שניאור אמר:
מבקש אמת אמר:
אבל מה לעשות שהרבה בדקו את הענין כולל מדענים שומרי תורה ומצוות ומצאו שכמות הבליעות בכלי נירוסטה הוא אחד לכמה עשרות או מאות אלפים, ואינו דומה כלל לכלים שבזמנם.
זה ברור שאין לאף אחד תשובה למה מחמירים, והתשובה האמיתית היא כי מפחדים מכזה שינוי גדול בהלכה שיבטל חלק גדול מהלכות בשר בחלב ותערובות. יתכן וזה באמת טענה נכונה, ויתכן שלא, אבל עכ"פ זו הסיבה, ואין ענין להתחמק ממנה.
זה נכון ולא מדוייק, ראשית צריכים לדעת כמה אפשר לסמוך על מדענים לקולא, שנית הרי ברור לכל שאם נמחוק את כל דיני תערובות מהבית זה לא יחזור גם אם בעתיד נגלה על איזה כלי חדש שהוא כן בולע, (וכמו שקורה היום בכמה ענינים), שלישית גם בזמן הפוסקים מצינו כמה פעמים שמחמירים גם כשברור שיש רק בליעה קטנה מאוד מטעם אין מבטלין איסור לכתחילה, רביעית צריכים לברר בדיוק למה הפוסקים האשכנזים אמרו על הרבה דברים אין אנו בקיאין וכו' הרמ"א על טעימה ועל שומן וכחוש, הפמ"ג על נח מרתיחתו, ועוד, האם זה לא הגיע בגלל שפשוט פחדו לתת את דיני תערובת ביד כל רב?! ברור שיש רבנים שאינם בקיאים מספיק במציאות, אני לא יודע רק מעלה צדדים
ראשית - לא צריך לסמוך על מדענים, אפשר לבדוק לבד. מי שלא רוצה לבדוק ורק מבטל דברי המדענים הרי הוא מתחמק מן האמת.
שנית - אנחנו סומכים על מדענים בכל שטחי החיים כולל עניני פיקוח נפש מובהקים, ופתאום פה מבטלים דבריהם?
שלישית - הטענה של מחיקת דיני תערובות אינה מועילה למקרה של בדיעבד, הרי הסיר הזה מותר ואנו נאסרו בשביל שלא ישתכחו דיני תערובות מישראל? לפי הגיון זה גם היו צריכים להפריש תרו"מ ולשמור שמיטה בחו"ל כיון שבמשך השנים הרבות שלא דרו ישראל בארץ נשתכחו הלכות אלו, כידוע. טענה זו מועילה לאסור מלכתחילה להשתמש באותם כלים לב' המינים, אבל לא לאסור בדיעבד.