תלמוד ירושלמי - איך לומדים

נושאים שונים

פותח הנושא
מבקש1
הודעות: 24
הצטרף: 19 נובמבר 2018, 10:03
נתן תודה: 11 פעמים
קיבל תודה: 3 פעמים
סטטוס: לא מחובר

תלמוד ירושלמי - איך לומדים

שליחה על ידי מבקש1 » 24 יוני 2019, 10:52

ברצוני להתחיל ללמוד ירושלמי כסדר, איך הרגילות ללמוד ירושלמי, איזה מפרש נחשב כמקביל לרש"י בבבלי ואיזה לתוס', או שבכלל ניתן ללמוד עם כל מפרש כולל שוטנשטיין [כמובן שניתן, אך השאלה מה נחשב ללימוד רגיל כמו בבבלי רש"י / תוס']?

ערכים:


שניאור
הודעות: 964
הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
נתן תודה: 662 פעמים
קיבל תודה: 311 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תלמוד ירושלמי - איך לומדים

שליחה על ידי שניאור » 24 יוני 2019, 10:58

היות שאין על זה פירוש שיטתי מהראשונים קשה לקבוע בזה מסמרות, אך מקובל כבר הרבה שנים ללמוד עם המפרשים שהודפסו בירושלמי על הדף קרבן העדה ושיירי קרבן, עם זאת מי שלא כ"כ הורגל ללמוד ירושלמי יזדקק לספרי עזר כשוטנשטיין ודומיו.


פותח הנושא
מבקש1
הודעות: 24
הצטרף: 19 נובמבר 2018, 10:03
נתן תודה: 11 פעמים
קיבל תודה: 3 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: תלמוד ירושלמי - איך לומדים

שליחה על ידי מבקש1 » 24 יוני 2019, 11:00

קרבן העדה יותר מקובל מפני משה? [אין לי מושגים בעניין]


שניאור
הודעות: 964
הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
נתן תודה: 662 פעמים
קיבל תודה: 311 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תלמוד ירושלמי - איך לומדים

שליחה על ידי שניאור » 24 יוני 2019, 11:07

מבקש1 כתב:
24 יוני 2019, 11:00
קרבן העדה יותר מקובל מפני משה? [אין לי מושגים בעניין]
לא יודע אם יותר מקובל אבל נדמה לי שהוא יותר שיטתי, ואה"נ לומדים גם פני משה.


אוריאל
הודעות: 1597
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 732 פעמים
קיבל תודה: 520 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תלמוד ירושלמי - איך לומדים

שליחה על ידי אוריאל » 24 יוני 2019, 11:24

מבקש1 כתב:
24 יוני 2019, 10:52
ברצוני להתחיל ללמוד ירושלמי כסדר, איך הרגילות ללמוד ירושלמי, איזה מפרש נחשב כמקביל לרש"י בבבלי ואיזה לתוס', או שבכלל ניתן ללמוד עם כל מפרש כולל שוטנשטיין [כמובן שניתן, אך השאלה מה נחשב ללימוד רגיל כמו בבבלי רש"י / תוס']?

הפירושים המקובלים הם כאמור, קרבן העדה [הוא הפירוש הכי 'נחשב', כמ"ש בשו"ת מהרי"א], ופני משה.
יש מסכתות ספציפיות יש עוד פירושים כסדר, כמו פירוש החרדים עמ"ס ברכות, הוא פירוש קל ומובן.
עם זאת, יהיו לך הרבה פעמים שגם עם הפירושים האלו לא יצא לך דבר ברור, ואז תצטרך לחפש את פירושי הראשונים, לעיין במפרשים שבסוף הירושלמי, וכולי האי ואולי. לפעמים תצטרך לפרש לבד..
אחד הפירושים המוצלחים על הירושלמי, הוא הפירוש של הגר"ח קניבסקי, שהוא בעצם ליקוט מכל הפרשנים, כאשר תמיד הוא תופס את הפירוש הפשוט ביותר.

כל זה כתבתי בהנחה שאתה לא נעזר בשוטנשטיין וכד', אלא מחפש ללמוד את זה כדרך שלומדים בבלי. וכתבתי זאת עפ"י הנסיון המועט שיש לי בלימוד ירושלמי. 
 


מאן דהו
הודעות: 2397
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1474 פעמים
קיבל תודה: 373 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תלמוד ירושלמי - איך לומדים

שליחה על ידי מאן דהו » 24 יוני 2019, 13:29

מבקש1 כתב:
24 יוני 2019, 10:52
ברצוני להתחיל ללמוד ירושלמי כסדר, איך הרגילות ללמוד ירושלמי, איזה מפרש נחשב כמקביל לרש"י בבבלי ואיזה לתוס', או שבכלל ניתן ללמוד עם כל מפרש כולל שוטנשטיין [כמובן שניתן, אך השאלה מה נחשב ללימוד רגיל כמו בבבלי רש"י / תוס']?

בסדר זרעים למדנו פירוש הגר"א על הירושלמי ור"ש


תיובתא
הודעות: 1032
הצטרף: 10 יולי 2017, 20:56
נתן תודה: 519 פעמים
קיבל תודה: 266 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תלמוד ירושלמי - איך לומדים

שליחה על ידי תיובתא » 24 יוני 2019, 13:39

יש מסכתות בהם הר"ש משאנץ בפירושו על המשנה, מצטט את כל הירושלמי הנוגע למשנה ומבאר בעת הצורך. (לדוגמא שביעית)


יהודי
הודעות: 3670
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 518 פעמים
קיבל תודה: 800 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תלמוד ירושלמי - איך לומדים

שליחה על ידי יהודי » 24 יוני 2019, 13:40

בדר"כ הר"ש עושה זאת במקרה שאין בבלי על משניות אלו.


שאר לעמו
הודעות: 3955
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 634 פעמים
קיבל תודה: 1253 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תלמוד ירושלמי - איך לומדים

שליחה על ידי שאר לעמו » 24 יוני 2019, 13:43

פירוש מהר"א פולדא הנדפס מחדש במהדורות עוז והדר.
וכמו שאמרו לעיל, כל המפרשים כולם.
יש גם רש"ס לזרעים, והוא מפלפל ומחדש פעמים רבות.
גם פירוש הגרח"ק מיקל.

שוטנשטיין זה נשמע כמו ירושלמי קומיקס.. מתאים למי שעמל בתורה ??


בן של רב
הודעות: 1503
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 676 פעמים
קיבל תודה: 377 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תלמוד ירושלמי - איך לומדים

שליחה על ידי בן של רב » 24 יוני 2019, 13:47

מסתמא גם רש"י כשכתב את פירושו - נתקל בבקורת כזו.
​​​​​​(כי באופן יחסי לכשרונות של אותם ימים - זה עשה מאוד קל, לא פחות ממה ששוטנשטיין מיקל היום). 


דורדיא
הודעות: 538
הצטרף: 30 אפריל 2018, 23:31
נתן תודה: 259 פעמים
קיבל תודה: 257 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תלמוד ירושלמי - איך לומדים

שליחה על ידי דורדיא » 24 יוני 2019, 14:27

אני מאד אוהב את שוטנשטיין
אבל ח"ו להשוות לרש"י הקד'.

(יש בישיבות החסידיות מאד שהקפידו על מי שלא הזכיר רש"י הקד'
אלא רש"י סתם.)


אליהו52
הודעות: 300
הצטרף: 10 פברואר 2019, 20:53
נתן תודה: 11 פעמים
קיבל תודה: 103 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תלמוד ירושלמי - איך לומדים

שליחה על ידי אליהו52 » 24 יוני 2019, 20:23

שאר לעמו כתב:
24 יוני 2019, 13:43

שוטנשטיין זה נשמע כמו ירושלמי קומיקס.. מתאים למי שעמל בתורה ??
למדת פעם סוגיא עם ובלי?
לאחר שתלמד הרבה סוגיות בירושלמי תבין שהם מצילים אותך משגיאות קשות גם למי שעמל בתורה.

בדרך צחות אמר לי יהודי ת"ח שא"א לומר יש לי ראיה מירושלמי כיון שלעיתים יש כ"כ הרבה דרכים להבין האם זו שאלה או תשובה פירכא או ראיה או מסקנא וכו' לכן לדעתי המעלה שלהם היא לא רק בפירוש עצמו ובהערות המחכימות, אלא יותר שלא יאמר אדם שיש לו הוכחה מהירושלמי לדבר מסוים וכשיראה שם באוסף הפירושים כמה פירושים יש ודרכים להבין יראה כמה שיקול הדעת צריך לפני שמכריעים ע"פ הירושלמי. וכמה וכמה אנשים שרצו לשנות ולהכריע ע"פ ירושלמי וכד' היו טועים בדבר משנה ואין כאן מקומו להאריך 
 


עניין
הודעות: 184
הצטרף: 07 מאי 2019, 00:02
נתן תודה: 56 פעמים
קיבל תודה: 65 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תלמוד ירושלמי - איך לומדים

שליחה על ידי עניין » 24 יוני 2019, 20:28

אפשר ללמוד עם הפירושים ואח"כ לעבור מלמעלה על שוטנשטין.


שאר לעמו
הודעות: 3955
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 634 פעמים
קיבל תודה: 1253 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תלמוד ירושלמי - איך לומדים

שליחה על ידי שאר לעמו » 24 יוני 2019, 20:31

אליהו52 כתב:
24 יוני 2019, 20:23
שאר לעמו כתב:
24 יוני 2019, 13:43

שוטנשטיין זה נשמע כמו ירושלמי קומיקס.. מתאים למי שעמל בתורה ??
למדת פעם סוגיא עם ובלי?
לאחר שתלמד הרבה סוגיות בירושלמי תבין שהם מצילים אותך משגיאות קשות גם למי שעמל בתורה.
לא חוזרני בי בכהוא זה ממה שכתבתי!

ואם הנך סבור שע"י שוטשטיין תוכל להבין ירושלמי - הרי שגם בכך טעית.
רק בעיון ועמל עצמי לבד אחרי המפרשים, בירר אחר בירור. וכמובן אחרי שמתרגלים ללשון הירושלמי זה מקנה מבט נוסף איך ללמוד הפירוש לבד.
לא אמרתי שהם לא יכולים לסייע, רק אמרתי שגם קומיקס מסייע.
 


אליהו52
הודעות: 300
הצטרף: 10 פברואר 2019, 20:53
נתן תודה: 11 פעמים
קיבל תודה: 103 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תלמוד ירושלמי - איך לומדים

שליחה על ידי אליהו52 » 24 יוני 2019, 20:35

שאר לעמו כתב:
24 יוני 2019, 20:31
אליהו52 כתב:
24 יוני 2019, 20:23
שאר לעמו כתב:
24 יוני 2019, 13:43

שוטנשטיין זה נשמע כמו ירושלמי קומיקס.. מתאים למי שעמל בתורה ??
למדת פעם סוגיא עם ובלי?
לאחר שתלמד הרבה סוגיות בירושלמי תבין שהם מצילים אותך משגיאות קשות גם למי שעמל בתורה.
לא חוזרני בי בכהוא זה ממה שכתבתי!

ואם הנך סבור שע"י שוטשטיין תוכל להבין ירושלמי - הרי שגם בכך טעית.
רק בעיון ועמל עצמי לבד אחרי המפרשים, בירר אחר בירור. וכמובן אחרי שמתרגלים ללשון הירושלמי זה מקנה מבט נוסף איך ללמוד הפירוש לבד.
לא אמרתי שהם לא יכולים לסייע, רק אמרתי שגם קומיקס מסייע.
חזור בך ותקרא קצת יותר לאט ממה שאתה קורא קומיקס
לא אמרתי שמבינים דווקא ע"י שוטנשטין אלא שגם אחרי שעמלת ובמיוחד אחרי שעמלת תדע שאפשר לפספס דברים ומומלץ לעבור עליהם אבל להגדיר כקומיקס זה קצת עלבון שלא במקומו במיוחד שהם הצליחו להנגיש חלק זה בתורה לכ"כ הרבה יהודים ובצורה טובה, להבדיל מקומיקסים שהורסים את דמויות האבות וגדולי ישראל.....
נ.ב. אין לי מניות בשוטנשטין


שאר לעמו
הודעות: 3955
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 634 פעמים
קיבל תודה: 1253 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תלמוד ירושלמי - איך לומדים

שליחה על ידי שאר לעמו » 24 יוני 2019, 20:38

התכוונתי למגדר מילתא.
זה לא צורה של לימוד.
לפספס יכולים גם שוטשטיין... ואם אמנה תארך היריעה במה שפעם בחנתי.


אליהו52
הודעות: 300
הצטרף: 10 פברואר 2019, 20:53
נתן תודה: 11 פעמים
קיבל תודה: 103 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תלמוד ירושלמי - איך לומדים

שליחה על ידי אליהו52 » 24 יוני 2019, 20:43

אני מסכים שהם לא מלאכי השרת וודאי שיש להם טעויות
ואני גם מסכים איתך שלא כך לומדים
והאמת והשלום אהבו


מאן דהו
הודעות: 2397
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1474 פעמים
קיבל תודה: 373 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תלמוד ירושלמי - איך לומדים

שליחה על ידי מאן דהו » 24 יוני 2019, 20:44

אני גם לא לומד בשטונשטיין אבל הם עשו עבודה כבירה.
העורכים שלה נמנים על גדולי הת"ח ומרביצי תורה. למשל אחד מהם רב קהילה ליטאית וראש ישיבה קטנה


ובכלל הירושלמי שלא רבים הלומדים בו ואין פירוש אחד מוחלט שהתקבל על הכל בזכות הפירוש של שוטנשטיין רבים הצטרפו לעסוק בו


ידידיה
הודעות: 174
הצטרף: 27 אוקטובר 2016, 16:11
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 41 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תלמוד ירושלמי - איך לומדים

שליחה על ידי ידידיה » 24 יוני 2019, 23:09

באמת לא כדאי ללמוד ירושלמי מפני שכל דבר יש כמה פירושים [וכל פירוש הוא קשה מאד] ולכן גם אם תעיין בירושלמי כמעט אף פעם לא תוכל לומר "ירושלמי מפורש" אלא שיש אחרונים [או ראשונים, במקרה הטוב] שמפרשים כך בירו', וא"כ באותה מדה אפשר ללמוד ישר ספרי ראשונים ואחרונים בלי הירו', הרבה יותר קל והרבה יותר תועלתי.
ושמעתי ששאלו להגרד"ל למה אין לומדין ירושלמי, אמר להם, יש שאלה גדולה שנחלקו בה אחרונים ויש בה ד' שיטות, ומצאו שיש ירושלמי שדן במפורש בשאלה זו, אלא שיש בעיה קטנה, שיש ד' אפשרויות בביאור מסקנת הירו' בזה...
עוד בשמו כמדומני, שכשלומדים ירושלמי צריך להסתיר עם הידים את הפירושים בצד, והיינו כנ"ל שללמוד עם הפי' אין זה לימוד ירו' אלא לימוד אחרונים.


מאן דהו
הודעות: 2397
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1474 פעמים
קיבל תודה: 373 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תלמוד ירושלמי - איך לומדים

שליחה על ידי מאן דהו » 24 יוני 2019, 23:16

לא יכול שלא להסכים איתך בכלום..
הירושלמי הוא אבן יסוד בהלכה בכלל. הרמב"ם פסק על פיו בהרבה סוגיות והראשונים מצטטים אותו הרבה
לצייר את הירושלמי כסתום וחתום ובכל שורה בו יש כמה פירושים של אחרונים זה מעוות ולא נכון


מחשבות
הודעות: 715
הצטרף: 19 מאי 2019, 15:44
נתן תודה: 106 פעמים
קיבל תודה: 186 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תלמוד ירושלמי - איך לומדים

שליחה על ידי מחשבות » 25 יוני 2019, 10:06

יש כמה הבדלים מרכזיים בין לימוד בבלי לירושלמי:
א. בבלי יש חלוקה ברורה מאוד של קושיא, תירוץ, ראיה, דחיה וכו'
בירושלמי זה מטושטש וכל משפט יכול להיות קושיא או כבר תירוץ
חלק מהראיה או דחיית הראיה או הערה צדדית, ואין הכרחים ברורים
בדר"כ לפירוש זה או אחר (לפעמים גם צריך כאילו להשלים מילים
שלא נכתבו אלא יש להבינם מהעניין).
ב. הבבלי בדר"כ מפרט את הראיות והסברות, הירושלמי במילה שתיים
אדעתא דר' פלוני כך אדעתא דר' אלמוני אחרת.
ג. את הבבלי אנו לומדים בדרך סלולה על פי הראשונים ובעיקר אלו שעל הדף
הירושלמי שדה ענק ללא סימני דרך, משקלם של מפרשי הירושלמי די נמוך
וממש אין הכרח שדווקא פירושם נכון.
ד. למרות כל המחלוקות בבבלי לרוב הסוגיות יש פירוש, שניים עד שלושה
בירושלמי פעמים רבות יש פירושים כמספר אלו שדנו בסוגיא
ובכלל זה שבירושלמי מצוי שלפירוש אחד הירושלמי כתב במפורש להתיר
ולפירוש שני כתב לאסור.
ה. בכל הראשונים על הש"ס ובשותי"ם פזורים פירושים על קטעים בירושלמי
ופסקים שכתבו שמקורם בירושלמי ועפ"ז ניתן ללמוד את הסוגיא.
ככלל למרות משקלו של הירושלמי שהוא מאמוראים
ולמרות שהוא מכריע כל מקום שלא מפורש אחרת בבבלי
ולכאורה היה ניתן להכריע על פיו במאות ספקות ומחלוקות
למעשה כמעט לא ניתן להכריע על פיו מהסיבות הנ"ל
אם לא בדברים שפרשו הראשונים ואז אנו מכריעים כביאורם בירושלמי
אף שאת הירושלמי פעמים רבות ניתן לבאר בדיוק הפוך.


חכם באשי
הודעות: 600
הצטרף: 20 דצמבר 2017, 17:59
נתן תודה: 33 פעמים
קיבל תודה: 218 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תלמוד ירושלמי - איך לומדים

שליחה על ידי חכם באשי » 27 יוני 2019, 18:45

בעיקר קרבן העדה (יותר מפני משה), וטעם לזה עי' צדיק כתמר יפרח עמוד שצח


הוגה
הודעות: 1
הצטרף: 18 ספטמבר 2019, 20:59
סטטוס: לא מחובר

Re: תלמוד ירושלמי - איך לומדים

שליחה על ידי הוגה » 18 ספטמבר 2019, 21:01

תכל'ס, מישהו יכול לסכם איך לומדים ירושלמי במתכונת המקבילה לגפ"ת בבבלי?


כרם
הודעות: 529
הצטרף: 13 ספטמבר 2017, 15:52
נתן תודה: 46 פעמים
קיבל תודה: 169 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תלמוד ירושלמי - איך לומדים

שליחה על ידי כרם » 18 ספטמבר 2019, 22:08

לומדים בשלבים.
שלב א' - לומדים את המלים כדי להבין אותם, יש מלים שאנו לא מכירים מהבבלי, הארמית של הירושלמי היא קצת שונה, ויש מלים שפשוט חסרות בהן אותיות לפי הרגלנו (תנא ירושלמי נקיט לשנא קלילא). אחרי שהבנת פירוש המלים עבור לשלב הבא.
שלב ב' - נסה ליצור משפטים שיהיו בעלי משמעות, צמדים של 2 מלים או יותר, ולפעמים גם מלה אחת היא כמו משפט שלם. שלב זה צריך להיות משולב בשלב הבא.
שלב ג' - נסה לתת את המנגינה למשפט שיצרת, קושיא, שאלה, תמיהה, תירוץ, תשובה וכדו'.
שלב ד' - בדוק אם רצף המשפטים נותן משמעות של משא ומתן, קושיא ותירוץ, שאלה ותשובה, וכדו', אם כן, ייתכן שהפירוש שלך נכון.
שלב ה' - בדוק אם הרצף הזה נותן מסקנה הגיונית ומקובלת.
שלב ו' - בדוק במפרשים מה פירשו, והשווה למה שהבנת עד כה.


בן המתחטא
הודעות: 215
הצטרף: 02 ספטמבר 2019, 22:20
נתן תודה: 241 פעמים
קיבל תודה: 172 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תלמוד ירושלמי - איך לומדים

שליחה על ידי בן המתחטא » 19 ספטמבר 2019, 06:07

יש כמה מכונים של חסידי גור שעשו עבודה מופלאה לפרש הירושלמי ואיני זוכר כרגע שמותם. ובל"נ היום אכנס לשטיבל של גור כדי לבדוק ולעדכן. חשוב לדעת: א. בדרך כלל אם לומדים את הסוגיות המקבילות בבבלי, הענינים הרבה פחות יגעים. גם לירושלמי זרעים יש הרבה סוגיות מקבילות בבבלי. דוגמא של תועלת, בבבלי
כשיש תא שמע, הגמרא מפרטת, א"א בשלמא... אלא א"א.. לעומת זאת בירושלמי עליך לנחש את החשבון לבד.
ב. בעיקר בסדר זרעים כדאי לבדוק בספרי זמנינו, מה הסברות המרכזיות הנדונות בנושא. אפשר להשיג מראה מקומות מכוללים שלמדו זרעים. זה הופך אותך
לעוסק בסוגיא. אחרת אתה עלול להרגיש תחושות התיבשות .
ג. שים לב ל"מילון" הירושלמי שלא תצטרך לפענח בכל דף מחדש. כגון, במקום תנאי היא דתניא... של הבבלי, בירושלמי בפלוגתא.. במקום הכא במאי עסקינן במה נן
קיימין .
ד. לאור כל זאת הצורה הטובה ביותר ללמוד פרק בבבלי ואחר כך את אותו הפרק בירושלמי זה חוסך זמן ומרגיל אותך ללשון הירושלמי. אח"כ גם זרעים יותר קל.
ה. קח בחשבון, שלהרבה ההתחלה היתה קשה ודי מייאשת והיה נראה כלימוד ללא טעם, ואחר עקשנות הם שוחים בירושלמי בהנאה. הרבה הצלחה וסייעתא דשמיא
חזק ואמץ.


בן המתחטא
הודעות: 215
הצטרף: 02 ספטמבר 2019, 22:20
נתן תודה: 241 פעמים
קיבל תודה: 172 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תלמוד ירושלמי - איך לומדים

שליחה על ידי בן המתחטא » 19 ספטמבר 2019, 20:06

והרי העדכון. ישנם מספר פירושים קלילים, המועילים בעיקר ללומד במהירות או ע"מ לקנות בקיאות. לכאורה המובחר שבהם הוא פירוש אור יעקב שיצא ע"י מכון פרי מגדים. ישנם עוד פירושים קלים בשם מאור שמחה ולב ירושלים. עולה עשר מעלות על כולנה הוא המפעל המרשים תלמוד ירושלמי אור שמחה שע"י מכון מפעל התלמוד ירושלמי. להלן חלק ממעלותיו. גירסא מדפוסים ראשונים ומנוסחת הראשונים. פירוש צח מתאים הן למתחילים והן למעמיקים בנוי בעמקות בעיקר עפ"י הראשונים, עם בקיאות גדולה בדברי הקדמונים. בסופו ליקוט ראשונים, ליקוט מפרשים וספר המפתח. ראיתי שיש כמה מהדורות, בחלקם היה מצוין שיש מקבילות לבבלי, בחלקם מצוין על הכריכה שמות ערים . כגון על מסכת אחת ציפורי ועל האחרת קיסרי. אין לי ידעה אם השלימו את העבודה על כל המסכתות.


בן המתחטא
הודעות: 215
הצטרף: 02 ספטמבר 2019, 22:20
נתן תודה: 241 פעמים
קיבל תודה: 172 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תלמוד ירושלמי - איך לומדים

שליחה על ידי בן המתחטא » 19 ספטמבר 2019, 20:23

אולי יועילך ספר ציון יהושע מהגאון רבי יהושע העשיל לוין זצ"ל. הבקי המבהיל בשני התלמודים נכד מוהר"ח וולוזינר. הוא מסורת הש"ס מבבלי לירושלמי, וישנו תחת ידי. אשמח להשאילו לזמן.

סמל אישי של משתמש

דוד ריזל (הפרסומאי)
הודעות: 1582
הצטרף: 05 פברואר 2017, 12:10
נתן תודה: 1069 פעמים
קיבל תודה: 557 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תלמוד ירושלמי - איך לומדים

שליחה על ידי דוד ריזל (הפרסומאי) » 24 אפריל 2020, 13:09

אוריאל כתב:
24 יוני 2019, 11:24
מבקש1 כתב:
24 יוני 2019, 10:52
ברצוני להתחיל ללמוד ירושלמי כסדר, איך הרגילות ללמוד ירושלמי, איזה מפרש נחשב כמקביל לרש"י בבבלי ואיזה לתוס', או שבכלל ניתן ללמוד עם כל מפרש כולל שוטנשטיין [כמובן שניתן, אך השאלה מה נחשב ללימוד רגיל כמו בבבלי רש"י / תוס']?


אחד הפירושים המוצלחים על הירושלמי, הוא הפירוש של הגר"ח קניבסקי, שהוא בעצם ליקוט מכל הפרשנים, כאשר תמיד הוא תופס את הפירוש הפשוט ביותר.

הפירוש של ר' חיים מודפס בירושלמי המורחב הוצאת עוז והדר.
 

סמל אישי של משתמש

דוד ריזל (הפרסומאי)
הודעות: 1582
הצטרף: 05 פברואר 2017, 12:10
נתן תודה: 1069 פעמים
קיבל תודה: 557 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תלמוד ירושלמי - איך לומדים

שליחה על ידי דוד ריזל (הפרסומאי) » 24 אפריל 2020, 13:14

מחשבות כתב:
25 יוני 2019, 10:06
יש כמה הבדלים מרכזיים בין לימוד בבלי לירושלמי:
א. בבלי יש חלוקה ברורה מאוד של קושיא, תירוץ, ראיה, דחיה וכו'
בירושלמי זה מטושטש וכל משפט יכול להיות קושיא או כבר תירוץ
חלק מהראיה או דחיית הראיה או הערה צדדית, ואין הכרחים ברורים
בדר"כ לפירוש זה או אחר (לפעמים גם צריך כאילו להשלים מילים
שלא נכתבו אלא יש להבינם מהעניין).
ב. הבבלי בדר"כ מפרט את הראיות והסברות, הירושלמי במילה שתיים
אדעתא דר' פלוני כך אדעתא דר' אלמוני אחרת.
ג. את הבבלי אנו לומדים בדרך סלולה על פי הראשונים ובעיקר אלו שעל הדף
הירושלמי שדה ענק ללא סימני דרך, משקלם של מפרשי הירושלמי די נמוך
וממש אין הכרח שדווקא פירושם נכון.
ד. למרות כל המחלוקות בבבלי לרוב הסוגיות יש פירוש, שניים עד שלושה
בירושלמי פעמים רבות יש פירושים כמספר אלו שדנו בסוגיא
ובכלל זה שבירושלמי מצוי שלפירוש אחד הירושלמי כתב במפורש להתיר
ולפירוש שני כתב לאסור.
ה. בכל הראשונים על הש"ס ובשותי"ם פזורים פירושים על קטעים בירושלמי
ופסקים שכתבו שמקורם בירושלמי ועפ"ז ניתן ללמוד את הסוגיא.
ככלל למרות משקלו של הירושלמי שהוא מאמוראים
ולמרות שהוא מכריע כל מקום שלא מפורש אחרת בבבלי
ולכאורה היה ניתן להכריע על פיו במאות ספקות ומחלוקות
למעשה כמעט לא ניתן להכריע על פיו מהסיבות הנ"ל
אם לא בדברים שפרשו הראשונים ואז אנו מכריעים כביאורם בירושלמי
אף שאת הירושלמי פעמים רבות ניתן לבאר בדיוק הפוך.
מכון אור שמחה, עושה עבודה מקיפה על הירשולמי, כעין מתיבתא.
עם השוואות לבבלי ולראשונים וכו'.
ועל פרק ערבי פסחים לבד, הוציאו כרך שלם.
 


בעל אוצר
הודעות: 244
הצטרף: 21 מרץ 2020, 23:50
נתן תודה: 38 פעמים
קיבל תודה: 54 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תלמוד ירושלמי - איך לומדים

שליחה על ידי בעל אוצר » 24 אפריל 2020, 13:18

שאר לעמו כתב:
24 יוני 2019, 20:31
ואם הנך סבור שע"י שוטשטיין תוכל להבין ירושלמי - הרי שגם בכך טעית.
שמעתי מאחד הת"ח העורכים של שוטנשטין שכשהם התחילו עם הירושלמי כמה מהעורכים לא הסכימו לעבור לירושלמי מפני
שלדעתם אי אפשר לפרשו בצורה מובנת כמו הבבלי במציאות שהפירושים מועטים כל כך.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים