלך.
הרב וולבה בעלי שור כתב כן בשם בעלי המוסר
לגבי מצוות ואהבת לרעך ועוד, שבעיקר זה לקיים מתוך אהבה, והראיה שאל"כ אין זו אהבה אלא פרומקייט, ולא מתקיימת מצוות "ואהבת" (זה נמצא בחלק ב' די בהתחלה)


אח שלך
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 516
הצטרף: 25 אוגוסט 2019, 13:59
נתן תודה: 228 פעמים
קיבל תודה: 91 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם מצוות פ"ו [ולשבת יצרה] יש לקיים לשמה?

שליחה על ידי אח שלך » 19 ינואר 2020, 00:08

מפורש ברמב"ם כמדומני בשמונה פרקים שבבין אדם לחברו זה צריך להיות משהו טבעי אנושי.
יש עוד הרבה מקורות כאלו.


תנא היכא קאי
מאמרים: 0
הודעות: 147
הצטרף: 16 יולי 2019, 23:23
נתן תודה: 34 פעמים
קיבל תודה: 49 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם מצוות פ"ו [ולשבת יצרה] יש לקיים לשמה?

שליחה על ידי תנא היכא קאי » 19 ינואר 2020, 00:14

אכן מוכח ברמב"ם שם כך, אבל למה לי קרא סברא הוא


אח שלך
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 516
הצטרף: 25 אוגוסט 2019, 13:59
נתן תודה: 228 פעמים
קיבל תודה: 91 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם מצוות פ"ו [ולשבת יצרה] יש לקיים לשמה?

שליחה על ידי אח שלך » 19 ינואר 2020, 00:16

אגב:
כל עשיית מצוה "לשמה" זה גם לשם קיום הוראות מי שציווה על הדבר, וגם למען התכלית של המצוה.
ולמשל פו"ר, הרי עצם האיחוד הוא מטרה עצמית שככל שיהיה יותר  בבחינת "אחד" - על זה אומר הזוה"ק "הוא אחד ושמו אחד ומשרה שכינתו באחד".
ומי בער לא יבין שאיחוד כפוי רק לשם מצוה ובלי די אהבה מכל הצדדים - - הוא הוא ההיפך הגמור מאיחוד שעליו אמרו משיא בתו לעם הארץ כאילו כופתה וכו'.


משה נפתלי
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 465
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
נתן תודה: 26 פעמים
קיבל תודה: 157 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: האם מצוות פ"ו [ולשבת יצרה] יש לקיים לשמה?

שליחה על ידי משה נפתלי » 19 ינואר 2020, 00:50

ידידיה כתב:
23 יוני 2019, 17:24
יש מצוות שמי שמקיים רק משום שרחמנא אמר זה חסרון.
רמב"ם הלכות מלכים:
עַל שִׁשָּׁה דְּבָרִים נִצְטַוָּה אָדָם הָרִאשׁוֹן: עַל עֲבוֹדָה זָרָה, וְעַל בִּרְכַּת הַשֵּׁם, וְעַל שְׁפִיכוּת דָּמִים, וְעַל גִּלּוּי עֲרָיוֹת, וְעַל הַגָּזֵל, וְעַל הַדִּינִים. אַף עַל פִּי שֶׁכֻּלָּן הֵן קַבָּלָה בְּיָדֵנוּ מִמֹּשֶׁה רַבֵּנוּ וְהַדַּעַת נוֹטָה לָהֶן, מִכְּלַל דִּבְרֵי תּוֹרָה יֵרָאֶה שֶׁעַל אֵלּוּ נִצְטַוָּה. הוֹסִיף לְנֹחַ אֵבֶר מִן הַחַי, שֶׁנֶּאֱמַר 'אַךְ בָּשָׂר בְּנַפְשׁוֹ דָמוֹ לֹא תֹאכֵלוּ', נִמְצְאוּ שֶׁבַע מִצְוֹת.
כָּל הַמְקַבֵּל שֶׁבַע מִצְוֹת וְנִזְהָר לַעֲשׂוֹתָן הֲרֵי זֶה מֵחֲסִידֵי אֻמּוֹת הָעוֹלָם, וְיֶשׁ לוֹ חֵלֶק לָעוֹלָם הַבָּא. וְהוּא שֶׁיְּקַבֵּל אוֹתָן וְיַעֲשֶׂה אוֹתָן מִפְּנֵי שֶׁצִּוָּה בָּהֶן הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בַּתּוֹרָה וְהוֹדִיעָנוּ עַל יְדֵי מֹשֶׁה רַבֵּנוּ שֶׁבְּנֵי נֹחַ מִקֹּדֶם נִצְטַוּוּ בָּהֶן; אֲבָל אִם עֲשָׂאָן מִפְּנֵי הֶכְרַע הַדַּעַת - אֵין זֶה גֵּר תּוֹשָׁב וְאֵינוֹ מֵחֲסִידֵי אֻמּוֹת הָעוֹלָם וְלֹא מֵחַכְמֵיהֶם.


בר נש
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 233
הצטרף: 12 מאי 2019, 22:51
נתן תודה: 80 פעמים
קיבל תודה: 33 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: האם מצוות פ"ו [ולשבת יצרה] יש לקיים לשמה?

שליחה על ידי בר נש » 20 ינואר 2020, 14:35

משה נפתלי כתב:
19 ינואר 2020, 00:50
ידידיה כתב:
23 יוני 2019, 17:24
יש מצוות שמי שמקיים רק משום שרחמנא אמר זה חסרון.
רמב"ם הלכות מלכים:
עַל שִׁשָּׁה דְּבָרִים נִצְטַוָּה אָדָם הָרִאשׁוֹן: עַל עֲבוֹדָה זָרָה, וְעַל בִּרְכַּת הַשֵּׁם, וְעַל שְׁפִיכוּת דָּמִים, וְעַל גִּלּוּי עֲרָיוֹת, וְעַל הַגָּזֵל, וְעַל הַדִּינִים. אַף עַל פִּי שֶׁכֻּלָּן הֵן קַבָּלָה בְּיָדֵנוּ מִמֹּשֶׁה רַבֵּנוּ וְהַדַּעַת נוֹטָה לָהֶן, מִכְּלַל דִּבְרֵי תּוֹרָה יֵרָאֶה שֶׁעַל אֵלּוּ נִצְטַוָּה. הוֹסִיף לְנֹחַ אֵבֶר מִן הַחַי, שֶׁנֶּאֱמַר 'אַךְ בָּשָׂר בְּנַפְשׁוֹ דָמוֹ לֹא תֹאכֵלוּ', נִמְצְאוּ שֶׁבַע מִצְוֹת.
כָּל הַמְקַבֵּל שֶׁבַע מִצְוֹת וְנִזְהָר לַעֲשׂוֹתָן הֲרֵי זֶה מֵחֲסִידֵי אֻמּוֹת הָעוֹלָם, וְיֶשׁ לוֹ חֵלֶק לָעוֹלָם הַבָּא. וְהוּא שֶׁיְּקַבֵּל אוֹתָן וְיַעֲשֶׂה אוֹתָן מִפְּנֵי שֶׁצִּוָּה בָּהֶן הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בַּתּוֹרָה וְהוֹדִיעָנוּ עַל יְדֵי מֹשֶׁה רַבֵּנוּ שֶׁבְּנֵי נֹחַ מִקֹּדֶם נִצְטַוּוּ בָּהֶן; אֲבָל אִם עֲשָׂאָן מִפְּנֵי הֶכְרַע הַדַּעַת - אֵין זֶה גֵּר תּוֹשָׁב וְאֵינוֹ מֵחֲסִידֵי אֻמּוֹת הָעוֹלָם וְלֹא מֵחַכְמֵיהֶם.

ועדיין אם הוא עושה רק בגלל שרחמנא אמר ואין הרצח הניאוף והגזל מאוסים בשבילו יש לו חסרון.


חילך לאורייתא
מאמרים: 0
הודעות: 37
הצטרף: 01 ינואר 2020, 14:20
נתן תודה: 7 פעמים
קיבל תודה: 14 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם מצוות פ"ו [ולשבת יצרה] יש לקיים לשמה?

שליחה על ידי חילך לאורייתא » 20 ינואר 2020, 15:03

הערשל כתב:
18 ינואר 2020, 23:55
דורדיא כתב:
23 יוני 2019, 17:50
מנין לך שבמצוות בנ''א לחבירו יש לקיים מתוך אהבה שבלבנו?
לדוג' במצוות צדקה עיקר המצווה היא דווקא לנתק את הרגש ולתת רק בגלל שד' ציווה,

נא לבדוק את הנחות היסוד שלך.
נראה דההנחה מסתברת שהרי מצות חסד היא והלכת בדרכיו. והיינו שנדבק במדת הרחמים. ואילו אם מטרתו אינה להיטיב, אינו מחזק בעצמו את הטבע הרצוי.
ויותר נראה שאף עושה שלא כהוגן בכך שמאבד את ההזדמנות להתחזק בהטבה. ואולי אף מוסיף אכזריות בכך שאומר לעצמו אינני מיטיב מפני שרע לחברי אלא מפני האינטרסים של קיום המצוה.
ולבן שינים מחלב - גדול המלבין שינים לחבירו ממשקהו חלב, ואמרי' בקדושין שהמאכיל אביו פסיוני אינו מקיים מצווה, אכן מצינו שמי שאיבד סלע ומצאו עני ה' קובע לו ברכה.
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 4 אורחים