האם קבלה היא חילוק מלימוד התורה או חלק ופרט מהכרת הבורא

כלפי ליא

משתמש ותיק
מאן דהו אמר:
כלפי ליא אמר:
השאלה בכותרת האשכול אינה שאלה בכלל, וברור שחכמת הקבלה היא חלק ממצות לימוד התורה, ותורה עצמה היא, ודברי האב"ע בהקדמה לרביעאה, אין להם מקום למעשה אפילו לא כהו"א וסלק"ד, וח"ו ח"ו לומר ש"ידיעת עניינים אלו הוא רק בכלל מצוה שמתוך כך הוא יודע ומכיר את הבורא אבל אין זו תורה ללמוד ולדעת האסור והמותר... מה שנכללה בתורה את כל סדרי מעשה בראשית ומעשה מרכבה הוא רק ע"י הנגלה לנו את זאת לדעת האסור והמותר", ובלשון האב"ע בכ"ד, "ישתקע הדבר ולא יאמר, ואין צריך לפנים", ושארי' לי' מארי'.
וכבר כתב חתנו הגרמ"צ שליט"א, בשערי אורה, שאף חמיו לא נתכוון לחכמת הקבלה ותורת הנסתר של חכמי הזוה"ק וכו', אלא רק לחכמת הפרדס של הכרת הבורא של הרמב"ם. ואף בזה חזר והודה לו מו"ח שאין הדברים כן ושברמב"ם מפורש לא כך ושהכל הוא תורה, והכל הוא בכלל לימוד התורה. ולצערנו הלשון שנכתב בספר שחוזר ונדפס, עלול להטעות שיש כזה ס"ד על כל חכמת הקבלה ח"ו ח"ו, ישתקע הדבר, ואף במה שנכתב כבר חזר בו.
השאלה בכותרת היא לאור דבריך המצוטטים כאן
כלפי ליא אמר:
..... א' הרב שך מעולם לא למד קבלה וגם לא ידע מה זה. ב' הוא חשב לומר שחכמת הקבלה זה לא באמת לימוד התורה, אלא רק חלק ופרט מהכרת הבורא כפי שכתב בהקדמת אבי עזרי. הוא אמנם חזר בו, אבל הדברים נדפסים וחוזרים ונדפסים וקיימים.



https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=68&t=5927&p=74276#p74274



ועל זה עניתי תשובה, א' שכיון שחזר בו, שוב אין על מה לדון בכלל. ב' שגם על דבריו, אפילו שלא משתמע כן, אבל חתנו הגביל אותם מאוד לתחום ספציפי, כי אחרת הוא ממש טועה בדבר משנה ביסודות דתנו. ג' שגם אם הוא חשב כך בטעות, אסור אפי' כסלק"ד לחשוב ככה.
[ובוודאי שאין בי ושכמותי לחלוק על דבריו, אבל א' למדתי ממנו שכאשר שומעים דבר לא נכון, חייבים לומר את זה בשיא החריפות ולא לישא פנים לאיש, ב' בדבר שיש בו נגיעה לעיקרים ושיבוש חלילה ביסודות, אין משוא פנים בדין, וחייבים לעקור את זה בכל תוקף ועוז].
 

כלפי ליא

משתמש ותיק
איש ווילנא אמר:
כלפי ליא אמר:
השאלה בכותרת האשכול אינה שאלה בכלל, וברור שחכמת הקבלה היא חלק ממצות לימוד התורה, ותורה עצמה היא, ודברי האב"ע בהקדמה לרביעאה, אין להם מקום למעשה אפילו לא כהו"א וסלק"ד, וח"ו ח"ו לומר ש"ידיעת עניינים אלו הוא רק בכלל מצוה שמתוך כך הוא יודע ומכיר את הבורא אבל אין זו תורה ללמוד ולדעת האסור והמותר... מה שנכללה בתורה את כל סדרי מעשה בראשית ומעשה מרכבה הוא רק ע"י הנגלה לנו את זאת לדעת האסור והמותר", ובלשון האב"ע בכ"ד, "ישתקע הדבר ולא יאמר, ואין צריך לפנים", ושארי' לי' מארי'.
וכבר כתב חתנו הגרמ"צ שליט"א, בשערי אורה, שאף חמיו לא נתכוון לחכמת הקבלה ותורת הנסתר של חכמי הזוה"ק וכו', אלא רק לחכמת הפרדס של הכרת הבורא של הרמב"ם. ואף בזה חזר והודה לו מו"ח שאין הדברים כן ושברמב"ם מפורש לא כך ושהכל הוא תורה, והכל הוא בכלל לימוד התורה. ולצערנו הלשון שנכתב בספר שחוזר ונדפס, עלול להטעות שיש כזה ס"ד על כל חכמת הקבלה ח"ו ח"ו, ישתקע הדבר, ואף במה שנכתב כבר חזר בו.


בקשר לעצם הדברים הצדק אתך ואין אנו מבינים את דברי הגרא"מ.
אמנם מה שפירשת דבריו על חכמת הפרדס של הרמב"ם אינו מובן כלל 
כי לא היה מכנה זאת הגרא"מ קבלה כי אין כן דרך הלשון כלל 
וגם הרמב"ם עצמו פירש שזהו מעשה מרכבה ומעשה בראשית של הגמ' 
כך שלדעת הרמב"ם עצמו וודאי זהו המצווה הגדולה ביותר שאדם יכול לעשות 
ואמנם הבאים אחריו חלקו על דבריו ופירשו שהמכוון לחכמת הקבלה
בקיצור דברי הגרא"מ אינם מובנים לנו
האב"ע לא כינה את זה קבלה, הוא כתב את זה על התורה בחלק הנסתר שבה, שאין לה זכות קיום עצמי, וכל אריכות דבריו הם, שהתורה היא רק החלק הנגלה, והנסתר הוא רק הסודות שטמונים בתוך הנגלה אבל אין לו קיום בפנ"ע. וזה דבר זר ואסור לאמרו, יהי' ע"י מי שיהי'. וברור שאם מישהו אחר הי' אומר זאת, היו צריכים לדון את כל הספר ברותחין.
וכל דברי האב"ע אינם אלא תימה, וברור שהדוחק שהעמיס חתנו בדבריו שזה הולך רק על חכמת הפרדס של הרמב"ם, לא כ"כ נכנס בצורה מוצלחת בכל הדברים שביאר שם האב"ע, אבל הוא יצא להגן עליו כדי שלא לעשותו לטועה בדבר משנה. ובכל אופן כפי שהוא מעיד, חותנו חזר בו גם בחלק זה.
 
 

נבשר

משתמש ותיק
כלפי ליא אמר:
וברור שאם מישהו אחר הי' אומר זאת, היו צריכים לדון את כל הספר ברותחין.
למה אתה נושא פנים, אם מישהו אחר היה צריך לדון את כל הספר ברותחין, מאי שנא זה.
 

yosf

משתמש ותיק
מאן דהו אמר:
לאור מה שנכתב באשכול אחר
עולה השאלה האם חכמת הקבלה היא חלק מלימוד התורה או שאינה אלא רק חלק ופרט מהכרת הבורא?
לא עברתי על כל האשכול, אבל לא יכולתי להתאפק, ממש נורא, 
גם אם חכם בישראל טעה וכתב מה שטעה ח"ו לנו להמשיך בזה [ובלא"ה הלא מחוייבים כלל ישראל בכבודו ובודאי דיש להעלים אותה הטעות]
ועכ"פ הדבר פשוט כי הקבלה לא רק שהיא חלק מהתורה ודאי אלא אף היא עיקר התורה ותכליתה ולא עוד אלא דכל המובא בש"ס ומאמרי חז"ל ומחלוקת ב"ש וב"ה הכל לפי הסוד ורק עטפו הכל בפשט כידוע דברי הגאון חיד"א וכו' וכל דברי האר"י מלאים בזה בפרט בשער מאמרי רז"ל 
וכבר כתב מהרח"ו בהקדמתו למבו"ש ונדפס בתחילת אוצרות חיים בשם הזוה"ק עה"פ שפחה כי תירש גברתה דהיינו תלמוד ומשנה שירשה מקום גברתה היינו תורת הסוד וכו'
ועי' בהסכמת הגוב"י לאש"ל שכ' כי לע"ל כל אחד יתן את הדין על שלמד תורה ולא היה רצונו בזה להגיע בסוף לתכלית דהיינו הקבלה
וכבר ידוע מש"כ הכר"ש בשם הרמ"ז והביאו ג"כ הלשם כי לימוד הקבלה שעה אחת שווה יותר משנה שלימה [24/7] לימוד פשט וע"ש די"א יותר משבעים שנה(!!!!)
ואחרי כ"ז עוד יש שאלה אם זה חלק מהתורה?????
מסכנות...
 
 

מאן דהו

משתמש ותיק
פותח הנושא
גם לי זה היה חדש
ובמחשבה שניה אמרתי לעצמי. אולי באמת אין זה חלק מהתורה כטענת הרב שך אלא חלק מהכרת הבורא וכמו שרצו לומר על המוסר
וציפתי למקורות ואכן בדברי השל"ה רואים שלא הבין כך וכעת אתם מצטטים עוד ספרים
בקיצור יש ענין לברר את הנושא ולא להזדעזע ממנו יען ואין בו צל של כפירה
 

yosf

משתמש ותיק
מאן דהו אמר:
גם לי זה היה חדש
ובמחשבה שניה אמרתי לעצמי. אולי באמת אין זה חלק מהתורה כטענת הרב שך אלא חלק מהכרת הבורא וכמו שרצו לומר על המוסר
וציפתי למקורות ואכן בדברי השל"ה רואים שלא הבין כך וכעת אתם מצטטים עוד ספרים
בקיצור יש ענין לברר את הנושא ולא להזדעזע ממנו יען ואין בו צל של כפירה
האומנם?????

 
 

מאן דהו

משתמש ותיק
פותח הנושא
yosf אמר:
מאן דהו אמר:
גם לי זה היה חדש
ובמחשבה שניה אמרתי לעצמי. אולי באמת אין זה חלק מהתורה כטענת הרב שך אלא חלק מהכרת הבורא וכמו שרצו לומר על המוסר
וציפתי למקורות ואכן בדברי השל"ה רואים שלא הבין כך וכעת אתם מצטטים עוד ספרים
בקיצור יש ענין לברר את הנושא ולא להזדעזע ממנו יען ואין בו צל של כפירה
האומנם?????

 

נא הסבר נמק ופרט מדוע מי שמאמין באמיתות תורת הקבלה [למשל הרב שך] ודן אם היא חלק מלימוד תורה או חלק ופרט מהכרת הבורא הוא כופר?
 

yosf

משתמש ותיק
באם הנחת היסוד [וזו האמת אין בלתה] שהתורה היא הקבלה [ובעטיפתה גם הפשט] א"כ כמו מי מי שיאמר שהפשט אינו תורה [אף שאומר שהיא אמת כמוסר החכמים ושיחת חולין שלהם] הרי"ז בכלל אפיקורס
ומאי שנא????
 

מאן דהו

משתמש ותיק
פותח הנושא
yosf אמר:
באם הנחת היסוד [וזו האמת אין בלתה] שהתורה היא הקבלה [ובעטיפתה גם הפשט] א"כ כמו מי מי שיאמר שהפשט אינו תורה [אף שאומר שהיא אמת כמוסר החכמים ושיחת חולין שלהם] הרי"ז בכלל אפיקורס
ומאי שנא????

הרב שך לא אמר [לפני שהוא חזר] שהקבלה היא שיחת חולין של תלמידי חכמים. הוא אמר שהיא חלק ופרט מהכרת הבורא. קצת שונה
 

ayedavid

משתמש ותיק
אם בזוהר כתוב במפורש שחכמת הקבלה היא עיקר התורה, אם מהבית יוסף והלאה , לרבות את הגר"א , גדולי הדורות שהכירו את חכמת הקבלה סברו כן.

הדיון יכול להמשיך מסיבה אחת:
א. ייתכן ויימצא עוד ציטוט מספר שטעה כי לא הכיר.
ב. ...

ולכן התחלת ספירת הקולות היא פתח לדברים הלא טובים שקורים באינטרנט
 

ayedavid

משתמש ותיק
הרב שך הודה שטעה וגם לפי הנ"ל לא הבין בדבר, ולכן עדיף לכבד אותו בפורום . ואת התורה
 

מאן דהו

משתמש ותיק
פותח הנושא
ayedavid אמר:
הרב שך הודה שטעה וגם לפי הנ"ל לא הבין בדבר, ולכן עדיף לכבד אותו בפורום . ואת התורה

אדרבה אם הרב שך הגדול טעה לדבריך [ולדברי אחרים חזר ממה שכתב] קטנים ממנו בטח שיטעו
והמוצא הוא לברר עם ידענים גדולים בפורום את המקורות השוללות דעות כאלה אם אינם נכונות
 

ayedavid

משתמש ותיק
נכון. אבל אם הדיון ימשיך למרות שבנקל ניתן למצוא מקורות בזוהר למשל, ייתכן והטעות של הרב שך היא פתח למי שרוצה ללכת בה
 

עט ברזל

משתמש רגיל
ידוע מהגר"א דאין מחלוקת,בין הנגלה לנסתר,אלא הכל תורה אחת,ומרועה אחד ניתנו,והדברים ברורים,וכמדומה שכתב הנפש החיים,ד"נסתר" אין פירושו נסתר מאיתנו,אלא דהוא הנסתר שבתוך הנגלה.
 

ayedavid

משתמש ותיק
אז לפי הטעות הנ"ל שמתעקשים לנפנף בה יוצא שכל תפיסת התורה של הגר"א היא טעות אחת גדולה.

(אפשר לדון בדינו\הגדרתו של מי שטוען כן?)
 

yosf

משתמש ותיק
מאן דהו אמר:
yosf אמר:
באם הנחת היסוד [וזו האמת אין בלתה] שהתורה היא הקבלה [ובעטיפתה גם הפשט] א"כ כמו מי מי שיאמר שהפשט אינו תורה [אף שאומר שהיא אמת כמוסר החכמים ושיחת חולין שלהם] הרי"ז בכלל אפיקורס
ומאי שנא????

הרב שך לא אמר [לפני שהוא חזר] שהקבלה היא שיחת חולין של תלמידי חכמים. הוא אמר שהיא חלק ופרט מהכרת הבורא. קצת שונה
לא משנה, עכ"פ הוא טעה לומר שאי"ז חלק מהתורה ח"ו
מאן דהו אמר:
הרב שך מספיק גדול בכדי לדון בדבריו
גדולים ועצומים ממנו ללא היכר טעו בזה, נו אז מה????
ובאמת זה גם סוד מסודות התורה הק' שהקב"ה נשבע וגזר עד אלף שנה וכו' ואח"כ היה דורא סיתמאה וכו' עי' בהקדמת מהרח"ו לשעה"ק.
 
 

פיניפיני

משתמש ותיק
מאן דהו אמר:
לאור מה שנכתב באשכול אחר
עולה השאלה האם חכמת הקבלה היא חלק מלימוד התורה או שאינה אלא רק חלק ופרט מהכרת הבורא?
עי' רח"ו בהקדמתו לעץ חיים שם כתב שהנגלה והנסתר ב' חלקי התורה, הנגלה - נמשל לגוף והנסתר - לנשמה, וד"ב.
 
 

כלפי ליא

משתמש ותיק
עט ברזל אמר:
ידוע מהגר"א דאין מחלוקת,בין הנגלה לנסתר,אלא הכל תורה אחת,ומרועה אחד ניתנו,והדברים ברורים,וכמדומה שכתב הנפש החיים,ד"נסתר" אין פירושו נסתר מאיתנו,אלא דהוא הנסתר שבתוך הנגלה.

כ"ז מבואר באריכות בדברי האבי עזרי בהקדמה שם בדבריו היסודיים שהם אמת לאמיתה של תורה [הפרט הנוסף שהוזכר לעיל, אינו קשור לעצם לוז הענין].
 

יהודה1

משתמש ותיק
עיין שו"ע יו"ד רמ"ו סעיף ד' ברמ"א ובהגהות הגר"א שם אות י"ח
ותו לא מידי.
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
אמנם הא יש לעיין טובא אם הדרך הנלמדת בזמנינו
אצל רוב העוסקים בקבלה
שלומדים פשטי דברים ומשלים בעלמא
ללא הבנת עומק הענין אל מה רומזים הדברים
וללא אובנתא דליבא
האם זהו בכלל מצוות תלמוד תורה אם לאו
 

בנציון

משתמש ותיק
איש ווילנא אמר:
אמנם הא יש לעיין טובא אם הדרך הנלמדת בזמנינו
אצל רוב העוסקים בקבלה
שלומדים פשטי דברים ומשלים בעלמא
ללא הבנת עומק הענין אל מה רומזים הדברים
וללא אובנתא דליבא
האם זהו בכלל מצוות תלמוד תורה אם לאו

אם הגר"א אומר שהוא הסתפק על רבי חיים וויטל אם הוא הבין הנמשל, אין ספק שגם בהבנת המשל מקיימים מצוות תלמוד תורה. וגדולה מזו אומר הרמח"ל שגם כאשר לא מבינים אף המשל מקיימים מצוות תלמוד תורה.
 

מאן דהו

משתמש ותיק
פותח הנושא
yosf אמר:
מאן דהו אמר:
yosf אמר:
באם הנחת היסוד [וזו האמת אין בלתה] שהתורה היא הקבלה [ובעטיפתה גם הפשט] א"כ כמו מי מי שיאמר שהפשט אינו תורה [אף שאומר שהיא אמת כמוסר החכמים ושיחת חולין שלהם] הרי"ז בכלל אפיקורס
ומאי שנא????

הרב שך לא אמר [לפני שהוא חזר] שהקבלה היא שיחת חולין של תלמידי חכמים. הוא אמר שהיא חלק ופרט מהכרת הבורא. קצת שונה
לא משנה, עכ"פ הוא טעה לומר שאי"ז חלק מהתורה ח"ו
מאן דהו אמר:
הרב שך מספיק גדול בכדי לדון בדבריו
גדולים ועצומים ממנו ללא היכר טעו בזה, נו אז מה????
ובאמת זה גם סוד מסודות התורה הק' שהקב"ה נשבע וגזר עד אלף שנה וכו' ואח"כ היה דורא סיתמאה וכו' עי' בהקדמת מהרח"ו לשעה"ק.
 
כל כך פשוט לך שדברים שכתב אחד מהגדולים בהקדמה לספרו היא טעות. כביכול אין שום שיטה כזו. אבל כבר כתבתי שאדרבה אם הרב שך הגדול טעה לדבריך [ולדברי אחרים חזר ממה שכתב] קטנים ממנו בטח שיטעו
והמוצא הוא לברר עם ידענים גדולים בפורום את המקורות השוללות דעות כאלה אם אינם נכונות
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
בנציון אמר:
איש ווילנא אמר:
אמנם הא יש לעיין טובא אם הדרך הנלמדת בזמנינו
אצל רוב העוסקים בקבלה
שלומדים פשטי דברים ומשלים בעלמא
ללא הבנת עומק הענין אל מה רומזים הדברים
וללא אובנתא דליבא
האם זהו בכלל מצוות תלמוד תורה אם לאו

אם הגר"א אומר שהוא הסתפק על רבי חיים וויטל אם הוא הבין הנמשל, אין ספק שגם בהבנת המשל מקיימים מצוות תלמוד תורה. וגדולה מזו אומר הרמח"ל שגם כאשר לא מבינים אף המשל מקיימים מצוות תלמוד תורה.


לא הבנתי מה הראיה מדברי הגר"א. 
מה הרמח"ל אומר בקריאה בעלמא או בנסיון להבין גם אם לא הבין 
 
 

בן של רב

משתמש ותיק
מחשבות אמר:
עד שאתה שואל זאת
אני שואל מהו ת"ת
והאם זה רק ביאור הפסוקים/ההלכה
או כל רצון הבורא או הגדרה אחרת.
מעיון קצר נראה שיש בזה דעות שונות
וספק אם יש הכרח בדברים.


חבל שלא מתייחסים להערה החשובה של חושב המחשבות. 

איך שהבנתי מרבותי: לא בא בחשבון בשום אופן שתהיינה שתי תורות! 

ה' אמר רק דבר אחד - שהוא כביכול שנים - אבל הם רק אחד:
אנכי ה' אלהיך - ולא יהיה לך אלהים אחרים!
וזה חייב לכלול בתוכו את כל התורה כולה. 

אלא שבנגלה זה הפרטים המעשיים - איך אנחנו נקבל וניישם את המלכות מצידנו כדי לקבל עי"ז מאור פניו = באור פניך נתת לנו >חיים. 

והנסתר זה להבין ולמשש באותם חוקים עצמם איך נביעת >החיים של מקור החיים יורדת אל תוככי המציאות - בעקבות ההכנה הזו. 

 
 

בן של רב

משתמש ותיק
תוספת קטנה: לקבל את המלכות זה לחתור לכך שהוא ימלוך בכל העולם וקודם כל בארצו וקודם כל בביתו וקודם כל בלבבות בניו.

ורק זה נקרא לימוד! 
 

בנציון

משתמש ותיק
איש ווילנא אמר:
בנציון אמר:
איש ווילנא אמר:
אמנם הא יש לעיין טובא אם הדרך הנלמדת בזמנינו
אצל רוב העוסקים בקבלה
שלומדים פשטי דברים ומשלים בעלמא
ללא הבנת עומק הענין אל מה רומזים הדברים
וללא אובנתא דליבא
האם זהו בכלל מצוות תלמוד תורה אם לאו

אם הגר"א אומר שהוא הסתפק על רבי חיים וויטל אם הוא הבין הנמשל, אין ספק שגם בהבנת המשל מקיימים מצוות תלמוד תורה. וגדולה מזו אומר הרמח"ל שגם כאשר לא מבינים אף המשל מקיימים מצוות תלמוד תורה.


לא הבנתי מה הראיה מדברי הגר"א. 
מה הרמח"ל אומר בקריאה בעלמא או בנסיון להבין גם אם לא הבין 
הגר"א היה לו צד שאפילו רבי חיים וויטל לא הבין הנמשל, וק"ו רוב אלו שלמדו קבלה, אז האם לפי דעת הגר"א כל אלו התבטלו? והגר"א שהוא מגדולי המעודדים את לימוד הקבלה סבור שלמעשה רק יחידי סגולה לומדים קבלה?
הרמח"ל מדבר על קריאה בעלמא.
 
 

מאן דהו

משתמש ותיק
פותח הנושא
איש ווילנא אמר:
אמנם הא יש לעיין טובא אם הדרך הנלמדת בזמנינו
אצל רוב העוסקים בקבלה
שלומדים פשטי דברים ומשלים בעלמא
ללא הבנת עומק הענין אל מה רומזים הדברים
וללא אובנתא דליבא
האם זהו בכלל מצוות תלמוד תורה אם לאו

עסקת מימך בקבלה שאתה מעלה טענות כנגד רוב העוסקים?
או שמא בגלל שמימך לא עסקת בקבלה ואין לך באמת מושג אתה מעלה טענות?
 

בנציון

משתמש ותיק
כעת ראיתי שמביאים תיקוני זוהר [תקון סט, דף קיד]: אוי להם לבני אדם טפשים אטומי הלב וסתומי העינים, שעליהם נאמר [תהלים קטו] עינים להם ולא יראו באור התורה, אלה הם בהמות שלא מסתכלים ולא יודעים אלא בתבן של התורה שהיא הקליפה שמבחוץ, והמוץ שלה.
והחכמים של התורה בעלי הסודות זורקים התבן והמוץ של החוץ, ואוכלים חיטת התורה שהיא מבפנים. ע"כ.
וכתב הגר"א שם בביאורו, אע"ג שבהכל – גם בנגלה – יש קדושת התורה, מכל מקום הנגלה כנגד הקבלה נחשב קליפה, וכמ"ש הזוה"ק בפרשת בראשית דדא קליפה לדא.
כבר הביאו כאן מספיק ראיות, אבל אם למישהו עדיין היה צד קלוש אחרת, מבואר כאן בזוהר שלא רק שזה תורה אלא זה עיקר התורה [יש על זה המון בזוהר וכמדומני שכבר הביאו כאן לעיל].
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
בנציון אמר:
איש ווילנא אמר:
בנציון אמר:
אם הגר"א אומר שהוא הסתפק על רבי חיים וויטל אם הוא הבין הנמשל, אין ספק שגם בהבנת המשל מקיימים מצוות תלמוד תורה. וגדולה מזו אומר הרמח"ל שגם כאשר לא מבינים אף המשל מקיימים מצוות תלמוד תורה.


לא הבנתי מה הראיה מדברי הגר"א. 
מה הרמח"ל אומר בקריאה בעלמא או בנסיון להבין גם אם לא הבין 
הגר"א היה לו צד שאפילו רבי חיים וויטל לא הבין הנמשל, וק"ו רוב אלו שלמדו קבלה, אז האם לפי דעת הגר"א כל אלו התבטלו? והגר"א שהוא מגדולי המעודדים את לימוד הקבלה סבור שלמעשה רק יחידי סגולה לומדים קבלה?
הרמח"ל מדבר על קריאה בעלמא.




הגר"ח וויטאל העביר לנו את תורת האר"י ועשה שלא תשתכח תורת האר"י לא חשוב אם זה נקרא מצוות ת"ת אם לאו אבל על בסיס דבריו כל הבנין עומד ומה גם מסתבר שאין כוונת הגר"א שלא היה לו שיג ושיח עם הנמשל. אם כוונת האר"י לנמשל וודאי ידע הגר"ח אל מה כוונת רבו רק לא ידע דבר על בוריו וצ"ע בזה
בקשר להרבה לומדי קבלה שהתבטלו בכל מקרה יש ויכוח גדול וקיצוני על לימוד הקבלה ועל הבנת המושגים ובלי להכנס לשמות יש ספרים שמאשימים את אלו שקדמו להם בדררא דהגשמה במה שהבינו את המושגים כפשוטם ואין כאן המקום להרחיב אבל באמת אין זה פשוט כלל לבטל 

בקשר לדברי הרמח"ל שמדבר על קריאה בעלמא איה מקומם [ולכאורה לא עדיף מקריאת משנה וגמרא שאין בה מצווה בקריאה בעלמא וזה פלא גדול] 
 
 
חלק עליון תַחתִית