לאומרים 'ויצמח פורקניה' האם צריך לאומרו בקדיש דסיום מסכת?

פיניפיני

משתמש ותיק
האם יש קשר לומר ויצמח פורקניה בקדיש של סיום מסכת והלא מדברים כבר על זמן של אחרי  'לאחיה מתיא' וכו' שזה כבר הרבה אחרי 'ויקרב משיחי''
 

שניאור

משתמש ותיק
המנהג הוא לאומרו, וכנראה נשתלשל מזה שהכניסו את ויצמח לתוך הסידור האשכנזי כך שלא היה ברור מתי אומרים ומתי לא, ברור שלפי ההגיון הפשוט אין מקום להגיד את זה אחרי שמדברים על בנין בית המקדש ותחיית המתים וכו'.
 

פיניפיני

משתמש ותיק
פותח הנושא
שניאור אמר:
המנהג הוא לאומרו
מנהג של מי ?
זהו לכאו' מנהג של מי שלא יודע, שמעתי כמ"פ ת"ח [שמתפללים נו' ספרד] שבקדיש זה אינם אומרים
 

פיניפיני

משתמש ותיק
פותח הנושא
יהודי אמר:
פיניפיני אמר:
יהודי אמר:
הרי האומרים כן נוהגים שזהו נוסח הקדיש.
שמעתי שבש"ס סלאוויטא לא כתוב בקדיש הנ"ל "ויצמח"

למה זה קשור לדיון שכתבתם כאן
ש"ס סלאוויטא הודפס ע"י נכדי הרב הק' רבי פנחס מקאריץ והתפללו נוסח ספרד יש בזה קצת ראיה שבקדיש זה אין אומרים "ויצמח".
 
 

בר בי רב

משתמש ותיק
יש נוהגים בשאר קדישים לא לאומרו ובקדיש של סיום מסכת לאומרו, משום דסבירא להו שזה חלק מהנוסח של הקדיש הארוך.
 

בן של רב

משתמש ותיק
לאלו שמעיזים לחשוב מחוץ לקופסה:
הרי הרמב"ם כתב שאי אפשר לדעת כיצד יהיה הסדר של הגאולה ויש הרבה מדרשים סותרים.
וכמו שיש בעיתה ויש אחישנה - כך גם בפרטים של הגאולה הכל פתוח.

איז ממילא:
אם קיבוץ גלויות כבר התחיל -
אולי זוהי צמיחת קימעא קימעא דתחיית המתים הכללית של גוף האומה
(שהוזכרה ביחזקאל בחזון העצמות היבשות ומדברת בפירוש על השיבה לארץ ע"ש  ותראה שזו הכונה "וידעתם כי אני ה' בפתחי את קברותיכם")
והיא כבר היתה באופן כלדהו ע"י עצם התחיה של בנים השבים לארץ ופורקים עול הגויים ומתנערים מעפר טומאת ארץ העמים.

וכיון שעדיין חסר השלבים הבאים >והעיקריים< של הצמיחה - שפיר יש להתפלל עליהם.
 

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
סליחה שאני מסיט את הדיון.
אבל זה ממש מדגדג לי באצבעות...

כשמדפיסי ווילנא הדפיסו את השס הם התמקדו בעיקר בקהל לקוחות אירופי מתפללי נוסח אשכנז בעיקר.

כיום שהוצאות הספרים מהדירות ומדפיסות את השס שוב ושוב. האם לא הגיע הזמן לכתוב את הקדיש גם בנוסחאות האחרות באופן שיהיה את ג' הנוסחאות אשכנז ע"מ ספרד?

ראו איזה נוסח ארוך יצא להם בתפילה שלפני הלימוד כולל כל הנוסחאות והסגולות והפסוקים הישרים וההפוכים...
מדוע הדבר הכל כך פשוט הזה לא עלה על לב אף אחד?
 

יהודי

משתמש ותיק
כבודו ממש צודק, אבל הייתי מציע לשלוח מכתב ברור בנושא לכל הוצאות הספרים, אני מאמין שזה מגיע יותר מחוסר תשומת לב לענין.
 

פיניפיני

משתמש ותיק
פותח הנושא
בר בי רב אמר:
יש נוהגים בשאר קדישים לא לאומרו ובקדיש של סיום מסכת לאומרו, משום דסבירא להו שזה חלק מהנוסח של הקדיש הארוך.
זה מעט משונה כי המקום שהרמב"ם מביא בפירוש 'ויצמח פורקניה' הוא בקדיש רגיל דווקא ודווקא בקדיש הארוך לא כתב בפירוש 'ויצמח פורקניה'
 
 

שניאור

משתמש ותיק
פיניפיני אמר:
מנהג של מי ?
זהו לכאו' מנהג של מי שלא יודע, שמעתי כמ"פ ת"ח [שמתפללים נו' ספרד] שבקדיש זה אינם אומרים
ואני שמעתי כמה ת"ח שכן אומרים גם בקדיש זה, ואלו שלא אומרים (עכ"פ מי שאני מכיר) זה לא בגלל שהם יודעים על כזה מנהג אלא הם עושים כך מפני הסברא הפשוטה שכך זה צריך להיות, וגם מפני שברמב"ם לא כותב לומר ויצמח בקדיש הגדול.
 

מחשבות

משתמש ותיק
מה צריך מנהג אם זה מפורש ברמב"ם ומתאים לסברא
מוזר מאוד לדבר כבר על העוה"ב ואח"כ לבקש על המשיח.
 

שניאור

משתמש ותיק
מחשבות אמר:
מה צריך מנהג אם זה מפורש ברמב"ם ומתאים לסברא
מוזר מאוד לדבר כבר על העוה"ב ואח"כ לבקש על המשיח.
לא אמרתי שצריך מנהג ואדרבה אני כתבתי שזה כנראה מנהג שהגיע בטעות עקב צירוף מנהגי האר"י לנוסח אשכנז ע"י החסידים, אבל מי ששואל אם יש כזה מנהג עניתי לו בהחלט שכן.
 
חלק עליון תַחתִית