שליחות לדבר עבירה בנציגים הנבחרים

במה לדיון בנושאים אקטואליים העולים על שולחן מלכים, במבט תורני
כללי הפורום
פורום אקטואליה נועד לתת מענה לנושאים העולים בפורום מעת לעת, ואינם נושאים תורניים מובהקים
מעתה אין לפתוח אשכולות בנושאי חינוך, גיור, ושאר נושאים מעין אלו, אלא כאן
הפורום פועל כרגע במתכונת הרצה, וכדאיות קיומו נבחנת. נא לשמור על רמתו הגבוהה של הפורום.

אסור בתכלית האיסור לפתוח אשכולות או לכתוב הודעות שיש בהם כדי לבוא לזלזול בגדולי תורה או בציבורים שונים
אשכולות שכאלו יימחקו, והפותח או המגיב יורחק מהפורום

בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1289
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 543 פעמים
קיבל תודה: 273 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שליחות לדבר עבירה בנציגים הנבחרים

שליחה על ידי בן של רב » 27 יוני 2019, 02:08

כבר אמר הסטייפלר הקדוש שאין שום טענה בספר זה שאין עליה תשובה.

ולמשל הוא אמר שלא ממנים אף אחד ברצינות - אלא משליכים את היותר גרוע.

וזה ודאי חיובים אינספור מדאורייתא ומדרבנן להשליך הכי רחוק שאפשר את אוייבי ה' מכל עמדת השפעה - כמבואר בויואל משה.
וכן כתב בתורת משה (לחת"ס, בעצם בתורת משה רבינו...)

וכבר אמר החזו"א שרק מי שמאמין שיש כאן (חפצא של חלות שם תוירת) מדינה - רק הוא יכול לטעון ברצינות שחוק המנוגד להלכה הוא אכן חוק עם 'חלוית שם תוירת חוק'.

ואכן שמעתי מאחד מגדולי הרבנים שהעדה"ח אזלי לשיטתייהו - שמאמינים במכירת חמץ של המדינה ובהיתר עיסקא שלה בקרנות הפנסיה הגמל וההשתלמות.
(ע"פ תשובה במחת יצחק להקל להחשיב את המכירה של המדינה,
ורק על זה הם סומכים למעשה, משא"כ בגלאט הון)

ערכים:


בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1289
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 543 פעמים
קיבל תודה: 273 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שליחות לדבר עבירה בנציגים הנבחרים

שליחה על ידי בן של רב » 27 יוני 2019, 02:15

האם יש עברה גדולה מאשר עמידה מהצד במאבקים יומיומיים נגד התורה.

אורו מרוז!
(קללה שהזכירה הרב שך למחרת הבחירות שהיו כאלו שהיו אדישים).
והראשונים שקיללו היו דבורה וברק בשירתם, ובנבואה מפי ה'.
ולימדונו חז"ל שכל ארור בו קללה בו נידוי.

נ. ב. אינני דן את מי שמאמין ברבו שרק הוא תלמיד חכם מעל כולם, אבל לא להיתמם כשהם יודעים שבספר זה הוא תוקף נוראות את כל חכמי ישראל.


יוספזון
משתמש ותיק
הודעות: 820
הצטרף: 28 אוגוסט 2017, 22:09
נתן תודה: 65 פעמים
קיבל תודה: 165 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שליחות לדבר עבירה בנציגים הנבחרים

שליחה על ידי יוספזון » 27 יוני 2019, 02:16

מחשבות כתב:
27 יוני 2019, 01:33
למה שהם קוראים שליחות
נתינת כח שבלעדי לא יכל לעשות כלום
אנו קוראים לפני עוור בתרי עברי דנהרא
ואם לא אז זה מסייע
וכל זה על הצד שיש איסור.
ובעניין הספר ויואל משה
בעבר עברתי על כולו מכרך לכרך
והוא נמצא אצלי בבית.
ולדעתי על רוב טענותיו אין צורך לענות
כי הדברים פשוטים בתכלית שלא כמוהו.
ולדעתי ספר זה נכתב כספר פולמוס
ולא הקפיד על נכונות הדברים אלא
שיחזק את דעתו בעיני הקורא (הפחות ת"ח)
שירתע מלהתעסק במה שנוגע לאיסורים כ"כ חמורים.
ולדעתי הספר אינו משקף את גדלות המחבר.
עברתי כרגע ברפרוף על ספה"ק ויואל משה מאמר ג' שבועות, ולא מצאתי שדן בזה מדין שליחות. אלא מדין לפני עיור, ואני מצרף כאן הנוגע לענינינו.

 


יוספזון
משתמש ותיק
הודעות: 820
הצטרף: 28 אוגוסט 2017, 22:09
נתן תודה: 65 פעמים
קיבל תודה: 165 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שליחות לדבר עבירה בנציגים הנבחרים

שליחה על ידי יוספזון » 27 יוני 2019, 02:21

ניסיתי כמה וכמה פעמים להעלות גם כקובץ וגם כתמונה ולא הצלחתי, אם אחד יכול לכוון אותי אשמח מאוד.


בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1289
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 543 פעמים
קיבל תודה: 273 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שליחות לדבר עבירה בנציגים הנבחרים

שליחה על ידי בן של רב » 27 יוני 2019, 02:23

בניגוד לחסידיו אני כן מאמין באיש וצדקותו וביכולת שלו לחשב מסלול מחדש לפי המציאות בשטח.
ופשיטא לי שהיום הוא היה משקיע את זמנו רק בדבר אחד - לחזק את היהדות בפועל.
ללמד את כל עמך בית ישראל תורה ומצוות ואמונה ומעשים טובים.
בכל האופנים והסגנונות של מוסדות וארגוני הקירוב!

בטח לא בלהתנגד בלי טעם למשהו שהפך כבר לעובדה בת 70 שנה.

ובטח לא לסגור את כל המערכות ולפזר את ישראל בגלויות בידיעה שהם יתבוללו בין אומות העולם כמו אחיהם באמריקה.


יוספזון
משתמש ותיק
הודעות: 820
הצטרף: 28 אוגוסט 2017, 22:09
נתן תודה: 65 פעמים
קיבל תודה: 165 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שליחות לדבר עבירה בנציגים הנבחרים

שליחה על ידי יוספזון » 27 יוני 2019, 02:24

בן של רב כתב:
27 יוני 2019, 02:08
כבר אמר הסטייפלר הקדוש שאין שום טענה בספר זה שאין עליה תשובה.

ולמשל הוא אמר שלא ממנים אף אחד ברצינות - אלא משליכים את היותר גרוע.

וזה ודאי חיובים אינספור מדאורייתא ומדרבנן להשליך הכי רחוק שאפשר את אוייבי ה' מכל עמדת השפעה - כמבואר בויואל משה.
וכן כתב בתורת משה (לחת"ס, בעצם בתורת משה רבינו...)

וכבר אמר החזו"א שרק מי שמאמין שיש כאן (חפצא של חלות שם תוירת) מדינה - רק הוא יכול לטעון ברצינות שחוק המנוגד להלכה הוא אכן חוק עם 'חלוית שם תוירת חוק'.

ואכן שמעתי מאחד מגדולי הרבנים שהעדה"ח אזלי לשיטתייהו - שמאמינים במכירת חמץ של המדינה ובהיתר עיסקא שלה בקרנות הפנסיה הגמל וההשתלמות.
(ע"פ תשובה במחת יצחק להקל להחשיב את המכירה של המדינה,
ורק על זה הם סומכים למעשה, משא"כ בגלאט הון)


כדי מאוד שתעיין בשו"ת 'באין חזון' להרב מונק.
אתה רגיל לדבר ברמזים, כך שלא בדיוק הבנתי מה רצית לומר. 
איפה ראית שהם מאמינים במכירת חמץ של המדינה? ובענין קרנות הפנסיה, אני לא יכול להתווכח, כי אני לא יודע. ודוקא לגבי דיני עירובין אאל"ט הם קונים את המקומות של מחללי השבתות מהשר הממונה על המשטרה כי יש בידם כח להכנס לכל מקום דרך צו בית משפט. זה כלל לא קשור לכן מדינה או לא מדינה. אלא למציאות הדברים בשטח. 
 


בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1289
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 543 פעמים
קיבל תודה: 273 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שליחות לדבר עבירה בנציגים הנבחרים

שליחה על ידי בן של רב » 27 יוני 2019, 02:26

מה לא הבנת?


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2358
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1452 פעמים
קיבל תודה: 312 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שליחות לדבר עבירה בנציגים הנבחרים

שליחה על ידי מאן דהו » 27 יוני 2019, 02:27

בן של רב כתב:
27 יוני 2019, 02:15
האם יש עברה גדולה מאשר עמידה מהצד במאבקים יומיומיים נגד התורה.

אורו מרוז!
(קללה שהזכירה הרב שך למחרת הבחירות שהיו כאלו שהיו אדישים).
והראשונים שקיללו היו דבורה וברק בשירתם, ובנבואה מפי ה'.
ולימדונו חז"ל שכל ארור בו קללה בו נידוי.

נ. ב. אינני דן את מי שמאמין ברבו שרק הוא תלמיד חכם מעל כולם, אבל לא להיתמם כשהם יודעים שבספר זה הוא תוקף נוראות את כל חכמי ישראל.
לאיזה ספר כונתך. ויואל משה או ספר אחר?


יוספזון
משתמש ותיק
הודעות: 820
הצטרף: 28 אוגוסט 2017, 22:09
נתן תודה: 65 פעמים
קיבל תודה: 165 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שליחות לדבר עבירה בנציגים הנבחרים

שליחה על ידי יוספזון » 27 יוני 2019, 02:29

בן של רב כתב:
27 יוני 2019, 02:15
האם יש עברה גדולה מאשר עמידה מהצד במאבקים יומיומיים נגד התורה.

אורו מרוז!
(קללה שהזכירה הרב שך למחרת הבחירות שהיו כאלו שהיו אדישים).
והראשונים שקיללו היו דבורה וברק בשירתם, ובנבואה מפי ה'.
ולימדונו חז"ל שכל ארור בו קללה בו נידוי.

נ. ב. אינני דן את מי שמאמין ברבו שרק הוא תלמיד חכם מעל כולם, אבל לא להיתמם כשהם יודעים שבספר זה הוא תוקף נוראות את כל חכמי ישראל.


איך שאתה צודק. והברוך הגדול שלא רק שעומדים בצד, אלא נותנים יד לכל מה שקורה כאן במדינה של גיהנום זו. ואם נביא דוגמאות, יהיו אלו אין ספור. גזירת הגיוס (בשינויים מינוריים) חילולי השבת המתרבים, תועבות, וכל מה שקורה כאן במדינה בעטיה של קואליציה זו. כולל בתי עבודה זרה שלא מבערים אלא תומכים בה, וכל מופעי תועבה שעוברת דרך אותה 'ועדת כספים' שהממונה עליה הוא חרדי. וכפי שאנו רואים כעת, אם אין קואליציה אין מדינה, ואם אין מדינה אי אפשר לאשר את כל התועבות הללו. 
'ואורו מרוז' נאמר על אלו שלא באו לעזרת ה' בגיבורים במלחמה לה' בעמלק. במחאות והפגנות וכדו', ובודאי שנאמרה על כאלו שלא די שלא באו לעזרת ה' בגיבורים, אלא הצטרפו לסיסרה וחביריו לפעול מבפנים. (לא רציתי להכנס לזה, אבל אתה בדבריך הכרחת אותי, ואתכם הסליחה).
נ. ב. גם הראב"ד בהשגותיו תוקף נוראות את גדולי ישראל....


יוספזון
משתמש ותיק
הודעות: 820
הצטרף: 28 אוגוסט 2017, 22:09
נתן תודה: 65 פעמים
קיבל תודה: 165 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שליחות לדבר עבירה בנציגים הנבחרים

שליחה על ידי יוספזון » 27 יוני 2019, 02:33

בן של רב כתב:
27 יוני 2019, 02:23
בניגוד לחסידיו אני כן מאמין באיש וצדקותו וביכולת שלו לחשב מסלול מחדש לפי המציאות בשטח.
ופשיטא לי שהיום הוא היה משקיע את זמנו רק בדבר אחד - לחזק את היהדות בפועל.
ללמד את כל עמך בית ישראל תורה ומצוות ואמונה ומעשים טובים.
בכל האופנים והסגנונות של מוסדות וארגוני הקירוב!

בטח לא בלהתנגד בלי טעם למשהו שהפך כבר לעובדה בת 70 שנה.

ובטח לא לסגור את כל המערכות ולפזר את ישראל בגלויות בידיעה שהם יתבוללו בין אומות העולם כמו אחיהם באמריקה.
זה בדיוק מה שעשה ופעל כל ימיו עלי אדמות. פתח מוסדות בכל קצוות תבל כולל בהרבה מקומות באר"י, ובחו"ל בכל מקום שהוא, יסד וכונן את 'קרן הצלה' להצלת מאות מוסדות עטה"ק. ועוד הרבה פעולות שמי שקצת בקי בהסטוריה יודע על כך.
ואתה מכיר את הסיפור של אותו עגלון... אלמלא נתנה תורה בחדשי החורף המושלגים היה משה רבינו פוסק אחרת, ה"י.
גם בהקמת המדינה טענו כבר טענה זו שזוהי 'עובדה'. וזה ממש לא ריגש אותו.
ואם אתה לא מבין, שמעתי כמה הרצאות מפעילי יד לאחים נגד המסיון, והם מספרים שחלק ענקי מהמתבוללים היום בארה"ב הם יוצאי צבא בארץ. כך שזה כלל לא קשור לגליות. ואדרבה, הוא חיזק את הדת בגלות, והציל רבבות מליפול לשמד.
 


יוספזון
משתמש ותיק
הודעות: 820
הצטרף: 28 אוגוסט 2017, 22:09
נתן תודה: 65 פעמים
קיבל תודה: 165 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שליחות לדבר עבירה בנציגים הנבחרים

שליחה על ידי יוספזון » 27 יוני 2019, 02:37

לפני עיור ויואל משה.pdf
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2358
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1452 פעמים
קיבל תודה: 312 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שליחות לדבר עבירה בנציגים הנבחרים

שליחה על ידי מאן דהו » 27 יוני 2019, 02:40

יוספזון כתב:
27 יוני 2019, 02:37
לפני עיור ויואל משה.pdf

קראתי את דברי הויואל משה
אבל לא זכיתי להבין מה שייך לפני עיור ברגע שגם בלא שהציבור החרדי מצביע החילונים מצביעים והלפני עיור יותר גדול
דוגמה לדבר: עיור הולך ברחוב ומאן דהו הניח לפניו מכשול מסוכן ואין לי אפשרות להסיר את המכשכול. אלא רק אפשרות להניח מכשול בהרבה פחות מסוכן שינטרל את המכשכול שהניח הראשון. וכי עברתי על לפני עיור?


יוספזון
משתמש ותיק
הודעות: 820
הצטרף: 28 אוגוסט 2017, 22:09
נתן תודה: 65 פעמים
קיבל תודה: 165 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שליחות לדבר עבירה בנציגים הנבחרים

שליחה על ידי יוספזון » 27 יוני 2019, 02:42

קישור לשו"ת 'באין חזון' בהיברובוקס
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... t=&pgnum=1
יש שם התכתבות יפה ומעניינת בסוגיא הלכתית זו בינו לבין הסטייפלער זצ"ל.


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2358
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1452 פעמים
קיבל תודה: 312 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שליחות לדבר עבירה בנציגים הנבחרים

שליחה על ידי מאן דהו » 27 יוני 2019, 02:44

תחת שם הספר מופיע שם המחבר הרב מונק, שמואל דוד
תוכל לפרט אודותיו


יוספזון
משתמש ותיק
הודעות: 820
הצטרף: 28 אוגוסט 2017, 22:09
נתן תודה: 65 פעמים
קיבל תודה: 165 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שליחות לדבר עבירה בנציגים הנבחרים

שליחה על ידי יוספזון » 27 יוני 2019, 02:44

מאן דהו כתב:
27 יוני 2019, 02:40
יוספזון כתב:
27 יוני 2019, 02:37
לפני עיור ויואל משה.pdf

קראתי את דברי הויואל משה
אבל לא זכיתי להבין מה שייך לפני עיור ברגע שגם בלא שהציבור החרדי מצביע החילונים מצביעים והלפני עיור יותר גדול
דוגמה לדבר: עיור הולך ברחוב ומאן דהו הניח לפניו מכשול מסוכן ואין לי אפשרות להסיר את המכשכול. אלא רק אפשרות להניח מכשול בהרבה פחות מסוכן שינטרל את המכשכול שהניח הראשון. האם יש בזה לפני עיור?


זה ענין של תרי עברי דנהרא. כי הנציג בכנסת לא יכול לפעול שום פעולה, ולא יכול להיות שותף בעקירת הדת (במשרים או בעקיפין - על ידי שהוא חבר בממשלה סוררת) בלא הצבעתו של זה שהולך להצביע. הוא לא מדבר על החילונים שעליהם אין לנו דין ערבות, אלא על החרדים, שאם אנו הולכים כשיטתו שזוהי מהעבירות החמורות ביותר, אז החרדי שיושב בכנסת לא יוכל לעבור אותה עבירה חמורה בלי הצבעתך.
 


יוספזון
משתמש ותיק
הודעות: 820
הצטרף: 28 אוגוסט 2017, 22:09
נתן תודה: 65 פעמים
קיבל תודה: 165 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שליחות לדבר עבירה בנציגים הנבחרים

שליחה על ידי יוספזון » 27 יוני 2019, 02:45

מאן דהו כתב:
27 יוני 2019, 02:44
תחת שם הספר מופיע שם המחבר הרב מונק, שמואל דוד
תוכל לפרט אודותיו

אני לא זוכר בדיוק כעת כל הפרטים, אבל לפי זכרוני שימש כרב קהילה בחיפה.


ייעוץ תורני
הודעות: 196
הצטרף: 27 אפריל 2019, 23:40
נתן תודה: 71 פעמים
קיבל תודה: 39 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: שליחות לדבר עבירה בנציגים הנבחרים

שליחה על ידי ייעוץ תורני » 27 יוני 2019, 02:56

העתקתי עמוד שלם מאשכול אחר הפעיל כעת - שמוכח מהמקורות שם שצריך זהירות מיוחדת בנושא זה.
בתקוה שתצא תועלת מרובה לאלו העוסקים בנידונכם
(שבד"כ הם קרובים לדעות של סאטמר והעדה"ח ועץ וכדומה).



מצות חיבת הארץ

שלום
אני כותב ועורך במכלול
ערך 'חיבת ארץ ישראל' שנכתב במכלול לדעתי לוקה בחסר מכמה פנים
ברצוני לשמוע חוות דעת נוספת מבאי המקום
בהודעה הבאה הציג בפניכם את הערך כולו
ערכים: ארץ ישראל
חזרה למעלה
FilterAd



חיבת ארץ ישראל


אהבת ארץ ישראל יש שכתבו שהיא ענף של מצוות אהבת ה'[1], מהנימוק שהאוהב את ה' אוהב את נחלת ה' את ביתו של ה'[2].

זכותו של עם ישראל להיגאל תלויה בקיום מצווה זו, שהיא מהווה תיקון לחטא המרגלים, עליו נאמר "וימאסו בארץ חמדה".

תוכן עניינים
1 מקורות למצווה
2 גדר אהבה
3 מהותה של אהבה
4 הגאולה תלויה באהבה
5 הלכות מעשיות
5.1 הנהגות צדיקים
5.2 שירי ארץ חמדה
5.3 לדאוג שאחרים יאהבו
6 לשון הרע על א"י
6.1 לדבר בטובתה
7 מצוות שטעמם אהבת הארץ
7.1 עליה לארץ
7.2 ישיבת הארץ
7.3 ברכת המזון
7.4 טיול בארץ ישראל
8 הערות שוליים

מקורות למצווה
בתהלים[3] נאמר "כִּי רָצוּ עֲבָדֶיךָ אֶת אֲבָנֶיהָ וְאֶת עֲפָרָהּ יְחֹנֵנוּ". למדנו מכאן כותב החרדים[4]: שצריך כל איש ישראל לחבב את ארץ ישראל ולבא אליה מאפסי ארץ בתשוקה גדולה כבן אל חיק אמו.
בתורה מצאנו עונש גדול מאוד בחטא המרגלים על הוצאת דיבה על א"י. מכאן למדנו שיש עלינו מצווה גדולה לאהוב את א"י, עד שלא נרצה לראות בה דבר רע[5].
התורה כותבת (במדבר לו, ט): "ולא תסב נחלה ממטה למטה אחר כי איש בנחלתו ידבקו מטות בני ישראל". הלשון ידבקו בא להורות על עניין זה שעם ישראל צריכים להיות דבוקים בארץ, מלשון "ודבק באשתו" והיינו "דבקות נפשית"[6].
התורה משבחת ומחבבת בעיננו את ארץ ישראל, כמו שכתוב: "כִּי ה' אֱלֹקֶיךָ מְבִיאֲךָ אֶל אֶרֶץ טוֹבָה אֶרֶץ נַחֲלֵי מָיִם עֲיָנֹת וּתְהֹמֹת יֹצְאִים בַּבִּקְעָה וּבָהָר: אֶרֶץ חִטָּה וּשְׂעֹרָה וְגֶפֶן וּתְאֵנָה וְרִמּוֹן אֶרֶץ זֵית שֶׁמֶן וּדְבָשׁ: אֶרֶץ אֲשֶׁר לֹא בְמִסְכֵּנֻת תֹּאכַל בָּהּ לֶחֶם לֹא תֶחְסַר כֹּל בָּהּ אֶרֶץ אֲשֶׁר אֲבָנֶיהָ בַרְזֶל וּמֵהֲרָרֶיהָ תַּחְצֹב נְחֹשֶׁת: וְאָכַלְתָּ וְשָׂבָעְתָּ וּבֵרַכְתָּ אֶת ה' אֱלֹקֶיךָ עַל הָאָרֶץ הַטֹּבָה אֲשֶׁר נָתַן לָךְ" (דברים פרק ח): המשמעות הפשוטה העולה מהפסוקים, שהתורה מחנכת אותנו לאהוב את ארץ ישראל ומתוך כך להודות לה' עליה[7].
חמשה בנות זכו להכתב בתורה שלוש פעמים, וזכו ליתר פרשת נחלה בתורה, וזכו לדבר נדיר שהקב"ה הודה לדבריהן כמו שכתוב "כן בנות צפלחד דוברות". במה זכו אותן בנות יותר מכל בנות ישראל? מה הייתה מעלתן? אומרים חז"ל: "שהיו מחבבות את ארץ ישראל" ללמדנו עד כמה חשובה אהבת הארץ[8].
גדר אהבה
בכוזרי[9] מבואר שצריך לאהוב את ארץ ישראל, לא סתם אהבה אלא תכלית הכוסף, וז"ל: "ובהערת בני אדם והתעוררותם אל אהבת המקום ההוא הקדוש, ינחץ העניין המיוחל, שכר גדול וגמול רב, כמו שנאמר: אתה תקום תרחם ציון כי עת לחננה כי בא מועד, כי רצו עבדיך את אבניה ואת עפרה יחוננו, רוצה לומר כי ירושלים אמנם תבנה כשיכספו בני ישראל לה תכלית הכוסף עד שיחוננו אבניה ועפרה".

בספר תניא אגרת הקודש כתב לעורר את האהבה הישנה וחבת ארצנו הקדושה להיות בוערת כרשפי אש מקרב איש ולב עמוק.

מהותה של אהבה
המשך חכמה כתב[10] אהבת הארץ אינה אהבת מולדת כאשר יאהב הצרפתי את ארץ מולדתו ויכבד בירת ארצו פריז כי זה רגש לאומי, אהבת הארץ היא ענף של מצוות אהבת ה', שכן האוהב את ה' אוהב את ביתו ומשכנו של ה', וארץ ישראל היא המקום בו בחר ה' לדירתו ככתוב "כִּי בָחַר ה' בְּצִיּוֹן אִוָּהּ לְמוֹשָׁב לוֹ"[11].

הגאולה תלויה באהבה
בתהלים (פרק קו, כד) מבואר ששורש חטא המרגלים היה בזה שמאסו בארץ, "וַיִּמְאֲסוּ בְּאֶרֶץ חֶמְדָּה לֹא הֶאֱמִינוּ לִדְבָרוֹ". ואע"פ שפחדו מהמוות כמו שאמרו "למה ה' מביא אותנו אל הארץ הזאת לנפול בחרב נשינו וטפינו יהיו לבז", אם היו אוהבים את ארץ ישראל כראוי לא היו מפחדים[12].

הגאולה תגיע בתיקון החטא, שיאהבו את הארץ. כמו שכתב רבי משה דוד ואלי בפירושו לתהלים (שם) וז"ל: "וימאסו בארץ חמדה. הנה העון הזה היה כל כך חמור לפניו ית', לפי שפגם בעיקר הכל שהיא האמונה. עד שממנו נמשכה הגזרה של הגלויות, כדי שיכירו וידעו הבנים שאין ארץ כארצם, ולא יתוקן עון המאיסה של האבות, עד שהבנים יביאו את עצמם לחשוק בה בחשק גדול, כעניין שנאמר: אתה תקום תרחם ציון כי עת לחננה כי בא מועד – כי רצו עבדיך את אבניה ואת עפרה יחוננו, כלומר דהא בהא תליא, שלא יבא עת חנינה לציון, עד שבניה יחמדוה בתכלית החמדה והתשוקה". עכ"ל.

כתב בספר "טבור הארץ": "אין לך מצווה גדולה מזו, לחבב ארץ אשר המלך מלכי המלכים הקב"ה חפץ ביקרה, ודורש אותה תמיד, ועיני ה' אלקיך בה. ובזכות זה נבוא במהרה אל המנוחה ואל הנחלה, וישלח לנו גואל משיחו במהרה בימינו אמן".

הלכות מעשיות

כתב הרמב"ם (מלכים ה,י): "גדולי החכמים היו מנשקין על תחומי ארץ ישראל ומנשקין אבניה ומתגלגלין בעפרה, וכן הוא אומר כי רצו עבדיך את אבניה ואת עפרה יחוננו". מדוע כתב הרמב"ם מעשיות אלו בספר ההלכה שלו וכי איזו הלכה אנו לומדים מכך שגדולי ישראל נישקו לעפר הארץ וחיבקו את אבניה? אלא דבר גדול אנו לומדים מהלכה זו, שיש לאהוב את ארץ ישראל. לא מספיק לגור בארץ ולדעת את ערכה ושבחה, אלא צריכים גם לאהוב את ארצנו הטובה והקדושה[13].
מצווה לספר בשבחה וטובה של ארץ ישראל, שעל ידי זה יעורר אהבתה, כמו שאמר כמו שאומר רשב"י: "והלא דברים ק"ו אם [סנחריב] שבא לספר בשבח ארצו ולא ספר בגנות ארץ ישראל כך, ק"ו למספר בשבחה"[14]. עלינו לתקן את חטא המרגלים ולדבר בשבחה של הארץ, ולהודות לה' על המתנה הטובה שהנחיל לאבותינו ולנו. בפרט בדורנו שבחסדי ה' מיליוני יהודים זכו לעלות לארץ, להקים בה משפחות וליישבה, מה שלא זכו דורות רבים של צדיקים וקדושים לפנינו. על כן חובה כפולה מוטלת עלינו להקפיד לדבר בשבחה של ארץ ישראל, לאהוב את נופיה, לקשטה בעצים ופרחים, לנקותה מפסולת, לתקן את דרכיה, לבנות בה בתים נוחים ונאים, ולחזור תמיד על דברי יהושע וכלב שכנגד כל המשטינים עמדו ואמרו "טוֹבָה הָאָרֶץ מְאֹד מְאֹד"[15].
מצווה ליהנות בישיבת ארץ ישראל ולהגיע למצב שיתחדש לאדם היושב בה שמחה כל הזמן כדי לשמוח ולאהוב את ארץ חמדה[16]. לכן בברכת מעין ג' אנו מודים על ארץ חמדה טובה ורחבה שרצית והנחלת לאבותינו לאכול מפריה ולשבוע מטובה[17].
הנהגות צדיקים
הגמרא[18] מספרת רבי חנינא מתקן מתקליה פירש רש"י משוה ומתקן מכשולי העיר מחמת חיבת הארץ שהייתה חביבה עליו ומחזר שלא יצא שם רע על הדרכים. לכן על לו לאדם לזרוק פסולת או ניירות עטיפה ברחובות וללכלך רחובות ארץ ישראל.
עוד מספרת הגמ' רבי אמי ורבי אסי היו עוברים בלימודם בקיץ ממקום שמש למקום צל ובחורף ממקום צל למקום שמש כדי שלא יוכלו להתרעם על ישיבת ארץ ישראל כל זאת מתוך אהבת ארץ ישראל.
מסופר בספרי[19]: מעשה ברבי יהודה בן בתירה ורבי מתיה בן חרש ורבי חנניה בן אחי רבי יהושע ורבי יונתן שהיו יוצאים חוצה לארץ והגיעו לפלטום וזכרו את ארץ ישראל זקפו עיניהם וזלגו דמעותיהם וקרעו בגדיהם וקראו את המקרא הזה "וירשתם אותה וישבתם בה ושמרתם לעשות את כל החקים האלה" אמרו ישיבת ארץ ישראל שקולה כנגד כל המצות שבתורה. ללמדנו, כי היחס אל ארץ ישראל אינו רק יחס של מצווה. לכן גם המוכרח לצאת מארץ ישראל, כריב"ב וחנניא בן אחי רבי יהושע, שיצאו בעקבות הגזירות שאחר מרד בן כוזיבא, בכך הוא ניתק ממקור חיותו מחיק אימו, והמצב הנפשי הנכון במקרה כזה הוא 'זלגו דמעותיהם וקרעו בגדיהם'.
במסע הרבנים בראשותם של מרן הרב קוק והגרי"ח זוננפלד למושבות השומרון והגליל בחורף תרע"ד הג"ר זוננפלד ירד מהעגלה מזמן לזמן כדי ללכת ברגליו על אדמת הארץ משום חיבת א"י[20].
מסופר[21] על הרב יוסף חיים זוננפלד שהיה יוצא מעיר העתיקה בירושלים דרך שער שכם וחוזר דרך שער יפו כדי לקיים מה שנאמר שם סובו ציון והקיפוה. וכך היה המנהג הקדום בירושלים לסובב את החומה בימי חול המועד כדי לקיים מה שנאמר סובו ציון והקיפוה ספרו מגדליה.
שמחה בישיבה – כמו שכתב ספר חרדים[22]: מצות ישיבת א"י. כל עת ורגע שהאדם בא"י הוא מקיים המצוה זו וידוע שעיקר שכר המצוה על השמחה גדולה בה כדכתיב תחת אשר לא עבדת את ה' אלהיך בשמחה אם כן צריך היושב בארץ ישראל להיות שמח תדיר במצוה התדירה באהבתו אותה.
רבי אליהו לאפיאן נהג לא לירוק על אדמת ארץ ישראל.
שירי ארץ חמדה
רבי אלעזר אזכרי, בעל ספר חרדים' מספר בספרו[23] על מנהג יפה שהיה להם, להתכנס בכל ערב ראש חודש בקברו של רבי יהודה ב"ר אלעי הקבור בין מירון לצפת ולשיר שם את השיר "ארץ הקדושה, יקרה חמודה"[24]. טעם מנהגם היה משום שמבואר בכוזרי שהובא לעיל, שגאולתנו תלויה באהבת ארץ חמדה, אחד מהדברים המעוררים את אהבה הוא השירה.

רבים מגדולי הדורות שרו שירי ארץ ישראל לעורר את אהבה אליה, מפורסם הוא הפיוט – ציון הלא תשאלי של רבי יהודה הלוי.

לדאוג שאחרים יאהבו
בגמ' יומא (פו,א) אמרו ואהבת את ה' שיהא שם שמים מתאהב על ידך, וכתב הרמב"ם בספר המצוות (מ"ע ג') שאהבה מחייבת לעשות שיאהבוהו גם אחרים. לכן גם בארץ ישראל שיש בה מצוות אהבה צריך לדאוג שגם אחרים יאהבו את ארץ ישראל, כמו שמצאנו (כתובות קיב) על רבי חנינא שהיה מתקן מכשולים בדרך כדי שלא יצא שם רע על א"י[25].

וכך כתב בכוזרי (מאמר ה') וז"ל: "ובהערת בני אדם והתעוררותם אל אהבת המקום ההוא הקדוש, ינחץ העניין המיוחל, שכר גדול וגמול רב". מבואר בדבריו שיש שכר רב מאוד למי שמעורר את לב בני ישראל לאהבת הארץ, עד שהם יגרמו ויחישו את הגאולה.

לשון הרע על א"י

ארץ ישראל המקראית
בכלל המצווה לאהוב את א"י כלול האיסור לדבר בגנותה, כגון לומר על האוויר בארץ ישראל שהוא קר או חם באופן לא נסבל וכדו<nowiki>', וכן לומר על פירות חו"ל שהם יותר יפים מפירות א"י, כמו שמצאנו (ערכין טו) שדור יוצאי מצרים נענשו ארבעים שנה במדבר וגם מתו שם מפני שהוציאו דיבה רעה על ארץ ישראל[26].

אמנם כל האיסור הוא רק שמזכיר את א"י כגון שאומר חם בא"י, וק"ו שמשווה את הארץ למקומות אחרים יותר טובים, אבל אם רק אומר חם כאן או קר כאן מאוד אין בזה איסור[27].

בספר בניהו בן יהוידע [28]כתב: ילמד האדם מוסר השכל, לשמור פיו ולשונו, לבל יוציא מפיו שום דיבור לא טוב, לגנות אפילו אמה אחת מארץ ישראל, הן מצד האויר, הן מצד קור וחום, הן מצד הפירות, והן בעניין הבניין וכיוצא, ואפילו בעת חורבנה שהיא ביד הגוים, והבתים הם של הגויים, כדי שלא יהיה בכלל מוציא דיבה על א"י.

אפילו לומר על ארץ שהיא יפה כמו ארץ ישראל אסור[29].

רואים שחטא המרגלים היה שאמרו "אפס כי עז העם היושב בארץ" [30] ,כלומר גם אם לא מדברים רע על העצים והאבנים שבה אלא אם מגנים את אוכלוסייתה וגורמים בכך מניעת עליית היהודים לגור בא"י הרי זה דומה לחטא הגרוע ביותר של המרגלים.

לכן כל מתלונן על תושבי א"י צריך לשקול דבוריו לפני שהוא מוציא אותם מפיו בין אם הוא מדבר לאנשים השוהים עדיין בחו"ל ובין אם הוא מדבר אל תושבים בא"י וגורם להם מיעוט אהדה לארץ ישראל, ישקול אם יש בכך הכרח של תועלת ממש או שיכול לשנות דיבורו ולהשיג אותה המטרה מבלי להכשל בעון נורא זה[31].

אין לדבר על פגמים רוחניים בא"י הממשלה וכדומה אלא א"כ יש תועלת מעשית, אבל סתם אין לדבר נגד החיים בארץ ישראל וגם כשמוכרחים לדבר לא להגזים כמו שאוהבים להשוות זמננו לשעת השמד לחיים ברוסיה תחת הממשלה הקומוניסטית וכדומה[32].

לדבר בטובתה
מצווה לעשות אמצעי קירור נוחים מזגן וכדומה, במקומות החמים בארץ ישראל, וכן מצווה לעשות אמצעי חימום, כדי להנעים ישיבתו בארץ ישראל, וכדי שלא יוציא עליה שם גנאי[33].

וכן בכל פעם שמזכירים את ארץ ישראל מצווה להזכיר שבחה, כמו שכתב האבודרהם (בפירושו לברהמ"ז) אנו צריכים לספר בשבח הארץ כדי שישתוקקו לה הנפשות[34].

מצוות שטעמם אהבת הארץ
עליה לארץ
בכלל מצוות אהבת ארץ ישראל, היא העלייה לארץ ישראל לבני חו"ל. אף על פי שמצוות ישוב ארץ ישראל אינה מחייבת עליה, היות שהיא מצווה קיומית[35], מחמת החיבה ואהבה לארץ ישראל צריך כל בן חו"ל לעלות לגור לא"י. כמו שכתב החרדים "צריך כל איש ישראל לחבב את א"י ולבא אליה מאפסי ארץ בתשוקה גדולה כבן אל חיק אמו".

ישיבת הארץ
הרמב"ם לא מנה את במנין תרי"ג את מצוות ישוב הארץ, אף על פי שבהלכות הרחיב הרבה על חשיבות המגורים בארץ ישראל, משום שכל מצוות המגורים בארץ היא נובעת מאהבה ותשוקה, לגור בביתו של ה', ולא שייך שאהבה תהיה חובה. ועל האהבה כבר נצטווינו במצוות אהבת ה'[36].

ברכת המזון
מצוות ברכת המזון, ענינה להודות על ארץ ישראל, כמו שכתוב "וְאָכַלְתָּ וְשָׂבָעְתָּ וּבֵרַכְתָּ אֶת ה' אֱלֹקֶיךָ עַל הָאָרֶץ הַטֹּבָה אֲשֶׁר נָתַן לָךְ"[37]. מטרת ההודיה והברכה לעורר את האהבה והשמחה בארץ ישראל.

בשם האריז"ל הובא על הפסוק 'והימים ימי בכורי ענבים' - שמצוות בכורים מהווה תיקון לחטא המרגלים, הללו המאיסו את הארץ, ואילו מצוות בכורים ניתנה משום חיבת הארץ, ועל כן היא נוהגת רק בשבעה מיני הפירות בהם נשתבחה ארץ ישראל[38].

טיול בארץ ישראל
הבן איש חי כתב שיש מצווה ללכת לטייל בארץ ישראל למקום שיש בו פרדסים ונמצאים שם פירות חשובים טובים ומתוקים ומשובחים במאד, אם כוונתם לשם שמיים בשביל חיבוב ארץ ישראל[39].
חזרה למעלה

פותח הנושא
חזק
Re: מצות חיבת הארץ
שליחה היום, 00:10

היתכן למנות את אהבה וחיבת הארץ למצוה בתרי"ג מצות?
דעתכם חשובה לי
תודה
חזרה למעלה

פותח הנושא
חזק
Re: מצות חיבת הארץ
שליחה היום, 00:13

לינק לערך
https://www.hamichlol.org.il/%D7%97%D7% ... 7%90%D7%9C
חזרה למעלה

יעבץ
משתמש ותיק
Re: מצות חיבת הארץ
שליחה היום, 01:00

זו אינה מצווה נפרדת לעצמה הנמנית במנין תרי"ג, אבל המקורות לחיוב דבר זה מפורשים היטב בערך שהעתקת, והם כמובן נכונים.
מה שכתוב בהתחלה שזה ענף של מצוות אהבת ה' זה רעיון מעניין, לא חייבים לקבל כמובן, אבל זה מופיע בתור דעת יחיד ואיני רואה בזה פסול.
משתמשים אלו הודו למחבר יעבץ עבור הודעתו:
בנציון

(אני חדש כאן, סליחה שעדיין אינני יודע להעתיק נורמלי)

⇧⇩


פיניפיני
הודעות: 160
הצטרף: 19 יוני 2019, 10:11
נתן תודה: 38 פעמים
קיבל תודה: 37 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שליחות לדבר עבירה בנציגים הנבחרים

שליחה על ידי פיניפיני » 27 יוני 2019, 08:56

מאן דהו כתב:
27 יוני 2019, 02:40
קראתי את דברי הויואל משה
אבל לא זכיתי להבין מה שייך לפני עיור ברגע שגם בלא שהציבור החרדי מצביע החילונים מצביעים והלפני עיור יותר גדול
דוגמה לדבר: עיור הולך ברחוב ומאן דהו הניח לפניו מכשול מסוכן ואין לי אפשרות להסיר את המכשכול. אלא רק אפשרות להניח מכשול בהרבה פחות מסוכן שינטרל את המכשכול שהניח הראשון. וכי עברתי על לפני עיור?

א. כשהחילוני עובר על עבירות וכו' אין זה מענינינו, וכפי שפסק הגרי"ש אלישיב שאין צריכים להזהר בהפגנות על שבת שהנוסעים המחללים שבת בנסיעתם לא ירבו בחילול מחמתינו, דעל דא אמרינן הלעיטהו לרשע וימות, משא"כ ביהודי שומר תומ"צ זה ודאי וודאי מענינינו, וזה הרבה יותר חמור בשבילנו!
ב. אם אני לא דואג לקבל אזרחות במדינה פלונית שאם אקבל אזרחות ואבחר שם בבחירות אוכל להשפיע שלא יהיה החטאת רבים, אני עובר על לפני עור???? אתמהה


פותח הנושא
יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 1256
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 364 פעמים
קיבל תודה: 238 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שליחות לדבר עבירה בנציגים הנבחרים

שליחה על ידי יהודה1 » 27 יוני 2019, 09:05

אז אין שליחות? אם כן אולי כל האשכול מיותר...


פיניפיני
הודעות: 160
הצטרף: 19 יוני 2019, 10:11
נתן תודה: 38 פעמים
קיבל תודה: 37 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שליחות לדבר עבירה בנציגים הנבחרים

שליחה על ידי פיניפיני » 27 יוני 2019, 09:26

יהודה1 כתב:
27 יוני 2019, 09:05
אז אין שליחות? אם כן אולי כל האשכול מיותר...

א. לשלוח חרדי כתבתי שזה שונה וזה מענינינו
ב. בידים לשלוח חילוני זה ודאי שונה...


בן ישיבה
משתמש ותיק
הודעות: 307
הצטרף: 15 פברואר 2016, 17:58
נתן תודה: 99 פעמים
קיבל תודה: 112 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שליחות לדבר עבירה בנציגים הנבחרים

שליחה על ידי בן ישיבה » 28 יוני 2019, 19:42

יהודה1 כתב:
21 אוקטובר 2018, 20:22
אחת מהטענו לאסור את הבחירות אפילו שהבוחר אינו עושה שום פעילות בעיריה וכו' היא בגלל שליחות שנטען שכיון שאינו יכול לעשות בלעדי וגם שהוא חשוד על זה או אפשר שהוא שוגג ממילא יש כאן שליחות ולא אמרינן אין שליח לדבר עבירה. ויש לעיין למה לא נתיר בגלל שיכול לומר לתקוני שדרתיך ולא לעוותי דהיינו שאני בוחר בו כדי שיעשה מה שמותר לו על פי התורה בלבד. ואם עושה איסורים אחר כך לא היתה דעתי לכך ואינו שלוחי.

כבר האריך הרה"ק מסאטמאר בספרו הקדוש ויואל משה, להוכיח דאם השליח בא מכוחו של המשלח, דהיינו דללא המשלח לא היה בכחו של השליח לעשות פעולה זו בזה בכל אופן הוי שליח אף לדבר עבירה,
ולכן הנציגים דללא המשלחים שהצביעו עבורם הרי לא היו יכולים להיות נציגים וכל היותם נציגים היא רק מכוחם של המשלחים בזה לא נאמר אין שליח לדבר עבירה,


בן ישיבה
משתמש ותיק
הודעות: 307
הצטרף: 15 פברואר 2016, 17:58
נתן תודה: 99 פעמים
קיבל תודה: 112 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שליחות לדבר עבירה בנציגים הנבחרים

שליחה על ידי בן ישיבה » 28 יוני 2019, 19:46

כלפי ליא כתב:
14 נובמבר 2018, 18:31
לומר שהצבעה של הכנסת נציג בבחירות, או בחירת גבאי ביהכ"נ להבדיל, קשור משהו לדיני שליחות ושלד"ע ולתקוני שדרתיך וכו', זה פשוט עיוות ועמארצות שאין למעלה הימנה.
זה שהנציג נכנס על ידי, זה לא שייך לדיני שליחות, אפשר לטעון מה שרוצים אם זה בסדר ואם כל מה שהוא עושה נרשם עלי בשמים, אבל לקשר את זה לאיזה סוגיא של שליחות, בגלל הביטוי של "שלוחא דרחמנא ושלוחא דידן" זה פשוט הזוי וגילוי פנים בתורה שלא כהלכה, ורק עם הארץ גמור יכול להתפלפל בכאלה מין דברים. ולכן לא יתכן בעולם שהאדמו"ר מסאטמר זצ"ל שלא היה עם הארץ, חשב לרגע שזה שייך לסוגיית שליחות.
עוד מעט יטענו שכל נציג בעיריה הוא כהן בביהמ"ק, כי הוא שלוחא דרחמנא ושלוחא דידן...

כבר העליתי בנושא אחר ואעלה כאן שוב,
הרה"ק מסאטמאר לא הסתיר דעתו הוא הסביר את דעתו בטוב טעם ודעת וכ' זאת בספה"ק ויואל משה, 
אין טעם לבוא ולהגיד ולהגיב ע"פ הסברות שעלו בראשך לכאן או לכאן, קודם שלמדת את ספרו, כמו שאין טעם להגיב בסברות על כל נושא הלכתי אחר ללא שלמדת את הסוגיא, הוא הדין כאן זה סוגיא של נושאים בהלכה ספר ויואל משה זה לא ספר השקפה כי אם ספר הלכה,
כשתלמד את דבריו אז תגיב מה שיש לך להגיב כדרכה של תורה,


בן ישיבה
משתמש ותיק
הודעות: 307
הצטרף: 15 פברואר 2016, 17:58
נתן תודה: 99 פעמים
קיבל תודה: 112 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שליחות לדבר עבירה בנציגים הנבחרים

שליחה על ידי בן ישיבה » 28 יוני 2019, 20:00

מחשבות כתב:
27 יוני 2019, 01:33
למה שהם קוראים שליחות
נתינת כח שבלעדי לא יכל לעשות כלום
אנו קוראים לפני עוור בתרי עברי דנהרא
ואם לא אז זה מסייע
וכל זה על הצד שיש איסור.
ובעניין הספר ויואל משה
בעבר עברתי על כולו מכרך לכרך
והוא נמצא אצלי בבית.
ולדעתי על רוב טענותיו אין צורך לענות
כי הדברים פשוטים בתכלית שלא כמוהו.
ולדעתי ספר זה נכתב כספר פולמוס
ולא הקפיד על נכונות הדברים אלא
שיחזק את דעתו בעיני הקורא (הפחות ת"ח)
שירתע מלהתעסק במה שנוגע לאיסורים כ"כ חמורים.
ולדעתי הספר אינו משקף את גדלות המחבר.

ספר ויואל משה הוציאו בחייו, ולפני שהוציאו העבירו לכמה רבנים ופוסקי הלכה שיעברו על כך ויעירו את הערותיהם על כך, (בין הרבנים שהתבקשו על ידו לעבור על הספר היה מרן בעל השבט הלוי), 

ולגבי מה שכתבת שעברת על הספר ואינו משקף וכו' , האמת היא כי לא ראיתי לנחוץ להתייחס לכך, כי מול דברי הבל וזלזול אלו מהראוי היה לי לא להתייחס כלל, אך על כבודו של צדיק אומר רק פרט אחד, כשעברת על הספר כלשונך הרי שעוד לפני שעברת על כך היה לך דיעה ברורה בנושא ולא עברת על כך לשם בירור הנושא אלא סתם מתוך סקרנות במקרה הטוב, כך שהגעת מתוך מוסכמה וגישה בנושא, לא כך היא דרכו של תורה, ואני מבטיח לך שאם משום מה יהיה לך איזה דיעה באיזה נושא ולאחמ"כ תשמא שבשו"ת הרשב"א כתוב להיפך, הרי שלאחר שתעבור על התשובה הנ"ל, תגובתך תהיה זהה,
ובהלכה כבר נפסק דדיין שכבר הורה שוב אסור לידון באותו נידון


כלפי ליא
משתמש ותיק
הודעות: 869
הצטרף: 22 ינואר 2017, 19:40
נתן תודה: 69 פעמים
קיבל תודה: 236 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שליחות לדבר עבירה בנציגים הנבחרים

שליחה על ידי כלפי ליא » 29 יוני 2019, 21:24

בן ישיבה כתב:
28 יוני 2019, 19:46
כלפי ליא כתב:
14 נובמבר 2018, 18:31
לומר שהצבעה של הכנסת נציג בבחירות, או בחירת גבאי ביהכ"נ להבדיל, קשור משהו לדיני שליחות ושלד"ע ולתקוני שדרתיך וכו', זה פשוט עיוות ועמארצות שאין למעלה הימנה.
זה שהנציג נכנס על ידי, זה לא שייך לדיני שליחות, אפשר לטעון מה שרוצים אם זה בסדר ואם כל מה שהוא עושה נרשם עלי בשמים, אבל לקשר את זה לאיזה סוגיא של שליחות, בגלל הביטוי של "שלוחא דרחמנא ושלוחא דידן" זה פשוט הזוי וגילוי פנים בתורה שלא כהלכה, ורק עם הארץ גמור יכול להתפלפל בכאלה מין דברים. ולכן לא יתכן בעולם שהאדמו"ר מסאטמר זצ"ל שלא היה עם הארץ, חשב לרגע שזה שייך לסוגיית שליחות.
עוד מעט יטענו שכל נציג בעיריה הוא כהן בביהמ"ק, כי הוא שלוחא דרחמנא ושלוחא דידן...

כבר העליתי בנושא אחר ואעלה כאן שוב,
הרה"ק מסאטמאר לא הסתיר דעתו הוא הסביר את דעתו בטוב טעם ודעת וכ' זאת בספה"ק ויואל משה, 
אין טעם לבוא ולהגיד ולהגיב ע"פ הסברות שעלו בראשך לכאן או לכאן, קודם שלמדת את ספרו, כמו שאין טעם להגיב בסברות על כל נושא הלכתי אחר ללא שלמדת את הסוגיא, הוא הדין כאן זה סוגיא של נושאים בהלכה ספר ויואל משה זה לא ספר השקפה כי אם ספר הלכה,
כשתלמד את דבריו אז תגיב מה שיש לך להגיב כדרכה של תורה,

כבר למדתי את ספריו של הרבי מסאטמר [ואל תאיים עלינו בתוארים מפוצצים נוסח אונטערלאנד] ומה שכתבתי היה אחרי מה שראיתי בספריו.
ומי שאומר שיש כאן נושא של שליחות בגדרי שליחות, הוא עם הארץ גמור.


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2358
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1452 פעמים
קיבל תודה: 312 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שליחות לדבר עבירה בנציגים הנבחרים

שליחה על ידי מאן דהו » 29 יוני 2019, 22:03

בן ישיבה כתב:
28 יוני 2019, 19:42
יהודה1 כתב:
21 אוקטובר 2018, 20:22
אחת מהטענו לאסור את הבחירות אפילו שהבוחר אינו עושה שום פעילות בעיריה וכו' היא בגלל שליחות שנטען שכיון שאינו יכול לעשות בלעדי וגם שהוא חשוד על זה או אפשר שהוא שוגג ממילא יש כאן שליחות ולא אמרינן אין שליח לדבר עבירה. ויש לעיין למה לא נתיר בגלל שיכול לומר לתקוני שדרתיך ולא לעוותי דהיינו שאני בוחר בו כדי שיעשה מה שמותר לו על פי התורה בלבד. ואם עושה איסורים אחר כך לא היתה דעתי לכך ואינו שלוחי.

כבר האריך הרה"ק מסאטמאר בספרו הקדוש ויואל משה, להוכיח דאם השליח בא מכוחו של המשלח, דהיינו דללא המשלח לא היה בכחו של השליח לעשות פעולה זו בזה בכל אופן הוי שליח אף לדבר עבירה,
ולכן הנציגים דללא המשלחים שהצביעו עבורם הרי לא היו יכולים להיות נציגים וכל היותם נציגים היא רק מכוחם של המשלחים בזה לא נאמר אין שליח לדבר עבירה,
כך נכתב כאן
viewtopic.php?f=11&t=3303#p74723
וכאן פרכו את הדברים
viewtopic.php?f=11&t=3303#p74725


אמונת אומן
הודעות: 141
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 13 פעמים
קיבל תודה: 37 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שליחות לדבר עבירה בנציגים הנבחרים

שליחה על ידי אמונת אומן » 29 יוני 2019, 22:04

בן ישיבה כתב:
28 יוני 2019, 20:00
מחשבות כתב:
27 יוני 2019, 01:33
פ9למה שהם קוראים שליחות
נתינת כח שבלעדי לא יכל לעשות כלום
אנו קוראים לפני עוור בתרי עברי דנהרא
ואם לא אז זה מסייע
וכל זה על הצד שיש איסור.
ובעניין הספר ויואל משה
בעבר עברתי על כולו מכרך לכרך
והוא נמצא אצלי בבית.
ולדעתי על רוב טענותיו אין צורך לענות
כי הדברים פשוטים בתכלית שלא כמוהו.
ולדעתי ספר זה נכתב כספר פולמוס
ולא הקפיד על נכונות הדברים אלא
שיחזק את דעתו בעיני הקורא (הפחות ת"ח)
שירתע מלהתעסק במה שנוגע לאיסורים כ"כ חמורים.
ולדעתי הספר אינו משקף את גדלות המחבר.

ספר ויואל משה הוציאו בחייו, ולפני שהוציאו העבירו לכמה רבנים ופוסקי הלכה שיעברו על כך ויעירו את הערותיהם על כך, (בין הרבנים שהתבקשו על ידו לעבור על הספר היה מרן בעל השבט הלוי), 

ולגבי מה שכתבת שעברת על הספר ואינו משקף וכו' , האמת היא כי לא ראיתי לנחוץ להתייחס לכך, כי מול דברי הבל וזלזול אלו מהראוי היה לי לא להתייחס כלל, אך על כבודו של צדיק אומר רק פרט אחד, כשעברת על הספר כלשונך הרי שעוד לפני שעברת על כך היה לך דיעה ברורה בנושא ולא עברת על כך לשם בירור הנושא אלא סתם מתוך סקרנות במקרה הטוב, כך שהגעת מתוך מוסכמה וגישה בנושא, לא כך היא דרכו של תורה, ואני מבטיח לך שאם משום מה יהיה לך איזה דיעה באיזה נושא ולאחמ"כ תשמא שבשו"ת הרשב"א כתוב להיפך, הרי שלאחר שתעבור על התשובה הנ"ל, תגובתך תהיה זהה,
ובהלכה כבר נפסק דדיין שכבר הורה שוב אסור לידון באותו נידון


כתבת שבעל שבט הלוי עבר על הספר אבל לא כתבת מה היתה תגובתו... והמציאות היא שתלמידיו ממשיכי דרכו כולם מצביעים בבחירות, ואם היה סובר כשיטת ויוא"מ להלכה, לא ייתכן שדעתו לא השפיעה כלל על תלמידיו שומעי לקחו עשרות שנים. 

 


אמונת אומן
הודעות: 141
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 13 פעמים
קיבל תודה: 37 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שליחות לדבר עבירה בנציגים הנבחרים

שליחה על ידי אמונת אומן » 29 יוני 2019, 22:05

בן ישיבה כתב:
28 יוני 2019, 19:46
כלפי ליא כתב:
14 נובמבר 2018, 18:31
לומר שהצבעה של הכנסת נציג בבחירות, או בחירת גבאי ביהכ"נ להבדיל, קשור משהו לדיני שליחות ושלד"ע ולתקוני שדרתיך וכו', זה פשוט עיוות ועמארצות שאין למעלה הימנה.
זה שהנציג נכנס על ידי, זה לא שייך לדיני שליחות, אפשר לטעון מה שרוצים אם זה בסדר ואם כל מה שהוא עושה נרשם עלי בשמים, אבל לקשר את זה לאיזה סוגיא של שליחות, בגלל הביטוי של "שלוחא דרחמנא ושלוחא דידן" זה פשוט הזוי וגילוי פנים בתורה שלא כהלכה, ורק עם הארץ גמור יכול להתפלפל בכאלה מין דברים. ולכן לא יתכן בעולם שהאדמו"ר מסאטמר זצ"ל שלא היה עם הארץ, חשב לרגע שזה שייך לסוגיית שליחות.
עוד מעט יטענו שכל נציג בעיריה הוא כהן בביהמ"ק, כי הוא שלוחא דרחמנא ושלוחא דידן...

כבר העליתי בנושא אחר ואעלה כאן שוב,
הרה"ק מסאטמאר לא הסתיר דעתו הוא הסביר את דעתו בטוב טעם ודעת וכ' זאת בספה"ק ויואל משה, 
אין טעם לבוא ולהגיד ולהגיב ע"פ הסברות שעלו בראשך לכאן או לכאן, קודם שלמדת את ספרו, כמו שאין טעם להגיב בסברות על כל נושא הלכתי אחר ללא שלמדת את הסוגיא, הוא הדין כאן זה סוגיא של נושאים בהלכה ספר ויואל משה זה לא ספר השקפה כי אם ספר הלכה,
כשתלמד את דבריו אז תגיב מה שיש לך להגיב כדרכה של תורה,
מעניין מאד. הייתי בחיי במאות בתי מדרשות. אף פעם לא נתקלתי בבית מדרש אשר הספר ויוא"מ ממוקם במדף ההלכה... הלא דבר הוא. 
 


יוספזון
משתמש ותיק
הודעות: 820
הצטרף: 28 אוגוסט 2017, 22:09
נתן תודה: 65 פעמים
קיבל תודה: 165 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שליחות לדבר עבירה בנציגים הנבחרים

שליחה על ידי יוספזון » 29 יוני 2019, 22:37

אמונת אומן כתב:
29 יוני 2019, 22:04
בן ישיבה כתב:
28 יוני 2019, 20:00
מחשבות כתב:
27 יוני 2019, 01:33
פ9למה שהם קוראים שליחות
נתינת כח שבלעדי לא יכל לעשות כלום
אנו קוראים לפני עוור בתרי עברי דנהרא
ואם לא אז זה מסייע
וכל זה על הצד שיש איסור.
ובעניין הספר ויואל משה
בעבר עברתי על כולו מכרך לכרך
והוא נמצא אצלי בבית.
ולדעתי על רוב טענותיו אין צורך לענות
כי הדברים פשוטים בתכלית שלא כמוהו.
ולדעתי ספר זה נכתב כספר פולמוס
ולא הקפיד על נכונות הדברים אלא
שיחזק את דעתו בעיני הקורא (הפחות ת"ח)
שירתע מלהתעסק במה שנוגע לאיסורים כ"כ חמורים.
ולדעתי הספר אינו משקף את גדלות המחבר.

ספר ויואל משה הוציאו בחייו, ולפני שהוציאו העבירו לכמה רבנים ופוסקי הלכה שיעברו על כך ויעירו את הערותיהם על כך, (בין הרבנים שהתבקשו על ידו לעבור על הספר היה מרן בעל השבט הלוי), 

ולגבי מה שכתבת שעברת על הספר ואינו משקף וכו' , האמת היא כי לא ראיתי לנחוץ להתייחס לכך, כי מול דברי הבל וזלזול אלו מהראוי היה לי לא להתייחס כלל, אך על כבודו של צדיק אומר רק פרט אחד, כשעברת על הספר כלשונך הרי שעוד לפני שעברת על כך היה לך דיעה ברורה בנושא ולא עברת על כך לשם בירור הנושא אלא סתם מתוך סקרנות במקרה הטוב, כך שהגעת מתוך מוסכמה וגישה בנושא, לא כך היא דרכו של תורה, ואני מבטיח לך שאם משום מה יהיה לך איזה דיעה באיזה נושא ולאחמ"כ תשמא שבשו"ת הרשב"א כתוב להיפך, הרי שלאחר שתעבור על התשובה הנ"ל, תגובתך תהיה זהה,
ובהלכה כבר נפסק דדיין שכבר הורה שוב אסור לידון באותו נידון


כתבת שבעל שבט הלוי עבר על הספר אבל לא כתבת מה היתה תגובתו... והמציאות היא שתלמידיו ממשיכי דרכו כולם מצביעים בבחירות, ואם היה סובר כשיטת ויוא"מ להלכה, לא ייתכן שדעתו לא השפיעה כלל על תלמידיו שומעי לקחו עשרות שנים. 


תתייחס לגופם של דברים, כלל לא משנה מה עשו תלמידיו, כי להרה"ק מסאטמאר זי"ע היו תלמידים שהצביעו ואכמ"ל. למה בעל שבט הלוי בעצמו מעולם לא הצביע? הרי זה 'חוב קדוש'?


יוספזון
משתמש ותיק
הודעות: 820
הצטרף: 28 אוגוסט 2017, 22:09
נתן תודה: 65 פעמים
קיבל תודה: 165 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שליחות לדבר עבירה בנציגים הנבחרים

שליחה על ידי יוספזון » 29 יוני 2019, 22:38

אמונת אומן כתב:
29 יוני 2019, 22:05
בן ישיבה כתב:
28 יוני 2019, 19:46
כלפי ליא כתב:
14 נובמבר 2018, 18:31
לומר שהצבעה של הכנסת נציג בבחירות, או בחירת גבאי ביהכ"נ להבדיל, קשור משהו לדיני שליחות ושלד"ע ולתקוני שדרתיך וכו', זה פשוט עיוות ועמארצות שאין למעלה הימנה.
זה שהנציג נכנס על ידי, זה לא שייך לדיני שליחות, אפשר לטעון מה שרוצים אם זה בסדר ואם כל מה שהוא עושה נרשם עלי בשמים, אבל לקשר את זה לאיזה סוגיא של שליחות, בגלל הביטוי של "שלוחא דרחמנא ושלוחא דידן" זה פשוט הזוי וגילוי פנים בתורה שלא כהלכה, ורק עם הארץ גמור יכול להתפלפל בכאלה מין דברים. ולכן לא יתכן בעולם שהאדמו"ר מסאטמר זצ"ל שלא היה עם הארץ, חשב לרגע שזה שייך לסוגיית שליחות.
עוד מעט יטענו שכל נציג בעיריה הוא כהן בביהמ"ק, כי הוא שלוחא דרחמנא ושלוחא דידן...

כבר העליתי בנושא אחר ואעלה כאן שוב,
הרה"ק מסאטמאר לא הסתיר דעתו הוא הסביר את דעתו בטוב טעם ודעת וכ' זאת בספה"ק ויואל משה, 
אין טעם לבוא ולהגיד ולהגיב ע"פ הסברות שעלו בראשך לכאן או לכאן, קודם שלמדת את ספרו, כמו שאין טעם להגיב בסברות על כל נושא הלכתי אחר ללא שלמדת את הסוגיא, הוא הדין כאן זה סוגיא של נושאים בהלכה ספר ויואל משה זה לא ספר השקפה כי אם ספר הלכה,
כשתלמד את דבריו אז תגיב מה שיש לך להגיב כדרכה של תורה,
מעניין מאד. הייתי בחיי במאות בתי מדרשות. אף פעם לא נתקלתי בבית מדרש אשר הספר ויוא"מ ממוקם במדף ההלכה... הלא דבר הוא. 

וזהו קושיא שאין עליה תשובה... גאונות מבריקה שטרם שזפתן אוזן
 


אמונת אומן
הודעות: 141
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 13 פעמים
קיבל תודה: 37 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שליחות לדבר עבירה בנציגים הנבחרים

שליחה על ידי אמונת אומן » 29 יוני 2019, 22:48

יוספזון כתב:
29 יוני 2019, 22:37
אמונת אומן כתב:
29 יוני 2019, 22:04
בן ישיבה כתב:
28 יוני 2019, 20:00


ספר ויואל משה הוציאו בחייו, ולפני שהוציאו העבירו לכמה רבנים ופוסקי הלכה שיעברו על כך ויעירו את הערותיהם על כך, (בין הרבנים שהתבקשו על ידו לעבור על הספר היה מרן בעל השבט הלוי), 

ולגבי מה שכתבת שעברת על הספר ואינו משקף וכו' , האמת היא כי לא ראיתי לנחוץ להתייחס לכך, כי מול דברי הבל וזלזול אלו מהראוי היה לי לא להתייחס כלל, אך על כבודו של צדיק אומר רק פרט אחד, כשעברת על הספר כלשונך הרי שעוד לפני שעברת על כך היה לך דיעה ברורה בנושא ולא עברת על כך לשם בירור הנושא אלא סתם מתוך סקרנות במקרה הטוב, כך שהגעת מתוך מוסכמה וגישה בנושא, לא כך היא דרכו של תורה, ואני מבטיח לך שאם משום מה יהיה לך איזה דיעה באיזה נושא ולאחמ"כ תשמא שבשו"ת הרשב"א כתוב להיפך, הרי שלאחר שתעבור על התשובה הנ"ל, תגובתך תהיה זהה,
ובהלכה כבר נפסק דדיין שכבר הורה שוב אסור לידון באותו נידון


כתבת שבעל שבט הלוי עבר על הספר אבל לא כתבת מה היתה תגובתו... והמציאות היא שתלמידיו ממשיכי דרכו כולם מצביעים בבחירות, ואם היה סובר כשיטת ויוא"מ להלכה, לא ייתכן שדעתו לא השפיעה כלל על תלמידיו שומעי לקחו עשרות שנים. 

תתייחס לגופם של דברים, כלל לא משנה מה עשו תלמידיו, כי להרה"ק מסאטמאר זי"ע היו תלמידים שהצביעו ואכמ"ל. למה בעל שבט הלוי בעצמו מעולם לא הצביע? הרי זה 'חוב קדוש'?
בעל שבט הלוי ראה את עצמו במובן מסוים כתלמידו של בעל ויוא"מ ונמנע מלעבור על דבריו. בתחילת דרכו היה גם מו''צ מטעם העד"ח. הא ותו לא. 
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה
  • קושיא בדין שליח לדבר עבירה - קידושין מג
    על ידי שי גולד » 24 יוני 2019, 23:26 » ב ש"ס ודף היומי
    75 תגובות
    961 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי האחד בא לגור
    03 יולי 2019, 04:30
  • למה קיימא לן שיש שליחות בכל התורה
    על ידי מלמד להועיל » 14 ינואר 2019, 23:46 » ב בית המדרש
    9 תגובות
    233 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי מבקש אמת
    15 ינואר 2019, 19:40
  • שליחות יד
    על ידי הלמדן » 16 יוני 2019, 20:30 » ב ש"ס ודף היומי
    0 תגובות
    46 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי הלמדן
    16 יוני 2019, 20:30
  • עובר עבירה להכעיס
    על ידי tkhvu » 15 ספטמבר 2018, 23:27 » ב בית המדרש
    4 תגובות
    358 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי tkhvu
    17 ספטמבר 2018, 22:09
  • אסור להתחבר לרשע - אפילו לדבר מצוה - ישיבה בכנסת\קואלוציה
    על ידי הקטן למאד » 27 דצמבר 2018, 20:36 » ב בית המדרש
    8 תגובות
    229 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי מבקש אמת
    28 דצמבר 2018, 09:45

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים