ייחוס לשבטים

כללי הפורום
  • פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לפתוח את הנושא בפורום של החומש/הפרשה, ולציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק עליו נסוב הדיון. במידה ומדובר בנושא כללי יש לפתחו כאן.
  • אשמח לעזרה בקטלוג נושאים ישנים לפי חומש/פרשה. הקִטלוג יתבצע בצורה פשוטה: דווחו על ההודעה הראשונה בנושא > בחרו ב"האשכול שייך לקטגוריה אחרת, נא ציין בשדה המידע את הקטגוריה הנכונה" > הזינו בשדה המידע את שם החומש/הפרשה, ואני כבר אדאג להעביר את הנושא לחומש/פרשה המבוקש/ת.
  • יש אפשרות כללית בפורום "לקפל" מדורים לקטגוריה אחת (ע"י לחיצה על המינוס בצד השמאלי בראש כל קטגוריה), בכדי לאפשר גלילה מהירה במידת הצורך. הקיפול/הפתיחה יישארו כך גם בכניסות הבאות לפורום עד ללחיצה הבאה.

פותח הנושא
יפה מראה
מאמרים: 0
הודעות: 65
הצטרף: 03 אפריל 2019, 21:23
נתן תודה: 13 פעמים
קיבל תודה: 14 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

ייחוס לשבטים

שליחה על ידי יפה מראה » 27 יוני 2019, 18:14

יש לי שאלה אשמח עם משהו מחכמי הפורום יוכל לעזור לי בזה.

ממתי עם ישראל איבד את הייחוס לשבטים, כלומר שאף אחד לא יודע בברור איזה שבט הוא.

והאם זה קשור לסנחריב שבלבל את האומות ?

סמל אישי של משתמש

מכון קול יוסף
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 291
הצטרף: 25 נובמבר 2018, 18:56
נתן תודה: 117 פעמים
קיבל תודה: 63 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ייחוס לשבטים

שליחה על ידי מכון קול יוסף » 27 יוני 2019, 18:50

מהשערה- ממתי שסנחריב בלל את כל האומות, שכמו שהאומות נשתכחו כדאיתא בגמ', כך גם נשתכחו השבטים, שמכיון שלא היה להם גבולות בארץ, נתערבבו אלו באלו ונשתכחו, וכמו שניתן לשים לב שיש כהנים יותר מלויים, למרות שהלויים היו יותר, וזה כנראה מכיון שחוץ מעלית 'לוי' לא היה להם משהו מיוחד כמו הכהנים (ברכת כהנים, קברות, ועוד).

כן נלע"ד.


פותח הנושא
יפה מראה
מאמרים: 0
הודעות: 65
הצטרף: 03 אפריל 2019, 21:23
נתן תודה: 13 פעמים
קיבל תודה: 14 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ייחוס לשבטים

שליחה על ידי יפה מראה » 27 יוני 2019, 18:54

תודה, אך אני מחפש הוכחה יותר חזקה.

סמל אישי של משתמש

מכון קול יוסף
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 291
הצטרף: 25 נובמבר 2018, 18:56
נתן תודה: 117 פעמים
קיבל תודה: 63 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ייחוס לשבטים

שליחה על ידי מכון קול יוסף » 27 יוני 2019, 18:56

בסדר, זה יכול להיות קצה חוט.


מחשבות
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 341
הצטרף: 19 מאי 2019, 15:44
נתן תודה: 45 פעמים
קיבל תודה: 84 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ייחוס לשבטים

שליחה על ידי מחשבות » 27 יוני 2019, 21:27

מכון קול יוסף כתב:
27 יוני 2019, 18:50
מהשערה- ממתי שסנחריב בלל את כל האומות, שכמו שהאומות נשתכחו כדאיתא בגמ', כך גם נשתכחו השבטים, שמכיון שלא היה להם גבולות בארץ, נתערבבו אלו באלו ונשתכחו, וכמו שניתן לשים לב שיש כהנים יותר מלויים, למרות שהלויים היו יותר, וזה כנראה מכיון שחוץ מעלית 'לוי' לא היה להם משהו מיוחד כמו הכהנים (ברכת כהנים, קברות, ועוד).

כן נלע"ד.
סנחריב בבית ראשון
ובימי עזרא התייחסו וזה בבית שני
בפשטות השכחה הייתה בגלות
אחרי חורבן בית שני.
 


אליהו52
מאמרים: 0
הודעות: 137
הצטרף: 10 פברואר 2019, 20:53
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 47 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ייחוס לשבטים

שליחה על ידי אליהו52 » 27 יוני 2019, 21:44

מחשבות כתב:
27 יוני 2019, 21:27
מכון קול יוסף כתב:
27 יוני 2019, 18:50
 
סנחריב בבית ראשון
ובימי עזרא התייחסו וזה בבית שני
בפשטות השכחה הייתה בגלות
אחרי חורבן בית שני.


לכא' מאז שהלכו לגלות (סנחריב)
ואף למ"ד בגמ' שירמיהו החזיר עשרת השבטים כשחזרו לארץ לא חזרו בתחלה כי אם לארץ יהודה ולא היה כ"כ נפק"מ כל אחד מאיזה שבט הוא לא לעניין נחלות ולא לעניין נישואין כי כבר הותרו שבטים קודם לכן לבא זב"ז.

לעניין עזרא בפשטות אינו נכון כי לא מוזכר שם שאר שבטים ומה שהתייחשו מפורש בחז"ל שמדובר על פסולי יוחסין וכהונה וכד'
אשמח אם יש לך מקור שמוכיח אחרת


מחשבות
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 341
הצטרף: 19 מאי 2019, 15:44
נתן תודה: 45 פעמים
קיבל תודה: 84 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ייחוס לשבטים

שליחה על ידי מחשבות » 27 יוני 2019, 21:47

איש יהודי היה בשושן הבירה
ובמגילה: אביו מבנימין ואמו מיהודה
והוא נולד למעלה מ100 שנה
לאחר סנחריב.


אליהו52
מאמרים: 0
הודעות: 137
הצטרף: 10 פברואר 2019, 20:53
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 47 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ייחוס לשבטים

שליחה על ידי אליהו52 » 27 יוני 2019, 21:59

נכון
אבל יהודה ובנימין היו צמודים בנחלתם ולא כ"כ קשה לומר שהיו הרבה מבנימין שהסתפחו ליהודה. וכן בזמן פילוג המלכות כתוב שיראי ה' עברו לנחלת יהודה אבל אין התייחסות (כמעט) לשבטים. ובמקרה שהבאת כשבאים לייחס מנהיג יש טעם להזכיר אבל באופן כללי אינו נזכר ייחוס

סמל אישי של משתמש

מכון קול יוסף
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 291
הצטרף: 25 נובמבר 2018, 18:56
נתן תודה: 117 פעמים
קיבל תודה: 63 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ייחוס לשבטים

שליחה על ידי מכון קול יוסף » 27 יוני 2019, 22:07

תיקון:
סנחריב כידוע, הגלה בימי חזקיה את עשרת השבטים, ומקומם לא נודע עד היום, וא"כ, היום אנו מהשבטים יהודה ואפרים (או בנימין, איני זוכר), לבד מהכהנים. ומה שאנו לא יודעים מי מיהודה ומי מאפרים, היינו מחמת הטעם שכתבתי לעיל.

ציטוט מספר מלכים ב פרק יח פסוקים ט-יב:

וַֽיְהִ֞י בַּשָּׁנָ֤ה הָֽרְבִיעִית֙ לַמֶּ֣לֶךְ חִזְקִיָּ֔הוּ הִ֚יא הַשָּׁנָ֣ה הַשְּׁבִיעִ֔ית לְהוֹשֵׁ֥עַ בֶּן־אֵלָ֖ה מֶ֣לֶךְ יִשְׂרָאֵ֑ל עָלָ֞ה שַׁלְמַנְאֶ֧סֶר מֶֽלֶךְ־אַשּׁ֛וּר עַל־שֹׁמְר֖וֹן וַיָּ֥צַר עָלֶֽיהָ: וַֽיִּלְכְּדֻ֗הָ מִקְצֵה֙ שָׁלֹ֣שׁ שָׁנִ֔ים בִּשְׁנַת־שֵׁ֖שׁ לְחִזְקִיָּ֑ה הִ֣יא שְׁנַת־תֵּ֗שַׁע לְהוֹשֵׁ֙עַ֙ מֶ֣לֶךְ יִשְׂרָאֵ֔ל נִלְכְּדָ֖ה שֹׁמְרֽוֹן: וַיֶּ֧גֶל מֶֽלֶךְ־אַשּׁ֛וּר אֶת־יִשְׂרָאֵ֖ל אַשּׁ֑וּרָה וַיַּנְחֵ֞ם בַּחְלַ֧ח וּבְחָב֛וֹר נְהַ֥ר גּוֹזָ֖ן וְעָרֵ֥י מָדָֽי: עַ֣ל׀ אֲשֶׁ֣ר לֹֽא־שָׁמְע֗וּ בְּקוֹל֙ יְקֹוָ֣ק אֱלֹהֵיהֶ֔ם וַיַּעַבְרוּ֙ אֶת־בְּרִית֔וֹ אֵ֚ת כָּל־אֲשֶׁ֣ר צִוָּ֔ה מֹשֶׁ֖ה עֶ֣בֶד יְקֹוָ֑ק וְלֹ֥א שָׁמְע֖וּ וְלֹ֥א עָשֽׂוּ: פ

וכתב ע"ז האברבנאל:

(ט - י) וכו' ויהי בשנה הרביעית וגומר. ראוי שנעיין בפרשה הזאת דברים: ראשונה במה שספר הכתוב בכאן שעלה שלמנאסר מלך אשור על שומרון ויצר עליה וילכדה מקצה שלש שנים ויגל מלך אשור את ישראל על אשר לא שמעו בקול השם וגומר, והספור הזה כבר בא באריכות ופרטיות גדול למעלה, ולא כתבו המפרשים טעם למה נשנה במקום הזה. והנראה אלי בזה הוא שני דברים. האחד שלפי שבפרשה אשר עברה ספר הכתוב שעלה מלך אשור על ישראל ויגל השבטים וזכר שמה העונות אשר היו בהם שחייבום גלות, ראה הכתוב לסמוך אל זה ספור חזקיהו מלך יהודה ואיך עלה סנחריב להחריב את ירושלם ולגלות עמו, ושהש"י הצילם והכה בו ובעמו מכה רבה, כדי להודיע שאת זה לעומת זה עשה האלקים כי בימי הושע בן אלה מלך ישראל שהכעיס את השם בתועבותיו עלה מלך אשור וילכוד את כל הארץ ויגל ישראל מעל אדמתו, ובימי חזקיהו מלך יהודה שעשה הישר בעיני השם עלה סנחריב לעשות כזה בערי יהודה והגין זכות חזקיהו על עירו ועל עמו, ולכן נשנה זה הספור במקום הזה סמוך לספור סנחריב, כאלו אמר שבשנה הרביעית לחזקיהו שהיה בשביעית להושע בן אלה עלה על שמרון והחריב אותו והגלה ישראל, (יג) אמנם בשנת ארבע עשרה לחזקיהו עלה סנחריב בזדון גדול על ירושלם בחשבו לעשות שמה כמו שעשה בשמרון, ועשה השם יתברך נס גדול ושב אל ארצו עם מגפת עמו ושם הכוהו בחרב, זו היא הסבה הראשונה בזה. ואמנם השנית היא, שלפי שרצה כותב הספר להודיע שעלה סנחריב מלך אשור על כל ערי יהודה הבצורות ויתפשם ושם פניו לעלות ירושלם להלחם בה, (יד) וחזקיהו שלח אל לכישה, שהיתה עיר אחת מערי יהודה שהיה מלך אשור יושב בה, לאמר חטאתי שמרדתי בך ולא שלחתי אליך מנחה, שוב מעלי ולא תבא ירושלם וכל אשר תתן עלי מדרך המס או העונש אשא ואסבול ואפרע אותו, ושהטיל סנחריב עליו מס כסף וזהב ושפרעו חזקיהו, (טז) ולקח את כל הכסף הנמצא בית השם ובאוצרותיו לתת לסנחריב,

עיי"ש עוד.


פותח הנושא
יפה מראה
מאמרים: 0
הודעות: 65
הצטרף: 03 אפריל 2019, 21:23
נתן תודה: 13 פעמים
קיבל תודה: 14 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ייחוס לשבטים

שליחה על ידי יפה מראה » 29 יוני 2019, 22:43

אכתוב מה שמצאתי בעזרת ה'.

מלבי"ם דברי הימים א' פרק ה' פסוק י"ז.
ועז"א פה שהתיחסו בימי ירבעם היינו בעת מלך עוד ירבעם המלכות הכללי ויהודה היתה תחתיו, ומבואר (מ"ב יד, כה) שירבעם השיב גבול ישראל מלבוא חמת עד נחל הערבה, ועד ימיו היו ארם מושלים בישראל, והתפשטו ארמים על נחלת ב"ר ובני גד בעבר הירדן, ובימי ירבעם שבו ב"ר וגד לנחלתם, ואז התיחסו למשפחותם וסדרו את מחנותיהם אנשי חיל, וזה נמשך עד ימי יותם, כי בעת מלך יותם מלך פקח בן רמליהו על ישראל ואז בא תגלת פלסר מלך אשור והגלה אותם כמו שית', ונפסק יחוסם. ומפרש איך התיחסו אז:

נמצא ששנים וחצי השבטים משעה שהגלם פלסר מלך אשור נפסק הייחוס
עוד מבואר שהתייחסו רק כאשר ישבו בנחלתם אבל משגלו כבר לא התייחסו.

דברי הימים א' פרק ה', פסוק כ"ו
ויער אלהי ישראל את רוח פול מלך אשור ואת רוח תלגת פלנסר מלך אשור ויגלם לראובני ולגדי ולחצי שבט מנשה ויביאם לחלח וחבור והרא ונהר גוזן עד היום הזה: פ
עזרא כתב את ספר דברי הימים והכוונה עד היום הזה שלא חזרו בימי בית שני. ועי' במלבי"ם שכתב שגם זבולון ונפתלי הוגלו ע"י מלכי אשור.

דברי הימים א' פרק ט, פסוק א'
וכל ישראל התיחשו והנם כתובים על ספר מלכי ישראל ויהודה הגלו לבבל במעלם:
ופירש הרד"ק.
(א) וכל ישראל התיחשו - כלומר אעפ"י שזכרתי מקצת יחסם לא זכרתי כולם והנם כתובים על ספר מלכי ישראל, ואותו הספר אינו נמצא אצלנו כמו ספר הישר וספר מלחמות ה':
ויהודה הגלו לבבל במעלם - גלות ישראל זכר למעלה שהגלם פול מלך אשור ותגלת פלאס' מלך אשור לראובני ולגדי ולחצי שבט המנשה, וכן שאר השבטים הגלם מלך אשור ואותם לא שבו בבית שני, זולתי מעטים מן השבטים נשארו מאפרים וממנשה ומיששכר ומזבולן, ונשארו עם מלכי יהודה, את גלות יהודה וגלו עמהם ושבו עמהם ושבט יהודה שהגלו לבבל במעלם שבו בימי עזרא, ועתה הוא מספר תשובתם ואותם שישבו בירושלים בשובם מהגלות כמו שמספר בספר עזרא:

כאן מבואר שוב שייחוס היה רק בזמן שישבו בארץ ישראל, ומלכי ישראל ויהודה היה כותבים את זה בספרם.

סמל אישי של משתמש

פיניפיני
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 217
הצטרף: 19 יוני 2019, 10:11
נתן תודה: 54 פעמים
קיבל תודה: 47 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ייחוס לשבטים

שליחה על ידי פיניפיני » 30 יוני 2019, 11:29

אגב, משהו מעניין, ידוע בשם החידושי הרי"ם שאמר שקבלה בידו שבני אשכנז הם משבט בנימין ובני ספרד הם משבט יהודה

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “תנ"ך ופרשת שבוע”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים