האם ראוי לשבח את טיב המאכלים ולומר תודה לאשה לפני ברכת המזון?

בן של רב

משתמש ותיק
על מה מלכי צדק = שם בן נח ירד מגדולתו?
(שהיה כהן לאל עליון בעיר הצדק ירושלים)
על כך שהקדים ברכת הדיוט לגבוה - כשאמר ברוך אברם לאל עליון קונה שמים וארץ. 
ורק אחר כך אמר וברוך אל עליון אשר מגן צריך בידיך. 

אז לכאורה כל מי שאומר שבחים לאשתו על האוכל ולא מקדים לשבח במילה או חצי מילה את השי"ת שהוא הראשון שעשה את התפו"א הרבה לפני שהיא הכניסה לסיר - נופל שוב באותה טעות!
האמנם??? 
 

מאן דהו

משתמש ותיק
בן של רב אמר:
על מה מלכי צדק = שם בן נח ירד מגדולתו?
(שהיה כהן לאל עליון בעיר הצדק ירושלים)
על כך שהקדים ברכת הדיוט לגבוה - כשאמר ברוך אברם לאל עליון קונה שמים וארץ. 
ורק אחר כך אמר וברוך אל עליון אשר מגן צריך בידיך. 

אז לכאורה כל מי שאומר שבחים לאשתו על האוכל ולא מקדים לשבח במילה או חצי מילה את השי"ת שהוא הראשון שעשה את התפו"א הרבה לפני שהיא הכניסה לסיר - נופל שוב באותה טעות!
האמנם??? 

על מלכי צדק מסתבר שזה אחד הפשטים. אבל תציין פרשן שאומר כך

ובשאלתך נראה לומר שקודם שהאדם אוכל אין לו מצוה להודות מה שאין כן לאשתו שהכינה


נוסף בזה. כתבתי בקצרה ואוסיף בזה. כפי שאני מבין שאלתך באה קודם ברכת המוציא ואם לאו אז אין מקום לשאלה. ועם הנחה זו מוסכמת הרי שהחובה המוטלת על האדם כלפי בוראו היא בשעה שהוא אוכל את המאכל ולא בשעת ההכנה. אולם בנוגע לאישה ההודאה צריכה לבוא על שעת ההכנה על טירחתה המרובה
 

נבשר

משתמש ותיק
אפשר לתרץ פשוט שאם האדם במשפט אחד אומר תודה לאשתי ולקב"ה זה ודאי ירידה גדולה שמשווה בין אשתו לקב"ה, מפאת ש @בן של רב אוהב דמיונות, אביא לו דוגמא שבחור מסיים את הישיבה ואומר תודה רבה לבחור פלוני שעזר לי מאוד ולרה"י תודה רבה. אבל שאדם מודה לאשתו בפ"ע, ואח"כ מודה לקב"ה, כך הצורה שאז תודתו לקב"ה מתייחסת אף לאשתו שהכינה את המאכלים, שמודה לקב"ה ששלח לו שאשתו תכין לו אוכל כפי חפצו.
 

yosf

משתמש ותיק
לא יודע מה השאלה
לעולם יהיה אדם וכו' קודם אדם, לומר תודה לאשה זה א ב
מלכי צדק זה לא אשתו כלל ולא דמי בכלל
כל מילה טובה והכרת הטוב וקניית תכשיט וכו' לאשתו הרי זה עיקר עמל האדם בעולמו וזה עיקר מצוות חסד [אולי רק זה עיקר החסד דתורה עי' מהרח"ו עה"פ ואהבת לרעך כמוך והביאו הגאון חידא כמדומה במדבר קדמות]
ומלבד זאת הרי"ז בכלל תיקוני כלה שמקשט השכינה ומתקנה כמ"ש הרמ"ק בומר דבורה ובודאי שיש בזה מעלה אין קץ,
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
בן של רב אמר:
על מה מלכי צדק = שם בן נח ירד מגדולתו?
(שהיה כהן לאל עליון בעיר הצדק ירושלים)
על כך שהקדים ברכת הדיוט לגבוה - כשאמר ברוך אברם לאל עליון קונה שמים וארץ. 
ורק אחר כך אמר וברוך אל עליון אשר מגן צריך בידיך. 

אז לכאורה כל מי שאומר שבחים לאשתו על האוכל ולא מקדים לשבח במילה או חצי מילה את השי"ת שהוא הראשון שעשה את התפו"א הרבה לפני שהיא הכניסה לסיר - נופל שוב באותה טעות!
האמנם??? 

הרי הקדים ברכת גבוה בברכה ראשונה 

ולגוף הענין מסתבר שלא שייך לומר בזה הקדמה כי עושה הכל באופן עראי ולא קבע את אשתו כמוקדמת לגבוה ורק מלכי צדק מלך שלם שבנאום שנשא לכבוד הנצחון של אברהם בפרהסיה קבע בצורה זו להקדים את ברכת הדיוט לברכת גבוה היה בזה ביזוי כבודו

[ועצם הענין של ההקדמה נ"ל שהדבר שייך לטעות של הע"ז שכתב הר"מ בפ"א מהל' ע"ז שסוף סוף כיון שאברהם עומד בפניו ואותו כיבד המקום הרי הכבוד הראשוני מופנה אליו ולא שייך לדבר על אלוקיו שנעלם מאיתנו לפני שמדברים עליו ורק אחר כן ברוך אלוקי אברהם אלא שלפי האמת אינו כן ועל זה אנו אומרים מלא כל הארץ כבודו] 
 
 

אליהו52

משתמש ותיק
בן של רב אמר:
על מה מלכי צדק = שם בן נח ירד מגדולתו?
(שהיה כהן לאל עליון בעיר הצדק ירושלים)
על כך שהקדים ברכת הדיוט לגבוה - כשאמר ברוך אברם לאל עליון קונה שמים וארץ. 
ורק אחר כך אמר וברוך אל עליון אשר מגן צריך בידיך. 

אז לכאורה כל מי שאומר שבחים לאשתו על האוכל ולא מקדים לשבח במילה או חצי מילה את השי"ת שהוא הראשון שעשה את התפו"א הרבה לפני שהיא הכניסה לסיר - נופל שוב באותה טעות!
האמנם??? 

יש איזה סיפור על המהרי"ל דיסקין שהיה מודה לה' ורק אח"כ למי שעשה לו כל טובה לא זוכר בדיוק את המעשה.
לגבי הכותרת לכא' אין זה מדויק כיון שכבר הודה לה' בברכה ראשונה וזה אמור להספיק.
סתם כך המלצה תברך תאכל ולאחר שטעמת תודה לאשתך כמה שזה טעים... אם תודה לה לפני שאכלת נמצאת דובר שקרים (אם האוכל לא יצא טוב) 
 

יהודה1

משתמש ותיק
בן של רב אמר:
על מה מלכי צדק = שם בן נח ירד מגדולתו?
(שהיה כהן לאל עליון בעיר הצדק ירושלים)
על כך שהקדים ברכת הדיוט לגבוה - כשאמר ברוך אברם לאל עליון קונה שמים וארץ. 
ורק אחר כך אמר וברוך אל עליון אשר מגן צריך בידיך. 

אז לכאורה כל מי שאומר שבחים לאשתו על האוכל ולא מקדים לשבח במילה או חצי מילה את השי"ת שהוא הראשון שעשה את התפו"א הרבה לפני שהיא הכניסה לסיר - נופל שוב באותה טעות!
האמנם??? 
לא מוכרח, הוא בירך לפני האכילה.
ואמנם אם מתחיל לשבח לפני שאכל ובירך יש לעיין.
יש גם לחלק שבזה אמרינן חמרא למריה וטיבותא לשקייה.
 
 

בן של רב

משתמש ותיק
פותח הנושא
אליהו52 אמר:
בן של רב אמר:
על מה מלכי צדק = שם בן נח ירד מגדולתו?
(שהיה כהן לאל עליון בעיר הצדק ירושלים)
על כך שהקדים ברכת הדיוט לגבוה - כשאמר ברוך אברם לאל עליון קונה שמים וארץ. 
ורק אחר כך אמר וברוך אל עליון אשר מגן צריך בידיך. 

אז לכאורה כל מי שאומר שבחים לאשתו על האוכל ולא מקדים לשבח במילה או חצי מילה את השי"ת שהוא הראשון שעשה את התפו"א הרבה לפני שהיא הכניסה לסיר - נופל שוב באותה טעות!
האמנם??? 

יש איזה סיפור על המהרי"ל דיסקין שהיה מודה לה' ורק אח"כ למי שעשה לו כל טובה לא זוכר בדיוק את המעשה.
לגבי הכותרת לכא' אין זה מדויק כיון שכבר הודה לה' בברכה ראשונה וזה אמור להספיק.
סתם כך המלצה תברך תאכל ולאחר שטעמת תודה לאשתך כמה שזה טעים... אם תודה לה לפני שאכלת נמצאת דובר שקרים (אם האוכל לא יצא טוב) 


האמת שיש בזה "צווי דינים". (מרגש?...)

הצווי הראשון: 
תודה על שטרחה הכינה והגישה. 
ועל זה צדקו הצדיקים הצודקים שטענו שכבר ברכתי ברכה ראשונה - למי שהכין הראשון את התפו"א הלז. 

והצווי השני:
תודה על ההנאה בפועל (הן של השביעה והן של הטעם הטוב).
ורק בזה מתחילה הבעיה - דלכאורה אני מקדים את ברכת האשה לברכת המזון "בחן בחסד וברחמים". 

אך נראה פשוט שגם לפני ברכת המזון אפשר לברך "ברכה קצרה"... 
וכלול בה "צווי ברכות" באין כאחת. 

כלומר: 
אם אני אומר "וואו! איזה אוכל טעים! מבהיל על הרעיון" וכל כיו"ב
>זה לא חייב להתפרש דוקא רק כהודאה לאשה שהכינה אותו. 

>ומאידך זה גם לאו דוקא מתפרש רק כהודאה לה' שהכין אותו הרבה לפניה ועזר גם לה להצליח להוציא דבר מוגמר.

אלא - - גם וגם***.

(ס'איז ממש ממיש אנענדרע צווי זאכען... שנים שהן ארבע,
הצווי ה-1 בהלכות התודות - שאני מודה לפני ההנאה ומודה שוב אחריה,
והצווי ה-2 בהתלהבות מהטעם - שזה בבת אחת גם כלפי מעלה וכלפי האשה)

​​​​​​*** אמנם כמו תמיד הכל תלוי מה מתכוונים ולמי מתכוונים. 
"אחר כוונת הלב הן הן הדברים". 


 
 

פרלמן משה

משתמש ותיק
אליהו52 אמר:
סתם כך המלצה תברך תאכל ולאחר שטעמת תודה לאשתך כמה שזה טעים... אם תודה לה לפני שאכלת נמצאת דובר שקרים (אם האוכל לא יצא טוב) 
על הג"ר אברהם גנחובסקי זצוק"ל מסופר ששיבח את המאכל לפני שטעם, אשתו הבחינה ושאלה אותו הרי עוד לא טעמת, השיב: וכי את האוכל שלך צריך לטעום כדי לדעת שהוא טעים?....
 

yosf

משתמש ותיק
פרלמן משה אמר:
אליהו52 אמר:
סתם כך המלצה תברך תאכל ולאחר שטעמת תודה לאשתך כמה שזה טעים... אם תודה לה לפני שאכלת נמצאת דובר שקרים (אם האוכל לא יצא טוב) 
על הג"ר אברהם גנחובסקי זצוק"ל מסופר ששיבח את המאכל לפני שטעם, אשתו הבחינה ושאלה אותו הרי עוד לא טעמת, השיב: וכי את האוכל שלך צריך לטעום כדי לדעת שהוא טעים?....
עצוב שעושים מזה סיפור....
 
 
חלק עליון תַחתִית