דעת הרבי מחב"ד על שימוש בחשמל בשבת, ומנהג חסידי חב"ד בזה (אשכול מאוחד)

סופר המלך

משתמש ותיק
הרבי מחב"ד דחף מאד שיעשו גנרטור בכפר חב"ד, ואחר זמן באמת עשו שם גנרטור, ורק אחרי שהתקלקל לא תיקנו אותו ונשאר המצב כמו שהיה מקודם. כך קראתי באיזה מקום.
 

לבי במערב

משתמש ותיק
יהודי אמר:
בכל בתי כנסיות חב"ד בארץ משתמשים בגנרטור? לא נראה לי.
זה ש"לא בכל בתי כנסיות חב"ד בארץ משתמשים בגנרטור" - אינו הוכחה לגבי דעת הגה"ק מליובאוויטש זי"ע הנ"ל.
כדברי הרב 'סופר המלך' (מעלי) - אכן, כ"ק הרה"ק מליובאוויטש דחף בכל עוז ותעצומות להקמת גענעראטאר בכפר חב"ד; המתעסק הראשי בענין זה הי' הרה"ג רמ"צ גרוזמאן ע"ה, מראשי ישיבת תות"ל (המרכזית) דכפר חב"ד.
מסתמא בניו (ונכדיו) יודעים פרטים נוספים.
טעם ביטול הגענעראטאר שם לאח"ז (עשרות שנים מאוחר יותר) איני יודע; איני יודע גם מהו הטעם שלא דחף להקמת גענעראטאר בשאר מושבות חב"ד באה"ק ת"ו.
 

מאן דהו

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
אף דעתו של כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע היתה שיש להחמיר ולהשתמש בגענעראטאר בש"ק.

שמעתי שבכפר חב"ד לבודדים יש גנרטור. מה הפשט?
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
אמרו לי שיש מכתב או הדרכה מהרבי על עניין זה בו הוא מביע את דעתו 
אשמח מאוד אם יש למישהו אפשרות לצטט מדבריו
וכן את הנהגת חב"ד בעניין זה
 
 

מָרְדֳּכַי

משתמש ותיק
מאן דהו אמר:
לבי במערב אמר:
אף דעתו של כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע היתה שיש להחמיר ולהשתמש בגענעראטאר בש"ק.

שמעתי שבכפר חב"ד לבודדים יש גנרטור. מה הפשט?

היו גנרטורים ראשיים!
בשיכונים. ומול בית מנחם!
מול בית מנחם כבר לא קיים! (אולי הלך לעולמו...)
בשיכונים אני לא יודע!
 
שמעתי מרב חבדי מוסמך שהרבי עודד ואף תמך מכספו בגנרטור של כפ"ח. אך אח"כ שקהילותיהם גדלו וכן לא תמיד הגנרטורים עומדים בקריטריונים של בטיחות כידוע. לא דיבר ע"ז שאחז שזוהי גזירה שאין הציבור יכול לעמוד בה.
 

לבי במערב

משתמש ותיק
צ"ל:
נוזלים מן לבנון אמר:
שמעתי מרב חבדי מוסמך שהרבי עודד ואף תמך מכספו בגנרטור של כפ"ח. אך [להשערתו] אח"כ שקהילותיהם גדלו וכן לא תמיד הגנרטורים עומדים בקריטריונים של בטיחות כידוע. לא דיבר ע"ז שאחז שזוהי גזירה שאין הציבור יכול לעמוד בה.
 
ולהעיר שבביקור ר"י טשעבין הגרב"ש שניאורסון זצ"ל אצל הרבי השתבח בפניו שבכפ"ח יש גנרטור.
וכהוספה רק אעיר שפ"א נתתי את ביתי לזוג בש"ק ובאותו הזמן לא היה לי גנרטור ומה מאד נדהמתי כשחזרתי במוצ"ש לראות שיירי נרות שעמדו לא פחות על הספריה. ושאלתי את אותו מחמיר אם ח"ו הייתה פורצת שריפה האם היה משלם את נזקיה. ואם לא א"כ באיזה היתר שם נרות שם.
וזה הבאתי כיהודה ועוד לקרא על טעם הגנרטורים הפיראטיים. שכשח"ו יהיה נזק מי יקח אחריות? וחותמים בטוב
 

יעקב לב

משתמש ותיק
ואני שמעתי מרב חבד"י מוסמך שכאשר אביו של הגה"ח הר"מ גרוזמן - שכמסופר באשכול הנל הוא אשר ארגן והתקין הגנרטור בכפר חבד, היה אצל האדמו"ר מליובאוויטש, אמר לו הרבי: אייער זון האט מיר ליכטיק געמאכט כפר חבד.
 
אך זאת למודעי שלמרות שסבר הרבי דיש הידור בחשמל כשר.
אין זה אלא הידור ודלא כאחרים שסוברים שזה מעיקר הדין למרות שגם לשיטתם ע"פ הלכה אפשר להתווכח והטעם המרכזי הוא חילול ה'. וכמבואר בשבות יצחק ועוד.
 

ידידיה

משתמש ותיק
נוזלים מן לבנון אמר:
ולהעיר שבביקור ר"י טשעבין הגרב"ש שניאורסון זצ"ל אצל הרבי השתבח בפניו שבכפ"ח יש גנרטור.
וכהוספה רק אעיר שפ"א נתתי את ביתי לזוג בש"ק ובאותו הזמן לא היה לי גנרטור ומה מאד נדהמתי כשחזרתי במוצ"ש לראות שיירי נרות שעמדו לא פחות על הספריה. ושאלתי את אותו מחמיר אם ח"ו הייתה פורצת שריפה האם היה משלם את נזקיה. ואם לא א"כ באיזה היתר שם נרות שם.
וזה הבאתי כיהודה ועוד לקרא על טעם הגנרטורים הפיראטיים. שכשח"ו יהיה נזק מי יקח אחריות? וחותמים בטוב
מואס באחרים העושים.
אין שום סכנה בגנרטור. מסוכן פי אלף לנסוע בכביש וכ"ש לרחוץ בים. ולו יצוייר שיהיה איזה נזק הבעלים יקח אחריות כמו כל מזיק.

דרך אגב פעם נתתי את הדירה שלי לזוג שלא השתמש בגנרטור ומה מאד נדהמתי כשראיתי שהם הניחו בגדים לייבוש על תנור החימום. שאלתי את אותי מיקל אם ח"ו היתה פורצת שריפה האם היה משלם את נזקיה.
 

E. W

משתמש ותיק
אני לא מכיר כ''כ את חב''ד מבפנים, אך פלא גדול בעיני, שדבר שהרבי גילה דעתו בפירוש ודחף לזה בכל מאודו, ולא רואים אצל חסידי חב''ד עכ''פ השתדלות יתרה בעניין הזה.
 
ידידיה אמר:
נוזלים מן לבנון אמר:
ולהעיר שבביקור ר"י טשעבין הגרב"ש שניאורסון זצ"ל אצל הרבי השתבח בפניו שבכפ"ח יש גנרטור.
וכהוספה רק אעיר שפ"א נתתי את ביתי לזוג בש"ק ובאותו הזמן לא היה לי גנרטור ומה מאד נדהמתי כשחזרתי במוצ"ש לראות שיירי נרות שעמדו לא פחות על הספריה. ושאלתי את אותו מחמיר אם ח"ו הייתה פורצת שריפה האם היה משלם את נזקיה. ואם לא א"כ באיזה היתר שם נרות שם.
וזה הבאתי כיהודה ועוד לקרא על טעם הגנרטורים הפיראטיים. שכשח"ו יהיה נזק מי יקח אחריות? וחותמים בטוב
מואס באחרים העושים.
אין שום סכנה בגנרטור. מסוכן פי אלף לנסוע בכביש וכ"ש לרחוץ בים. ולו יצוייר שיהיה איזה נזק הבעלים יקח אחריות כמו כל מזיק.

דרך אגב פעם נתתי את הדירה שלי לזוג שלא השתמש בגנרטור ומה מאד נדהמתי כשראיתי שהם הניחו בגדים לייבוש על תנור החימום. שאלתי את אותי מיקל אם ח"ו היתה פורצת שריפה האם היה משלם את נזקיה


ראשית ישר כח על הכינוי "מואס באחרים" וכו' אך מה לעשות שגם לי יש חשמל כשר.
ב') לא אני אמרתי אלא הרבה אמרו אחרי אסון מירון שהאסון הבא ה"י שיכול לבא מחוסר זהירות הוא הגנרטורים הפיראטיים. וביודעי ומכירי בכמה גנרטורים פעילים שיש בהם סכנה. 
ג') הדוגמא שהבאתי מהזוג ששמו נרות היא לבטא את הנקודה שחשמל כשר חומרה נכונה היא עד מאד אך חשש מזיק זה איסור חמור ובודאי שחשש להזיק קודם לחומרת גנרטור. וכעין העובדא שמרן הגרשז"א התרעם כשראה בשבת אב סוחב לבדו ספסל ובנו הולך לצידו ולא עוזר לו כי מחמיר לא לטלטל בשבת ובודאי שזו חומרא נכונה ואמר הגרש"ז דחשש טלטול הוא איסור דרבנן ואילו כיבוד אב ואם הוא מדאורייתא ודון מינה ואוקים באתרה.
ד') מה שתמה על חסידי חב"ד שלא ראה שנזהרים בזה כ"כ היום יש לטעון כך גם להיפך שאם חומרת גנרטור מגיעה מהחזו"א הרי אותו חזו"א אמר שבא לו להקיא מלראות מגולח זקן (ראה מעשה איש ח"א עמ' קס"ד ועוד) ואעפי"כ לא נמנעו. אך התשובה האמיתית לדעתי שכיון שישנם הרבה שלוחים במקומות נידחים או בערים שאינם דתיות ששם בלתי אפשרי לעשות גנרטור נוצר מצב שפחות מקפידים על כך.   
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
E. W אמר:
אני לא מכיר כ''כ את חב''ד מבפנים, אך פלא גדול בעיני, שדבר שהרבי גילה דעתו בפירוש ודחף לזה בכל מאודו, ולא רואים אצל חסידי חב''ד עכ''פ השתדלות יתרה בעניין הזה.

גא"מ ותקוותי שזה ישתנה בעזרתו ית'.
יש קצת המקפידים שחימום האוכל לא ייעשה ע"י חשמל של חברה"ח.
 

ידידיה

משתמש ותיק
נוזלים מן לבנון אמר:
ב') לא אני אמרתי אלא הרבה אמרו אחרי אסון מירון שהאסון הבא ה"י שיכול לבא מחוסר זהירות הוא הגנרטורים הפיראטיים. וביודעי ומכירי בכמה גנרטורים פעילים שיש בהם סכנה. 
ג') הדוגמא שהבאתי מהזוג ששמו נרות היא לבטא את הנקודה שחשמל כשר חומרה נכונה היא עד מאד אך חשש מזיק זה איסור חמור ובודאי שחשש להזיק קודם לחומרת גנרטור. וכעין העובדא שמרן הגרשז"א התרעם כשראה בשבת אב סוחב לבדו ספסל ובנו הולך לצידו ולא עוזר לו כי מחמיר לא לטלטל בשבת ובודאי שזו חומרא נכונה ואמר הגרש"ז דחשש טלטול הוא איסור דרבנן ואילו כיבוד אב ואם הוא מדאורייתא ודון מינה ואוקים באתרה.
אני ממש מתרגש מכך ש"הרבה אמרו" משהו על גנרטורים, אבל אני ממליץ גם לך להשתמש בשכל שלך. כאמור המציאות היא שמעולם לא קרה שום נזק מגנרטור [לפי הידוע לי], משא"כ בתאונות ורחיצה בים. התלונה היחידה שאפשר לומר על גנרטורים שאינה שקרית, היא שאין עליהם פיקוח של מדינת ישראל. לא שמעתי על הלכה שמחייבת כזה פיקוח.

בכל אופן הנידון אינו האם מותר להכנס לחשש מזיק עבור גנרטור, משום שהמשתמשים בגנרטור בד"כ חושבים שאין בזה סכנה, אם היו חושבים שיש סכנה היו מעלים את רמת הזהירות או שלא היו משתמשים במכשירים חשמליים כלל, לכן הסיפור מהגרש"ז אינו שייך לכאן.


דרך אגב קצת מגוחך ההתרגשות של סוג מסויים של אנשים מהמעשה של הגרש"ז, [זה מזכיר לי את הסיפור על אותו אחד שסיפר לחזו"א שהקאמרנר כתב שמי שלא מניח תפילין דר"ת הוא קרקפתא דלא מנח תפילין. אמר לו החזו"א שיש עוד אחד כזה, והוא ר"ת עצמו], הגרש"ז חשב שמותר לסמוך על העירוב ולכן ברור שיאמר שכיבוד אב דוחה חומרא זו, אבל החזו"א למשל היה אומר שאסור לטלטל גם לצורך כיבוד האב. ולדבריו שומעין.
 

ראשון לציון

משתמש ותיק
באחד ממכתביו של הרבי בנושא זה השתמש בלשון 'אל תצדק הרבה', ואין לי את כל המכתב המלא כך שאיני יכול לדעת בוודאות את כוונתו בזה. 

למעשה, הרבי מיעט מאוד להתערב בעניני הלכה הקשורים לארץ ישראל בפרט, והסיבה הפשוטה לכך היא כי הוא עצמו מעולם לא היה בארץ ולכן לא חש עצמו מתאים לברר הלכה שהוא אינו נוגע אליה באופן אישי (שהרי לא היה תפקידו לפסוק הלכה), ופעם כתב הרבי בפירוש שהוא אינו מתערב בסוגיית החשמל בארץ והוא סומך על רבני ארץ הקודש שידונו בזה. 

בשלב מסויים הודיע הרבי שהוא לא רוצה שיביאו לו שום מאכל ומשקה תוצרת הארץ, כי לא רצה להיכנס לחששות של מעשרות וכו' ולא רצה לבייש אף אחד ובקיצור התחמק מהנושאים האלו. 

גם בענין הגנרטור הרבי לא עורר מעצמו, אלא שכאשר היו כאלה שהתעוררו בזה בכפר חב"ד תמך הרבי מאוד וראה בזה יוזמה ברוכה ועודד אותם לפתח זאת וכו', אבל מעולם לא הוציא הודעה רשמית לציבור שזה ענין 'שלו'. והטעם מובן כנ"ל. 
 

לבי במערב

משתמש ותיק
ראשון לציון אמר:
באחד ממכתביו של הרבי בנושא זה השתמש בלשון 'אל תצדק הרבה', ואין לי את כל המכתב המלא כך שאיני יכול לדעת בוודאות את כוונתו בזה.
הצג קובץ מצורף מענה מלך ח''ב.pdf
 
ראשון לציון אמר:
ופעם כתב הרבי בפירוש שהוא אינו מתערב בסוגיית החשמל בארץ והוא סומך על רבני ארץ הקודש שידונו בזה.
ראה באגרות־קדשו חי"ד ס"ע רד וע' רח, ובחי"ח ע' קעג. אך ראה גם בחי"ח שם ע' רחצ, ולהעיר מחי"ב ע' קצד [וכן המצורף]. הצג קובץ מצורף מנחם משיב נפשי ח''ב.pdf
 
חלק עליון תַחתִית