"שטעלעס"

במה לדיון בנושאים אקטואליים העולים על שולחן מלכים, במבט תורני
כללי הפורום
פורום אקטואליה נועד לתת מענה לנושאים העולים בפורום מעת לעת, ואינם נושאים תורניים מובהקים
מעתה אין לפתוח אשכולות בנושאי חינוך, גיור, ושאר נושאים מעין אלו, אלא כאן
הפורום פועל כרגע במתכונת הרצה, וכדאיות קיומו נבחנת. נא לשמור על רמתו הגבוהה של הפורום.

אסור בתכלית האיסור לפתוח אשכולות או לכתוב הודעות שיש בהם כדי לבוא לזלזול בגדולי תורה או בציבורים שונים
אשכולות שכאלו יימחקו, והפותח או המגיב יורחק מהפורום

מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2414
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 335 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "שטעלעס"

שליחה על ידי מאן דהו » 27 יוני 2019, 22:45



כרם
משתמש ותיק
הודעות: 346
הצטרף: 13 ספטמבר 2017, 15:52
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 110 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "שטעלעס"

שליחה על ידי כרם » 27 יוני 2019, 22:50

מאן דהו כתב:
27 יוני 2019, 22:43
כרם כתב:
27 יוני 2019, 22:39
באיזה מקום אנו ממקמים את מי שיש לו "כלל" בפסק הלכה: כח דהיתרא עדיף?
viewtopic.php?f=8&t=5140&p=63817&hilit= ... %A3#p63817
הכהן כתב:
14 מאי 2019, 14:31
משיב הלכה כתב:
14 מאי 2019, 13:45
כוחא דהיתרא עדיף
מה פרוש כלל זה?
רש''י ביצה ב ב כתב: טוב לו להשמיענו כח דברי המתיר שהוא סומך על שמועתו ואינו ירא להתיר אבל כח האוסרין אינה ראיה שהכל יכולין להחמיר ואפילו בדבר המותר:
ולא שעדיף להתיר מאשר לאסור!

אני שאלתי, מי שמצאנו אותו מכריע במחלוקות בהלכה על פי "כלל" (הכתוב בגמרא!!): כחא דהתירא עדיף.
היכן מקומו? בין אלו שכך צריך ללמוד ופסוק, או בין אלו שהם "מבלי עולם"?


חלק א׳ ממעל
משתמש ותיק
הודעות: 1297
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 138 פעמים
קיבל תודה: 156 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "שטעלעס"

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 27 יוני 2019, 23:57

אבל אין כזה כלל בגמרא


כרם
משתמש ותיק
הודעות: 346
הצטרף: 13 ספטמבר 2017, 15:52
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 110 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "שטעלעס"

שליחה על ידי כרם » 28 יוני 2019, 06:29

חלק א׳ ממעל כתב:
27 יוני 2019, 23:57
אבל אין כזה כלל בגמרא

אבל יש מי שמשתמש כאילו יש כלל כזה.

סמל אישי של משתמש

מכון קול יוסף
משתמש ותיק
הודעות: 249
הצטרף: 25 נובמבר 2018, 18:56
נתן תודה: 87 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "שטעלעס"

שליחה על ידי מכון קול יוסף » 28 יוני 2019, 12:04

כרם כתב:
27 יוני 2019, 22:50
טוב לו להשמיענו כח דברי המתיר שהוא סומך על שמועתו ואינו ירא להתיר אבל כח האוסרין אינה ראיה שהכל יכולין להחמיר ואפילו בדבר המותר:
ולא שעדיף להתיר מאשר לאסור!
אמת.

כרם כתב:
28 יוני 2019, 06:29
חלק א׳ ממעל כתב:
27 יוני 2019, 23:57
אבל אין כזה כלל בגמרא

אבל יש מי שמשתמש כאילו יש כלל כזה.

פוסק מסויים או סתם איזה חבר מהכולל?


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2600
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 383 פעמים
קיבל תודה: 488 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "שטעלעס"

שליחה על ידי יהודי » 28 יוני 2019, 12:14

אני מכיר לא קצת יהודים שכל חייהם נבחנים על חלקים נרחבים בשו"ע, ולמעשה אני לא מכיר הרבה יהודים ששולטים באמת בהלכה על בוריה.


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2414
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 335 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "שטעלעס"

שליחה על ידי מאן דהו » 30 יוני 2019, 01:02

יהודי כתב:
28 יוני 2019, 12:14
אני מכיר לא קצת יהודים שכל חייהם נבחנים על חלקים נרחבים בשו"ע, ולמעשה אני לא מכיר הרבה יהודים ששולטים באמת בהלכה על בוריה.

אני שמח לקרוא שיש שחולקים איתי יחד בכאב העצום על גורסי ההלכה בדורינו בלי שליטה של ממש. כעת הוקל לי

סמל אישי של משתמש

מכון קול יוסף
משתמש ותיק
הודעות: 249
הצטרף: 25 נובמבר 2018, 18:56
נתן תודה: 87 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "שטעלעס"

שליחה על ידי מכון קול יוסף » 30 יוני 2019, 01:03

מכון קול יוסף כתב:
28 יוני 2019, 12:04
כרם כתב:
27 יוני 2019, 22:50
טוב לו להשמיענו כח דברי המתיר שהוא סומך על שמועתו ואינו ירא להתיר אבל כח האוסרין אינה ראיה שהכל יכולין להחמיר ואפילו בדבר המותר:
ולא שעדיף להתיר מאשר לאסור!
אמת.
כרם כתב:
28 יוני 2019, 06:29
חלק א׳ ממעל כתב:
27 יוני 2019, 23:57
אבל אין כזה כלל בגמרא

אבל יש מי שמשתמש כאילו יש כלל כזה.

פוסק מסויים או סתם איזה חבר מהכולל?



חוזרני בי, נראה שיש מקור בהלכה למה שקשרו את הנאמר 'כח דהיתרא עדיף' לפסיקה מקילה יותר, וזו דרכם של רוב רבני ספרד לדורותיהם. מלפנים חשבתי שזה מחמת שיש להקל על העם (שהרי הם לעצמם פעמים רבות שהיו מחמירים היפך הוראתם) אך מחמת הערה שנשלחה לי באישי, נתוודעתי שזה אכן עיקרון הלכתי, וצריך לעיין בזה יותר.
אלא שאיני יודע אם הכלל הזה נובע מהמילים 'כח דהיתרא עדיף' או שזה סתם מליצה (יותר מסתבר שזה כן נובע מזה, אבל לא שזוהי כוונת הגמ' שם, אלא שמשמע משם שזו צריכה להיות הדרך) (ע"ע במה שכתב 'משיב כהלכה' באשכול הזה: viewtopic.php?f=8&t=5140&p=63817&hilit= ... 7%99%D7%A3#).


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2414
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 335 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "שטעלעס"

שליחה על ידי מאן דהו » 30 יוני 2019, 01:12

מכון קול יוסף כתב:
30 יוני 2019, 01:03
מכון קול יוסף כתב:
28 יוני 2019, 12:04
כרם כתב:
27 יוני 2019, 22:50
טוב לו להשמיענו כח דברי המתיר שהוא סומך על שמועתו ואינו ירא להתיר אבל כח האוסרין אינה ראיה שהכל יכולין להחמיר ואפילו בדבר המותר:
ולא שעדיף להתיר מאשר לאסור!
אמת.
כרם כתב:
28 יוני 2019, 06:29


אבל יש מי שמשתמש כאילו יש כלל כזה.

פוסק מסויים או סתם איזה חבר מהכולל?



חוזרני בי, נראה שיש מקור בהלכה למה שקשרו את הנאמר 'כח דהיתרא עדיף' לפסיקה מקילה יותר, וזו דרכם של רוב רבני ספרד לדורותיהם. מלפנים חשבתי שזה מחמת שיש להקל על העם (שהרי הם לעצמם פעמים רבות שהיו מחמירים היפך הוראתם) אך מחמת הערה שנשלחה לי באישי, נתוודעתי שזה אכן עיקרון הלכתי, וצריך לעיין בזה יותר (ע"ע במה שכתב 'משיב כהלכה' באשכול הזה: viewtopic.php?f=8&t=5140&p=63817&hilit= ... 7%99%D7%A3#).
הראה את מקורך בבקשה?
דוקא באשכול שצרפת אליו לינק מוזכר להיפך..


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2600
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 383 פעמים
קיבל תודה: 488 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "שטעלעס"

שליחה על ידי יהודי » 30 יוני 2019, 01:13

לא יודע היכן מצא כן בפוסקי ספרד לדורותיהם, אצל הבית יוסף לא ראינו כן, ולא אצל הפר"ח החיד"א הזבחי צדק הבן איש חי והכף החיים, אלא שאף אצל האחרונים שהזכרתי היתה גישה הפוכה לחלוטין.
הגרע"י זצ"ל הוא מייסד גישה זו בספרדיות של ימינו, הוא וההולכים בעקובתיו.

סמל אישי של משתמש

מכון קול יוסף
משתמש ותיק
הודעות: 249
הצטרף: 25 נובמבר 2018, 18:56
נתן תודה: 87 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "שטעלעס"

שליחה על ידי מכון קול יוסף » 30 יוני 2019, 13:47

כבר כתבתי:
כתב:
30 יוני 2019, 01:12
וצריך לעיין בזה יותר
מה שבטוח שהחיד"א אמר שהספרדים יותר מקילים, ורואים את זה גם בשו"ע.
ומי שרוצה לדעת באמת מה שיטתו, שייסתכל במקומות הראויים, אני רק תלמיד ואיני ראוי לפרש את משנתו ההלכתית, מה גם שכמו שהסתייגתי לעיל, אין הדברים ברורים כ"כ, זה נכון שהוא חיפש שלא להחמיר על ישראל במקום שאינו נצרך, אבל מאידך במקומות שלא היה ניתן להקל, לא זז כחוט השערה מפסיקתו, ולא נכנע לשום גורם כל שהוא, הרי כבר במצריים כשאיימו עליו עם אקדח לא היה מוכן להתפשר, וכך גם בהמשך כשהסתובב בכל הארץ לרשום ילדים למוסדות תורה, לא שעה לאיומי ה'מזרחי' ועשה מה שחשב לנכון.

ובכלל, אני יודע שאין בבתי כנסת ליטאים את הספרים שלו (כאילו היה זה ש"צ או שטיינזלצ ח"ו), אז איך למען ה' אתם יודעים מה דרך הפסיקה שלו??

סמל אישי של משתמש

פיניפיני
משתמש ותיק
הודעות: 217
הצטרף: 19 יוני 2019, 10:11
נתן תודה: 53 פעמים
קיבל תודה: 46 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "שטאלעס"

שליחה על ידי פיניפיני » 09 יולי 2019, 13:00

באמונתו יחיה כתב:
12 יוני 2019, 21:36
כרם כתב:
12 יוני 2019, 21:26
תפילתנו: ותן בלבנו ללמוד וללמד לשמור ולעשות.
כל היום בכולל הוא בגדר ללמוד, ועדיין לא עלה לדרגת ללמד,
משיב בישי"ק בסד"ג, כבר הוא עליה בדרגה, הוא כבר עוסק גם בללמד,
ואמרו חכמים: הוה זנב לאריות ואל תהי ראש לשועלים.
גם אם הוא ראש בכולל, ראש לשועלים הוא, משיב בישי"ק סד"ג נכון שזה זנב, אבל זנב לאריות.

הלוואי והלוואי שכוונתו שהגיע לדרגת המלמד 
משום מה ממלמדי דרדקי איני שומע את שמחתם על שזכו להגיע לדרגת המלמד אף שברור שהם מלמדים יותר מאשר "משיב ביש"ק".
אגב, רבי יצחק אלחנן ספקטור היה תקופה שבקובנא זלזלו מעט ב'מלמדים' אז רי"א חתם את שמו בתוספת -מלמד..
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אח שלך | 0 אורחים